Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 3 de març de 2020, de la Presidència de la Generalitat, per la qual es convoquen ajudes destinades a incentivar i fomentar la prestació de serveis bancaris bàsics, a través, principalment, de la instal·lació, manteniment i posada en funcionament de caixers automàtics, en determinats municipis i nuclis de població en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana [2020/2106]

(DOGV núm. 8755 de 05.03.2020) Ref. Base de dades 002156/2020






Mitjançant el Decret 1/2020, de 6 de febrer, del president de la Generalitat, s'aproven les bases reguladores de les subvencions destinades a incentivar i fomentar la prestació de serveis bancaris bàsics, a través, principalment, de la instal·lació, manteniment i posada en funcionament de caixers automàtics en determinats municipis i nuclis de població en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.



L'article 2 del citat decret estableix que la concessió de les subvencions es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva a què es refereixen l'article 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions (d'ara endavant, Llei 1/2015); l'article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (d'ara endavant, LGS); i l'article 55 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions (d'ara endavant, RLGS). Així mateix, l'article 3 del referit decret, determina que la convocatòria s'efectuarà mitjançant resolució de la persona titular de la Secretaria Autonòmica de Promoció Institucional i Cohesió Territorial, tindrà caràcter pluriennal, i es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS).

Els percentatges de despesa sobre el crèdit inicial imputables a cada anualitat han sigut acordats pel Consell, en la reunió de 14 de febrer de 2020, d'acord amb el que es disposa en l'article 40.4 de la Llei 1/2015.



Per això, vista la proposta de la directora general de l'Agenda Valenciana Antidespoblament, de 19 de febrer de 2020, i de conformitat amb el que es disposa en els articles 160.4.b) i 166 de la Llei 1/2015; en l'article 12.1 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell; i en l'article 3 del Decret 1/2020, del president de la Generalitat, pel qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions destinades a incentivar i fomentar la prestació de serveis bancaris bàsics, a través, principalment, de la instal·lació, el manteniment i la posada en funcionament de caixers automàtics, a determinats municipis i nuclis de població en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana (DOGV 8737, d'11.02.2020), resolc:



Primer. Objecte

L'objecte de la present resolució és la convocatòria, per als exercicis 2020, 2021, 2022, 2023 i 2024, de la concessió de subvencions regulades en el Decret 1/2020, de 6 de febrer, del president de la Generalitat, pel qual s'estableixen i aproven les bases reguladores de les subvencions destinades a incentivar i fomentar la prestació de serveis bancaris bàsics, a través, principalment de la instal·lació, manteniment i posada en funcionament de caixers automàtics en determinats municipis i nuclis de població en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.





Segon. Condicions de concessió de les ajudes

1. La concessió de les subvencions recollides en aquesta resolució es tramitara pel procediment de concurrència competitiva, d'acord amb el que s'estableix en l'article 164 de la Llei 1/2015.

2. Les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions estaran subjectes a les obligacions derivades del contingut de les bases reguladores de les presents subvencions, de la resolució de concessió de les subvencions i, en general, de la norma vigent que els siga aplicable. En tot cas són obligacions de les entitats beneficiàries les establides en l'article 14 de la LGS.





Tercer. Quantia màxima de la subvenció anual

La quantia màxima de la subvenció, corresponent a l'exercici anual complet, per a l'entitat que realitze la millor oferta econòmica, no podrà ser superior a onze mil euros (11.000 €), per caixer automàtic instal·lat i en funcionament. En cap cas, l'import global determinat per a una zona no podrà superar els costos de la instal·lació, posada en funcionament i manteniment operatiu dels caixers automàtics, instal·lats en els municipis i nuclis de població compresos en la corresponent zona i justificats per l'entitat bancària.



Quart. Finançament de les ajudes

1. Aquestes subvencions es finançaran amb càrrec al programa pressupostari 125.20 Agenda Valenciana Antidespoblament, línia pressupostària S0939000 «Eliminació exclusió financera en municipis i nuclis de població de la Comunitat Valenciana», de la secció 05, servei 05, centre gestor 03, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2020, o el seu equivalent en els exercicis successius, amb caràcter pluriennal, per un import total de 5.940.000 euros, distribuint-se aquest en quatre zones específiques i d'acord amb els següents imports globals màxims per a cada anualitat:

2. Les anualitats corresponents a exercicis futurs quedaran condicionades a l'existència de crèdit adequat i suficient en els corresponents pressupostos de la Generalitat. La modificació de la distribució inicialment aprovada requerirà la tramitació del corresponent expedient de reajustament d'anualitats.



