Ficha docv

Ficha docv









DECRET 41/2020, de 27 de març, del Consell, de mesures extraordinàries aplicables als serveis essencials d'intervenció de gestió de l'emergència per la pandèmia per Covid-19. [2020/2739]

(DOGV núm. 8774 de 30.03.2020) Ref. Base de dades 002786/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Justícia Funció pública Organització de l'administració Sanitat Salut pública Assistència sanitària Malaltia infecciosa
    Descriptors:
      Temàtics: funció pública, administració regional, política sanitària, cura d'infermeria, salut pública, malaltia infecciosa, epidèmia, estat d'emergència , monografies



El desenvolupament de la pandèmia de Covid-19, en el conjunt del territori espanyol, ha obligat els poders públics a l'adopció de mesures extraordinàries, tant a escala estatal, amb l'aprovació del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, com en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, amb l'aprovació del Decret 33/2020, de 13 de març, de 2020, del Consell, pel qual es disposen mesures extraordinàries de gestió sanitària en salvaguarda de la salut pública a causa de la pandèmia per coronavirus SARS-CoV (Covid-19).



En previsió que l'evolució de la pandèmia a la Comunitat Valenciana puga originar una emergència de caràcter general, el 14 de març es va activar el Pla territorial d'emergència de la Comunitat Valenciana (PTE CV), el qual fixa les bases per a l'organització que ha d'establir-se en cas d'una gran emergència; esment exprés de les epidèmies es realitza en el catàleg de riscos del PTE CV.

L'estructura del PTE CV es basa, entre altres aspectes, en l'existència d'una organització permanent de resposta davant d'emergències, així com en l'activació escalonada del pla, amb la constitució d'estructures de resposta proporcionals a la gravetat de l'emergència. El reconeixement que les circumstàncies actuals obeeixen a una situació extraordinària sense precedents està recollit pel Reial decret 463/2020.



Tot i la necessitat de mantindre algunes activitats sobre el territori de la Comunitat Valenciana desenvolupades pel personal considerat essencial, però adscrit a la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, ha d'assegurar-se l'oportuna coordinació en el moment d'adoptar les mesures previstes en aquest decret. D'altra banda, tenint en compte que aquesta emergència és de caràcter sanitari, les actuacions a les quals es destine aquest personal estaran orientades, en tot cas, a tasques complementàries d'acord amb les seues especialitats, per a assegurar la major eficàcia de la col·laboració.

Per tant, i a fi de garantir l'operativitat del PTECV en aquesta situació tan extraordinària, esdevé necessari estendre les mesures adoptades per als recursos sanitaris, als serveis essencials d'emergència contemplats per la Llei 13/2010, de la Generalitat, de protecció civil i gestió d'emergències, i de conformitat amb l'esmentat Real Decret 463/2020.



Per tot això, en virtut del que disposa l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 27 de març de 2020,





DECRETE



Article 1. Àmbit d'aplicació

Les mesures establides en aquest decret seran aplicables a tot el personal que tinga la consideració de servei essencial d'intervenció, en els termes establits en la Llei 13/2010, de 23 de novembre, de la Generalitat, de protecció civil i gestió d'emergències, siga quina siga la seua naturalesa i règim jurídics, sense perjudici de les competències de l'autoritat competent determinada en el Reial decret 463/2020.



El personal adscrit a la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica quedarà, fins que siga requerit, en la mateixa situació que tinga fins al moment de l'aprovació d'aquest decret exercint les tasques assignades.

Se n'exceptua el personal afectat pel Decret 33/2020, de 13 de març, de 2020, del Consell, pel qual es disposen mesures extraordinàries de gestió sanitària en salvaguarda de la salut pública a causa de la pandèmia per coronavirus SARS-CoV (Covid-19).

Article 2. Àmbit temporal

Les mesures incloses en aquest decret es mantindran mentre dure l'estat d'alarma.



