Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 20 de novembre de 2020, del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA), per la qual es convoquen les ajudes, finançades a càrrec del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, a les inversions en millora de les condicions de transformació i comercialització dels productes agrícoles. [2020/10002]

(DOGV núm. 8962 de 27.11.2020) Ref. Base de dades 009658/2020




Considerant el que es disposa en l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre inici del procediment per a la convocatòria anual de concessió de subvencions, la informació referent als crèdits pressupostaris, la quantia de les subvencions i el termini de presentació de sol·licituds.

Vist que les bases de les ajudes han sigut publicades en el DOGV núm. 8555, de 24 de maig de 2019, mitjançant l'Ordre 9/2019, de 13 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'aproven les bases de les ajudes a les inversions en millora de les condicions de transformació i comercialització de productes agrícoles, en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana per al període 2014-2020.

I en virtut de les facultats que em confereixen l'article 160.4.b de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda, del sector públic instrumental i de subvencions, i el 13.1.h del Decret 123/2006, de 8 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova l'Estatut de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, resolc:





Primer. Objecte, àmbit i finalitat

1. Convocar per a l'exercici 2020 les ajudes de suport a les inversions en millora de les condicions de transformació i comercialització de productes agrícoles, per al període 2014-2020, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, instruïdes per la direcció general de Política Agrícola Comuna, de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica de la Generalitat, a través dels serveis territorials corresponents, que es regiran per les bases aprovades per l'Ordre 9/2019 (DOGV 8555, 24.05.2019).



2. Establir la finalitat de les ajudes, que serà la indicada en l'article 1.1 de l'ordre de bases, és a dir, la concessió d'ajudes a les inversions dirigides a la millora de les condicions de transformació i comercialització dels productes agrícoles enumerats en l'annex I del TFUE, exclosos els productes de la pesca i l'aqüicultura.



Segon. Finançament de les ajudes

1. Les ajudes regulades en la present convocatòria seran finançades segons consta en el Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, del qual formen part, enquadrades en la mesura 4, «Inversions en actius físics», operació 4.2.1.

2. La dotació pressupostària es farà a càrrec de la secció 12, entitat 91, Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, línia SO833000, fins a un import global màxim de 15.800.000 euros, que es distribuiran en les anualitats següents: 10.000 euros en 2020, 4.000.000 d'euros en 2021, 10.000.000 en 2022 i 1.790.000 en 2023.

3. En aplicació del que es preveu en l'article 58, apartat 2, del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es fixa un import addicional de fins a 10.000.000 d'euros, per a distribuir entre les anualitats previstes en aquesta convocatòria. L'efectivitat d'aquesta quantia addicional queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit amb anterioritat a la resolució de la convocatòria, segons el que es disposa en l'apartat 4.b de l'article 52.2 del Reglament de la Llei 38/2003. En aplicació dels apartats 4 i 5 del mencionat article 58, l'aplicació de l'import addicional anterior no altera la resta de condicions de la convocatòria d'ajudes i, per tant, no necessitarà una nova convocatòria ni ampliació del termini d'aquesta. El crèdit final disponible i la distribució definitiva per anualitats es publicarà amb anterioritat a la resolució de la convocatòria.

4. Les quanties en euros mencionades en els apartats anteriors queden supeditades a l'existència de crèdit suficient en els pressupostos de cada anualitat.

5. Les ajudes que es convoquen tindran caràcter plurianual, d'acord amb l'article 40 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.





Tercer. Sol·licitud, documentació i termini de presentació

1. El termini de presentació de sol·licituds en l'exercici 2020 per a les ajudes de la present convocatòria és de dos mesos a comptar des del dia de la publicació de la present resolució. Les sol·licituds es presentaran adaptades als models normalitzats publicats en la guia PROP de la Generalitat h

ttp://www.gva.es/portal/page/portal/inicio/procedimientos?id_proc=547

2. Sense perjudici del que es disposa en el paràgraf següent, les persones físiques podran presentar les sol·licituds i la documentació que les acompanya preferentment en el registre de la conselleria competent en matèria d'agricultura, i també es podran presentar en qualsevol dels registres previstos en la legislació reguladora del procediment administratiu comú.

3. Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, així com els sol·licitants que, no estant obligats a això, opten per aquesta via, presentaran les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat en l'URL següent http://www.gva.es/portal/page/portal/inicio/procedimientos?id_proc=547. Els documents que s'annexen als tràmits telemàtics hauran d'anar signats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, pertoque.

4. Per a poder accedir a aquest sistema telemàtic, el sol·licitant haurà de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), tots dos emesos per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana.

5. Si algun dels subjectes als quals fa referència l'article 14.2 de l'esmentada Llei 39/2015 presenta la sol·licitud presencialment, es requerirà l'interessat perquè l'esmene a través de la seua presentació electrònica.

6. D'acord amb el que es preveu en l'article 12 de les bases de les ajudes, els models de sol·licitud estan disponibles en la pàgina web que s'indica en el punt 1 del present apartat i la documentació que els acompanya és la que figura en l'annex a la present convocatòria.

7. De conformitat amb l'article 15.2 de les bases de les ajudes, els mitjans vàlids per a acreditar els mèrits a valorar de cada sol·licitud, com a documentació addicional, s'indiquen en els formularis que han de presentar-se juntament amb la sol·licitud, i estan disponibles en la pàgina web que s'indica en el punt 1, d'aquest apartat tercer.

8. Respecte a les persones beneficiàries d'aquestes ajudes, així com a les actuacions, despeses subvencionables, característiques de les operacions, classe i quantia de les ajudes, es recullen respectivament en els articles 5, 7, 8, 10 i 11, de l'Ordre 9/2019, de 13 de maig.



Quart. Criteris de prioritat i selecció de les sol·licituds

1. Els expedients es puntuaran de la forma següent:

a) Creació de noves empreses: 5 punts. Si més del 50 % del capital inicial és aportat per dones o joves (menors de 40 anys), la puntuació anterior s'incrementarà amb un punt addicional.

L'empresa haurà d'estar inscrita en el seu registre corresponent segons la fórmula jurídica dins dels dotze mesos anteriors a la data de la sol·licitud de l'ajuda. La creació d'un nou establiment diferent d'un altre preexistent per una mateixa empresa, no es considerarà creació d'empresa.

b) Persona física que siga dona: 1 punt.

c) Si el sol·licitant és persona jurídica, amb presència paritària d'homes i dones, o majoria de dones, en els òrgans directius i d'administració (juntes directives i/o de govern, consells rectors i/o d'administració, etc.): 1 punt.

d) Fórmula jurídica: societat cooperativa/SAT, microempresa, o persona física menor de 40 anys: 1 punt; podran acumular els de l'apartat c. En el supòsit de ser persona física dona menor de 40 anys podrà acumular la puntuació de l'apartat b. La condició de microempresa no es valorarà en el cas de les empreses de nova creació, ja que no disposen de comptes anuals.

e) Operació d'inversió promoguda en municipi inclòs en el territori rural d'aplicació de la mesura LEADER 2014/2020: 1 punt. A aquesta puntuació podrà acumular-se l'obtinguda per la fórmula jurídica de l'apartat d.

f) Ajudes anteriors: no tindre concedida ajuda en les dues últimes convocatòries, incloses les derivades de l'Ordre 13/2016, de 6 de juny: 2 punts. En alguna de les dues: 1 punt. Aquest epígraf no serà aplicable a les empreses de nova creació o procedents de fusions.

