Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 27 de març de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableixen les directrius per a organitzar els serveis socials d'atenció primària amb motiu de l'estat d'alarma provocat per la pandèmia de Covid-19. [2020/2737]

(DOGV núm. 8775 de 28.03.2020) Ref. Base de dades 002780/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Assistència social Benestar social Malaltia infecciosa
    Descriptors:
      Temàtics: assistència social, benestar social, política sanitària, cura d'infermeria, salut pública, malaltia infecciosa, epidèmia, estat d'emergència, equipament social



Antecedents de fet

1. El Covid-19, per la seua facilitat de contagi i ràpida extensió, ha generat un greu problema de salut pública global que ha tingut com a conseqüència l'adopció de mesures sanitàries i de limitació de la lliure circulació, a fi de protegir a la població, sobretot els col·lectius més vulnerables.

2. Els serveis socials valencians estan destinats a la prevenció, promoció de l'autonomia personal de caràcter integral i atenció de les necessitats personals, familiars i socials; així mateix, tenen l'obligació de garantir la inclusió social. El sistema públic valencià de serveis socials té caràcter de servei públic essencial.



3. En l'actual context, els serveis socials valencians han d'atendre una població considerada d'alt risc en el cas de contagi del coronavirus Covid-19, per a la qual cosa és indispensable mobilitzar recursos materials i humans extraordinaris i mesures de gestió i coordinació excepcionals per a previndre i, si escau, combatre la malaltia amb les màximes garanties en la preservació de la salut i el benestar de les persones més vulnerables, així com atendre les conseqüències econòmiques i socials que aquesta crisi sanitària està provocant.



4. La suspensió d'activitats dels centres d'atenció diürna i dels serveis ambulatoris des del dia 16 de març de 2020, juntament amb el confinament de la població durant l'estat d'alarma, afig un risc a la vulnerabilitat prèvia de moltes persones que estaven sent ateses en els serveis diürns, així com de població que, sense ser beneficiària en el moment actual d'un servei o prestació de serveis socials, poguera estar en una situació de greu vulnerabilitat precisament pels efectes de l'expansió de la pandèmia. D'altra banda, el major impacte de la malaltia en les persones majors obliga a prendre mesures addicionals per a evitar, tant com siga possible, que hagen d'abandonar el confinament per a fer tasques de satisfacció de les necessitats bàsiques, mèdiques o farmacèutiques.



5. L'atenció primària dels serveis socials com a primer nivell del sistema públic valencià de serveis socials és la xarxa més pròxima a la ciutadania d'accés a la prevenció, assessorament, diagnòstic i intervenció de caràcter universal, i té un enfocament comunitari. Té dos nivells d'actuació: el nivell bàsic i el nivell específic. Les seues característiques de proximitat i immediatesa la converteixen en l'eix fonamental per a poder detectar i atendre totes les necessitats afegides de vulnerabilitat que puguen presentar-se a causa de la pandèmia, així com per a garantir les essencials prèvies que s'estaven desenvolupant.



Fonaments de dret

1. El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel Covid-19, estableix, en l'article 6, que «cada administració conservarà les competències que li atorga la legislació vigent en la gestió ordinària dels seus serveis per a adoptar les mesures que estime necessàries en el marc de les ordres directes de l'autoritat competent als efectes de l'estat d'alarma, i sense perjudici del que s'estableix en els articles 4 i 5».

2. La Generalitat, mitjançant la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, té la competència exclusiva en matèria de serveis socials, de conformitat amb l'article 49.1.49a de l'Estatut d'Autonomia.

3. La Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, estableix en l'article 5.3 que el sistema públic valencià de serveis socials té caràcter de servei públic essencial, perquè d'aquest es deriven prestacions indispensables per a satisfer les necessitats bàsiques personals i millorar les condicions de la qualitat de vida de la ciutadania, segons el que es disposa en l'article 128.2 de la Constitució Espanyola. De la mateixa manera, estableix en l'article 70 que les actuacions davant de situacions d'urgència social tindran caràcter prioritari respecte de qualsevol altra actuació, i que quan es requerisquen prestacions o serveis, podran prestar-se sense que siguen exigibles per a accedir-hi tots o algun dels requisits establits. Així mateix, les prestacions seran garantides i gratuïtes mentre es mantinga la situació d'urgència social.

