Ficha docv

Ficha docv









DECRET LLEI 5/2020, de 29 de maig, del Consell, de mesures urgents en l'àmbit dels serveis socials i de suport al tercer sector d'acció social per la Covid-19. [2020/4165]

(DOGV núm. 8829 de 08.06.2020) Ref. Base de dades 004175/2020




I



L'Organització Mundial de la Salut va declarar, l'11 de març de 2020, pandèmia internacional l'emergència sanitària global ocasionada per la Covid-19. La situació d'emergència de salut pública provocada per l'expansió del virus a Europa i en el món ha obligat les diferents autoritats sanitàries a promoure mesures de contenció extraordinàries, amb la finalitat d'evitar la propagació del virus i el col·lapse dels sistemes públics de salut.

Des de la declaració de la pandèmia, i en el marc de les competències que li atribueix l'Estatut d'Autonomia, la Generalitat, a través de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, ha anat adoptant de manera gradual diverses mesures excepcionals, que han tingut per objecte limitar la propagació de la Covid-19 i el contagi de la ciutadania.

El Reial decret 463/2020, de 14 de març, va declarar l'estat d'alarma, prorrogat successivament, per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

La declaració de l'estat d'alarma estableix en tot el territori de l'Estat mesures temporals de limitació de la lliure circulació de les persones i de contenció en l'àmbit social, educatiu, cultural, recreatiu, esportiu i d'oci, entre altres, amb la finalitat de protegir la salut de la ciutadania i reforçar el Sistema Nacional de Salut.

Les mesures de contenció i les limitacions a la mobilitat han provocat alteracions importants en la normalitat de la prestació de serveis públics, com per exemple els socials, i han generat disrupcions greus en la major part dels sectors d'aquest àmbit, que han patit la limitació de les diferents activitats de serveis, i que en molts casos s'han hagut de reprogramar per a atendre les urgències socials provocades per aquesta crisi.

Davant aquesta situació excepcional, és una obligació dels poders públics garantir el funcionament dels serveis públics essencials per a la ciutadania, especialment aquells que es deriven de drets fonamentals constitucionalment reconeguts.

Alhora, constitueix un deure de les autoritats públiques procurar que les mesures adoptades no produïsquen danys irreversibles en el teixit social, impulsant les actuacions urgents i excepcionals que siguen necessàries per a pal·liar els efectes negatius de la limitació de la mobilitat i de la suspensió de gran part de l'activitat, però també de l'adaptació de les actuacions una vegada finalitze aquesta situació.



II



En l'àmbit social, la suspensió de l'activitat presencial en la gran majoria dels programes que es desenvolupen, ha comportat per a les administracions i per al tercer sector un repte sense precedents.

El tercer sector d'acció social representa una esfera clau en les democràcies avançades tant en la defensa de l'interés general com en la gestió directa, o en el seu disseny i concepció, de recursos i espais comuns per a garantir la igualtat d'oportunitats i el benestar de la població, especialment, d'aquells col·lectius més vulnerables i empobrits. També, cal destacar que és un jaciment d'ocupació de qualitat, feminitzat, sostenible, amb valor afegit i no deslocalitzable fonamental en l'economia valenciana.

Els esforços inicials s'han centrat a garantir el dret fonamental a l'atenció social constitucionalment reconegut, especialment pel que fa a les prestacions essencials, amb l'adopció de mesures d'emergència, com per exemple una dotació pressupostària excepcional per als serveis socials municipals. Així mateix, s'han adoptat mesures excepcionals a fi de pal·liar la incidència negativa, derivada de la suspensió dels procediments administratius, com per exemple les pròrrogues dels títols de família nombrosa i monoparental o de reconeixement del grau de discapacitat.



Ateses les necessitats immediates, i en el marc de les mesures administratives i de contenció fixades pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, cal adaptar els mecanismes necessaris per a afrontar la situació d'emergència social que ja estem vivint i la que es derivarà una vegada finalitze l'estat d'alarma.

En l'àmbit de les actuacions en l'àmbit social, les mesures de contenció adoptades i la cancel·lació d'activitats que suposen el contacte presencial, han significat la readaptació dels programes que desenvolupa el tercer sector, per a donar resposta a les necessitats urgents dels col·lectius més vulnerables amb els quals treballen, una situació que dificulta l'execució i justificació de les activitats realitzades en el marc de les subvencions atorgades per les diverses administracions públiques.



Per això, i a més de posar en marxa mesures que afavoreixen la re-programació i la reactivació dels projectes, així com de les activitats objecte de la subvenció, és necessari adoptar mesures de flexibilització en els procediments d'execució i justificació de les activitats subvencionades; mesures que, respectant les garanties que necessàriament han d'adoptar-se en l'atorgament de subvencions públiques, puguen contribuir a conservar llocs de treball i mantindre la viabilitat econòmica de les entitats del tercer sector, el paper del qual és fonamental en aquests moments.

