Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 7 d'octubre de 2019, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 68/18-AIA Picassent. [2019/9672]

(DOGV núm. 8673 de 08.11.2019) Ref. Base de dades 009583/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Picassent



De conformitat amb l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la declaració d'impacte ambiental, resolc:

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 68/18-AIA Picassent.



«Declaració d'impacte ambiental

Expedient: 68/18-AIA.

Títol: emmagatzematge temporal de residus de la construcció annex al laboratori tècnic.

Promotor: Proyecsa Control Técnico, SL.

Autoritat substantiva: Ajuntament de Picassent.

Localització: polígon industrial Codonyers, carrer núm. 11, bloc 5, parcel·la 27, del terme municipal de Picassent (València).



Descripció del projecte

L'objecte d'aquest projecte és la sol·licitud de llicència ambiental, d'acord amb la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana, per a una activitat dedicada a la gestió de residus de la construcció que contenen amiant.

L'informe urbanístic municipal exposa que es tracta d'una activitat d'emmagatzematge temporal de materials d'aïllament i materials de construcció que contenen amiant, i es considera un ús compatible d'acord amb la normativa vigent.

L'activitat, que es durà a terme a l'interior d'una nau industrial, es distribueix en dues plantes; l'activitat d'emmagatzematge de residus de construcció amb amiant es desenvoluparà a la planta baixa, que disposa de solera de formigó impermeabilitzat, zona d'emmagatzematge, bàscula, eines i lavabo, i l'activitat de laboratori, en la primera planta, on s'efectuarà la determinació quàntica de fibres d'amiant.

La superfície de la instal·lació és de 272,74 m² i la capacitat total d'emmagatzematge és de 60 tones.

La instal·lació disposa de tots els serveis necessaris per al desenvolupament de l'activitat, subministrament d'energia elèctrica, aigua potable, connexió a la xarxa general de sanejament, telecomunicacions i recollida de residus urbans.



Descripció del procés productiu

L'activitat es dedica a l'execució de treballs que consisteixen en la retirada i desmuntatge d'instal·lacions o elements constructius que contenen amiant. Els materials retirats s'emmagatzemaran temporalment fins a aconseguir el volum necessari per a la seua recollida per un gestor autoritzat. En les instal·lacions no es fa cap mena de manipulació dels residus emmagatzemats ni procés industrial; la instal·lació disposa de bàscula i campana d'extracció.

L'activitat de laboratori consisteix en l'anàlisi qualitativa de fibres d'amiant en materials que formen part de filtres.

El procés que es du a terme en la instal·lació és el següent:

Zona de recepció i classificació: Els residus admesos són pesats i depositats en aquesta zona, posteriorment són traslladats a la zona de classificació i emmagatzematge. Els residus que contenen amiant o restes d'amiant arribaran a les instal·lacions en recipients estancs o embalatges hermètics, fets amb material plàstic de suficient resistència mecànica, o contenidors flexibles (sacs tipus big-bags) adequats. La classificació dels residus es fa d'acord amb la seua naturalesa i segons el codi LER.

Zona d'emmagatzematge: els residus una vegada classificats són depositats en les prestatgeries habilitades per a l'emmagatzematge. Una vegada que es dispose de suficient volum de residus emmagatzemats seran recollits per un gestor autoritzat i es transportaran envasats de forma estanca que evite la possible pèrdua de fibres d'amiant.

Els materials retirats de les obres són encapsulats en contenidors flexibles per a impedir la dispersió de fibres d'amiant o restes de materials. Aquests sacs són etiquetats i traslladats a la instal·lació per al seu emmagatzematge temporal abans de retirar-los.

Els treballs que es duen a terme en el laboratori consisteixen en el recompte de fibres d'amiant de mostres xicotetes, que per la seua grandària no es classifiquen. Les mostres estan impregnades d'acetona i per a manipular-les es requereix l'ús d'una campana extractora. Es tracta d'un laboratori especialitzat en l'anàlisi (recompte) de fibres d'amiant, d'acord amb el que s'estableix en l'annex II del Reial decret 396/2006, de 31 de març, pel qual s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut aplicables als treballs amb el risc d'exposició a l'amiant. Una vegada finalitzada la presa de mostres del control ambiental, es poden fer les anàlisis (recomptes) de fibres d'amiant.

