Ficha docv

Ficha docv









DECRET 51/2020, de 17 d'abril, del Consell d'aprovació de les bases reguladores i de concessió directa d'ajudes urgents per al finançament de solucions científiques innovadores directament relacionades amb la lluita front la Covid-19. [2020/2979]

(DOGV núm. 8793 de 20.04.2020) Ref. Base de dades 003169/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital
    Grup temàtic: Ajudes
    Matèries: Ciència i investigació Sanitat Salut pública Assistència sanitària Malaltia infecciosa
    Descriptors:
      Temàtics: investigació científica, política d'investigació, investigació i desenvolupament, política sanitària, cura d'infermeria, salut pública, malaltia infecciosa, epidèmia, estat d'emergència



Com a conseqüència de l'emergència de salut pública ocasionada per la Covid-19, el Govern d'Espanya ha declarat mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.



L'impacte que està tenint aquesta situació d'excepcionalitat obliga les administracions públiques, en l'àmbit de les seues competències, a adoptar amb la màxima celeritat aquelles mesures tendents a combatre els efectes de la Covid-19.

En aquest sentit, la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, a través de l'Agència Valenciana d'Innovació, va fer el 27 de març de 2020, en la seua web , una crida als agents del Sistema d'Innovació de la Comunitat Valenciana (SVI), perquè proposaren solucions científiques innovadores en la lluita contra el coronavirus i, en concret, entorn dels àmbits d'actuació següents:

- Equips de protecció individuals o col·lectius (mascaretes, vestits, ulleres, guants…) millorats.

- Detecció i destrucció del virus, sistemes de desinfecció massiva.

- Nous dispositius d'intervenció o tractament del virus.

- Solucions per a fabricació de ventiladors invasius.

- Solucions, entre altres, amb intel·ligència artificial, per a conèixer en temps real la disponibilitat de recursos sanitaris o diagnòstics per imatge.

- Solucions automatitzades per a prestació de serveis no sanitaris en l'àmbit hospitalari.

- Solucions, entre altres, amb intel·ligència artificial, per a millorar la resposta ciutadana davant la crisi sanitària.

El termini per a la presentació d'expressions d'interés va finalitzar el 3 d'abril de 2020. Atés que les propostes presentades pels agents de l'SVI ofereixen solucions d'implementació, en molt curt termini de temps i amb un notable impacte en la mitigació de la Covid-19 quan reduir temps és vital, es justifica l'atorgament de subvencions en règim de concessió directa, d'acord amb el que es preveu en l'article 22, apartat 2.c) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

D'altra banda, l'article 168 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, estableix el contingut mínim de les bases reguladores per a la concessió de les subvencions esmentades, així com alguns dels tràmits que han de seguir-se en el procediment d'elaboració.



S'ha aplicat el Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat, dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques.



Les subvencions que es concedeixen són compatibles amb el mercat interior ja que, d'acord amb l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), es declaren compatibles amb el mercat interior determinades ajudes que tinguen per objectiu reparar els perjudicis causats per desastres naturals o per altres esdeveniments de caràcter excepcional, com és la Covid-19.



D'acord amb el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, així com amb el Decret 243/ 2019, de 25 d'octubre, del Consell d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, correspon a aquest departament exercir les competències en matèria d'universitats, ciència i investigació i innovació tecnològica.

Per tot l'exposat, havent-se seguit els tràmits que es recullen en l'article 168.1.C de la Llei 1/2015; en virtut del que disposa l'article 28.c) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell; i a proposta de la consellera d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, prèvia deliberació del Consell en la reunió de 17 d'abril de 2020,





DECRETE



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret és regular la concessió directa de les subvencions de caràcter excepcional, destinades a les beneficiàries que figuren en l'annex, com a entitats que disposen de solucions científiques innovadores, que encara no estan disponibles en el mercat, i que poden implementar-se en àmbits directament relacionats amb la lluita enfront de la Covid-19.



