Ficha docv

Ficha docv









DECRET 47/2020, de 10 d'abril, del Consell, d'adopció de mesures, per la Covid-19, per a l'acreditació de les actuacions dels serveis d'assistència jurídica gratuïta per a la meritació de la indemnització [2020/2906]

(DOGV núm. 8789 de 15.04.2020) Ref. Base de dades 003071/2020




El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, estableix una sèrie de mesures, de caràcter excepcional, imprescindibles per a enfrontar-la i proporcionals a la seua extrema gravetat.

Entre aquestes mesures, la disposició addicional segona determina la suspensió i interrupció, amb caràcter general, dels terminis previstos en les lleis processals per a tots els ordres jurisdiccionals, amb la previsió expressa de la seua represa quan perda vigència el reial decret o les seues pròrrogues. No obstant això, n'excepciona l'aplicació de la interrupció i suspensió:

a) en l'ordre jurisdiccional penal, als procediments d'habeas corpus, a les actuacions encomanades als serveis de guàrdia, a les actuacions amb detingut, a les ordres de protecció, a les actuacions urgents en matèria de vigilància penitenciària i a qualsevol mesura cautelar en matèria de violència sobre la dona o menors, i, en fase d'instrucció, es podrà acordar la pràctica d'actuacions urgents i inajornables;



b) en la resta d'ordres jurisdiccionals, en determinats procediments que s'hi detallen; i,

c) en tot cas, respecte d'aquelles actuacions judicials que, per acord del jutge o tribunal, siguen necessàries per a evitar perjudicis irreparables en els drets i interessos legítims de les parts en el procés.

Com a conseqüència d'aquestes mesures excepcionals, la Comissió Permanent del Consell General del Poder Judicial, el 14 de març del 2020, va acordar la suspensió de totes les actuacions judicials programades i dels terminis processals que tal decisió comporta, excepte en els supòsits dels serveis essencials. Posteriorment, l'esmentada Comissió Permanent, el 18 de març de 2020, va acordar que, durant el període de la suspensió dels terminis processals, no escaurà en cap cas la presentació d'escrits de manera presencial, limitant-se la forma telemàtica a aquells que tinguen per objecte únicament i exclusivament actuacions processals declarades urgents i inajornables, per les instruccions i acords dictats a l'efecte per la Comissió Permanent.

Alhora, en la mateixa data, es va dictar la Resolució del Secretari d'Estat de Justícia sobre serveis essencials en l'Administració de Justícia, i en l'apartat A) s'indica que es consideren serveis essencials, d'acord amb les Instruccions del Consell General del Poder Judicial relatives a la prestació del servei públic judicial davant la situació generada per la Covid-19, entre altres, qualsevol actuació judicial que, de no practicar-se, poguera causar perjudicis irreparables, així com els serveis de guàrdia exclusivament a l'efecte de detinguts i incidències.



Totes aquestes mesures han sigut confirmades i ampliades pel Reial decret llei 10/2020, de 29 de març, pel qual es regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores per compte d'altre que no presten serveis essencials, amb la finalitat de reduir la mobilitat de la població en el context de la lluita contra la Covid-19.

En el marc de l'esmentat Reial decret 463/2020, davant la necessitat d'implementar mesures immediates i eficaces per a fer front a aquesta conjuntura, i a l'empara del que s'estableix en el seu article 6, segons el qual: «cada administració conservarà les competències que li atorga la legislació vigent, en la gestió ordinària dels seus serveis, per a adoptar les mesures que estime necessàries en el marc de les ordres directes de l'autoritat competent, a l'efecte de l'estat d'alarma, i sense perjudici del que s'estableix en els articles 4 i 5», la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública ha vingut dictant diverses resolucions de caràcter organitzatiu i temporal.

