Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 18 de febrer de 2020, de la Presidència de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per la qual es convoquen ajudes reembossables destinades al foment d'instal·lacions d'autoconsum d'energia elèctrica, a càrrec del fons de promoció previst en el marc del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana, per a l'exercici 2020. [2020/1951]

(DOGV núm. 8754 de 04.03.2020) Ref. Base de dades 002095/2020




El Pla eòlic de la Comunitat Valenciana (PECV) va ser aprovat mitjançant l'Acord de 26 de juliol de 2001, del Govern Valencià, amb caràcter de pla d'acció territorial sectorial, amb l'objecte de regular la instal·lació de parcs eòlics en les zones qualificades d'aptes per a aquesta finalitat. En el capítol 5 del PECV es van formular els seus objectius, entre aquests els de caràcter socioeconòmic i, més concretament, els que fan referència a la introducció d'efectes de reequilibri territorial a partir de l'actuació en les zones socioeconòmicament més desfavorides de la Comunitat Valenciana.

Aquestes actuacions d'inversions de caràcter energètic industrial van quedar concretades i delimitades en el seu àmbit d'aplicació, duració, termini i quanties en els plans energètics presentats per les empreses promotores en el corresponent procediment de lliure concurrència per a l'adjudicació de zones eòliques, les bases de les quals s'arreplegaven en l'Ordre de 31 de juliol de 2001, de la Conselleria d'Indústria i Comerç, per la qual es realitza la convocatòria pública per al desenvolupament i execució del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana. Així mateix, d'acord amb el que s'estableix en el punt quart de la Resolució de 25 de febrer de 2003, del conseller d'Indústria, Comerç i Energia, sobre convocatòria per al desenvolupament i l'execució del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana, les empreses promotores dels projectes seleccionats per a les diferents zones assumien el compromís de contribuir a les estratègies d'actuació del PECV en la forma i els terminis que es determinaven en les condicions particulars de la notificació de preselecció de la Comissió del Pla eòlic i en els plans energètics seleccionats.



L'evolució sorgida en el compliment dels compromisos industrials continguts en els diversos plans energètics aprovats va imposar la necessitat de regular el mecanisme idoni perquè aquestes actuacions de promoció pogueren ser tutelades i dutes a terme per l'Administració, de manera que pogueren executar-se les previsions a les quals quedaven compromeses les empreses promotores seleccionades.

En aquest sentit han de ser encaminades les actuacions de promoció d'activitats energètiques i industrials relacionades amb el sector energètic, i generalitzar-se a un àmbit territorial superior a l'afectat pel mateix pla eòlic, els beneficis del qual des del punt de vista de les inversions i l'ocupació han d'entendre's estesos a tot el conjunt de la Comunitat Valenciana.

A través de la Llei 10/2012, de 21 de desembre, de mesures fiscals, de gestió financera i administrativa, i d'organització de la Generalitat, es va crear el fons de promoció previst en el marc del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana (PECV), destinat a la realització dins de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana de programes de naturalesa energètica i industrial relacionada amb el sector energètic, tendents a incentivar l'economia de la Comunitat Valenciana, i l'encarregat de la gestió ordinària d'aquest fons és l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial.

En la norma esmentada s'estableix, així mateix, que el fons es nodrirà dels ingressos de les empreses titulars de les instal·lacions eòliques com a contribució a les estratègies d'actuació del pla, així com d'aportacions realitzades per tercers relacionats amb el sector energètic. En relació amb aquest possible origen de les aportacions que nodreixen el fons, reconegudes les funcions que són competència de l'IVACE en matèria energètica en virtut de l'article 2 del Decret 4/2013, de 4 de gener del Consell, de 4 de gener, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'IVACE, es procedeix a realitzar-hi una aportació a través de la corresponent resolució de la presidència de l'IVACE.

D'altra banda, des de la Generalitat s'impulsa un nou model energètic capaç de compatibilitzar el progrés i la preservació del nostre entorn. Un model que té en les energies renovables, l'eficiència energètica i l'autoconsum els seus pilars fonamentals.

En aquest sentit, la Generalitat ha elaborat el Pla d'energia sostenible de la Comunitat Valenciana 2020 (PESCV2020), el qual constitueix l'eina fonamental per a la reorientació de la política energètica del nostre territori i en el qual es fixen les directrius, objectius, mesures i inversions associades en l'àmbit energètic: energies renovables, autoconsum i eficiència fins al 2020.

En la transició cap a aquest nou model energètic, l'autoconsum s'erigeix sens dubte com a pilar fonamental que permet avançar cap a un sistema de generació distribuïda basat en fonts d'energies netes, renovables i autòctones. Com a modalitat de producció d'energia elèctrica, combina els seus avantatges energètics amb els relacionats amb aspectes mediambientals, socials i de generació d'ocupació, i afavoreix un model de producció i ús de l'energia més just i democràtic on els consumidors siguen els protagonistes.

En conseqüència, l'autoconsum, especialment a partir d'energia solar fotovoltaica, pot convertir-se en una de les principals alternatives per a augmentar la participació de les energies renovables en la dècada vinent, per la qual cosa constitueix una peça clau en la nova política energètica de la Generalitat.

Als efectes del que preveuen els articles 3.3, 3.4, 7.3 i 7.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, les ajudes regulades en aquesta convocatòria no estan subjectes a l'obligació de notificació o comunicació a la Comissió Europea ja que no hi resulta aplicable l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, per no suposar un avantatge econòmic per a una determinada empresa, en dirigir-se a donar suport a activitats no econòmiques d'entitats sense ànim de lucre i administracions públiques; o per estar acollides al Reglament (UE) 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DO L 352 de 24.12.2013), d'ara en avant Reglament (UE) núm. 1407/2013, de 18 de desembre de 2013, en concret, les inversions que pogueren tindre com a objecte la ulterior prestació de béns i serveis en el mercat, i consistir, per tant, en activitats de caràcter econòmic desenvolupades per un dels beneficiaris, quedaran subjectes al règim de minimis.



L'Ordre 5/2017, de 20 de febrer, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, estableix les bases reguladores per a la concessió de les ajudes tendents a la distribució del fons de promoció, per complir el que s'estableix en l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

Per això, i en virtut del que disposen l'article 160.4, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública i del sector públic instrumental i de subvencions, i l'article 3 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, resolc:



Article 1. Objecte de la resolució

1. L'objecte de la present resolució és convocar el fons de promoció previst en el marc del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana (PECV), per a l'exercici 2020, destinat a la realització dins de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana de programes de naturalesa energètica i de naturalesa industrial relacionada amb el sector energètic, tendents a incentivar l'economia de la Comunitat, i més concretament a la implementació d'ajudes destinades al foment de les instal·lacions d'autoconsum d'energia elèctrica.

2. Les bases reguladores d'aquesta convocatòria són les aprovades per l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial, d'ara en avant IVACE, en el marc dels fons de compensació i promoció vinculats al Pla eòlic de la Comunitat Valenciana; en aquestes bases s'estableixen les condicions de les ajudes en allò no previst en aquesta convocatòria.







