Ficha docv

Ficha docv









DECRET 204/2020, d'11 de desembre, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores per a la concessió directa d'ajudes per a minimitzar l'impacte econòmic i social de la Covid-19 en els lloguers d'habitatge. [2020/10731]

(DOGV núm. 8975 de 15.12.2020) Ref. Base de dades 010260/2020




Com a conseqüència de l'emergència de salut pública ocasionada per la Covid-19, el Govern d'Espanya ha anat adoptant diverses mesures urgents de suport a la ciutadania, especialment als més vulnerables, recollides en diversos decrets llei. El Reial Decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front a la Covid-19 va ordenar la incorporació al Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 de sengles programes d'ajudes per a contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la Covid-19 en els lloguers d'habitatge habitual. En l'Ordre TMA/336/2020, de 9 d'abril, per la qual s'incorpora, substitueixen i modifiquen els programes d'ajudes del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 (BOE 101 de data 11.04.2020), es van establir els criteris per a l'aplicació de les ajudes de què es tracta, referint a les comunitats autònomes, perquè, al seu torn, facen efectiva la posada en marxa, en els seus respectius àmbits d'actuació, del desenvolupament de l'esmentat programa per a atendre les persones arrendatàries d'habitatge habitual que, com a conseqüència de la crisi sanitària, tinguen problemes transitoris per a atendre el pagament parcial o total del lloguer.

La Generalitat, de conformitat amb l'article 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i article 168.1.c, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, mitjançant el Decret 52/2020, de 24 d'abril, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores per a la concessió directa d'ajudes per a contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la Covid-19 en els lloguers d'habitatge habitual, va procedir a la convocatòria d'una de les línies d'ajuda esmentada les sol·licituds de la qual han sigut resoltes per la directora general d'Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana, i va concedir i denegar les ajudes corresponents.

L'evolució de la pandèmia, no obstant això, i, per tant, la vulnerabilitat sobrevinguda provocada pel seu impacte econòmic i social sobre les persones arrendatàries del seu habitatge habitual, ha determinat que l'Administració de l'Estat haja considerat convenient suprimir el termini límit establit en l'apartat 3, de l'article 2, de l'Ordre TMA/336/2020, de 9 d'abril, pel qual s'incorpora, substitueix i modifiquen sengles programes d'ajudes del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, en compliment del que es disposa en els articles 10,11 i 12 del Reial Decret llei 11/2020, i per a la sol·licitud d'ajudes que es concedia a la persona arrendatària, establit en el 30 de setembre de 2020, i sotmetre-ho simplement als ja establits amb caràcter general en el mateix Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, de manera que les comunitats autònomes puguen articular i adaptar les convocatòries de les ajudes d'aquest programa a l'evolució de la pandèmia durant tota la vigència d'aquest pla.



És per això que amb data 3 d'octubre de 2020 s'ha publicat en el BOE l'Ordre TMA/930/2020, de 29 de setembre, per la qual es modifica l'Ordre TMA/336/2020, de 9 d'abril, per la qual s'incorpora, substitueixen i modifiquen sengles programes d'ajudes del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, en compliment del que es disposa en els articles 10, 11 i 12 del Reial Decret llei 11/2020, i en la qual se suprimeix aquest termini màxim.

Al mateix temps, mitjançant la Resolució de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic de data 25 de setembre de 2020 s'ha autoritzat una generació de crèdit en determinats capítols i programes del Pressupost de la Generalitat derivats del Fons Covid-19, com a conseqüència de la qual cosa s'ha autoritzat la modificació de l'annex de transferències i subvencions corrents corresponents al programa 431.40, codi S1729, mitjançant la incorporació d'una dotació addicional de 5.000.000 d'euros, a més dels 7.500.000 euros amb què van dotar la convocatòria anterior i que suposa destinar un import total de 12.500.000 euros a pal·liar els efectes de la pandèmia en els lloguers d'habitatge habitual de les persones més vulnerables.

Totes aquestes circumstàncies fan recomanable la convocatòria urgent, de nou, d'ajudes per al pagament del lloguer per a auxiliar a aquelles persones o unitats de convivència que han passat a situar-se en llindars de vulnerabilitat per l'impacte socioeconòmic de la crisi sanitària que encara perdura i que o bé no van tindre oportunitat d'obtindre ajudes en les anteriors convocatòries efectuades per aquesta conselleria o s'han vist abocades a aquesta situació una vegada tancat el termini per a formular la sol·licitud en la convocatòria anterior en incrementar-se el crèdit establit per a la concessió d'ajudes destinades a aquesta finalitat amb l'objectiu d'arribar amb les ajudes a un major nombre de persones.

Per això, i després d'haver-se seguit els tràmits que es recullen en l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i en virtut del que disposa l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i a proposta del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, després de la deliberació del Consell, en la reunió d'11 de desembre de 2020,







DECRETE



Article 1. Objecte i àmbit

1. Aquest decret té per objecte regular les bases per a la concessió d'ajudes al lloguer a les persones arrendatàries d'habitatge habitual que, com a conseqüència de l'impacte econòmic i social de la Covid-19 tinguen problemes transitoris per a atendre el pagament parcial o total del lloguer i encaixen en els supòsits de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda que es defineixen en aquest decret.