Artículo 2. Raons d'interés públic que concorren en la seua concessió i impossibilitat de la seua convocatòria pública

1. Aquestes subvencions es concedeixen de manera directa, en aplicació del que es preveu en l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, per concórrer raons d'interés econòmic, social i humanitari, en virtut de les circumstàncies derivades de la declaració de l'estat d'alarma en tot el territori nacional, mitjançant el Reial decret 463/2020. Les subvencions regulades en aquest decret tenen caràcter singular, derivat del caràcter excepcional i únic dels esdeveniments que motiven el procediment en qüestió. Donat l'objecte específic de la subvenció, se segueix el procediment de concessió directa i no el de concurrència competitiva.



2. En concret, les raons d'interés públic que justifiquen l'atorgament directe de les subvencions radiquen en la urgència d'atendre les necessitats, i de combatre els efectes socials i sanitaris que està tenint la Covid-19 en la Comunitat Valenciana.



Article 3. Finalitat, àmbit i abast d'aquestes subvencions

1. La finalitat d'aquestes subvencions és el finançament de projectes científics innovadors, que encara no estiguen disponibles en el mercat, i que puguen implementar-se a curt termini en àmbits directament relacionats amb la lluita contra la Covid-19.

2. Els projectes finançats estan relacionats amb els objectius següents:

- La producció de respiradors artificials segurs a gran escala.

- La construcció d'algorismes d'intel·ligència artificial (IA) i radiòmica en diagnòstic de la Covid-19 en Raigs X i Tomografia computada.

- La millora del diagnòstic, pronòstic i triatge de pacients Covid-19 mitjançant l'aplicació d'IA a dades clíniques radiològiques.

- La implementació de bases de dades centralitzades i vinculades a dades clíniques per a solucions d'IA en epidèmies tipus Covid-19.

- La disposició d'una plataforma d'alt rendiment per al garbellat d'antivirals i anticossos contra SARS-CoV-2.

- La detecció SARS-CoV-2 mitjançant RT-qPCR en un sol pas, en mostres nasofaríngies o orofaringes directes i en sèrum.

- La disposició d'una plataforma fotònica de biosensat per al diagnòstic precís, senzill i més econòmic del virus SARS-CoV-2 Covid-19.

- El desenvolupament d'un mètode de diagnòstic i caracterització immunològica de fenotips greus d'infecció per 2019-nCoV, mitjançant citometria de flux.



Article 4. Persones beneficiàries i requisits

1. Tenen la consideració de persones beneficiàries aquelles entitats identificades en l'annex d'aquest decret, que han presentat propostes conforme a la crida efectuada per l'Agència Valenciana d'Innovació , i han tingut una valoració òptima quant a qualitat científica, viabilitat, elevat nivell de maduració tecnològica i factibilitat.

2. Les beneficiàries tenen la consideració d'entitats integrants del Sistema Valencià d'Investigació, i són empreses o organismes d'investigació vàlidament constituïts, i amb domicili fiscal o un centre de treball permanent a la Comunitat Valenciana.



Article 5. Finançament

1. L'import global màxim de les ajudes a concedir derivades d'aquest decret ascendeix a 562.910,00 euros, a càrrec dels fons propis de la Generalitat, que podran obtindre, en el seu cas, cofinançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional.

2. D'acord amb la previsió legal de l'últim paràgraf de l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, aquestes ajudes s'imputaran a la línia de subvenció que s'habilite mitjançant el corresponent expedient de modificació pressupostària, en l'aplicació 21.02.01.542.50.7, de l'estat de despeses del pressupost de la Generalitat per a 2020.



