Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 10 de desembre de 2020, de la directora general d'Inclusió Educativa, per la qual s'aproven les instruccions per a la participació del personal extern i dels agents comunitaris en els centres docents de titularitat de la Generalitat Valenciana. [2020/10743]

(DOGV núm. 8975 de 15.12.2020) Ref. Base de dades 010271/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives, Legislació
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: política educativa, educació



Índex

Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

Segon. Consideració d'agents externs

Tercer. Tipologia d'agents externs

Quart. Altres consideracions

La participació de la comunitat educativa en els processos d'aprenentatge i ensenyament és un factor clau per a l'èxit escolar i implica, necessàriament, que els centres educatius s'òbriguen a la participació d'altres professionals i membres de l'entorn sociocomunitari implicats en el procés educatiu. No debades, l'educació, com a dret fonamental, no concerneix únicament l'administració educativa i els professionals de l'àmbit educatiu, sinó la societat en conjunt, responsable última de l'educació de la tribu.

El Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià, estableix en l'article 10 la possibilitat de col·laboració entre administracions i amb entitats indicant el següent:

1. A fi d'establir models d'intervenció sistèmics i globals, s'aplicaran acords i protocols de col·laboració i coordinació entre administracions públiques: els diferents departaments de la conselleria competent en matèria d'educació; i entre conselleries, institucions i organismes públics implicats d'àmbit autonòmic, provincial, comarcal o local.



2. Amb aquest fi, poden constituir-se grups de treball compostos per personal de les conselleries competents en matèria d'educació, igualtat i polítiques inclusives, ocupació i sanitat, entitats locals i altres administracions, en la mesura que els afecte.

3. La conselleria competent en matèria d'educació coordinarà l'elaboració d'un mapa de prestacions i recursos comunitaris conjuntament amb la resta de conselleries de la Generalitat per a donar resposta a l'alumnat que pot presentar necessitats educatives o està en risc d'exclusió, que posarà a disposició dels centres, dels professionals de l'educació, de les famílies i d'altres administracions o organismes implicats en l'atenció a la infància i l'adolescència.

5. Així mateix, la conselleria competent en matèria d'educació pot proposar acords, convenis o qualsevol altra forma de col·laboració, amb entitats externes, de caràcter públic i privat, per al desenvolupament de les accions recollides en aquest decret.

L'Ordre 20/2019, de 30 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l'organització de la resposta educativa per a la inclusió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics del sistema educatiu valencià especifica, en l'article 43, que els centres docents poden tindre la col·laboració de personal voluntari i personal extern procedent de les entitats d'iniciativa social implicades en la resposta educativa per al desenvolupament de les actuacions planificades en el projecte educatiu, el pla d'actuació per a la millora i els plans d'actuació personalitzats de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu. Determina que el voluntariat i el personal extern presten el seu temps de manera no regular i no poden tindre cap vinculació laboral o professional amb el centre, ni substituir personal que realitza tasques remunerades.



Per a la intervenció del personal extern o d'altres agents sociocomunitaris en el centre, s'han de formalitzar les coordinacions i el transvasament de la informació. Si l'alumnat objecte de la intervenció disposa d'un pla d'actuació personalitzat (PAP), aquest ha d'especificar el tipus d'intervenció i la coordinació amb aquests agents.

La direcció d'estudis ha d'organitzar i coordinar la participació del personal extern d'acord amb la normativa vigent i les directrius establides pels òrgans col·legiats i de participació del centre.



Dins del marc normatiu d'organització i funcionament dels centres públics que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil i Primària i centres que imparteixen Educació Secundària, Batxillerat i cicles formatius, el Decret 253/2019, de 29 de novembre, del Consell, de regulacio de l'organitzacio i el funcionament dels centres publics que imparteixen ensenyaments d'Educacio Infantil o d'Educacio Primaria, articles 52 i 53, i el Decret 252/2019, de 29 de novembre, del Consell, de regulacio de l'organitzacio i el funcionament dels centres publics que imparteixen ensenyaments d'Educacio Secundaria Obligatoria, Batxillerat i Formacio Professional, articles 67 i 68, regulen, per una banda, les condicions de participació de diferents agents externs i, per una altra, la necessitat d'establir contactes i relacions amb les entitats del seu entorn més immediat per tal d'afavorir la relació de l'escola amb el seu entorn.



Per tant, el marc normatiu anterior i les instruccions d'organització i de funcionament dels centres educatius que es publiquen cada curs escolar donen cobertura a la participació del personal extern i agents sociocomunitaris d'acord amb les especificacions del projecte educatiu i la planificació reflectida en la programació general anual.



Tots els elements del projecte educatiu han de prendre com a referència els principis i les línies d'actuació establides en el Decret 104/2018, tot considerant els recursos, la participació de membres pròxims de la comunitat educativa i les entitats més representatives com són: associacions veïnals, comerços, empreses, biblioteques públiques, associacions culturals, entre altres.