2. Es considera inclosa dins de l'objecte d'aquest programa la concessió d'ajudes per a fer front a la devolució de les ajudes transitòries de finançament que les entitats bancàries hagen oferit a les persones sol·licitants que es troben en la situació de vulnerabilitat social i econòmica com a conseqüència de l'expansió de la Covid-19, recollides en l'article 9 del Reial Decret llei 11/2020, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front a la Covid-19 i contretes per persones arrendatàries d'habitatge habitual, a la devolució del qual no pogueren fer front.

3. Les ajudes tindran caràcter finalista, i per tant no podran aplicar-se a una altra destinació que el pagament de la renda del lloguer, o la cancel·lació, total o parcial, de les ajudes transitòries de finançament regulades en l'article 9 del Reial Decret llei 11/2020.



Article 2. Procediment de concessió

1. Aquestes subvencions es concediran de manera directa, en aplicació dels articles 22.2.c i 28, apartats 2 i 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, per concórrer raons d'interés públic, econòmic i social. En concret, el caràcter singular d'aquestes subvencions deriva de la naturalesa excepcional, única i imprevisible dels esdeveniments que les motiven.

2. Les ajudes es concediran atenent la mera concurrència dels requisits per a ser persona beneficiària per aplicació dels criteris continguts en l'article 4 sense que siga necessari establir la comparació de les sol·licituds ni la prelació entre aquestes sempre que existisca consignació pressupostària. En cas de no existir consignació pressupostària suficient, caldrà ajustar-se a l'ordre de presentació de sol·licituds conformement amb el que es disposa en l'article 7.5 d'aquest decret.

3. De conformitat amb l'article 30.7 de la Llei general de subvencions, la concessió d'aquestes subvencions no requerirà una altra justificació sinó les indicades en aquest decret, sense perjudici dels controls que s'efectuen amb posterioritat, que s'estendran a la totalitat de les persones beneficiàries.



Article 3. Finançament

1. La dotació d'aquestes ajudes ascendeix a un import global màxim estimat de 5.000.000,00 €, amb càrrec a la línia de subvenció S1729, del Programa 431.40 «Emergència Habitacional i Funció Social», Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 per a l'exercici 2020, del capítol IV dels pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2020, sense perjudici de la seua possible ampliació amb fons procedents de l'Estat o de la Unió Europea que puguen donar lloc a una generació, ampliació o incorporació de crèdit.

2. En el supòsit d'increment de l'import global màxim, l'òrgan concedent haurà de publicar en el DOGV la declaració de crèdits disponibles amb caràcter previ a la resolució de concessió en els mateixos mitjans que la convocatòria, sense que la publicitat implique l'obertura de termini per a presentar noves sol·licituds ni l'inici de nou còmput de termini per a resoldre.



Article 4. Persones beneficiàries i requisits

1. Podran beneficiar-se de les ajudes d'aquest programa les persones físiques que, en la seua condició de persona arrendatària d'habitatge habitual, acrediten estar en situació de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda a conseqüència de la Covid-19, per concórrer les circumstàncies expressades en l'article 5 d'aquest Decret, llevat que hagueren resultat beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant Decret 52/2020, de 24 d'abril, del Consell, d'aprovació de bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la Covid-19 en els lloguers d'habitatge habitual (DOGV núm. 8803, de data 04.05.2020).

2. Les persones beneficiàries hauran d'acreditar, a més, que acrediten els següents requisits:

a) Ser titular, en qualitat de persona arrendatària, d'un contracte d'arrendament d'habitatge formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans. Aquesta circumstància haurà de ser acreditada de conformitat amb el que s'estableix en les presents bases.

b) L'habitatge arrendat ha de constituir la residència habitual i permanent de la persona o unitat de convivència sol·licitant de l'ajuda. A aquest efecte queden exclosos els subarrendaments així com els arrendaments als quals es refereix l'article 3 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, «arrendaments per a ús diferents d'habitatge».

c) Que la persona arrendatària o qualsevol de les quals tinguen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat no tinga parentiu en primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona que tinga la condició d'arrendadora de l'habitatge.

d) Que la persona arrendatària o qualsevol de les quals tinguen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat no siga sòcia o partícip de la persona física o jurídica que actue com a arrendadora.



Article 5. Supòsits de vulnerabilitat econòmica i social

1. Els supòsits de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda a conseqüència de la Covid-19, a l'efecte de què es disposa en l'article 1 requeriran la concurrència conjunta en el beneficiari de l'ajuda dels següents requisits:

a) Que la persona que estiga obligada a pagar la renda de lloguer haja passat a estar en situació de desocupació, expedient temporal de regulació d'ocupació (ERTO) o, en cas de ser persona empresària, haja reduït la seua jornada per motiu de cures o altres circumstàncies similars, com a conseqüència de la qual cosa el conjunt dels ingressos dels integrants de la unitat de convivència a partir de l'1 d'abril de 2020 no supera les següents quantitats:

1r. Amb caràcter general, el límit de tres vegades l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples mensual (d'ara en avant, IPREM).

2n. Aquest límit s'incrementarà en 0,1 vegades l'IPREM per cada descendent a càrrec en la unitat de convivència. L'increment aplicable per descendent a càrrec serà de 0,15 vegades l'IPREM per cada fill o filla en el cas d'unitat familiar monoparental.