Cinqué. Entitats beneficiàries

1. Podran ser beneficiàries, les entitats bancàries autoritzades per a operar a Espanya.

2. Una entitat bancària només podrà ser beneficiària de la subvenció atorgada en un màxim de dues de les zones de les establides en la base reguladora setena del Decret 1/2020, de 6 de febrer, del president de la Generalitat.

3. No podran obtindre la condició de beneficiàries de les subvencions a què es refereix aquesta convocatòria, les entitats en les quals concórrega alguna de les circumstàncies establides en l'article 13.2 de la LGS, i en els articles 18 i concordants del RLGS.

4. Les persones beneficiàries d'aquestes subvencions hauran de complir les obligacions establides en la base reguladora sisena del Decret 1/2020, de 6 de febrer, del president de la Generalitat, i en aquesta convocatòria.



Sisé. Incompatibilitats

D'acord amb el que s'estableix en la base cinquena de les bases reguladores aprovades pel Decret 1/2020, de 6 de febrer, del president de la Generalitat, l'obtenció de l'ajuda o subvenció serà incompatible amb altres ajudes o subvencions per a la mateixa finalitat i àmbit, provinents de qualssevol Administracions o ens públics, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals. No obstant això, l'import de la subvenció regulada en la present resolució en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament, o en concurrència amb subvencions d'altres ens privats, supere el cost de la instal·lació, posada en funcionament i manteniment operatiu dels caixers automàtics instal·lats en els municipis i nuclis de població compresos en la corresponent zona.





Seté. Termini i presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds per a l'obtenció d'aquestes subvencions es presentaran de manera telemàtica a través de la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es), accedint al procediment corresponent a aquesta convocatòria. Per a poder tramitar telemàticament la sol·licitud, s'haurà de disposar d'algun dels sistemes de signatura electrònica admesos en la seu electrònica de la Generalitat.

2. Es presentarà, si fa el cas, una sol·licitud per cada zona a la qual s'opte.

3. El termini per a la presentació de sol·licituds serà d'un mes des de l'endemà de la publicació de la present convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

4. La sol·licitud haurà d'expressar el consentiment o oposició perquè l'òrgan instructor puga comprovar o recaptar d'altres òrgans, administratius o proveïdors d'informació, per mitjans electrònics, la informació sobre el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, segons el que es disposa en l'article 22.4 del RLGS, o sobre altres circumstàncies de les entitats sol·licitants o de les sol·licituds que, d'acord amb la convocatòria i de la normativa aplicable, siguen pertinents per a la instrucció del procediment. En cas d'oposició, l'entitat sol·licitant haurà d'aportar els corresponents certificats.



5. La presentació de la sol·licitud portarà implícita l'acceptació de les bases reguladores, inclòs el que es disposa en aquesta convocatòria.



Huité. Documentació i informacions que han d'aportar per cada sol·licitud

1. Cada entitat sol·licitant presentarà, de conformitat amb la base novena del Decret 1/2020, de 6 de febrer, del president de la Generalitat, per cadascuna de les zones en la qual presente sol·licitud, la següent documentació:

a) Declaració responsable de l'entitat sol·licitant sobre el compliment de les disposicions del Reial decret 2364/1994, de 9 de desembre, pel qual s'aprova el reglament de seguretat privada; de l'Ordre INT/317/2011 i de qualsevol altra que resulte d'aplicació, i que assumirà el cost de tots els serveis de vigilància i dispositius de control necessaris per a la instal·lació i funcionament del servei.

b) Document en el qual es recollirà tota la informació sobre les característiques i prestacions del caixer automàtic. En particular, la guia haurà d'incloure la fitxa tècnica dels caixers automàtics a instal·lar (fotografies o representacions gràfiques dels caixers, elements que componen el caixer, sistemes d'informació i gestió del caixer, així com el sistema de seguretat, control i vigilància).