Té especial rellevància en l'actual tessitura com a fonament de dret l'apartat quart de l'article 70, quan diu que es consideren situacions d'emergència social accidents, catàstrofes o estats de vulnerabilitat i desprotecció social sobrevingudes i inesperades, de conformitat amb la normativa sobre protecció de la seguretat ciutadana, de protecció civil i gestió de les emergències que hi siga aplicable.

4. El Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l'impacte econòmic i social del Covid-19, estableix en l'article 3 que la destinació del superàvit de les entitats locals corresponent a 2019 i l'aplicació en 2020 de la disposició addicional setzena del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals es podran destinar a finançar despeses d'inversió incloses en la política de despesa 23, «Serveis socials i promoció social».



5. La resolució de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives per la qual es disposen mesures extraordinàries de gestió dels serveis socials i sociosanitàries en salvaguarda de les persones més vulnerables en el marc de la pandèmia per Covid-19, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana número 8765, de 18 de març de 2020, estableix la posada a la disposició d'aquesta administració dels mitjans i recursos dels serveis socials o sociosanitaris d'altres administracions públiques i entitats privades, així com la disponibilitat de tot el personal funcionalment dependent d'aquestes, i faculta aquesta vicepresidenta i consellera per a dictar les instruccions complementàries que s'estimen necessàries.

Valorada l'actual situació, tenint en compte l'actual estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel Covid-19 i la necessitat d'establir les directrius per a organitzar els serveis socials d'atenció primària amb motiu de l'estat d'alarma provocat per la pandèmia de Covid-19, resolc:

Establir les següents mesures:





MANTENIMENT DELS SERVEIS I PRESTACIONS ESSENCIALS



Primer

Els serveis socials d'atenció primària hauran de continuar garantint les prestacions socials (professionals, econòmiques i tecnològiques) del sistema públic valencià de serveis socials, i no se'n poden suspendre's les funcions, ni tancar-los, excepte en els casos que hagen sigut decretats o que ho siguen en el futur pels òrgans competents en matèria de serveis socials o de sanitat de la Generalitat o del Govern d'Espanya.



Els serveis socials d'atenció primària prestaran el servei amb les condicions i especificitats contingudes en la present resolució.

Les funcions d'atenció o tramitació d'expedients que aquesta resolució estableix que no requerisquen presencialitat al centre de treball habitual o al domicili de les persones beneficiàries o usuàries, es realitzaran des del domicili del professional o la professional, sempre que siga possible.

Així mateix, els professionals i les professionals dels serveis socials d'atenció primària observaran les normes dictades per les autoritats sanitàries amb motiu de la pandèmia per Covid-19 respecte a la comunicació de possibles contagis i, si escau, l'aïllament, la distància de seguretat, la higiene i la protecció.





COORDINACIÓ COVID-19



Segon

La persona que ostente la figura de cap, director o directora o coordinador o coordinadora de l'equip d'atenció primària de serveis socials, nomenarà una persona de l'equip encarregada de coordinar específicament totes les accions per a complir el que s'assenyala en l'apartat tercer i mantindre la comunicació amb la Direcció General d'Atenció Primària i Autonomia Personal.

Aquesta designació es realitzarà l'endemà de la publicació de la present resolució i es comunicarà a la Direcció General d'Atenció Primària i Autonomia Personal (serveissocialsgenerals@gva.es). Si no es produeix la designació en el termini assenyalat, s'entendrà que la coordinació Covid-19 l'exercirà la persona que ostente la figura de cap, director o directora o coordinador o coordinadora de l'equip d'atenció primària.







ACTUACIÓ DAVANT DEL COVID-19



Tercer

L'equip de professionals d'atenció primària de serveis socials detectarà, diagnosticarà i atendrà les persones que patisquen desprotecció social provocada per la pandèmia Covid-19.

Especialment es detectaran, diagnosticaran i atendran situacions de desprotecció que es puguen produir conseqüència de la pandèmia, com ara:

a) Persones majors, persones amb diversitat funcional o persones amb problemes de salut mental que assistien a centres diürns, que no hagen sigut determinades com a persones que han de ser ateses al domicili per tindre xarxa familiar, però les persones cuidadores de la xarxa familiar de les quals s'hagen infectat pel Covid-19 o estiguen aïllades perquè se sospita que ho estan.

b) Persones majors o persones amb pluripatologies prèvies o immunodeprimides que, sense tindre una prestació o servei previ assignat, a causa de la pandèmia es troben en una situació de necessitat per la seua especial vulnerabilitat i a fi d'evitar al màxim que hagen de trencar el confinament per a satisfer necessitats bàsiques, mèdiques o farmacèutiques.

