Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 3 d'abril de 2020, de la Vicepresidenta i Consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es confirmen mesures extraordinàries de gestió dels serveis socials i sociosanitaris en salvaguarda de les persones més vulnerables en el marc de la pandèmia per Covid-19 i s'estableixen noves. [2020/2816]

(DOGV núm. 8782 de 04.04.2020) Ref. Base de dades 002934/2020




ANTECEDENTS DE FET



1. El Covid-19, per la seua facilitat de contagi i ràpida extensió, ha generat un greu problema de salut pública global que ha tingut com a conseqüència l'adopció de mesures sanitàries i de limitació de la lliure circulació, a fi de protegir a la població, sobretot als col·lectius més vulnerables.



2. Els serveis socials valencians estan destinats a la prevenció, promoció de l'autonomia personal de caràcter integral i atenció de les necessitats personals, familiars i socials. Així mateix, tenen l'obligació de garantir la inclusió social. El Sistema Públic Valencià de Serveis Socials té caràcter de servei públic essencial.



3. En l'actual context, els serveis socials valencians han d'atendre una població considerada d'alt risc en el cas de contagi del coronavirus Covid-19, per al que resulta indispensable mobilitzar recursos materials i humans extraordinaris i mesures de gestió i coordinació excepcionals per a previndre i, en el seu cas, combatre la malaltia amb les màximes garanties en la preservació de la salut i el benestar de les persones més vulnerables, així com atendre les conseqüències econòmiques i socials que aquesta crisi sanitària està provocant.



4. El personal tant de l'àmbit públic com del sector privat i el tercer sector ha de redoblar, és aquest moments de crisis, els esforços per a protegir a la població més vulnerable de tots els col·lectius als quals atén aquesta Vicepresidència i Conselleria sotmetent-se en tot moment als protocols de seguretat sanitària establits amb motiu de la pandèmia de Covid-19 i vetlant per la protecció de la seua pròpia salut.



FONAMENTS DE DRET



1. El Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel Covid-19 delega, en el paràgraf segon de l'apartat segon de l'article quart, en el Ministre de Sanitat les competències en serveis socials i, en el seu apartat tercer, li habilita a dictar les ordenes, resolucions, disposicions i instruccions interpretatives que, en l'esfera especifica de la seua actuació, siguen necessaris per a garantir la prestació de tots els serveis, ordinaris i extraordinaris, amb vista a la protecció de persones, béns i llocs, mitjançant l'adopció de qualsevol de les mesures previstes en l'article 11 de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny.

2. La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, General de Salut Pública, per part seua, estableix en l'apartat primer de l'article 54 que, “sense perjudici de les mesures previstes en la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de Mesures Especials en Matèria de Salut Pública, amb caràcter excepcional i quan així ho requerisquen motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'Administració General de l'Estat i les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, en l'àmbit de les seues respectives competències, podran adoptar quantes mesures siguen necessàries per a assegurar el compliment de la Llei” i en el seu apartat segon que, “en particular, sense perjudici del que es preveu en la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, l'autoritat competent podrà adoptar, mitjançant resolució motivada, les següents mesures:

a) La immobilització i, si escau, el decomís de productes i substàncies.

b) La intervenció de mitjans materials o personals.

c) El tancament preventiu de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries.

d) La suspensió de l'exercici d'activitats.

e) La determinació de condicions prèvies en qualsevol fase de la fabricació o comercialització de productes i substàncies, així com del funcionament de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries a què es refereix aquesta Llei, amb la finalitat de corregir les deficiències detectades.

f) Qualsevol altra mesura ajustada a la legalitat vigent si existeixen indicis racionals de risc per a la salut inclosa la suspensió d'actuacions d'acord amb el que s'estableix en el Títol II d'aquesta Llei”.

En l'apartat tercer d'aquest precepte s'estableix que: “les mesures s'adoptaran prèvia audiència dels interessats, excepte en risc imminent i extraordinari per a la salut de la població i la seua duració no excedirà del temps exigit per la situació de risc que les va motivar.

Les despeses derivades de l'adopció de mesures cautelars contemplades en el present article seran a càrrec de la persona o empresa responsable”.

3. La Generalitat, a través de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, té competència exclusiva en matèria de serveis socials, de conformitat amb l'article 49.1.49a de l'Estatut d'Autonomia.

4. La Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana estableix en l'apartat tercer de l'article cinqué que el sistema públic valencià de serveis socials té caràcter de servei públic essencial, perquè d'aquest es deriven prestacions indispensables per a satisfer les necessitats bàsiques personals i millorar les condicions de la qualitat de vida de la ciutadania, segons el que es disposa en l'article 128.2 de la Constitució Espanyola.



