Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 18 de desembre de 2019, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) per la qual es convoquen ajudes del Pla Renove de Calderes i Aerotèrmia Domèstiques 2020, destinades a la substitució d'equips d'ACS/calefacció de baixa eficiència per a calderes de condensació o equips d'aerotèrmia, i es convoca, així mateix, l'adhesió d'empreses instal·ladores. [2020/160]

(DOGV núm. 8716 de 14.01.2020) Ref. Base de dades 000411/2020






La Generalitat, en el seu interés per la millora de la qualitat de vida de la ciutadania de la Comunitat Valenciana, avança en la promoció de la qualitat dels habitatges, aquesta vegada des de la perspectiva de les necessitats particulars d'aquests, i fomenta la reforma interior dels immobles mencionats.

Aquesta iniciativa es concreta en un Pla de Reforma Interior d'Habitatges, Pla Renhata, que preveu subvencions a les persones propietàries, usufructuàries o inquilines de l'habitatge, per a actuacions sobre els elements privatius d'aquests i dirigides a l'adequada conservació de l'immoble, la millora de la seua qualitat, sostenibilitat, accessibilitat i habitabilitat.

Hui en dia, una part important del parc de calderes domèstiques i equips d'ACS/calefacció de les llars de la Comunitat Valenciana posseeix una notable antiguitat, la qual cosa comporta un consum d'energia més elevat del que es podria esperar, ja que són equips amb un rendiment energètic menor. No obstant això, el consum d'energia en les llars podria reduir-se significativament si s'incentiva la instal·lació d'equips d'alta eficiència energètica, com són les calderes de condensació i els equips d'aerotèrmia, a la Comunitat Valenciana.

La Directiva 2009/125/CE sobre disseny ecològic per a productes relacionats amb l'energia (Directiva ErP, Energy Related Products) i la Directiva 2010/30/CE sobre l'etiquetatge energètic estableixen els requisits generals per a millorar l'eficiència energètica de productes que utilitzen directament energia, com són les calderes i els equips d'aerotèrmia.

El Reglament UE núm. 813/2013, pel qual es desplega la Directiva 2009/125/CE, exigeix que, a partir de setembre de 2017, tots els equips generadors de calor, per a calefacció i ACS, han de complir determinats requisits d'eficiència energètica. Els nous requisits eliminaran del mercat les tecnologies amb menor rendiment, i d'aquesta manera elevaran el nivell de rendiment energètic de les calderes domèstiques disponibles en el mercat.

A més, el Reglament delegat (UE) núm. 811/2013, pel qual es complementa la Directiva 2010/30/CE, estableix els requisits aplicables a l'etiquetatge energètic d'aparells de calefacció i calefactors combinats d'una potència calorífica nominal igual o inferior a 70 kW. D'aquesta manera, amb l'etiqueta d'eficiència energètica, les persones consumidores obtenen informació que els permet comparar els equips de producció de calefacció i ACS d'una manera senzilla, a partir d'una escala de qualificació energètica que va des de la lletra G fins a la lletra A++.



A més, en el cas de l'aerotèrmia, que aprofita l'energia emmagatzemada en forma de calor en l'aire ambient, té la consideració d'energia renovable, sempre que el SCOPnet de l'equip siga superior a 2,5 (Decisió 2013/114/UE).

Tenint present l'objectiu de millora de l'eficiència energètica del sector edificació a la Comunitat Valenciana, el més adequat en una reforma d'una instal·lació tèrmica per a ACS i calefacció és adquirir calderes de condensació amb un sistema de control/regulació eficient o adquirir equips d'aerotèrmia.

Les calderes de condensació que funcionen amb òptims sistemes de regulació o els equips d'aerotèrmia, no obstant això, tenen un preu superior al preu mitjà del mercat, que varia segons el tipus d'equip. Per contra, el seu consum energètic al llarg de tota la seua vida útil és inferior i, per tant, menor la factura energètica que haurà de pagar la persona consumidora.

En aquests casos, l'estalvi obtingut en la factura energètica no permet recuperar a la persona que compra el sobrepreu pagat durant la vida de l'equip, per això es considera convenient incorporar un incentiu econòmic que l'anime a adquirir una caldera de condensació o un equip d'aerotèrmia, i així contribuir de manera eficaç als objectius de disminució del consum energètic i d'emissions de CO2 de les nostres llars. A més, amb aquest tipus d'incentiu es fomenta no sols l'estalvi energètic sinó, a més, el nou sistema d'etiquetatge energètic.



El procediment de concessió d'aquestes ajudes es tramitarà en règim de concurrència competitiva, i l'únic criteri d'atorgament d'aquestes és el del moment de presentació de les corresponents sol·licituds, d'acord amb el que estableix l'article 165.2.f, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

Pel Decret 4/2013, de 4 de gener, del Consell, s'aprova el reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (d'ara endavant IVACE), en el qual s'estableixen les funcions pròpies d'aquest, entre les quals estan l'anàlisi, l'assessorament i l'execució de mesures en matèria de conservació, estalvi i diversificació energètica, el foment de l'ús racional de l'energia i la promoció de les energies renovables i de la qualitat del subministrament energètic.



