Ficha docv

Ficha docv









DECRET 11/2020, de 24 de gener, del Consell, de regulació de la Central de Compres en l'àmbit de la sanitat pública valenciana. [2020/1106]

(DOGV núm. 8736 de 10.02.2020) Ref. Base de dades 001349/2020




ÍNDEX



CAPÍTOL I. Objecte i àmbit competencial

Article 1. Objecte

Article 2. Àmbit competencial

Article 3. Procediment d'adhesió



CAPÍTOL II. Organització de la Central de Compres

Article 4. Contractació centralitzada

Article 5. Funcions de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat

Article 6. Funcions de la persona titular de l'òrgan directiu amb competències en matèria de contractació centralitzada

Article 7. Funcions de la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de farmàcia i productes sanitaris

Article 8. Funcions de la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de salut pública

Article 9. Funcions i composició del Comité de Productes Sanitaris



Article 10. Funcions i composició del Comité d'Avaluació de Tecnologia Sanitària

Article 11. Funcions i composició del Comité de Medicament

Article 12. Central de Compres de l'àmbit de la sanitat pública valenciana



CAPÍTOL III. Implementació de les licitacions

Article 13. Comissió de Compres Centralitzades

Article 14. Finançament

Disposició addicional única. Incidència pressupostària

Disposició transitòria única. Règim transitori de nous expedients de contractació centralitzada

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposició final primera. Habilitació de desplegament

Disposició final segona. Entrada en vigor

Annex. Subministraments i serveis declarats d'adquisició centralitzada



En 1996 es va crear la primera Central de Compres en l'àmbit de la Conselleria de Sanitat, els objectius prioritaris de la qual eren la racionalització i l'optimització dels processos d'aprovisionaments de productes i serveis per a tots els centres sanitaris dependents de l'esmentada conselleria. Això es va modificar l'any 2011, per a l'adaptació a les novetats legislatives en matèria de contractació i noves funcionalitats.

Els anys de funcionament de la Central de Compres han posat de manifest la necessitat d'emprendre una nova regulació que incidisca tant en la seua organització com en el seu funcionament.

Mitjançant la regulació de la Central de Compres es persegueix potenciar les adquisicions centralitzades per als centres sanitaris públics valencians i els ens que s'hi adherisquen, amb la finalitat d'aconseguir un estalvi tant econòmic, mitjançant l'economia d'escala que ofereix la centralització de les adquisicions, com burocràtic, per reduir-se les càrregues en el procediment de contractació, tot per complir els principis d'eficàcia, d'estabilitat pressupostària i control de la despesa. Així mateix, es pretén continuar impulsant l'homogeneïtzació dels productes i serveis que es presten en tots els centres sanitaris públics. Es detalla, en l'annex del projecte, una sèrie dels subministraments (productes sanitaris i no sanitaris d'ús en l'àmbit sanitari, medicaments i vacunes), així com els serveis que incideixen en l'esfera sanitària, declarats d'adquisició centralitzada, relació que no està tancada, sinó que hi ha la possibilitat que s'amplie en els supòsits en què siga convenient.



Un altre dels objectius que es pretenen aconseguir és la implicació dels professionals de la sanitat, com a destinataris finals, tant en la identificació de les necessitats d'adquisició com en la determinació de les condicions i característiques que han d'arribar a complir els serveis i subministraments; per a això es creen diversos comités de productes sanitaris, d'avaluació de tecnologia sanitària, i del medicament.

S'amplien els destinataris de la Central de Compres a les fundacions, empreses públiques o instituts mèdics que tinguen com a finalitats, entre d'altres, l'activitat d'investigació sanitària o la prestació d'assistència sanitària, així com als centres d'Atenció Sociosanitària, instituts de Medicina Legal dependents de la Generalitat Valenciana i a les universitats públiques que impartisquen graus en l'àmbit de ciències de la salut o de ciències.

Per a l'elaboració d'aquest projecte s'han seguit els principis recollits en els articles 129 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



D'acord amb el principi de proporcionalitat, la present norma conté la regulació adequada per a atendre les necessitats que es pretenen satisfer. A fi de garantir el principi de seguretat jurídica, la iniciativa normativa és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, tant l'estatal com el de la Unió Europea.

Finalment, en relació amb els principis de transparència i eficiència, aquest projecte ha seguit, en la tramitació, les normes contingudes en la Llei 39/2015, i en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i escau la publicació en el web de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública amb el propòsit de donar audiència a les persones interessades, tant en consulta pública prèvia a la realització de la present norma com en el tràmit d'audiència i informació pública, per a sol·licitar les aportacions que puguen realitzar-se. S'han emés tots els informes preceptius que estableix l'article 43 de la Llei 5/1953, de 30 de desembre, del Consell.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2019.

