Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 6/2020, de 4 de març, de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes a ajuntaments de la Comunitat Valenciana per a potenciar projectes de lluita contra el canvi climàtic. [2020/2223]

(DOGV núm. 8759 de 11.03.2020) Ref. Base de dades 002387/2020




Índex

Preàmbul

Article únic. Aprovació de les bases reguladores

Disposició addicional primera. Clàusula de no incidència pressupostària

Disposició addicional segona. Normativa aplicable

Disposició final primera. Habilitació

Disposició final segona. Entrada en vigor

Annex. Bases reguladores

Primera. Objecte i àmbit d'actuació

Segona. Definicions

Tercera. Ajuntaments beneficiaris: requisits i forma d'acreditació



Quarta. Obligacions dels ajuntaments beneficiaris

Cinquena. Finançament de les ajudes

Sisena. Tipus i quantia de les ajudes

Setena. Incompatibilitats i complementarietat d'ajudes públiques

Huitena. Sol·licituds i documentació

Novena. Tramitació, valoració i proposta de resolució

Desena. Resolució de la convocatòria de subvencions

Onzena. Pagament i justificació de les subvencions concedides

Dotzena. Pèrdua o minoració i reintegrament de la subvenció

Tretzena. Seguiment i control

Catorzena. Protecció de dades de caràcter personal

Quinzena. Informació, publicitat i finançament de les ajudes





PREÀMBUL



El canvi climàtic és un dels principals reptes als quals s'enfronta actualment la societat. Tal com reflecteix el cinqué informe del Grup Intergovernamental d'Experts sobre el Canvi Climàtic (IPCC), el calfament del sistema climàtic és inequívoc i amb una clara influència humana. L'emissió contínua de gasos d'efecte d'hivernacle (GEH) causarà un calfament major i canvis duradors en tots els components del sistema climàtic, la qual cosa farà que augmente la probabilitat d'efectes greus per a persones i ecosistemes.

Les armes amb les quals ens podem enfrontar al canvi climàtic són conjuntament la mitigació de les emissions i l'adaptació als seus efectes, però perquè aquestes siguen efectives es necessiten polítiques transversals i cooperació en totes les escales.

Per a promoure l'acció coordinada en la lluita contra el canvi climàtic és imprescindible disposar d'una estratègia d'actuació, ja que són múltiples i molt variats els agents implicats en la matèria.

La 21a Conferència de les Parts de la Convenció Marc de les Nacions Unides sobre Canvi Climàtic celebrada a París el novembre de 2015 va finalitzar amb un acord en el qual es fixava l'objectiu principal de mantindre molt per davall dels 2 °C l'augment de la temperatura global respecte dels nivells preindustrials, i prosseguir els esforços per a limitar aquest augment a 1,5 °C. A més, aquest acord se centra a augmentar la capacitat d'adaptació, millorar la resiliència, reduir la vulnerabilitat al canvi climàtic i augmentar el finançament fins a un nivell compatible amb un desenvolupament resilient al clima i amb baixes emissions de GEH.

El novembre de 2017, la Cimera del Clima de Bonn (Alemanya) va establir les bases per a l'aplicació de l'Acord de París i aconsegueix mantindre l'impuls polític en la lluita contra el canvi climàtic. En l'Acord de París es reconeix que els plans de retallades d'emissions presentats fins ara no són suficients per a complir l'objectiu que l'augment de la temperatura a final de segle es quede molt per davall dels 2 °C de mitjana respecte als nivells preindustrials. Queda patent que és necessari un esforç major en la reducció d'emissions en tots els àmbits.

Recentment, tant el Parlament Europeu (Resolució 2019/2930 (RSP)) com el Consell de Ministres de 21 de gener de 2020 i el Consell el 6 de setembre de 2019, han aprovat declarar la situació d'emergència climàtica i mediambiental comprometent-se a adoptar mesures per a evitar els seus efectes desfavorables.

La Comunitat Valenciana s'enclava en un territori molt vulnerable al canvi climàtic. Entre les evidències del canvi climàtic i els seus efectes trobem: augment general de les temperatures, disminució de les precipitacions, aridificació del territori, augment del nivell de la mar, aparició de noves espècies invasores i de noves malalties i augment de la intensitat dels esdeveniments extrems com onades de calor.

Per tot això, la Comissió de Coordinació de Polítiques de Canvi Climàtic de la Comunitat Valenciana, reunida en sessió ordinària el 8 de maig de 2018, va acordar la proposta d'una nova Estratègia valenciana de canvi climàtic i energia 2030; aquest és un instrument útil per a contribuir a establir les bases i evolucionar progressivament cap a un model social i econòmic menys intensiu en carboni, amb la finalitat d'arribar a ser una societat en què la reducció progressiva del consum de recursos, l'estalvi, l'eficiència energètica i l'ús generalitzat d'energies renovables siguen elements naturals del sistema. Només així podrem frenar i minimitzar la nostra vulnerabilitat davant d'aquest fenomen.