Article 6. Projectes objecte de subvenció

1. Els projectes presentats per les persones beneficiàries han sigut avaluats científicament i estratègicament per un comité d'especialistes externs, a través de l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva (AVAP), conforme amb les regles i els criteris que disposa el títol IV de la Llei 2/2009, de 14 d'abril, de la Generalitat, de Coordinació del Sistema Valencià d'Investigació Científica i Desenvolupament Tecnològic, mitjançant els quals s'ha garantit el compliment dels objectius plantejats i la seua adequació a la situació d'urgència que ha donat lloc a aquesta acció, motiu pel qual van acompanyats d'un cronograma d'execució de l'ajuda.

2. Tots els projectes que figuren en l'annex constitueixen una solució innovadora, el nivell de maduració tecnològica (TRL) de la qual és igual o superior a 6 de l'escala que utilitza la Comissió Europea en Horitzó 2020.



Article 7. Import de les ajudes

1. L'import de l'ajuda per a cadascuna de les propostes ve determinat per la quantia indicada per la persona beneficiària per a l'execució de la solució innovadora, d'acord amb la memòria presentada, i pel resultat de l'anàlisi de la idoneïtat de les propostes, efectuada pel comité d'especialistes externs esmentat en l'article sisé d'aquest decret.



2. En qualsevol cas, per a cada sol·licitud, l'import màxim de l'ajuda per a l'execució de l'activitat no és superior a 100.000 euros.



Article 8. Conceptes subvencionats

1. Les ajudes atorgades tindran caràcter de subvenció i compliran el que es disposa en l'article 31 de la Llei 38/2003. En cap cas, no seran subvencionables les despeses excloses en l'esmentat article. En aquest sentit, els tributs són despeses subvencionables quan la persona beneficiària de la subvenció els abona efectivament. No es consideren despeses subvencionables els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació, ni els impostos personals sobre la renda.



2. Les subvencions es destinaran, de manera unívoca, a cobrir les despeses relacionades amb el desenvolupament i execució de les activitats per a les quals hagen sigut concedides. El finançament es destinarà als conceptes següents:

a) Despeses de material fungible i subministraments similars, que es deriven directament del projecte. S'exclou material d'oficina i consumibles informàtics.

b) Despeses d'adquisició d'equipament científicotècnic, incloent-hi programari de caràcter específic, el qual ha d'estar relacionat amb el projecte presentat. S'exclouen els dispositius informàtics d'ús genèric.

c) Despeses de registre de drets de propietat industrial o intel·lectual, derivades de l'execució del projecte.

d) Despeses d'activitats de formació imprescindibles per a l'execució del projecte.

e) Despeses de personal de nova contractació, incloent-hi salaris i quotes de la Seguretat Social, en la mesura en què estiguen dedicades al desenvolupament de la solució innovadora.

f) Despeses de desplaçament i allotjament de personal amb motiu de les activitats del projecte. Les despeses de viatge que s'imputen estaran limitades pels imports establits en el Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Govern Valencià, sobre indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris.

g) Altres despeses d'execució del projecte, que siguen estrictament necessàries per a la seua correcta implementació.



Article 9. Òrgan gestor i procediment

1. La tramitació i la gestió de la subvenció corresponen a la Secretaria Autonòmica d'Universitats i Recerca.

2. La persona beneficiària haurà de manifestar, en el termini de quinze dies hàbils a partir de la publicació d'aquest decret en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, la conformitat amb la concessió de la subvenció i amb les presents bases reguladores, a la qual haurà d'adjuntar-se la memòria detallada del projecte, presentat a la crida efectuada per l'AVI, juntament amb el cronograma del desenvolupament de l'actuació.

3. El document de conformitat, degudament signat, haurà de presentar-se en el registre electrònic de la Generalitat, o conforme al que es disposa en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

4. Les persones beneficiàries adjuntaran una declaració responsable de no estar incurses en les prohibicions previstes en l'article 13 de Llei 38/2003, el compliment de la qual podrà ser comprovat per l'òrgan gestor de la subvenció, llevat que es manifeste oposició expressa per part de la beneficiària, i en aquest cas haurà d'aportar la corresponent documentació acreditativa.

