Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 6/2020, de 14 de maig, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es modifica parcialment l'Ordre 17/2018, de 9 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'aproven les bases reguladores de la concessió de subvencions per a la catalogació de béns immobles de pedra seca, així com per a promoure la recuperació, el manteniment, la conservació i la protecció de l'arquitectura de la pedra seca al nostre territori. [2020/3523]

(DOGV núm. 8815 de 19.05.2020) Ref. Base de dades 003703/2020








PREÀMBUL



L'Ordre 17/2018, de 9 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'aproven les bases reguladores de la concessió de subvencions per a la catalogació de béns immobles de pedra en sec, així com per a promoure la recuperació, manteniment, conservació i protecció de l'arquitectura de la pedra en sec en el nostre territori (DOGV 8295, 15.05.2018), s'ha evidenciat com un instrument adequat per a aconseguir la finalitat prevista.



No obstant això, en aquesta es fa referència a dues modalitats d'actuacions subvencionables: una per a la catalogació de construccions, modalitat a) i una altra per a activitats de restauració i conservació preventiva que servisquen al manteniment d'aquests elements patrimonials, modalitat b). El seu article 9 estableix uns mateixos criteris objectius d'atorgament de les subvencions per a totes dues modalitats i la pràctica ha posat de manifest que la diferència entre elles, tant per la documentació a aportar, com per l'objectiu final que es pretén amb cadascuna, fa molt complicada la baremació utilitzant en tots dos casos els mateixos criteris objectius d'atorgament.

Aquestes consideracions obliguen a plantejar la modificació de l'Ordre per a incloure uns criteris objectius d'atorgament individualitzats i adaptats a les especificitats de cadascuna de les dues modalitats previstes, de manera que, sense disminuir les garanties necessàries per a aconseguir la finalitat perseguida per cadascuna, es facilite l'accés a les ajudes i la seua tramitació, permetent d'aquesta manera una més ràpida resolució d'aquestes que contribuïsca a l'eficàcia i eficiència de l'actuació administrativa.

Aquesta modificació no està prevista en el Pla normatiu 2018 d'aquesta conselleria, com una de les iniciatives reglamentàries a tramitar en el referit marc, però l'experiència adquirida, una vegada publicada la convocatòria de 2018, de la subvenció per a la catalogació de béns immobles de pedra en sec, així com per a promoure la recuperació, manteniment, conservació i protecció de l'arquitectura de pedra en sec, ha permés detectar algunes dificultats a l'hora de gestionar la concessió quant als criteris de la baremació, per la qual cosa és necessari tramitar una modificació de les bases que s'ajusten més al caràcter de les actuacions que es preveuen subvencionar.

En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, la present iniciativa normativa està justificada per raó d'interés general, es basa en una identificació clara de les finalitats perseguides i és l'instrument més adequat per a garantir la seua consecució. D'acord amb el principi de proporcionalitat, aquesta proposta conté la regulació imprescindible per a atendre la necessitat a cobrir amb la norma, una vegada constatat que no existeixen altres mesures menys restrictives de drets, o que imposen menys obligacions als destinataris.

A fi de garantir el principi de seguretat jurídica, aquesta iniciativa normativa s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, generant un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que facilite el seu coneixement i comprensió i, en conseqüència, l'actuació i presa de decisions de les persones i empreses.

S'ha possibilitat durant la seua tramitació l'accés senzill, universal i actualitzat als documents propis del seu procés d'elaboració, concedint als potencials destinataris una participació activa en l'elaboració de la norma mitjançant la seua audiència de manera directa o a través de les organitzacions i associacions legalment reconegudes, tot això en aplicació del principi de transparència. I en aplicació del principi d'eficiència, amb aquesta iniciativa normativa s'eviten càrregues administratives innecessàries o accessòries i es racionalitza, en la seua aplicació, la gestió dels recursos públics.

La present ordre s'adequa, per tant, als principis de bona regulació que recull l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Per tot l'anterior, a la vista del Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, i en exercici de les competències previstes en els articles 160.2 i 165.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en relació amb l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, emesos els informes preceptius de l'Advocacia General de la Generalitat i de la Intervenció Delegada de la conselleria competent en matèria de cultura, efectuat el tràmit d'audiència i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



Article únic. Modificació parcial de l'Ordre 17/2018, de 9 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport



Es modifica l'article 9 de l'Ordre 17/2018, de 9 de maig, per la qual s'aproven les bases reguladores de la concessió de subvencions per a la catalogació de béns immobles de pedra en sec, així com per a promoure la recuperació, manteniment, conservació i protecció de l'arquitectura de la pedra en sec en el nostre territori, que queda redactat en la forma indicada en l'annex d'aquesta ordre.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

La implementació i el posterior desenvolupament d'aquesta ordre no podran tindre gens d'incidència pressupostària en la dotació de tots i cadascun dels capítols de despesa assignada a aquesta conselleria, i, en tot cas, hauran de ser atesos amb els mitjans personals i materials d'aquesta.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 14 de maig de 2020



El conseller d'Educació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ I IBÁÑEZ





ANNEX

Nova redacció de l'article 9 de l'Ordre 17/2018, de 9 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'aproven les bases reguladores de la concessió de subvencions per a la catalogació de béns immobles de pedra en sec, així com per a promoure la recuperació, manteniment, conservació i protecció de l'arquitectura de la pedra en sec en el nostre territori.



