Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 17 d'octubre de 2019, d'autorització d'excepció de crema de restolls de l'arròs en la campanya 2019, al Parc Natural de l'Albufera (Corbera, Llaurí, Sueca, Riola, Massanassa, Silla, Fortaleny, Sedaví). [2019/9990]

(DOGV núm. 8664 de 25.10.2019) Ref. Base de dades 009221/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: Albufera de València



L'Ordre 8/2015, 27 de febrer, dictada per la llavors Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, regula les ajudes corresponents a les mesures d'agroambient i clima, contingudes en el Programa de Desenvolupament Rural de la Comunitat Valenciana i cofinançades pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER). L'article 7, referit a les condicions d'elegibilitat de l'operació denominada «Protecció del cultiu sostenible de l'arròs en les zones d'aiguamoll», estableix els compromisos que han de complir els agricultors per a percebre les ajudes, les quals poden veure's afectades per les condicions de gestió de la palla de l'arròs en 2018.

L'Ordre 7/2016, de 18 d'abril, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, regula l'aplicació de la condicionalitat i s'estableixen els requisits legals de gestió i les bones condicions agràries i mediambientals que han de complir les persones beneficiàries que reben pagaments directes, determinades primes anuals de desenvolupament rural o pagaments en virtut de determinats programes de suport al sector vitivinícola a la Comunitat Valenciana.

Amb data 17 de setembre de 2019, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca trasllada a la Direcció General de Prevenció d'Incendis Forestals i a la Direcció General de Gestió del Medi Natural i d'Evaluació Ambiental, un informe del Servei de Sanitat Vegetal en el qual s'identifiquen diferents zones o tancats de cultiu d'arròs afectades per Leersia oryzoides i, al seu torn, estableix com a zona amb presència d'anòxia o akiochi tota la superfície cultivada d'arròs a la Comunitat Valenciana.

En l'esmentat informe, es proposa per al control de la Leersia oryzoides mètodes preventius (ús de llavor certificada, ús de maquinària neta, detecció precoç), i mètodes d'erradicació (birbada manual, herbicides autoritzats, falsa sembra o germinació precoç). Al seu torn, considera la crema de restes després de la recol·lecció i abans de la inundació com a mesura complementària, quan l'execució es realitze sota les condicions previstes per les autoritats ambientals, que tindrà caràcter excepcional i no es considerarà com a incompliment de la condicionalitat de les ajudes PAC.

Respecte als danys per anòxia, l'informe aconsella com a mètode de prevenció facilitar la ventilació del sòl, seques enèrgiques durant el cultiu, reducció de la matèria orgànica mitjançant la crema del restoll i labors d'hivern que faciliten el drenatge i la descomposició. Es considera, a més, la crema de les restes del cultiu d'arròs immediatament després de la recol·lecció i abans de la inundació, executada sota les condicions previstes per les autoritats mediambientals, com una mesura complementària i que tindrà caràcter cautelar i excepcional, i no es considerarà com a incompliment de la condicionalitat de les ajudes PAC.

Així, la norma 20 de l'esmentada Ordre 7/2016, de 18 d'abril, estableix la prohibició de crema de restolls, amb excepció, entre d'altres, de les restes de collita de l'arròs, supeditada a l'informe favorable de l'autoritat ambiental competent en la zona protegida, en aquest cas al Parc Natural de l'Albufera, i que s'ha plasmat en la Instrucció de 30 de setembre de 2019, de la Secretària Autonòmica d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica, sobre els criteris generals a aplicar sobre mesures excepcionals per al control dels problemes fitosanitaris que afecten el cultiu de l'arròs en l'àmbit del parc natural de l'Albufera, a l'efecte de l'autorització mediambiental prevista en les ordres 8/2015 i 7/2016.