5. Conforme al que es disposa en l'article 68 de la Llei 39/2015, si el document de conformitat s'haguera emplenat de manera incompleta, o no s'hagueren aportat els requisits i documents que s'assenyalen en aquest article, la persona interessada serà requerida perquè, en un termini de deu dies hàbils, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb la indicació que, en cas de no fer-ho, se la tindrà per desistida, prèvia resolució d'arxivament de l'expedient, que haurà de ser dictada en els termes que preveu l'article 21 de la norma esmentada, quedant sense efecte la concessió de la subvenció, i perdent, per tant, el dret a la percepció.



Article 10. Obligacions de les persones beneficiàries

1. Les persones beneficiàries quedaran obligades a sotmetre's a la normativa sobre supervisió, seguiment i control de subvencions, així com a facilitar tota la informació requerida per l'òrgan gestor de la subvenció. Igualment quedaran, en tot cas, subjectes a les obligacions imposades per l'article 14 i concordants de Llei 38/2003.

2. Els projectes científics innovadors hauran de respectar els principis fonamentals establits en la Declaració d'Hèlsinki (Assemblea Mèdica Mundial); en el Conveni del Consell d'Europa relatiu als drets humans i la biomedicina; en la Declaració Universal de la UNESCO sobre el genoma humà i els drets humans; així com els requisits establits en la legislació espanyola en l'àmbit de la investigació biomèdica, la protecció de dades i la bioètica.

3. Atindre's al que es disposa en la Llei 14/2007, de 3 de juliol, d'Investigació biomèdica, quan existisca investigació en humans o utilització de mostres d'origen humà.

4. Complir amb el que es preveu en el Reial decret 1.090/2015, de 4 de desembre, pel qual es regulen els assajos clínics amb medicaments, els comités d'ètica de la investigació amb medicaments, i el Registre Espanyol d'Estudis Clínics.

5. Atindre's al que es disposa en la normativa vigent i en particular Reial decret 53/2013, d'1 de febrer, pel qual s'estableixen les normes bàsiques aplicables per a la protecció dels animals utilitzats en experimentació i altres finalitats científiques, incloent-hi la docència, quan es pense desenvolupar activitat investigadora que implique experimentació amb animals.

6. Atindre's al que es disposa en la Llei 9/2003, de 25 d'abril, sobre la utilització confinada, alliberament voluntari i comercialització d'organismes modificats genèticament, i en el Reial decret 178/2004, de 30 de gener, pel qual s'aprova el reglament general que la desenvolupa, quan es pense desenvolupar activitat investigadora que implique la utilització d'organismes modificats genèticament.

7. Si fos el cas, ajustar-se al que s'estableix en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals i la seua normativa de desenvolupament, quant als riscos relacionats amb l'exposició a agents biològics, quan es pense desenvolupar activitat investigadora que implique la utilització d'aquesta mena d'agents.

8. De conformitat amb la disposició addicional tretze de la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació, el personal investigador i els grups d'investigació, promouran i promocionaran la incorporació de la perspectiva de gènere com una categoria transversal en la investigació i la tecnologia.

9 Acceptació de la cessió, a favor de la Generalitat, de les dades contingudes en la sol·licitud, a efectes estadístics, d'avaluació i seguiment, sense perjudici del que s'estableix en la legislació sobre propietat intel·lectual i sobre protecció de dades de caràcter personal.