g) Inversions dirigides íntegrament a un o més dels objectius següents: tractament i/o gestió de residus, eliminar contaminacions, reduir el consum d'aigua, d'energia, valorització i aprofitament de subproductes o residus, introducció d'energies alternatives menys contaminants, inversions que incloguen la instal·lació de sistemes d'estalvi d'energia (eficiència energètica) i de sistemes de generació local d'energies renovables que reduïsquen el consum propi de l'energia de xarxa convencional, i destinades exclusivament a l'activitat subvencionable, incrementar depuració en un grau major a l'exigit per la legislació vigent: 2 punts. En el cas que la inversió no es dirigisca íntegrament a alguna de les finalitats anteriors, quan almenys, en relació amb la inversió auxiliable total, es destine un 10 % d'aquesta inversió auxiliable (excloses les despeses generals) a aquests mateixos objectius: 1 punt. No s'aplicarà en empreses l'activitat principal de les quals siga coincident amb algunes de les exposades en aquest apartat.



h) Inversions en implantació de la Indústria 4.0 (Indústria connectada) i/o que incloguen la implantació de tecnologies de la informació i les telecomunicacions (TIC), sistemes o elements de telecontrol i telemesura, eines automatitzades de gestió empresarial (ERP, CRM, SMC, etc.), portals de comerç electrònic o sistemes domòtics. Per a aplicar aquesta prioritat serà necessari que la inversió auxiliable en TIC realitzada, supere el 10 % de la inversió auxiliable total (exclosos les despeses generals): 1 punt. La mera adquisició d'ordinadors personals o realització d'inversions relatives a la comercialització de productes no suposarà el compliment del present criteri.

i) Si la persona sol·licitant està inscrita en el registre d'operadors d'una figura de qualitat diferenciada (DOP, IGP, ETG, producció integrada, producció artesanal, etc.) i el volum de productes certificats i comercialitzats supera el 40 %: 1 punt. Si l'empresa està inscrita en el Registre General d'Operadors Ecològics (REGOE) o en el Llistat d'Operadors de l'Agricultura Ecològica i el volum de productes certificats i comercialitzats supera el 20 % del total: 3 punts.



j) Empreses que tinguen establits i certificats sistemes no exigits per la legislació vigent i que, per tant, impliquen un compromís addicional amb la qualitat de procés (ISO-9001, etc.) i la seguretat alimentària (BRC, IFS, GLOBALGAP, ISO-22000, etc.), sistemes de gestió de la Seguretat i Salut en el Treball (ISO-18001, ISO-45001, etc.), normes de qualitat de productes diferents de les figures de qualitat diferenciada: 1 punt.

k) Si més del 50 % de les matèries primeres que processa procedeixen de proveïdors de proximitat (<300 km): 1 punt.

l) Empreses amb acreditació d'implantació de sistemes de gestió mediambiental (EMAS, ISO-14001): 1 punt.

m) Empreses amb certificació acreditativa relativa a l'eficiència energètica (Norma UNE_ISO 50001-2011): 1 punt.

n) Empreses amb certificació acreditativa relativa a la gestió dels processos d'investigació, desenvolupament i innovació tecnològica (Norma ISO-166002): 1 punt.

o) Empreses inscrites en el Registre estatal de bones pràctiques mercantils en la contractació alimentària: 1 punt.

2. S'exclouran, i es denegaran, els expedients que hagen rebut menys de 3 punts en la fase de valoració.

3. Per a la resolució de les situacions d'empat de puntuació que puguen presentar-se, es tindran en compte els criteris de desempat següents, en l'ordre que s'indica:

a) En primer terme, seran prioritàries aquelles operacions d'inversió el sol·licitant de la qual siga una entitat associativa prioritària reconeguda d'acord amb el Reial decret 550/2014, de 27 de juny, pel qual es desenvolupen els requisits i el procediment per al reconeixement de les entitats associatives prioritàries i per a la seua inscripció i baixa en el Registre Nacional d'Entitats Associatives Prioritàries, previst en la Llei 13/2013, de 2 d'agost, de foment de la integració de cooperatives i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari.

b) En segon terme, tindrà prioritat el projecte amb una inversió auxiliable sol·licitada de menor import.

c) A continuació es prioritzarà l'anterior data de presentació de la sol·licitud (dia i hora); aquesta previsió s'entendrà en els termes de l'article 68.4 de l'LPACAP, en relació amb les persones o entitats sol·licitants obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.



d) Si persisteix la situació d'empat, es prioritzaran les empreses que hagen acreditat un major percentatge de discapacitats en relació amb la plantilla, a 31 de desembre de l'any anterior al de la presentació de la sol·licitud d'ajuda, de conformitat amb el que es preveu en el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ús de les persones amb discapacitat.