Igualment, correspon a l'IVACE establir, gestionar i tramitar línies d'ajuda i incentius dirigits a la conservació, estalvi, diversificació i eficiència energètica. L'Ordre 3/2017, de 3 de febrer, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, estableix les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'IVACE dirigides a l'estalvi i l'eficiència energètica en el sector domèstic, d'acord amb el que disposa l'article 165, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions.



Per això i en virtut del que disposen l'article 160.4 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i l'article 3 de l'Ordre 3/2017, de 3 de febrer, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'IVACE, dirigides a l'estalvi i eficiència energètica en el sector domèstic, resolc:





Article 1. Objecte de la resolució

1. L'objecte d'aquesta resolució és convocar les ajudes de l'IVACE per a l'impuls de mesures d'estalvi i eficiència energètica, dirigides a la renovació d'equips d'ACS/calefacció de baixa eficiència a la Comunitat Valenciana per calderes de condensació amb un sistema de control/regulació eficient o equips d'aerotèrmia, a càrrec del pressupost de l'IVACE de l'exercici 2020.

2. Les bases reguladores d'aquesta convocatòria són les aprovades per l'Ordre 3/2017, de 3 de febrer, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'IVACE, dirigides a l'estalvi i l'eficiència energètica en el sector domèstic, publicades en el DOGV núm. 7974, de 7 de febrer de 2017; en aquestes bases s'estableixen les condicions de les ajudes en tot allò que no preveu aquesta convocatòria.



Article 2. Dotació pressupostària

1. Les ajudes que es regulen en aquesta resolució es finançaran a càrrec dels pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2020, dins de la línia pressupostària S6849000 «Estalvi i eficiència energètica», prevista en el projecte de llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2020, la quantitat global màxima destinada a aquesta convocatòria és de 300.000 euros, sempre condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressupostos de l'exercici econòmic 2020.



2. En qualsevol cas, es podrà incrementar el finançament quan es produïsca un augment del crèdit disponible procedent d'altres convocatòries en què s'hagen resolt sol·licituds per import inferior a la despesa inicialment prevista, o de les quals es deriven obligacions liquidades o reconegudes per import inferior a l'ajuda que va ser concedida en el seu moment, o bé quan aquest augment siga conseqüència d'una generació, ampliació o incorporació de crèdit. L'efectivitat de la quantia addicional queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit, a l'aprovació de la modificació pressupostària que siga procedent mitjançant una resolució de la directora general de l'IVACE, i a la publicació de la modificació de la convocatòria en la Base de Dades Nacionals de Subvencions (BDNS) i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, sense necessitat d'obertura d'un termini addicional per a presentar noves sol·licituds.



Article 3. Persones beneficiàries

1. Podrà acollir-se a aquestes ajudes qualsevol persona física propietària, arrendatària o usufructuària d'un habitatge situat a la Comunitat Valenciana.

2. No podran obtindre la condició de beneficiàries les persones sol·licitants en què concórrega alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Les circumstàncies expressades en els apartats anteriors es podran acreditar per mitjà de declaració responsable, sense perjudici que puguen ser objecte de requeriment d'acreditació fefaent.



Article 4. Actuacions objecte de suport

1. Es consideren com a activitats susceptibles d'ajuda les instal·lacions realitzades en habitatges situats al territori de la Comunitat Valenciana que complisquen els requisits següents:

– Opció 1: substitució d'una caldera de calefacció de baixa eficiència energètica que utilitze qualsevol combustible no renovable, per una caldera estanca de condensació només calefacció o mixta que utilitze gas natural o GLP, amb una potència nominal compresa entre 15 i 70 kW.

La nova caldera haurà de pertànyer a una instal·lació particular de calefacció, aconseguir una classificació energètica A o superior en calefacció i ACS (segons el Reglament delegat (UE) núm. 811/2013, de la Comissió, de 18.02.2013) amb un rendiment estacional 94 % (arredonida al nombre enter més pròxim), un nivell mínim d'emissions NOx classe 6 i tindre instal·lat un dels sistemes de control/regulació següents:



a) Classe II (control sonda exterior en caldera modulant) i termòstat d'ambient on/off control.

b) Classe V (termòstat modulant per a calderes modulants).

c) Classe VI (termòstat modulant més sonda exterior per a calderes modulants).