5. L'Ordre del Ministeri de Sanitat, SND/295/2020, de 26 de març, per la qual s'adopten mesures en matèria de recursos humans en l'àmbit dels serveis socials davant la situació de crisi ocasionada pel COVID-19, publicada en el «BOE» núm. 86, de 28 de març de 2020, estableix una sèrie de mesures especials en matèria de recursos humans per a la garantia del correcte funcionament del sistema de serveis socials en el seu conjunt i la continuïtat d'aquests, en desenvolupament i aplicació del que es preveu en el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 i resulta d'aplicació a tots els centres i entitats que presten qualsevol dels serveis continguts en el Catàleg de Referència aprovat per Acord del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència el 16 de gener de 2013, amb independència de la seua titularitat, així com als seus treballadors i treballadores qualsevol que siga la naturalesa de la seua relació contractual o administrativa.



Aquesta ordre disposa en el punt seté que Correspon a l'Institut de Majors i Serveis Socials (Imserso) i a les autoritats competents de cada comunitat autònoma dictar les resolucions, disposicions i instruccions interpretatives que, en l'esfera específica de la seua actuació siguen necessàries per a garantir l'eficàcia d'allò disposat en aquesta ordre».



6. La Resolució de la Vicepresidenta i Consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, de 17 de març de 2020, publicada en el DOGV núm. 8765 de 18 de març de 2020, va establir una sèrie de mesures extraordinàries de gestió dels serveis socials i sociosanitaris en salvaguarda de les persones més vulnerables en el marc de la pandèmia per Covid-19.



Valorada l'actual situació, tenint en compte l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel Covid-19, i la necessitat de continuar prestant els serveis de l'àmbit social i sociosanitari amb les garanties de seguretat i salut establertes en les normatives actuals i en concret en el Procediment d'actuació per als Serveis de Prevencio de Riscs Laborals front l-exposició al SARs-CoV-2 de 30 de març de 2020 o les seues modificacions, es procedeix a confirmar les existents i a adoptar noves mesures preventives per a assegurar aquesta prestació.



En conseqüència, resolc:



Primer

La posada a la disposició d'aquesta Administració dels mitjans i recursos dels serveis socials o sociosanitaris d'altres administracions públiques i entitats privades. Això es realitzarà de manera gradual segons les necessitats socials posant-se a disposició els centres, establiments, serveis i programes d'atenció social o sociosanitària, així com el seu personal amb l'autorització judicial prèvia quan resulte pertinent i amb l'oportuna comunicació al ministeri corresponent.



Segon.

Disponibilitat de tot el personal funcionalment dependent d'aquests serveis qualsevol que siga la seua naturalesa i règim jurídic per a realitzar funcions diferents a les corresponents al seu lloc de treball, categoria o especialitat, relacionades amb l'atenció social o sociosanitària, directa o indirecta, d'acord amb el seu perfil professional, sense perjudici del que s'estableix en el Decret 32/2020, de 13 de març, del Consell, pel qual es disposen mesures extraordinàries de gestió sanitària en salvaguarda de la salut pública a causa de la pandèmia per coronavirus SARS-CoV (Covid-19) respecte de la prioritat de la conselleria competent en sanitat universal i salut publica sobretot el personal sanitari.



Es podran encomanar funcions diferents de les corresponents al lloc de treball, categoria o especialitat, si bé preferentment aquests funcions seran similars o anàlogues a les del lloc que es ve exercint i tenint en compte la capacitació professional. Així mateix, es podran adoptar mesures de reassignació d'efectius i canvis de centre de treball sempre que no comporten la mobilitat geogràfica no voluntària del treballador o treballadora. Es procurarà aplicar, en cas de canvi de centre de treball, la menor distància geogràfica que calga, prenen de referència el domicili del treballador o treballadora.



A tal efecte, la persona titular de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives resoldrà les propostes de reassignació d'efectius necessàries i justificades, durant el període en què estiga vigent l'estat d'alarma, segons la modalitat o forma de gestió del recurs, centre o servei objecte de la reassignació.

La reassignació d'efectius haurà de respectar les condicions establides en el paràgraf segon d'aquest apartat.

