Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 8 de maig de 2020, de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, sobre les directrius per a organitzar els serveis socials d'atenció primària amb motiu de les fases de descofinamient de l'estat d'alarma provocat per la pandèmia de Covid-19. [2020/3336]

(DOGV núm. 8808 de 11.05.2020) Ref. Base de dades 003530/2020




Antecedents de fet

1. La pandèmia de Covid-19, per la seua facilitat de contagi i ràpida extensió, ha generat un greu problema de salut pública global que ha tingut com a conseqüència l'adopció de mesures sanitàries i de limitació de la lliure circulació sense precedents, a fi de protegir a la població, sobretot als col·lectius més vulnerables.

2. Els serveis socials valencians estan destinats a la prevenció, promoció de l'autonomia personal de caràcter integral i atenció de les necessitats personals, familiars i socials. Així mateix tenen l'obligació de garantir la inclusió social. El Sistema Públic Valencià de Serveis Socials té caràcter de servei públic essencial.



3. En l'actual context, els serveis socials valencians han d'atendre a més d'una població considerada d'alt risc en el cas de contagi del coronavirus Covid-19, per al que va resultar indispensable mobilitzar recursos materials i humans extraordinaris i mesures de gestió i coordinació excepcionals per a previndre i, en el seu cas, combatre la malaltia amb les màximes garanties en la preservació de la salut i el benestar de les persones més vulnerables, també ha d'atendre les conseqüències econòmiques i socials que aquesta crisi sanitària està provocant i que s'allargaran i agreujaran en els pròxims mesos, la qual cosa exigirà un treball intens de tot el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials i especialment de l'atenció primària.

Així mateix la pandèmia en aquestes últimes setmanes ha aflorat noves necessitats d'atenció a persones vulnerables que abans no havien entrat en contacte amb els serveis socials d'atenció primària i arran de la pandèmia i el confinament decretat han entrat a formar part de la xarxa d'atenció, com les persones sense llar o persones majors en situació de soledat no desitjada que en reforçar l'atenció domiciliària per a satisfer les necessitats bàsiques, mèdiques o farmacèutiques han passat a formar part de la població atesa. Així mateix la pandèmia i el consegüent confinament també ha agreujat situacions prèvies o generat noves com a agreujament de persones amb problemes de salut mental, pèrdua de recursos econòmics, augment del conflicte familiar, major risc de les dones en situació de violència de gènere, dols per pèrdues de persones pròximes que no s'han pogut dur a terme, etc. Aquestes situacions entre altres, conegudes o noves, han de ser abordades des dels serveis socials.



4. L'atenció primària dels serveis socials com a primer nivell del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials és la xarxa més pròxima a la ciutadania d'accés a la prevenció, assessorament, diagnòstic i intervenció de caràcter universal i té un enfocament comunitari. Té dos nivells d'actuació: el nivell bàsic i el nivell específic. Les seues característiques de proximitat i apropament la converteixen en l'eix fonamental per a poder detectar i atendre totes les necessitats afegides de vulnerabilitat que puguen presentar-se a causa de la pandèmia així com per a garantir aquelles essencials prèvies que venien desenvolupant.



5. Sent que el govern d'Espanya ha dissenyat les diferents fases de cara a revertir el confinament i recuperar gradualment l'activitat ordinària cal abordar la tornada a l'activitat ordinària habitual dels serveis socials que està prevista per a l'inici de les fases de “desescalada” i la intervenció de la qual és imprescindible per a abordar amb solvència la crisi econòmica i social aparellada a la crisi sanitària. Així mateix cal dissenyar aquesta tornada gradual a l'activitat ordinària amb les mesures de protecció adequades per a protegir la salut tant de les persones treballadores dels equips d'atenció primària com de les persones usuàries d'aquests. Cada municipi avançarà en les mesures de tornada a l'activitat ordinària en funció de la fase en que es trobe en cada moment basant-se en les pautes dictaminades pel Gobern d'Espanya.



