Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 8 de juny de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableix el pla de transició a la nova normalitat, en el context de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, dels albergs i recursos dirigits a persones sense llar, persones en situació d'exclusió social i als centres d'atenció temporal d'emergència (CATE). [2020/4276]

(DOGV núm. 8831 de 10.06.2020) Ref. Base de dades 004318/2020




Antecedents de fet

1. La Covid-19, per la seua facilitat de contagi i ràpida extensió, ha generat un greu problema de salut pública global que ha tingut com a conseqüència l'adopció de mesures sanitàries i de limitació de la lliure circulació sense precedents, a fi de protegir a la població, sobretot als col·lectius més vulnerables.

2. Davant l'evolució de la crisi sanitària, i amb l'objectiu de recuperar gradualment la vida quotidiana i l'activitat econòmica, minimitzant el risc que representa l'epidèmia per a la salut de la població i evitant que les capacitats del Sistema Nacional de Salut es puguen desbordar, garantir una progressiva reducció de contagis, i una protecció de les persones que viuen en aquests centres, així com de professionals que presten serveis en elles el Consell de Ministres va aprovar el passat 28 d'abril el Pla per a la transició a una nova normalitat. En aquest pla s'articula una eixida gradual de la situació de confinament, en cinc fases, des de la Fase 0, preparatòria fins a la nova normalitat. El procés previst suposa la substitució progressiva de les restriccions de caràcter general per altres més específiques, si bé de manera flexible i asimètrica. El seu cronograma és, per tant, merament orientatiu, i no s'aplica necessàriament de manera uniforme en tot el territori. Tant el calendari com l'àmbit de les diferents fases, queden condicionats a l'evolució de la pandèmia i de la capacitat dels serveis d'atenció sanitària.



3. En el context d'aquest pla de transició, la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives ha de preveure l'adaptació progressiva dels serveis de la seua competència destinats a les persones sense llar i persones en situació d'exclusió social, de manera que puguen complir la seua comesa per a establir els criteris de qualitat que han de complir tots els centres i serveis que actuen en aquest àmbit. Aquesta previsió pren en consideració els criteris proposats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS), en la seua actualització de l'estratègia per al Covid-19 del passat mes d'abril, per a planejar el desconfinament, i en particular, les recomanacions de minimitzar el contagi en llocs amb alt potencial, com són els centres residencials i els llocs públics on es produeix una gran concentració de persones, i d'establir mesures preventives en els llocs de treball.

4. Prenent en consideració que l'àmbit de persones en situació d'exclusió social i sense llar, s'han revelat com extremadament vulnerables es fa necessària una transició gradual i amb totes les precaucions, establint les mesures per a les diferents fases que es recullen en els annexos –des de la fase 0 fins a la fase 3– en previsió de tindre una normativa única tant en cas de progressió en les fases com en el cas d'eventuals regressions de fase que pogueren produir-se en funció de l'evolució de la pandèmia.



Fonaments de dret

1. El Govern, a l'empara del que es disposa en l'article 4, apartats b) i d), de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i lloc (d'ara en avant, Llei orgànica 4/1981), va promulgar el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel Covid-19 (d'ara en avant, Reial decret 463/2020), el qual s'ha prorrogat en sis ocasions, l'última pel Reial decret 555/2020, de 5 de juny, fins a les 00.00 hores del 21 de juny del 2020, mantenint les condicions establides en el Reial decret 463/2020 i en les disposicions que ho modifiquen, apliquen i desenvolupen.

2. El Reial decret 463/2020, en el seu article 4, designa com a autoritats competents delegades, entre altres, al Ministre de Sanitat i li habilita per a dictar les ordres, resolucions, disposicions i instruccions interpretatives que, en l'esfera específica de la seua actuació, siguen necessaris per a garantir la prestació de tots els serveis, ordinaris o extraordinaris, amb vista a la protecció de persones, béns i llocs, mitjançant l'adopció de qualsevol de les mesures previstes en l'article 11 de la Llei orgànica 4/1981. En l'exercici d'aquesta facultat s'ha dictat l'Ordre SND/265/2020, de 19 de març, d'adopció de mesures relatives a les residències de persones majors i centres soci-sanitaris, davant la situació de crisi sanitària ocasionada pel Covid-19, que estableixen mesures relatives a la ubicació i aïllament de pacients Covid-19, a la neteja, als professionals i a les mesures de coordinació per al diagnòstic, seguiment i derivació en les residències de majors i altres centres soci-sanitaris. que estableixen mesures organitzatives per a l'atenció sanitària de les persones residents.