La Generalitat, igual que es fa des de fa anys, treballa en coordinació amb l'Administració general de l'Estat i les administracions regionals i locals en la lluita contra el canvi climàtic, col·laborant amb les diputacions provincials i les administracions locals per a coordinar l'establiment de programes que promoguen l'estalvi i l'eficiència energètica, l'augment d'ús d'energia procedent de fonts renovables, la implantació del vehicle elèctric i l'autoconsum, a més d'establir un servei d'assessorament en aquesta matèria dirigit a municipis.



Els esforços per a reduir les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle (GEH) en els sectors afectats pel règim comunitari de comerç de drets d'emissió no són suficients per a fer front als compromisos globals assumits per la Unió Europea, per la qual cosa és necessària la reducció de les emissions en altres sectors de l'economia. L'execució de polítiques i mesures addicionals en l'esfera local contribueix de manera important a la reducció d'emissions en els sectors denominats difusos i és necessari que el sector públic lidere la lluita contra el canvi climàtic, un sector exemplaritzant per a tota la societat, i encapçale les mesures establides en l'Estratègia valenciana de canvi climàtic i energia 2030. La inscripció dels organismes públics locals en el Registre de petjada de carboni, compensació i projectes d'absorció de diòxid de carboni, creat per mitjà del Reial decret 163/2014, de 14 de març, contribuirà al compliment d'objectius.



A la Comunitat Valenciana, són més de 350 els municipis subscrits al Pacte d'Alcaldies pel Clima i l'Energia, els quals han assumit el compromís d'actuar per a donar suport a la consecució de l'objectiu europeu de reducció de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle en un 40% i l'adopció d'un enfocament comú per a l'impuls de la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic. Els signants es comprometen a desenvolupar un pla d'acció per al clima i l'energia sostenible (PACES) que esbosse les accions clau que es pretenen escometre.



Aquests municipis assumeixen el compromís voluntari de millorar l'eficiència energètica i utilitzar fonts d'energia renovables en els seus territoris. Des de la Generalitat es considera necessari establir una línia de subvenció per a fer costat els ajuntaments en l'aplicació del Pacte d'Alcaldies pel Clima i l'Energia.

Així mateix, també s'han de fomentar altres eines voluntàries de lluita contra el canvi climàtic, com ara la inscripció en el Registre de petjada de carboni, creat mitjançant el Reial decret 163/2014, de 14 de març, pel qual es crea el Registre de petjada de carboni, compensació i projectes d'absorció de diòxid de carboni, el qual és una eina útil per a l'avanç cap a una economia baixa en carboni i constitueix un incentiu per a la realització d'accions de millora de les absorcions pels embornals de carboni.

A fi de poder convocar subvencions per a actuacions emmarcades en l'elaboració i l'aplicació dels PACES pels municipis adherits al Pacte d'Alcaldies i el càlcul i la inscripció en el Registre de petjada de carboni, aquesta ordre aprova les bases que tenen per objecte establir els requisits i el procediment per a ser subvencionades.



Aquesta ordre s'adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, segons el que estableix l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Amb la finalitat de garantir el principi de seguretat jurídica, el contingut d'aquesta ordre és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, i pretén facilitar en l'àmbit del finançament als ajuntaments unes regles estables i de certitud en els projectes d'actuació.

En aplicació del principi de transparència, s'han definit clarament els objectius i la justificació d'aquesta norma en aquest preàmbul, i finalment, en aplicació del principi d'eficiència, aquesta ordre no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries o accessòries.

D'altra banda, les subvencions que es concediran en el marc de les convocatòries que es regulen per les bases aprovades en aquesta ordre no suposen cap avantatge econòmic ni desenvolupament d'activitat econòmica en el mercat relacionada amb l'oferta de béns i serveis. En conseqüència, no requereixen notificació a la Comissió Europea, perquè no reuneixen els requisits previstos en l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

Per tot això, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i d'acord amb els articles 160.2 i 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en ús de les atribucions conferides per l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, així com del Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el número i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, i a proposta de la direcció general competent en matèria de canvi climàtic, vist l'informe de l'Advocacia General de la Generalitat i l'informe de la Intervenció Delegada, després d'haver escoltat el Consell Jurídic Consultiu,





ORDENE



Article únic. Aprovació de les bases reguladores

S'aproven les bases reguladores per les quals es regeixen les ajudes a ajuntaments de la Comunitat Valenciana per a potenciar projectes de lluita contra el canvi climàtic, el text del qual s'ha inclòs en l'annex.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Clàusula de no incidència pressupostària

Aquesta ordre no suposa per se obligacions econòmiques per a la Generalitat, i són les resolucions successives per les quals s'efectuen les convocatòries periòdiques específiques de les ajudes les que, si escau, comporten aquestes obligacions econòmiques.