Fonaments de dret

1. El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per Covid-19, estableix en el seu article 6 que, “cada administració conservarà les competències que li atorga la legislació vigent en la gestió ordinària dels seus serveis per a adoptar les mesures que estime necessàries en el marc de les ordres directes de l'autoritat competent a l'efecte de l'estat d'alarma i sense perjudici del que s'estableix en els articles 4 i 5.”

2. La Generalitat, a través de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, té la competència exclusiva en matèria de Serveis Socials, de conformitat amb l'article 49.1.49a de l'Estatut d'Autonomia.

3. La Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana estableix en l'apartat tercer de l'article cinqué que el sistema públic valencià de serveis socials té caràcter de servei públic essencial, perquè d'aquest es deriven prestacions indispensables per a satisfer les necessitats bàsiques personals i millorar les condicions de la qualitat de vida de la ciutadania, segons el que es disposa en l'article 128.2 de la Constitució Espanyola. Al seu torn estableix en l'article 70 que les actuacions davant situacions d'urgència social tindran caràcter prioritari per davant de qualsevol altra actuació, i quan es requerisquen prestacions o serveis, podran prestar-se sense que siguen exigibles per al seu accés tots o algun dels requisits establits. Així mateix, les prestacions seran garantides i gratuïtes mentre es mantinga la situació d'urgència social.

Cobra especial rellevància en l'actual tessitura com a fonament de dret l'apartat 4t de l'article 70 referit quan diu que es consideren situacions d'emergència social accidents, catàstrofes o estats de vulnerabilitat i desprotecció social sobrevingudes i inesperades, de conformitat amb la normativa sobre protecció de la seguretat ciutadana, de protecció civil i gestió de les emergències que siga aplicable.



4. El Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l'impacte econòmic i social de Covid-19, estableix en el seu article 3 que la destinació del superàvit de les entitats locals corresponent a 2019 i l'aplicació en 2020 de la disposició addicional setzena del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals es podrà destinar per a finançar despeses d'inversió inclosos en la política de despesa 23, «Serveis Socials i promoció social».



5. El Decret 43/2020 del Consell, de 3 d'abril, d'aprovació de les bases reguladores de concessió directa de subvencions a les entitats locals titulars de serveis socials d'atenció primària, per a fer front a l'impacte de Covid-19 establia les normes reguladores per a la concessió directa, amb caràcter excepcional, de subvencions per a reforçar les polítiques socials i d'atenció a persones i famílies, especialment aquelles en situació de major vulnerabilitat. Aquestes subvencions anaven destinades al reforç de serveis de proximitat de caràcter domiciliari; el trasllat a l'àmbit domiciliari dels serveis de rehabilitació quan fora necessari; el reforç dels dispositius d'atenció a persones sense llar; l'adquisició de mitjans de prevenció; prestacions econòmiques individualitzades; la contractació de persones tècniques d'intervenció durant en barris inclusius i prestacions destinades a garantir el dret bàsic d'alimentació de xiquets i xiquetes en situació de vulnerabilitat.



6. La resolució de la Vicepresidenta i Consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es disposen mesures extraordinàries de gestió dels serveis socials i soci-sanitaris en salvaguarda de les persones més vulnerables en el marc de la pandèmia per Covid-19, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana número 8765, de 18 de març de 2020, estableix la posada a la disposició d'aquesta Administració dels mitjans i recursos dels serveis socials o soci-sanitaris d'altres administracions públiques i entitats privades, així com la disponibilitat de tot el personal funcionalment dependent d'aquests, facultant a aquesta vicepresidenta i consellera per a dictar les instruccions complementàries que s'estimen necessàries.