c) Memòria de descripció dels serveis que ofereixen els caixers, que hauran d'incloure, en particular, els següents usos i funcionalitats previstes: interoperativitat entre totes les entitats bancàries que operen a Espanya i amb tota mena de targetes de dèbit o crèdit, operativa almenys en valencià i en castellà, la disposició de diners en efectiu, el pagament de rebuts i tributs, lector de llibretes i actualització d'aquestes, realització de transferències nacionals i consulta de saldos i traspassos entre comptes, canvi de PIN, obtenció d'extractes dels comptes.



d) Pla integral de manteniment i neteja, al qual haurà d'ajustar la seua actuació.

e) Memòria descriptiva del servei d'atenció personalitzada de presència física en els municipis on estiga instal·lat el caixer, que ofereix l'entitat amb indicació de mitjans i temps mínims de presència. En aquesta memòria s'inclourà, així mateix, els serveis en línia que ofereix.



f) Còpia del contracte amb l'empresa o empreses que proveiran els caixers automàtics.

g) Declaració responsable sobre la disponibilitat de recursos humans i materials amb què compta l'entitat en les proximitats de les ubicacions dels caixers automàtics, amb indicació de l'oficina o oficines bancàries on es pretén centralitzar la gestió dels caixers de la zona, amb indicació del nombre de persones que es destinaran a l'atenció del servei en la zona i, en el seu cas, si això comportara noves contractacions.



h) Declaració responsable sobre el compromís de gestió d'una comptabilitat de costos específica en la qual es determinen els ingressos i despeses que són imputables al compliment de l'objecte establit en la base primera de les bases reguladores.

i) En el cas que l'entitat presente ofertes a més de dues zones, haurà d'aportar declaració en la qual establisca la preferència en l'adjudicació de les zones.

j) Declaració responsable de trobar-se al corrent en el compliment de la normativa sobre integració laboral de persones amb diversitat funcional, o d'estar exempta d'obligacions per raó d'aquesta.



k) Memòria descriptiva dels serveis addicionals als mínims prevists en l'apartat 4 de la base tercera del Decret 1/2020, de 6 de febrer, del president de la Generalitat.

2. Així mateix s'acompanyarà la documentació acreditativa del compliment dels criteris de valoració establits en la base onze b), que seguidament es relacionen:

a) Oferta econòmica de la quota màxima anual per caixer automàtic.



b) Declaració responsable, en el seu cas, del fet que el caixer automàtic permet la recàrrega de mòbils prepagament.

c) Oferta sobre el termini d'instal·lació i posada en funcionament de tots els caixers automàtics a instal·lar en la respectiva zona.

d) Memòria descriptiva de les mesures d'accessibilitat de què disposa el caixer automàtic per a les persones amb diversitat funcional.

e) Documentació acreditativa dels criteris de valoració continguts en la base onze, apartat segon:

· Declaració responsable sobre el percentatge de persones treballadores amb diversitat funcional contractades respecte de la plantilla de l'entitat.

· Pla d'igualtat entre homes i dones.

· Declaració responsable sobre les persones en situació d'exclusió social contractades en relació amb la plantilla de l'entitat.

3. La documentació es presentarà, dins del termini establit juntament amb la còpia de la sol·licitud presentada telemàticament, en tres sobres tancats, preferentment en el registre d'entrada de la Presidència de la Generalitat, situat al carrer d'En Bou, 9-11, 46001 València, dirigits a la Direcció General de l'Agenda Valenciana Antidespoblament, sense perjudici, de les formes previstes en la legislació de procediment administratiu comú:

Sobre núm. 1: documentació acreditativa del compliment dels requisits previs (documentació administrativa) com ara: poders de la persona que subscriu la sol·licitud, documents acreditatius de complir els requisits per a poder ser beneficiaris de subvencions públiques, solvència, declaració responsable de no haver sol·licitat altres subvencions públiques relacionades amb l'objecte de la sol·licitud, declaració de preferències i els documents referenciats en l'apartat 1 d'aquest resolc huité, lletres a), f), g), h), i) i j).

Sobre núm. 2: documentació relativa als criteris d'adjudicació recollits en la base onze 1 a) i que es relacionen l'apartat 1 anterior, lletres b), c) d), e) i k).

Sobre núm. 3: proposició econòmica i documentació relativa als criteris d'adjudicació recollits en la base onze 1.b) i 2, i que es relacionen en l'apartat 2 d'aquest resolc huité.



Nové. Òrgans competents per a la instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan encarregat de l'ordenació i instrucció del procediment serà la Direcció General de l'Agenda Valenciana Antidespoblament, que d'ofici, acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut dels quals ha de pronunciar-se la resolució.