Segona. Normativa aplicable

Aquesta ordre es regeix pel que es disposa en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions, així com la resta de normativa estatal i autonòmica que siga aplicable.







DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació

La direcció general amb competències en matèria de canvi climàtic pot dictar totes les instruccions de caràcter intern i organitzatiu que siguen necessàries perquè s'adopten les mesures necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre i de les convocatòries corresponents, si bé l'emissió de la resolució per la qual es convoquen aquestes ajudes correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entra en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana



València, 4 de març de 2020.– La Consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica: Mireia Mollà Herrera







ANNEX

Bases reguladores per a la concessió d'ajudes a ajuntaments de la Comunitat Valenciana per a potenciar projectes de lluita contra el canvi climàtic



Primera. Objecte i àmbit d'actuació

L'objecte d'aquestes bases és establir i regular el règim d'ajudes a ajuntaments de la Comunitat Valenciana per a potenciar projectes de lluita contra el canvi climàtic, en concret, subvencions per a:



a) Execució per part dels ajuntaments adherits o en procés d'adhesió al Pacte Europeu de les Alcaldies per al Clima i l'Energia de les mesures establides en el Pla d'acció per al clima i l'energia sostenible (PACES) de mitigació i adaptació al canvi climàtic.



b) Execució per part dels ajuntaments inscrits en el Registre de petjada de carboni, compensació i projectes d'absorció de diòxid de carboni creat per mitjà del Reial decret 163/2014, de 14 de març, de projectes relacionats amb el registre esmentat, per a la reducció d'emissions, absorció de GEH o compensació.

Les actuacions objecte de subvenció han de seguir aquests preceptes:

a) Respectar els principis d'igualtat entre dones i homes i de no-discriminació i accessibilitat.

b) Estar en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, aprovats per les Nacions Unides, i amb els compromisos de reducció d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, augment d'ús d'energia procedent de fonts renovables, millora de l'eficiència energètica i d'adaptació al canvi climàtic establits en les polítiques de la Unió Europea de clima i energia.



Segona. Definicions

A l'efecte d'aquesta ordre s'entén per:

a) Absorcions de diòxid de carboni (CO2): el segrest de CO2 de l'atmosfera per part d'embornals biològics.

b) Compensació: l'adquisició d'una determinada quantitat de CO2 equivalent procedent de les absorcions de CO2 generades en els projectes inscrits en la secció del registre corresponent als projectes d'absorció o de reducció d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle fetes per un tercer i reconegudes pel ministeri amb competències en matèria de canvi climàtic.

c) Avaluació dels riscos i vulnerabilitats climàtics: avaluació de la propensió o predisposició d'un territori, els seus sistemes o sectors i elements o espècies a veure's afectats per una amenaça climàtica, que depén de dos components: la sensibilitat o susceptibilitat al dany i la capacitat per a fer-li front i superar els efectes o capacitat adaptativa.



d) Petjada de carboni d'una organització: la totalitat de gasos d'efecte d'hivernacle (GEH) provinents per efecte directe o indirecte de l'activitat d'aquesta organització.

e) Inventari d'emissions de referència (IER): càlcul de la quantitat de CO2 emesa com a resultat del consum d'energia en el territori del signant del Pacte durant un any, que es pren com a referència per a identificar les principals fonts d'emissions de CO2 i el seu potencial respectiu de reducció per mitjà d'accions concretes.

f) Pla d'acció per al clima i l'energia sostenible (PACES): és el document que mostra com els ajuntaments signants del Pacte han de complir el seu compromís per a 2030. El pla inclou un inventari d'emissions de referència i una avaluació dels riscos i vulnerabilitats climàtics. L'estratègia d'adaptació pot formar part del PACES o elaborar-se i incorporar-se a un document de planificació independent.



g) Registre de petjada de carboni: registre administratiu públic regulat per mitjà del Reial decret 163/2014, de 14 de març, pel qual es crea el Registre de petjada de carboni, compensació i projectes d'absorció de diòxid de carboni, dependent del ministeri amb competències en matèria de canvi climàtic, que disposa de les seccions següents: a) una secció de petjada de carboni i de compromisos de reducció d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, b) una secció de projectes d'absorció de CO2 i c) una secció de compensació de petjada de carboni.



h) Riscos derivats del canvi climàtic: probabilitat d'ocurrència d'esdeveniments extrems o tendències climàtiques (vinculat a l'amenaça), multiplicada per les conseqüències d'aquests en cas de produir-se (derivades de l'exposició i la vulnerabilitat).

i) Embornals biològics: els formats per biomassa viva com a depòsit de CO2, no incloent-hi la matèria orgànica morta.



