Ficha docv

Ficha docv









DECRET 63/2020, de 15 de maig, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i de concessió directa d'ajudes urgents per al finançament de solucions científiques innovadores directament relacionades amb la lluita contra la Covid-19. [2020/3509]

(DOGV núm. 8815 de 19.05.2020) Ref. Base de dades 003713/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital
    Grup temàtic: Ajudes
    Matèries: Ciència i investigació Malaltia infecciosa
    Descriptors:
      Temàtics: investigació científica, política sanitària, cura d'infermeria, salut pública, malaltia infecciosa, epidèmia, estat d'emergència



Com a conseqüència de l'emergència de salut pública ocasionada per la Covid-19, el Govern d'Espanya va declarar mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, prorrogat en successives ocasions i encara vigent a hores d'ara.

En aquest escenari totes les administracions públiques estan implementant, de manera successiva i urgent, diferents actuacions per a pal·liar els efectes de la Covid-19, i involucrant a tots els agents de la societat.

En aquest sentit, el Consell, entre altres actuacions, mitjançant Decret 51/2020, de 17 d'abril, aprovà les bases reguladores i va concedir, de manera directa, ajudes urgents per al finançament de solucions científiques innovadores, directament relacionades amb la lluita contra la Covid-19, a una sèrie de projectes que, després d'haver sigut avaluats científicament i estratègicament per especialistes externs, a través de l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva (AVAP), podien ser desenvolupats de manera immediata -d'acord amb el seu cronograma d'execució-, i estaven plenament alineats amb les necessitats detectades en aqueix moment en l'àmbit sociosanitari.

Amb posterioritat a l'aprovació del Decret 51/2020, l'AVAP, conforme amb el que es disposa en el títol IV de la Llei 2/2009, de 14 d'abril, de coordinació del sistema valencià d'investigació científica i desenvolupament tecnològic, efectua una nova priorització de solucions científiques innovadores que complementa les ja concedides, i el desenvolupament de les quals és, d'acord amb aquest escenari de crisi sanitària, d'urgent necessitat per tal de posar en marxa actuacions l'execució de les quals és impostergable

Per tot l'anterior, queda justificat l'atorgament de subvencions en règim de concessió directa, d'acord amb el que es preveu en l'article 22, apartat 2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. D'altra banda, l'article 168 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, estableix el contingut mínim de les bases reguladores per a la concessió de les subvencions esmentades, així com alguns dels tràmits que han de seguir-se en el procediment d'elaboració.



Així mateix, s'ha aplicat el Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat, dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques. Les subvencions que es concedeixen són compatibles amb el mercat interior, ja que d'acord amb l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), es declaren com a compatibles amb el mercat interior, determinades ajudes que tinguen per objectiu reparar els perjudicis causats per desastres naturals o per altres esdeveniments de caràcter excepcional, com és la Covid-19.

Per tot això, havent-se seguit els tràmits que es recullen en l'article 168.1.C de la Llei 1/2015; en virtut del que disposa l'article 28.c) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell; i a proposta de la consellera d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, prèvia deliberació del Consell en la reunió de 15 de maig de 2020,







DECRETE



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret és regular la concessió directa de les subvencions de caràcter excepcional, destinades a les beneficiàries que figuren en l'annex, com a entitats que disposen de solucions científiques innovadores, que encara no estan disponibles en el mercat, i que poden implementar-se en àmbits directament relacionats amb la lluita enfront de la Covid-19.



Article 2. Raons d'interés públic que concorren en la seua concessió i impossibilitat de la seua convocatòria pública

1. Aquestes subvencions es concedeixen de manera directa, en aplicació del que es preveu en l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, per concórrer raons d'interés econòmic, social i humanitari, en virtut de les circumstàncies derivades de la declaració de l'estat d'alarma en tot el territori nacional, mitjançant el Reial decret 463/2020. Les subvencions regulades en aquest decret tenen caràcter singular, derivat del caràcter excepcional i únic dels esdeveniments que motiven el procediment en qüestió. Atés l'objecte específic de la subvenció, se segueix el procediment de concessió directa i no el de concurrència competitiva.



2. En concret, les raons d'interés públic que justifiquen l'atorgament directe de les subvencions radiquen en la necessitat de continuar atenent les circumstàncies canviants i peremptòries en l'àmbit sociosanitari, i combatre els efectes socials i sanitaris que està tenint la Covid-19 a la Comunitat Valenciana.



Article 3. Finalitat, àmbit i abast d'aquestes subvencions

1. La finalitat d'aquestes subvencions és el finançament de projectes científics innovadors, que encara no estiguen disponibles en el mercat, i que puguen implementar-se a curt termini en àmbits directament relacionats amb la lluita contra la Covid-19.

2. Els projectes finançats estan relacionats amb els objectius següents:

– L'impuls i desenvolupament de sistemes de detecció i tractament del virus.

– La detecció i anàlisi de la traçabilitat del virus a través d'aigües residuals.

– El desenvolupament de tecnologies innovadores en respiradors.

– La millora dels equips de protecció individual, a través de solucions tèxtils innovadores, reutilitzables i de major durada.

– La investigació en materials i processos de desinfecció.

– Les tecnologies innovadores per a la distribució de material sanitari.

– La gestió i optimització de recursos.

– Les solucions tecnològiques per a la detecció d'aglomeracions que no requerisquen dades de telefonia mòbil.



Article 4. Persones beneficiàries i requisits

1. Tenen la consideració de persones beneficiàries aquelles entitats identificades en l'annex d'aquest decret, que han presentat propostes conforme a la crida efectuada per l'Agència Valenciana d'Innovació , i han tingut una valoració òptima quant a qualitat científica, viabilitat, elevat nivell de maduració tecnològica i factibilitat.

2. Les beneficiàries tenen la consideració d'entitats integrants del Sistema Valencià d'Investigació, i són empreses o organismes d'investigació vàlidament constituïts, i amb domicili fiscal o un centre de treball permanent a la Comunitat Valenciana.



Article 5. Finançament

1. L'import global màxim de les ajudes a concedir ascendeix a 2.497.746,74 euros, a càrrec dels fons propis de la Generalitat, que podran obtindre, en el seu cas, cofinançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional.

2. D'acord amb la previsió legal de l'últim paràgraf de l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, aquestes ajudes s'imputaran a la línia de subvenció que s'habilite mitjançant el corresponent expedient de modificació pressupostària, en l'aplicació 21.02.01.542.50.7, de l'estat de despeses del pressupost de la Generalitat per a 2020.



Article 6. Projectes objecte de subvenció

1. Els projectes presentats per les persones beneficiàries han sigut avaluats científicament i estratègicament per un comité d'especialistes externs, a través de l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva (AVAP), conforme amb les regles i els criteris que disposa el títol IV de la Llei 2/2009, de 14 d'abril, de la Generalitat, de coordinació del sistema valencià d'investigació científica i desenvolupament tecnològic, mitjançant els quals s'ha garantit el compliment dels objectius plantejats i la seua adequació a la situació d'urgència que ha donat lloc a aquesta acció, motiu pel qual van acompanyats d'un cronograma d'execució de l'ajuda.

2. Tots els projectes que figuren en l'annex constitueixen una solució innovadora, el nivell de maduració tecnològica (TRL) de la qual és igual o superior a 6 i menor a 9, en l'escala que utilitza la Comissió Europea en Horitzó 2020.