3. El Reial decret 514/2020, de 8 de maig, disposa en el seu article 3: «En aplicació del Pla per a la desescalada de les mesures extraordinàries adoptades per a fer front a la pandèmia de Covid-19, aprovat pel Consell de Ministres en la seua reunió de 28 d'abril de 2020, el Ministre de Sanitat, a proposta, en el seu cas, de les comunitats autònomes i de les ciutats de Ceuta i Melilla, i a la vista de l'evolució dels indicadors sanitaris, epidemiològics, socials, econòmics i de mobilitat, podrà acordar, en l'àmbit de la seua competència, la progressió de les mesures aplicables en un determinat àmbit territorial, sense perjudici de les habilitacions conferides a la resta d'autoritats delegades competents. La regressió de les mesures fins a les previstes en el Reial decret 463/2020, de 14 de març, es farà, si escau, seguint el mateix procediment. En el marc de les decisions que s'adopten sobre la progressió de les mesures de desescalada, les persones podran desplaçar-se pel territori de la província, illa o unitat territorial de referència que es determine a l'efecte del procés de desescalada, sense perjudici de les excepcions que justifiquen el desplaçament a una altra part del territori nacional per motius sanitaris, laborals, professionals o empresarials, de retorn al lloc de residència familiar, assistència i cura de majors, dependents o persones amb discapacitat, causa de força major o situació de necessitat o qualsevol altra d'anàloga naturalesa. En tot cas, en qualsevol desplaçament hauran de respectar-se les instruccions dictades per les autoritats sanitàries».



4. La llei 3/2019, de 18 de febrer, de la Generalitat, de Serveis Socials Inclusius de la Comunitat Valenciana recull en el seu article 5.3 «El Sistema Públic Valencià de Serveis Socials té caràcter de servei públic essencial, perquè d'aquest es deriven prestacions indispensables per a satisfer les necessitats bàsiques personals i millorar les condicions de qualitat de vida de la ciutadania, d'acord amb el que disposa l'article 128.2 de la Constitució Espanyola».

5. L'Ordre SND/399/2020, de 9 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establides després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat, estableix en l'article 17 que els serveis socials hauran de garantir la prestació efectiva de tots els serveis i prestacions recollits en el Catàleg de Referència de Serveis Socials, aprovat pel Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema d'Autonomia i l'Atenció a la Dependència. Per a poder prestar aquests serveis i prestacions, els centres on es presten aquests serveis hauran d'estar oberts i disponibles per a l'atenció presencial a la ciutadania sempre que siga necessària, i sense perjudici que s'adopten les mesures de prevenció i higiene establides per les autoritats sanitàries. Quan no siga possible l'atenció presencial, es prioritzarà la prestació de serveis per via telemàtica, aquest article ha sigut modificat per l'Ordre SND/414/2020, de 16 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional establides després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 2 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat, el qual estableix que els serveis socials hauran de garantir la prestació efectiva de tots els serveis i prestacions recollits en el Catàleg de Referència de Serveis Socials, aprovat pel Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema d'Autonomia i l'Atenció a la Dependència. Per a això les autoritats competents de les comunitats autònomes podran determinar la reobertura al públic dels centres i serveis on es presten aquests serveis i prestacions, atesa la situació epidemiològica de cada centre o serveis, i la capacitat de resposta del sistema sanitari concernit. aquests serveis si pot ser es realitzaran per via telemàtica, reservant l'atenció presencial a aquells casos en què resulte imprescindible. Quan aquests serveis es realitzen de manera presencial, hauran de dur-se a terme observant les mesures d'higiene i prevenció establides per les autoritats sanitàries i amb la utilització dels equips de protecció adequats al nivell de risc tant per part de les persones treballadores com de les persones usuàries.