c) Xiquets, xiquetes i adolescents que, pel contagi per Covid-19 del seu progenitor o progenitors o de les persones que en fan de tutores, acollidores o cuidadores, es puguen trobar en una situació de desemparament o de risc de contagi.

d) Xiquets, xiquetes i adolescents que tingueren una beca parcial de menjador escolar de la Generalitat o municipal, als quals els estiguen afectant els tancaments dels menjadors escolars a causa de la pandèmia.

e) Persones contagiades per Covid-19 que, per les característiques del seu habitatge i nucli de convivència, no puguen complir les normes d'aïllament, especialment en els casos que en el nucli de convivència hi haja persones majors o persones amb pluripatologies prèvies o immunodeprimides.

f) Persones sense llar.

g) Persones que, arran de la pandèmia, hagen perdut la seua font d'ingressos econòmics i no estiguen cobertes per les mesures posades en marxa per l'Administració general de l'Estat.

h) Persones que, arran del Covid-19, no hagen pogut acomiadar-se d'un ésser estimat ni compartir el dol de manera comunitària, situació que els puga ocasionar problemes de salut mental.

i) Qualssevol altres situacions assimilables a les anteriors o que puguen provocar una situació de risc de contagi, de desprotecció o de desemparament a persones vulnerables, tant per la seua situació econòmica com per les seues circumstàncies personals.

La persona de coordinació Covid-19 notificarà a la Direcció General d'Atenció Primària i Autonomia Personal (serveissocialsgenerals@gva.es) les possibles incidències detectades en el funcionament dels serveis prestats, provocades per la pandèmia Covid-19. Així mateix, elaborarà un informe final de les actuacions realitzades, les incidències escaigudes i qualsevol altre fet que considere rellevant, per tal de poder avaluar la resposta donada pel sistema públic valencià de serveis socials i les possibles qüestions que s'hagen de millorar en el futur.







DERIVACIÓ A ATENCIÓ SECUNDÀRIA



Quart

En el cas que, amb els recursos disponibles en l'atenció primària, no puga donar-se resposta a la necessitat de la persona, el coordinador o coordinadora comunicarà aquesta situació a la Direcció General d'Atenció Primària i Autonomia Personal (serveissocialsgenerals@gva.es), que assignarà recursos en la xarxa d'atenció secundària.





ATENCIÓ PRIMÀRIA BÀSICA: PRIORITAT D'ACTUACIÓ





Cinqué. Dependència

Els equips d'atenció primària de serveis socials que tramiten les sol·licituds del reconeixement del grau de dependència i accés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques, en el cas que ho consideren per la seua especial vulnerabilitat, hauran d'enviar un informe a la Direcció General d'Atenció Primària i Autonomia Personal (subdireccio_dgap@gva.es) en què comunicaran quins casos han de prioritzar-se sense necessitat de remetre la documentació necessària, que serà remesa amb posterioritat i una vegada finalitzat l'estat d'alarma provocat per la pandèmia de Covid-19.



Sisé. SAD

Per a complir el que es preceptua en l'apartat tercer, els serveis socials d'atenció primària reforçaran el servei d'atenció a domicili, bé per mitjà de la plantilla dels centres diürns sense activitat en aquest moment, bé mitjançant noves incorporacions.

En tot cas, es comunicaran a la Direcció General d'Atenció Primària i Autonomia Personal (serveissocialsgenerals@gva.es) les incidències que es produïsquen en aquests serveis.



Seté. RVI

L'equip tècnic d'atenció primària de serveis socials que tramite les sol·licituds de la renda valenciana d'inclusió (RVI) que consten en les direccions territorials de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives pendents de resolució, en el cas que ho consideren necessari per l'especial vulnerabilitat arran de la pandèmia de la persona sol·licitant i el seu nucli familiar, haurà d'enviar un informe a la direcció territorial corresponent en què comunicaran quins casos han de prioritzar-se.



Huité. Barris inclusius

Els serveis socials d'atenció primària han de reforçar (reorganitzant la plantilla o incrementant-la) l'equip de professionals d'atenció a barris inclusius per a prioritzar aquests barris quan el municipi ho requerisca. L'equip encarregat d'aquestes funcions haurà de coordinar-se amb les entitats públiques i privades que atenen les necessitats del barri.