En tot cas, la reassignació d'efectius i/o mobilitat funcional no podrà afectar les dones víctimes de violència de gènere que tinguen adaptat el seu lloc de treball per aquesta circumstància. Tampoc serà aplicable a dones embarassades



Tercer

Es podrà suspendre el règim ordinari relatiu a jornades de treball i descans que s'aplique a cada tipus de personal prèvia comunicació als òrgans de representació del personal i respectant els descansos establits per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública en el Decret 32/2020, de 13 de març, del Consell, sempre amb caràcter gradual i amb utilització racional dels recursos humans disponibles.



Aquesta mesura és extensiva al personal que realitze funcions de manteniment o d'administració, i qualsevol altra que contribuïsca al funcionament de l'atenció social i sociosanitària o de dispositius de prevenció, control o seguiment.



Quar

Es podrà suspendre el règim ordinari de permisos, llicències i vacances, així com les reduccions de jornada i el règim de torns.

No se suspendran aquells permisos relacionats amb la situació de persones que estiguen afectades o presenten símptomes de la malaltia del coronavirus SARS-CoV (Covid-19) i casos de força major que sempre seran valorats pel centre directiu competent, així com els casos de personal valorat com a treballador/a especialment sensible d'acord amb el Procediment d'actuació per als Serveis de Prevenció de Riscs Laborals ront l'exposició al coronavirus Sars-Cov-2.



Aquesta mesura és extensiva al personal que realitze funcions de manteniment o d'administració, i qualsevol altra que contribuïsca al funcionament de l'atenció social i sociosanitària o de dispositius de prevenció, control o seguiment



Cinqué

Tot el personal de serveis socials, independentment que ja estiga prestant els seus serveis en modalitats no presencials de treball o unes altres, haurà d'estar disponible per a ser requerit en qualsevol moment per a la prestació de tasques presencials, bé les que siguen pròpies del lloc de treball exercit bé aquelles que li puguen encomanar d'acord amb l'apartat segon d'aquesta resolució, amb excepció d'aquelles persones que es troben en situació d'aïllament domiciliari per COVID-19 o se'ls haja concedit un permis relacionat amb la situació de persones que estiguen afectades o presenten símptomes de la malaltia del coronavirus SARS-CoV (Covid-19) i casos de força major que sempre seran valorats pel centre directiu competent, així com els casos de personal valorat com a treballador/a especialment sensible d'acord amb el Procediment d'actuació per als Serveis de Prevenció de Riscs Laborals front l'exposició al coronavirus Sars-Cov-2 de 30 de març de 2020 o les seues modificacions.

Aquesta mesura és extensiva al personal que realitze funcions de manteniment o d'administració, i qualsevol altra que contribuïsca al funcionament de l'atenció social i sociosanitària o de dispositius de prevenció, control o seguiment.



Sisé

Es podran adoptar les mesures necessàries per a la protecció de les persones, béns i llocs, podent imposar al personal dels serveis socials la prestació de serveis extraordinaris, ja siga en raó de la seua duració o de la seua naturalesa. Les mesures que s'adopten hauran de contribuir a la correcta prestació dels serveis socials objecte d'aquesta instrucció i hauran d'utilitzar de manera racional els recursos humans disponibles. Així mateix, hauran d'atendre els principis de necessitat i proporcionalitat. Aquests mesures no seran aplicable a les dones embarassades.



Seté

D'acord amb l'Ordre del Ministeri de Sanitat, SND/295/2020, de 26 de març, el personal amb dispensa absoluta d'assistència al lloc de treball per exercici de funcions sindicals haurà de reincorporar-se de manera temporal per a exercir les seues funcions en atenció a la situació generada pel COVID-19. La reincorporació d'aquests treballadors no suposarà el cessament del personal substitut que poguera existir.





Huité

La present resolució deixa sense efecte a l'anterior Resolució de la Vicepresidenta i Consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es disposen mesures extraordinàries de gestió dels serveis socials i sociosanitaris en salvaguarda de les persones més vulnerables en el marc de la pandèmia per Covid-19 de 17 de març de 2020, publicada en el DOGV núm. 8765 de 18 de març de 2020 i les instruccions que contradiuen la present resolució.



Nové

Per a la correcta execució d'aquests mesures es dictaran les instruccions complementàries que s'estimen necessàries pels òrgans competents per al desenvolupament d'aquesta resolució.

Se sotmetran a autorització, en el seu cas, o ratificació judicial, les mesures en concret que s'adopten.



S'adverteix que la present resolució posa fi a la via administrativa, podent interposar-se recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà al de la seua notificació, davant la Sala contenciosa administrativa, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciós Administrativa, o recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, computat en els termes ja indicats, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.



València, 3 d'abril de 2020.- La vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Mónica Oltra Jarque.



Mapa web