Valorada l'actual situació, tenint en compte la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, el Pla de transició a la nova normalitat, així com els restants antecedents i fonaments de dret exposats, resolc:





Primer. Objecte i àmbit

Mitjançant la present resolució s'estableix el pla de transició a la nova normalitat derivada de la pandèmia de Covid-19, dels albergs, centres i pisos d'acolliment, centres CATE, centres de dia, centres d'atenció extraordinària i menjadors socials, dirigits a persones sense llar i a persones en situació o risc d'exclusió social, compresos en l'àmbit de competències de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.



Segon. Mesures de seguretat i higiene

1. Els albergs, centres i pisos d'acolliment, centres CATE, centres de dia, centres d'atenció extraordinària i menjadors socials hauran de complir, en tot moment, les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent en cada fase del pla, tant amb caràcter general, com de manera específica per a previndre el contagi per Covid-19.

2. La disposició dels llocs de treball, l'organització dels torns i la resta de condicions de treball es modificaran, en la mesura necessària, per a garantir la possibilitat de mantindre la distància de seguretat interpersonal mínima de dos metres entre les persones treballadores, així com de les usuàries. Quan no siga possible, per raó de l'activitat, s'hauràn d'utilitzar els equips de protecció determinats pels serveis de prevenció de riscos laborals en cada fase per a la mena de servei de què es tracte.

3. Les persones treballadores o usuàries d'aquests centres amb diagnòstic de Covid-19, amb símptomes compatibles amb Covid-19 o en període de quarantena domiciliària per haver tingut contacte amb alguna persona amb símptomes o diagnosticada de Covid-19, no han d'acudir als mateixos.

4. La neteja i desinfecció de les instal·lacions es farà amb la freqüència i les condicions estipulades en cada fase per als albergs, centres i pisos d'acolliment, centres CATE, centres de dia, centres d'atenció extraordinària i menjadors socials amb especial atenció a les superfícies de contacte més freqüents. Es garantirà una ventilació adequada de totes les dependències.

5. Els centres disposaran d'un pla de contingència de conformitat amb les indicacions de Salut Pública adaptat a les seues característiques, dirigit a la prevenció i a la resposta davant l'eventual aparició de nous casos i brots de Covid-19.



Tercer. Mesures organitzatives i de funcionament

1. Els albergs, centres i pisos d'acolliment, centres CATE, centres de dia, centres d'atenció extraordinària i menjadors socials adoptaran les mesures organitzatives i de funcionament que, per a cada tipus de recurs, s'especifiquen en els annexos d'aquesta resolució, en funció de la fase del procés de desescalada vigent en l'àmbit territorial en què se situe el centre o en el qual tinga la seua seu el servei.

2. En cas de quedar places lliures perquè les persones abandonen voluntàriament el centre, per derivació a un altre recurs o per motius de convivència, podran accedir altres persones en les mateixes condicions, concorde a la fase corresponent en la qual es troben.

3. La direcció de cada recurs prepararà amb antelació suficient els canvis derivats de la transició entre fases conformement al cronograma estimat, de manera que s'eviten disfuncions amb el pas de l'una a l'altra, especialment pel que respecta a la reincorporació del personal. Adoptaran així mateix, les previsions per a un eventual retard en la transició o fins i tot una regressió de fase, atés que aquests no estan prefixades i es determinaran en funció de l'evolució de la situació.

4. En la planificació de les transicions, els albergs, centres i pisos d'acolliment, centres CATE centres de dia i menjadors socials comptaran, excepte indicació en cas contrari, amb aquells efectius que hagueren sigut reassignats, que es reincorporaran als seus llocs ordinaris.

5. Queden exceptuades de la incorporació a l'atenció presencial les persones amb pluripatologías per a les quals el contagi per Covid-19 puga suposar un greu risc. També queden exceptuades les dones embarassades o en període de lactància. En aquests casos s'adaptarà el lloc de treball a unes funcions que no requerisquen atenció al públic o a funcions de treball telemàtic.

6. El servei de prevenció de riscos laborals ha d'avaluar la presència de personal treballador especialment sensible en relació amb la infecció de coronavirus Covid-19, establir la naturalesa d'especial sensibilitat de la persona treballadora i emetre informe sobre les mesures de prevenció, adaptació i protecció basant-se en les directrius marcades per les autoritats sanitàries sobre aquest tema.