3r. Aquest límit s'incrementarà en 0,1 vegades l'IPREM per cada persona major de 65 anys integrant de la unitat de convivència.

4t. En cas que algun dels integrants de la unitat de convivència tinga declarada discapacitat superior al 33 per cent, situació de dependència o malaltia que l'incapacite acreditadament de manera permanent per a realitzar una activitat laboral, el límit previst en el subapartat i serà de quatre vegades l'IPREM, sense perjudici dels increments acumulats per descendent a càrrec.

5é. En el cas que la persona obligada a pagar la renda arrendatícia siga persona amb paràlisi cerebral, amb malaltia mental, o amb discapacitat intel·lectual, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 per cent, o persona amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconeguda igual o superior al 65 per cent, així com en els casos de malaltia greu que incapacite acreditadament, a la persona o a qui la cuida per a realitzar una activitat laboral, el límit establit en el subapartat i serà de cinc vegades l'IPREM.



b) Que la renda arrendatícia, més les despeses i subministraments bàsics, resulte superior o igual al 35 per cent dels ingressos nets que perceba el conjunt dels membres de la unitat de convivència. A aquest efecte, s'entendrà per «despeses i subministraments bàsics» l'import del cost dels subministraments d'electricitat, gas, gasoil per a calefacció, aigua corrent, dels serveis de telecomunicació fixa i mòbil, i les possibles contribucions a la comunitat de propietaris, tots ells de l'habitatge habitual que corresponga satisfer a la persona arrendatària.

2. A l'efecte del que es disposa en aquest article es considerarà unitat de convivència la formada pel conjunt de persones que estan empadronades en un mateix habitatge amb anterioritat al 15 de març de 2020, existisquen o no llaços familiars.

3. No s'entendrà que concorren els supòsits de vulnerabilitat econòmica i social a conseqüència de l'emergència sanitària ocasionada per la Covid-19 quan la persona arrendatària o qualsevol de les persones que componen la unitat de convivència que habita aquella siga propietària o usufructuària d'algun habitatge a Espanya.

Es considerarà que no concorren aquestes circumstàncies quan el dret recaiga únicament sobre una part alíquota de la mateixa i s'haja obtingut per herència o mitjançant transmissió mortis causa sense testament.

S'exceptuarà d'aquest requisit també els qui, sent titulars d'un habitatge, acrediten la no disponibilitat d'aquest per causa de separació o divorci, per qualsevol altra causa aliena a la seua voluntat o quan l'habitatge resulte inaccessible per raó de discapacitat del seu titular o d'alguna de les persones que conformen la unitat de convivència.



4. Les persones beneficiàries de les ajudes d'aquest programa estaran obligades a comunicar immediatament a la conselleria competent en habitatge qualsevol modificació de les condicions o requisits que van motivar aquest reconeixement. En el cas que l'òrgan competent resolga que la modificació és causa de la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda, limitarà en la seua resolució el termini de concessió de la mateixa fins al moment en què es considere efectiva aquesta pèrdua.



Article 6. Acreditació de les condicions de vulnerabilitat social i econòmica

1. A l'efecte de què es disposa en l'article 5, el passe a alguna de les situacions esmentades en l'esmentat article determinant de la concurrència de les circumstàncies de vulnerabilitat econòmica i social motivada per la Covid-19 haurà d'haver-se produït amb posterioritat al 15 de març de 2020, i haurà d'acreditar-se per la persona arrendatària mitjançant la presentació dels següents documents:

a) En cas de situació legal de desocupació o ERTO, mitjançant certificat expedit per l'entitat competent gestora de les prestacions en el qual figure la quantia mensual percebuda en concepte de prestacions o subsidis per desocupació.

b) En cas de cessament d'activitat de les treballadores o treballadors per compte propi, mitjançant certificat expedit per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària o l'òrgan competent de la Comunitat Autònoma, o declaració responsable de cessament de la prestació per persones autònomes segons model del servei públic d'Ocupació estatal (SEPE).



c) Nombre de persones que habiten en l'habitatge habitual, mitjançant aportació de Volant únic d'empadronament que acredite, a la data de la sol·licitud, les persones que tenen el seu domicili habitual en l'habitatge objecte de contracte, a aquest efecte de determinar la composició de la unitat de convivència i, si escau, l'existència de persones majors de 65 anys. El document haurà de ser únic per habitatge, incloent-hi totes les persones que figuren empadronades en aquesta, amb referència, almenys, al cap de sis mesos anteriors a la data de la sol·licitud, com a mínim.

d) Declaració de discapacitat, de dependència o d'incapacitat permanent per a realitzar una activitat laboral, si escau, que acredite cadascuna de les circumstàncies concurrents en la unitat de convivència a què fa referència l'article 5.1.a, suposats 4t i 5é.

e) Titularitat dels béns: nota simple del servei d'índexs del Registre de la Propietat de tots els integrants de la unitat de convivència.



f) Declaració responsable relativa al compliment dels requisits exigits en l'article 4, apartat 2, subapartats c) i d). La declaració responsable haurà d'anar subscrita per la persona que demana l'ajuda i la resta d'integrants de la unitat de convivència majors de 16 anys, segons document contingut com a annex al costat del formulari electrònic de sol·licitud, que estarà disponible en la pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica (http://www.habitatge.gva.es)

2. A fi de quantificar les despeses i subministraments bàsics es computarà com a tals un percentatge de la renda de lloguer en funció dels membres que componen la unitat de convivència de conformitat amb els següents criteris:

– un o dos integrants: 30 %

– tres integrants: 40 %

– quatre integrants o més: 50 %

3. Documentació acreditativa dels supòsits de vulnerabilitat, per a la quantificació de l'ajuda a percebre, definits en l'apartat 3.a de l'article 7.



