Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 20 de febrer de 2020, del director general d'Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana, per la qual es convoquen, per a l'exercici 2020, les ajudes del Programa d'ajudes al lloguer d'habitatge i del Programa d'ajudes al lloguer per a joves. [2020/1674]

(DOGV núm. 8748 de 25.02.2020) Ref. Base de dades 001812/2020




Mitjançant l'Ordre 5/2018, de 25 de juny, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, s'aproven les bases reguladores del Programa d'ajudes al lloguer d'habitatge i del Programa d'ajudes al lloguer per a joves (DOGV 8327, 28.06.2018).

El Decret 5/2019, de 16 de juny, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries i les seues atribucions, en relació amb el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, article 50, atribueix a la Direcció General d'Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana l'execució de plans d'ajudes al lloguer, competència reiterada en l'article 11 del Decret 240/2019, de 25 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica.



En virtut de l'anterior, i de conformitat, amb el que es disposa en el resolc tercer, apartat 8 de la Resolució de 2 d'agost de 2019, del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, sobre delegació de l'exercici de competències en determinats òrgans de la conselleria, per la qual es delega la convocatòria d'ajudes i subvencions esmentades en el títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en la direcció general competent en l'àmbit de les seues respectives matèries i amb el programa pressupostari assignat corresponent, resolc:



Primer. Objecte

Convocar per a l'exercici 2020 les ajudes regulades en l'Ordre 5/2018, de 25 de juny, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'aproven les bases reguladores del Programa d'ajudes al lloguer d'habitatge i del Programa d'ajudes al lloguer per a joves.



Segon. Condicions de concessió de les ajudes

1. El procediment de concessió d'aquestes subvencions serà el de concurrència competitiva.

2. Podran ser persones beneficiàries de les ajudes les persones físiques majors d'edat que tinguen tots i cadascun dels requisits següents, segons el programa al qual s'acullen.

A) Programa d'ajudes al lloguer d'habitatges

a) Els beneficiaris hauran de posseir la nacionalitat espanyola o en el cas dels estrangers hauran de tindre residència legal a Espanya. Tots els membres de la unitat de convivència en el moment de la sol·licitud hauran de complir aquesta condició. Els beneficiaris hauran de facilitar el seu número de document nacional d'identitat, així com el dels altres membres de la unitat de convivència majors de setze anys, i en el cas de persones estrangeres, el número d'identificació d'estranger, permís de treball i residència en vigor. No s'exigirà el permís de residència a qui estiga exclòs d'aquesta obligació d'acord amb el que s'estableix en la legislació estatal.

b) Ser titular, en qualitat d'arrendatari, d'un contracte d'arrendament d'habitatge formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans.

c) Que l'habitatge arrendat constituïsca la residència habitual i permanent de l'arrendatari, la qual cosa haurà d'acreditar-se mitjançant un certificat o volant d'empadronament en el qual consten, en la data de la sol·licitud, les persones que tenen el seu domicili habitual a l'habitatge objecte del contracte d'arrendament. L'habitatge constituirà domicili habitual i permanent durant tot el període pel qual es concedisca l'ajuda.

d) Que els ingressos de les persones que tinguen el seu domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat, consten o no com a titulars del contracte d'arrendament, siguen iguals o inferiors a tres vegades l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM).

Aquest límit serà de quatre vegades l'IPREM, si es tracta d'una família nombrosa de categoria general o de persones amb discapacitat, i de cinc vegades l'IPREM quan es tracte de famílies nombroses de categoria especial o de persones amb discapacitat d'algun dels següents tipus: i) persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat del desenvolupament, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %, o ii) persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 %.

Els ingressos s'acreditaran mitjançant les dades que consten en l'Agència Tributària.

e) Que l'habitatge objecte del contracte d'arrendament ho siga per una renda igual o inferior als límits establits, en funció de la localitat d'emplaçament de l'habitatge.

B) Programa d'ajudes al lloguer per a joves

Podran ser beneficiàries de les ajudes previstes en aquest Programa les persones físiques majors d'edat que tinguen tots i cadascun dels requisits detallats en els apartats a, b, c, d i e del programa de l'apartat A, i complisquen les condicions següents:

a) En el moment de sol·licitar l'ajuda, tindre menys de trenta-cinc anys o tractar-se d'una unitat de convivència en la qual tots els membres siguen menors de trenta-cinc anys, i així quede acreditat en el corresponent certificat d'empadronament. Excepcionalment, podran formar part de la unitat de convivència persones majors de trenta-cinc anys que tinguen declarada una dependència justificada documentalment.



b) No rebre cap altra ajuda per a atendre el pagament de la renda de lloguer d'habitatge. No es podrà compatibilitzar amb percepcions de la renda bàsica d'emancipació, ni amb cap altra ajuda per al pagament del lloguer del Pla d'habitatge 2018-2021, ni amb aquelles que, per a aqueixa mateixa finalitat, puga concedir l'Administració autonòmica, entitats locals o qualssevol altres administracions, entitats públiques, organitzacions no governamentals o associacions que aporten una ajuda.