Article 7. Import de les ajudes

1. L'import de l'ajuda per a cadascuna de les propostes ve determinat per la quantia indicada per la persona beneficiària per a l'execució de la solució innovadora, d'acord amb la memòria presentada, i pel resultat de l'anàlisi de la idoneïtat de les propostes, efectuada pel comité d'especialistes externs esmentat en l'article sisé.



2. En qualsevol cas, per a cada sol·licitud, l'import màxim de l'ajuda per a l'execució de l'activitat no és superior a 100.000,00 euros.





Article 8. Conceptes subvencionats

1. Les ajudes atorgades tindran caràcter de subvenció i compliran el que es disposa en l'article 31 de la Llei 38/2003. En cap cas, no seran subvencionables les despeses excloses en l'esmentat article. En aquest sentit, els tributs són despeses subvencionables quan la persona beneficiària de la subvenció els abona efectivament. No es consideren despeses subvencionables els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació, ni els impostos personals sobre la renda.

2. Les subvencions es destinaran, de manera unívoca, a cobrir les despeses relacionades amb el desenvolupament i execució de les activitats per a les quals hagen sigut concedides. El finançament es destinarà als conceptes següents:

a) Despeses de material fungible i subministraments similars, que es deriven directament del projecte. S'exclou material d'oficina i consumibles informàtics.

b) Despeses d'adquisició d'equipament cientificotècnic, incloent-hi programari de caràcter específic, el qual ha d'estar relacionat amb el projecte presentat. S'exclouen els dispositius informàtics d'ús genèric.



c) Despeses de registre de drets de propietat industrial o intel·lectual, derivades de l'execució del projecte.

d) Despeses d'activitats de formació imprescindibles per a l'execució del projecte.

e) Despeses de personal de nova contractació, incloent-hi salaris i quotes de la Seguretat Social, en la mesura en què estiguen dedicades al desenvolupament de la solució innovadora.

f) Despeses de desplaçament i allotjament de personal amb motiu de les activitats del projecte. Les despeses de viatge que s'imputen estaran limitades pels imports establits en el Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Govern Valencià, sobre indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris.

g) Altres despeses d'execució del projecte, que siguen estrictament necessàries per a la seua correcta implementació.



Article 9. Òrgan gestor i procediment

1. La tramitació i la gestió de la subvenció corresponen a la Secretaria Autonòmica d'Universitats i Recerca.

2. La persona beneficiària haurà de manifestar, en el termini de quinze dies hàbils a partir de la publicació d'aquest decret en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, la conformitat amb la concessió de la subvenció i amb les presents bases reguladores, a la qual haurà d'adjuntar-se la memòria detallada del projecte, presentat a la crida efectuada per l'AVI, juntament amb el cronograma del desenvolupament de l'actuació.

3. El document de conformitat, degudament signat, haurà de presentar-se en el registre electrònic de la Generalitat, o conforme al que es disposa en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. Les persones beneficiàries adjuntaran una declaració responsable de no estar incurses en les prohibicions previstes en l'article 13 de Llei 38/2003, el compliment de la qual podrà ser comprovat per l'òrgan gestor de la subvenció, llevat que es manifeste oposició expressa per part de la beneficiària, i en aquest cas haurà d'aportar la corresponent documentació acreditativa.

5. Conforme amb el que es disposa en l'article 68 de la Llei 39/2015, si el document de conformitat s'haguera emplenat de manera incompleta, o no s'hagueren aportat els requisits i documents que s'assenyalen en aquest article, la persona interessada serà requerida perquè, en un termini de deu dies hàbils, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb la indicació que, en cas de no fer-ho, se la tindrà per desistida, prèvia resolució d'arxivament de l'expedient, que haurà de ser dictada en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, quedant sense efecte la concessió de la subvenció i perdent, per tant, el dret a la percepció.



Article 10. Obligacions de les persones beneficiàries

1. Les persones beneficiàries quedaran obligades a sotmetre's a la normativa sobre supervisió, seguiment i control de subvencions, així com a facilitar tota la informació requerida per l'òrgan gestor de la subvenció. Igualment quedaran, en tot cas, subjectes a les obligacions imposades per l'article 14 i concordants de Llei 38/2003.

2. Els projectes científics innovadors hauran de respectar els principis fonamentals establits en la Declaració de Hèlsinki (Assemblea Mèdica Mundial); en el Conveni del Consell d'Europa relatiu als drets humans i la biomedicina; en la Declaració Universal de la UNESCO sobre el genoma humà i els drets humans; així com els requisits establits en la legislació espanyola en l'àmbit de la investigació biomèdica, la protecció de dades i la bioètica.

3. Atindre's al que es disposa en la Llei 14/2007, de 3 de juliol, d'Investigació biomèdica, quan existisca investigació en humans o utilització de mostres d'origen humà.

4. Complir amb el que es preveu en el Reial decret 1090/2015, de 4 de desembre, pel qual es regulen els assajos clínics amb medicaments, els comités d'ètica de la investigació amb medicaments, i el Registre Espanyol d'Estudis Clínics.

5. Atindre's al que es disposa en la normativa vigent i en particular Reial decret 53/2013, d'1 de febrer, pel qual s'estableixen les normes bàsiques aplicables per a la protecció dels animals utilitzats en experimentació i altres finalitats científiques, incloent-hi la docència, quan es pense desenvolupar activitat investigadora que implique experimentació amb animals.

6. Atindre's al que es disposa en la Llei 9/2003, de 25 d'abril, sobre la utilització confinada, alliberament voluntari i comercialització d'organismes modificats genèticament; i en el Reial decret 178/2004, de 30 de gener, pel qual s'aprova el reglament general que la desenvolupa, quan es pense desenvolupar activitat investigadora que implique la utilització d'organismes modificats genèticament.

7. Si fos el cas, ajustar-se al que s'estableix en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals i la seua normativa de desenvolupament, quant als riscos relacionats amb l'exposició a agents biològics, quan es pense desenvolupar activitat investigadora que implique la utilització d'aquesta mena d'agents.

8. De conformitat amb la disposició addicional tretzena de la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació, el personal investigador i els grups d'investigació, promouran i promocionaran la incorporació de la perspectiva de gènere com una categoria transversal en la investigació i la tecnologia.

9 Acceptació de la cessió, a favor de la Generalitat, de les dades contingudes en la sol·licitud, a efectes estadístics, d'avaluació i seguiment, sense perjudici del que s'estableix en la legislació sobre propietat intel·lectual i sobre protecció de dades de caràcter personal.



Article 11. Règim de justificació

a) Les persones beneficiàries d'aquestes subvencions deuran, de conformitat amb el que es disposa en l'article 14.b) de la Llei 38/2003, acreditar la realització de l'activitat d'investigació i el compliment de la finalitat que determine la concessió i gaudi de la subvenció, així com complir amb el que es disposa en l'article 169 de la Llei 1/2015.

b) Sense perjudici de les instruccions que puga dictar l'òrgan gestor, les entitats beneficiàries estaran obligades a presentar, en el termini que disposa l'apartat f) d'aquest article, la documentació següent com a justificació econòmica del pagament de les subvencions rebudes:

1. Les entitats beneficiàries que, d'acord amb l'article 171.5 de la Llei 1/2015, estan exemptes de prestar garantia per al pagament anticipat, així com les que no estant-ho presten aquesta garantia:

1.1. Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, el seu import, data d'emissió i, en el seu cas, data de pagament.