A fi de garantir la prestació dels serveis essencials en l'administració de Justícia en el territori de la Comunitat Valenciana, s'ha dictat la Resolució, de 15 de març de 2020, de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, sobre serveis essencials en l'Administració de Justícia amb motiu de la Covid-19, que fixa una plantilla mínima que permeta garantir el servei públic judicial davant la declaració de l'Estat d'Alarma, per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

En el mateix sentit, per Resolució, de 23 de març de 2020, de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, es complementen les resolucions de 14 i de 17 de març de 2020, de mesures excepcionals a adoptar en els centres de treball dependents de l'Administració de la Generalitat, amb motiu de la Covid-19. Entre altres mesures organitzatives, es fomenten les modalitats no presencials de treball establertes en les resolucions dictades amb anterioritat, tot limitant, amb caràcter general, el volum de personal que presta serveis de manera presencial en cada centre de treball al 10 % dels efectius.

D'altra banda, el Reial decret 463/2020, també estableix, en la disposició addicional tercera, apartats 1 i 2, la suspensió de termes i interrupció dels terminis per a la tramitació dels procediments administratius de les entitats del sector públic. I preveu, en el seu apartat 4, la possibilitat que es puga acordar, motivadament, la continuació d'aquells procediments administratius que vinguen referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l'estat d'alarma, o que siguen indispensables per a la protecció de l'interés general o per al funcionament bàsic dels serveis.

En aquest ordre de coses, han de continuar prestant-se, igual que altres serveis essencials, els serveis d'assistència jurídica gratuïta. Aquests serveis són indispensables per al normal funcionament dels serveis essencials fixats consensuadament pel Ministeri de Justícia, el Consell General del Poder Judicial, la Fiscalia General de l'Estat i les comunitats autònomes amb competències en la matèria, i plasmats en la Resolució del Secretari d'Estat de Justícia de data 14 de març de 2020, en el marc del Reial decret 463/2020.

El Reial Decret llei 10/2020, expressament exclou de l'àmbit d'aplicació del permís retribuït les persones treballadores que presten serveis relacionats amb la protecció i atenció de víctimes de violència de gènere; i les que treballen com a el advocats i les advocades i els procuradors i les procuradores i que assistisquen a les actuacions processals no suspeses pel Reial decret 463/2020.

Entre les actuacions que comprenen aquests serveis bàsics i essencials es troben, entre altres, les assistències a les víctimes de violència de gènere i a altres persones especialment vulnerables, a les persones detingudes, preses o investigades i guàrdies; i a la defensa i representació processal prestades per les advocades i els advocats i les procuradores i procuradors adscrits als torns d'ofici. La realització d'aquestes actuacions contribueix al compliment efectiu del dret fonamental d'accés a la justícia, i del dret a la justícia gratuïta de les persones que manquen de recursos, reconeguts per la Constitució.



Però totes les mesures dictades per a la gestió de la situació generada per la pandèmia Covid-19, afecten la realització, gestió i funcionament bàsic dels serveis d'assistència jurídica gratuïta que presten les persones professionals de l'advocacia i de la procura, i els col·legis d'advocades i advocats i de procuradores i procuradors, ja que, entre altres conseqüències, suposen la limitació de recursos personals i materials, i impedeixen el normal accés als jutjats i tribunals i la tramitació presencial d'escrits davant els òrgans judicials. Tot això ha alterat de facto la via ordinària i el procediment d'acreditació de la realització de les actuacions corresponents als serveis d'assistència jurídica gratuïta pels i les professionals de l'advocacia i de la procura, a l'efecte de la meritació de la indemnització, segons el que s'estableix en l'article 48 del Reglament de justícia gratuïta aprovat pel Decret 17/2017, de 10 de febrer, del Consell.

L'article 48 de l'esmentat Reglament de justícia gratuïta, regula la meritació de la indemnització, que, respecte de les actuacions del torn d'ofici, es produeix amb l'acreditació documental davant el respectiu col·legi professional de les actuacions realitzades. I, en l'apartat 4, estableix com s'ha d'efectuar l'acreditació documental: mitjançant l'aportació del taló, segellat o signat digitalment per l'òrgan judicial, i còpia de la resolució de l'òrgan judicial o, només si aquesta no fora preceptiva per a reportar el dret al cobrament, còpia del document que acredite la prestació del servei que genera aquest dret. El taló que s'ha d'emplenar és el model normalitzat de l'annex IV del propi Reglament de justícia gratuïta.