3. No podran concedir-se les ajudes dels programes dels apartats A i B anteriors, quan la persona sol·licitant o alguna de les que tinguen la seua residència habitual i permanent en l'habitatge objecte del contracte d'arrendament es trobe en alguna de les situacions que a continuació s'indiquen:

a) Ser propietari o usufructuari d'algun habitatge a Espanya. A aquest efecte no es considerarà que s'és propietari o usufructuari d'un habitatge si el dret recau únicament sobre una part alíquota d'aquest i s'ha obtingut per herència o transmissió mortis causa sense testament. S'exceptuaran d'aquest requisit els qui sent titulars d'un habitatge acrediten la no-disponibilitat d'aquest per causa de separació o divorci, per qualsevol altra causa aliena a la seua voluntat o quan l'habitatge siga inaccessible per raó de discapacitat del titular o algun membre de la unitat de convivència.

b) Que l'arrendatari o qualsevol dels que tinguen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat tinga parentiu en primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador de l'habitatge.

c) Que l'arrendatari o qualsevol dels que tinguen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat siga soci o partícip de la persona física o jurídica que actue com a arrendador.

4. Quan un beneficiari d'aquestes ajudes canvie el seu domicili a un altre situat a la Comunitat Valenciana, sobre el qual subscriga un nou contracte d'arrendament d'habitatge, quedarà obligat a comunicar aquest canvi a l'òrgan concedent en el termini màxim de quinze dies des de la signatura del nou contracte d'arrendament. El beneficiari no perdrà el dret a la subvenció pel canvi sempre que amb el nou arrendament es complisquen tots els requisits, límits i condicions establides, i que el nou contracte d'arrendament d'habitatge es formalitze sense interrupció temporal amb l'anterior. En aquests casos, s'ajustarà la quantia de l'ajuda a la del nou lloguer, que haurà de ser, en tot cas, igual o inferior a la reconeguda que s'estiga percebent.



Tercer. Finançament de les ajudes

1. El finançament de les ajudes regulades en la present convocatòria es farà a càrrec del capítol IV i a l'aplicació pressupostària 14.02.02.431.40.4 de la línia S8286000, «Pla estatal d'Habitatge 2018-2021», dels pressupostos de la Generalitat per a 2020, amb l'aportació condicionada de la Generalitat i la del Ministeri de Foment d'aquesta línia.

2. La quantia total màxima de les ajudes per a concedir en l'exercici 2020 serà inicialment de 21.080.000,00 euros, dels quals corresponen 14.464.000,00 euros a l'aportació del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (abans Ministeri de Foment) i 6.616.000,00 euros a l'aportació de la Generalitat Valenciana. Aquest import s'estima segons la disponibilitat pressupostària de la línia S8286000 i la distribució estimativa entre els programes del Pla estatal 2018-2021, finançats dins de la mateixa línia. Les ajudes tindran caràcter de despesa plurianual segons la distribució següent:

No obstant això, si es compleixen algun dels supòsits previstos en l'article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el que disposa l'article 11 del Decret 77/2019, de 7 de juny, del Consell, de regulació del procediment de gestió del pressupost de la Generalitat, la quantia total màxima prevista en el paràgraf anterior es podrà augmentar en un import equivalent al 25 % de la quantia inicial esmentada o bé disminuir-la per mitjà d'una resolució del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica. Aquesta resolució es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana prèviament a la resolució de concessió de les ajudes.



3. L'efectivitat de la quantia addicional a la qual es refereix l'apartat 2 queda condicionada a la disponibilitat efectiva del crèdit en un moment anterior a la resolució de la concessió de les subvencions.

Així mateix, la present convocatòria preveu que a causa d'eventuals augments sobrevinguts en el crèdit disponible puguen possibilitar una resolució complementària de la concessió de la subvenció que incloga aquelles sol·licituds que, tot i complir tots els requisits, no hagen sigut beneficiàries per exhauriment del crèdit, d'acord amb el que disposa l'article 11 del Decret 77/2019, de 7 de juny, del Consell, de regulació del procediment de gestió del pressupost de la Generalitat.