Article 11. Règim de justificació

a) Les persones beneficiàries d'aquestes subvencions deuran, de conformitat amb el que es disposa en l'article 14.b) de la Llei 38/2003, acreditar la realització de l'activitat d'investigació i el compliment de la finalitat que determine la concessió i gaudi de la subvenció, així com complir amb el que es disposa en l'article 169 de la Llei 1/2015.



b) Sense perjudici de les instruccions que puga dictar l'òrgan gestor, les entitats beneficiàries estaran obligades a presentar, en el termini que disposa l'apartat f) d'aquest article, la documentació següent com a justificació econòmica del pagament de les subvencions rebudes:

1) Les entitats que, d'acord amb l'article 171.5 de la Llei 1/2015, estan exemptes de prestar garantia per al pagament anticipat, així com les que no estant-ho presten aquesta garantia:

1.1. Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, el seu import, data d'emissió i, en el seu cas, data de pagament.

1.2. Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagen finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la seua procedència.

1.3. Certificació que la subvenció concedida ha sigut degudament registrada en la comptabilitat de l'entitat, i que la documentació original acreditativa de la despesa realitzada es troba en les dependències d'aquesta, a la disposició de l'òrgan instructor, de la Intervenció General de la Generalitat i de la Sindicatura de Comptes.

2) Les restants entitats publiques o privades presentaran un compte justificatiu que contindrà la documentació següent:

2.1. Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, el seu import, data d'emissió, que es justificaran amb factures i altres documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, en fotocòpia compulsada.

2.2. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagen finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la seua procedència.

2.3. Per a la justificació de les despeses de personal realitzades, es presentaran les còpies dels contractes i de les nòmines, acompanyades dels butlletins de cotització TC1 i TC2 del personal contractat.

c) Totes les entitats hauran d'aportar una declaració responsable acreditativa del compliment de les obligacions establides en la Llei 38/2003. A més, si concorre el supòsit previst en l'apartat 3 de l'article 31 de la Llei 38/2003, hauran de presentar els tres pressupostos que han d'haver sol·licitat.

d) Aquelles entitats que estiguen exemptes d'IVA, hauran de remetre certificat acreditatiu d'aquest extrem.

e) Per a efectuar el seguiment científic de la subvenció, es justificarà l'ús de la subvenció concedida mitjançant el compliment de les normes de seguiment cientificotècnic. Per a això, juntament amb la justificació econòmica, es presentarà un informe dels resultats obtinguts després del desenvolupament del projecte.

f) Per a a aquelles entitats a les quals se'ls haja efectuat la bestreta del 100% de la subvenció, el període d'execució de l'activitat objecte de la subvenció finalitzarà el 31 de desembre de 2020, i el termini per a la presentació dels documents justificatius de les subvencions finalitzarà durant el mes de febrer de 2021. En cas contrari, l'activitat objecte de la subvenció es justificarà abans del 15 de desembre de 2020. En tot cas, el termini de justificació es publicarà en la pàgina web de la conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, per mitjà d'instrucció de l'òrgan gestor.



Article 12. Pagament de les subvencions

1. Per a la bestreta de les subvencions, les entitats beneficiàries hauran d'aportar com a garantia un aval bancari per import igual a la quantitat anticipada, incrementada en un 1%. Queden exonerades d'aportar aquesta garantia les entitats assenyalades en l'article 171.5 de la Llei 1/2015.

2. De conformitat amb l'article 171 de la Llei 1/2015, no podrà realitzar-se el pagament de la subvenció en tant la persona beneficiària no es trobe al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, o tinga la condició de subjecte deutor per resolució d'idoneïtat de reintegrament. Sense perjudici de l'anterior, podrà realitzar-se el pagament de la subvenció des del moment en què, per òrgan competent de l'Administració de la Generalitat, s'haja notificat al subjecte deutor del reintegrament l'inici del corresponent expedient de compensació de deutes, amb vista a la seua completa extinció.



Article 13. Minoració, anul·lació i reintegrament de les subvencions

1. L'incompliment dels requisits establits en aquest decret, donarà lloc, previ l'oportú procediment, a l'obligació de reintegrar, totalment o parcialment, les subvencions i els interessos de demora corresponents, conforme al que es disposa en l'article 172 de la Llei 1/2015.