La documentació aporta l'acreditació com a laboratori especialitzat en l'anàlisi (recompte) de fibres d'amiant, amb la contrasenya d'acreditació VA-ALA núm. 1, de data 23 de maig de 2018.

La mercantil està registrada com a empresa amb el risc d'amiant (RERA), amb núm. 46/160, de data 18 de febrer de 2010, en la Direcció Territorial d'Ocupació i Treball, i té aprovat un pla de treball genèric per a risc d'amiant que permet actuar en cas d'una eventual situació de trencament d'embalatge o encapsulaments en què es transporten els residus, aprovat per a treballs urgents 45/10, de data 26 d'octubre de 2010.



S'hi aporta una còpia de l'informe d'auditoria del sistema de gestió preventiva dels treballs amb risc per amiant per a plans de treball, estratègies de mostreig, preses de mostres, avaluació higiènica i formació, en el qual es conclou que la planificació de les mesures preventives en les activitats de desamiantatge es desenvolupa conforme a la legislació vigent, i resulten adequades les activitats preventives desenvolupades amb mitjans propis.



Tipologia de residus admesos

La codificació dels residus per als quals se sol·licita la corresponent autorització administrativa d'emmagatzematge temporal, segons la Decisió de la Comissió de 18 de desembre de 2014, per la qual es modifica la Decisió 2000/532/CE, sobre la llista de residus, de conformitat amb la Directiva 2008/98/CE, del Parlament Europeu i del Consell, és la següent:

16 01 11*: sabates de fre que contenen amiant (capacitat 1,5 t).



16 02 12*: equips rebutjats que contenen amiant lliure (capacitat 1,5 t).

17 06 01*: materials d'aïllament que contenen amiant (capacitat 15 t).

17 06 03*: altres materials d'aïllament que consisteixen en substàncies perilloses o contenen aquestes substàncies (capacitat 10 t).

17 06 05*: materials de construcció que contenen amiant (capacitat 15 t).

17 02 03: plàstic (capacitat 5 t).

17 03 02: mescles bituminoses diferents de les especificades en el codi 17 03 01 (capacitat 7 t).

17 06 04: materials d'aïllament diferents dels especificats en els codis 17 06 01 i 17 06 03 (capacitat 5 t).

Els residus emmagatzemats han de ser retirats per gestors autoritzats.



Tramitació administrativa

Amb data 21 de maig de 2018, va tindre entrada en el Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, un ofici de l'Ajuntament de Picassent perquè es procedisca a la tramitació de la corresponent avaluació d'impacte ambiental, amb caràcter previ a la concessió de la llicència ambiental.

Hi adjunta expedient compost per:

– projecte de llicència ambiental

– estudi d'impacte ambiental

– informe municipal

Amb data 14 de setembre de 2018, l'Ajuntament de Picassent remet per via telemàtica una diligència sobre la informació pública.

Amb data 13 de desembre de 2018, el Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental, requereix documentació a l'Ajuntament de Picassent, amb còpia al promotor, per a poder completar l'expedient.

El 28 de gener de 2019, l'Ajuntament de Picassent remet al Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental la documentació sol·licitada al promotor.

El 15 d'abril de 2019, es registra en el Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental, la documentació sol·licitada a l'Ajuntament de Picassent, el certificat de compatibilitat urbanística i el certificat d'informació pública.

El tràmit d'informació pública de l'expedient es va dur a terme mitjançant la inserció del corresponent anunci en el BOP núm. 23, amb data 1 de febrer de 2019, sense que s'hi hagen presentat al·legacions.



Consideracions ambientals

L'afectació més important associada a l'activitat són les emissions a l'atmosfera de pols i de partícules, en el cas que:

Es produïsca un trencament de l'embalatge o encapsulament que continga residus amb amiant en la zona d'emmagatzematge. El projecte preveu, en aquest cas, l'activació d'un pla d'emergència, en el qual s'inclou el mesurament de partícules d'amiant en l'aire i la neteja del local i dels utensilis.