1.2. Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagen finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la seua procedència.

1.3. Certificat que la subvenció concedida ha sigut degudament registrada en la comptabilitat de l'entitat, i que la documentació original acreditativa de la despesa realitzada es troba en les dependències d'aquesta, a la disposició de l'òrgan instructor, de la Intervenció General de la Generalitat i de la Sindicatura de Comptes.

2. Les restants entitats publiques o privades presentaran un compte justificatiu que contindrà la documentació següent:

2.1. Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, el seu import, data d'emissió, que es justificaran amb factures i altres documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, en fotocòpia compulsada.

2.2. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagen finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la seua procedència.

2.3. Per a la justificació de les despeses de personal realitzades, es presentaran les còpies dels contractes i de les nòmines, acompanyades dels butlletins de cotització TC1 i TC2 del personal contractat.

c) Totes les entitats hauran d'aportar una declaració responsable acreditativa del compliment de les obligacions establides en la Llei 38/2003. A més, si concorre el supòsit previst en l'article 31.3 de la Llei 38/2003, hauran de presentar els tres pressupostos que han d'haver sol·licitat.

d) Aquelles entitats que estiguen exemptes d'IVA, hauran de remetre certificat acreditatiu d'aquest extrem.

e) Per a efectuar el seguiment científic de la subvenció, es justificarà l'ús de la subvenció concedida mitjançant el compliment de les normes de seguiment cientificotècnic. Per a això, juntament amb la justificació econòmica, es presentarà un informe dels resultats obtinguts després del desenvolupament del projecte.

f) El període d'execució de l'activitat objecte de subvenció finalitzarà el 31 de desembre de 2020, i el termini per a la presentació dels documents justificatius de les subvencions finalitzarà el 28 de febrer de 2021. El termini de justificació es publicarà en la pàgina web de la conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, per mitjà d'instrucció de l'òrgan gestor.



Article 12. Pagament de les subvencions

1. Conforme amb el que es disposa en l'article 1.1 del Decret llei 4/2020, de 17 d'abril, del Consell, de mesures extraordinàries de gestió economicofinancera per a fer front a la crisi produïda per la Covid-19, les ajudes es lliuraran a les entitats beneficiàries fins a un 100% després de l'acceptació de la concessió de la subvenció per part de la beneficiària d'acord amb el que es disposa en l'article 9 d'aquest decret.

2. De conformitat amb l'article 171 de la Llei 1/2015, no es podrà realitzar en cap cas el pagament de la subvenció, mentre la beneficiària no es trobe al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, o tinga la condició de subjecte deutor per resolució de reintegrament. Sense perjudici de l'anterior, podrà realitzar-se el pagament de la subvenció des del moment en què, per òrgan competent de l'Administració de la Generalitat, s'haja notificat al subjecte deutor del reintegrament, l'inici del corresponent expedient de compensació de deutes, amb vista a la seua completa extinció.



Article 13. Minoració, anul·lació i reintegrament de les subvencions

1. L'incompliment dels requisits establits en aquest decret, donarà lloc, previ l'oportú procediment, a l'obligació de reintegrar, totalment o parcialment, les subvencions i els interessos de demora corresponents, conforme al que es disposa en l'article 172 de la Llei 1/2015.

2. El falsejament o l'ocultació de dades i documents que afecten substancialment la concessió i lliurament de fons públics, donarà lloc a l'exigència de responsabilitats tant en l'ordre administratiu com en el jurisdiccional competent, així com al dimanant en els articles 173 a 177 de la Llei 1/2015.

3. La conselleria competent en innovació, universitats, ciència i societat digital, realitzarà quants controls tècnics i administratius considere necessaris, a fi de conformar el correcte compliment dels requisits exigits en aquest decret.



Article 14. Concurrència i compatibilitat de les ajudes

1. Les ajudes regulades en aquest decret podran ser compatibles amb la percepció d'altres subvencions o ajudes provinents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, internacionals, o de la Unió Europea, sempre que l'import conjunt d'aquelles siga de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, no supere el cost de l'activitat finançada.

2. Sense perjudici del que es disposa en l'apartat anterior, aquestes ajudes són incompatibles amb la percepció de fons o altres ajudes provinents de l'Institut de Salut Carlos III, per al finançament extraordinari de projectes d'investigació sobre el SARS-COV-2 i la malaltia Covid-19.

3. . Les subvencions que es concedeixen en aquest decret són compatibles amb el mercat interior d'acord amb el que es disposa en la lletra b) de l'apartat 2, de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.



Article 15 Normativa aplicable

1. Aquestes ajudes tenen la consideració de subvencions públiques i es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el seu reglament i altra normativa concordant; i per la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

2. En aplicació de l'apartat 4 de la disposició addicional quarta del Reial decret 463/2020, la suspensió de terminis no s'aplicarà al procediment de concessió d'aquestes ajudes, per ser un procediment referit a situacions estretament vinculades als fets que justifiquen l'estat d'alarma.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació

S'habilita a la persona titular de la conselleria competent en matèria d'innovació, universitats, ciència i societat digital per desenvolupar i executar aquest decret.



Segona. Efectes

Aquest decret produirà efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquest decret, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar potestativament recurs de reposició davant l'òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes des de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa en els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de publicar-se, en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Tot això de conformitat amb el que es disposa en els articles 10, 44 i 46 de l'esmentada Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.



València, 15 de maig de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera d'Innovació, Universitats,

Ciència i Societat Digital,

CAROLINA PASCUAL VILLALOBOS

ANNEX



PROJECTES I BENEFICIÀRIES

1. Entitat beneficiària: Darimo Carbón, SL.

Títol del projecte: Creació d'un Ventilador bilevel per a Ventilació Invasiva Controlada per Pressió: ACUTE-19.

Justificació de l'adjudicació: Ventilador bilevel per a Ventilació Controlada per Pressió. Existeix la possibilitat de realitzar monitoratge avançat extern, amb sistema de monitoratge de mecànica ventilatòria FluxMed GrH de baix cost i portable. Ventilador intuïtiu, de fàcil maneig per a facilitar-ne l'ús al sanitari. Codi obert per a donar la possibilitat de la seua replicació i millora per qualsevol altre usuari. Baix cost. Disponible en menys d'un mes.

Pressupost finançat: 100.000,00 euros.



2. Entitat beneficiària i investigador responsable: Universitat Politècnica de València; IP: Javier Sáiz.

Títol del projecte: Sistema d'actuació mecànica d'un respirador manual (AMBU), per a la seua utilització en pacients amb Covid-19.

Justificació de l'adjudicació: L'equip proposat és un dispositiu electromecànic controlat, que provoca la contracció d'un AMBU comercial per a proporcionar l'adequada inspiració i espiració a pacients entubats. Es desenvolupa per la UPV-Institut de Biomecànica de València, amb la col·laboració d'Institut Tecnològic Metall-mecànic, Moble, Fusta, Embalatge i Afins - AIDIMME. El sistema proposat compleix els requisits clínics per a ser utilitzat en hospitals durant la pandèmia. En el disseny s'han seguit les especificacions del document RMVS001, definit per la MHRA-Medicines & Healthcare products Regulatory Agency del Regne Unit que, al seu torn, està basat en les normes internacionals EN ISO 80601-2-12.2011. És un sistema mecànic fiable, robust i de fàcil fabricació. El sistema de control és digital, el que permet monitorar el valor de la pressió en l'entrada d'aire. S'han realitzat les proves de funcionament en un simulador de pacient, ASL 5000 d'Ingmar Medcial, amb resultats plenament satisfactoris. Disponible en menys d'un mes.



