Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 3 de març de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, de convocatòria de subvencions per a la lluita contra el mosquit tigre en l'exercici 2020. [2020/2541]

(DOGV núm. 8770 de 24.03.2020) Ref. Base de dades 002703/2020




L'espècie Aedes albopictus, coneguda vulgarment com a mosquit tigre, constitueix una de les seixanta-cinc espècies de mosquits que es troben presents al nostre país fins a hui, té un període d'activitat molt variable segons les condicions climàtiques, i a la Comunitat Valenciana, es pot esperar la major activitat del mosquit entre els mesos de maig i novembre, principalment. El seu hàbitat més freqüent és l'urbà i periurbà, vinculat a la retenció de xicotetes quantitats d'aigua en els espais domèstics o limítrofs. Les femelles ponen les larves en les parets de recipients o xicotets espais amb aigua (per exemple, en l'àmbit domèstic, poals, abeuradors per a animals, cendrers, pitxers o plats sota els testos).

En l'àmbit municipal, cal vigilar els xicotets depòsits on s'acumula l'aigua (com ara elements decoratius, estanys, etc.); les xarxes de sanejament, amb especial atenció als embornals, o els sistemes de reg, entre altres possibles focus de cria. El control del mosquit amb tractaments biocides en l'entorn urbà requereix la localització prèvia d'aquests focus i l'aplicació de tractaments locals en aquests focus seguint pautes establides. Aquesta tasca ha de ser desenvolupada per professionals capacitats i amb els corresponents permisos per a l'ús i aplicació de productes biocides.

Per tot això, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública dóna suport als tractaments de lluita contra el mosquit tigre en els municipis més afectats i amb menys recursos, mitjançant els pressupostos de la Generalitat per a l'any 2020, dins del programa 413.10, codi de línia S0405000, i fa front al problema en col·laboració amb la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP) com a entitat col·laboradora, d'acord amb el conveni de col·laboració de data 9 de juliol de 2018 subscrit amb la Generalitat i de conformitat amb l'Ordre 4/2018, de 4 de juliol, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions destinades al tractament de lluita contra el mosquit tigre en els municipis de la Comunitat Valenciana, directament o a través de les mancomunitats i consorcis en els quals estiguen integrats.

En virtut del que s'ha exposat i de conformitat amb les facultats conferides per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i del que s'estableix en els articles 160.4.b i 166 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, resolc:



Primer. Objecte

Aquesta convocatòria té com a objecte subvencionar en els municipis de la Comunitat Valenciana, directament o a través de les mancomunitats i consorcis en els quals estiguen integrats, la realització de la campanya per al control del mosquit tigre, que haurà d'efectuar-se necessàriament l'any 2020.

D'acord amb el que s'estableix en la present convocatòria, es farà front a les despeses dels tractaments de lluita contra el mosquit tigre (Aedes albopictus) en els municipis de la Comunitat Valenciana en els quals s'haja detectat la presència d'aquest vector o amb major risc de ser colonitzats per ell.



Segon. Finançament

1. Les subvencions previstes en aquesta convocatòria es finançaran amb càrrec al programa pressupostari de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública 10.02.98.0000.413.10, del capítol IV, codi línia comptable S0405000, dels pressupostos de la Generalitat per a l'any 2020.

2. El total de les subvencions atorgades per a aquests projectes no podran superar la quantia màxima de 350.000 €, en l'exercici pressupostari 2020.







Tercer. Política de competència de la Unió Europea

La present convocatòria no necessita en la seua notificació la comunicació a la Comissió Europea, i no hi és aplicable l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, en no reunir tots els requisits continguts en el tractat, ja que les subvencions previstes en aquesta convocatòria no suposen avantatges econòmics per a empreses.



Quart. Beneficiaris, requisits i criteris de concessió

1. Beneficiaris

Podran accedir a les subvencions previstes en aquesta convocatòria els ajuntaments i les mancomunitats i consorcis en els quals estiguen integrats, on s'haja detectat la presència d'aquest vector (Aedes albopictus) o amb major risc de ser colonitzats per ell de la Comunitat Valenciana. Aquestes subvencions aniran dirigides a la realització de la campanya per al control del mosquit tigre, que haurà d'efectuar-se necessàriament l'any 2020.