Aquesta norma té com a finalitat establir mesures de flexibilització necessàries per a afavorir el compliment de la finalitat de les subvencions i evitant produir a les persones i entitats beneficiàries un perjudici afegit als efectes desfavorables de les restriccions imposades per l'estat d'alarma i amb la finalitat de donar resposta a les necessitats detectades en la crisi social i econòmica conseqüència de la crisi sanitària de la Covid-19. Aquesta flexibilització podrà preveure el contingut de les actuacions a realitzar, el termini i forma d'execució i justificació d'aquestes, així com en la bestreta del total de les quantitats concedides.





III



L'article 44 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana faculta el Consell a adoptar, en casos d'extraordinària i urgent necessitat, decrets llei sotmesos a debat i votació en les Corts, atenent el que preceptua l'article 86 de la Constitució Espanyola.



L'adopció de mesures urgents mitjançant un decret llei ha sigut avalada pel Tribunal Constitucional, sempre que hi haja una motivació expressa i raonada de la necessitat i de la urgència, que permeta constatar la inoperància de les mesures adoptades, si es dilatara l'adopció d'aquestes mitjançant la tramitació ordinària d'altres instruments normatius.

Aquesta necessitat inajornable sorgeix, tal com requereix la jurisprudència del Tribunal Constitucional, «per raons difícils de preveure que requerisquen una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment d'urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis», i es deriva del judici polític i d'oportunitat que correspon al Govern i que suposa una ordenació de les prioritats d'actuació que requereix la situació d'emergència.



L'expansió de la pandèmia de la Covid-19 i les mesures de contenció adoptades per les autoritats sanitàries i pel Reial decret 463/2020, justifiquen les circumstàncies impossibles de preveure i la necessitat d'adoptar les mesures ja exposades.

L'emergència social derivada de la crisi de la Covid-19 requereix l'adopció de mesures que contribuïsquen al fet que la intervenció social que realitzen les entitats del tercer sector, el sosteniment del qual en gran part es deriva de l'activitat subvencionada per part de les administracions públiques, no es veja afectada i, de fet, es puga facilitar la seua actuació en aquests moments de gran necessitat. Això justifica la urgència i la legitimació per a dictar un decret llei que abaste «els objectius marcats per al govern del país, que, per circumstàncies difícils o impossibles de preveure, requereixen una acció normativa immediata».

D'altra banda, l'elaboració de la norma ha sigut presidida pels principis de bona regulació de l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En Aquest sentit, els principis de necessitat, d'eficàcia i d'eficiència han quedat acreditats amb l'exposició motivada de les raons d'interés general que justifiquen l'adopció de les mesures i la finalitat perseguida per cadascuna d'aquestes, i evitar, així mateix, que les mesures adoptades generen càrregues innecessàries per a les persones físiques i jurídiques afectades per aquestes. Així mateix, d'acord amb el principi de proporcionalitat, el decret llei conté la regulació imprescindible per a la consecució dels objectius exposats.

De conformitat amb el principi de seguretat jurídica, s'ha vetlat per la coherència de la norma amb la resta de l'ordenament jurídic i, quant al principi de transparència, s'ha prescindit dels tràmits de consulta pública, audiència i informació pública, tenint en compte la naturalesa excepcional i urgent consubstancial als decrets llei, d'acord amb el que estableix l'article 133.4, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Fent ús de l'article 44.4, de la Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, per la qual s'aprova l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 28.c) de la Llei 30/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta conjunta de la vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, i del conseller d'Hisenda i Model Econòmic, i prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 29 de maig de 2020,





DECRETE



Article únic. Règim excepcional d'execució de subvencions en l'àmbit dels serveis socials.

En relació amb les línies de subvenció identificades a l'annex, i d'aquelles altres que s'aproven en 2020 per a entitats sense ànim de lucre en l'àmbit dels serveis socials per a pal·liar les conseqüències socials i econòmiques de la Covid-19:

1. S'amplia fins al 31 de març de 2021 el termini de realització d'actuacions subvencionables dels projectes vinculats a les línies de subvenció referides.

2. S'anticiparà el 100 % de l'import de l'ajuda concedida, sense que siguen d'aplicació ni la limitació de l'article 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; ni les excepcions de l'article 44 de la Llei 10/2019, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2020.



Disposicions finals



Primera. Habilitació

Es faculta la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives per a desplegar i executar aquest decret llei.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret llei entrarà en vigor el dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de maig de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La vicepresidenta del Consell

i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives,

MÓNICA OLTRA JARQUE



El conseller d'hisenda i model econòmic,

Vicent soler i marco







Mapa web