Pressupost finançat: 77.633 euros.



3. Entitat beneficiària: GRAPHENGLASS, SL.

Títol del projecte: Desenvolupament i fabricació de noves vàlvules Venturi per a respirador no invasiu per a pacients Pre-UCI en Planta.

Justificació de l'adjudicació: Graphenglass, en col·laboració amb l'Hospital La Fe de València, ofereix solució a un dels problemes que poden ser habituals en plantes d'hospitalització convencional amb pacients afectats per la Covid-19 (necessitat de gran aportació d'oxigenoteràpia). Mitjançant una vàlvula Venturi, es pot integrar els dos circuits d'alimentació d'oxigen presents en tota habitació d'hospital. Un dels circuits se sotmet a aquest efecte Venturi, i el segon s'injecta de manera addicional al flux resultant del primer. La tecnologia respondrà a l'escassetat de respiradors i ajudarà als pacients Pre-UCI amb majors necessitats TiO2 que no poden satisfer els respiradors ara instal·lats, reduint notablement les necessitats d'assistència respiratòria invasiva. La fabricació de la vàlvula és complexa en les seues formes i circuits d'aire interns, i el seu disseny es concep per a la fabricació en impressores 3D industrials de tecnologia DLP.

Pressupost finançat: 47.308,29 euros.



4. Entitat beneficiària i investigadora responsable: Consell Superior d'Investigacions Científiques- Institut d'Agroquímica i Tecnologia d'Aliments; IP: Gloria Sánchez Moraga.

Títol del projecte: Paper de l'aigua en la transmissió de SARS-CoV-2.

Justificació de l'adjudicació: Les tècniques moleculars per a la detecció del RNA de SARS-CoV-2 són mètodes ràpids, sensibles i altament específics, però en detectar genomes no són capaços de diferenciar entre virus infecciosos i no infecciosos, i això dificulta enormement la interpretació d'un resultat positiu en termes d'anàlisi de risc, sobretot en mostres ambientals. Amb la finalitat d'obtindre una millor correlació entre la detecció per RT-qPCR i la infectivitat de la mostra, s'ha desenvolupat una PCR de viabilitat per a virus de transmissió alimentària, i recentment per a coronavirus porcí. Encara que els pretractaments amb reactius de viabilitat reflecteixen millor els patrons d'inactivació vírica, la correlació amb la infectivitat segueix sense ser absoluta, depenent del virus o del tractament d'inactivació aplicat. En el cas del SARS-CoV, la transmissió del virus per aigües fecals es va documentar, i va causar esdeveniments de superdiseminació, en edificis amb un disseny en el qual les eixides d'aigües dels vàters donaven quasi al mateix lloc que les entrades d'aire condicionat. Incorporar aquestes metodologies en les anàlisis de rutina de femta, superfícies i aigües, permetrà una quantificació més precisa dels virus infecciosos presents, constituint una eina molt útil per a l'avaluació de riscos.

Pressupost finançat: 100.000,00 euros.



5. Entitat beneficiària i investigador responsable: Universitat Politècnica de València; IP: Ángel Maquieira Català.

Títol del projecte: Adaptació i validació de sistemes biosensors amb transducció òptica-CD i viscoelàstica-QCM per a la detecció de SARS.



Justificació de l'adjudicació: Els kits de detecció d'antigen que s'han desenvolupat fins al moment, no són prou sensibles. Un bon kit de detecció d'antigen, com el proposat en aquest projecte, és un bon complement de les proves per RT-qPCR. El projecte proposa dos sistemes biosensors aplicables a la detecció de SARS-CoV-2. Els sistemes biosensors proposats són dispositius portàtils, de fàcil maneig, podent utilitzar-se en entorns pròxims al pacient, en laboratoris d'urgència, unitats de crítics i en camp. Els dispositius són econòmicament molt competitius. Les metodologies proposades estan dirigides a la detecció d'antígens de SARS-CoV-2, però es pot efectuar la detecció simultània d'altres infeccions com a VIH/sida; Hepatitis C; grip, grip aviària, etc.



Pressupost finançat: 51.422 euros.



6. Entitat beneficiària i investigador responsable: Universitat Miguel Hernandez-ISABIAL; IP: Bernat Sòria

Títol del projecte: Nous usos de medicaments Defibrotide i plasma de sang de cordó (patent US2017/0246217A1, inventor B. Sòria).



Justificació de l'adjudicació: En Covid-19 grau 6 de l'OMS (pacient en UCI intubat, ventilació mecànica), la mortalitat és superior al 90%. El quadre d'inflamació pulmonar i tempesta de citocines en Covid-19 és similar a la síndrome d'activació macrofàgica i a la limfohistiocitosi hemofagocítica secundària. A més presenta tromboembolisme pulmonar. Els medicaments Defibrotide i un Biològic fàcilment accessible, plasma de sang de cordó, han mostrat la seua efectivitat en processos similars al Grau 6 de Covid-19. És una proposta nova, ambiciosa i amb el suport de grups d'investigació reconeguts.



Pressupost finançat: 89.000,00 euros.



7. Entitat beneficiària: Integrated Genetic Lab Services, SL.

Títol del projecte: Detecció massiva de SARS-CoV-2 mitjançant PCR quantitativa d'alt rendiment.

Justificació de l'adjudicació: En aquest projecte es proposa una tecnologia d'alt rendiment, en la qual l'equip té experiència prèvia, per a la realització de tests massius de diagnòstic de la infecció, basats en la detecció del genoma viral (infecció actual). Per a això, es basen en la utilització d'un sistema de qPCR d'alt rendiment que utilitza la tecnologia de microfluids per a processar mostres a escala de nanolitres, és a dir, en volums equivalents a una mil·lèsima de l'habitual. Proposen la utilització de la plataforma de detecció més eficient en l'ús de reactius disponible en el mercat, Biomark HD, Fluidigm. Aquest equip permet la realització de fins a 6.000 determinacions diàries amb un ús de reactiu mínim, i reduint significativament el cost per determinació. Altres avantatges de la proposta són el curt termini per a la seua implementació, el baix pressupost necessari per a adaptar la instal·lació (bioseguretat), i la capacitat de transferir la realització del test a altres laboratoris que ja compten amb la mateixa tecnologia. El sistema proposat permet processar 6000 mostres cada 24 h, uns resultats que requeririen 6 jornades de 24 h en les plataformes convencionals.

Pressupost finançat: 97.867,99 euros.



8. Entitat beneficiària: AIMPLAS Institut Tecnològic del Plàstic.

Títol del projecte: Tests colorimètrics ràpids per a detecció d'Anticossos SARS2 Covid-19 i càrrega viral, basats en nanopartícules d'or.