En tots els casos, la participació dels agents externs en les accions educatives que determine el centre educatiu es desenvoluparà d'acord amb allò que s'estableix en el projecte educatiu, en els objectius dels programes autoritzats i en les actuacions educatives planificades en els plans d'actuació personalitzats. La seua participació haurà de buscar l'obertura i l'enriquiment de les actuacions planificades per part dels centres educatius en aquells aspectes que faciliten la inclusió educativa i social de l'alumnat.

No obstant això, amb la finalitat d'establir les consideracions de les tipologies d'agents externs i la seua intervenció als centres educatius, es dicten les següents instruccions.

De conformitat amb les competències que estableix el Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, resolc:



Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

Aquestes instruccions tenen per objecte regular, d'acord amb el Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià, la participació del personal extern i dels agents comunitaris en els centres docents de titularitat de la Generalitat Valenciana.

1. Aquestes instruccions seran d'aplicació en els centres educatius de la titularitat de la Generalitat Valenciana.

2. Els centres privats concertats regularan la participació dels agents externs en les condicions que establisquen les seues normes d'organització i de funcionament.



Segon. Consideració d'agents externs

Té consideració d'agent extern tota persona aliena al sistema educatiu que realitze algun tipus de col·laboració amb un centre escolar en el desenvolupament del seu Projecte educatiu, dels plans d'actuació personalitzats o de les mesures educatives que el centre determine.



Tercer. Tipologia d'agents externs

1. Personal d'entitats sense ànim de lucre o del tercer sector:

El personal d'entitats sense ànim de lucre, fundacions, associacions, ONGD o similars podrà participar de forma puntual en accions educatives vinculades al projecte educatiu d'un centre i contemplades en la corresponent programació general anual.

Es consideren organitzacions sense ànim de lucre aquelles organitzacions que donen suport a aspectes d'interés públic o educatiu que no generen beneficis econòmics per la realització de la seua activitat. Es consideren entitats del tercer sector aquelles que tenen un caràcter no governamental, enfront de les del primer sector, que són públiques, o del secundari, que són privades.

La seua participació pot haver estat proposada bé pel centre educatiu, per les associacions de pares, mares o famílies, o bé per les mateixes entitats.

2. Personal extern de l'àmbit privat o pertanyent a altres organismes o institucions públiques:

El personal pertanyent a empreses de l'àmbit privat o a altres organismes o institucions públiques podrà participar de forma puntual o habitual, en funció de la naturalesa de la col·laboració.

Entren en consideració d'aquest apartat: centres d'atenció primerenca, gabinets privats, centres de salut, personal d'ajuntaments, personal d'institucions relacionades amb la formació i inserció laboral, i aquelles altres que el centre educatiu valore positivament.

3. Membres de la comunitat escolar i de l'entorn pròxim:

Amb la finalitat de poder contribuir al desenvolupament del projecte educatiu que fixa el compromís de tota la comunitat escolar per a oferir una resposta educativa adequada a la diversitat social, econòmica i cultural del context, els centres possibilitaran la participació de les famílies o representants legals de l'alumnat en l'activitat del centre, dels diversos estaments de la comunitat educativa i altres persones de l'entorn pròxim.

4. Voluntariat:

Pot adquirir la condició de voluntari o voluntària tota persona física que lliurement es comprometa a realitzar una activitat de voluntariat d'acord amb les prescripcions de la Llei 4/2001, de 19 de juny, de la Generalitat. Poden realitzar funcions de voluntariat de forma desinteressada i sense contraprestació a través d'organitzacions sense ànim de lucre. No tindran consideració d'activitats voluntàries les subjectes a retribució, ni aquelles actuacions aïllades, esporàdiques o prestades al marge d'organitzacions públiques o privades sense ànim de lucre, així com aquelles executades per raons familiars, d'amistat o bon veïnatge. 



5. Assistència personal a la dependència:

En l'àmbit de la conselleria competent en matèria d'igualtat i polítiques inclusives, la figura de l'assistent personal a la dependència queda regulada actualment pel Decret 62/2017, de 19 de maig, del Consell, pel qual s'estableix el procediment per a reconèixer el grau de dependència a les persones i l'accés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques, i atorga la prestació econòmica d'assistència personal, amb la finalitat de contribuir a la promoció de l'autonomia de les persones en situació de dependència. La prestació econòmica per a la contractació del servei de l'assistència personal pot comportar, en els casos que així es determine, una assignació horària per a la inclusió i l'acompanyament de menors dependents en l'àmbit educatiu.

La participació de la figura de l'assistent personal en els centres educatius de titularitat de la Generalitat Valenciana es gestionarà tenint en compte dues possibles situacions:

5.1. Que la participació de l'assistent personal dins l'horari lectiu no siga necessària perquè el centre disposa dels recursos suficients de suport a la inclusió. En aquest cas, l'assistent personal podrà participar en l'elaboració i seguiment del pla d'actuació personalitzat (PAP), si així ho determina la família o la persona interessada si és major d'edat o es troba emancipada, o a requeriment del centre educatiu, a través de les coordinacions per al seguiment del PAP, aportant orientacions per a l'atenció educativa de l'alumne o l'alumna.