La mercantil indica que els residus emmagatzemats es troben hermèticament embalats, però davant d'un possible accident en què es produïsca un trencament d'una saca o embalatge, es procedirà a l'ús dels EPI adequats, la ventilació de l'espai on s'ha produït la fuga de fibres i, posteriorment, a la reparació de l'embalatge danyat i recollida dels materials en saques especials. Una vegada fets aquests treballs i passat un període suficient de ventilació, es prendrà una mostra d'aire mitjançant el mètode del filtre de membrana i microscòpia de contrast per a analitzar la puresa de l'aire. Una vegada acabats els treballs, els operaris, amb l'ajuda de la cabina de neteja, retiraran els EPI de treball.



Com a mesura preventiva, s'efectua una vigilància contínua de l'estat del material emmagatzemat, i com a mesura correctora, quan es detecte una situació de trencament de l'encapsulament, s'activarà el procediment d'emergència. Per a això, el treballador, en primer lloc, abalisarà i senyalitzarà la zona on s'ha detectat el trencament de l'encapsulament perquè cap persona puga accedir a aquesta zona, que quedarà amb el tractament de zona de treball amb risc per amiant, i comunicarà aquesta situació al recurs preventiu que activarà el protocol d'emergència, segellat/retirada i neteja de fragments solts de fibrociment amb amiant, que constarà de:

Segellat dels trencaments dels encapsulaments o realitzar doble encapsulament (doble saca de contenidors flexibles homologada) i neteja de la zona afectada.

Humectació dels possibles fragments solts de fibrociment mitjançant polvoritzador.

Els fragments es recullen i es depositen en sacs xicotets.

La neteja es realitza amb aspirador industrial amb filtre absolut HEPA H13, treballant de dalt a baix i finalitzant en la solera, per tal de garantir que en la zona de treball no queda cap font que puga aportar l'emissió de fibres d'amiant a l'ambient.

A més d'inspeccions visuals, s'han de fer inspeccions ambientals. La mercantil efectuarà mesuraments en el laboratori i en la zona d'emmagatzematge temporal.

Quant a la producció de sorolls

La principal font de soroll són les operacions de càrrega/descàrrega dels materials emmagatzemats. L'activitat es desenvoluparà en horari diürn.

La documentació aportada indica que no hi ha màquines que produïsquen sorolls superiors als 70 dB, i exposa que l'aïllament proporcionat pels elements constructius de la nau industrial, tant verticals com horitzontals, esmorteixen la pressió sonora a l'exterior; per tant, es compleix amb els valors de transmissió sonora exigits en la legislació vigent.



El programa de vigilància ambiental, proposa les mesures següents:

– Inspeccions visuals de les saques i materials encapsulats abans de la recollida en obra i càrrega en el vehicle de transport, cada vegada que es realitze una recepció de residus.

– La vigilància de l'estat d'estanquitat de les saques i encapsulaments dels residus embalats.

– Setmanalment es farà una anàlisi de partícules d'amiant en l'aire a l'interior de la nau.



Consideracions jurídiques

1. El projecte examinat constitueix, segons el que es preveu en l'annex I, grup 6.d.1, del Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, de 3 de març, d'impacte ambiental, modificat pel Decret 32/2006, de 10 de març, un dels supòsits fàctics en els quals resulta preceptiva la formulació d'una declaració d'impacte ambiental, prèvia a la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació definitiva d'aquell, segons es desprén de l'article 5é de la Llei d'impacte ambiental i concordants del seu reglament.

2. L'expedient ha observat els tràmits previstos en la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i en el Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el reglament d'impacte ambiental, en la Llei 2/1989, de 3 de març, de la Generalitat Valenciana, i en les altres disposicions que li són aplicables.



3. El Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, atribueix a la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental la competència sobre avaluació d'impacte ambiental de projectes. Mitjançant Resolució de 9 d'agost de 2019, el director general de Qualitat i Educació Ambiental delega la competència d'avaluació d'impacte ambiental de projectes en el director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental.