L'esmentada instrucció s'emmarca en l'acord de 2018 sobre la gestió de la palla de l'arròs pels anys 2018 a 2021, i en les reunions posteriors dels representants de l'Administració autonòmica amb les organitzacions professionals agràries, representants d'organitzacions mediambientals, federacions i cooperatives agràries, representants d'Ajuntaments amb cultiu d'arròs i altres representants d'activitats que es duen a terme al voltant del Parc Natural de l'Albufera de València.



En aquesta instrucció, la Secretaria Autonòmica d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica acorda per a 2019, sense perjudici d'optar per altres mètodes d'eliminació de les restes vegetals del cultiu, que la crema de la palla de l'arròs només puga admetre's com a mesura excepcional de suport al control fitosanitari en la zona A del plànol que s'adjunta. A l'efecte, les sol·licituds de crema (annex V de l'esmentada Ordre 7/2016, de 18 d'abril), segons assenyala la instrucció, es presentaran col·lectivament a través dels ajuntaments davant la Direcció Territorial de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, que les revisarà i en publicarà una resolució conjunta d'autorització.

Així, en data 14 d'octubre es va emetre una primera resolució d'aquesta direcció territorial en què autoritza, com excepció a la prohibició de la crema de restolls de l'arròs, les cremes controlades als recintes inclosos en la mencionada zona A dels següents termes municipals: Sollana, València, Cullera, Albalat de la Ribera, Polinyà del Xúquer, Alfafar i Algemesí.

En data 14 d'octubre de 2019 s'ha rebut la sol·licitud presentada per l'Ajuntament de Corbera per a la crema de restolls de l'arròs en tots els recintes d'aquest terme municipal inclosos en la zona A habilitada segons l'esmentada instrucció (exp.: E3621_19 QP-CORBERA).



En la mateixa data, es va rebre en aquesta direcció territorial la documentació completa relativa a la sol·licitud presentada per l'Ajuntament de Llaurí per a la crema de restolls de l'arròs en tots els recintes d'aquest terme municipal inclosos en la zona A habilitada segons l'esmentada instrucció (expte: E3622_19 QP-LLAURÍ).

També en data 14 d'octubre de 2019 s'ha rebut la sol·licitud presentada pel Consell Agrari Municipal de Sueca per a la crema de restolls de l'arròs en tots els recintes d'aquest terme municipal inclosos en la zona A habilitada segons l'esmentada instrucció (exp.: E3659_19 QP– SUECA).

En data 15 d'octubre de 2019 s'ha rebut la sol·licitud presentada per l'Ajuntament de Riola per a la crema de restolls de l'arròs en tots els recintes d'aquest terme municipal inclosos en la zona A habilitada segons l'esmentada instrucció (exp.: E3675_19 QP– RIOLA).

En data 16 d'octubre de 2019, s'ha rebut la sol·licitud presentada per l'Ajuntament de Massanassa per a la crema de restolls de l'arròs en tots els recintes d'aquest terme municipal inclosos en la zona A habilitada segons l'esmentada instrucció (exp.: E3677_19 QP– MASSANASSA).

En data 16 d'octubre de 2019, s'ha rebut la sol·licitud presentada per l'Ajuntament de Silla per a la crema de restolls de l'arròs en tots els recintes d'aquest terme municipal inclosos en la zona A habilitada segons l'esmentada instrucció (exp.: E3685_19 QP– SILLA).

En data 17 d'octubre de 2019, s'ha rebut la sol·licitud presentada per l'Ajuntament de Fortaleny per a la crema de restolls de l'arròs en tots els recintes d'aquest terme municipal inclosos en la zona A habilitada segons l'esmentada instrucció (exp.: E3696_19 QP– FORTALENY).



En data 17 d'octubre de 2019, s'ha rebut la sol·licitud presentada per l'Ajuntament de Fortaleny per a la crema de restolls de l'arròs en tots els recintes d'aquest terme municipal inclosos en la zona A habilitada segons l'esmentada instrucció (exp.: E3699_19 QP– SEDAVÍ).