Article 7. Quantia i termini de l'ajuda

1. La quantia de l'ajuda es correspondrà amb el percentatge de la renda que s'estableix en la Taula continguda en l'apartat 2 d'aquest article i podrà aconseguir fins al 100 % de la renda arrendatícia que conste en el contracte d'arrendament, fins a un import màxim d'ajuda 650,00 euros al mes.

El període màxim subvencionable serà de 6 mesos, i podrà incloure's com a primera mensualitat la corresponent al mes d'abril de 2020 o subsegüents fins al 31 de desembre de 2021.

En els supòsits en els quals l'import per a abonar a la persona arrendadora incloga despeses diferents de la renda del lloguer d'habitatge, i no estiguen desglossats en el contracte, es prendrà com a import de la renda a subvencionar el 90 % de l'import total que conste en el contracte d'arrendament. No seran subvencionables les despeses generals, serveis, tributs, càrregues i responsabilitats que no siguen susceptibles d'individualització, que les parts hagen acordat que siguen a càrrec de l'arrendatària i que s'incloguen en el contracte com a conceptes diferenciats de la renda de lloguer.

2. Per a la determinació de l'import de l'ajuda es considerarà el grau de vulnerabilitat econòmica que concórrega en la persona o unitat de convivència beneficiària. El grau de vulnerabilitat econòmica es determinarà en funció dels ingressos totals de la unitat de convivència segons la seua IPREM i la situació de vulnerabilitat econòmica acreditada, d'acord amb el que s'exposa en la següent taula:



Ingressos de la unitat de convivència segons IPREM Situació de vulnerabilitat econòmica Grau de vulnerabilitat econòmica Ajuda

% renda de lloguer

(màx. 650 euros)

Ajuda % renda de lloguer (màxim 650 euros) a) 9 100 %

b) 8 90 %

c) 7 80 %

Fins a 1,5 IPREM a) 8 90 %

b) 7 80 %

c) 6 70 %

Fins a 2 IPREM a) 7 80 %

b) 6 70 %

c) 5 60 %

Fins a 2,5 IPREM a) 6 70 %

b) 5 60 %

c) 4 50 %

Fins a 3 IPREM a) 5 60 %

b) 4 55 %

c) 3 50 %

Fins a 4 IPREM a) 4 55 %

b) 3 50 %

c) 2 45 %

Fins a 5 IPREM a) 3 50 %

b) 2 45 %

c) 1 40 %





3. Situacions de vulnerabilitat econòmica a l'efecte de la determinació de la quantia a percebre i documentació acreditativa d'aquests:



a) Es considerarà que la persona sol·licitant es troba dins del supòsit de vulnerabilitat econòmica a) quan acredite documentalment pertànyer a algun dels següents grups d'especial atenció:

1r. Sol·licituds presentades per persones que tenen la condició de família monoparental: certificat expedit segons el que s'estableix en el Decret 19/2018, de 9 de març, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental en la Comunitat Valenciana.

2n. Sol·licituds presentades per unitats de convivència que constituïsquen família nombrosa: Títol de Família Nombrosa.

3r. Sol·licituds presentades per dones o unitats de convivència amb dones víctimes de violència de gènere: documentació judicial o administrativa que ho acredite.

4t. Sol·licituds presentades per víctimes del terrorisme: documentació que acredite fefaentment aquesta circumstància.

5é. Sol·licituds presentades per persones, o unitats de convivència amb algun integrant amb diversitat funcional, amb un grau igual o superior al 33 per 100: Certificat de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives o de l'Institut Nacional de la Seguretat Social acreditatiu d'aquest extrem, o una altra documentació acreditativa d'aquesta circumstància.

6é. Sol·licitades per persones joves extutelades: resolució de cessament de mesures emesa per la conselleria competent.

7é. Persones o unitats de convivència en la qual existisca alguna persona amb malaltia mental greu: informe del personal mèdic emés per la unitat pública de salut mental.

8é. Unitats de convivència en les quals alguna persona assumeix la pàtria potestat, tutela o acolliment familiar permanent de qui fora menor òrfena o orfe per violència de gènere: documentació administrativa o judicial que acredite aquesta circumstància.

9é. Dones en situació de necessitat o en risc d'exclusió, especialment quan tinguen descendents menors exclusivament a càrrec seu: documentació o informes municipals o d'un altre tipus que acrediten aquesta circumstància.

b) Es considerarà que la persona sol·licitant es troba dins del supòsit de vulnerabilitat econòmica b) quan la seua unitat de convivència estiga formada entre tres o més integrants. A l'efecte d'acreditació documental d'aquesta circumstància es prendrà el volant únic d'empadronament.



c) Es considerarà que la persona sol·licitant es troba dins del supòsit de vulnerabilitat econòmica c) quan la seua unitat de convivència estiga formada entre un i dos integrants. A l'efecte d'acreditació documental d'aquesta circumstància es prendrà el volant únic d'empadronament.