Per tot això, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública; en virtut del que es disposa en l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell; conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 24 de gener de 2020,





DECRETE



CAPÍTOL I

Objecte i àmbit competencial



Article 1. Objecte

Es regula la Central de Compres en l'àmbit de la sanitat pública valenciana, amb competència en la contractació centralitzada en l'àmbit sanitari, com a òrgan col·legiat adscrit a la conselleria amb competències en matèria de sanitat.



Article 2. Àmbit competencial

1. La Central de Compres farà la contractació centralitzada de productes sanitaris i no sanitaris destinats a l'àmbit sanitari, medicaments, vacunes, serveis amb incidència en l'esfera sanitària i equipament tecnològic, que d'acord amb l'annex d'aquest decret siguen declarats d'adquisició centralitzada, per a tots els centres sanitaris dependents de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.



2. Podran adherir-se voluntàriament a la Central de Compres, per a la totalitat dels subministraments i serveis declarats d'adquisició centralitzada o només a determinades categories, mitjançant els corresponents acords adhesió:

a) Els consorcis hospitalaris.

b) Les fundacions i les empreses públiques que tinguen entre les seues finalitats institucionals o objecte la investigació sanitària o prestació de serveis sanitaris.

c) Els instituts de Medicina Legal i Ciències Forenses de la Comunitat Valenciana gestionats per la Generalitat.

d) Els centres d'Assistència Sociosanitària gestionats per la Generalitat.

e) Les universitats públiques que impartisquen graus de la branca de Ciències de la Salut o Ciències.

Article 3. Procediment d'adhesió

El procediment d'adhesió es du a terme en dues fases.

a) Primera fase. Adhesió genèrica

L'entitat ha de sol·licitar una adhesió general a tots els acords marc o sistemes dinàmics d'adquisició o a qualsevol dels procediments de contractació, de conformitat amb la legislació vigent, de productes sanitaris i no sanitaris destinats a l'àmbit sanitari, medicaments, vacunes, serveis amb incidència en l'esfera sanitària i equipament tecnològic declarats d'adquisició centralitzada. Aquesta adhesió es formalitza mitjançant un acord entre el titular de l'òrgan de contractació de la conselleria amb competències en matèria de sanitat i el representant de l'entitat de què es tracte.

La subscripció d'aquest acord d'adhesió genèric implica la manifestació formal de la voluntat d'integrar-se en el règim general de funcionament i el dret d'adherir-se als diferents acords marc, sistemes dinàmics o qualsevol procediment de contractació de la Central de Compres.



b) Segona fase. Adhesió específica

Quan la Central de Compres acorde iniciar una licitació, ho posarà en coneixement de les entitats relacionades en l'apartat segon de l'article 2, a l'efecte de veure si estan interessats a adherir-s'hi. En cas afirmatiu, es formalitzaria l'adhesió específica.



L'adhesió comporta l'obligació de no licitar al marge de la Central de Compres contractes que tinguen per objectes subministraments o serveis adjudicats per aquesta, llevat que amb aquests no se satisfacen les necessitats de les entitats adherides, situació que haurà d'exposar-se, amb caràcter previ a la licitació, en coneixement de l'esmentada central. El període de vigència de l'acord específic d'adhesió serà equivalent al de l'acord marc de referència.





CAPÍTOL II

Organització de la Central de Compres



Article 4. Contractació centralitzada

En el procés de contractació centralitzada intervindran els següents òrgans:

a) La persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

b) La persona titular de l'òrgan directiu amb competències en matèria de contractació centralitzada.

c) La persona titular de la direcció general amb competències en farmàcia i productes sanitaris, quan l'objecte de la licitació siga l'adquisició de medicaments o productes sanitaris que incidisquen en el seu àmbit competencial o bé la prestació de serveis del seu àmbit competencial.

d) La persona titular de la direcció general amb competències en matèria de salut pública, quan l'objecte de la licitació siga l'adquisició de vacunes.

e) El Comité de Productes Sanitaris.

f) El Comité d'Avaluació de Tecnologia Sanitària.

g) El Comité de Medicaments.

h) La Central de Compres.

i) La Comissió de Compres Centralitzades.