4. L'anterior s'estableix sense perjudici del que es disposa en la base onzena, apartat 8, de l'esmentada Ordre 5/2018, de 25 de juny, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, en el sentit que mitjançant una resolució del director general d'Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana es podrà redistribuir el repartiment de la dotació entre els dos programes.



Quart. Termini i forma de presentació de sol·licituds

1. El termini per a la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'iniciarà l'endemà de la publicació de la present resolució de convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i finalitzarà el dia 31 de març de 2020, inclusivament. L'incompliment del termini de sol·licitud determinarà automàticament l'exclusió de la convocatòria.

2. Els diversos tràmits que hagen d'emplenar-se en el procediment es publicaran en la pàgina web oficial de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, publicació que els serà comunicada a les persones interessades mitjançant SMS.

3. La presentació de sol·licituds es realitzarà d'acord amb el que s'estableix en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La presentació de la sol·licitud de l'ajuda presumeix l'acceptació incondicionada de les bases de la present convocatòria i de les condicions, requisits i obligacions que es contenen en aquesta. Només s'admetrà una sol·licitud per habitatge.



4. A la sol·licitud d'ajuda caldrà acompanyar la documentació establida i es tramitarà emplenant el corresponent formulari que estarà disponible en la seu electrònica de la Generalitat, portal gva.es.



5. La sol·licitud es podrà presentar telemàticament, si es disposa de signatura digital, juntament amb la documentació establida.

Per als casos en els quals no es dispose de signatura digital, s'haurà d'emplenar electrònicament el formulari de la sol·licitud d'ajudes, que haurà de ser imprés, signat i presentat en el registre d'entrada perquè siga vàlid, juntament amb la documentació establida.

6. La sol·licitud de les ajudes implicarà l'autorització dels interessats perquè l'Administració de la Generalitat puga procedir al tractament de les dades de caràcter personal en la mesura que siga necessària per a la gestió de les ajudes, tot això de conformitat amb el que estableix la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i les seues normes de desplegament.

7. Els ajuntaments o mancomunitats podran presentar sol·licituds telemàticament, mitjançant un certificat digital, en nom de les persones o unitats de convivència interessades que els autoritzen mitjançant el corresponent formulari annex.



Cinqué. Documentació que s'adjuntarà a la sol·licitud

1. A la sol·licitud s'adjuntarà la documentació següent:

a) Volant únic d'empadronament que acredite, en la data de la sol·licitud, les persones que tenen el seu domicili habitual a l'habitatge objecte del contracte, a l'efecte de determinar la unitat de convivència. El document haurà de ser únic per habitatge, i inclourà totes les persones que hi consten empadronades.

b) Còpia del contracte d'arrendament de l'habitatge, amb esment exprés de l'import del lloguer i de la duració mínima d'un any, formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, signat per la part arrendadora i arrendatària en totes les seues pàgines. Si hi ha més d'un contracte consecutiu en el període subvencionable, s'aportaran tots. Així mateix, s'haurà d'aportar la referència cadastral individualitzada de l'habitatge.

c) Rebuts bancaris de les mensualitats de lloguer abonades després de l'1 de gener de l'any 2020 fins a la data en què se sol·licita l'ajuda, en els quals s'identifique de manera indubtable que el compte on es realitza l'ingrés del lloguer correspon a la part arrendadora.



d) Únicament en el cas de ser nou perceptor d'ajudes de la Generalitat o canvi de número de compte bancari, haurà de presentar l'imprés de domiciliació bancària degudament emplenat, designant el compte en el qual es farà l'ingrés de les ajudes.

e) Declaracions responsables i autoritzacions relatives a tots els membres de la unitat de convivència majors de setze anys, detallades en els apartats següents.

1) La declaració responsable contindrà els aspectes següents:

– No ser persona titular del ple domini o usufructuària d'algun habitatge a Espanya per qualsevol títol legal. Els qui, sent titulars d'un habitatge, no disposen d'aquest per causa de separació o divorci, o no puguen habitar-lo per qualsevol altra causa aliena a la seua voluntat, hauran d'acreditar-ho documentalment.

– No tindre parentiu en primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona arrendadora de l'habitatge.

– No ser persona sòcia o partícip de la persona física o jurídica que actue com a part arrendadora.

– Compliment dels requisits establits per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a poder ser beneficiari d'una subvenció.