– Opció 2: substitució d'una instal·lació fixa d'ACS de baixa eficiència energètica (escalfador elèctric, escalfador antic, etc.) per un equip d'aerotèrmia domèstic només ACS amb acumulació o per un equip d'aerotèrmia domèstic de calefacció + ACS amb acumulació i potència nominal 15 kW. El nou equip d'aerotèrmia haurà de complir els requisits energètics següents:

a) Aerotèrmia només ACS: potència tèrmica nominal (kW) 900 W i SCOPDHW 2,6 per a clima càlid (segons la norma UNE EN 16147:2017) i amb un ràtio potencia tèrmica nominal (kW)/potencia resistència elèctrica (kW) 0,65.»

b) Aerotèrmia de calefacció + ACS, wh (zona càlida) 100 % i s (zona càlida) 110 % per a una T eixida = 55 °C (segons el Reglament UE núm. 811/2013).



– Opció 3: substitució d'una instal·lació fixa de calefacció + ACS de baixa eficiència energètica (bomba de calor + escalfador elèctric, radiadors elèctrics de paret + escalfador elèctric, caldera mixta, caldera + escalfador, etc.) per un equip d'aerotèrmia domèstic de calefacció + ACS amb acumulació i potència nominal 15 kW. El nou equip d'aerotèrmia haurà de complir els requisits energètics següents:

a) Aerotèrmia de calefacció + ACS, wh (zona càlida) 100 % i s (zona càlida) 110 % per a una T eixida = 55 °C (segons el Reglament UE núm. 811/2013) i amb un ràtio potencia tèrmica nominal (kW)/potencia resistència elèctrica (kW) 0,65.

La nova instal·lació haurà de complir el Reglament d'instal·lacions tèrmiques dels edificis (RITE), aprovat pel Reial decret 1027/2007 i l'altra normativa vigent que s'aplique en el moment de dur a terme la instal·lació.

Serà condició indispensable que els aparells substituïts siguen retirats del mercat (caldera, escalfador, bomba de calor, escalfador elèctric, etc.), fet que serà acreditat per l'empresa instal·ladora en signar la sol·licitud normalitzada d'ajuda, disponible en la pàgina web de l'IVACE i en l'oficina de campanya.

Només serà subvencionable la compra d'una única caldera o equip d'aerotèrmia per cada persona sol·licitant i serà necessària la corresponent substitució de l'aparell antic per un nou equip dels especificats en la llista d'equips subvencionables, segons el que s'estableix en l'article següent. En tot cas, la compra i instal·lació de calderes i equips d'aerotèrmia haurà de produir-se a partir de la data d'inici de presentació de sol·licituds.

La venda i la instal·lació de la caldera o equip d'aerotèrmia l'haurà de dur a terme la mateixa empresa instal·ladora adherida.

2. Serà subvencionable el cost de la caldera / equip d'aerotèrmia, el sistema de control / regulació i la instal·lació de la caldera / equip d'aerotèrmia (muntatge) i desmuntatge d'equips antics. No serà subvencionable el transport dels equips substituïts a un punt net de reciclatge.



El cost subvencionable es calcularà amb la suma de la inversió en els elements subvencionables, més l'IVA, descomptada l'aportació de l'empresa instal·ladora adherida al Pla Renove de Calderes i Aerotèrmia.

3. No serà objecte de subvenció:

a) La venda d'una caldera / equip d'aerotèrmia que no incloga la instal·lació de l'equip. En el cas d'aerotèrmia tampoc serà subvencionable si no inclou el depòsit d'acumulació especificat en la llista d'equips d'aerotèrmia subvencionables.

b) La substitució d'una caldera per una altra que no funcione amb un sistema de control/regulació tipus II amb termòstat ambient on/off, V o VI. Si la instal·lació a substituir ja disposa d'aquest sistema de control/regulació i es manté en la nova instal·lació haurà de justificar-se documentalment mitjançant fotografies, factures de compra, o un altre mitjà de prova en la sol·licitud d'ajudes.

c) La instal·lació d'equips d'aerotèrmia en habitatges de nova o recent construcció. A l'efecte d'aquesta convocatòria d'ajuda, s'entén com a habitatge de nova o recent construcció aquell l'any de construcció del qual siga posterior a 2013. L'any de construcció es consultarà en la seu electrònica del cadastre a partir de la referència cadastral facilitada pel sol·licitant. En el cas d'obres de nova construcció, en les quals la seu electrònica del cadastre no estiga actualitzada per no haver finalitzat encara les obres, es consultarà en el departament d'urbanisme dels corresponents ajuntaments.

d) La substitució d'una instal·lació col·lectiva (caldera o bomba de calor col·lectiva o centralitzada que done servei a diversos habitatges) per calderes o equips d'aerotèrmia individuals situats en cadascun dels habitatges.

e) La substitució d'una caldera individual o instal·lació individual de calefacció i/o ACS per una caldera o equip d'aerotèrmia col·lectiu o centralitzat que done servei a diversos habitatges.

f) Quan la caldera substituïda siga de condensació, amb excepció que aquesta substitució comporte el canvi de combustible de gasoil a gas natural o GLP.

g) La substitució d'una instal·lació que funcione amb energia renovable (panells solars, caldera de biomassa) per un equip d'aerotèrmia i la substitució d'una caldera de biomassa per una caldera de condensació.

h) La substitució d'una instal·lació no fixa de climatització (radiadors elèctrics mòbils, estufes de gas butà, etc.) per un equip d'aerotèrmia calefacció + ACS.

i) La instal·lació d'un equip d'aerotèrmia que es destine a cobrir la demanda de calefacció i/o refrigeració de l'habitatge i no cobrisca, a més, la d'ACS.

j) Quan no hi haja substitució d'equips.

k) Les calderes o equips substituïts amb anterioritat a la data d'inici de presentació de sol·licituds.