Article 2. Dotació pressupostària

1. La distribució del fons de promoció per l'IVACE es finançarà a càrrec de la línia pressupostària i l'import global màxim que es detalla a continuació:



Codi

de la línia Denominació de la línia Import

PT055000 Finançament empresarial, de centres tecnològics i altres entitats 3.000.000 €





2. En qualsevol cas, es podrà incrementar el finançament quan es produïsca un augment del crèdit disponible procedent d'altres convocatòries en les quals s'hagen resolt sol·licituds per import inferior a la despesa inicialment prevista, o de les quals deriven obligacions liquidades o reconegudes per import inferior a l'ajuda que va ser concedida en el seu moment, o bé quan aquest augment siga conseqüència d'una generació, ampliació o incorporació de crèdit.

L'efectivitat de les quanties addicionals queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit, a l'aprovació de la modificació pressupostària que corresponga, i a la seua publicació en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga, amb caràcter previ a la resolució de concessió. En aquests supòsits s'aprovaran les corresponents modificacions de la convocatòria, que seran publicades en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga, sense necessitat d'obertura d'un termini addicional per a presentar noves sol·licituds.



Article 3. Actuacions susceptibles de suport i requisits de les instal·lacions; costos elegibles

1. El pressupost de la convocatòria anirà destinat al finançament de projectes d'instal·lacions d'autoconsum d'energia elèctrica a partir d'energies renovables o energies residuals, en qualsevol de les modalitats previstes en l'article 9 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric, i en concret les previstes en l'article 4 del Reial decret 244/2019, de 5 d'abril, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l'autoconsum d'energia elèctrica.



Tots els equips hauran de complir amb la normativa vigent per a aquest tipus d'instal·lacions.

A l'efecte de determinació de la potència de les instal·lacions, caldrà ajustar-se al que es disposa en l'article 3 del Reial decret 244/2019.

Només seran finançables les instal·lacions de generació en les quals el consumidor i el titular de les instal·lacions de producció siguen la mateixa persona física o jurídica.

No es consideraran finançables en cap cas:

a) Instal·lacions formades exclusivament per sistemes de gestió i emmagatzematge energètic no vinculats al sistema de generació objecte de la present convocatòria.

b) Instal·lacions d'autoconsum amb emmagatzematge energètic que no compten amb equips de gestió intel·ligent de càrrega/descàrrega destinats a l'optimització energètica/econòmica.

2. Garanties exigides als equips i instal·lacions:

– Equips principals: almenys tres anys des de la data d'adquisició dels mòduls.

– Instal·lació: almenys tres anys des de la data de posada en marxa de la instal·lació.

3. Els costos elegibles que es consideraran en el càlcul a l'efecte de la distribució del pressupost de la convocatòria són els següents:

a) Inversions en equips i muntatge vinculats directament a les instal·lacions d'autoconsum, en concret, sistema generador, sistema de conversió de l'energia, sistema de control i regulació, equip de mesura d'energia generada i, si escau, sistema d'emmagatzematge.

En el cas de les instal·lacions de biomassa/biogàs s'inclouen el sistema de producció del biogàs, gas de síntesi o sistema equivalent.

b) Obra civil estrictament necessària vinculada a la instal·lació objecte de finançament; i serà, en tot cas, el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de controvèrsia sobre la vinculació de l'obra civil al projecte.

c) Instal·lacions d'evacuació d'energia fins al punt de connexió.



d) Costos de tramitació administrativa de les instal·lacions i inscripció en els registres d'autoconsum i de producció d'energia elèctrica, inclosos els costos dels estudis d'accés i connexió, els drets de connexió de generació, els impostos municipals (ICIO), i taxes d'obres, legalització i inscripció en els corresponents registres.



e) Si escau, costos de redacció de projectes, estudis de seguretat i salut, i direcció d'obra, si es tracta de contractacions externes.

No es considerarà elegible:

a) L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

b) Les despeses financeres conseqüència de la inversió, les del personal propi i les d'adquisició d'immobles i terrenys.

c) En general, totes aquelles que no estiguen clarament definides o que no tinguen per finalitat directa la consecució dels objectius energètics de la inversió; i serà, en tot cas, el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de controvèrsia.

4. La suma dels costos elegibles del projecte a finançar haurà de ser superior a 10.000 euros.

5. Costos de referència. Es prendrà una inversió màxima per unitat de potència a instal·lar incloent-hi tots els components, equips i instal·lacions, així com la tramitació del projecte per a la seua legalització, segons les característiques de cada projecte, de:

6. Només es consideraran susceptibles de suport els projectes i/o instal·lacions que estiguen constituïts per equips nous, sense ús previ.

7. Hi seran aplicables la resta de requisits que s'estableixen en l'article 5 i 26 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.



Article 4. Acumulació d'ajudes

1. L'import d'aquestes ajudes, entés com la subvenció bruta equivalent, en el cas de concurrència amb ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o privats, no podrà ser en cap cas de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, supere el cost de les despeses subvencionades.



2. Les ajudes dirigides a donar suport a inversions de caràcter econòmic subjectes al règim de minimis podran acumular-se amb:

Altres ajudes de minimis concedides d'acord amb el Reglament (UE) núm. 360/2012, de la Comissió, fins al límit màxim establit en aquest últim reglament.

Altres ajudes de minimis concedides d'acord amb altres reglaments de minimis fins al límit màxim pertinent que s'estableix en l'article 3, apartat 2, del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de 18 de desembre de 2013.

Altres ajudes d'estat per als mateixos costos subvencionables sempre que la suma d'aquestes ajudes no excedisca la intensitat d'ajuda o l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptats per la Comissió.

3. El percentatge màxim finançable de la inversió podrà ser objecte de limitació i en cap cas arribarà al 100 % en aquells supòsits en els quals per al mateix projecte es dispose d'altres subvencions, ajudes, ingressos públics o privats o recursos addicionals.



Article 5. Característiques de l'ajuda

1. L'ajuda, de caràcter reembossable, consistirà en la concessió d'un préstec bonificat en el seu tipus d'interés sobre els costos subvencionables dels projectes associats. Aquesta bonificació suposa una ajuda implícita equivalent a la diferència entre els interessos que es reportarien aplicant el tipus d'interés de referència i els interessos realment pagats; als efectes d'aquesta resolució es denomina a aquesta ajuda subvenció bruta equivalent.

2. Característiques del préstec bonificat:

a) Import màxim del préstec: 300.000 €.

b) Percentatge màxim finançable de la inversió: 100 % de la inversió, amb un percentatge mínim del 60 % de la inversió elegible, amb les limitacions establides en l'apartat anterior.

c) Tipus d'interés: 0 %.

d) Comissions: sense comissions d'estudi ni d'obertura de l'operació.

e) Període màxim d'amortització del préstec: 8 anys.

f) Amortització del préstec: el termini màxim d'amortització serà de 96 mesos i les quotes d'amortització seran semestrals. En tot cas, la primera quota no es farà efectiva abans d'haver transcorregut sis mesos des del desemborsament del préstec.

g) Garanties: la garantia serà del 50 % de l'import del préstec, i es podrà constituir en metàl·lic o en forma d'aval financer prestat per entitats de crèdit o per societats de garantia recíproca. Haurà de cobrir el reintegrament del préstec, de la subvenció bruta equivalent, i de qualsevol despesa derivada de l'incompliment de les obligacions imposades a l'entitat beneficiària.

