Ficha docv

Ficha docv









DECRET 35/2020, de 13 de març, del Consell, de modificació del Decret 40/2016, de 15 d'abril, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. [2020/2728]

(DOGV núm. 8774 de 30.03.2020) Ref. Base de dades 002784/2020




El Consell, en compliment d'allò que estableixen la normativa bàsica estatal i la normativa autonòmica, i dins de l'àmbit de les seues competències, va regular l'admissió de l'alumnat en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria (ESO) i Batxillerat, mitjançant el Decret 40/2016, de 15 d'abril.

Aquest decret va suposar un canvi en la regulació del procés d'admissió respecte del que s'estava aplicant amb anterioritat. La nova normativa complia l'objectiu d'assegurar un procediment d'accés al sistema educatiu amb la major transparència, eficàcia i eficiència possibles, així com garantir l'exercici real de la llibertat d'elecció de centre per part de les famílies, estructurant un procediment objectiu de concurrència per tal que l'accés als centres sol·licitats es realitzarà d'acord amb els criteris de prioritat i puntuació que es van establir en el decret.



No obstant això, per l'experiència de l'aplicació al llarg d'aquests quatre anys, s'ha considerat oportú realitzar-hi algunes modificacions per tal de millorar l'eficàcia del procediment d'escolarització i de consolidar l'objectiu que tot l'alumnat accedisca als centres en condicions d'igualtat. En aquest sentit, la present modificació de la norma incorpora també el dret a l'escolarització, al seu propi municipi o zona d'escolarització establida; modifica els criteris de puntuació relatius a la renda familiar, atorgant una puntuació més progressiva en funció de la renda familiar, i, al mateix temps, simplifica alguns tràmits del procediment.



El Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià, estableix en el capítol IV, referit a l'escolarització, uns criteris generals relatius a l'escolarització de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i de l'alumnat amb situacions que requereixen mesures per a la compensació de les desigualtats.

Amb posterioritat a la publicació del Decret 40/2016 s'ha aprovat i publicat diversa normativa que ha de ser aplicada al procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents públics i privats concertats en els quals s'imparteixen els ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, ESO i Batxillerat.

La Llei 6/2017, de 24 de març, de la Generalitat, va derogar íntegrament la Llei 6/2009, de 30 de juny, de la Generalitat, de protecció de la maternitat, i va deixar, per tant, sense efecte l'apartat 2 de l'article 36 del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell. Amb aquesta derogació les filles o els fills no nascuts de les mares gestants no s'han de computar com a membres de la unitat familiar a l'efecte de valorar el criteri de renda, família nombrosa o família monoparental, i per aquest motiu s'ha d'eliminar aquesta referència en l'articulat d'aquesta norma.

La Llei 19/2017, de 20 de desembre, de la Generalitat, de renda valenciana d'inclusió, en l'article 17.1 estableix que la condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió constituirà un supòsit de valoració específic que caldrà tindre en compte en l'accés a l'obtenció de plaça en centres educatius en qualsevol etapa educativa i de formació reglada, així com en els cursos preparatoris per a l'accés als cicles formatius de qualsevol nivell del sistema educatiu, d'acord amb allò que es dispose en aquest sentit en la normativa sectorial. Posteriorment, mitjançant la Llei 27/2018, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat, es va afegir una disposició transitòria cinquena a la Llei 19/2017, per la qual s'atorgava una puntuació determinada mentre no es modificara la normativa sectorial.

Per això, mitjançant la present modificació del Decret 40/2016 s'inclou, en l'apartat dels criteris per a la valoració de les sol·licituds, en l'apartat de la renda familiar, i en l'apartat de desempats, la valoració específica en el procés d'admissió per a aquelles persones destinatàries de la renda valenciana d'inclusió, i d'aquesta manera donar per complit allò que estableixen tant l'article 17.1 com la disposició transitòria cinquena de la Llei 19/2017.

La Llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat, que regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, estableix que a partir del curs 2020/2021 existirà un únic programa plurilingüe denominat Programa d'educació plurilingüe i intercultural, motiu pel qual correspon eliminar totes aquelles referències als anteriors programes plurilingües.

La Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties de la infància i l'adolescència, recull la prioritat en l'accés al centre educatiu de les xiquetes, xiquets i adolescents en acolliment residencial, en acolliment familiar o en guarda amb finalitats d'adopció.

Per tant, amb la finalitat d'adequar aquesta normativa al manament de les lleis de la Generalitat, i, a més, tenint en compte l'experiència acumulada en aquests anys, amb l'objectiu de millorar l'eficàcia en els procediments d'admissió de l'alumnat i adaptar aquesta normativa als principis de bona regulació, esdevé necessari modificar el Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria (ESO) i Batxillerat.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2020.

En la tramitació d'aquesta norma s'han respectat els principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Respecte dels principis de necessitat i eficàcia, la norma respon a l'obligatorietat d'introduir i desplegar totes aquelles disposicions, que s'han enumerat anteriorment, de la normativa autonòmica, i, a més, introduir-hi aquelles modificacions que, per l'experiència i els resultats d'anys anteriors, es consideren necessàries, amb l'objectiu de millorar l'eficàcia en els procediments d'admissió de l'alumnat, i obtindre una resposta més òptima en relació a les necessitats de les famílies.