Article 5. Llista de calderes i equips d'aerotèrmia subvencionables

La caldera o l'equip d'aerotèrmia haurà d'estar inclòs en la llista de calderes subvencionables o en la llista d'equips d'aerotèrmia subvencionables, respectivament, disponibles en l'adreça següent: http://planrenove.ivace.es. Aquesta llista està formada per un conjunt de models que compleixen les característiques tècniques especificades en l'article 4.1 d'aquesta convocatòria. La llista de calderes subvencionables i la llista d'equips d'aerotèrmia subvencionables estaran també disponibles en l'oficina de campanya de l'entitat col·laboradora de l'IVACE, la identificació de la qual estarà, així mateix, en l'adreça http://planrenove.ivace.es.



Article 6. Acumulació d'ajudes

Les ajudes previstes en aquesta resolució són incompatibles amb qualsevol altra ajuda pública, i també amb altres línies financeres regionals, nacionals o comunitàries finançades per fons estructurals o pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER). A aquest efecte, les persones sol·licitants hauran de subscriure la declaració responsable relativa a la no-concessió d'altres ajudes inclosa en el model de sol·licitud.



Article 7. Característiques de l'ajuda a l'efecte del dret de la competència



A l'efecte del que s'ha indicat en els articles 3.4 i 7.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat adreçats a establir, concedir o modificar ajudes públiques, les ajudes recollides en aquesta resolució no queden subjectes a l'obligació de notificació prèvia a la Comissió Europea, ja que no tenen tots els requisits de l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea per a poder aplicar el principi d'incompatibilitat amb el Mercat Comú; en concret, pel fet que van adreçades a persones físiques propietàries, usufructuàries o arrendatàries d'un habitatge situat a la Comunitat Valenciana, i pel fet que pel tipus d'activitats subvencionades, consistents en la substitució d'instal·lacions de calefacció/ACS en el domicili, no es tracta d'una activitat econòmica; per això aquestes ajudes no falsegen la competència.





Article 8. Quantia de la subvenció

1. La quantia d'ajuda individual per a cada instal·lació, en funció de l'opció elegida segons l'article 4.1 d'aquesta convocatòria, és la següent:

L'aportació de l'empresa instal·ladora adherida al Pla Renove de Calderes i Aerotèrmia consistirà en un descompte de 50 euros en la factura per a l'opció 1, de 80 euros per a l'opció 2 i de 150 euros per a l'opció 3.

L'aportació de l'IVACE s'abonarà per mitjà de transferència bancària al compte indicat en la sol·licitud una vegada finalitzada la tramitació i sempre que s'haja dictat una resolució de concessió; l'aportació de l'empresa instal·ladora es realitzarà per mitjà de descompte sobre la base imposable de la factura, és a dir, abans d'impostos.

2. La quantia de l'ajuda aportada per l'IVACE no podrà excedir en cap cas el 30 % del cost subvencionable de la instal·lació. Si es dona aquest cas, l'aportació de l'IVACE es reduirà fins al límit del 30 %.



3. L'import total de l'ajuda de l'IVACE en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos públics o privats, supere el cost de l'activitat subvencionada.



Article 9. Entitat col·laboradora

1. L'IVACE podrà contractar els serveis externs que considere necessaris, que l'auxilien en les tasques de presentació de sol·licituds, d'avaluació, verificació administrativa o in situ, o pagament d'acord amb el que s'ha establit en article 12 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el seu reglament aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

2. En tot cas, IVACE disposarà dels serveis d'una empresa que l'assistirà en les tasques que s'indiquen a continuació, sense perjudici dels requisits i les obligacions previstes en la legislació sobre subvencions i en matèria de contractació:

a) Posar en marxa una oficina de campanya, dotada de l'adequada centraleta d'atenció telefònica i els mitjans tècnics, humans i informàtics necessaris, perquè des d'aquesta instal·lació es puga realitzar el control i la gestió de les ajudes.

b) Facilitar la informació necessària als potencials sol·licitants de les ajudes, relativa als requisits que s'han de complir per a l'obtenció de l'ajuda, com també sobre la documentació que s'ha d'aportar, els terminis i el procediment que s'ha de seguir.

c) Rebre la documentació requerida per a l'obtenció de l'ajuda.