Queden exceptuades de l'obligació d'aportar garantia les entitats previstes en l'article 171.5 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; en aquest cas, l'IVACE serà considerat creditor preferent de l'entitat beneficiària per raó del préstec formalitzat, per la qual cosa els pagaments corresponents a amortització del principal, interessos de demora o eventuals penalitzacions dels préstec, gaudiran de lloc preferent en l'ordre de prelació de pagaments, després de les despeses de personal, en el pla de disposició de fons de tresoreria de l'entitat beneficiària durant el període de vigència del contracte.

3. Intensitat màxima de l'ajuda.

L'import de la subvenció bruta equivalent es calcularà aplicant la metodologia prevista en la Comunicació de la Comissió relativa a la revisió del mètode de fixació dels tipus de referència i d'actualització (2008/C14/02) i al tipus d'interés del mercat vigent en el moment de la concessió.

En les inversions de caràcter econòmic, l'ajuda total de minimis concedida a una única empresa no serà superior a 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. Als efectes d'aquesta convocatòria, s'entendrà per única empresa la definició establida en l'apartat 2 de l'article 2 del Reglament (CE) núm. 1407/2013 a les ajudes de minimis. Per a les empreses que realitzen per compte d'altri operacions de transport de mercaderies per carretera, caldrà ajustar-se als límits i les condicions de l'article 3, apartats 2 i 3 d'aquesta disposició.



A l'efecte de valorar si se superen els imports màxims d'ajuda establits pel règim de minimis, es considerarà l'import de la subvenció bruta equivalent que serà notificat a l'entitat beneficiària.





Article 6. Entitats beneficiàries

1. Podran acollir-se a aquestes ajudes empreses i ajuntaments, així com qualsevol entitat o persona jurídica, de naturalesa pública o privada, amb seu en la Comunitat Valenciana, amb excepció de les comunitats de propietaris d'habitatges.

Les entitats beneficiàries hauran d'acreditar la capacitat tècnica i econòmica suficient per a dur a terme les actuacions susceptibles de suport.

Quan qui sol·licite l'ajuda tinga la condició d'empresari o empresària individual, només es donarà suport als projectes que estiguen associats al desenvolupament d'una activitat econòmica , el domicili social de la qual no estiga situat en un immoble que tinga o puga tindre ús residencial o d'habitatge.

En el cas d'empreses, addicionalment serà requisit per a ser beneficiària que siga viable econòmicament i financerament, i es considerarà que s'incompleix aquest requisit quan s'incórrega en almenys dos dels supòsits següents:

Que tinga un patrimoni net negatiu en l'últim exercici tancat.



Que tinga uns resultats negatius acumulats superiors al 50 % del patrimoni net sense considerar les pèrdues en l'últim exercici tancat.



Que l'empresa tinga pèrdues en l'últim any superiors al 35 % del patrimoni net a l'inici del mateix exercici.

Per a la seua comprovació, s'haurà d'aportar còpia dels comptes financers de l'últim exercici tancat presentats en el Registre Mercantil o còpia de l'imprés de l'Impost de Societats de l'últim exercici tancat, presentat davant l'Agència Tributària, i s'haurà d'omplir el document «Estats financers» disponible en l'apartat «Documentació annexa» del programa d'ajudes disponible en la pàgina web de l'IVACE http://www.ivace.es. En el cas d'empreses que per la seua data de constitució –bé en l'exercici actual o en l'anterior– no hagen presentat encara comptes al Registre Mercantil, el document «Estats financers» haurà d'anar acompanyat d'un certificat o declaració acreditativa dels comptes de l'últim trimestre disponible emés per la mateixa empresa.



No podran obtindre la condició de beneficiàries les empreses i entitats sol·licitants en les quals concórrega alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Així mateix, no podran ser empreses beneficiàries aquelles que reunisquen els requisits per a trobar-se sotmeses a un procediment concursal.

Les grans empreses només podran ser beneficiàries de les ajudes si es troben en una situació comparable a una qualificació creditícia de com a mínim B.

2. Seran, així mateix, aplicables les condicions i els requisits previstos en els articles 4 i 25 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.



Article 7. Termini i forma de presentació de sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà l'endemà de la publicació de l'extracte de la present convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV), i finalitzarà el 3 d'abril de 2020 a les 23.59 hores.

2. Les sol·licituds hauran de presentar-se abans de l'inici del projecte.

3. La tramitació, tant de la sol·licitud com en general del procediment, serà electrònica i requerirà que l'entitat sol·licitant dispose durant totes les fases del procediment de certificat de representant d'entitat –o de persona física per als empresaris i empresàries individuals- emés per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, o per qualsevol entitat reconeguda en la llista de confiança de prestadors de serveis de certificació establits a Espanya, publicada en la seu electrònica del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme.

Així mateix, l'entitat sol·licitant podrà autoritzar una altra persona perquè realitze qualsevol tràmit relacionat amb aquesta convocatòria, sempre que aquesta autorització conste en el Registre de Representants de l'ACCV (https://www.accv.es/ciudadanos/registro-de-representantes/).

La tramitació de la sol·licitud suposa la signatura d'aquesta i dels seus annexos, i s'haurà de presentar en el registre telemàtic de l'IVACE a través de la seua pàgina web.

4. Cada empresa o entitat sol·licitant haurà de presentar la documentació següent:

a) Sol·licitud d'ajuda, segons model normalitzat disponible en la pàgina web http:www.ivace.es, en què s'inclouen les declaracions responsables relatives a les obligacions que li corresponen com a entitat beneficiària de les ajudes.

b) Memòria tècnica d'acord amb el model normalitzat disponible en http://www.ivace.es. La memòria servirà de referent per a aplicar els criteris de valoració, per aquest motiu un emplenament defectuós o deficient, o una difícil comprensió, generarà una menysvaloració del projecte o fins i tot la denegació de la sol·licitud.

c) Llicència d'obertura o autorització per a l'inici d'activitat, tramitada de conformitat amb l'instrument d'intervenció administrativa ambiental a què estiga sotmesa l'activitat en les instal·lacions en les quals s'haja d'executar el projecte; aquesta obligació es farà extensiva a la de la seua seu social, en cas que aquesta no coincidisca amb el domicili d'execució del projecte i estiga situada a la Comunitat Valenciana.