Els municipis en els quals s'haja detectat la presència d'aquest vector seran comunicats a la Federació Valenciana de Municipis i Províncies per la direcció general amb competències en matèria de salut pública i addiccions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

Els beneficiaris de les subvencions hauran de reunir els requisits establits en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Les subvencions regulades en aquesta convocatòria seran compatibles amb qualsevol altra que per a la mateixa finalitat siga convocada per qualsevol administració o entitat pública o privada.



2. Requisits objectius de concessió

Per a la selecció i distribució de les subvencions entre els municipis de la Comunitat Valenciana beneficiaris, es tindran en compte els requisits següents:

a) Sol·licitud de la subvenció, annex I d'aquesta convocatòria, subscrita per l'alcalde president o alcaldessa presidenta de l'ajuntament, mancomunitat o consorci.

Si al llarg del període temporal que abraça la present convocatòria a l'entitat se li concediren subvencions per a la mateixa finalitat d'altres ens públics o privats, haurà de comunicar-ho a l'FVMP i a la direcció general amb competències en matèria de salut pública i addiccions.



b) El projecte tècnic d'actuació per a la realització de la campanya, mitjançant la presentació de l'annex II d'aquesta convocatòria, incloent-hi la informació següent proporcionada per part de l'empresa que realitzarà el tractament, en format (pdf):

b).1. Nom de l'empresa que realitza el tractament i NIF.

b).2. Pla cartogràfic del terme municipal, amb senyalització descriptiva de zones i punts a tractar.

b).3. Pla d'aplicació, incloent-hi calendari.

b).4. Documentació que acredite el compliment per part de l'empresa dels requisits següents:

b)4.1 Inscripció de l'empresa, de manera actualitzada, en el Registre Oficial d'Establiments i Serveis Biocides, segons l'Ordre SCO/3269/2006, del Ministeri de Sanitat i Consum, i Decret 96/2004, del Consell, de la Generalitat Valenciana.

b).4.2 Disponibilitat per part de l'empresa de personal acreditat per a l'ús de biocides segons la legislació vigent.

b).4.3 Utilització de productes que estiguen obligatòriament inscrits en el Registre de Plaguicides no Agrícoles o Biocides del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, utilitzant preferentment productes larvicides.

b).4.4 Les zones seleccionades per al tractament seran, de manera preferent, urbanes i periurbanes, i inclouran el tractament dels embornals.

b).4.5 S'utilitzaran les tècniques d'aplicació que minimitzen la quantitat de producte a utilitzar i el risc d'exposició a les persones i el medi ambient.

b).4.6 Compliment de la normativa mediambiental corresponent quan s'actue sobre zones naturals vulnerables per estar sota alguna de les figures de protecció de les incloses en la Llei d'espais protegits de la Comunitat Valenciana i espais afectats per la Xarxa Natura 2000, sent-ne les zones d'especial protecció les d'ocells (ZEPA), els llocs d'interés comunitari (LIC) i les zones d'especial conservació (ZEC).



b).4.7 Valoració econòmica de la campanya.



3. Criteris de concessió

A més del compliment de l'anteriorment disposat, per a atorgar la subvenció es prioritzarà:

- Els municipis en els quals s'haja detectat la presència de l'Aedes albopictus durant 2020.

- Els municipis de menor grandària (<20.000 habitants). Cens INE 2019.

D'acord amb els criteris de concessió previstos en l'article 5 de l'Ordre 4/2018, de bases, que regula la present convocatòria, s'estableix el barem següent:

La puntuació màxima serà de 160 punts per municipi.

3.1. Valoració vinculada a la detecció de la presència d'aquest vector o amb major risc de ser colonitzats per ell: fins a un màxim de 50 punts.

Presència d'aquest vector: 50 punts.