d) Comprovar que la persona sol·licitant compleix els requisits establits en la convocatòria d'ajudes, i verificar el compliment i l'efectivitat de les condicions establides per a atorgar les subvencions comprovant per a això els justificants presentats.

e) Emplenar el corresponent informe relatiu al compliment dels requisits establits en la convocatòria.

f) Utilitzar fidelment la imatge de la campanya de comunicació establida per l'IVACE per al desenvolupament de la convocatòria i incloure-la en tots els elements promocionals de les empreses instal·ladores sense confondre-la amb altres promocions que puguen tindre, i identificar clarament en cada producte el preu de l'article abans d'aplicar l'ajuda i una vegada aplicada aquesta.

g) Dur a terme la resta d'actuacions que estiguen establides en el corresponent contracte entre l'entitat col·laboradora i l'IVACE.



Article 10. Termini de presentació de sol·licitud d'ajudes

El termini de presentació de sol·licituds començarà el 30 de gener de 2020 i finalitzarà el 18 de juny de 2020.



Article 11. Procediment de presentació i instrucció de sol·licituds

1. La persona interessada a sol·licitar l'ajuda es posarà en contacte amb una empresa instal·ladora adherida al Pla Renove de Calderes i Aerotèrmia Domèstiques 2020. La llista d'empreses instal·ladores adherides es podrà consultar en l'adreça www.planrenove.ivace.es o a través de l'oficina de campanya identificada en l'esmentada pàgina web.

2. L'empresa instal·ladora tramitarà de manera telemàtica la sol·licitud i la documentació complementària establida en l'article 12 d'aquesta resolució. La sol·licitud s'entendrà cursada quan estiga degudament emplenada i s'adjunten les dades d'identitat del sol·licitant i el pressupost acceptat per aquest, d'acord amb el que estableix l'article 12, apartats a, b, c i d, i serà en aquest moment quan s'atorgue el número de registre que es tindrà en compte com a criteri de concessió de les ajudes.



3. Una vegada aportada la documentació, l'empresa instal·ladora, des de l'oficina de campanya, verificarà que la persona sol·licitant compleix tots els requisits establits en la convocatòria d'ajudes i comprovarà tota la documentació presentada, i la requerirà, si escau, perquè esmene aquesta documentació en el termini de deu dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la recepció de la notificació, amb l'advertiment que si transcorregut aquest termini no aporta la documentació requerida, es considerarà que desisteix de la sol·licitud.



4. Tant l'oficina de campanya, com el mateix IVACE (unitat d'energia) com a òrgan competent per a la instrucció del procediment, podran requerir la persona sol·licitant o l'empresa instal·ladora per a qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que siguen necessaris per a la comprovació de l'actuació realitzada.

5. L'oficina de campanya, després de verificar la documentació rebuda, remetrà de manera periòdica a l'IVACE la documentació necessària per a la supervisió i verificació del compliment dels requisits exigits en la convocatòria.



Article 12. Documentació que s'ha de presentar

1. L'empresa instal·ladora de la caldera tramitarà la presentació de la sol·licitud a través de la plataforma de gestió del Pla Renove de Calderes i Aerotèrmia Domèstiques 2020 www.planrenove.ivace.es, i estarà composta de la documentació següent:

a) Còpia de la sol·licitud normalitzada – degudament emplenada segons el model disponible en http://planrenove.ivace.es, firmada i segellada per l'empresa instal·ladora i per la persona sol·licitant.

b) Còpia del DNI o NIE de la persona sol·licitant, en cas que s'haja oposat al fet que l'IVACE procedisca a la seua obtenció.

c) Declaració responsable de la persona sol·licitant de l'ajuda d'estar al corrent del compliment de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, declaració responsable de no haver rebut altres ajudes en relació a l'actuació subvencionada i declaració responsable de ser propietària, arrendatària o usufructuària de l'habitatge. Totes aquestes declaracions estan incloses en la sol·licitud normalitzada de l'ajuda.

d) Pressupost detallat per partides, acceptat per la persona sol·licitant.

e) Etiqueta d'eficiència energètica de l'equip combinat d'aparell de calefacció/calefactor combinat i control de temperatura, d'acord amb el que disposa l'annex III. Etiquetes, del Reglament delegat (UE) núm. 811/2013, de la Comissió, de 18 de febrer de 2013, i del Reglament delegat (UE) núm. 812/2013, de la Comissió, de 18 de febrer de 2013.



f) Per a calderes, certificat de posada en marxa de la caldera signat i segellat per l'empresa instal·ladora o SAT, segons el model establit en l'annex IV de la ITC-ICG 08 del Reial decret 919/2006, de 28 de juliol. Per a reformes de calderes en les quals hi haja canvi de combustible i per a equips d'aerotèrmia ACS + calefacció, la potència tèrmica nominal de la qual siga major o igual que 5 kW, justificant del document de legalització degudament presentat davant la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball. Com a document de legalització de la instal·lació s'entregarà la Memòria Tècnica d'Instal·lació (Memiscal) en el qual es detalle clarament la marca i el model de l'equip instal·lat.