Per a l'acreditació del compliment de les obligacions mediambientals se seguiran les instruccions disponibles en la pàgina web de l'IVACE http://www.ivace.es, apartat «Documentació annexa» de la sol·licitud del programa.

d) Còpia d'un extracte o certificat bancari que justifique la titularitat del compte de cobrament de l'ajuda. La titularitat del compte haurà de correspondre a l'entitat sol·licitant.

e) Ubicació exacta del projecte, indicant-hi les coordenades UTM del projecte o instal·lació en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud.

En el cas d'empresaris o empresàries individuals, fitxa cadastral de l'immoble en el qual s'executarà el projecte, on es comprove que el seu ús principal no és el residencial. Aquest document pot obtindre's en la Seu Electrònica del Cadastre (www.sedecatastro.gob.es).

5. Addicionalment, depenent del tipus d'entitat que sol·licite l'ajuda, s'haurà de presentar la documentació següent, si bé quan la sol·licitant utilitze un sistema de signatura electrònica avançada de persona jurídica, la seua identitat s'entendrà ja acreditada mitjançant el mateix acte de la signatura.

a) Empreses i entitats sense ànim de lucre

Quan es tracte de sol·licitants la inscripció dels quals en el Registre Mercantil no siga obligatòria, hauran de presentar una còpia del contracte/acta de constitució i estatuts vigents registrats. Quan siga una societat la inscripció de la qual en el Registre Mercantil siga obligatòria, l'IVACE obtindrà la informació relativa a la personalitat jurídica de l'empresa sol·licitant, si bé podrà requerir-li directament la presentació d'algun document concret.

b) Entitats de naturalesa jurídica pública

b.1. En cas que l'entitat no complisca l'objectiu d'estabilitat i/o regla de despesa conforme al que es disposa en la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, haurà de presentar un certificat emés per la intervenció o direcció general, si escau, que acredite que ha aprovat el corresponent Pla economicofinancer.

b.2. Certificat expedit per la persona que exercisca la intervenció local o, si és el cas, la secretaria- o direcció general corresponent en el qual es faça constar que l'entitat de naturalesa jurídica pública sol·licitant disposa del finançament de la part del projecte no finançada per la present convocatòria; en cas d'impossibilitat d'acreditar aquest punt en el moment de la sol·licitud, s'expedirà un certificat, bé de la persona que exercisca la secretaria de l'ajuntament de resolució de l'alcaldia que acredite el compromís de l'ajuntament, bé de la persona que exercisca la direcció general de l'entitat de naturalesa jurídica pública, que acredite el compromís de l'entitat a tramitar la corresponent modificació pressupostària a l'efecte d'incloure en el pressupost la partida o partides que reflectisquen el finançament objecte de la present convocatòria i de la seua acreditació fefaent als quinze dies comptats des de la recepció de la notificació de concessió, si és el cas.

b.3. En el cas de corporacions locals s'exigirà, a més:

i. Certificat emés per la intervenció local que acredite que l'entitat sol·licitant no està sotmesa a cap de les prohibicions establides en la normativa d'endeutament per a apel·lar el crèdit a llarg termini previst en els articles 48 i següents del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, i en la disposició final trenta-unena de la Llei 17/2012, de 27 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2013, així com en aplicació d'una altra normativa que poguera afectar el règim d'endeutament de les entitats locals o, si escau, acreditació que l'entitat ha sol·licitat la corresponent autorització preceptiva de l'òrgan que n'exercisca la tutela financera; en aquest cas, la concessió de l'ajuda s'efectuarà condicionada a la corresponent autorització.



ii. Certificat expedit per la persona que tinga la secretaria o intervenció en el qual es faça constar la qualificació creditícia de l'entitat, d'acord amb un model proporcionat per l'IVACE.

c) Documentació complementària de caràcter general per a totes les entitats sol·licitants.

c.1. La presentació de la sol·licitud comportarà l'autorització de l'entitat sol·licitant, excepte manifestació en contra, perquè l'IVACE obtinga directament les dades relatives a la seua identitat, la situació quant al compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social i per a comprovar o completar les dades necessàries per a la sol·licitud de l'ajuda consultant tant els arxius propis de l'IVACE com els d'altres administracions; tot això, sense perjudici que l'IVACE puga sol·licitar-ne l'aclariment o esmena en cas que la informació obtinguda presentara alguna incidència. En cas d'oposició expressa, l'empresa o l'entitat sol·licitant haurà d'aportar els certificats acreditatius del compliment de les seues obligacions fiscals i amb la Seguretat Social; quan la sol·licitant siga una entitat o organisme públic, es podrà substituir la presentació dels esmentats certificats per una declaració responsable sobre el compliment d'aquestes obligacions, en virtut del que s'estableix en l'article 24.6 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, relatiu a la simplificació de l'acreditació del compliment d'obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

c.2. Acreditació del compliment de l'article 31.2 de la Llei 38/2003, general de subvencions:

i. En cas d'administracions públiques, certificat expedit per interventor o inventora que l'entitat beneficiària respecta en el procediment de contractació la normativa vigent de contractació del sector públic.



ii. Quan siguen empreses o entitats privades sense ànim de lucre, i l'import d'una despesa subvencionable supere, IVA exclòs, la quantia de 39.999,99 euros en el supòsit de cost per execució d'obra, o de 14.999,99 euros en el supòsit de subministrament de béns d'equip o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, l'entitat sol·licitant de l'ajuda haurà d'aportar-hi també justificació d'haver sol·licitat com a mínim tres ofertes de diferents empreses proveïdores -sense vinculació entre elles -llevat que per les especials característiques de les despeses subvencionables no hi haja al mercat suficient nombre d'entitats que subministren o presten el servei i així es faça constar en un informe signat per la representació legal que haurà de contindre almenys:

Quines van ser les característiques de les despeses que van fer impossible la localització d'un mínim de tres ofertes.

Una explicació de com es va realitzar la cerca d'empreses proveïdores.

Aquest informe no serà admés com a justificant de la no-presentació de 3 ofertes si el seu argument es basa en:

· Les característiques de l'empresa proveïdora.

· Les característiques genèriques del bé o servei.

· Les característiques genèriques de l'empresa o entitat beneficiària.

Així mateix, hauran d'acompanyar un annex a l'informe que documente com s'ha realitzat la cerca de proveïdores del bé o servei.

La selecció de les ofertes haurà de realitzar-se entre empreses de les quals almenys dues d'elles no siguen empreses associades a l'entitat beneficiaria i integrants de la seua junta directiva o consell d'administració, ni tinguen drets de vot superiors al 50 %. La petició d'ofertes procurarà documentar-se de manera escrita. Les ofertes hauran d'estar prou detallades, especificant-hi els treballs que hagen de realitzar-se i el seu preu. En tot cas, les ofertes han de contindre les dades que permeten la correcta identificació de l'empresa oferent (CIF, nom, adreça, telèfon, persona de contacte), data d'emissió i logotip corporatiu o segell d'aquesta. L'elecció entre les ofertes presentades haurà de recaure en la més econòmica i justificar en un informe l'elecció en un altre sentit.