Únic. Es modifica l'article 9 que queda redactat de la següent manera:



«Article 9. Criteris objectius d'atorgament i quantia de la subvenció



1. Les subvencions seran concedides d'acord amb els principis de publicitat, transparència, objectivitat, igualtat i no discriminació, mitjançant el procediment de concurrència competitiva.

2. La Comissió de valoració podrà requerir als interessats totes les dades i acreditacions que es consideren necessàries per a la qualificació de les activitats objecte de la subvenció.

3. La totalitat de la subvenció es distribuirà en funció de la puntuació obtinguda. L'import màxim a percebre per cada beneficiari s'establirà en les corresponents convocatòries.

4. L'import de les subvencions en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions ajudes, ingressos o recursos, supere el cost de l'activitat subvencionada.

5. Les sol·licituds que complisquen amb els requisits establits en aquesta ordre i en la convocatòria seran valorats i puntuats segons els criteris que a continuació s'indiquen, amb un màxim de 20 punts.

6. Els criteris de valoració de les sol·licituds per a la catalogació d'aquestes construccions (modalitat a) seran els següents:

a) Memòria a aportar amb la sol·licitud, fins a un màxim de 15 punts.

– Línies d'estudi històriques i anàlisi documental previstes. Memòria descriptiva del procés d'obtenció d'informació. Determinació i descripció d'estudis complementaris previstos: fins a 5 punts.



– Anàlisi preliminar del territori i la seua història, valorant les zones conegudes amb potencial de patrimoni cultural. Llistat i pla d'elements susceptibles, en fase preliminar, de protecció: fins a 10 punts.

b) Currículum al voltant de treballs relacionats amb el sector, fins a un màxim de 3 punts.

– Experiència en catalogació d'elements patrimonials, en la redacció de projectes relacionats amb la tècnica de la pedra en sec, en projectes d'intervenció o en treballs d'investigació relacionats amb el patrimoni cultural: fins a 2 punts

– Títols de màster oficials directament relacionats amb el patrimoni cultural: fins a 1 punt

c) Suport a xicotets municipis, fins a un màxim de 2 punts, segons les xifres de població oficials publicades per l'Institut Nacional d'Estadística en l'última revisió del padró prèvia a la data de presentació de la sol·licitud. En el cas de mancomunitats i en el cas que la sol·licitud abaste diversos municipis, la dada es prendrà de la mitjana aritmètica de les poblacions d'aquests municipis:

– Les actuacions que es desenvolupen en municipis amb menys de 500 habitants seran bonificades amb 2 punts.

– Les que s'aborden en municipis entre 500 i 2.000 habitants seran bonificades amb 1,5 punts.

– Les que s'aborden en municipis entre 2.001 i 5.000 habitants seran bonificades amb 1 punt.

– Les que s'aborden en municipis entre 5.001 i 10.000 habitants seran bonificades amb 0,5 punts.

7. Els criteris de valoració de les sol·licituds per als treballs de restauració i conservació preventiva que servisquen al seu manteniment (modalitat b) seran els següents:

a) Qualitat tècnica del projecte. Aportació innovadora a la difusió, promoció i foment, mitjançant la utilització de sistemes basats en les noves tecnologies de la informació i comunicació, fins a un màxim de 10 punts:

– La qualitat tècnica del projecte i el respecte a les tècniques constructives tradicionals es valorarà fins a 4 punts.

– L'aplicació de les noves tecnologies de la informació i de la comunicació a la difusió del projecte es valorarà fins a 3 punts.

– La presentació d'una senyalística o d'una imatge pròpia del projecte es valorarà fins a 1 punt.

– La proposta innovadora de difusió es valorarà fins a 2 punts.

b) Currículum al voltant de treballs relacionats amb el sector, fins a un màxim de 3 punts.

– Experiència en catalogació d'elements patrimonials, en la redacció de projectes relacionats amb la tècnica de la pedra seca, en projectes d'intervenció o en treballs d'investigació relacionats amb el patrimoni cultural: fins a 2 punts.

– Títols de màster oficials directament relacionats amb el patrimoni cultural: fins a 1 punt.

c) Incidència del projecte en la societat, fins a un màxim de 5 punts.



Es tindran en compte:

– La definició dels resultats esperats, que es valorarà fins a 1 punt.

– La repercussió territorial dels resultats programats, que es valorarà fins a 1 punt.

– La repercussió en potencials beneficiaris, tenint en compte, de manera particular, la difusió didàctica del projecte a escolars, discapacitats i grups socialment desfavorits, que es valorarà fins a 1 punt.



– L'interés social i cultural del projecte, que es valorarà fins a 2 punts.

d) Suport a xicotets municipis, fins a un màxim de 2 punts, segons les xifres de població oficials publicades per l'Institut Nacional d'Estadística en l'última revisió del padró prèvia a la data de presentació de la sol·licitud. En el cas de mancomunitats i en el cas que la sol·licitud abaste diversos municipis, la dada es prendrà de la mitjana aritmètica de les poblacions d'aquests municipis:

– Les actuacions que es desenvolupen en municipis amb menys de 500 habitants seran bonificades amb 2 punts.

– Les que s'aborden en municipis entre 500 i 2.000 habitants seran bonificades amb 1,5 punts.

– Les que s'aborden en municipis entre 2.001 i 5.000 habitants seran bonificades amb 1 punt.

– Les que s'aborden en municipis entre 5.001 i 10.000 habitants seran bonificades amb 0,5 punts.»

Mapa web