2. El falsejament o l'ocultació de dades i documents que afecten substancialment la concessió i lliurament de fons públics, donarà lloc a l'exigència de responsabilitats tant en l'ordre administratiu com en el jurisdiccional competent, així com al dimanant en els articles 173 a 177 de la de la Llei 1/2015.



3. La conselleria competent en innovació, universitats, ciència i societat digital, realitzarà quants controls tècnics i administratius considere necessaris, a fi de conformar el correcte compliment dels requisits exigits en aquest decret



Article 14. Concurrència i compatibilitat de les ajudes

1. Les ajudes regulades en aquest decret podran ser compatibles amb la percepció d'altres subvencions o ajudes provinents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, internacionals, o de la Unió Europea, sempre que l'import conjunt d'aquelles siga de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, no supere el cost de l'activitat finançada.

2. Les subvencions que es concedeixen en aquest decret són compatibles amb el mercat interior d'acord amb el que es disposa en la lletra b) de l'apartat 2, de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.



Article 15 Normativa aplicable

1. Aquestes ajudes tenen la consideració de subvencions públiques i es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el seu reglament i altra normativa concordant; i per la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.

2. En aplicació de l'apartat 4 de la disposició addicional quarta del Reial decret 463/2020, la suspensió de terminis no s'aplicarà al procediment de concessió d'aquestes ajudes, per ser un procediment referit a situacions estretament vinculades als fets que justifiquen l'estat d'alarma.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació

S'habilita a la persona titular de la conselleria competent en matèria d'innovació, universitats, ciència i societat digital per desenvolupar i executar aquest decret.



Segona. Efectes

Aquest decret produirà efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquest decret, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar potestativament recurs de reposició davant l'òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes des de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa en els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de publicar-se, en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Tot això de conformitat amb el que es disposa en els articles 10, 44 i 46 de l'esmentada Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.



València, 17 d'abril de 2020

El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital,

CAROLINA PASCUAL VILLALOBOS







ANNEX.



PROJECTES I BENEFICIARIS



1. Entitat beneficiària i investigador responsable: Universitat d'Alacant - IP: Javier García Martínez.



Títol del projecte: The Open Ventilator. Un projecte obert per a la producció de respiradors artificials segurs a gran escala.

Justificació de l'adjudicació: Enfront d'altres models de respirador artificial, The Open Ventilator ha reduït al màxim la complexitat de la seua estructura i en el seu disseny s'han emprat el major nombre components que compten amb certificació CE. S'ofereix la possibilitat d'actualització de programari, permetent la contínua incorporació de millores. Entre les característiques principals es destaquen: a) Seguretat: Estructura mecànica fiable i testat en animals amb èxit. b) Escalabilitat: no requereix impressió 3D ni peces difícils d'aconseguir. El manual de construcció i el codi estarà en obert. c) Funcionalitat: Compleix amb els requisits mèdics, i està homologat per l'Agència Espanyola del Medicament. d) Cost baix (al voltant de 1.500 euros per respirador).



Pressupost a finançar: 83.500,00 euros.



2. Entitat beneficiària: QUIBIM, SL, València.

Títol del projecte: Algorismes d'intel·ligència artificial i radiòmica en diagnòstic de Covid-19 en Raigs X i Tomografia computada (TC).

Justificació de l'adjudicació: El classificador de radiografies de tòraxs i TAC proposat està basat en Intel·ligència Artificial, específicament en aprenentatge profund mitjançant Xarxes Neuronals Convolucionals (CNN). El classificador permet en 20 segons diferenciar entre casos normals i patològics, i en cada estudi patològic identificar troballes radiològiques amb major probabilitat de detectar-se en el pacient, proporcionant mapes de calor de les regions d'anormalitat que guien el radiòleg en l'informat i la presa de decisions.