Les tres ofertes hauran d'haver-se sol·licitat amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé.

c.3. Per a instal·lacions d'autoconsum amb excedents en les quals la potència de la instal·lació d'autoconsum siga superior o igual a 15 kW: proposta de condicions tecnicoeconòmiques per al punt d'accés i connexió emesa per la companyia elèctrica distribuïdora.

c.4. Declaració responsable referent a totes les ajudes, subvencions, ingressos o recursos procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, per als mateixos costos subvencionables que els previstos en la present convocatòria.

c.5. Declaració responsable de no estar sotmesa l'entitat beneficiària a cap de les prohibicions de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a poder obtindre la condició d'entitat beneficiària de subvencions, de no reunir els requisits per a trobar-se sotmés a un procediment concursal i en el cas de les entitats beneficiàries que tinguen la consideració de gran empresa, que aquestes es troben en una situació comparable a una qualificació creditícia com a mínim de B. Aquesta declaració responsable haurà de ser emplenada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud.



c.6. Quan les actuacions objecte d'ajuda requerisquen, -d'acord amb la normativa vigent-, projecte tècnic subscrit per personal tècnic competent, l'entitat sol·licitant haurà de presentar aquest projecte. Els projectes tècnics que, d'acord amb la normativa vigent, hagen de ser redactats i signats per personal tècnic titulat competent i es presenten sense el visat del col·legi professional corresponent, hauran d'acompanyar-se d'una declaració responsable d'aquest personal, segons model disponible en la pàgina web http://www.ivace.es.

c.7. Les entitats que sol·liciten aquestes ajudes hauran de presentar declaració responsable, implementada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud, sobre el compliment de la normativa i integració laboral de persones amb discapacitat o, si és el cas, l'exempció d'aquesta obligació, en els termes establits en el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat.

c.8. Còpia de l'última factura disponible del punt de subministrament elèctric sobre el qual es durà a terme la instal·lació d'autoconsum.

La correcta presentació d'aquests documents serà condició indispensable per a l'obtenció de l'ajuda.

6. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigits en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, o no s'acompanye de la documentació que d'acord amb aquesta convocatòria siga exigible, es requerirà a l'entitat sol·licitant que -en el termini de 10 dies hàbils des de l'endemà de la recepció del requeriment- esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb l'advertiment que si no ho fa es considerarà que ha desistit de la seua sol·licitud, després de la resolució prèvia dictada en els termes previstos en la legislació administrativa.

7. Els requeriments es realitzaran per mitjans electrònics i s'entendran practicats o rebutjats en els termes que s'assenyalen en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest sentit, si transcorren deu dies naturals sense que s'accedisca al contingut del requeriment, s'entendrà que la notificació ha sigut rebutjada i es considerarà realitzat el tràmit de la notificació.

8. La presentació de la sol·licitud portarà implícita l'acceptació de les bases, inclòs el que es disposa en aquesta convocatòria.

9. Es podran executar els projectes una vegada presentada la sol·licitud, sense esperar que la concessió de l'ajuda es produïsca i sense que això prejutge la decisió que finalment s'hi adopte.

10. El sistema de control que l'IVACE aplicarà en relació amb les declaracions responsables presentades serà per mostreig, d'acord amb el que s'estableix en l'article 6.4 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell.

11. Es delega en les persones que exerceixen la direcció de l'àrea o, si és el cas, departament o servei competent per a gestionar la convocatòria, la resolució de les incidències produïdes amb anterioritat a la concessió, especialment les referides a desistiments, canvi de sol·licitant i/o canvi de projecte.



Article 8. Instrucció i avaluació de sol·licituds

1. L'òrgan instructor del procediment de concessió d'ajudes serà la Unitat IVACE Energia.

2. El procediment de concessió de subvencions regulades en la present resolució serà el de concurrència competitiva, d'acord amb el que s'estableix en l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i en l'article 22 de la Llei 38/2003, general de subvencions; així doncs, la concessió de les ajudes es realitzarà mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a les quals s'aplicaran els criteris de valoració que es detallen en l'article següent i s'establirà una prelació segons la puntuació obtinguda respectant els límits pressupostaris disponibles.

L'òrgan instructor verificarà de cada sol·licitant i dels projectes presentats el compliment dels requisits exigits en la convocatòria, i en cas de resultar-hi conforme, procedirà a l'anàlisi dels projectes presentats i a l'aplicació dels criteris de valoració del programa, i es desestimaran aquells projectes presentats per sol·licitants que no complisquen els requisits exigits en la present convocatòria.

L'òrgan instructor podrà requerir de l'entitat sol·licitant l'aportació addicional de qualssevol altres documents, informes o dades complementàries que estime necessaris per a resoldre sobre la sol·licitud presentada.

3. Amb caràcter previ a la concessió de les ajudes i amb la finalitat de comprovar el compliment dels requisits exigits en les bases reguladores, l'IVACE requerirà a les empreses sol·licitants la presentació de les declaracions de les ajudes de minimis rebudes en l'exercici fiscal actual i dels dos anteriors, així com la declaració d'altres ajudes per als mateixos costos subvencionables.



Article 9. Criteris de valoració de sol·licituds

Les sol·licituds presentades es valoraran sobre un màxim de 100 punts, segons els criteris que s'indiquen en els apartats següents. En tot cas, perquè un projecte puga ser aprovat, haurà d'obtindre una puntuació global mínima de 35 punts sobre el conjunt dels apartats 1, 2 i 3.

1. Característiques del projecte (màxim 60 punts).

a) Qualitat tècnica de la memòria.

Entre 0 i 15 punts, assignant-se major puntuació a les sol·licituds presentades amb un major grau de definició i claredat dels objectius del projecte, així com la maduresa de la proposta.

b) Viabilitat econòmica del projecte.

Entre 0 i 5 punts, assignant-se major puntuació a les inversions el retorn de les quals siga en un nombre major d'anys, enfront de les quals el retorn resulta més ràpid.

c) Sector i tipus d'aplicació.

Entre 0 i 10 punts, assignant-se major puntuació a les entitats beneficiàries de naturalesa pública enfront de les de naturalesa jurídica privada i dins d'aquestes últimes a les de menor grandària enfront de les de major grandària.

d) Potència instal·lada.

Entre 0 i 15 punts, assignant-se major puntuació a les instal·lacions de menor potència enfront de les de major potència.

e) Producció energètica.

Entre 1 i 5 punts, assignant-se major puntuació a les instal·lacions de major rendiment energètic enfront de les de menor.

f) Tecnologia d'autoconsum de la instal·lació.

Entre 5 i 10 punts, assignant-se major puntuació a les instal·lacions les fonts d'energia de les quals renovable siguen diferents de la fotovoltaica o eòlica.

2. Impacte del projecte en l'economia de la Comunitat Valenciana (màxim 20 punts).

a) Inversió associada en relació amb el balanç de l'empresa.

Entre 1 i 10 punts, assignant-se major puntuació a les instal·lacions la inversió associada de les quals siga major respecte al balanç de l'any anterior.

b) Ubicació del projecte.