Tercera. Ajuntaments beneficiaris: requisits i forma d'acreditació



1. Poden ser ajuntaments beneficiaris de les subvencions regulades per aquestes bases els municipis situats a la Comunitat Valenciana:

a) Adherits o en procés d'adhesió al Pacte Europeu de les Alcaldies per al Clima i l'Energia per a optar a una ajuda destinada a l'execució dels PACES, que ha d'incloure:

i. Un inventari d'emissions de referència de gasos d'efecte d'hivernacle del municipi per a fer el seguiment a efectivitat de les accions de mitigació.

ii. Una avaluació de riscos i vulnerabilitats derivats del canvi climàtic per a l'adaptació.

En cas d'optar a una ajuda per a l'execució d'un projecte d'adaptació, han de comptar a més amb una estratègia d'adaptació inclosa o incorporada a posteriori al PACES.

b) Inscrits en el Registre de petjada de carboni, compensació i projectes d'absorció de diòxid de carboni per a optar a una ajuda destinada a l'execució de qualsevol projecte relacionat amb el registre esmentat.



2. No poden obtindre la condició d'ajuntament beneficiari de les subvencions regulades en aquesta ordre aquells en els quals concórrega alguna de les circumstàncies establides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La no concurrència d'aquestes circumstàncies s'ha d'acreditar amb una declaració responsable.



Quarta. Obligacions dels ajuntaments beneficiaris

1. Els ajuntaments beneficiaris de les subvencions han de dur a terme les actuacions següents:

a) Complir l'objectiu que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar el compliment dels requisits i les condicions, així com la realització del projecte i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectue l'òrgan concedent, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que corresponen a la Generalitat, l'Administració de l'Estat i la Comissió Europea, i aportar tota la informació i documentació que els siga requerida.

d) Acceptar les bases fixades en aquesta ordre de bases, la convocatòria periòdica a la qual s'aculla la sol·licitud i les directrius que la direcció general amb competències en matèria de canvi climàtic establisca per al desenvolupament i el seguiment d'aquesta.

e) Comunicar a la conselleria competent en canvi climàtic l'obtenció de qualsevol altra ajuda o subvenció per a la mateixa finalitat, procedent de qualssevol altres administracions, ens públics o privats.



f) Les altres previstes en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i del seu reglament, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

g) Complir el que s'estableix en l'article 2.1.d de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, respecte de l'obligatorietat de donar la publicitat adequada al caràcter públic del finançament de les actuacions objecte de subvenció, de conformitat amb els articles 6, 7 i 8 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, tal com indica l'article 8.4 de la Llei 2/2015, així com l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

h) Mantindre a la disposició de l'Administració, durant almenys els quatre anys següents al pagament final, els justificants de pagament de les despeses finançades i dels ingressos per les ajudes percebudes.

i) Reintegrar els fons percebuts quan siga procedent conformement al que estableixen els articles 36 i 37 (modificats per la Llei 3/2017, de 27 de juny, de pressupostos generals de l'Estat per a 2017) i l'article 40 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

j) Elaborar i aplicar el Pla d'igualtat, de conformitat amb el que es disposa en la disposició addicional setena del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic.

2. L'incompliment de les obligacions anteriors donarà lloc a l'exigència de les responsabilitats que corresponguen, d'acord amb la legislació vigent.



Cinquena. Finançament de les ajudes

1. Les convocatòries anuals es faran sempre que en el pressupost anual hi haja crèdit adequat i suficient i contindran les quanties totals màximes i les aplicacions pressupostàries que les financen, així com l'ajuda màxima individual que pot rebre cadascun dels ajuntaments beneficiaris.

2. Les convocatòries es faran públiques anualment mitjançant una resolució del titular de la conselleria amb competències en matèria de canvi climàtic, d'acord amb els pressupostos de la Generalitat corresponents a cada exercici pressupostari.



Sisena. Tipus i quantia de les ajudes

1. Són subvencionables les actuacions dels ajuntaments de la Comunitat Valenciana executades en l'àmbit de la lluita contra el canvi climàtic descrites amb anterioritat.

2. En la resolució de convocatòria de subvencions anual s'especificarà el termini màxim d'execució de les actuacions subvencionables. Poden ser també subvencionables les actuacions executives en els quatre anys anteriors a la publicació de la convocatòria, sempre que complisquen els requisits establits en les bases i en la convocatòria i que, en el moment de l'execució de les actuacions, els ajuntaments hagen estat inscrits en el Registre de petjada de carboni o adherits o en procés d'adhesió al PACE.

3. El finançament màxim per projecte s'estableix en funció del nombre d'habitants equivalent del municipi:

– Per a municipis fins a 5.000 habitants: fins al 80 % de la inversió.



– Per a municipis de més de 5.000 habitants i fins a 50.000 habitants: fins al 50 % de la inversió.

– Per a municipis de més de 50.000 habitants: fins al 30 % de la inversió.

4. La resolució de la convocatòria anual de subvencions concretarà la quantia màxima de subvenció per beneficiari.

5. Per raons d'eficàcia i eficiència administrativa, l'import subvencionable mínim de cada sol·licitud ha de ser superior a 2.000,00 euros, i l'import de l'ajuda no pot superar l'import màxim que es determine en la convocatòria respectiva, que ha de contindre l'import de la dotació màxima total de l'ajuda per a l'exercici, així com l'ajuda màxima individual que pot rebre cadascun dels ajuntaments beneficiaris.