Quart. Pla de contingència

L'adreça de cada recurs haurà de remetre abans del 31 de juliol de 2020 a la Direcció General d'Acció Comunitària i Barris Inclusius (al correu dg_inclusionsocial@gva.es) el pla de contingència per a la desescalada adaptat a les seues característiques, dirigit a la prevenció i a la resposta davant una eventual aparició de nous casos i brots de Covid-19.



1. El pla de contingència haurà d'incloure, com a mínim:

a) La possibilitat d'aïllar un 5 % de persones residents en habitacions amb bany propi o alternativa i excepcionalment un espai adaptat dins del centre per a tal efecte que garantisca l'aïllament d'almenys el 5 % de les persones residents, que en tot cas haurà de tindre annex banys d'ús exclusiu de les persones residents de la zona aïllada.



b) Recursos humans disponibles especificant la categoria professional i dedicació (horari setmanal) de cada persona treballadora del centre.



c) Protocol específic de desinfecció i neteja del centre en el que es prestarà especial atenció a les zones comunes, cuina, serveis i banys així com la gestió de residus.

d) Organització dels torns d'atenció en el cas de centres de dia, d'acolliment o menjadors socials a les persones usuàries determinades en l'annex de cada fase.

e) Organització de les eixides individuals i grupals de les persones residents en cadascuna de les fases.

f) En el cas dels albergs i sempre que es dispose d'aquest, s'acompanyarà el plànol de l'edifici fitant les zones d'aïllament, preferiblement vertical o per plantes i se situaran en espais amb accés separat o en els llocs de menys trànsit de l'edifici, utilitzant la sectorització d'incendis ja definida com a àrea d'ubicació.

g) Cal tindre en compte que en alguns recursos no responen als models concrets dels annexos sinó que comprenen diverses coses alhora: Centre de dia – Alberg i CIBE; CAI amb serveis externs; habitatges de housing first la dinàmica dels quals és diferent a la d'un pis d'acolliment...

Per això, es podran realitzar adaptacions a aquest Pla de Contingència sobre les mesures proposades en els annexos pels diferents tipus de centres, sempre que les mateixes es realitzen de manera justificada i sempre que es garantisquen nivells adequats de prevenció i resposta enfront del Covid-19.

2. El pla de contingència haurà de ser validat per la Direcció General d'Acció Comunitària i Barris Inclusius de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.



Cinqué. Supeditació a la normativa establida per les autoritats competents en l'àmbit sanitari

Mentre dure l'estat d'alarma, la present resolució queda supeditada a la normativa que aproven els òrgans de l'Administració General de l'Estat i de la comunitat autònoma competent en matèria sanitària i, en tot cas, sempre estarà vinculada a la superació de les fases establides pel Govern d'Espanya per al territori de la Comunitat Valenciana i les especificitats que en cada fase marquen els òrgans competents.





Sisé. Aplicació de la present resolució i els annexos

La present resolució i els seus annexos s'aplicarà en centres de dia, menjadors socials, albergs, centres i pisos d'acolliment, CATE i centres d'atenció extraordinària o centres assimilats que estiguen lliures de Covid-19, és a dir, que no tinguen brot actiu de Sars-CoV-2. En cas contrari, regiran les previsions disposades per a la fase 0 i, en tot cas, amb l'autorització prèvia de les autoritats sanitàries competents.



Seté. Entrada en vigor

La present resolució entrarà en vigor el mateix dia de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

S'adverteix que la present resolució posa fi a la via administrativa, podent interposar-se recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seua notificació, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, computat en els termes ja indicats, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.





València, 8 de juny de 2020.– La vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Mónica Oltra Jarque.







ANNEX I

Albergs i pisos d'acollida



FASE 0



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es realitzarà neteja i desinfecció diària, amb especial atenció a les zones on puguen transitar un major nombre de persones i a les superfícies de contacte freqüent.

– S'hauran de respectar les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de Covid-19 relatives al manteniment d'una distància de seguretat de dos metres, higiene de mans i ús de màscara.

– Es mantindran les mesures d'aïllament i control, establides per les instruccions emeses per l'autoritat sanitària en aquelles persones residents que presenten simptomatologia.

– La distribució d'espais podrà modificar-se, quan siga necessari, amb l'objectiu de garantir la distància interpersonal de seguretat.



– En les eixides les persones residents hauran de portar màscara.