4. El criteri per a la concessió de la subvenció, fins a esgotar el crèdit disponible, serà el del moment de la presentació de la sol·licitud. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació aquella en què la documentació estiga completa.

En el cas que, en esgotar-se l'import global existiren diverses persones beneficiàries amb el mateix grau de vulnerabilitat econòmica la sol·licitud de la qual haguera sigut presentada en el mateix moment temporal, tindran prioritat les sol·licituds presentades per dones en situació de família monoparental, víctimes de violència de gènere i persones de major edat, per aquest ordre.

5. El procediment podrà resoldre's de manera parcial, a mesura que les persones o unitats de convivència sol·licitants presenten la totalitat de la documentació exigida, i podran acumular-se a aquest efecte de conformitat amb el que es disposa en l'article 57 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

6. La Direcció General d'Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i la Segregació Urbana podrà recaptar de les unitats municipals d'atenció primària del sistema valencià de serveis socials informe social relatiu a les circumstàncies de vulnerabilitat de les unitats de convivència sol·licitants, si així s'estima oportú.

7. En el supòsit d'haver accedit a les ajudes transitòries de finançament recollides en l'article 9 del Reial Decret llei 11/2020 l'ajuda podrà arribar fins a un import màxim de 3.900,00 euros amb la qual se satisfarà totalment o parcialment el pagament de la renda de l'habitatge habitual, calculant-se l'ajuda en els termes assenyalats amb anterioritat.





Article 8. Forma i termini de presentació de sol·licituds

1. La sol·licitud de l'ajuda es formalitzarà emplenant el formulari electrònic normalitzat disponible en la pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica que, juntament amb la documentació requerida, es podrà presentar de la forma següent:

a) Si es disposa de certificat digital, emplenat el formulari electrònic de sol·licitud per la persona interessada es presentarà de manera telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat, a través del procediment habilitat a aquest efecte i denominat «Ajuda per a contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la Covid-19 en els lloguers d'habitatge habitual». En la pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica (http://www.habitatge.gva.es) estarà disponible la informació i documentació de la convocatòria i s'habilitarà l'accés a la seu electrònica per a formular la sol·licitud. També s'admetran les sol·licituds presentades telemàticament per titulars de certificat digital quan actuen, autoritzats com cal, en representació d'uns altres.

b) Si no es disposa de certificat digital, la persona interessada, d'igual manera, haurà d'emplenar electrònicament el formulari de sol·licitud d'ajuda disponible en la pàgina web assenyalada en el paràgraf anterior i s'imprimirà el formulari de sol·licitud juntament amb el justificant degudament emplenat. Aquest justificant juntament amb el formulari de sol·licitud signat com cal per la persona sol·licitant, haurà de ser presentat, de manera presencial, en alguna de les formes següents:

– Preferiblement, en el registre de les direccions territorials d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica amb seu a Alacant, Castelló i València.



– En el registre de l'ajuntament.

– En les oficines de Correus, en la forma prevista reglamentàriament

– En qualsevol registre públic establit per la Llei 39/2015.

A aquest efecte, les direccions territorials d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica oferiran un punt d'accés a internet i, per a aquells casos que el requerisquen, es podrà facilitar ajuda mitjançant cita prèvia.



El fet de l'emplenament electrònic del formulari de sol·licitud de qui no dispose de certificat digital no implicarà que s'haja sol·licitat l'ajuda amb inici del procediment telemàtic per a la concessió. Si no es presenta el justificant juntament amb el formulari imprés signat com cal per la persona que demana l'ajuda, acompanyat per la documentació requerida en algun dels registres d'entrada assenyalats en l'apartat anterior en el termini de sol·licitud establit en aquest decret, es considerarà que la sol·licitud no ha sigut presentada.

2. Els ajuntaments o mancomunitats podran presentar sol·licituds telemàticament mitjançant certificat digital, en nom de les persones o unitats de convivència interessades que els autoritzen mitjançant el corresponent formulari. Per a això es podrà habilitar al personal dels ajuntaments i mancomunitats mitjançant la presentació de la credencial subscrita degudament en formulari normalitzat disponible en la web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica

3. No s'admetrà cap sol·licitud presentada seguint un procediment diferent del que s'estableix en aquest decret.

4. Si la persona sol·licitant de l'ajuda no poguera aportar algun dels documents requerits, podrà substituir-ho mitjançant una declaració responsable que incloga la justificació expressa dels motius relacionats amb les conseqüències de la crisi de la Covid-19, que impedisca aquesta aportació.

Tals documents hauran de ser aportats pels qui sol·liciten l'ajuda en el termini màxim de deu dies des que va presentar la sol·licitud de l'ajuda en la mateixa forma en què es va formular la sol·licitud. Transcorregut el mencionat termini sense aportar la documentació, es considerarà desistit de la seua sol·licitud, després de la resolució que haurà de ser dictada en els termes previstos en l'article 21 i 68 de la Llei 39/2015.