Cinqué. Resolució

1. Les sol·licituds seran resoltes per la directora general de Política Agrícola Comuna, segons l'Acord de 26 d'abril de 2012, pel qual es deleguen les funcions d'autorització del pagament de fons FEADER entre l'organisme pagador i els diferents òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, així com de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, i de la Conselleria de Governació.

2. El termini màxim de resolució i notificació s'estableix en sis mesos, a comptar des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds. La falta de resolució en termini tindrà efectes desestimatoris en els termes previstos en l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, així com en l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana.

3. La resolució posarà fi a la via administrativa, i contra aquesta podrà interposar-se potestativament recurs de reposició davant el director/a de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA), en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la publicació o notificació, o ser impugnada directament davant l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu en el termini de dos mesos.



Sisé. Mitjà de notificació i publicació sobre informació dels beneficiaris

La resolució de la convocatòria serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i les resolucions positives individuals i condicions particulars seran notificades a cadascun dels beneficiaris.



S'informa els beneficiaris que, de conformitat amb l'article 113 del Reglament (UE) núm. 1306/2013, les seues dades seran publicades conformement a l'article 111 d'aquest Reglament i podran ser tractades per organismes d'auditoria i investigació de la Unió Europea i nacionals, per a salvaguardar els interessos financers de la Unió.



Seté. Transparència

Les entitats beneficiàries han de complir el que s'estableix en l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, respecte a l'obligatorietat de donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de les actuacions objecte de subvenció, d'acord amb el que s'estableix en els punts 2 i 3 de l'article 3 de la Llei 2/2015, així com en l'article 18 de la Llei 38/2003, de 26 de novembre, general de subvencions.



Huité. Protecció de dades de caràcter personal

La sol·licitud de les ajudes comporta el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre d'Activitats de Tractament publicat en la pàgina web de la conselleria competent en matèria d'agricultura. En concret, la informació bàsica del tractament és la següent:



Nom del tractament: ajudes en matèria agrícola, agroalimentària i desenvolupament rural de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària.

Identitat del responsable del tractament: persona titular de la direcció de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària.

Finalitat del tractament: gestionar les ajudes en matèria agrària i agroalimentària incloses en la Política Agrícola Comuna, finançades pel Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

Exercici de dret: pot exercir el dret d'accés, rectificació, supressió, limitació, oposició i portabilitat de les seues dades de caràcter personal de manera presencial o telemàtica de conformitat amb el que preveu l'enllaç següent: http://www.gva.es/es/proc19970.

Reclamacions: sense perjudici de qualsevol altre recurs administratiu o acció judicial, qualsevol persona interessada té dret a presentar una reclamació en l'Agència Espanyola de Protecció de Dades si considera que el tractament de dades personals que la concerneixen infringeix la normativa en matèria de protecció de dades.

Quan les persones interessades hagen d'aportar a la conselleria documents que incloguen dades de caràcter personal de terceres persones hauran de declarar davant la conselleria que han informat aquestes persones de la comunicació i tractament de les seues dades de caràcter personal per part de la conselleria.



Nové. Procediment de comunicació d'irregularitats i sospites de frau



Qualsevol persona que tinga coneixement de fets que puguen ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment a càrrec de fons procedents de la Unió Europea en el marc de la present convocatòria, podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest servei en l'adreça web: http://www.igae.pap.minhafp.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/paginas/inicio.aspx i en els termes establits en la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del servei esmentat, que pot consultar-se en l'URL següent:



http://www.hisenda.gva.es/documents/90598251/165748060/comunicacionsnca+1-2017+06-04-017Canaldenuncias.pdf/0356c08d-0e02-4cf6-b820-19f28fcee69f



Deu. Justificació i pagament de l'ajuda

Quant a la sol·licitud del pagament de l'ajuda concedida i justificació de les despeses, s'efectuarà segons el que es disposa en l'article 17 de l'Ordre 9/2019, de 13 de maig, reguladora de les bases d'aquestes ajudes.