– A l'entrada als albergs o pisos tant les persones residents com les persones treballadores hauran de desinfectar-se les mans i les soles del calçat.

– En tornar de l'eixida hauran de llevar-se la roba del carrer, es dutxaran i es posaran roba neta.

– Es restringirà l'entrada d'objectes, aliments i estris que procedisquen de l'exterior, només es permetran aquells que hagen sigut sol·licitats pel personal del centre i siguen essencials per a la persona resident. Es realitzarà neteja d'objectes i estris que procedisquen de l'exterior.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'haurà de complir, en tot cas, amb les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent, i les mesures establides per les autoritats sanitàries.



Mesures en matèria d'aforament:

– El control d'aforament i accés a les instal·lacions del centre el realitzarà el personal del centre atenent el que s'estableix en aqueix moment per les autoritats sanitàries, tenint en compte que s'hauran d'evitar aglomeracions en les zones comunes, per a això es podran establir torns de desdejuni, menjar i sopar, reducció de persones en les zones d'oci i obertura de les habitacions durant tot el dia perquè puguen estar en elles sense compartir els espais comuns.



Ingressos:

– Se suspenen amb caràcter general els nous ingressos i reingressos. Únicament es permetran ingressos en centres lliures de Covid-19 amb caràcter excepcional i d'urgència social. La persona que sol·licite el seu ingrés haurà d'aportar una prova PCR negativa o se li haurà de realitzar una vegada efectuat l'ingrés. L'ingrés es realitzarà en una habitació d'ús individual amb bany d'ús exclusiu, on romandrà quinze dies en aïllament perquè se li autoritze la convivència ordinària en el centre.



Contacte Social i visites:

– Es mantindran les mateixes mesures que s'aplica a la ciutadania en general per a les persones residents sense simptomatologia ni contacte de risc.

– Es garantirà el contacte amb familiars o afins sempre que siga possible a través de mitjans telemàtics o via telefònica.

– No hi haurà contacte social ni visites presencials durant aquesta fase.



Eixides del centre:

– Es realitzaran en els termes establits per les autoritats sanitàries per a la població en general en la fase 0.



Activitats:

– Els espais comuns dels albergs s'utilitzaran de manera rotatòria entre les persones usuàries, per a així mantindre la distància recomanada en aquests. En els torns d'ús dels espais comuns coincidiran sempre les mateixes persones usuàries. Així es procedirà també amb els espais externs (patis, jardins, etc.) sempre que siguen d'ús privatiu de l'alberg i la meteorologia ho permeta.



– Les persones que puguen ser de col·lectius de rics, hauran de romandre la major part del temps a les seues habitacions evitant, en la mesura que siga possible, els espais comuns, i guardant la distància de seguretat interpersonal recomanada de, com a mínim, dos metres.





FASE 1



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es realitzarà neteja i desinfecció diària, amb especial atenció a les zones on puguen transitar un major nombre de persones i a les superfícies de contacte freqüent.

– S'hauran de respectar les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de Covid-19, relatives al manteniment d'una distància de seguretat de dos metres, higiene de mans i ús de màscara.

– A l'entrada al centre tant les persones residents com les persones treballadores hauran de desinfectar-se les mans i les soles del calçat.

– Es restringirà l'entrada d'objectes, aliments i estris que procedisquen de l'exterior, només es permetran aquells que hagen sigut sol·licitats pel personal del centre i siguen essencials per a la persona resident.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'haurà de complir, en tot cas, amb les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent i les mesures establides per les autoritats sanitàries.



Mesures en matèria d'aforament:

– La mateixa proposta que en la Fase 0.



Ingressos:

– Es permetran els nous ingressos de caràcter urgent. Per a poder realitzar els ingressos, amb caràcter general, el centre ha de comptar amb la disponibilitat de places per a aïllament. La persona que sol·licite el seu ingrés que vinga del carrer haurà d'aportar una prova PCR negativa o se li haurà de realitzar una vegada efectuat l'ingrés. En el cas d'ingrés en el centre sense prova PCR, haurà de romandre en una habitació d'ús individual amb bany d'ús exclusiu, on romandrà quinze dies en aïllament perquè se li autoritze la convivència ordinària en el centre, llevat que una vegada realitzada la prova i es confirme com a negativa, la persona podrà eixir de la situació d'aïllament sempre que es mantinguen les normes de prevenció i control de temperatures aplicables al conjunt de residents.