Entre 1 i 5 punts, assignant-se major puntuació als projectes instal·lats en municipis de menys de 20.000 habitants enfront dels de major població.

c) Equips principals fabricats a la Unió Europea.

Entre 0 i 5 punts, assignant-se major puntuació als projectes els equips principals dels quals estiguen fabricats a la Unió Europea.

3. Solvència econòmica de l'empresa (màxim 20 punts).

Ràtios econòmiques de l'empresa

Entre 0 i 20 punts, assignant-se major puntuació a les empreses més solvents.

A les entitats locals se'ls assignarà la màxima puntuació en matèria de solvència econòmica, assignant-se a la resta de sol·licitants que no es puguen qualificar des del punt de vista econòmic una puntuació de 10.





Article 10. Comissió d'avaluació i concessió de les ajudes

1. Després dels actes d'instrucció i l'aplicació dels criteris de valoració realitzats per l'òrgan instructor, la preavaluació resultant serà sotmesa a una Comissió d'Avaluació prevista en l'article 10 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.

Si bé la convocatòria fixa una puntuació mínima que hauran d'obtindre els projectes per a ser avaluats positivament, la Comissió podrà -quan el nombre de sol·licituds que superen aqueix llindar mínim no permeta concedir l'import màxim del préstec, o el percentatge màxim finançable de la inversió en funció del pressupost disponible- mantindre el 100 % d'import de préstec, ajustant per a això la nota de tall a l'alça, de manera que s'equilibre el pressupost disponible amb l'import total de les sol·licituds que han superat el llindar mínim.



O bé, reduir uniformement per a tots els projectes el percentatge finançable de la inversió amb la finalitat d'arribar a un major nombre de beneficiaris.

Reduir l'import màxim del préstec a concedir en la quantia que es considere adequada establint un valor que permeta arribar a un major nombre de beneficiaris.

Establir el percentatge del préstec atés l'import del cost elegible.



O establir el percentatge del préstec atesa la puntuació obtinguda en el barem de la sol·licitud.

O bé, una combinació de les anteriors alternatives.

En cas d'empat s'utilitzaran els criteris previstos en l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.

2. De les reunions de la Comissió s'elevarà l'acta –amb la proposta d'adjudicació continguda en ella– a la presidència de l'IVACE.

3. Vista la proposta continguda en l'acta de la Comissió, la presidència de l'IVACE resoldrà sobre l'adjudicació del préstec, fixant expressament la quantia i el termini d'amortització, i incorporant, si escau, les condicions i obligacions a què haja d'ajustar-se l'entitat beneficiària. De conformitat amb el que s'estableix en la disposició addicional dissetena de la Llei 10/2019, de 27 de desembre de 2019, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2020; en tot cas, serà preceptiva l'autorització de la Secretaria Autonòmica d'Hisenda prèviament a l'aprovació de la concessió per la Presidència de l'IVACE.

4. La resolució de concessió es notificarà de manera individualitzada a cada entitat beneficiària de manera telemàtica.

5. La resolució de concessió podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que no hagen sigut estimades per superar la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb indicació de la puntuació obtinguda per cadascuna d'aquestes perquè, en cas d'augment per generació pressupostària o alliberament de crèdit, puguen ser ateses per ordre de puntuació.

6. L'adjudicació de les ajudes es publicarà a través de la Base de Dades Nacional de Subvencions i podrà consultar-se en http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index, en compliment del que s'estableix en Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre publicitat de les subvencions concedides.

7. El termini màxim per a resoldre i notificar la concessió d'ajudes serà de sis mesos comptats des de següent al de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut el termini sense que s'haguera notificat resolució expressa, els sol·licitants entendran desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu. Tot això, sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix a l'Administració.



Article 11. Desembossament del préstec a les entitats beneficiàries

1. Juntament amb la comunicació a les entitats beneficiàries de la resolució de concessió, l'IVACE remetrà un document específic amb les condicions del préstec -inclòs el pla de venciments, la subvenció bruta equivalent i el termini màxim per a la presentació de la garantia- que haurà de ser acceptat, signat i remés per l'entitat en la data límit indicada en la comunicació.

2. Una vegada validat l'import i el contingut de la garantia, l'IVACE realitzarà el desemborsament del préstec en el compte bancari indicat per l'entitat beneficiària, quedant aquesta obligada a justificar l'execució del projecte.

En el cas que les beneficiàries siguen entitats de naturalesa jurídica pública, perquè l'IVACE faça efectiu el desemborsament del préstec serà suficient l'acceptació, signatura i remissió del document d'acceptació en la data límit indicada en la comunicació de concessió, sense necessitat d'aportar-hi garantia.

3. En cas de no haver acceptat les condicions establides en el document esmentat, o no haver presentat la garantia quan fóra obligatòria, el préstec concedit serà revocat íntegrament. L'import podrà destinar-se a les sol·licituds que no hagen sigut estimades en l'ordre de puntuació establit.



Article 12. Amortització del préstec

1. L'entitat beneficiària iniciarà l'amortització del préstec en els terminis i les condicions acceptades i segons el que es disposa en l'article 5 de la present resolució, si bé -una vegada transcorreguda la meitat del termini d'amortització del préstec- podrà sol·licitar la cancel·lació anticipada de la totalitat del préstec sense que això supose cap tipus de penalització ni imposició de comissions.

2. Una vegada transcorreguda la meitat del període d'amortització del préstec, l'IVACE ajustarà d'ofici l'import de la garantia en relació amb la quantitat pendent de devolució per a mantindre el percentatge del 50 %.

3. L'incompliment de les condicions de devolució del préstec generarà l'obligació de retornar les quantitats no reemborsades, el percentatge de la subvenció bruta equivalent que corresponga i reportarà l'interés de demora previst en la Llei general de subvencions des del moment de desemborsament del préstec. En cas de no devolució del préstec, l'IVACE podrà executar la garantia depositada.



Article 13. Obligacions de les entitats beneficiàries

Sense perjudici del que s'estableix en l'article 12 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer, seran obligacions de l'entitat beneficiària:

a) Realitzar el projecte objecte d'ajuda i acreditar-ne la realització en la forma fixada en la notificació de l'ajuda i en les instruccions de justificació aprovades per la Direcció General de l'IVACE, que seran publicades en la pàgina web http://www.ivace.es. L'entitat beneficiària haurà de realitzar el projecte objecte d'ajuda en la forma descrita en la memòria presentada juntament amb la sol·licitud normalitzada, i de manera que es complisca la finalitat de les ajudes, respectant els costos subvencionables indicats en la notificació de concessió. L'execució del projecte haurà de respectar en tot cas el calendari marcat en la memòria inicial o en les seues reformulacions posteriors.