Quant al principi de proporcionalitat, la norma en conté la regulació adequada i imprescindible, i estableix les obligacions necessàries a fi d'atendre l'objectiu que es persegueix.

Es compleix, així mateix, el principi de seguretat jurídica, ja que la norma s'emmarca adequadament en la resta de l'ordenament jurídic pel fet de respondre al repartiment competencial establit en la Constitució Espanyola i en l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i d'assumir de manera coherent els mandats disposats en la normativa autonòmica i en la normativa europea i estatal que són aplicables directament i obligatòriament en els procediments d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana en els nivells d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat i Formació Professional Bàsica.



El principi de transparència s'ha vist garantit mitjançant la participació activa de les persones destinatàries d'aquest decret en l'elaboració, a través de la negociació en tots els àmbits de participació: Mesa Sectorial d'Educació, Mesa de Mares i Pares, Mesa d'Alumnes, amb els i les representants de l'ensenyament concertat i el Consell Escolar de la Comunitat Valenciana.

Respecte al principi d'eficiència, la regulació que es planteja ha tingut en consideració, com a principi inspirador, la reducció de càrregues administratives implícites en l'aplicació d'aquesta norma i la racionalització dels recursos públics disponibles.

Per tot això, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller d'Educació, Cultura i Esport, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 13 de març de 2020,



DECRETE



Article únic

Modificació del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria (ESO) i Batxillerat.

Es modifiquen els articles 2, 4, 7, 17, 19, 27, 32, 36 i 38 del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria (ESO) i Batxillerat, que queden redactats en els termes que figuren en l'annex.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació del que es disposa en aquest decret no podrà tindre gens d'incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en educació i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials d'aquesta.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 13 de març de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Educació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ IBÁÑEZ









ANNEX



Modificació del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria (ESO) i Batxillerat.



U

Es modifica l'article 2.1, que queda redactat de la manera següent:

«Article 2. Dret a l'escolarització adequada

1. Totes les persones tenen dret a un lloc escolar gratuït que els garantisca, en condicions d'igualtat i qualitat, l'ensenyament bàsic i el segon cicle d'Educació Infantil, al seu propi municipi o zona d'escolarització establida.



Aquest dret es correspon amb l'obligatorietat de l'escolarització en un centre docent durant l'ensenyament bàsic.»



Dos

Es modifica l'article 4, que queda redactat de la manera següent:



«Article 4. Calendari del procés d'admissió

La persona titular de la direcció general competent en matèria de centres docents fixarà, cada any, el calendari del procés d'admissió de l'alumnat i adoptarà les mesures i actuacions que siguen necessàries per a complir-lo.»



Tres

Se suprimeix l'apartat 7 de l'article 7.



Quatre

Es modifica l'article 17, que queda redactat de la manera següent:



«Article 17. Prioritats

La preferència d'accés als centres s'efectuarà d'acord amb l'ordre de prelació següent:

1. L'alumnat procedent del mateix centre escolar.

2. L'alumnat procedent dels centres adscrits.

3. L'alumnat que haja de canviar de residència per causa de violència de gènere o de terrorisme.

4. L'alumnat que es trobe en situació d'acolliment familiar o en guarda amb finalitats d'adopció.

Aquest alumnat tindrà preferència per a accedir, a elecció de la família, al centre on estiguen escolaritzats els fills o filles de les famílies acollidores o altres menors a càrrec seu, o a un centre situat en l'àrea d'influència del seu domicili familiar o laboral.

5. L'alumnat d'acolliment residencial.

6. L'alumnat que haja de canviar de residència per desnonament familiar.

7. L'alumnat esportista d'elit, d'alt nivell i el d'alt rendiment tindrà preferència per a accedir al centre situat en la zona d'influència del lloc on realitze l'entrenament.

8. La conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria educativa podrà determinar els centres d'Educació Secundària en els quals tindran prioritat en l'admissió els alumnes i les alumnes que cursen simultàniament ensenyaments d'Educació Secundària, ensenyaments reglats de Música i Dansa i l'alumnat esportista d'elit, d'alt nivell i el d'alt rendiment.

9. L'alumnat del centre tindrà preferència per a accedir a les places vacants oferides en el seu propi centre quan es tracte de les places de primer curs de Batxillerat de les modalitats d'Humanitats i Ciències Socials i de Ciències.

En cas que el nombre d'alumnes que opte per accedir al primer curs de Batxillerat de les esmentades modalitats excedisca les seues vacants, es garanteix un lloc escolar en un altre institut d'Educació Secundària o centre de la seua localitat, el més pròxim possible al seu centre d'origen.»