2. D'acord amb el que estipula la base dotzena del Decret 1/2020, de 6 de febrer, del president de la Generalitat, la persona titular de la direcció general de l'Agenda Valenciana Antidespoblament té delegada la facultat de dictar la resolució de concessió de les subvencions.



3. La resolució del procediment de concessió de subvenció de quantia superior a un milió d'euros, requerirà l'autorització prèvia del Consell, segons disposa l'article 160 de la Llei 1/2015, sense que això supose l'aprovació de la despesa que, en tot cas, correspondrà a l'òrgan competent per a la concessió.



Deu. Procediment i resolució

1. D'acord amb la base desena de les bases reguladores, es constituirà una comissió de valoració per a l'examen i valoració dels expedients, d'acord amb els criteris recollits en la base onze. Aquesta comissió, com a òrgan col·legiat, s'ajustarà en el seu funcionament al règim establit per a aquells en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del Règim Jurídic del Sector Públic, i estarà composta per cinc persones de conformitat amb l'esmentada base desena.

2. Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, es procedirà, en l'ordre cronològic següent a:

a) Constituir la comissió de valoració, per a procedir a l'obertura del sobre núm. 1 de totes les sol·licituds presentades dins del termini i en la forma escaient.

Examinarà i qualificarà la documentació inclosa en el sobre núm. 1, i determinarà les entitats que s'ajusten al que s'estableix en les bases, amb pronunciament exprés sobre els admesos en cada zona, els rebutjats i les causes del seu rebuig, deixant constància d'això en l'acta de la reunió, en la qual s'acordarà així mateix el requeriment als sol·licitants que hagen d'esmenar defectes o omissions de la documentació presentada, atorgant-se a aquest efecte un termini de 5 dies hàbils perquè esmenen els defectes o omissions.

b) Obrir el sobre núm. 2, la qual cosa s'efectuarà en un termini màxim de 20 dies hàbils comptat des de la data de finalització del termini per a presentar les sol·licituds.

Previ a l'obertura del sobre 2 la comissió de valoració haurà d'haver qualificat la documentació que, en el seu cas, hagen presentat els interessats com a esmena dels defectes o omissions del sobre núm. 1, tot acordant-ne l'acceptació o rebuig.

La valoració dels criteris s'efectuarà per la comissió de valoració, a l'efecte de la qual es podran sol·licitar els informes tècnics que es consideren precisos.

Si alguna de les entitats sol·licitants no aporta la documentació relativa a algun dels criteris a què es refereix la base onze, o aquesta no conté tots els requisits exigits, la proposició d'aquesta entitat no serà valorada respecte del criteri de què es tracte.

De l'actuat es deixarà constància en l'acta de la reunió.

c) Obrir el sobre núm. 3, la qual cosa es realitzarà per la comissió de valoració en un termini màxim de 15 dies hàbils comptats des de l'endemà de l'obertura del sobre núm. 2, i se'n donarà compte a les entitats sol·licitants, amb indicació de les ofertes presentades.

Si alguna de les entitats sol·licitants no aporta la documentació relativa a algun dels criteris a què es refereix la base onze, o aquesta no conté tots els requisits exigits, la proposició d'aquesta entitat no serà valorada respecte del criteri de què es tracte.

3. La comissió de valoració estendrà acta i formularà proposta de resolució provisional, resultat d'avaluació de les sol·licituds. Aquesta proposta es notificarà per mitjans electrònics a les entitats interessades donant-los tràmit d'audiència pel termini de deu dies naturals per a presentar les al·legacions que estimen pertinents.

Examinades les al·legacions, es formularà per la comissió de valoració la proposta de resolució de concessió definitiva.

4. La proposta de concessió definitiva es notificarà per mitjans electrònics a les entitats interessades que hagen sigut proposades com a beneficiàries, i se'ls remetrà el corresponent document d'acceptació, que haurà de ser remés degudament emplenat, signat i rubricat en el termini cinc dies hàbils a la direcció general competent en matèria de despoblament. L'acceptació de la subvenció per part de les entitats beneficiàries podrà realitzar-se a través de mitjans telemàtics legalment reconeguts, mitjançant enviament de la documentació degudament signada. En cas de no retornar-lo en aquest termini, s'entendrà com una renúncia a la subvenció.