Justificació de l'adjudicació: El resultat final a obtindre són dos tests de detecció ràpida (menys de 10 minuts), el primer permet detectar anticossos SARS2 Covid-19 i altres fragments del virus, emprant nanopartícules d'or. L'estratègia de nanoparticules d'or ha tingut un gran camp de desenvolupament per a acoblar anticossos entre altres biomolècules. El principal avantatge del projecte és la utilització d'un test colorimètric ràpid, per a poder realitzar un garbellat de pacients que són portadors del virus o hagen patit la malaltia. Una altra dels avantatges dels dos tests ràpids a desenvolupar és que un és capaç de detectar l'anticòs, és a dir, si s'està patint la malaltia o s'ha superat; i l'altre és capaç de detectar de manera específica la presència de fragments de virus en fluids, és a dir, si el pacient està infectat actualment amb el virus.

Pressupost finançat: 90.500,00 euros.



9. Entitat beneficiària i investigadora responsable: Universitat Cardenal Herrera CEU; IP: Consuelo Rubio Guerri.

Títol del projecte: Nou assaig de qPCR per a SARS COV-2 usant engreixadors comercials preexistents de la Universal Probe Library (UPL).

Justificació de l'adjudicació: Desenvolupament d'un test sensible i específic en múltiplex que recorre a sondes comerciables disponibles. Aquest test utilitza engreixadors prefabricats disponibles en el mercat. Té baix cost i rapidesa (1,5 hores). La generalització d'aquests tests en laboratoris preparats i realitzats per personal competent, en l'àmbit acadèmic o dels centres d'investigació, podria alleujar molts dels inconvenients actuals.

Pressupost finançat: 50.000,00 euros.



10. Entitat beneficiària i investigador responsable: Universitat de València-Estudi General; IP: Juan Saus Mas

Títol del projecte: Realització d'un assaig clínic pilot amb un inhibidor de GPBP en pacients Covid-19 en risc de destret respiratori



Justificació de l'adjudicació: En la mesura que coneixem no ha sigut definida fins al moment una diana terapèutica per a la Síndrome de destret Respiratori Agut (SRDA), i la fibrosi pulmonar associada a la Covid-19, i una de les principals causes de mort. Aquest equip ha desenvolupat EMTEST i T12. El primer és un prototip que mesura en plasma els nivells de la GPBP, una proteïna cinasa extracelul·lar circulant, que intervé en l'agreujament dels casos (fibrosi i SRDA). A més, també han desenvolupat T12, un compost per a inhibir aquesta proteïna. Col·lectivament, les evidències indiquen que T12 podria representar un tractament integral per als pacients amb Covid-19, en combatre la replicació viral i les conseqüències clíniques associades.



Pressupost finançat: 97.573,52 euros



11. Entitat beneficiària: BestAir Technologies, SL

Títol del projecte: PurificAir, aparell elèctric i portàtil que permet purificar l'aire sense filtre eliminant virus i bacteris.

Justificació de l'adjudicació: PurificAir és un dispositiu portàtil de 22 centímetres d'alt per a purificar l'aire amb capacitat per a eliminar patògens com a virus i bacteris en espais tancats de 25 metres quadrats. El model d'utilitat registrat imita el procés que es produeix naturalment a l'aire lliure i que confereix a l'aire fresc, les seues propietats desinfectants. L'aparell ha sigut testat per a l'eliminació virus, bacteris i al·lergògens presents en l'aire i superfícies per la Universitat de València, Universitat de Barcelona i en laboratoris privats, i els resultats suggereixen que pot eliminar fins a un 99% dels microorganismes ambientals.

Pressupost finançat: 73.500,00 euros.



12. Entitat beneficiària i investigador responsable: Universitat Miguel Hernández; IP Nicolás García Aracil.

Títol del projecte: Sistema robotitzat d'extracció de mostres per a la seua posterior anàlisi i diagnòstic en laboratori.

Justificació de l'adjudicació: Sistema robotitzat format per un manipulador robòtic i un sistema de cambres per a extracció de mostres per exsudat nasofaringi o exsudat orofaringi. Aquest sistema evitaria contagis al personal sanitari i, al mateix temps, permetria poder dur a terme aquestes tasques de forma més eficient i intensiva. Un altre avantatge del sistema és la possibilitat de dur a terme la presa de mostres de manera paral·lela, multiplicant les capacitats d'extracció per a la seua posterior anàlisi. La proposta deriva d'experiència prèvia en el desenvolupament de robots per a tasques humanes de motilitat fina, dins del projecte europeu AIDE. D'altra banda, aquest desenvolupament tindria utilitat no sols per a lluitar contra la pandèmia actual, sinó també a futur.

Pressupost finançat: 99.308 euros.



13. Entitat beneficiària: Fundació de la Comunitat Valenciana per a la Gestió de l'Institut d'Investigació Sanitària i Biomèdica d'Alacant (ISABIAL).

Títol del projecte: Anàlisi en temps real de l'efectivitat del tractament farmacològic enfront de Covid-19.

Justificació de l'adjudicació: L'objectiu és el disseny d'un dashboard (representació gràfica) de dades en temps real en tota la Comunitat Valenciana, per a analitzar, mitjançant intel·ligència artificial (IA), l'efectivitat dels tractaments farmacològics enfront de la Covid-19 i el seu impacte en resultats en salut. L'eina proposada és senzilla i ràpidament disponible, i permet facilitar diagnòstics a partir de la informació històrica.

Pressupost finançat: 98.271,01 euros.



14. Entitat beneficiària: Hidraqua, Gestió Integral d'Aigües de Llevant, SA.

Títol del projecte: Anàlisi de mobilitat ciutadana basada en el consum d'aigua amb Big Data i Intel·ligència Artificial

Justificació de l'adjudicació: Anàlisi de la informació en temps real i escenaris de dades històriques que proporcionen el consum d'aigua, mitjançant l'aplicació de models d'intel·ligència artificial i big data, de manera visual amb plànols temàtics en web, els moviments entre ciutats i interns a la ciutat (segona residència) de població per dates. L'alta velocitat amb la qual es transmet aquesta informació, proporcionaria un control en temps real del moviment entre les diferents zones de la ciutat, a un cost d'explotació molt baix. La principal fortalesa de la proposta és proporcionar una alternativa a l'anàlisi de la mobilitat, que habitualment es basa a estudiar la ubicació de telèfons intel·ligents amb les dificultats de privacitat i confidencialitat aparellades. Els actuals algorismes per a processar repositoris big data i establir models predictius,fan viable la proposta. La pròpia naturalesa de les dades (consum d'aigua) permet disposar d'una anàlisi de tota la població, la qual cosa és una altra fortalesa de la proposta.

Pressupost finançat: 87.500,00 euros.



15. Entitat beneficiària: Societat de Foment Agrícola Castellonenc, SA (FACSA).

Títol del projecte: El paper de les aigües residuals en la detecció de la Covid-19: evolució de la pandèmia i rol en el control preventiu.

Justificació de l'adjudicació: L'objectiu de Covid WATER consisteix a realitzar un seguiment en zones afectades o d'importància geogràfica, per a conéixer l'evolució del brot de SARS-CoV-2, mitjançant l'estudi de les aigües residuals urbanes de 5 poblacions: Castelló, Vall d'Alba, Borriana, Bunyol i Alcoi. El diagnòstic es realitzarà des de diferents punts de la xarxa de clavegueram, i en la pròpia EDAR, amb l'objectiu de determinar com s'elimina el virus en els processos de depuració. Es desenvoluparà de manera addicional una plataforma digital, que permeta la visualització de les dades obtingudes en les aigües residuals.



Pressupost finançat: 88.660,00 euros.