7. La resolució de la Vicepresidenta i Consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives per la qual s'estableixen les directrius per a organitzar els serveis socials d'atenció primària amb motiu de l'estat d'alarma provocat per la pandèmia de Covid-19, de 27 de març de 2020 publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana número 8775, de 28 de març de 2020 va establir que els serveis socials d'atenció primària havien de continuar garantint les prestacions socials -professionals, econòmiques i tecnològiques- del sistema Públic Valencià de serveis socials, no podent suspendre's les seues funcions, ni procedir al seu tancament, excepte en aquells casos que foren decretats pels òrgans competents en matèria de serveis socials o de sanitat de la Generalitat o del Govern d'Espanya. Així mateix s'establien en la mateixa les condicions de l'atenció ciutadana i tramitació administrativa de manera que sempre que fora possible es dugueren a terme telemàtica o telefònicament reservant per als casos urgents i imprescindibles l'atenció presencial. La citada resolució queda sense efecte amb l'aprovació de la present.



Valorada l'actual situació, tenint en compte la necessitat d'establir les directrius per a organitzar la volta gradual a la normalitat dels serveis socials d'atenció primària i la protecció adequada als equips de personal i les persones usuàries amb motiu de la pandèmia de Covid-19, resolc establir les següents mesures:



Primer. Incorporació de professionals fins a completar plantilla

Els serveis socials d'atenció primària com a servei essencial han vingut prestant atenció a les persones en les condicions excepcionals establides en la Resolució per la qual s'estableixen les directrius per a organitzar els serveis socials d'atenció primària amb motiu de l'estat d'alarma provocat per la pandèmia de Covid-19, de 27 de març de 2020. En la planificació de “desescalada” o tornada a l'activitat ordinària dels mateixos està prevista en la fase inicial la incorporació fins a completar els equips de les persones professionals de l'atenció primària de serveis socials.



La tornada a l'activitat ordinària es durà a terme gradualment de manera que tots els centres socials en què se situen els equips d'atenció primària de serveis socials que han hagut de romandre oberts al públic i prestant serveis presencials imprescindibles i urgents incorporaran progressivament per a l'atenció presencial les persones professionals que han fet el seu treball des del seu domicili fins a completar la plantilla com a màxim l'últim dia hàbil de la fase I de la «desescalada».



Segon. Prelació en la incorporació

En la incorporació de les persones professionals, se seguirà el següent ordre:

a) Incorporació d'almenys la presència d'una persona en tots els àmbits tant de l'atenció primària bàsica com específica.

b) Incorporació fins a completar l'equip de les persones professionals encarregades de la tramitació de la Renda Valenciana d'Inclusió, de les Prestacions Econòmiques Individualitzades i de les Prestacions Econòmiques Individualitzades d'infància establides en el Decret 43/2020 de 3 d'abril del Consell.

c) Incorporació fins a completar l'equip de les persones professionals encarregades de la tramitació, valoració i seguiment de les persones en situació de dependència.

d) Incorporació de la resta de persones de l'equip en funció de les necessitats detectades en la població de dret a criteri de la direcció d'aquest.

e) En els municipis que disposen de més d'un centre i equip d'atenció primària de serveis socials les anteriors directrius s'observaran en cadascun dels centres socials.



Tercer. Excepcions a la incorporació presencial

Queden exceptuades de la incorporació a l'atenció presencial les persones amb pluripatologies per a les quals el contagi per Sars-CoV-2 puga suposar greu risc. També queden exceptuades les dones embarassades. En aquests casos s'adaptarà el lloc de treball a un que no requerisca atenció al públic o amb l'acompliment telemàtic o telefònic de funcions.



Quart. Horaris i mesures de conciliació

L'atenció al públic podrà organitzar-se en l'horari de 8.00 h. a 20.00 h. adaptant els torns a les necessitats de conciliació de les treballadores i treballadors, tenint en compte la vigència de la suspensió d'activitat en els centres educatius. Així mateix es valorarà la possibilitat de realitzar torns en diferents horaris a fi de disposar de més espai físic per torn per a garantir les distàncies de seguretat.

Per a afavorir aquesta conciliació l'adreça dels serveis socials d'atenció primària podrà avaluar la possibilitat que les persones professionals que ho requerisquen puguen realitzar part de la jornada des del seu domicili quan es tracte de tramitacions administratives que puguen realitzar-se telemàticament.



València, 8 de maig de 2020.- La vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Mónica Oltra i Jarque.

Mapa web