g) Document relatiu a la caldera, equip ACS o equip calefacció-ACS substituït que acredite que es tracta efectivament d'una renovació, com per exemple: factura de compra de la caldera/equip ACS/equip calefacció-ACS substituït, garantia SAT, revisió, factures de reparacions, certificats d'instal·lació, factures de combustible on s'observe l'històric de consums de gas/electricitat (en funció del combustible utilitzat per l'equip a substituir) o els consums de calefacció, etc.



h) Duplicat o còpia de la factura de venda i instal·lació de la caldera/equip d'aerotèrmia, que hauran de ser de data compresa entre l'inici del termini de presentació de sol·licituds i el 31 de juliol de 2020, i hauran de reflectir com a mínim:

– Data de venda.

– Dades de l'empresa instal·ladora (persona jurídica, número de CIF i segell original).

– Dades de la persona sol·licitant (nom, cognoms, número de DNI).



– Dades de la caldera/equip d'aerotèrmia venut i instal·lat (tipus, marca i model).

– Dades del sistema de control/regulació instal·lat (tipus, marca i model) (només per a calderes de condensació).

– Adreça d'instal·lació de la caldera/equip d'aerotèrmia.

– Desglossament del cost de la caldera/equip d'aerotèrmia, sistema de control/regulació, cost d'instal·lació, IVA.

– Descompte aplicat per l'empresa instal·ladora.

– Fer constar en la factura de manera expressa l'acolliment al Pla Renove de Calderes i Aerotèrmia 2020.

i) Justificant de pagament mitjançant entitat financera: còpia de l'extracte bancari juntament amb còpia del xec nominatiu o de l'ordre de transferència que acredite que la persona destinatària del pagament coincideix amb qui haja emés la factura. De la mateixa manera, la persona sol·licitant de l'ajuda haurà de ser el titular o cotitular del compte bancari des del qual es realitza la transferència o des del qual s'emet el xec. No s'acceptaran pagaments en efectiu, ingressos en compte, rebuts o pagarés com a justificant de pagament.

j) S'acceptaran pagaments efectuats a través de modalitats de finançament, sempre que es presente el contracte signat entre la persona sol·licitant de l'ajuda i l'empresa financera, i s'acredite el pagament en la forma establida en l'apartat anterior d'una quantitat igual o superior a l'import de l'ajuda concedida. En tot cas, l'IVACE establirà les mesures de control que considere oportunes per a comprovar que s'ha dut a terme la totalitat del pagament a l'entitat financera.

k) Fotografies d'abans i després de la reforma de la instal·lació. Per a calderes de condensació, fotografies de la caldera substituïda en la seua ubicació original i de la nova caldera i sistema de control/regulació instal·lat. Si la instal·lació a substituir ja disposa d'aquest sistema de control/regulació i es manté en la nova instal·lació, haurà de justificar-se documentalment mitjançant fotografies, factures de compra o un altre mitjà de prova. Per a l'aerotèrmia, fotografies dels equips d'ACS i calefacció a substituir en la seua ubicació original i del nou equip d'aerotèrmia i del depòsit d'acumulació. S'hauran d'aportar fotografies de l'equip generador (escalfador elèctric, escalfador, caldera, bomba de calor) i unitats terminals (radiadors, unitats interiors d'expansió directa, etc.).

l) Còpia del compte bancari on figuren les dades del titular del compte (la persona beneficiària de l'ajuda), en el qual s'abonarà, si escau, l'ajuda corresponent.

2. El termini màxim per a entregar la documentació especificada en els apartats e), f), g), h), i), j), k), y l) d'aquest article serà el 30 de juliol de 2020.



Article 13. Resolució de la convocatòria i criteris de concessió

1. Les ajudes regulades en aquesta convocatòria es concediran amb subjecció als principis de publicitat, concurrència i objectivitat.

2. El criteri d'atorgament de les ajudes serà el del moment de presentació de les corresponents sol·licituds, d'acord amb el que estableix l'article 165.2.f) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, per tractar-se d'actuacions amb un objecte definit i tipificat consistent en la instal·lació d'elements de semblants característiques que compleixen els mateixos nivells d'eficiència energètica, de manera que l'objectiu d'eficiència energètica que persegueixen aquestes ajudes es garanteix en tot cas i no és eficaç ni rellevant aplicar altres criteris de comparació i ponderació de sol·licituds, i s'entendrà cursada la sol·licitud quan es complisquen les condicions establides en l'article 11.2 d'aquesta resolució.

3. Després dels actes d'instrucció, la preavaluació realitzada per la Unitat IVACE Energia serà sotmesa a una comissió d'avaluació, que serà la competent per a elevar a la presidència de l'IVACE la proposta de concessió d'ajudes.