Setena. Incompatibilitats i complementarietat d'ajudes públiques

1. L'ajuda concedida és compatible amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per a les actuacions objecte d'aquestes ajudes, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, sense perjudici de les limitacions que puga establir la normativa a aquest efecte.



2. L'ajuntament sol·licitant ha de comunicar la concurrència o no concurrència amb altres ajudes o subvencions concedides o sol·licitades per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració, ens públic o privat, nacional o internacional.

3. L'import de les subvencions en cap cas pot ser d'una quantia tal que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, supere el cost real de l'activitat subvencionada, d'acord amb l'article 19.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Huitena. Sol·licituds i documentació

1. Les sol·licituds i els tràmits associats al procediment de concessió s'han de presentar en la forma i els mitjans previstos en la convocatòria respectiva, a través del model normalitzat que es publicarà en la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es/) d'acord amb el que disposa l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, dins del termini establit en la convocatòria anual.

2. A la sol·licitud, amb caràcter general, cal adjuntar-li la documentació que s'indica continuació, si bé la convocatòria respectiva ha de determinar la documentació específica que, si escau, s'ha de presentar:

a) Dades d'identitat de l'ajuntament sol·licitant i, si escau, del seu representant, incloent-hi una còpia de la documentació acreditativa.

b) Documentació que acredite l'adhesió de l'ajuntament sol·licitant al Pacte

Europeu de les Alcaldies per al Clima i l'Energia, amb estratègia d'adaptació inclosa o incorporada posteriorment al PACES o inscripció en el Registre de petjada de carboni, segons el tipus de projecte per al qual se sol·licita la subvenció.

Els ajuntaments en procés d'adhesió al Pacte Europeu de les Alcaldies per al Clima i l'Energia han d'acreditar-ho amb un certificat de l'acord corresponent adoptat per l'òrgan municipal competent.



c) Certificat de l'acord de l'òrgan de govern competent de l'ajuntament sol·licitant en el qual s'aprove la presentació de la sol·licitud a la convocatòria.

d) Declaració responsable de l'òrgan de govern competent de l'ajuntament sol·licitant sobre, en cas que n'hi haja, el detall d'altres subvencions rebudes o sol·licitades per a les mateixes despeses elegibles, procedents de qualsevol de les administracions o entitats públiques o privades, nacionals o internacionals, amb especificació de la quantia, la data de concessió i l'entitat atorgant.

La inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en qualsevol dada o document que acompanye la declaració responsable de la sol·licitud de subvenció deixa sense efecte aquest tràmit, des del moment en què es coneguen i amb una audiència prèvia i, en conseqüència, comporten la inadmissió de la subvenció, sense perjudici que puguen ser causa de revocació si es coneixen amb posterioritat a la concessió.

e) Ha d'acreditar-se la disponibilitat pressupostària o el compromís de l'habilitació pressupostària amb la certificació corresponent de la intervenció de l'ajuntament sol·licitant.

f) Declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social i de no estar incurs en cap de les circumstàncies enumerades en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. En les convocatòries successives només s'admetrà una única sol·licitud per ajuntament.

4. D'acord amb el que es disposa en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la presentació de la sol·licitud comporta l'autorització a l'òrgan gestor del procediment per a obtindre directament les dades d'identitat de l'ajuntament sol·licitant o, si escau, del seu representant legal, i d'estar al corrent amb el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

5. La presentació de les sol·licituds comporta l'acceptació plena per part dels ajuntaments sol·licitants de les bases de la convocatòria.



6. De conformitat amb l'article 28.5 de la Llei 39/2015, els ajuntaments interessats són responsables de la veracitat dels documents que presenten, de manera que els òrgans gestors poden sol·licitar de manera motivada l'acarament de les còpies aportades per aquests, per a la qual cosa poden requerir l'exhibició del document o de la informació original, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que tenen atribuïdes les administracions públiques.





Novena. Tramitació, valoració i proposta de resolució

1. La concessió de les subvencions es du a terme mitjançant el procediment de concurrència competitiva a què es refereix l'article 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions; l'article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 55 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.

2. L'òrgan encarregat de l'ordenació i la instrucció del procediment de selecció de les subvencions a què es refereixen aquestes bases és el servei competent de la direcció general amb competències en matèria de canvi climàtic, que haurà d'acordar totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals ha de pronunciar-se la resolució.