Qualsevol modificació del projecte haurà de comptar amb l'aprovació prèvia de l'IVACE, sol·licitada i justificada per escrit fins a un mes natural abans de la finalització del termini de justificació del projecte, i no podrà suposar en cap cas una alteració del contingut essencial del projecte o d'algun dels aspectes que van ser tinguts en compte per a la seua valoració.

b) Devolució del préstec. L'entitat beneficiària haurà d'ajustar-se als terminis i les condicions de devolució del préstec establit en l'article 5.2 de la present resolució i en l'escrit d'acceptació de condicions subscrit prèviament al seu desemborsament.

c) Respondre de la veracitat dels documents aportats.

d) Actualitzar la documentació presentada que haguera patit alguna modificació o la vigència de la qual haguera finalitzat, i comunicar altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos procedents de qualsevol administració o ens públic o privat que haguera obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables.

e) Complir les seues obligacions fiscals i amb la Seguretat Social de manera que quede acreditada aquesta circumstància en el moment previ a l'atorgament de l'ajuda i al del reconeixement de l'obligació per IVACE, en els termes establits en la normativa vigent en la matèria.



f) Disposar de llibres comptables i registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació local, així com els estats comptables.

g) Respondre que les actuacions objecte d'ajuda estiguen realitzades per empreses instal·ladores que complisquen els requisits establits reglamentàriament.

h) Els projectes i les instal·lacions es realitzaran complint els reglaments i les normatives que hi siguen aplicables i disposaran de les llicències i autoritzacions administratives corresponents.

i) Respectar en els projectes els principis següents:

Les inversions finançades hauran de mantindre's inalterables durant els deu anys següents al desemborsament del préstec.

Els resultats del projecte hauran de mantindre's en el territori de la Comunitat Valenciana.

L'execució dels projectes no haurà de vulnerar en cap cas el principi de no-discriminació per raó de sexe, raça, origen ètnic, religió, conviccions, minusvalideses, edat o orientació sexual, i hauran de facilitar, o almenys no impedir, l'accessibilitat per a les persones amb discapacitat.

j) Inserir en el material divulgatiu relacionat amb la difusió del projecte el logotip de l'IVACE disponible en http://www.ivace.es d'acord amb el que es preveu en l'article 16 d'aquesta resolució.

k) En el cas d'ajuntaments, estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes.

l) Aportar un informe anual, durant els tres anys següents a la justificació de l'ajuda, relatiu a la generació d'energia elèctrica de caràcter renovable de la instal·lació d'autoconsum, així com el grau de cobertura mensual i anual, i també el percentatge d'autoconsum aconseguit en la instal·lació objecte de la present ajuda. Aquest informe es remetrà a l'adreça de correu electrònic: energia.ivace@gva.es.

m) Conservar durant un termini de cinc anys a partir de la data de justificació de les inversions, els documents de la realització del projecte o activitat, i els relacionats amb les despeses i pagaments i amb les auditories corresponents, mentre puguen ser objecte de comprovació i control.

En aqueix sentit, els documents es conservaran o bé en forma d'originals o de còpies compulsades d'originals, o bé en suports de dades comunament acceptades, especialment versions electròniques de documents originals o documents existents únicament en versió electrònica. Els documents es conservaran en una forma que permeta la identificació dels interessats durant el període necessari per a les finalitats per a les quals es van recollir les dades o per a les quals tracten ulteriorment. Quan els documents només existisquen en versió electrònica, els sistemes informàtics utilitzats hauran de complir normes de seguretat acceptades que garantisquen que els documents conservats s'ajusten als requisits legals nacionals i són fiables a l'efecte d'auditoria.

n) En qualsevol moment de la vigència de l'expedient, l'entitat beneficiària haurà d'actualitzar la documentació presentada que haguera patit alguna modificació i comunicar altres ajudes públiques o privades que haguera obtingut o sol·licitat amb posterioritat a la data de presentació de la sol·licitud.



Article 14. Termini per a la realització i documentació justificativa de les inversions

1. Amb caràcter general, les entitats beneficiàries hauran d'acreditar la realització de l'actuació objecte de l'ajuda en la forma fixada en la notificació de concessió de l'ajuda i en les instruccions de justificació d'ajudes, amb data límit 7 de maig de 2021, llevat que per circumstàncies concurrents s'establisca un termini major en la resolució de concessió de l'ajuda, per a la qual cosa es tindran en compte les dates de planificació de projecte indicades en el moment de la sol·licitud.

2. A l'efecte d'acreditar la realització de l'actuació objecte d'ajuda, les entitats beneficiàries hauran de presentar:

a) Justificants de despesa, presentant factures que hauran de complir el que es disposa en el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, i tota altra normativa vigent.

b) Justificants de pagament, i seran vàlids els pagaments mitjançant entitat financera, aportant còpia de l'extracte bancari juntament amb còpia del xec nominatiu o de l'ordre de transferència que acredite que el destinatari del pagament coincideix amb l'emissor de la factura.



– No podran ser subvencionades les despeses que siguen finançades mitjançant mecanismes d'arrendament financer, lísing, rènting o similars, ni aquelles accions finançades per tercers, mitjançant convenis o contractes en els quals la propietat dels béns objecte de l'acció no pertanga a l'entitat beneficiària dins del període subvencionable.



– No es consideraran vàlids els pagaments en efectiu ni els ingressos bancaris per caixa.

– Només es consideraran vàlids els justificants de pagament que es troben referits al sol·licitant de l'ajuda. En el cas de transferències bancàries, en el compte d'origen haurà de constar com a titular l'entitat beneficiària de l'ajuda.

– No s'acceptaran aquells documents de pagament que, fins i tot sent conformes amb els requisits formals assenyalats anteriorment, no permeten identificar clarament a quines factures estan vinculats.

– No s'acceptaran els pagaments efectuats a través de modalitats de finançament que suposen la transferència directa de fons des de l'entitat financera a l'empresa emissora de la factura.

– Els justificants de despesa (factures) presentats hauran d'estar pagats íntegrament, incloent-hi els seus tributs corresponents, amb anterioritat a la finalització del termini de justificació. Aquest requisit s'aplicarà amb independència del percentatge d'imputació d'una despesa al projecte. No seran considerades vàlides les factures que només es troben pagades de manera parcial.

c) Per a instal·lacions d'autoconsum sense excedents, així com, amb excedents amb compensació:

c.1. Certificat de la instal·lació individual diligenciat per l'Administració autonòmica.

c.2. Certificat d'inscripció d'instal·lador autoritzat en baixa tensió en la categoria especial IBTE.

d) Per a instal·lacions d'autoconsum amb excedents sense compensació, a més de la documentació prevista en l'apartat d), s'haurà de remetre el contracte tècnic amb la companyia distribuïdora.

e) Acreditació de garanties. S'hauran d'acreditar les garanties mínimes exigides d'acord amb el que s'estableix en l'article 3 de la present resolució.

f) Contracte de manteniment (preventiu i correctiu) per un període mínim de tres anys, signat i segellat per l'empresa instal·ladora i sol·licitant.

g) Fotografies del projecte subvencionat.

h) Declaració responsable d'altres ajudes públiques o privades que hagueren obtingut o sol·licitat d'aquesta o una altra administració o ens públic o privat, per al finançament dels costos subvencionables del projecte objecte de sol·licitud d'ajuda per aquesta convocatòria. Les entitats beneficiàries d'ajudes destinades a projectes d'inversions econòmiques hauran de comunicar, a més, a l'IVACE altres ajudes subjectes al règim de minimis (independentment dels costos subvencionables per als quals van ser concedides).

i) Les entitats beneficiàries d'ajudes no subjectes a l'article 107.1 del TFUE que duguen a terme activitats econòmiques i no econòmiques, hauran d'acreditar documentalment que l'ajuda sol·licitada s'ha imputat a la part de la seua activitat no econòmica.