4. Aquesta comissió estarà composta per la persona que ocupe la Direcció General de l'IVACE, la qual assumirà la Presidència de l'òrgan; per tres persones integrants de la Unitat IVACE Energia -una de les quals assumirà la secretaria de la Comissió-, i per una integrant de l'Àrea de Suport de l'IVACE, totes elles designades per la persona que ocupe la presidència de l'IVACE.

En tot cas, s'ha de procurar que en la composició de la Comissió es respecte el principi de paritat d'homes i dones, i la capacitació i la competència adequades.

En l'exercici de les seues competències, la Comissió podrà disposar de l'assistència tècnica que considere necessària.

5. Vista la proposta continguda en l'acta de la Comissió, el president de l'IVACE resoldrà l'adjudicació de les ajudes, en fixarà expressament la quantia, i incorporarà, si escau, les condicions i les obligacions derivades d'aquesta, que en cap cas podran contravindre el que disposa aquesta resolució. La resolució podrà contindre una llista d'aquelles sol·licituds que presentades en termini no hagueren rebut ajuda seguint el criteri de repartiment d'ordre de presentació de sol·licituds amb el pressupost disponible, de manera que en el cas que s'efectue un increment del finançament de la convocatòria d'acord amb el que preveu l'article 2.2 d'aquesta resolució, puguen ser ateses per rigorós ordre d'entrada, sempre que estiguen degudament cursades.



6. A fi que les persones beneficiàries de les ajudes s'assabenten del contingut íntegre de la resolució de concessió de les ajudes, aquesta es publicarà a través de la Base de Dades Nacionals de Subvencions i podrà consultar-se en http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index, en la pàgina web de l'IVACE i en la plataforma del Pla Renove www.planrenove.ivace.es, en compliment del que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre publicitat de les subvencions concedides.

7. La resolució de concessió i/o denegació posarà fi a la via administrativa; es delega la Direcció General de l'IVACE per a la resolució dels recursos de reposició.



Article 14. Obligacions de les persones beneficiàries que adquirisquen calderes/equips d'aerotèrmia

Sense perjudici de les obligacions previstes en l'article 12 de l'Ordre 3/2017, de 3 de febrer, les persones beneficiàries d'ajuda per a l'adquisició d'alguna caldera/equip d'aerotèrmia objecte d'aquesta resolució estan obligades a:

a) Estar al corrent de les seues obligacions tributàries i, si escau, de la Seguretat Social, que s'acreditarà a través de la firma d'una declaració responsable.

b) Posar a disposició de l'empresa instal·ladora la caldera antiga o equips de calefacció per a la seua retirada.

c) Seguir la metodologia i el procediment que indica aquesta resolució.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que duga a terme l'IVACE, i a les actuacions de control financer que corresponen a la Intervenció General de la Generalitat i a la Sindicatura de Comptes, en relació amb les subvencions i ajudes concedides.

e) Mantindre durant un mínim de dos anys les calderes/equips d'aerotèrmia que hagen rebut ajuda en el marc d'aquesta convocatòria.



Article 15. Pagament de les ajudes

1. El pagament de la part de l'ajuda corresponent a l'IVACE es realitzarà a través de transferència bancària al compte de la persona beneficiària indicada en la sol·licitud, després de la comprovació de la documentació de justificació de l'ajuda i del compliment de les obligacions exigibles a la persona beneficiària.

Així mateix, l'IVACE o l'entitat col·laboradora podrà realitzar visites d'inspecció per a verificar la substitució de les calderes/equips ACS-calefacció i comprovar la veracitat de la documentació presentada.



2. L'incompliment per la persona beneficiària de qualsevol dels requisits, condicions i la resta de circumstàncies que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció i, en general, l'incompliment de les obligacions per part de la persona beneficiària, podrà donar lloc a la minoració de les ajudes concedides o al desistiment sense efectes, amb exigència, si és el cas, del reintegrament de les quantitats indegudament percebudes i de l'interés de demora des del moment del pagament de la subvenció fins que s'acorde la procedència del reintegrament d'aquesta.



Article 16. Empreses instal·ladores: adhesions i obligacions

1. Les empreses instal·ladores interessades a participar i col·laborar en aquesta convocatòria d'ajudes hauran de fer lliurament a través de la plataforma web informativa dels plans renove de l'IVACE http://planrenove.ivace.es, i en el termini indicat en el paràgraf següent, de la corresponent fitxa d'adhesió degudament emplenada segons el model normalitzat, com també la documentació adjunta que s'especifique en la fitxa d'adhesió.

2. El termini per a sol·licitar l'adhesió de les empreses instal·ladores començarà el 21 de gener de 2020 i finalitzarà el 21 de maig de 2020. La llista d'empreses instal·ladores adherides es publicarà en la pàgina web informativa dels plans renove que promou l'IVACE i estarà, així mateix, disponible en l'oficina de campanya.