La necessitat de solucions que es puguen implantar ràpidament per a poder realitzar triatges ràpids de pacients sospitosos és, en aquests moments, una prioritat. La solució presentada té dos aspectes que la fan especialment atractiva: la facilitat d'implantació, disponibilitat de marcatge CE; i un desplegament fàcil en cloud perquè no utilitza dades confidencials de pacients (només la imatge amb identificador anonimitzat). Aquest sistema està provat amb èxit en un entorn real. Té un cost relativament reduït.



Pressupost a finançar: 97.310,00 euros



3. Entitat beneficiària i investigadora responsable: Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana; Maria de la Iglesia Vayà.

Títol del projecte: Ajuda al diagnòstic, pronòstic i triatge de pacients Covid-19, mitjançant l'aplicació d'IA a dades clíniques radiològiques.

Justificació de l'adjudicació: Presenten la integració, en el flux del treball clínic per al maneig del pacient amb Covid-19 (PT3), d'una eina que permeta, simultàniament a la prova radiològica, realitzar una inferència automàtica sobre les imatges, obtenint així una probabilitat de presència de pneumònia, juntament amb la seua localització en forma de mapa de calor superposada en la imatge, un valor pronòstic d'evolucionar desfavorablement, requerint respiració mecànica invasiva i una probabilitat de mort. Com a aspectes positius, destaca la interessant elaboració de la base de dades com a base de futurs estudis; desenvolupament d'analítica específica Covid-19, utilitzant dades clíniques i radiològiques. Tindrà un gran impacte en el maneig eficient del pacient: (i) minimitzarà els temps de diagnòstic, incrementant-ne alhora la fiabilitat i validesa; (ii) afavorirà la detecció primerenca de la pneumònia per Covid-19 en pacients amb símptomes lleus, i la seua diferenciació enfront d'altres patologies o causes alternatives de pneumònia; (iii) facilitarà l'estratificació del risc de pacients amb símptomes moderats, ajudant a identificar els pacients segons el major risc d'evolució a una condició greu o crítica, per als quals es requeriria maneig intensiu precoç.



Pressupost a finançar: 100.000,00 euros.



4. Entitat beneficiària i investigador responsable: Institut d'Investigació Sanitària La Fe – IP: Lluís Martí Bonmatí.

Títol del projecte: Bases de dades centralitzades i vinculades a dades clíniques per a solucions d'IA en epidèmies tipus Covid-19.

Justificació de l'adjudicació: El projecte proposa la implementació d'una base de dades, consistent en un repositori estructurat i centralitzat amb mecanismes per a arxivar-emmagatzemar-accedir a dades d'imatges mèdiques, vinculades a dades clíniques-moleculars. La plataforma inclourà a més un entorn d'anotació per a IA multiusuari i concurrent; únicament 2 solucions més en el món permeten realitzar aquestes anotacions en 3D (Md.ai i ImFusion). És un projecte no sols per a Covid-19 sinó per a tota mena de casos d'ús.

Pressupost a finançar: 81.100,00 euros.



***



La comissió avaluadora indica que els projectes 2,3, i 4 es poden integrar en un projecte marc, on la col·laboració és essencial en aquests moments. Aquesta col·laboració permetrà potenciar l'efectivitat dels projectes i explotar les seues complementarietats, que van en la direcció d'una millor estratificació dels pacients de Covid-19. Els tres equips han confirmat la seua disponibilitat per a col·laborar a la recerca d'un major impacte en la detecció de la Covid-19.



5. Entitat beneficiària i investigador responsable: Institut de Biologia Integrativa de Sistemes I2SysBio (UV-CSIC); IP: Ron Geller.

Títol del projecte: ANTICOR. Plataforma d'alt rendiment per al garbellat d'antivirals i anticossos contra SARS-CoV-2.