Cinc

Es modifica l'article 19 que queda redactat de la manera següent:

«Article 19. Competències de les persones que exerceixen la direcció dels centres docents públics i de les persones titulars dels centres docents privats concertats



1. Qui exercisca la direcció dels centres docents públics i les persones titulars dels centres privats concertats es responsabilitzaran de la correcta introducció de les dades de les sol·licituds d'admissió, la comprovació d'això i l'assignació de puntuació, llevat que els procediments que determine l'Administració d'educació permeten verificacions o assignacions de puntuacions parcials o totals sota procediments automatitzats.

2. Quan les sol·licituds es tramiten electrònicament, la correcta introducció de les dades serà responsabilitat de la persona sol·licitant.

3. Qui exercisca la direcció dels centres docents públics i les persones titulars dels centres privats concertats publicaran les llistes provisionals d'alumnat admés i admés en un altre centre o pendent d'assignació de plaça.

4. Així mateix, resoldran les reclamacions que s'interposen contra aquestes llistes i publicaran les llistes definitives.»



Sis

Es modifica l'article 27, que queda redactat de la manera següent:

«Article 27. Criteris per a la valoració de les sol·licituds

Una vegada aplicades les prioritats establides en l'article 17, l'admissió de l'alumnat en els centres a què es refereix aquest decret, quan no hi haja en els centres places suficients per a atendre totes les sol·licituds d'ingrés, es regirà pels següents criteris:



1. Existència de germans o germanes o d'una altra persona que es trobe en situació d'acolliment familiar o en guarda amb finalitats d'adopció, matriculats en el centre.

2. Pare, mare o tutors legals treballadors del centre docent.

3. Proximitat del domicili on residisca l'alumne o alumna o del lloc de treball d'algun dels pares, mares o tutors legals.

4. Condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió.

5. Renda per capita de la unitat familiar.

6. Condició legal de família nombrosa.

7. Concurrència de discapacitat en l'alumnat, en els pares o germans i germanes.

8. Família monoparental.

9. Expedient acadèmic, només en ensenyaments postobligatoris.»



Set

Es modifica l'article 32, que queda redactat de la manera següent:



«Article 32. Renda familiar

1. La condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió es valorarà amb 4 punts.

2. Quan la persona o persones progenitores o representants legals no siguen beneficiàries de la renda valenciana d'inclusió, les rendes anuals es calcularan tenint en compte el nombre de membres de la unitat familiar.

3. Les rendes anuals de la unitat familiar es valoraran d'acord amb l'indicador públic de renda a efectes múltiples (IPREM) corresponent a 14 pagues, assignant la següent puntuació:

– Renda anual per càpita igual o inferior a la meitat de l'IPREM: 3,5 punts

– Renda anual per càpita superior a la meitat de l'IPREM i inferior o igual a l'IPREM: 3 punts

– Renda anual per càpita superior a l'IPREM i inferior o igual al resultat de multiplicar l'IPREM per 1,5: 2,5 punts

– Renda anual per càpita superior al resultat de multiplicar l'IPREM per 1,5 i inferior o igual al resultat de multiplicar l'IPREM per 2: 2 punts

4. La informació de caràcter tributari que és necessària per a obtindre les condicions econòmiques de la unitat familiar serà subministrada directament a l'Administració educativa per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (AEAT), d'acord amb el que s'estableix en l'article 84.10 de la Llei orgànica 2/2006 d'educació. Aquestes condicions econòmiques es podran obtindre de forma prèvia a la sol·licitud d'admissió, sempre que les persones interessades autoritzen expressament aquesta consulta.

5. La informació sobre la condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió serà subministrada directament a l'Administració educativa des del departament competent en la matèria, d'acord amb el que s'estableix en l'article 45.2 i en la disposició addicional primera de la Llei 19/2017, de 20 de desembre, de la Generalitat, de renda valenciana d'inclusió.»



Huit

Se suprimeix l'apartat 2 i es modifica l'apartat 1.a de l'article 36, que queda redactat de la manera següent:

«a) Els xiquets i xiquetes en règim d'acolliment familiar o en guarda amb finalitats d'adopció.»



Nou

Es modifica l'article 38, que queda redactat de la manera següent:

«Article 38. Desempats

Els empats que, si és el cas, es produïsquen, es dirimiran aplicant successivament la major puntuació obtinguda en els criteris següents:

1. Existència de germans o germanes o d'una altra persona que es trobe en situació d'acolliment familiar o en guarda amb finalitats d'adopció, matriculats en el centre.

2. Pare, mare o tutors legals treballadors del centre docent.

3. Proximitat del domicili on residisca l'alumne o alumna o del lloc de treball d'algun dels pares, mares o tutors legals.

4. Condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió.



5. Renda per càpita de la unitat familiar.

6. Condició legal de família nombrosa.

7. Concurrència de discapacitat en l'alumnat, en els pares, mares, tutors legals, germans o germanes.

8. Família monoparental.

9. Expedient acadèmic, només en ensenyaments postobligatoris.

10. En les situacions d'empat que es produïsquen després d'aplicar aquests criteris, l'ordenació de les sol·licituds afectades es farà per sorteig públic, d'acord amb el procediment que establisca la conselleria competent en matèria d'educació.»

Mapa web