5. A fi de facilitar a les persones sol·licitants la recopilació de la documentació que han d'acompanyar a la sol·licitud d'ajuda, el termini de presentació de sol·licituds s'iniciara al cap de deu dies des que produïsca efectes aquest decret de conformitat amb el que es disposa en l'article 19, a les 09.00 hores i romandrà obert amb caràcter permanent fins al 30 d'octubre de 2021, mentre no s'haja esgotat el crèdit habilitat per al pagament d'aquestes ajudes. Si es produïra aquesta circumstància, es publicarà un anunci en la pàgina web de la Vicepresidència segona i conselleria d'habitatge i arquitectura bioclimàtica finalitzant el termini de sol·licitud d'ajudes per a l'exercici corresponent.

7. Només s'admetrà una sol·licitud per persona o unitat de convivència.



Article 9. Documentació que ha d'adjuntar-se a la sol·licitud

1. Juntament amb la sol·licitud d'ajuda emplenada en la forma establida en l'article 8, s'aportarà la següent documentació:

a) Documentació acreditativa de la situació de vulnerabilitat econòmica i social de la persona o unitat de convivència peticionària relacionada en l'article 6 que antecedeix, així com dels supòsits d'especial protecció de l'article 7.

b) Còpia completa del contracte d'arrendament en vigor, amb esment exprés de l'import del lloguer de l'habitatge i de la duració mínima d'un any signat per la part arrendadora i arrendatària. En cas d'existir més d'un contracte consecutiu en el període subvencionable, s'hauran d'aportar tots.

El contracte d'arrendament haurà d'estar formalitzat en els termes que es deriven de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, sense que siguen vàlids contractes de lloguer subscrits a l'empara de la normativa sectorial reguladora dels apartaments turístics.



El contracte d'arrendament inclourà expressament el mitjà i la forma de pagament a la persona arrendadora.

c) Acreditació del pagament de tres mensualitats que es corresponguen amb el període subvencionable, llevat que el contracte tinguera una vigència de menor termini, i en aquest cas s'acreditarà el pagament des de l'inici del contracte.

d) Imprés model de domiciliació bancària.

e) En cas d'actuar mitjançant representant, s'aportarà formulari relatiu a la representació.

f) En el cas que l'ajuda sol·licitada ho siga per a fer front a la devolució de les ajudes transitòries de finançament recollides en l'article 9 del Reial Decret llei 11/2020, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front a la Covid-19 i contretes per les persones arrendatàries d'habitatge habitual, a la devolució de la qual no pogueren fer front, certificació expedida per l'entitat bancària acreditativa de la concessió del préstec i quantia d'aquest.



g) Autorització de les persones interessades, mitjançant l'emplenament de l'annex I contingut en el formulari electrònic de sol·licitud, per a permetre a l'administració de la Generalitat per a procedir al tractament de les dades de caràcter personal en la mesura que resulte necessària per a la gestió de les ajudes, tot això de conformitat amb el que es disposa en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals o normativa que la substituïsca, i les seues normes de desenvolupament. Les dades de caràcter personal, econòmic, tributari o patrimonial de cada persona integrant de la unitat de convivència major de 16 anys seran comprovats per l'administració en el marc de col·laboració establit amb les diferents administracions i entitats.

L'autorització haurà de ser signada per tots els integrants de la unitat de convivència majors de 16 anys.

2. En el cas que la persona integrant de la unitat de convivència sol·licitant s'opose expressament al fet que la Direcció General d'Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana recapte a través de la Plataforma Autonòmica d'Intermediació (PAI) i altres sistemes habilitats a aquest efecte, la informació relativa a les següents circumstàncies, haurà d'aportar la documentació acreditativa següent:

a) Identitat de la persona física sol·licitant i, en el seu cas, del seu representant.

b) Vida laboral, certificada per la Tresoreria de la Seguretat Social.

c) Certificació positiva de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, de la Conselleria competent en hisenda i de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

d) Certificació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària relativa als rendiments d'activitat econòmica, domicili fiscal i qualsevol dels requisits exigits a les persones beneficiàries.



Article 10. Instrucció

1. La instrucció del procediment correspondrà als serveis territorials competents en habitatge i arquitectura bioclimàtica.

2. Si la sol·licitud i documentació presentada fora incompleta o defectuosa, es requerirà a la persona sol·licitant perquè, en el termini de 10 dies, aporte la documentació necessària o esmene els defectes observats, de conformitat amb el que es disposa en l'article 68 de la Llei 39/2015, per a la qual cosa es publicarà un anunci en la pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica. Aquesta publicació substituirà la notificació individual, segons es disposa en la legislació reguladora del procediment administratiu comú. Les persones sol·licitants que hagen facilitat un número de telèfon mòbil podran ser avisades de la publicació de l'anunci mitjançant missatge de text SMS.

3. Revisades les sol·licituds, l'òrgan que gestiona les ajudes emetrà un informe on farà constar que es compleixen els requisits necessaris per a la concessió de les ajudes i formularà la proposta de concessió a l'òrgan competent per a resoldre.

4. La resolució haurà de tindre el següent contingut mínim:

a) La indicació de la persona o unitat de convivència beneficiària.

b) La quantia de la subvenció, l'aplicació pressupostària de la despesa i, si escau, la seua distribució pluriennal.

c) La forma i seqüència del pagament i els requisits exigits per al seu abonament.

d) Les condicions que, en el seu cas, s'imposen a la persona o unitat de convivència beneficiària.

e) El termini i la presentació dels rebuts de lloguer per part de les persones o unitats de convivència beneficiàries, el compliment de la finalitat per a la qual es concedeix la subvenció i de l'aplicació dels fons rebuts, de l'import, procedència i aplicació d'altres fons a les activitats subvencionades, en el cas que aquestes siguen finançades també amb fons propis o altres subvencions o recursos.