Tot l'anterior determina l'extraordinària i urgent necessitat que, a l'empara del que es preveu en l'apartat 4, de la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, es tramite un decret organitzatiu, de caràcter temporal, que permeta la prestació i funcionament bàsic dels serveis essencials d'assistència jurídica gratuïta. Aquest decret regula l'acreditació documental de les actuacions que, per a la prestació d'aquests serveis, realitzen els i les professionals de l'advocacia i la procura. I, conseqüentment, de conformitat amb el que es preveu en la disposició addicional tercera, apartat 4, del Reial decret 463/2020, disposa la no suspensió dels terminis dels procediments administratius, necessaris perquè les advocades i els advocats i les procuradores i els procuradors acrediten aquestes actuacions davant els seus respectius col·legis professionals, i aquests, al seu torn, ho justifiquen davant l'administració autonòmica per a la meritació i posterior cobrament de les indemnitzacions corresponents, segons el que s'estableix en el Reglament de justícia gratuïta.

En conseqüència, de conformitat amb el que s'estableix en l'apartat 4, de la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, i en l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, a proposta de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, prèvia deliberació del Consell, en la reunió del 10 d'abril de 2020,







DECRETE



Article 1. Objecte

Durant la vigència de l'estat d'alarma o de qualsevol de les seues pròrrogues, l'acreditació documental mitjançant taló a la qual es refereix l'article 48 del Reglament d'assistència jurídica gratuïta, aprovat pel Decret 17/2017, de 10 de febrer, del Consell, quedarà suspesa, reprenent-se l'obligació de presentar els talons derivats de les actuacions realitzades durant l'estat d'alarma una vegada cesse aquest.

Durant la vigència de l'estat d'alarma o de qualsevol de les seues pròrrogues, serà obligatori acreditar les actuacions per a reportar el pagament mitjançant l'aportació de la còpia de la resolució de l'òrgan judicial o, només si aquesta no fora preceptiva per a reportar el dret al cobrament, còpia del document que acredite la prestació del servei que genera aquest dret.

Extingida la vigència de l'estat d'alarma o de qualsevol de les seues pròrrogues, els òrgans judicials i centres de detenció segellaran o signaran digitalment els talons que acrediten actuacions realitzades pels professionals, durant l'estat d'alarma o de qualsevol de les seues pròrrogues.

El que es disposa en aquest decret només serà aplicable a les actuacions realitzades a partir de la declaració de l'estat d'alarma i durant la seua vigència o la de les seues pròrrogues. En cap cas s'aplicarà a actuacions realitzades amb anterioritat a la declaració de l'estat d'alarma ni amb posterioritat a l'extinció de la seua vigència o la de les seues pròrrogues.



Article 2. Vigència de terminis per a l'acreditació i pagament de les indemnitzacions corresponents a les actuacions d'assistència jurídica gratuïta

Durant la vigència de l'estat d'alarma o de qualsevol de les seues pròrrogues, no se suspenen els terminis dels procediments per a l'acreditació i pagament de les indemnitzacions corresponents a les actuacions dels serveis d'assistència jurídica gratuïta, a les quals es refereix l'article 48 del Reglament d'assistència justícia gratuïta aprovat pel Decret 17/2017, de 10 de febrer, del Consell, de conformitat amb el que es preveu en l'apartat 4, de la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació de les mesures regulades per aquest decret no tindrà cap incidència en la dotació dels capítols de despesa del pressupost de la Generalitat i, en tot cas, serà atesa amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent en justícia.







DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor.

Aquest decret entrarà en vigor el dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 10 d'abril de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Justícia, Interior

i Administració Pública,

GABRIELA BRAVO SANESTANISLAO

Mapa web