Per tot això, fent ús de les facultats que tinc legalment atribuïdes, formule la següent resolució:



Primer

Estimar acceptable, als sols efectes ambientals i sense perjudici de l'obtenció prèvia de les autoritzacions sectorials que li siguen aplicables, l'activitat d'emmagatzemament temporal de residus de la construcció i laboratori tècnic, promoguda per Proyecsa Control Técnico, SL, situada al polígon industrial Codonyers, carrer núm. 11, bloc 5, parcel·la 27, del terme municipal de Picassent (València), sempre que aquest es desenvolupe d'acord amb l'estudi d'impacte ambiental, el projecte i la resta de la documentació presentada i amb els condicionants que s'estableixen a continuació:

1. Els residus admesos en l'activitat seran els relacionats en la part expositiva d'aquesta resolució o qualsevol altre codi LER que l'òrgan competent en matèria de gestió de residus considere susceptible d'autorització, sempre que la seua inclusió no comporte la modificació substancial del projecte avaluat i no responga a supòsits en què s'exigisca la tramitació d'un procediment d'avaluació ambiental d'acord amb la legislació sectorial vigent.

2. La mercantil efectuarà un seguiment rigorós en l'aplicació de les especificacions contingudes en el pla de treball aprovat, que tindrà com a objectiu principal evitar l'alliberament de pols amb fibres d'amiant a l'ambient. Es realitzaran les mesures preventives i correctores per a limitar la dispersió de fibres d'amiant en l'ambient incloses en el mètode de treball aprovat 45/10, a més del compliment del Reial decret 396/2006, de 31 de març, pel qual s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut aplicables als treballs amb el risc d'exposició a l'amiant.

3. A la posada en marxa de l'activitat, i almenys cada cinc anys, el titular haurà de dur a terme un control de les emissions acústiques i dels nivells de recepció en l'entorn mitjançant la realització d'auditories acústiques. Aquestes es duran a terme amb l'activitat en funcionament i per un organisme de control autoritzat. Els resultats es faran constar en un llibre de control que estarà a la disposició de les administracions competents. En cas de superar els nivells sonors permesos per la llei, s'aplicaran les mesures correctores pertinents, i a continuació s'efectuarà nova auditoria acústica per a comprovar-ne l'eficàcia.

4. Es portarà un registre documental del programa de vigilància ambiental que permeta comprovar el seguiment i el compliment de les mesures protectores i correctores ambientals proposades en l'estudi d'impacte ambiental presentat. S'hi inclourà un control documental de la recepció i lliurament dels residus, així com la quantitat, naturalesa i codi d'identificació, a més de la documentació acreditativa relativa a accidents o fugues, la recollida i gestió posterior. La documentació del programa de vigilància ambiental estarà a la disposició de les autoritats competents.

5. Les condicions d'aquesta declaració d'impacte ambiental podran modificar-se quan hi concórrega qualsevol de les circumstàncies previstes en l'article 44 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental.

6. Qualsevol modificació del projecte serà objecte d'avaluació ambiental quan es tracte d'un supòsit exigit per la normativa sectorial d'avaluació ambiental vigent en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i s'aplicarà el procediment d'avaluació d'impacte ambiental previst en aquesta normativa.



Segon

Notificar a les parts interessades que contra aquesta resolució, per ser un acte de tràmit, no es pot interposar cap recurs, sense perjudici que puguen utilitzar-se els mitjans que en defensa dels seus drets s'estimen pertinents.



Tercer

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana aquesta declaració d'impacte ambiental, d'acord amb el que disposa l'article 41 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

La regulació de la vigència d'aquesta declaració d'impacte ambiental serà l'establida en l'article 43 de la Llei 21/2013.



València, 3 d'octubre de 2019.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental (p. d., R 09.08.2019 del director general de Qualitat i Educació Ambiental; DOGV 8614, 16.08.2019): Francisco Javier Quesada Ferre.»



València, 7 d'octubre de 2019.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental (p. d., R 09.08.2019 del director general de Qualitat i Educació Ambiental; DOGV 8614, 16.08.2019): Francisco Javier Quesada Ferre.

Mapa web