16. Entitat beneficiària i investigadora responsable: Fundació Investigació Hospital General Universitari de València; IP: Carolina Soledad Romero García.

Títol del projecte: Maneig de la resposta a la crisi sanitària en un hospital terciari espanyol, mitjançant seguiment per mapa geotemporal.



Justificació de l'adjudicació: Pàgina web amb un mapa interactiu que s'actualitzarà de manera diària, per a ajudar en el seguiment i identificació de possibles pacients amb major risc de requerir hospitalització. El web recull automàticament factors de risc d'hospitalització de la història clínica electrònica, de manera que els pacients s'estratifiquen instantàniament. A més, també recull la classificació amb la valoració personal del metge o metgessa d'atenció primària, que avaluarà la gravetat del pacient en una escala de tres colors (verd, groc i taronja). El resultat final és unir totes dues valoracions per a obtindre un risc total d'ingrés. Ajudarà a controlar i planificar els ingressos, de manera que es podria indicar al pacient la seua hospitalització directa, sense passar per urgències, eliminant un nou lloc de possible contagi. El sistema proposat conjumina tècniques de processament de dades amb avaluació de personal mèdic d'atenció primària, i pot ser important tant per al monitoratge dels casos fora del radar del sistema hospitalari, com per al seguiment de l'evolució real del virus.



Pressupost finançat: 55.000,00 euros.



17. Entitat beneficiària i investigador responsable: Fundació per a la Investigació de l'Hospital Universitari La Fe de la Comunitat Valenciana; IP: Bernardo Valdivieso Martínez.

Títol del projecte: Solucions assistencials i logístiques per a la Covid-19, basades en ciència de dades.

Justificació de l'adjudicació: Es proposa un sistema per a dur a terme un protocol de control de pacients i anàlisi geogràfica d'aquests. El sistema abasta tots els estats des del diagnòstic del contagi, identificant tots els factors de risc durant l'evolució de la malaltia: casos greus, derivacions a UCI, factors de risc de contagis a professionals sanitaris, i uns altres. Els resultats es plantegen com a aplicació a usos interactius en el context assistencial. La particularització a nivell clínic i a nivell assistencial/logístic d'aquesta proposta, és traslladable mitjançant l'adaptació de paràmetres a altres àmbits, és a dir, el sistema desenvolupat és escalable implicant un avantatge comparatiu. Els models, algorismes i protocols proposats estan basats en l'anàlisi de dades del sistema de Big Data de la Fe.

Pressupost finançat: 100.000,00 euros.



18. Entitat beneficiària i investigador responsable: Universitat Miguel Hernández d'Elx- Institut Centre d'Investigació Operativa, IP: José Luis Sainz-Pardo Auñón.

Títol del projecte: Sistema Intel·ligent de Suport a la Decisió per a distribuir de manera òptima l'aplicació de tests ràpids de la Covid-19.

Justificació de l'adjudicació: Aplicació d'escriptori que proporciona quants tests realitzar cada dia de l'horitzó temporal i en quins codis postals, amb la finalitat de minimitzar la velocitat d'expansió de la Covid-19. Per a això, té en compte el nombre de casos detectats, el de casos susceptibles i la possible evolució del virus, entre altres paràmetres. El sistema a més, s'actualitza diàriament en funció de la informació diària subministrada, ajustant els possibles escenaris. També, proporciona el mapa d'expansió de la Covid-19 i la seua possible evolució. Pot arribar a millorar en més d'un 50% el nombre de casos detectats en comparació amb l'aplicació de tests, de manera homogènia, diària i proporcional a la densitat de casos detectats en cada codi postal. Interessant i útil aplicació de la Investigació Operativa per a la correcta presa de decisions sobre la realització de tests massius sobre la Covid-19.



Pressupost finançat : 19.216,31 euros.



19. Entitat beneficiària i investigadora responsable: Universitat Politècnica de València; IP: Isabel Quintanilla García.

Títol del projecte: Ús de drons per a transport de material d'emergències, medicaments, mostres de laboratoris.

Justificació de l'adjudicació: Proposta innovadora i viable que respon a la solució del transport ràpid de mercaderies lleugeres, com màscares o un altre material sanitari d'urgent necessitat. S'utilitzaran drons especialitzats en transport amb mòdul d'intel·ligència artificial i vol autònom d'alta precisió. Posseeixen una operadora autoritzada per l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), per a realitzar vols en tots els escenaris possibles (Espai Aeri Controlat per a tots els proveïdors de serveis de la Comunitat Valenciana, vol en entorns urbans i aglomeracions d'edificis, i vol nocturn). En la Comunitat Valenciana són l'única operadora autoritzada per a realitzar aqueix tipus de vols en entorns urbans. Col·laboren amb l'hospital del Gandia a través del programa FISABIO, en l'ús de drons per a transport de material de laboratori i mostres biològiques en la participació d'un projecte H2020 d'investigació.

Pressupost finançat: 88.000,00 euros.



20. Entitat beneficiària: Associació d'Investigació de la Indústria Tèxtil – AITEX.

Títol del projecte: Teixits per a bates quirúrgiques EPI amb resistència millorada a la penetració de líquids i patògens. Tipus [PB]4-B.

Justificació del projecte: Partint dels requisits d'EN13795 i EN14126, AITEX planteja el desenvolupament de teixits esterilitzables per a bates quirúrgiques i de protecció millorades, quant a penetració de líquids i patògens tipus [PB]4-B, a partir de solucions tèxtils tècnicament i econòmicament viables. S'intervindrà tant en la millora de l'estructura tèxtil com del procés d'acabat, perquè el teixit arribe a complir amb especificacions d'ús de totes dues normes, i es maximitze el confort. EPI quirúrgics reutilitzables, suportant els successius cicles d'esterilització i rentada a 90 °C, fins a un total de 50, sense veure alterades les seues característiques inicials. EPI quirúrgics imper/transpirables, presentant protecció enfront de líquids per damunt dels 100 cm de columna d'aigua, requerits segons EN13795. Obtingut amb procediments escalables i d'alta producció. Empreses de la Comunitat Valenciana tenen capacitat productiva per a la seua fabricació industrial, cobrint cada pas del procés i la seua posterior distribució.

Pressupost finançat: 60.500,00 euros.



21. Entitat beneficiària: Aquactiva Solutions, SL

Títol del projecte: Solucions de desinfecció Aquactiva.

Justificació de l'adjudicació: Aquactiva Solutions, SL, és una empresa valenciana que disposa d'una patent d'una tecnologia que produeix un potent i eficaç biocida totalment innocu per a l'ésser humà i medi ambient. Permet produir in situ un biocida altament eficient en particular contra tota mena de virus (per exemple H1N1, BCV, H5N1, diversos coronavirus), únicament a partir d'aigua i sal, mitjançant una electròlisi de membrana, imitant els glòbuls blancs del sistema immunitari. Eradica completament aquests virus en un temps de contacte rècord (15-30 segons per al coronavirus). S'utilitza per a desinfectar l'aire, superfícies, parets, mobiliari urbà, roba, mans, etc. El resultat esperat d'aquest projecte és la validació del producte per a la seua aplicació contra el SARS-CoV2, determinant les condicions òptimes d'aplicació. Cal optimitzar les dosis, concentracions, pH, freqüències i forma d'aplicació per a cadascuna de les desinfeccions previstes. La utilització d'un mecanisme d'ús tòpic avala el seu ús en SARS-CoV2. En la llista de l'EPA (Agència de Protecció Ambiental dels Estats Units d'Amèrica), s'inclouen l'àcid hipoclorós enfront de coronavirus.