Risc de ser colonitzat: 30 punts.

3.2. Valoració vinculada a la població: fins a un màxim de 50 punts per municipi.

Nombre d'habitants (fins a 50 punts), aplicant-se la taula següent:

Fins a 1.000 habitants: 50 punts.

De 1.001 a 5.000 habitants: 45 punts.

De 5.001 a 10.000 habitants: 40 punts.

De 10.001 a 20.000 habitants: 35 punts.

De 20.001 a 50.000 habitants: 20 punts.

De 50.001 a 150.000 habitants: 10 punts.

Majors de 150.000 habitants: 5 punts.

3.3. Valoració vinculada al projecte: fins a un màxim de 60 punts per municipi.

Memòria descriptiva de l'activitat (fins a 30 punts): es valorarà l'abast i l'extensió de la campanya.

Pressupost de l'activitat (fins a 30 punts): es valorarà el pressupost de despesa per habitant presentat per l'entitat per a la realització de l'activitat, tenint en compte l'adequació entre els diferents conceptes de despeses.



Cinqué. Presentació de la sol·licitud de subvenció

La sol·licitud de la subvenció es realitzarà exclusivament a través de la seu electrònica de l'FVMP https://fvmp.sedelectronica.es/ i haurà d'ajustar-se al model de sol·licitud (annex I) i adjuntar-hi els documents justificatius del compliment de requisits (annex II).

Tots els models a què fa referència la present resolució de convocatòria estan disponibles en la seu electrònica abans esmentada.

En tot moment, es tindran presents les exigències previstes a aquest efecte en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.



Sisé. Termini de presentació de sol·licituds

El termini per a la presentació de les sol·licituds serà de 20 dies hàbils, a comptar des de l'endemà de la publicació de la present resolució de convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



L'FVMP revisarà les sol·licituds perquè totes les dades i els documents exigits en la convocatòria figuren en l'expedient. Si la sol·licitud estiguera incompleta, l'FVMP comunicarà a l'entitat sol·licitant les deficiències perquè les esmene, amb l'advertiment que, si no ho fa, s'arxivarà l'expedient sense més tràmit.



Seté. Comissió d'avaluació i propostes de resolució de concessió

1. L'avaluació de les sol·licituds serà realitzada per una comissió d'avaluació que estarà composta per:



a) Presidència: la persona titular de la subdirecció general amb competències en matèria de sanitat ambiental, que podrà ser substituïda en els casos de vacant, absència o malaltia, per una persona tècnica del subgrup A1 de l'esmentada subdirecció general.

b) Secretaria: una persona tècnica de l'entitat de la Direcció de Coordinació d'Àrees de l'FVMP, que serà substituïda, si és el cas, per una persona tècnica del subgrup A1 de l'FVMP.

c) Dues vocals, entre personal tècnic del subgrup A1 de la subdirecció general amb competències en matèria de sanitat ambiental, designada per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de sanitat ambiental.

d) Un vocal personal tècnic de l'FVMP, designat per la persona titular de l'òrgan gestor d'aquesta entitat.



2. La suplència de la secretaria i de les vocalies es realitzarà amb els mateixos requisits que les persones titulars i per designació de l'òrgan immediat superior del qual depenguen.



3. La Comissió d'Avaluació actuarà com a òrgan col·legiat, de conformitat amb el que es preveu en la legislació de procediment administratiu comú, a l'efecte d'elevar a l'òrgan concedent la proposta de resolució de les subvencions.



4. La Comissió d'Avaluació podrà comptar amb personal tècnic assessor per a auxiliar en els treballs de la comissió.

5. La composició dels grups d'assessorament atendrà el principi de presència equilibrada de dones i homes.



6. La Comissió d'Avaluació analitzarà i avaluarà les propostes presentades i proposarà a l'òrgan competent per a la concessió de les subvencions, la relació prioritzada d'entitats beneficiàries de les subvencions que es prevegen en la present convocatòria, amb el límit del crèdit existent. Així mateix, elaborarà una relació ordenada de les sol·licituds que es propose desestimar per falta de crèdit.