3. L'òrgan instructor comprovarà el compliment de les condicions imposades en les bases reguladores per a adquirir la condició d'ajuntament beneficiari, així com els requisits establits en aquestes bases, constatant que les sol·licituds contenen tota la documentació necessària. En cas que la documentació presentada siga incompleta, es requerirà als ajuntaments sol·licitants que l'esmenen en un termini no superior a deu dies, amb l'advertiment que, si no ho fan, se'ls tindrà per desistits de la seua sol·licitud, segons el que disposa l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. Finalitzada la fase d'instrucció, l'òrgan instructor emetrà un informe en el qual s'especificarà si, amb la informació que obra en el seu poder, les sol·licituds compleixen els requisits establits per a accedir a l'ajuda i el tipus i la quantia que correspon, d'acord amb les bases d'aquesta ordre.

5. La valoració de les sol·licituds presentades per a ser admeses, la farà una comissió de valoració, que funcionarà com a òrgan col·legiat en els termes previstos en els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, que haurà de formular la proposta de resolució a l'òrgan concedent.

6. La comissió de valoració estarà presidida per la persona titular del servei competent de la direcció general amb competències en matèria de canvi climàtic o el funcionari o funcionària en qui delegue, i estarà composta per un màxim de quatre funcionaris o funcionàries de la direcció general competent en matèria de canvi climàtic designats per la persona titular d'aquest òrgan. Entre els membres de la comissió es triarà la persona responsable d'exercir la secretaria, amb les obligacions establides en l'article 16 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. La comissió pot sol·licitar tots els informes que estime necessaris per a resoldre així com per a recaptar informes cientificotècnics realitzats per experts independents o d'organismes administratius.

7. La comissió de valoració haurà d'ajustar-se als principis de composició i presència equilibrada entre dones i homes, establits per la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva entre homes i dones.

8. Per a l'atorgament de les subvencions, en règim de concurrència competitiva a l'efecte d'establir l'ordre de prelació entre les sol·licituds admeses a tràmit, la comissió de valoració tindrà en compte exclusivament l'ordre de presentació de la sol·licitud fins a l'esgotament dels fons.

9. La comissió de valoració haurà d'elaborar la proposta de resolució provisional de concessió de subvencions, que contindrà la llista de les sol·licituds a les quals es proposa concedir la subvenció per ordre de presentació, incloent-hi tots els ajuntaments sol·licitants admesos, en la qual figurarà la despesa elegible, la quantia de l'ajuda que es proposa concedir i la motivació, si escau, de les despeses no acceptades, la llista de les sol·licituds que es proposa per a la llista de reserva, en la qual figuraran els ajuntaments sol·licitants per ordre rigorós de presentació, i la llista on figuren les sol·licituds que es propose denegar, degudament motivada.

A aquest efecte, són despeses elegibles les que, d'una manera indubtable, responguen a la naturalesa de l'activitat subvencionada i resulten estrictament necessàries per a ser executades. Han de ser despeses que es financen amb càrrec al pressupost de l'ajuntament subvencionat i conformes amb la normativa local, autonòmica, nacional i comunitària aplicables i, en concret, amb aquesta ordre de bases.

10. La proposta de resolució es notificarà als ajuntaments interessats, perquè, si escau, formulen les al·legacions que procedisquen en el termini de deu dies. En el cas que algun ajuntament proposat per a ser beneficiari de la subvenció no l'accepte o desistisca de la sol·licitud, es concedirà la subvenció a l'ajuntament o ajuntaments de la llista de reserva per ordre de presentació de la sol·licitud, en la quantia màxima establida o la quantitat que corresponga fins a esgotar el crèdit disponible.

11. Els ajuntaments proposats com a beneficiaris de les subvencions han de presentar el document d'acceptació de la subvenció que reculla l'acord adoptat per l'òrgan municipal competent.



12. La proposta de resolució provisional no atorga a l'interessat cap dret a obtindre la subvenció.



Desena. Resolució de la convocatòria de subvencions

1. La competència per a resoldre les convocatòries corresponents correspon a la direcció general amb competències en matèria de canvi climàtic.

2. Les sol·licituds d'ajuda que no puguen ser ateses, perquè ja s'haja adjudicat l'import global màxim de la convocatòria als ajuntaments que hagen presentat amb anterioritat la sol·licitud de subvenció, seran desestimades, d'acord amb el que s'estableix en l'article 39 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, sense perjudici del que s'estableix en aquestes bases quant a la llista de reserva.

3. La resolució, que ha d'estar motivada i tindre els efectes i el contingut previstos en l'article 25 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que estableix la normativa reguladora del procediment administratiu comú.

4. El termini màxim per a resoldre i notificar les sol·licituds de subvencions és de sis mesos comptats des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds.

Si, transcorregut aquest termini, no ha recaigut cap resolució expressa, poden entendre's com a desestimades les pretensions per silenci administratiu en els termes previstos en la normativa reguladora del procediment administratiu comú.

5. En la resolució de concessió de les ajudes han de figurar, com a mínim: l'import màxim de l'ajuda, el tipus d'ajuda, el termini d'execució i les actuacions subvencionables. S'hi inclourà una llista de reserva amb les sol·licituds no ateses per falta de crèdit, per tal que, en el supòsit que es produïsquen renúncies o revocacions de les subvencions concedides, es puguen fer atorgaments segons aquesta llista de reserva.