Les entitats beneficiàries hauran d'acceptar expressament la concessió de la subvenció, així com les seues condicions, de manera telemàtica a través del Registre telemàtic de la Generalitat, mitjançant signatura electrònica avançada, en el termini de 5 dies hàbils, computats des de l'endemà a la notificació. En el cas de no acceptació, o transcorregut el termini assenyalat sense haver acceptat la concessió, s'entendrà que l'entitat beneficiària renúncia a la subvenció, que serà declarada mitjançant resolució expressa.

5. Les propostes de resolució de concessió provisional i definitiva no creen cap dret a favor de l'entitat beneficiària, enfront de l'Administració, mentre no s'haja resolt la concessió de la subvenció.



6. El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar les resolucions de concessió serà de tres mesos a comptar des de la data de publicació de la present convocatòria, llevat que aquesta pospose els seus efectes a una data posterior. La resolució tindrà els efectes i contingut previstos en l'article 25 de la LGS, i inclourà el logotip de la Generalitat, que ha de constar en els caixers, i es publicarà en la Base de dades Nacional de Subvencions i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Aquesta publicació tindrà els efectes de notificació a les entitats interessades, d'acord amb el que es disposa en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. Si durant la tramitació de l'expedient, en algun dels municipis relacionats en la base setena de les bases reguladores, s'ha procedit a l'obertura d'alguna oficina bancària o se'ls ha dotat de caixer automàtic, la resolució que afecte aquesta zona ho farà constar, reduint-se la quantia de l'ajuda corresponent.

8. Les resolucions de l'òrgan concedent esgoten la via administrativa, i es podrà interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la publicació, davant la corresponent sala contenciosa administrativa competent, d'acord amb el que s'estableix en els articles 10 i 46,1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa; o potestativament, recurs de reposició davant el mateix òrgan competent per a la resolució, en el termini d'un mes, computat en els termes, de conformitat amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que es puga presentar qualsevol altre recurs que estimen pertinent.





Onze. Justificació i pagament de les ajudes

1. La justificació dels costos i pagament de les subvencions es realitzarà anualment, d'acord amb el que s'estableix en l'article 171 de la Llei 1/2015 i article 34 de la LGS.

2. El pagament es realitzarà prèvia justificació, pel beneficiari, de la realització de l'activitat subvencionada, mitjançant la presentació de la documentació establida en la base tretzena de les bases reguladores. Atés que la subvenció concedida abasta quatre anys, es justificaran els costos i els seus corresponents pagaments i ingressos després de finalitzar cadascuna de les anualitats, per l'import corresponent i sense que puga superar l'ajuda màxima fixada, amb caràcter anual, en la resolució de concessió de la subvenció. El termini de presentació dels justificants dels costos conclourà el primer dia hàbil de la segona quinzena del mes de novembre de cada any.

Els costos que es presenten a fi de justificar la primera anualitat de les subvencions concedides hauran d'haver-se realitzat i abonat durant l'any corresponent a l'anualitat justificada, abans de la data límit de presentació dels justificants, indicada en el paràgraf anterior. En la justificació de la segona i ulteriors anualitats es podran imputar aquells costos, despeses menys ingressos, de l'anualitat anterior generats amb posterioritat a la data límit de justificació dels costos.



3. El pagament de la subvenció es realitzarà en cada anualitat, després de la certificació de conformitat emesa per la persona titular de la Direcció General de l'Agenda Valenciana Antidespoblament.

4. No podrà realitzar-se el pagament de la subvenció en tant que no s'haja verificat que l'entitat beneficiària està al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, o tinga la condició de subjecte deutor per resolució de procediments de reintegrament.

5. De conformitat amb el que s'estableix en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana, les entitats beneficiàries hauran de donar l'adequada publicitat a l'actuació objecte de subvenció, preferentment a través de les seues pàgines web.



Contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, podran els interessats interposar potestativament recurs de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictat en el termini d'un mes comptant des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que es preveu en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o bé, directament recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 10,1,a i 46,1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 3 de març de 2020.– El president de la Generalitat, p. d. (Decret 1/2020, de 6 de febrer, del president de la Generalitat, DOGV 11.02.2020), el secretari autonòmic de Promoció Institucional i Cohesió Territorial: Alfred Boix i Pastor.

Mapa web