Cal fer referència també a la Resolució de 27 de setembre de 2019, del director general de Prevenció d'Incendis Forestals, sobre modificació del període i horari de cremes per a la palla de l'arròs durant 2019 (DOGV 8646, 01.10.2019), en la qual habilita, amb caràcter extraordinari i únicament per raons fitosanitàries, la possibilitat d'autoritzar crema de restes de restolls i palla d'arròs en aquelles superfícies de cultiu situades a menys de 500 metres de terreny forestal a l'entorn de l'Albufera de València, des de l'1 d'octubre fins a la finalització de la campanya de la sega de l'arròs 2018, i en tot cas, fins al 31 de desembre de 2018, tots dos inclusivament, únicament amb nivell de preemergència per risc d'incendis forestals 1 i en horari des de l'orto fins a les dues hores abans de l'ocàs solar.

En virtut de tot el que s'exposa, i a proposta conjunta del cap de Secció de Producció Vegetal i del cap de Servei Territorial de Medi Ambient, aquesta direcció territorial, en virtut de les facultats que ostenta, resol:



Primer

Autoritzar, com a excepció a la prohibició de la crema de restolls de l'arròs, les cremes controlades en aquells recintes inclosos als termes municipals següents, que es troben inclosos en la zona A del plànol que s'adjunta (annex I):

– Corbera, segons sol·licitud que consta en l'expedient E3621_19 QP-CORBERA.

– Llaurí, segons sol·licitud que consta en l'expedient E3622_19 QP-LLAURÍ.

– Sueca, segons sol·licitud que consta en l'expedient E3659_19 QP– SUECA.

– Riola, segons sol·licitud que consta en l'expedient E3675_19 QP– RIOLA.

– Massanassa, segons sol·licitud que consta en l'expedient E3677_19 QP– MASSANASSA.

– Silla, segons sol·licitud que consta en l'expedient E3685_19 QP– SILLA.

– Fortaleny, segons sol·licitud que consta en l'expedient E3696_19 QP– FORTALENY.

– Sedaví, segons sol·licitud que consta en l'expedient E3699_19 QP– SEDAVÍ.



Segon

Les cremes controlades de restolls de l'arròs objecte d'aquesta resolució s'ajustaran a les condicions següents:

– En cap cas, les cremes es podran realitzar en dies festius o caps de setmana.

– Només podran realitzar-se les cremes en els dies en què les condicions meteorològiques així ho aconsellen. A aquest efecte, els agricultors hauran de disposar de l'aplicació mòbil QUEPAR, elaborada pel Centre d'Estudis Ambientals del Mediterrani (CEAM), que concretarà els dies i hores en les quals aquestes condicions meteorològiques seran favorables per a les cremes de restolls de l'arròs.

– El tractament i les cremes de restolls de l'arròs hauran d'observar les bones pràctiques incloses en l'annex II d'aquesta resolució.

– Les cremes de restolls que es pretenguen realitzar a menys de 500 metres de terreny forestal es realitzaran fins al 31 de desembre de 2019, únicament amb nivell de preemergència per risc d'incendis forestals 1 i en horari des de l'orto fins a les dues hores abans de l'ocàs solar. A l'efecte d'aquesta resolució, la consideració de terreny forestal s'ajustarà al que s'estableix en els articles 2 i 3 de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana.

– S'estableix un operatiu especial per a portar el pla de control de cremes amb la participació de la Policia Local, la Policia Autonòmica, guardes del Parc Natural de l'Albufera, els agents mediambientals i Guàrdia Civil-SEPRONA, que vigilaran l'execució ordenada de les cremes autoritzades i adoptaran aquelles mesures complementàries que consideren oportunes. Qualsevol incompliment de les condicions establides en la present resolució, implicarà l'aixecament d'una acta, que, si escau, comportarà les conseqüències que corresponga en relació amb el cobrament de les ajudes europees, d'acord amb la normativa aplicable.



– Durant les cremes s'hauran d'atendre les instruccions que, a aquest efecte, realitzen els agents mediambientals o la resta d'agents d'autoritat, especialment a les zones pròximes a vies de comunicació on la possible falta de visibilitat, provocada pel fum provinent de les cremes, puga afectar la seguretat viària.