6. En la resolució de desestimació per falta de disponibilitat pressupostària es farà constar la incorporació i la posició del sol·licitant en la llista de reserva i les condicions que es deriven d'aquesta inclusió.

7. Les resolucions, que posen fi a la via administrativa, seran notificades als ajuntaments interessats i el sentit d'aquestes ha d'estar motivat degudament. Es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant de l'òrgan que dicte la resolució, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la notificació, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé directament un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de ser notificat, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 10, 25.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





Onzena. Pagament i justificació de les subvencions concedides

1. La sol·licitud de pagament de la subvenció, dirigida a la direcció general competent en canvi climàtic s'ha de presentar abans de la data establida en la convocatòria, que ha de ser com a màxim de dos mesos des de la finalització del termini per a la realització de les activitats.



2. Les actuacions hauran d'estar executades i pagades en els terminis que s'establisquen en les convocatòries corresponents.

3. La no execució, no justificació i impagament de les actuacions en els terminis establits implica el reintegrament de la subvenció concedida i pagada de manera efectiva.

4. La direcció general competent en canvi climàtic assumeix les funcions d'autorització de pagaments, així com la pràctica dels controls necessaris.

5. L'ajuntament beneficiari ha de justificar el compliment del que s'ha convingut mitjançant la presentació del compte justificatiu de despeses i de pagament de la totalitat de despeses originades per les activitats subvencionades en el termini que es determine en cada convocatòria.

6. Les despeses efectuades pels ajuntaments beneficiaris s'han de justificar per mitjà de factures i documents de pagament, o documents de valor probatori equivalent. Només són admissibles les despeses pagades efectivament amb anterioritat a la finalització del període previst en el punt 2 d'aquesta base.

7. De conformitat amb el que es disposa en l'article 199.4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, els ajuntaments han d'acreditar prèviament al pagament que estan al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes. Aquest requisit s'entén complit si el municipi figura en el certificat que publica mensualment en el seu web la Sindicatura de Comptes. Prèviament al pagament es comprova si el municipi figura en el certificat; en cas contrari, es requerirà que el dit municipi acredite el compliment de l'obligació.



8. La sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada amb la documentació següent:

8.1. El compte justificatiu, que ha de contindre la informació següent:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats fetes, amb una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb identificació de la persona creditora, el document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.

c) Un certificat per part de la persona funcionària de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional que indique que les despeses especificades en la memòria econòmica responen de manera indubtable a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulten estrictament necessàries i han sigut efectivament efectuades i pagades. La direcció general competent en canvi climàtic comprovarà, a través de tècniques de mostreig, els justificants que estime oportuns i que permeten obtindre evidències raonables sobre l'aplicació adequada de la subvenció, i, amb aquesta finalitat, pot requerir l'ajuntament beneficiari la remissió dels justificants de despeses seleccionats.

8.2. Si escau, una certificació per part d'un funcionari o funcionària de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional que indique que s'ha complit la normativa de contractes del sector públic en vigor.

8.3. Un certificat per part d'un funcionari o funcionària de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional que indique que la inversió no ha sigut finançada de manera irregular per fonts nacionals o comunitàries diferents.

8.4. Un compromís adoptat pel Ple o, si escau, per la Junta de Govern Local quan acredite tindre aquesta facultat delegada, o per la persona titular de l'alcaldia de la corporació amb la ratificació posterior del Ple o de la Junta en el cas que tinga aquesta facultat delegada, que durant els cinc anys següents a la data de pagament final es mantindrà l'adhesió al Pacte d'Alcaldies pel Clima i l'Energia o, si escau, la inscripció en el Registre de petjada de carboni, i no es farà cap modificació que afecte els resultats de les actuacions per a la reducció d'emissions, absorció o compensació de CO2 o la naturalesa o les condicions de les actuacions subvencionades llevat que la modificació comporte una millora en la mitigació d'emissions, absorció o compensació de CO2 o adaptació al canvi climàtic del municipi.



8.5. Un certificat, per part del funcionari o funcionària de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional, acreditativa que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions per reintegrament de subvencions que, si escau, se li hagen exigit, de conformitat amb el que determina l'article 34.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

8.6. Totes les modificacions han de ser aprovades prèviament amb una resolució degudament motivada de la persona titular de la direcció general competent en matèria de canvi climàtic, a sol·licitud de l'ajuntament interessat, que es notificarà als beneficiaris. Transcorregut un mes des de la presentació de la sol·licitud de modificació sense resposta, la modificació es considerarà no acceptada.

9. El pagament de les ajudes s'efectua per mitjà d'una transferència al compte bancari de l'ajuntament beneficiari o el compte indicat per aquest, amb una justificació prèvia dels ajuntaments beneficiaris de la realització de l'actuació aprovada i, si escau, de la part proporcional a la quantia de la subvenció corresponent a l'exercici en els termes establits en aquestes bases i en la convocatòria.