Article 3. Modificació de l'àmbit ordinari funcional i territorial de personal

Tot el personal contemplat en l'àmbit d'aplicació d'aquest decret (d'ara endavant, serveis essencials d'intervenció) podrà ser requerit per la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, en qualitat de directora del Pla territorial d'emergència de la Comunitat Valenciana, per a realitzar funcions diferents relacionades amb l'assistència o cobertura directa o indirecta de la present contingència, tenint en compte que els requeriments compatibilitzaran la tasca específica amb el lloc de treball, categoria o especialitat que exercia d'acord amb el seu perfil de competència, tot això sense perjudici del que estableix el Reial decret 463/2020.



Article 4. Suspensió temporal de la normativa ordinària d'aplicació en matèria de jornada de treball i descans

1. En funció de les necessitats que l'evolució de l'emergència tinga, la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, en qualitat de directora del Pla territorial d'emergència de la Comunitat Valenciana, podrà suspendre la regulació de la normativa relativa a jornada de treball i descans que siga aplicable a cada tipus de personal, amb la comunicació prèvia als òrgans de representació de personal. No obstant això, la suma dels descansos que hagen de tindre lloc en el conjunt d'una setmana no podrà ser inferior a setanta hores, amb una mitjana de descans entre jornades de treball de deu hores. La superació de la jornada i la reducció de descansos respecte dels establits amb caràcter ordinari s'establiran segons les necessitats que requerisca la situació.



2. D'altra banda, el mateix òrgan directiu també podrà suspendre el règim ordinari de permisos, llicències i vacances, així com de reduccions de jornada.

3. Queda exceptuat de l'aplicació dels apartats anteriors el personal que, per les seues condicions de salut, puga considerar-se especialment vulnerable, situació que haurà de ser comunicada als respectius serveis de personal de cadascun dels serveis.



Article 5. Reincorporació de personal en determinats supòsits

Si és necessari, la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública podrà aplicar la suspensió temporal de les exempcions de guàrdies per raons d'edat, així com de les autoritzacions de compatibilitat per a l'exercici d'altres activitats. Així mateix, el personal amb dispensa absoluta d'assistència al lloc de treball per exercici de funcions sindicals podrà sol·licitar voluntàriament, davant del seu òrgan de gestió de personal, l'autorització per a exercir funcions assistencials, sense que això determine el cessament de la dispensa ni del personal substitut que puga haver-hi.



Article 6. Recuperació de personal en situació de segona activitat



El personal que es trobe en situació de segona activitat podrà sol·licitar la reincorporació voluntària al servei actiu. Una vegada valorada l'oportunitat de la reincorporació, es realitzarà el nomenament laboral que corresponga, que podrà ser tant de jornada completa com a temps parcial.



Article 7. Contracte d'emergència

S'autoritza la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, en l'àmbit de les seues competències, per a la concertació dels contractes d'emergència que siguen imprescindibles per a l'adequada gestió de les necessitats de la població de la Comunitat Valenciana.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Dotació pressupostària

La conselleria amb competències en matèria d'hisenda impulsarà les actuacions precises per a dotar els crèdits pressupostaris necessaris per a l'adequat compliment de les mesures extraordinàries que requerisca l'aplicació d'aquest decret. En tot cas, aquestes mesures es finançaran en el marc de la normativa pressupostària vigent i seran ateses amb càrrec tant a les disponibilitats pressupostàries existents com a la dotació del Fons de Contingència.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Dació de compte

Les conselleries competents en matèria de protecció civil i gestió d'emergències i hisenda, en el termini màxim de tres mesos, retran compte al Consell sobre el cost efectiu de la posada en marxa i el desenvolupament de les diverses mesures contemplades en aquest decret, així com de la incidència d'això en el pressupost de la Generalitat per a 2020.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Habilitació normativa

La persona titular de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública podrà dictar les disposicions que siguen necessàries per al desenvolupament i l'aplicació d'aquest decret.



València, 27 de març de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Justícia, Interior

i Administració Pública,

GABRIELA BRAVO SANESTANISLAO

Mapa web