Article 5. Funcions de la persona titular de conselleria amb competències en matèria de sanitat

Les funcions de la persona titular de conselleria amb competències en matèria de sanitat són les següents

a) Aprovar el plec de clàusules administratives particulars.

b) Convocar el procediment de contractació mitjançant acord marc o sistema dinàmic d'adquisició o el procediment de contractació que es determine de productes sanitaris i no sanitaris destinats a l'àmbit sanitari, medicaments, vacunes, serveis amb incidència en l'esfera sanitària i equipament tecnològic d'adquisició centralitzada.



c) Actuar com a òrgan de contractació.

d) Modificar el catàleg de béns i serveis destinats a l'àmbit sanitari, mitjançant una resolució.

e) Declarar d'adquisició centralitzada mitjançant una resolució, que es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, nous productes sanitaris i no sanitaris destinats a l'àmbit sanitari, medicaments, vacunes, serveis amb incidència en l'esfera sanitària i equipament tecnològic, i, en el seu cas, modificar els relacionats en l'annex d'aquest decret.



Article 6. Funcions de la persona titular de l'òrgan directiu amb competències en matèria de contractació centralitzada

Les funcions de la persona titular de l'òrgan directiu amb competències en matèria de contractació centralitzada són les següents

a) Proposar la família de productes sanitaris (que no siguen de competència de la direcció general amb competència en matèria de farmàcia i productes sanitaris) o no sanitaris, serveis i equipament tecnològic, que es detallen en l'annex d'aquest decret, que seran objecte d'adquisició centralitzada.

b) Proposar noves categories de subministraments o serveis com d'adquisició centralitzada,

c) Confeccionar i mantindre els catàlegs electrònics d'adquisició centralitzada que, en el seu cas, s'elaboren.

d) Realitzar el seguiment de l'execució dels diferents contractes.



e) Nomenar els membres integrants del Comité de Productes Sanitaris, del Comité del Medicament i del Comité d'Avaluació de Tecnologia Sanitària.



Article 7. Funcions de la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de farmàcia i productes sanitaris

Les funcions de la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de farmàcia i productes sanitaris són les següents:



a) Proposar els medicaments i els productes sanitaris, que incidisquen en el seu àmbit competencial, que seran objecte d'adquisició centralitzada.

b) Proposar els membres integrants del Comité del Medicament.



Article 8. Funcions de la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de salut pública

Les funcions de la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de salut pública són les següents:

Proposar les vacunes que seran adquirides de manera centralitzada.





Article 9. Funcions i composició del Comité de Productes Sanitaris

1. El Comité de Productes Sanitaris (que no siguen propis de l'àmbit d'actuació de la direcció general amb competències en matèria de farmàcia i productes sanitaris) assessora la Central de Compres en l'elaboració dels plecs de prescripcions tècniques que han de regir la licitació, així com en qualsevol qüestió que li siga requerida.

2. El Comité estarà integrat per un mínim de cinc membres, nomenats per la persona titular de l'òrgan directiu amb competències en matèria de contractació centralitzada, entre professionals sanitaris que presten serveis en els centres sanitaris dependents de l'esmentada conselleria. Es procurarà la presència paritària de dones i homes en la seua composició.



Article 10. Funcions i composició del Comité d'Avaluació de Tecnologia Sanitària

1. El Comité d'Avaluació de Tecnologia Sanitària es constitueix com una comissió tècnica de la Central de Compres en matèria d'adquisició d'equipaments biomecànics, declarats d'adquisició centralitzada, utilitzats per a la prestació de l'assistència sanitària. La seua finalitat primordial serà la realització dels estudis i avaluacions dels instruments, tècniques i procediments clínics, així com dels sistemes organitzatius en els quals es desenvolupa l'atenció sanitària, d'acord amb criteris de seguretat, eficàcia, efectivitat i eficiència, i sobre la base de la seua valoració ètica, clínica, econòmica i social. Definirà l'esquema dotacional de l'equipament tècnic sanitari, necessari en els diferents departaments de salut i determinarà les característiques tècniques que hagen de reunir els equips, així com qualsevol altra qüestió que li siga requerida.



2. Les funcions del Comité seran les següents:

a) La selecció de les tecnologies sanitàries noves en ús, susceptibles d'avaluació.

b) L'avaluació de les tecnologies sanitàries, considerades d'interés per l'Administració de la Generalitat Valenciana.

c) La realització d'informes tècnics sobre la utilització de tecnologies sanitàries.

3. Les accions concretes que es duran a terme seran:

a) Col·laborar en les funcions de formació, actualització i valoració de l'inventari dels béns mobles i drets de propietat incorporal que s'hagen adquirit o tinguen adscrits.

b) Desenvolupar un pla decennal d'amortització, definint la documentació tècnica i administrativa per a això.

c) Realitzar la programació biennal de les inversions necessàries.