2) L'autorització dels interessats té per objecte permetre a l'Administració de la Generalitat per a procedir al tractament de les dades de caràcter personal en la mesura que siga necessària per a la gestió de les ajudes, tot això de conformitat amb el que estableix la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal o normativa que la substituïsca, i les seues normes de desenvolupament. Les dades de caràcter personal, econòmic, tributari o patrimonial de cadascun dels membres de la unitat de convivència major de setze anys seran comprovades per l'administració en el marc de col·laboració establit amb les diferents administracions i entitats.

Les declaracions responsables i autoritzacions hauran de ser signades per tots els membres de la unitat de convivència majors de setze anys. S'incorporaran en el formulari de sol·licitud i hauran de ser signades abans de la seua presentació en el registre. Per als que tramiten mitjançant certificat digital, les declaracions i autoritzacions se signaran en annex.

2. Quan no es tinga accés per via telemàtica a la informació necessària per a justificar la inclusió en algun dels grups d'especial atenció, s'haurà d'adjuntar la documentació acreditativa que concorren alguna de les circumstàncies que s'indiquen a continuació, d'acord amb la base sisena, apartat 3, de l'Ordre de 5/2018, de 25 de juny.



a) Sol·licituds presentades per persones afectades per procés de desnonament, execució hipotecària o dació en pagament: la documentació bancària o judicial que així ho acredite.

b) Sol·licituds presentades per persones que tenen la condició de família monoparental i de família nombrosa: certificat expedit segons el que s'estableix en el Decret 19/2018, de 9 de març, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental a la Comunitat Valenciana.

c) Sol·licituds presentades per unitats de convivència que constituïsquen família nombrosa: títol de família nombrosa.

d) Sol·licituds presentades per dones o unitats de convivència amb dones víctimes de violència de gènere: documentació judicial que acredite fefaentment aquesta circumstància.

e) Sol·licituds presentades per víctimes del terrorisme: documentació que acredite fefaentment aquesta circumstància.

f) Sol·licituds presentades per persones o unitats familiars amb algun membre amb diversitat funcional, amb un grau igual o superior al 33 per 100: certificat de l'Institut Nacional de la Seguretat Social acreditatiu d'aquest aspecte, o una altra documentació acreditativa d'aquesta circumstància.

g) Sol·licitades per joves extutelats: resolució de cessament de mesures emesa per la conselleria competent.

h) Situacions catastròfiques, documentació que acredite fefaentment aquesta circumstància.

i) Persones en desocupació a les quals se'ls ha acabat el subsidi, documentació que acredite fefaentment aquesta circumstància.

j) Persones o unitats de convivència en la qual hi ha alguna persona amb malaltia mental greu: Informe del metge facultatiu emés per la Unitat Pública de Salut Mental.

k) Unitats de convivència en les quals alguna persona assumeix la pàtria potestat, tutela o acolliment familiar permanent del menor orfe per violència de gènere: documentació administrativa o judicial que acredite aquesta circumstància.

l) Dones en situació de necessitat o en risc d'exclusió, especialment quan tinguen fills menors exclusivament a càrrec seu: documentació o informes municipals o d'un altre tipus que acrediten aquesta circumstància.



Sisé. Criteris de valoració de les sol·licituds

Les sol·licituds presentades es baremaran d'acord amb el que disposen les bases quarta i novena de l'Ordre 5/2018, de 25 de juny, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'aproven les bases reguladores del Programa d'ajudes al lloguer d'habitatge i del Programa d'ajudes al lloguer d'habitatge per a joves.





Seté. Termini de resolució i notificació

1. El termini màxim per a resoldre i publicar la resolució de les subvencions serà de sis mesos, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la present resolució de convocatòria. Transcorregut aquest termini sense que s'haja dictat i publicat resolució expressa, les persones sol·licitants podran entendre desestimada la seua sol·licitud.

La resolució d'ajudes es publicarà en el portal de www.gva.es, una vegada es publique en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Els sol·licitants que hagen facilitat un número de telèfon mòbil podran ser avisats de la publicació de la llista definitiva mitjançant missatge de text SMS.

2. La resolució de les ajudes es notificarà mitjançant la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. L'esmentada publicació substituirà la notificació individual de la resolució, d'acord amb el que estableix la legislació del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Huité. Recursos

Contra la resolució d'ajudes que es dicte, que posarà fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé, directament, un recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





Nové. Entrada en vigor

La present resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 20 de febrer de 2020.– El director general d'Emergència Habitacional, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana: David Vegara Rodríguez.

Mapa web