ATENCIÓ PRIMÀRIA ESPECÍFICA: COORDINACIÓ I ACTUACIÓ



Nové. Coordinació

El professional o la professional que ostente la figura de cap de l'atenció primària de serveis socials al municipi serà l'encarregat o encarregada de coordinar els serveis continguts en l'atenció primària que en l'actualitat s'organitza com a específica (PANGEA, EEIIA, unitats d'Igualtat, entre d'altres) en els equips.



Desé. EEIIA

Els equips específics d'intervenció amb infància i adolescència reforçaran el seguiment, orientació i atenció als xiquets, xiquetes i adolescents i les seues famílies acollidores extenses, a través de l'atenció telemàtica o telefònica, sempre que no requerisquen una atenció presencial a causa de la gravetat de la situació. De la mateixa manera, s'establirà una atenció telemàtica o telefònica als xiquets, xiquetes i adolescents que des dels equips d'atenció primària es consideren de major vulnerabilitat o per tindre declarada la situació de risc.

Es mantindran contactes setmanals amb la persona que coordine els centres de dia d'infància, per a conéixer les incidències dels usuaris i usuàries de recurs tancat temporalment.

Els casos d'abusos sexuals s'atendran sempre presencialment.

Els EEIIA seran els encarregats de l'atenció de les persones incloses en el punt h de l'apartat tercer d'aquesta resolució.

Onzé. Mesures judicials

Els equips específics d'intervenció amb adolescents en conflicte amb la llei i en processos d'execució de mesures judicials al medi obert reforçaran el seguiment, orientació i atenció als i les adolescents i les seues famílies a través de l'atenció telemàtica o telefònica, sempre que no requerisquen una atenció presencial. Es registraran les incidències que es produïsquen i que afecten la mesura judicial.



Dotzé. Unitats d'Igualtat

El personal assignat a les unitats d'Igualtat de la Xarxa Valenciana d'Igualtat durà a terme un seguiment, preferentment telefònic o telemàtic, de les persones usuàries més vulnerables del seu sector, i estarà a la disposició de la persona que coordine el Covid-19 o, si escau, de la persona que coordine els serveis socials d'atenció primària, per a realitzar les funcions que es consideren en cada moment, d'acord amb el seu perfil professional.

En el cas de detecció de situacions de violència de gènere o masclista per part de les unitats d'Igualtat de la Xarxa Valenciana d'Igualtat, s'actuarà seguint el protocol habitual, es traslladarà el cas a la xarxa d'atenció a víctimes de violència de gènere (Xarxa Centres Dona 24 Hores) i ho comunicarà a la persona que coordine el Covid-19 i a la que coordine els serveis socials d'atenció primària.



Tretzé. Xarxa Jove

El personal assignat a la Xarxa Jove durà a terme un seguiment, preferentment telefònic o telemàtic, de les persones usuàries més vulnerables del seu sector, i estarà a la disposició de la persona que coordine el Covid-19 o, si escau, de la persona que coordine els serveis socials d'atenció primària, per a realitzar les funcions que es consideren en cada moment, d'acord amb el seu perfil professional. Així mateix, col·laboraran amb l'Institut Valencià de la Joventut (IVAJ) en la implementació i difusió de continguts en línia dirigits a adolescents i joves durant la duració del confinament domiciliari.



Catorzé. PANGEA

El personal assignat a les oficines PANGEA durà a terme un seguiment, preferentment telefònic o telemàtic, de les persones usuàries més vulnerables del seu sector, i estarà a la disposició de la persona que coordine el Covid-19 o, si escau, de la persona que coordine els serveis socials d'atenció primària, per a realitzar les funcions que es consideren en cada moment, d'acord amb el seu perfil professional.





Quinzé. Programa d'igualtat i inclusió del poble gitano

El personal assignat al Programa d'igualtat i inclusió del poble gitano durà a terme un seguiment, preferentment telefònic o telemàtic, de les persones usuàries més vulnerables del seu sector, i estarà a la disposició de la persona que coordine el Covid-19 o, si escau, de la persona que coordine els serveis socials d'atenció primària per a realitzar les funcions que es consideren en cada moment, d'acord amb el seu perfil professional.

Les mesures acordades tenen caràcter transitori i estaran vigents fins que es complisquen dos mesos a comptar de la finalització de l'estat d'alarma; aquestes es podran modificar en funció dels diferents escenaris que marquen les autoritats competents.

S'adverteix que aquesta resolució posa fi a la via administrativa, i que contra aquesta pot interposar-se un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació, davant de la Sala Contenciosa Administrativa, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, computat en els termes ja indicats, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.





València, 27 de març de 2020.– La vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Mónica Oltra Jarque.

Mapa web