Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 25 de març de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es disposen mesures extraordinàries de gestió de l'acció concertada de centres d'atenció diürna i ambulatòria independentment del sector de referència i tipologia de centre, en el marc de la pandèmia per Covid-19. [2020/2717]

(DOGV núm. 8773 de 27.03.2020) Ref. Base de dades 002761/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Assistència social Benestar social Administració local Sanitat Salut pública Malaltia infecciosa
    Descriptors:
      Temàtics: assistència social, benestar social, política sanitària, cura d'infermeria, salut pública, malaltia infecciosa, epidèmia, estat d'emergència, equipament social, equipament social, equipament social





Antecedents de fet



1. El virus Covid-19 està suposant una emergència sanitària a escala global. Tal com va declarar l'Organització Mundial de la Salut el passat 11 de març, el brot del Covid-19 s'ha convertit en una pandèmia.



2. El Covid-19, per la seua facilitat de contagi i ràpida extensió, ha generat un greu problema de salut pública que ha tingut com a conseqüència l'adopció de mesures sanitàries i de limitació de la lliure circulació a fi de protegir la població, sobretot els col·lectius més vulnerables.

3. La crisi sanitària i les seues conseqüències econòmiques s'estan transmetent a la societat a una velocitat inusitada, i per això, es fa necessari afrontar l'impacte econòmic i social ocasionat per la mencionada pandèmia Covid-19, i que podria repercutir directament sobre la situació socioeconòmica d'entitats, com les d'iniciativa social, si la suspensió de les seues activitats comportara la interrupció de l'abonament del preu de les places concertades per part de l'Administració pública.



4. En aquest context, i a causa de la situació d'extraordinària vulnerabilitat en la qual es troben moltes de les persones usuàries dels centres d'atenció diürna i ambulatòria del sistema públic valencià de serveis socials suspesos d'activitat, mitjançant la Instrucció número 3, de 18 de març de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, s'ha derivat el personal d'aquests centres a realitzar atenció domiciliària i seguiment de les persones usuàries.





Fonaments de dret



1. El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel Covid-19, delega, en el paràgraf segon de l'apartat segon de l'article quart, en el ministre de Sanitat les competències en serveis socials, i en l'apartat tercer, l'habilita a dictar les ordenes, resolucions, disposicions i instruccions interpretatives que, en l'esfera especifica de la seua actuació, siguen necessaris per a garantir la prestació de tots els serveis, ordinaris i extraordinaris, amb vista a la protecció de persones, béns i llocs, mitjançant l'adopció de qualsevol de les mesures previstes en l'article 11 de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny.

2. La Generalitat, a través de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, té competència exclusiva en matèria de serveis socials, de conformitat amb l'article 49.1.49a de l'Estatut d'Autonomia.

3. La Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, estableix en l'apartat tercer de l'article cinqué que el sistema públic valencià de serveis socials té caràcter de servei públic essencial, perquè d'aquest es deriven prestacions indispensables per a satisfer les necessitats bàsiques personals i millorar les condicions de la qualitat de vida de la ciutadania, segons el que es disposa en l'article 128.2 de la Constitució Espanyola.

4. El Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social, estableix en l'apartat primer de l'article 22 que cada convocatòria fixarà els imports dels mòduls econòmics corresponents a cada prestació susceptible d'acció concertada. Així mateix, l'article 11 estableix l'obligació de les parts en el desenvolupament de l'acció concertada.



5. La Resolució de 13 de març de 2020, de la Consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures especials en relació amb l'activitat de determinats centres d'atenció diürna de serveis socials, independentment de la seua titularitat i tipologia de gestió, per a limitar la propagació i contagi pel Covid-19, estableix suspendre pel termini d'un mes, prorrogable en funció de l'evolució del Covid-19, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, l'activitat dels centres d'atenció diürna de serveis socials: centres de dia per a persones majors dependents, centres ocupacionals, centres de dia per a persones amb diversitat funcional, centres de dia per a persones amb malalties mentals i centres de dia per a la infància i adolescència, independentment de la seua titularitat i tipologia de gestió.



6. La resolució de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives per la qual es disposen mesures extraordinàries de gestió dels serveis socials i sociosanitaris en salvaguarda de les persones més vulnerables en el marc de la pandèmia per Covid-19, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana número 8765, de 18 de març de 2020, i ratificada pel Consell en la reunió del 20 de març de 2020, estableix la posada a la disposició d'aquesta administració dels mitjans i recursos dels serveis socials o sociosanitaris d'altres administracions públiques i entitats privades, així com la disponibilitat de tot el personal funcionalment dependent d'aquestes, i faculta aquesta vicepresidenta i consellera per a dictar les instruccions complementàries que s'estimen necessàries.



Valorada l'actual situació, tenint en compte l'actual situació d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel Covid-19, i la necessitat de continuar prestant certs serveis de l'àmbit social i sociosanitari, resolc:



A fi de garantir la necessària assistència a les persones usuàries dels centres d'atenció diürna i ambulatòria de serveis socials, i atés que els equips professionals dels centres en els quals s'ha suspés l'activitat estan garantint l'atenció domiciliària i el seguiment a les persones usuàries que per les seues necessitats ho requereixen, s'estableixen les següents mesures excepcionals respecte al finançament de les places de centres d'atenció diürna i ambulatòria de serveis socials d'acció concertada:



Primer

La Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives continuarà abonant el servei a les entitats d'acció concertada de la mateixa manera que si s'estiguera prestant als llocs habituals, durant tot el període de suspensió de l'activitat dels centres d'atenció diürna i ambulatòria de serveis socials, a causa de l'estat d'alarma decretat amb motiu de la crisi sanitària del Covid 19.



Segon

Per al càlcul del pagament s'utilitzarà el següent criteri: s'abonarà en concepte de plaça ocupada aquella que ho haguera estat en data de 13 de març, i s'abonarà com a no ocupada aquella que no ho haguera estat en aquesta data.



Tercer

El pagament de les places concertades per la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives es garantirà d'acord amb els mòduls econòmics fixats en cada convocatòria especifica del sector de referència.



Quart

Les entitats afectades per la suspensió de l'activitat dels centres d'atenció diürna i ambulatòria de serveis socials han de complir les obligacions regulades en cada convocatòria i, especialment, les referents al manteniment dels requisits i ràtio de personal en relació amb les prestacions i el nombre de persones ateses segons es determina per la normativa en la tipologia de cada recurs.

Se sotmetran a autorització, en el seu cas, o a ratificació judicial, les mesures en concret que s'adopten.



S'adverteix que la present resolució posa fi a la via administrativa, i que contra aquesta es pot interposar un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació, davant de la Sala Contenciosa Administrativa, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciós administrativa, o un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, computat en els termes ja indicats, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.





València, 25 de març de 2020.– La vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Mónica Oltra Jarque.

Mapa web