Pressupost finançat: 95.500,00 euros.



22. Entitat beneficiària i investigador responsable: Universitat de València-Estudi General; IP: Pedro Morillo Tena.

Títol del projecte: Desenvolupament de mesures avançades de protecció contra contagis tipus Covid en entorns d'UCI

Justificació de l'adjudicació: Proposen un desenvolupament de caixa tipus “aerosol box” per a protecció del personal sanitari durant la realització d'intubacions endotraqueals. Aquesta caixa permet aïllar el personal sanitari del focus del contagi. Té molt baix cost de fabricació, i pot realitzar-se en models d'un sol ús o reutilitzables amb desinfecció sanitària. Amb potencial per a ser adaptat, amb diferents variants, per a altres procediments com són els procediments endoscòpics, gastroscòpies i, fonamentalment fibrobroncoscòpies (endoscòpia respiratòria).



Pressupost finançat: 89.400,00 euros.



23. Entitat beneficiària: Associació d'Investigació de la Indústria del Joguet, connexes i afins – AIJU.

Títol del projecte: Disseny i fabricació d'ajustos millorats per a equips de protecció mèdica.

Justificació del projecte: Desenvolupament de peces que permeten l'ajust estanc i segur de guants de protecció a caixes transparents protectores, que el personal sanitari pot utilitzar per a assistir els pacients infectats de coronavirus de manera més segura. És un complement perfecte al projecte núm. 17. En general, la manera d'acoblar a la caixa els guants que utilitzarà el personal sanitari, s'està realitzant mitjançant pinces o altres sistemes que no asseguren l'estabilitat del sistema. Aquest projecte planteja el disseny i fabricació mitjançant impressió 3D de peces en forma circular, que es puguen acoblar fàcilment a l'orifici de la planxa de PC o PMMA que s'empre per a fabricar la caixa. AIJU oferiria a la indústria de fabricació un disseny de codi obert, respectant la seua autoria, però sense ànim lucratiu.

Pressupost finançat: 32.000,00 euros.



24. Entitat beneficiària: KERIONICS, SL.

Títol del projecte: Producció d'oxigen in situ en hospitals i instal·lacions medicalitzades mitjançant tecnologia de membranes ceràmiques.



Justificació del projecte: Aquest projecte proposa la producció in situ d'O2 pur mitjançant la utilització de membranes ceràmiques selectives a O2. Aquesta tecnologia es basa en la capacitat de certs materials ceràmics de difondre ions oxigen, a través de la seua estructura cristal·lina a temperatures superiors a 600 °C. Això es tradueix en una separació d'O2 amb selectivitat del 100%, quan s'aplica una diferència de pressió o voltatge entre tots dos costats de la membrana. La producció local i el subministrament d'O2 seria possible amb una instal·lació amb aquests components: 1) mòdul de membranes amb capacitat 2-10 m³ O2/dia; 2) sistema de resistències i bescanviadors de calor per a condicionar l'aire entrant; 3) compressor d'aire i regulació de pressió; i 4) sistema de neteja i emmagatzemat d'O2 . Amb aquest sistema no sols es proveeix d'O2 als hospitals sense necessitat de transport, a més, es pot ajustar el volum de producció i puresa segons demanda. Tots aquests avantatges posicionen aquesta tecnologia de membranes com a complementària a la criogènica, per a una producció descentralitzada i en nuclis de població remots o de menor grandària, on es requerisca un subministrament continu i d'alta puresa.

Pressupost finançat: 100.000,00 euros.



25. Entitat beneficiària: AIMPLAS Institut Tecnològic del Plàstic



Títol del projecte: Màscara respiratòria reutilitzable enfront de la Covid-19 amb filtre intercanviable i pantalla de protecció integrada.

Justificació de l'adjudicació: Equip de protecció on s'integra una màscara amb filtre i pantalla de protecció tots dos intercanviables. El desenvolupament del producte part d'un disseny propi d'AIMPLAS d'una màscara injectable; aquesta, a més, dotarà d'un filtre intercanviable que evite el pas de microgotes on es dispersa la Covid-19. Juntament amb aquest sistema de protecció, la màscara disposarà d'una pantalla transparent protectora, que evite el contagi a través del globus ocular. El nou producte es produirà mitjançant tecnologies de producció massiva com la injecció; a més, les pantalles de protecció a integrar es produiran mitjançant tecnologies d'extrusió de làmina, garantint així una producció elevada ràpida per part d'empreses de la Comunitat. El producte podrà posar-se en el mercat en 1 mes, aproximadament. Respecte als filtres es comptarà amb la col·laboració de Bioinicia, que té una capacitat de producció elevada de filtres.



Pressupost finançat: 95.000,00 euros.



26. Entitat beneficiària: MILA-ROSA, SA

Títol del projecte: Tecnologia de confecció automatitzada en continu de màscares reutilitzables a partir de material laminat i viricida.



Justificació de l'adjudicació: Desenvolupament d'una màquina de confecció automàtica i en continu de màscares, mitjançant el tall, doblegat i unió longitudinal de 2 laterals per ultrasons, amb una producció de 35 unitats/minut. Estan acabades amb compost actiu enfront de virus i bacteris, autoritzat pel Ministeri de Sanitat i l'ECHA. La laminació proposada serà mitjançant un sistema de mil punts o calandratge i adhesiu HMPUR, en col·laboració amb AITEX, assegurant tant la unió com la respirabilitat. Teixit acabat antimicrobià en la capa intermèdia amb la finalitat de trencar la membrana lipídica que envolta el virus. Desenvolupament d'un teixit de calada (també acabat) en la capa externa, per a dotar de major resistència el producte i permetre les rentades i esterilitzats pertinents, de manera que siga reutilitzable.



Pressupost finançat: 80.500,00 euros.



27. Entitat beneficiària i investigador responsable: Universitat d'Alacant; IP: Antonio Marcilla

Títol del projecte: Nova màscara amb llit filtrant i tancament per a ampliar l'ús d'unitats de nebulització.

Justificació de l'adjudicació: Es proposa un disseny efectiu per a la fabricació de màscares respiratòries FFP3. Major efectivitat en incorporar diversos sistemes de filtració i desactivació de virus. La possibilitat d'impregnar aquests adsorbents amb substàncies desinfectants, proporciona un efecte addicional que no incorporen altres màscares del mercat. A més, es caracteritzen per una gran facilitat de construcció i reducció de costos.

Pressupost finançat: 53.300,00 euros.



28. Entitat beneficiària: Consell Superior d'Investigacions Científiques- Institut d'Agroquímica i Tecnologia d'Aliments

Títol del projecte: Desenvolupament d'una màscara protectora FFP3 antiviral i biodegradable.

Justificació de l'adjudicació: Aquest projecte de màscara té com a objectiu desenvolupar prototips innovadors escalables de múltiples capes que puguen oferir protecció FFP3 per mitjà de nanofibres de viricida electrofilat, com a element clau. El projecte també proporcionarà una formulació alternativa que és biodegradable. Aquest tipus de producte de màscara no existeix comercialment hui en el mercat. El grup d'investigació té més de 18 anys d'experiència en el desenvolupament de nanofibres antimicrobianes. L'empresa de biotecnologia Bioinicia, SL, líder mundial en equips de fabricació d'electrofilat i materials basats en nanofibres per al bioespai, és un spin-off del grup d'investigació.