3. Quan la beneficiària siga una entitat de naturalesa jurídica pública hauran de presentar un certificat de la persona que exercisca la secretaria, intervenció o direcció general de l'entitat, que el procediment de contractació utilitzat ha respectat la normativa vigent, fent referència a la norma aplicada, el procediment utilitzat, la justificació d'aquest, les dades relatives a la publicació, si escau, i el número/codi de l'expedient de contractació. L'entitat compatibilitzarà i aplicarà simultàniament el contingut de la legislació en vigor en matèria de contractes administratius.



Article 15. Resolució d'incidències

1. L'alteració d'algunes de les característiques del projecte el finançament del qual haja sigut aprovat, l'incompliment de les condicions i els terminis establits en la resolució, l'execució parcial de la inversió, la insuficient justificació de les despeses efectivament realitzades i la concessió amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades, que en el seu conjunt excedisquen els límits establits, podrà donar lloc a la minoració de l'ajuda concedida. Aquests criteris resultaran aplicables per a determinar la quantitat que finalment haja de percebre l'entitat beneficiària i hauran de respondre al principi de proporcionalitat.

2. L'incompliment per l'entitat beneficiària de qualsevol dels requisits, condicions i altres circumstàncies que van donar lloc a l'atorgament del finançament, la variació de la finalitat de l'actuació o la falta de justificació de la realització del projecte, podrà donar lloc al desistiment sense efectes de la concessió i l'obligació de reintegrar les corresponents quantitats indegudament percebudes -inclosa la subvenció bruta equivalent- i els interessos de demora des del moment del seu pagament sobre la base del que es disposa en el títol II de Llei 38/2003, general de subvencions, i en capítol III del títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. De conformitat amb aquesta normativa, l'incompliment de l'obligació de reintegrament tindrà entre altres efectes la impossibilitat de ser empresa beneficiària en successives convocatòries, sempre que es trobe en període executiu.

3. En el cas que el cost efectiu de la instal·lació resulte inferior al préstec concedit, l'entitat beneficiària haurà de reintegrar la diferència entre el préstec concedit i el cost efectiu de la instal·lació, i des de l'IVACE es procedirà a un nou càlcul de les quotes d'amortització.



4. Es delega en les persones que exercisquen les direccions d'àrea –o, si és el cas, departament o servei- de l'IVACE competents per a la gestió de les ajudes, la resolució d'incidències que es produïsquen amb posterioritat a la concessió, sense que en cap cas puguen suposar una modificació de la baremació efectuada per a l'adjudicació, en concret les referides a renúncies, canvis de beneficiari, possibles pròrrogues per a l'execució i/o justificació d'aquest, canvi de projecte i possibles compensacions entre costos; la resolució relativa a les possibles minoracions o revocacions de les subvencions concedides es delega en la Direcció General de l'IVACE.







Article 16. Publicitat del projecte. Obligacions

1. Per complir amb les obligacions relatives a la publicitat, l'entitat beneficiària haurà de:

a) Inserir un cartell informatiu, segons model facilitat per IVACE, en el qual es done publicitat de l'actuació subvencionada, col·locat en lloc visible al públic.

Així mateix, haurà d'inserir la imatge corporativa de l'IVACE en tota la documentació tècnica i administrativa, en tot el material publicitari i de difusió (com ara fullets explicatius del sistema, cartelleria associada al projecte, etc.), incloent-hi qualsevol tipus de suport publicitari (falques radiofòniques, notes de premsa, webs, espots televisius, etc.). El logotip de l'IVACE estarà disponible en , i no se'n podrà utilitzar un altre de diferent. Tots els logotips seran tractats amb idèntic rang de grandària i ubicació. L'entitat beneficiària haurà de fer públic el finançament de l'IVACE en les presentacions públiques del projecte, especialment en les relatives a la seua posada en marxa, i comunicar la celebració de l'esdeveniment prèviament a l'IVACE.

b) Durant l'execució del projecte, haurà d'incorporar en la pàgina web (en cas que en dispose) una breu descripció del projecte subvencionat amb els seus objectius i resultats, destacant el suport d'IVACE i inserint el seu logotip.

c) Conservar constància gràfica, documental o digital de les obligacions recollides en el present article per a la seua posada a la disposició de l'IVACE en el moment de la justificació del projecte, o de qualsevol òrgan de control que la requerisca.



Article 17. Transparència i prevenció del frau

L'entitat beneficiària haurà de complir les mesures de transparència i prevenció del frau i aportar la documentació que així ho acredite:



a) Mesures de transparència: quan l'import de la subvenció siga superior a 100.000 euros, o quan almenys el 40 % del total dels ingressos anuals de l'entitat beneficiària tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública, haurà d'acreditar haver complit la legislació bàsica sobre transparència, aportant una captura de pantalla de la seua pàgina web -o mitjà electrònic de finalitat similar- en la qual aparega la informació següent:



– Contractes subscrits amb una administració pública, fent esment a les parts, l'objecte, el termini de duració, l'import de licitació i d'adjudicació, el nombre d'empreses licitadores i el procediment utilitzat.



– Convenis amb l'administració pública subscrits, fent esment a les parts, l'objecte, el termini de duració i les obligacions econòmiques convingudes, així com les seues possibles modificacions.

– Subvencions i ajudes públiques rebudes, amb indicació del seu import i la seua finalitat.

b) Mesures de prevenció del frau:

Les entitats beneficiàries han de tindre un comportament antifrau i col·laborar amb qualsevol altra administració per a evitar comportaments fraudulents en la societat. En cas que qualsevol persona tinguera coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o irregularitat relacionats amb les ajudes previstes en la present convocatòria podrà comunicar-los a través del canal habilitat a aquest efecte per l'Oficina Nacional de Coordinació Antifrau en l'adreça web:



https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/paginas/inicio.aspx i de la bústia Control Antifrau del portal de l'IVACE: http://www.ivace.es.



DISPOSICIONS FINALS



Primera

Es faculta la direcció general de l'IVACE per a dictar les resolucions necessàries per al desenvolupament, l'eficàcia i l'execució de la present convocatòria, així com per a la seua modificació especialment pel que fa a terminis de presentació de sol·licituds i de justificació, criteris d'avaluació i pressupost.



Segona

La present resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).

Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se, en el termini d'un mes, un recurs potestatiu de reposició davant del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé, en el termini de dos mesos, un recurs contenciós administratiu, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es preveu en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que es considere oportú.



València, 18 de febrer de 2020.– El president de l'IVACE: Rafael Climent González.

Mapa web