4. El Comité estarà integrat per una comissió permanent i una comissió assessora, i els seus membres seran designats per la persona titular de l'òrgan directiu amb competències en matèria de contractació centralitzada. Es procurarà la presència paritària de dones i homes en la composició.

La Comissió Permanent estarà constituïda per sis membres:

a) Un tècnic o tècnica, amb funcions en matèria de contractació, proposat per la unitat administrativa amb funcions en contractació.

b) Un membre de la direcció general amb competències en matèria d'avaluació de tecnologia sanitària, proposat per la unitat administrativa amb competència en matèria d'avaluació de tecnologia sanitària.



c) Un enginyer industrial o una enginyera industrial en representació dels departaments de salut, proposat per la unitat administrativa amb competències en matèria de serveis generals i subministraments.

d) Un enginyer industrial o una enginyera industrial de l'òrgan directiu amb competències en matèria de serveis generals i subministraments, proposat per la unitat administrativa amb competències en matèria de serveis generals i subministraments.

e) Un membre de la subdirecció general amb competència en matèria de règim econòmic, proposat per la unitat administrativa amb competències en matèria de règim econòmic.

f) Un membre de la direcció general amb competències en matèria d'assistència sanitària, proposat per la unitat administrativa amb competència en matèria d'assistència sanitària.

La Presidència serà exercida per l'enginyer industrial o per l'enginyera industrial de l'òrgan directiu amb competències en matèria de serveis generals i subministraments.

Realitzarà les funcions de Secretaria, el vocal o la vocal que siga designat o designada per la Comissió Permanent.

La comissió assessora estarà constituïda per un màxim de deu membres, triats entre persones de reconegut prestigi, pertanyents a les diferents àrees del sector sanitari: Imatge / Intervencionisme (radiòleg), Radioteràpia (físic), Quirúrgica, Crítics i Urgències, Laboratori i A. Patològica, Endoscòpies, Especialitats, Esterilització i Farmàcia, designats per períodes renovables de tres anys.



Article 11. Funcions i composició del Comité del Medicament

1. El Comité del Medicament es constitueix com una comissió tècnica de la Central de Compres, en matèria d'adquisició de medicaments, que determinarà les necessitats i assessorarà en l'elaboració dels plecs de prescripcions tècniques, així com en qualsevol qüestió que li siga requerida.

2. El Comité estarà integrat per un mínim de cinc membres, nomenats pel titular o la titular de l'òrgan directiu amb competències en matèria de contractació centralitzada, a proposta de la unitat administrativa de la conselleria amb competències en matèria de farmàcia, triats entre professionals sanitaris que presten serveis en els centres sanitaris dependents de la conselleria o en la direcció general amb competències en matèria de farmàcia i productes sanitaris. Es procurarà la presència paritària de dones i homes en la seua composició.





Article 12. Central de Compres de l'àmbit de la sanitat pública valenciana

1. La Central de Compres en l'àmbit de la sanitat pública valenciana exercirà les següents funcions:

a) Actuar com a mesa de contractació en els procediments de contractació centralitzada de serveis i subministraments d'àmbit sanitari.

b) Coordinar i intercanviar informació amb òrgans similars d'altres comunitats autònomes.

c) La resta de competències li siguen encomanades o atribuïdes per la normativa vigent.

2. La Central de Compres estarà integrada pels següents membres:



a) Presidència: la persona titular de la subdirecció general amb competències en matèria de contractació o la persona de la unitat a la qual se li atribueixen funcions de contractació, de la conselleria amb competències en matèria de sanitat en qui delegue la seua representació, que tindrà el rang, almenys, de cap de secció.

b) Vocals:

1. Un o una vocal en representació de la direcció general amb competències en matèria de salut pública, quan l'objecte d'adquisició centralitzada siguen bovines, proposat per la persona titular d'aquesta.

2. Un o una vocal en representació de la direcció general amb competències en matèria de farmàcia i productes sanitaris, quan l'objecte de l'adquisició centralitzada siguen medicaments o productes sanitaris de la seua competència, proposat per la persona titular d'aquesta.

3. Un o una vocal en representació de la direcció general amb competències en matèria d'avaluació de tecnologia sanitària, quan l'objecte de l'adquisició centralitzada siga alta tecnologia sanitària, proposat per la persona titular d'aquesta.

4. Un o una vocal en representació de l'òrgan directiu amb competències en matèria de contractació, proposat per la persona titular d'aquesta.

5. Un o una vocal en representació dels departaments de salut, proposat per la persona titular de l'òrgan directiu amb competències en matèria de contractació centralitzada.