Dotzena. Pèrdua o minoració i reintegrament de la subvenció

1. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de les subvencions o les ajudes atorgades per altres administracions públiques o ens públics o privats, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió i, si escau, a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.



2. Si la quantitat obtinguda en altres subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o privats, juntament amb la concedida en la convocatòria, és superior al cent per cent del cost de l'activitat, es procedirà, segons el cas, a la minoració o a la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció reconeguda.

3. Igualment, l'incompliment per l'ajuntament beneficiari dels requisits i les condicions que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció, així com la falta de justificació o la justificació insuficient de la subvenció concedida en el termini establit a aquest efecte, així com la concurrència d'altres causes recollides per l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, donarà lloc a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.

4. En els supòsits en què procedisca, s'incoarà el procediment corresponent de minoració o desistiment sense efecte de la subvenció, amb un tràmit d'audiència previ i la notificació a l'interessat, perquè puga al·legar el que estime pertinent en defensa del seu dret.

5. La resolució corresponent serà dictada per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de canvi climàtic.



6. A més de l'incompliment dels requisits establits en aquestes bases reguladores, són causes de reintegrament de les subvencions les que preveuen les bases reguladores aprovades per aquesta ordre i les que estableix l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions. En cas de constatar-se que concorre alguna de les causes de reintegrament, s'iniciarà el procediment corresponent, que pot donar lloc tant al reintegrament de les quantitats percebudes com a l'exigència dels interessos legals des de la data de pagament de la subvenció fins al dia en què s'acorde la procedència del reintegrament, d'acord amb les previsions dels articles 37 a 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i dels articles 91 a 101 del reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.





Tretzena. Seguiment i control

1. Els ajuntaments beneficiaris de les ajudes s'hauran de sotmetre a controls administratius o sobre el terreny, a posteriori i de qualitat, fets per la direcció general competent en matèria de canvi climàtic, i hauran d'estar igualment sotmesos a qualsevol altra actuació de comprovació i control financer que corresponga a la Intervenció General i aportar tota la informació que li siga requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.



2. Els controls administratius s'efectuaran sobre totes les sol·licituds d'ajuda i de pagament. Els controls administratius de les sol·licituds d'ajudes inclouen les comprovacions següents:

a) L'admissibilitat de l'ajuntament beneficiari.

b) Els criteris/requisits d'admissibilitat, els compromisos i altres obligacions que han de complir les actuacions per a les quals se sol·licita ajuda.

c) El compliment dels criteris de priorització de sol·licituds.

d) L'admissibilitat dels costos de l'operació.

Els controls administratius de les sol·licituds de pagament inclouen les comprovacions següents:

a) L'operació finalitzada en comparació amb l'operació per la qual es va concedir l'ajuda.

b) Els costos contrets i els pagaments realitzats.

5. Mitjançant els controls corresponents es comprovarà:

a) Que el resultat i la realitat de l'operació s'ajusten a la descripció de la sol·licitud d'ajuda, respecte de la qual s'ha concedit l'ajuda, i a les comprovacions administratives en la sol·licitud de pagament.



b) L'autenticitat de les despeses declarades. Per a fer-ho es requeriran els justificants que s'estimen oportuns i que permeten obtindre evidència sobre l'aplicació adequada de la subvenció.

6. En els controls a posteriori pot comprovar-se o requerir-se un justificant que acredite l'execució de les actuacions subvencionades, els càlculs de reducció d'emissions, absorció o compensació i l'absència de modificacions en els cinc anys següents al pagament final a l'ajuntament beneficiari que afecten la seua naturalesa, les condicions de l'execució o que menyscaben els objectius originals, llevat que s'ajusten al que estableix la base onzena sobre les possibles millores.





Catorzena. Protecció de dades de caràcter personal

1. La sol·licitud de les ajudes comporta el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre d'activitats de tractament publicat en el web de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic.





Quinzena. Informació, publicitat i finançament de les ajudes

1. Les quanties totals màximes aplicables en cada convocatòria es publicaran en la resolució de convocatòria de la conselleria competent en canvi climàtic de la Generalitat Valenciana.

2. El finançament de la mesura es fa amb càrrec als pressuposats de la Generalitat Valenciana.

3. D'acord amb el que s'estableix en l'article 18 de la Llei 38/2003, general de subvencions, la conselleria competent en canvi climàtic donarà d'alta les convocatòries i les seues resolucions en la Base de Dades Nacional de Subvencions, i publicarà en el portal de transparència de la Generalitat la informació indicada en l'article 9 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.

4. Es publicarà en el web de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic la informació referent a les ajudes, juntament amb les guies i instruccions que es dicten per a sol·licitar-les i justificar-les posteriorment.

Mapa web