7. La quantitat màxima a percebre per cada municipi dependrà de la valoració econòmica del total de la campanya per a control del mosquit tigre, i en cap cas superarà la quantitat màxima de 15.000 euros.

8. L'import de la subvenció en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, supere el cost de l'activitat subvencionada.

9. Si la despesa justificada és inferior a la que ha motivat la subvenció, aquesta es minorarà en la proporció adequada.



Huité. Resolució

1. La resolució tindrà els efectes i el contingut previstos en l'article 25 de la Llei 38/2003, i es publicarà en la Base de Dades Nacional de Subvencions, d'acord amb el procediment establit en l'article 20 de la Llei 38/2003, així com un extracte en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Aquesta publicació tindrà els efectes de notificació a les persones interessades, d'acord amb el que es disposa en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar les resolucions de concessió serà de quatre mesos, a comptar des de la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. En els casos en què haja de requerir-se l'esmena de deficiències i l'aportació de documents, el termini determinat en l'apartat anterior s'entendrà suspés durant el transcurs del temps que hi haja entre la notificació del requeriment i el seu compliment efectiu per les entitats sol·licitants o, si de cas hi manca, pel transcurs del termini concedit.



3. Transcorregut el termini sense que s'hi haja dictat resolució, podrà entendre's desestimada la sol·licitud de concessió de la subvenció en els termes previstos en l'article 25 de la Llei 39/2015 esmentada.

4. La resolució del procediment, degudament motivada, es notificarà a les entitats locals interessades ajustant-se al que es disposa en la legislació de procediment administratiu comú. La pràctica d'aquesta notificació s'ajustarà a les disposicions contingudes en la llei.

5. L'òrgan competent per a dictar les resolucions serà la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, sense perjudici de la seua delegació, de conformitat amb l'article 160.5 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat.



Nové. Recursos

Les resolucions de concessió de subvencions, d'acord amb aquestes bases reguladores, esgotaran la via administrativa. Les entitats interessades podran interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la seua publicació, de conformitat amb la legislació de procediment administratiu comú, sense perjudici que puguen interposar qualsevol altre recurs que consideren pertinent.



Desé. Termini i forma de justificació de les subvencions

1. La justificació consistirà en la presentació per part del municipi, fins al 31 d'octubre de 2020, davant l'FVMP, per la seu electrònica de l'FVMP https://fvmp.sedelectronica.es/, dels documents i certificats següents:

Certificat de les despeses totals efectuades en relació amb l'objecte de la subvenció, així com del compliment de les obligacions per a la percepció de la quantia de la subvenció concedida, mitjançant la presentació de l'annex III d'aquesta convocatòria, expedit per la persona titular de la secretaria de l'ajuntament o òrgan equivalent, si és el cas, de les mancomunitats o consorcis.

Certificat, mitjançant presentació de l'annex IV d'aquesta convocatòria, que contindrà la relació detallada de les factures justificatives de la despesa, amb indicació dels imports individuals de cadascuna i la suma total de la despesa, adjuntant a aquest certificat la còpia compulsada de les factures reglamentàries, segons la normativa vigent, així com qualsevol altra documentació justificativa de la despesa.

2. Tant les factures com la documentació assenyalada hauran de correspondre's amb despeses realitzades durant l'exercici 2020 i per un import equivalent al de la subvenció concedida.

3. De conformitat amb el que es disposa en l'article 16.3 de l'Ordre 4/2018, de 4 de juliol, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, les factures podran ser substituïdes per un certificat de la persona titular de la intervenció local en el qual consten les quantitats aplicades per a la finalitat de la subvenció, amb detall exprés dels diferents conceptes subvencionats, de les unitats i dels imports parcials. Aquestes quantitats han de trobar-se, almenys, en situació d'obligacions reconegudes i així ha de constar en el certificat.