Pressupost finançat: 100.000,00 euros.



29. Entitat beneficiària: Fundació Universitas Miguel Hernández (Parc Científic).

Títol del projecte: Prototip de màscara FFP3, que consta d'una carcassa de goma flexible, adaptable i amb sistema de filtrat HEPA H13.



Justificació de l'adjudicació: Disseny i fabricació de màscara de categoria FFP3 que compensa el filtre tan agressiu que solen tindre les màscares d'aquest tipus amb l'augment del diàmetre del filtre, ja que en haver més volum també es permet més flux d'aire. La base de la màscara es fabrica amb elastòmer termoplàstic, que s'ajusta perfectament a la cara, la carcassa del sistema de filtració amb sistema d'exhalació, es realitza amb PLA antibacterià que porta incorporat un filtre HEPA H13, i finalment, cinta elàstica per a subjectar la màscara. És ergonòmica, de fàcil ús, neteja i manteniment. Pot ser de categoria FFP2 o de categoria FFP3 en funció de les necessitats.

Pressupost finançat: 78.106,62 euros.



30. Entitat beneficiària: Innovació d'Alumini Tecnològic, SL.

Títol del projecte: Sistema de desinfecció UV d'ona curta per a desinfecció d'articles i mercaderies.

Justificació de l'adjudicació: Desenvolupament d'un nou sistema túnel amb aplicació UV d'ona curta per a la desinfecció d'articles i mercaderies que passen pel seu interior, amb diferents aplicacions: recepció de mercaderies en fàbriques i magatzems, caixes de cobrament dels supermercats o botigues diverses, per a l'adequació dels articles adquirits pels seus clients, que podran emportar-se a les seues cases, amb la garantia que no introdueixen contaminació en les seues llars, per mitjà de la compra realitzada. L'aplicació d'UV d'ona curta és neta i requereix poc manteniment, la qual cosa permet múltiples aplicacions sempre aplicant les mesures de seguretat adequades pel personal apte i degudament format, sobretot en supermercats. Aquest equip podrà integrar-se en un sistema en continu o de forma aïllada.

Pressupost finançat: 51.000,00 euros.



31. Entitat beneficiària: Robotnik, SLL.

Títol del projecte: Robot modular per a servei intensiu intrahospitalari.

Justificació de l'adjudicació: Base robotitzada mòbil modular per a diverses aplicacions dins de l'hospital. Està dissenyat per a treballar en entorns col·laboratius, complint amb les normatives de seguretat requerides, és descontaminable, amb una autonomia de huit hores de treball continu, recàrrega d'entre una i dues hores i amb una capacitat de càrrega de 250 quilograms. És capaç de crear un mapa de qualsevol entorn, i de navegar de manera autònoma i segura. Pot controlar-se mitjançant teleoperació. Connectivitat Wifi i 4G. Pot desinfectar polvorització, transportar menjar o medicaments, mesurar temperatura del pacient, prendre mostres i pulsacions, entre altres.

Pressupost finançat: 71.630,00 euros.



32. Entitat beneficiària i investigador responsable: Universitat Politècnica de València; IP: Francisco Blanes Noguera.

Títol del projecte: Sistema portable de desinfecció massiva per UV.

Justificació de l'adjudicació: Plataforma mòbil, totalment transportable a qualsevol ubicació, per a la desinfecció de zones afectades, i que disposa de sistema de desinfecció per mitjà de llum ultraviolada que permet l'eliminació del 100% dels gèrmens en un radi de dos metres, on la llum incidisca directament. No hi ha existència de contaminació creuada, ja que el sistema no entra en contacte amb elements contaminats, no és invasiu, ja que no requereix químics, i el temps necessari perquè funcione és mínim, de l'ordre de 30 segons per àrea de desinfecció. A més, després de la desinfecció l'àrea i materials existents, hi poden ser immediatament utilitzats.



Pressupost finançat: 15.000,00 euros.



33. Entitat beneficiària: Disseny i Construcció de Maquinària Automatitzada, SL.

Títol del projecte: Túnel de ruixat per a desinfecció massiva amb sistema d'inspecció tèrmica.

Justificació de l'adjudicació: L'objectiu d'aquest sistema és detectar que totes les persones que entren en un edifici d'oficines, una fàbrica, o similars, verifiquen la seua temperatura corporal i al seu torn es faça una desinfecció completa d'ells i de tots els elements que porten amb si. El túnel constarà de dues fases, una primera de control de temperatura a l'entrada, i una altra posterior de ruixat. En la primera fase, una cambra tèrmica comprovarà la temperatura de la persona, si la temperatura és correcta s'il·luminarà una balisa de color verd, i es permetrà el pas a la persona dins del túnel. Si, per contra, la temperatura no està en el rang acceptable, s'il·luminara la balisa en roig i denegarà el pas. Aquesta persona serà derivada per a fer-ne una comprovació in situ. La segona fase constarà d'un túnel de ruixat, aquest túnel comptarà amb 5 arcs de nebulitzat de la solució desinfectant, permetent el pas continuat del personal que entra a les fàbriques. L'objectiu d'aquesta segona fase és crear un ambient nebulitzat amb un desinfectant no perjudicial a les mucoses, ni a teixits, que envolte totes les superfícies de les persones.



Pressupost finançat: 55.500,00 euros.



34. Entitat beneficiària i investigador responsable: Universitat d'Alacant; IP José Ángel Berna Galiano.

Títol del projecte: Sistema de detecció d'aglomeracions de persones, basat en una App per a telèfons intel·ligents Android

Justificació de l'adjudicació: La situació postconfinament planteja desafiaments el control d'aglomeracions. La Universitat d'Alacant disposa d'un sistema de detecció de telèfons intel·ligents, basat en un dispositiu de baix consum energètic i petita grandària, independent de la infraestructura de telefonia mòbil, i amb llicència de radiofreqüència d'ús lliure (Wi-Fi). Aquest dispositiu detecta senyals Wi-Fi emesos amb una App per a telèfons intel·ligents Android, que identifica el telèfon intel·ligent amb un codi únic, aleatori, xifrat i, per tant, anònim (no és possible conéixer la identitat del telèfon intel·ligent que emet el senyal). L'App pot funcionar amb intervenció de l'usuari o sense, per la qual cosa el dispositiu de detecció permet conéixer el nombre de telèfons intel·ligents amb l'App activa, en un entorn de centenars de metres (quilòmetres en entorns oberts). Aquest dispositiu detector permet conéixer, en temps real, la concentració de persones i permet evitar aglomeracions. Això serveix en dos sentits: per a l'usuari que es descarrega l'aplicació, poder saber si ha d'esperar per a evitar excés de contacte amb altres persones; i, a més, i especialment, al personal que treballa en estacions de transport públic: TRAM, metro, etc., els pot ajudar per a gestionar l'afluència de persones a l'entrada i l'eixida de les estacions, evitant possibles situacions de contagi. Encara que les hores punta solen estar controlades, aquesta eina pot ajudar a saber si, en un determinat moment, poden tindre una entrada massiva de persones, i poder gestionar correctament els accessos i eixides, evitant-hi situacions d'aglomeració.

Pressupost finançat: 9.550,00 euros.

Mapa web