5. El criteri per a la concessió de la subvenció serà l'establit en l'apartat 4 de l'article 7, fins a esgotar el crèdit disponible.



Article 11. Resolució i recursos

1. La competència per a resoldre sobre les sol·licituds presentades correspon a la persona titular de la Direcció General d'Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i la Segregació Urbana, en virtut de la delegació de competències de conformitat amb la delegació de competències derivada de la Resolució de 2 d'agost de 2019, del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, sobre delegació de l'exercici de competències en determinats òrgans de la conselleria, article tercer, apartat 10.



2. La resolució de concessió determinarà la quantia concedida i incorporarà, si escau, les condicions, obligacions i determinacions accessòries al fet que haja de subjectar-se la persona beneficiària de l'ajuda.

3. El termini per a resoldre i notificar la resolució procedent serà el que es disposa en la Llei 39/2015. Després d'haver transcorregut aquest termini sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa, es produirà el silenci administratiu i la sol·licitud podrà entendre's desestimada.

La resolució del procediment es publicarà en el Diari Oficial de Generalitat Valenciana i en la pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, de conformitat amb el que es disposa en l'article 40 de la Llei 39/2015. Tot això sense perjudici de la remissió, mitjançant missatge de text SMS, de la informació sobre el lloc on se li notificarà la resolució de la seua sol·licitud d'ajuda a la persona beneficiària que haja facilitat un número de telèfon mòbil a aquest efecte.

La publicació es realitzarà respectant en tot cas els drets reconeguts en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

4. La resolució exhaureix a la via administrativa i contra aquesta podrà interposar-se un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seua notificació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015; o un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos davant el corresponent jutjat contenciós administratiu de conformitat amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



Article 12. Forma de pagament

1. La liquidació i pagament de l'ajuda a la persona beneficiària s'efectuarà d'una sola vegada després que es dicte la resolució de concessió, una vegada justificat el compliment dels requisits amb la documentació presentada juntament amb la sol·licitud.

2. No obstant l'anterior, podrà acordar-se que el pagament es realitze directament a la persona arrendadora per compte de l'arrendatària quan així s'haja fet constar en la sol·licitud de l'ajuda en virtut de transmissió del dret de cobrament de qui resulte beneficiària en favor de la persona arrendatària, per a això serà necessari que en la sol·licitud s'emplene l'apartat corresponent, llevat que s'haja subscrit un préstec mitjançant les ajudes transitòries de finançament regulades en l'article 9 del Reial Decret llei 11/2020 i el període de les mensualitats i les quanties cobertes foren coincidents.

En aquests casos haurà d'acompanyar-se a la sol·licitud l'imprés de domiciliació bancària degudament emplenat a nom de l'arrendador i subscrit per aquest, designant el compte en la qual es realitzarà l'ingrés de les ajudes, segons model que s'inserirà en la pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica.

3. En tot cas, quan s'haja concedit un préstec mitjançant les ajudes transitòries de finançament regulades en l'article 9 del Reial Decret llei 11/2020 la quantia de l'ajuda concedida haurà de destinar-se a l'amortització del préstec. Únicament quan s'haja cancel·lat la totalitat del préstec, sent l'import d'aquest inferior al de l'ajuda concedida, podrà destinar-se a cobrir el pagament de noves mensualitats de renda o d'imports superiors de la mateixa fins a arribat al total de l'ajuda rebuda.





Article 13. Obligacions i responsabilitats de les persones beneficiàries



1. La persona o unitat de convivència beneficiària queda obligada a mantindre el domicili habitual i permanent en l'habitatge objecte d'ajuda, durant els sis mesos per a què es concedeix l'ajuda, sense perjudici del que es disposa en l'apartat 2, últim paràgraf d'aquest article.

2. Les persones beneficiàries de les ajudes estaran obligats a comunicar immediatament a l'administració concedent qualsevol modificació de les condicions o requisits que van motivar tal reconeixement i que puga determinar la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda. En aquest supòsit, i si escau, aquest òrgan competent resoldria limitant el termini de concessió de l'ajuda fins a la data de la pèrdua sobrevinguda del dret.



Quan la part beneficiària d'aquesta ajuda canvie el seu domicili a un altre situat en la Comunitat Valenciana, sobre el qual subscriga un nou contracte d'arrendament d'habitatge, quedarà obligada a comunicar aquest canvi a la direcció general competent en matèria d'emergència habitacional i funció social de l'habitatge, en el termini màxim de quinze dies des de la signatura del nou contracte d'arrendament. La persona beneficiària no perdrà el dret a la subvenció pel canvi, sempre que amb el nou arrendament es complisquen els requisits i condicions establits en aquestes bases, i que el nou contracte d'arrendament es formalitze sense interrupció temporal amb l'anterior. En aquests casos, s'ajustarà la quantia de l'ajuda a la del nou arrendament, i serà igual o inferior a la que venia percebent.