4. Informe final de campanya, amb indicació dels resultats obtinguts, i informe emés per un funcionari local competent, prenent com a referència els termes reflectits en els projectes tècnics, mitjançant la presentació de l'annex V d'aquesta convocatòria.

5. La subvenció concedida resultarà reduïda proporcionalment en el cas que la justificació de les despeses realitzades no arribe al cost total de l'actuació subvencionada.

6. La no-presentació de la justificació de la despesa en el termini fixat donarà lloc a la pèrdua de la subvenció i la consegüent revocació. En la tramitació del procediment es garantirà en tot cas l'audiència de la persona interessada.

7. La justificació de la subvenció haurà de complir els requisits establits en l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Onze. Pagament de la subvenció

El pagament de la subvenció es realitzarà a través de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), una vegada rebuts per aquesta els fons procedents de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i haja sigut justificat per les entitats beneficiàries la despesa objecte de la subvenció, i comprovada la documentació justificativa de la despesa total realitzada.



Dotze. Obligacions dels municipis beneficiaris

1. Acreditar davant la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP) la realització de l'activitat subvencionada derivada de les actuacions objecte de la subvenció.

2. Els beneficiaris d'aquestes subvencions estaran subjectes a les obligacions derivades del contingut d'aquestes bases i, en general, de la normativa vigent que hi siga aplicable. En tot cas, són obligacions dels beneficiaris les establides en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Tretze. Pla de control

Per a efectuar el Pla de control s'estableixen els paràmetres de control següents:

1. El tipus de control a realitzar serà preferentment administratiu, basat en la documentació aportada per cada entitat juntament amb la seua sol·licitud i, posteriorment, com a justificació de la subvenció que li haja sigut atorgada. Amb aquesta finalitat, se supervisarà tota la documentació exigida en les bases reguladores, en la resolució de les convocatòries i en els convenis de col·laboració, i es requerirà, si escau, l'aportació dels documents complementaris que resulten necessaris per a comprovar, verificar i aclarir tots els aspectes que així ho exigisquen. A més, si es considera necessari, podran dur-se a terme comprovacions in situ de la realització de les activitats subvencionades, i podrà reclamar-se informació addicional que permeta contextualitzar la documentació aportada al principi i les activitats programades en funció del seu grau d'execució efectiu.

2. Dins del conjunt de sol·licituds presentades a una mateixa convocatòria, es podrà seleccionar una mostra aleatòria, però bastant representativa de qualssevol documents i altres elements acreditatius de la realització de l'activitat o activitats programades. Addicionalment, de forma degudament motivada, es podran aplicar criteris dirigits a la realització d'un mostreig específic per a la comprovació d'aspectes tècnics, econòmics o administratius determinats que es consideren d'especial rellevància en el marc d'una convocatòria.

3. El percentatge mínim de subvenció a controlar sobre el total pagat amb càrrec a cada línia pressupostària serà el 10 %.

Les actuacions que s'efectuen per desenvolupar aquest pla de control es realitzaran a través de mitjans propis, personals i materials. En relació amb els mitjans personals, es comptarà amb personal de la Generalitat, tècnics de la matèria de què es tracte, amb les suficients garanties d'imparcialitat i independència, sense perjudici del suport tècnic extern que amb aquesta finalitat es puga obtindre.



Catorze. Revisió d'expedients

a) En els casos previstos en l'article 37 de la Llei general de subvencions, els beneficiaris hauran de reintegrar la totalitat o part de la quantitat percebuda més els corresponents interessos de demora.

b) En aquests casos, es procedirà a la incoació de l'oportú expedient que, després de l'audiència prèvia del beneficiari interessat, serà resolt per la persona titular de la direcció general amb competència en matèria de salut pública i addiccions.



c) El falsejament o l'ocultació de dades i documents atés que afecten substancialment la concessió i lliurament de fons públics, donarà lloc a responsabilitat en l'ordre jurisdiccional competent.



Quinze. Efectes

La present resolució produirà efectes l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquesta resolució de convocatòria, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que la va dictar, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació, o bé directament ser impugnats davant l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.



València, 3 de març de 2020.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web