5.2. Que l'assistent personal realitze funcions d'acompanyament dins l'horari lectiu del centre, com a mesura de suport i acompanyament, d'acord amb els termes establits en el corresponent PAP. En aquest cas, haurà de seguir-se el procediment i les pautes que segueixen a continuació:

a) La família que vulga sol·licitar la prestació per a la contractació de l'assistent personal haurà de dirigir-se a la direcció del centre educatiu on estiga matriculat el seu fill o la seua filla, exposar-ne la situació en una reunió, on se la informarà dels recursos de suport disponibles i en la qual es determinaran les necessitats concretes de la persona menor d'edat. Si la persona dependent és major d'edat o es troba emancipada legalment, podrà iniciar ella mateixa el procediment.

b) La direcció del centre, conjuntament amb l'equip educatiu, determinarà la necessitat de la mesura i, en cas que es valore, haurà d'emplenar l'annex, Necessitat d'acompanyament de l'assistent personal en l'àmbit educatiu, que trobarà en la sol·licitud per a la prestació econòmica per a l'assistent personal, on es fixarà el nombre estimat d'hores lectives de participació que es considere adient.

c) La família adjuntarà aquest annex a la sol·licitud de prestació de l'assistència personal a la dependència.

La signatura de l'annex, Necessitat d'acompanyament de l'assistent personal en l'àmbit educatiu, per part de la direcció, implicarà el compromís del centre per a coordinar la participació de l'assistent personal, que realitzarà funcions d'acompanyant i suport, en el cas que la sol·licitud presentada per la família siga aprovada, mitjançant resolució de reconeixement de prestació de l'assistència a la dependència. La signatura de l'annex no tindrà validesa legal fins que no es resolga la tramitació de la sol·licitud.

d) Si la conselleria competent en matèria dependència aprova la sol·licitud de reconeixement de l'assistència personal a la dependència del o la menor, la família ho comunicarà al centre educatiu, mitjançant l'acreditació corresponent.

e) Una vegada rebuda la resolució administrativa, la direcció del centre i l'equip educatiu es reuniran per a determinar la participació de l'assistent personal durant el període lectiu a fi de col·laborar en la consecució del projecte de vida independent de l'alumne o alumna.

L'assistent personal realitzarà funcions d'acompanyament i suport a la inclusió de l'alumne o alumna. En cap cas podrà substituir les funcions dels professionals del sistema educatiu.

Les hores estimades inicialment, de participació i assistència personal dins el centre educatiu, podran modificar-se trimestralment, en funció dels resultats de l'avaluació de les mesures aplicades, establides en el PAP de l'alumne o l'alumna.

f) En el cas que el PAP de l'alumne o l'alumna contemple la participació de l'assistent personal dins l'horari lectiu, la direcció del centre informarà el consell escolar de la participació d'aquest agent, en els termes establits en el PAP.



Quart. Altres consideracions

1. El personal extern realitzarà, amb caràcter general, funcions de suport i col·laboració al personal docent i no docent del centre, en les tasques que li siguen encomanades, en accions educatives de tipus formatiu, de suport a la inclusió o en la realització d'activitats complementàries o extraescolars, en l'aplicació de les mesures educatives que determine el centre i d'acord amb els objectius dels plans establits.



2. El personal extern i els agents sociocomunitaris que participen i col·laboren amb els centres educatius hauran d'observar les mesures reflectides en les normes d'organització dels centres educatius, guardar la confidencialitat de la informació rebuda i coneguda en el desenvolupament de l'activitat, i complir la finalitat de les activitats per a les quals han sigut requerits.

3. En cas que s'observe qualsevol disfunció durant la realització de les activitats, la direcció del centre educatiu ho posarà en coneixement del representant de l'entitat i del consell escolar del centre perquè en valore la continuïtat o la retirada.

4. La participació dels diferents agents externs en l'activitat dels centres educatius haurà de ser degudament planificada i avaluada en funció dels objectius plantejats en els diferents documents organitzatius del centre educatiu.

5. En cap cas existirà vinculació laboral o deure jurídic entre aquestes persones i el centre educatiu. Qualsevol actuació, siga d'assessorament o d'intervenció puntual, no pot solapar les que realitze el personal assignat al centre educatiu i es realitzarà sempre en presència i sota la supervisió del personal del centre.

6. La participació del personal quedarà sotmesa, de forma expressa, a allò que estableix el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals.

7. Així mateix, hauran d'acreditar uns requisits de competència en l'àmbit en què participaran i presentar el certificat negatiu del registre central de delinqüents sexuals o qualsevol altre requisit que l'Administració determine.

8. El consell escolar del centre educatiu serà informat de la participació i de les activitats realitzades per part d'aquests agents externs en el marc de la programació general anual i dels plans d'atenció personalitzats.



València, 10 de desembre de 2020.– La directora general d'Inclusió Educativa: Raquel Andrés Gimeno.

Mapa web