3. Així mateix, en virtut del que s'estableix en la Llei 38/2003, la part beneficiària queda obligada a:

a) Facilitar qualsevol document o informació que la direcció general competent en matèria d'emergència habitacional i funció social de l'habitatge considere necessari per al control del compliment de les finalitats previstes.

b) Sotmetre's a les actuacions de control financer establides en els articles 113 i següents de la Llei 1/2015 i en els articles 44 i següents de la Llei 38/2003, així com les que puguen dur a terme la Generalitat i altres òrgans de control en relació amb les ajudes i subvencions concedides.

c) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol altra administració o ens públic o privat, nacional o internacional, així com qualsevol incidència o variació que es produïsca en relació amb la subvenció concedida.





Article 14. Justificació de l'ajuda concedida

1. Les persones o unitats de convivència sol·licitants de les ajudes han d'aportar la documentació que acredite de manera indubtable que han abonat a la part arrendadora la renda corresponent als mesos per als quals s'ha concedit l'ajuda.

Serà justificació, tant del pagament com de la destinació dels fons, la transferència bancària realitzada, rebut bancari domiciliat o ingrés en efectiu en el compte de la part arrendatària. En qualsevol cas, en el document acreditatiu de pagament haurà de constar expressament:

– la identificació completa de la persona que els fa i de la que els rep, coincidint, en tot cas, qui els rep amb la persona arrendatària i qui els fa amb la persona beneficiària o perceptora de l'ajuda, si fora diferent de l'arrendatària.

– l'import de la renda abonada

– i el concepte pel qual es realitza, amb indicació del mes a què correspon.

2. En el cas que l'ajuda concedida fora per a fer front a la devolució de les ajudes transitòries de finançament que les entitats bancàries hagueren pogut concedir-li per al pagament de la renda de lloguer, hauria d'aportar-se, a més, certificació expedida per l'entitat bancària corresponent acreditativa que l'ajuda concedida ha sigut destinada a l'amortització del préstec

3. La documentació justificativa dels pagaments podrà presentar-se en paper en alguna de les formes previstes en la Llei 39/2015, o mitjançant procediment telemàtic disponible en la seu electrònica de la Generalitat Valenciana (www.gva.es). El termini per a aportar la documentació justificativa de la destinació de la subvenció a la finalitat concedida serà de set mesos des que haguera sigut abonada l'ajuda.



Article 15. Control i reintegrament

1. La Generalitat podrà comprovar, pels mitjans que estime més adequats, el compliment de les obligacions inherents a l'atorgament de les ajudes. L'incompliment d'aquestes obligacions o la comprovació de la falsedat de les dades aportades a l'expedient donarà lloc al reintegrament de les ajudes concedides i a la devolució de les quanties atorgades, que reportaran els corresponents interessos de demora. En particular serà procedent el reintegrament total de l'ajuda en el supòsit de falsedat de les declaracions responsables presentades. Així mateix escaurà el reintegrament per l'import no justificat en aquells casos en què la renda abonada per l'arrendament siga inferior a la subvenció concedida.



2. D'acord amb el que es disposa en l'article 41 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, es perdrà el dret a la subvenció i/o es farà el reintegrament d'aquesta, quan la subvenció es destine a la realització d'una activitat o al compliment d'una finalitat prohibida en el títol VI de la mencionada Llei 14/2017. En qualsevol cas, serà aplicable el que es disposa en matèria de control financer, reintegrament i infraccions i sancions administratives en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. El que es disposa en els apartats anteriors serà aplicable sense perjudici de la possible qualificació dels fets com a infracció administrativa i incoació del procediment sancionador, d'acord amb els articles 52 i següents de la Llei 38/2003, i els articles 173 i següents de la Llei 1/2015.



Article 16. Compatibilitat de l'ajuda

Amb independència que s'haja subscrit o no un préstec mitjançant les ajudes transitòries de finançament regulades en l'article 9 del Reial Decret llei 11/2020, l'ajuda és compatible amb qualsevol altra ajuda al lloguer que vinguera percebent la persona arrendatària, fins i tot si fora amb càrrec al mateix Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, sempre que el total de les ajudes no supere el 100 % de l'import del lloguer del mateix període. En cas de superar-ho, si l'ajuda corresponent a aquest programa fora concedida, es reduiria en la quantia necessària fins a complir amb aquest límit,

Aquestes ajudes són incompatibles amb les ajudes obtingudes per al pagament del lloguer a l'empara del Decret 52/2020, de 24 d'abril, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores per a la concessió directa d'ajudes per a contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la Covid-19 en els lloguers d'habitatge habitual.



Article 17. Normativa aplicable

Aquestes ajudes tenen la consideració de subvencions públiques i es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el seu reglament i altres normatives concordants, i per la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Article 18. Habilitació

S'habilita la persona titular de la Direcció General d'Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana o òrgan que aquesta delegue per a dictar les instruccions i adoptar les mesures que considere oportunes per a l'aplicació i execució d'aquest decret.



Article 19. Efectes

Aquest decret produirà efectes a partir dels quinze dies hàbils següents al de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Article 20. Recursos

Contra aquest decret, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar potestativament un recurs de reposició davant l'òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes des de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa en els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de publicar-se, en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Tot això de conformitat amb el que es disposa en els articles 10, 44 i 46 de l'esmentada Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.



València, 11 de desembre de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG i FERRER



El vicepresident segon i conseller d'Habitatge

i Arquitectura Bioclimàtica,

RUBÉN MARTÍNEZ DALMAU

Mapa web