3. Són obligacions de les empreses instal·ladores adherides:

a) Informar les potencials persones sol·licitants de les ajudes de quin és el procediment per a l'adquisició de calderes/equips d'aerotèrmia a través del Pla Renove de Calderes i Aerotèrmia Domèstiques 2020.

b) Inutilitzar i retirar els equips substituïts fins a un gestor per al tractament posterior. En aquest sentit, l'empresa instal·ladora adherida haurà de certificar el lliurament de cadascuna de les calderes i equips substituïts que tramite per al seu reciclatge, mitjançant la signatura de la sol·licitud d'ajuda.

c) Tramitar, emplenar i remetre a l'oficina de campanya, sense cap cost per a la persona sol·licitant, les corresponents sol·licituds d'ajudes i documentació establida en l'article 12 d'aquesta resolució.



d) Realitzar un descompte de 50, 80 o 150 euros, segons corresponga, sobre la base imposable de la factura, en concepte d'aportació de l'empresa instal·ladora.

e) Seguir la metodologia i els procediments que es defineixen per al desenvolupament de la convocatòria.

f) Utilitzar fidelment la imatge de la campanya de comunicació establida per l'IVACE per al desenvolupament d'aquesta, incloure-la en tots els elements promocionals de les empreses instal·ladores sense confondre-la amb altres promocions que puguen tindre, i identificar clarament en cada producte el preu de l'article abans d'aplicar l'ajuda i una vegada aplicada aquesta.

g) Col·laborar activament en la difusió i suport dels objectius de la convocatòria relatius a:

– Donar a conéixer i difondre l'existència de les calderes de condensació i equips d'aerotèrmia.

– La sensibilització cap a l'estalvi i l'eficiència energètica.

h) Participar en les sessions de formació o comunicació que organitza l'IVACE o en el seu nom, en les quals s'explicarà el contingut de la convocatòria i la finalitat d'aquesta.

i) Sotmetre's a les actuacions de control que duga a terme l'IVACE i a les actuacions de control financer que realitzen la Intervenció General de la Generalitat i la Sindicatura de Comptes.

j) Tindre el seu domicili, seu social o establiment de producció a la Comunitat Valenciana.

k) De conformitat amb la Llei orgànica3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, les empreses instal·ladores adherides a la convocatòria quedaran expressament obligades a mantindre estricta confidencialitat sobre qualsevol dada de caràcter personal que pogueren obtindre per aquesta campanya, per la qual cosa no podran copiar-les o utilitzar-les amb finalitats diferents a les que figuren en aquesta resolució ni tampoc cedir-les a altres persones diferents de l'IVACE, ni tan sols a l'efecte de conservació.

La presentació de la sol·licitud d'adhesió comportarà, així mateix, l'acceptació de la resta de condicions establides en la convocatòria.



Article 17. Infraccions i sancions. Detecció del frau

1. L'incompliment, per part de les persones beneficiàries, de les empreses instal·ladores o de l'entitat col·laboradora responsable de l'oficina de campanya, dels requisits i les obligacions que s'estableixen en aquesta convocatòria i en les seues bases reguladores, se sotmetrà al règim d'infraccions i sancions fixat en el títol IV de Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Així mateix, i complementàriament al que s'estableix en el paràgraf anterior, les persones i empreses instal·ladores adherides que durant el transcurs de la convocatòria cometen irregularitats entorn dels requisits exigits per al correcte funcionament del Pla Renove de Calderes i Aerotèrmia Domèstiques 2020 (vendes sense renovar equip, instal·lació no realitzada per l'empresa instal·ladora adherida, campanyes de promoció enganyoses, duplicitat de sol·licituds per a un mateix equip, etc.) seran automàticament donats de baixa i podran ser exclosos de futures convocatòries del Pla Renove de Calderes i Aerotèrmia Domèstiques.

3. Qualsevol persona que tinga coneixement de fets que poden ser constitutius de frau o irregularitat relacionats amb les ajudes previstes en aquesta convocatòria podrà posar-los en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest servei en l'adreça web: https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/inicio.aspx, o a través de l'enllaç «Bústia – Control antifrau» en la pàgina d'inici d'ivace.es.





DISPOSICIONS FINALS



Primera

Es faculta la Direcció General de l'IVACE per a dictar les resolucions necessàries per al desenvolupament, eficàcia i execució d'aquesta convocatòria.



Segona

Aquesta resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV), i se'n podrà consultar el text complet en la Base de Dades Nacional de Subvencions http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index i en la pàgina web de l'IVACE http://www.ivace.es i la pàgina web específica del Pla http://planrenove.ivace.es.





Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar en el termini d'un mes un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, de conformitat amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé en el termini de dos mesos un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es preveu en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que es considere oportú.



València, 18 de desembre de 2019.– El president de l'IVACE: Rafael Climent González.

Mapa web