Justificació de l'adjudicació: Es presenta una tecnologia innovadora per a garbellat de fàrmacs que utilitza un sistema econòmic, ràpid, segur i eficient, per a avaluar tot tipus de compostos antivirals i anticossos que bloquegen l'entrada del virus SARS-CoV-2 en les cèl·lules humanes. Aquesta tecnologia innovadora per al garbellat d'antivirals té nombrosos avantatges. 1, mimetitza perfectament la via completa d'entrada del virus SARS-CoV-2 en les cèl·lules emprades i, per tant, permet provar els blocadors o inhibidors de la via d'entrada, d'una manera funcional, en cultius cel·lulars sense haver d'acudir a l'ús d'animals en primera instància. 2, aquesta tecnologia està dissenyada per a poder realitzar un garbellat d'alt rendiment i, per tant, pot robotitzar-se per a avaluar múltiples fàrmacs d'una manera molt ràpida i econòmica, com a possibles teràpies contra el SARS-CoV-2. 3, la tecnologia és molt segura per a les persones que treballaran en el garbellat. 4, la capacitat de provar els anticossos permet detectar a tots els individus que han sigut infectats, encara que ja no tinguen la malaltia, en lloc dels infectats actualment, proporcionant mesures realistes de les taxes d'infecció. 5, la tecnologia permetria analitzar teràpies basades en anticossos monoclonals o en seroteràpia contra el virus.

La utilització de virus recombinants ha sigut emprada amb èxit en el garbellat de fàrmacs enfront de diferents virus d'importància mèdica, així com en el garbellat serològic. Els avantatges de la proposta estan ben fonamentats, destacant que aquesta tecnologia pot ser aplicable en el futur a altres virus que constituïsquen un problema de salut pública emergent.

Pressupost a finançar: 90.000,00 euros.





6. Entitat beneficiària: LUMENSIA SENSORS, SL, València.

Títol del projecte: Plataforma fotònica de biosensat per al diagnòstic precís, senzill, ràpid i barat del virus SARS-CoV-2 (Covid-19).



Justificació de l'adjudicació: LUMENSIA SENSORS, ha desenvolupat amb èxit un sistema basat en circuits fotònics integrats (PIC), per a detecció ràpida, precisa, barata i eficaç de dianes biològiques. Implementa esquema d'immunoassaig mitjançant biofuncionalització de sondes (anticossos, aptòmers,…) sobre els sensors (anells ressonants). El component principal és un PIC de disseny propi, 6 zones sensores independents, determinant presència i concentració de fins a 6 dianes, ràpidament i a baix cost. Aquesta és una proposta molt sòlida i atractiva, que requereix poca inversió econòmica. L'empresa que lidera la proposta té àmplia experiència en el món de la investigació i el desenvolupament tecnològic en diverses àrees, inclosa la sanitària. La proposta està ben estructurada, amb objectius ben definits i tecnologia competitiva 100% valenciana. Projecte amb altes possibilitats de ser un èxit.



Pressupost a finançar 100.000,00 euros.



7. Entitat beneficiària: iGLS - Integrated Genetic Lab Services; Alacant.

Títol del projecte: Diagnòstic i caracterització immunològica de fenotips greus d'infecció per 2019-nCoV, mitjançant citometria de flux.

Justificació de l'adjudicació: L'objectiu del projecte és el desenvolupament d'un mètode de detecció i quantificació de la presència dels antígens per al 2019-nCov Spike (S) i Nucleocàpsida (N), mitjançant citometria de flux sobre tots aquells tipus de mostres biològiques que continguen cèl·lules viables, emprant anticossos monoclonals enfront d'aquestes proteïnes. Aquest és un treball senzill en el seu plantejament, sobre una idea àmpliament reeixida. És una aproximació interessant per a establir una metodologia que permeta detectar asimptomàtics, i alhora analitzar-ne la resposta inflamatòria. Pot ser aplicable quasi immediatament a la clínica. Aquest és el seu gran avantatge. No requereix d'excessiva dotació econòmica.



Pressupost a finançar: 11.000,00 euros

Mapa web