6. L'interventor o la interventora adscrit a la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

7 L'advocat o l'advocada general de la Generalitat adscrit o adscrita a la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

8 Secretaria: serà assumida per personal del servei que tinga atribuïdes competències en matèria de contractació de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

Es procurarà la presència paritària de dones i homes en la composició d'aquest òrgan.





CAPÍTOL III

Implementació de les licitacions



Article 13. Comissió de Compres Centralitzades

1. La Comissió de Compres té entre les seues funcions:

a) Proposar a la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat la programació i l'estudi de les necessitats de subministraments i serveis, així com el seguiment i l'avaluació de la contractació centralitzada en l'àmbit de la sanitat pública valenciana.

b) Promoure mesures per a aconseguir una major eficàcia, uniformitat i funcionalitat en la gestió dels contractes.

c) Proposar els subministraments i serveis que han de ser declarats de contractació centralitzada, per tindre característiques homogènies per al conjunt de la sanitat pública valenciana.

d) Proposar la modificació dels subministraments i serveis declarats d'adquisició centralitzada.

2. La Comissió de Compres Centralitzades estarà integrada pels següents membres:

a) Presidència: la persona titular de la subdirecció general de la conselleria amb competències en matèria de sanitat que tinga atribuïdes funcions en contractació, o persona en qui delegue.

b) Vocals:

– Quatre vocals entre persones que integren el servei, de l'esmentada conselleria, al qual se li atribueixen funcions de contractació, nomenats per la persona titular de l'òrgan directiu amb competències en matèria de contractació centralitzada.

– Dos vocals entre les persones que integren la direcció general amb competències en matèria de farmàcia i productes sanitaris, nomenats per la persona titular d'aquesta.

– Un o una vocal entre les persones que integren la direcció general amb competències en matèria de salut pública, nomenat per la persona titular d'aquesta.

c) Secretaria: la persona titular del servei amb funcions en matèria de contractació de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

Es procurarà la presència paritària de dones i homes en la composició d'aquest òrgan.



Article 14. Finançament

Una vegada formalitzada la contractació, la unitat amb competències en matèria de contractació sol·licitarà a cadascun dels centres adherits la confecció de la seua proposta de document comptable de retenció de crèdit (RA), per un import proporcional a la seua participació en el consum total dels productes o serveis d'adquisició centralitzada licitats.

Rebut el subministrament o prestat el servei, es pagaran les factures d'acord amb el preu d'adjudicació, mitjançant la confecció d'una proposta de document comptable RA i ADOK simultanis.



En aquells supòsits en els quals l'import del subministrament o servei supere l'import consignat en el document comptable de retenció de crèdit (RA), el centre elaborarà successives propostes de documents comptables de retenció de crèdit (RA), per a donar cobertura al posterior pagament de les factures.

La gestió pressupostària de les adquisicions realitzades pels organismes adherits es durà a terme en la manera prevista en les normes reguladores aplicables.

Tot subministrament o prestació de servei que s'efectue haurà de comptar sempre amb consignació pressupostària del centre peticionari.

Les comandes o prestacions de serveis hauran d'efectuar-se a través del sistema d'informació que s'habilite sobre aquest tema.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació i el desenvolupament d'aquest decret no comporta un increment pressupostari en la dotació de tots i cadascun dels capítols assignats a la conselleria amb competències en matèria de sanitat.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Règim transitori de nous expedients de contractació centralitzada

Fins que no es formalitzen els corresponents acords marc per a la contractació centralitzada de productes sanitaris i no sanitaris destinats a l'àmbit sanitari, medicaments, vacunes, serveis amb incidència en l'esfera sanitària i equipament tecnològic d'adquisició centralitzada, els òrgans de la conselleria que tenen delegades les competències en matèria de contractació podran continuar contractant.

No obstant això, quan en aquests contractes es preveja la possibilitat de pròrroga, aquesta no s'exercirà si, arribat el moment, aquests subministraments o serveis declarats d'adquisició centralitzada s'hagueren contractat mitjançant el corresponent acord marc, llevat que això supose un cost econòmic major al qual s'obtindria si es realitzara l'esmentada pròrroga.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions d'igual o d'inferior rang que s'oposen al que s'estableix en aquest decret, i, en particular, l'Ordre 2/2011, de 7 de febrer, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regula l'organització i el funcionament de la Central de Compres de Béns i Serveis.







DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació de desplegament

S'autoritza el titular de la unitat directiva amb competències en matèria de contractació perquè dicte les instruccions i ordres de servei que siguen necessàries d'aquest decret.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 24 de gener de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

ANA BARCELÓ CHICO



Mapa web