Onze. Expedients denegats per falta de disposició pressupostària en la convocatòria anterior

De conformitat amb el que estableix l'article 16, apartat 6, de l'Ordre 9/2019, de 13 de maig, reguladora de les bases d'aquestes ajudes, les sol·licituds presentades en la convocatòria anterior que hagen sigut denegades per inexistència de crèdit pressupostari després d'aplicació del barem de priorització, podran ser reconsiderades únicament en la present convocatòria, amb petició prèvia de l'interessat dins del termini de sol·licitud de les ajudes, sense gaudir de preferència per la seua antiguitat o qualsevol altre criteri, i serà vàlida tota la documentació presentada anteriorment, excepte la necessària per a la justificació de cadascun dels criteris de valoració previstos en l'article 15 per a la nova convocatòria. No s'admetran modificacions de les sol·licituds inicials presentades perquè siguen reconsiderades, excepte les derivades del grau d'execució previst.



Dotze. Requisits de notificació, comunicació o exempció

Les ajudes a les inversions dirigides a la millora de les condicions de transformació i comercialització dels productes agrícoles enumerats en l'annex I del TFUE en altres productes agrícoles inclosos en aquest annex (productes agrícoles), són compatibles amb la política comunitària de competència en virtut de l'article 81.2 del Reglament (UE) núm. 1305/2013, segons el qual, els articles 107, 108 i 109 del TFUE no seran aplicables als pagaments efectuats pels estats membres en virtut i de conformitat amb aquest reglament, dins de l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del TFUE.

No obstant això, les ajudes a les inversions dirigides a la millora de les condicions de transformació i comercialització dels productes agrícoles enumerats en l'annex I del TFUE en productes no agrícoles (no inclosos en aquest annex), queden fora de l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del TFUE, per la qual cosa tenen la consideració d'ajudes d'estat. A l'efecte de l'exempció de la notificació individual d'aquestes a la Comissió, s'acullen al règim previst en el capítol 1 i en els apartats 2 a 10 de l'article 44 del Reglament (UE) núm. 702/2014, de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE. L'ajuda esmentada ha sigut comunicada a la Comissió amb núm. de registre SA.45549.



Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, pot interposar-se potestativament un recurs de reposició davant el/la directora/a de l'AVFGA, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la publicació, o impugnar-se directament davant els jutjats contenciosos administratius de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i amb els articles 8.3, 25.1 i 46.1 de la Llei de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 20 de novembre de 2020.– El director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària: Francisco Rodríguez Mulero.







ANNEX ÚNIC

Relació de documents que han de presentar-se

juntament amb la sol·licitud d'ajuda



– Annex A0. Sol·licitud d'ajuda a inversions en millora de les condicions de transformació i/o comercialització dels productes agrícoles per al període 2014-2020.

– Annex A1. Memòria de l'operació d'inversió.

– Annex A2. Informació econòmica, financera i social.

– Annex A3. Aprovisionament de matèries primeres abans de la inversió.

– Annex A4. Transformació i comercialització de productes acabats abans de la inversió.

– Annex A5. Planificació anual i resum de l'operació d'inversió prevista per actuacions i conceptes de despesa per factura.

– Annex A7. Estat d'execució de la inversió inicial a data de la sol·licitud de reconsideració.

– Model de declaració de la condició de PIME.

– Comunicació a l'autoritat substantiva ambiental de la modificació de la instal·lació d'un establiment agroalimentari.

– Declaració responsable del compliment de la normativa sobre medi ambient en les operacions d'inversió aprovades.

– Declaració de subvencions sol·licitades o concedides per organismes públics o privats per al mateix objecte.

– Model de domiciliació bancària.

Mapa web