– Una vegada finalitzat el període de cremes autoritzades conforme amb el contingut d'aquesta resolució, els agricultors o responsables de les explotacions hauran de presentar al respectiu consell agrari municipal un llistat dels terrenys o recintes en els quals, malgrat estar autoritzada la crema, aquesta finalment no s'ha dut a terme per qualsevol circumstància. Posteriorment, els consells agraris municipals recopilaran i remetran a aquesta direcció territorial en un llistat únic els terrenys o recintes del seu terme municipal, en els quals finalment no s'ha procedit a la crema de restolls de l'arròs.

Aquesta resolució posarà fi a la via administrativa, i contra aquesta es podrà interposar un recurs de reposició davant del mateix òrgan que la va dictar, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà d'aquell en què tinga lloc la notificació, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé, directament, un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 8 i 46 de la Llei de jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 17 d'octubre de 2019.– El director territorial d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica (p. d., art. 12.4, O 7/2016, 18.04.2016; DOGV 7777, 09.05.2016): Javier Civera Martínez.



ANNEX II

Bones pràctiques en el tractament de la palla de l'arròs 2019



Es posa en coneixement dels propietaris i agricultors de les finques rústiques dedicades al cultiu de l'arròs, les següents bones pràctiques de gestió de la palla amb les especificacions d'acord amb les directrius de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica:

1. La possible incineració de la palla, prèvia autorització de la direcció territorial, només es podrà dur a terme a partir del dia acordat amb el sector arrosser i dins de la zona prevista, que en 2019 és la zona A.

2. La sol·licitud de crema es presentarà, de forma col·lectiva, per part dels ajuntaments.

3. No estarà permesa la combustió de la palla i de restolls en dies festius i cap de setmana.

4. No estarà permés fer la incineració de la palla amb combustible o productes altament contaminants. Tampoc es permet la pràctica de la crema en camps limítrofs d'uns altres amb el cultiu en desenvolupament i pendent de la sega.

5. Els agricultors hauran de tindre vigilada en tot moment la zona on estiga incinerant-se la palla fins que el foc estiga reduït i ja no hi haja cap perill.

6. La possible combustió de la palla es farà només quan les condicions meteorològiques siguen les idònies. El CEAM facilitarà a través de l'aplicació mòbil, QUEPAR, informació a l'efecte. Quan l'aplicació QUEPAR indique condicions desfavorables, la incineració haurà d'interrompre's de forma imminent i segura. En qualsevol cas, i independentment de la informació subministrada per QUEPAR, no es podran realitzar cremes sense la prèvia autorització de l'administració competent.

7. L'aplicació mòbil o APP actualitzarà les dades meteorològiques i serà una eina imprescindible perquè l'agricultor estiga informat en tot moment de les condicions mediambientals favorables.

8. Amb independència d'altres autoritats o institucions amb competències en el control del foc, la coordinació serà conjunta amb els serveis de Guarderia Rural, consells agraris, ajuntaments i agents mediambientals, davant dels quals es podrà sol·licitar informació i assessorament al respecte.

9. Les persones que estiguen fent treballs d'incineració de la palla prendran les mesures de precaució necessàries, i seran responsables dels danys i perjudicis que s'hi puguen ocasionar. Hauran de portar sempre el telèfon mòbil per a la comprovació del risc i fer ús de l'aplicació mòbil (APP) QUEPAR.

10. Es podrà fer ús de la combustió, i com a prova pilot, també a la nit, sempre que les condicions meteorològiques determinades pel CEAM i/o l'APP siguen favorables.

11. A les zones pròximes a grans vies de comunicació, la incineració no haurà de provocar molèsties a vianants o generar condicions d'escassa visibilitat que pose en perill la circulació de vehicles.



12. En zones pròximes a àrees forestals s'extremaran, per raons òbvies, les condicions de la pràctica de la crema.

Mapa web