– Si la persona sol·licitant d'ingrés prové d'un centre lliure de Covid-19, podrà ingressar sense necessitat de requerir la PCR. Presentant el centre derivador una declaració responsable indicant que s'han seguit tots els protocols sanitaris en la prevenció i protecció enfront del Covid-19 i que es tracta d'un centre lliure de Covid-19.

– Si la persona sol·licitant d'ingrés prové d'un hospital, haurà d'aportar una prova PCR negativa i seguirà el protocol establert per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública per les altes hospitalaries.

– Per als nous ingressos, quan les persones arriben a les instal·lacions se'ls proporcionarà màscara i s'hauran de desinfectar les mans amb gel hidroalcohòlic, d'altra banda, hauran de deixar les seues pertinences apartades en un espai, ruixar-les amb desinfectant i posar-les en bosses tancades de plàstic fins a passades unes hores perquè el virus desaparega de la roba.

– El centre ha de disposar del 5 % de la seua capacitat com a places lliures per a poder establir zones d'aïllaments davant situacions de repunt de Covid-19 i processos d'aïllament preventiu per als nous ingressos. Entre aquests places ha de constar alguna habitació d'ús individual amb bany propi o haurà de tindre banys d'ús exclusiu de les persones residents de la zona aïllada. Es mantindrà aquest criteri fins que les autoritats sanitàries declaren la finalització de la pandèmia.



Contacte social i visites:

– La direcció del recurs programarà un pla d'inici de visites i un protocol de visites de familiars o afins per a la FASE 2 començant per aquelles circumstàncies socio-familiars prioritàries. Per a aquests visites es contemplaran horaris, espais, mesures preventives i duració de les mateixes atenent criteris de benestar de les persones residents i les seues famílies, tenint en compte, que s'organitzaran fins a un màxim de visites diàries per al 20 % de les persones residents.



– Manteniment de tallers o sessions grupals desenvolupades pel propi personal tècnic o altres entitats, no podent-se superar el màxim de 6 persones, sempre que es puga garantir el distanciament interpersonal i seguretat.

– Es treballarà amb les persones residents temes preparatoris per a les següents fases de desescalada, realitzant simulacions de situacions quotidianes, reforçant l'adquisició d'hàbits d'higiene i prevenció en l'exterior.

– Si algun resident presentara símptomes, s'haurà d'aïllar i activar el protocol establit per les autoritats sanitàries.



Eixides del centre:

– Es realitzaran en els termes establits per les autoritats sanitàries per a la població en general en la fase 1.



Activitats:

– L'equip dels albergs elaborarà un pla d'incorporació a la rutina de les activitats que es desenvolupaven amb anterioritat a la situació de pandèmia. Atenent en tot moment les característiques estructurals del centre i respectant les mesures de seguretat establides.

– Es reprendran progressivament els serveis d'intervenció comunitària i de voluntariat social suspesos en la fase 0, garantint la protecció tant del personal com de les persones ateses







FASE 2



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es realitzarà neteja i desinfecció diària, amb especial atenció a les zones on puguen transitar un major nombre de persones i a les superfícies de contacte freqüent.

– Es restringirà l'entrada d'objectes, aliments i estris que procedisquen de visites, només es permetran aquells que hagen sigut sol·licitats pel personal del centre i siguen essencials per a la persona resident.

– S'haurà de realitzar un control de símptomes i prendre la temperatura corporal mitjançant termòmetre làser o similar a totes les persones abans d'accedir a les instal·lacions, tant a la persona resident, com a les persones visitants. No es permetrà l'accés de familiars o reunides, si la temperatura corporal de la persona visitant aconsegueix o supera 37,5 °C, aquesta presa de la temperatura es realitzarà seguint els protocols de prevenció de riscos laborals.

– No s'utilitzaran els serveis del pis o centre per part de persones alienes a aquesta, llevat que resultara estrictament necessari. Si s'arribara a fer ús d'ells, es procedirà a la seua immediata desinfecció.

– Si les visites es produeixen dins de les dependències, una vegada finalitzen aquests, es procedirà a la neteja, desinfecció i ventilació de les mateixes.

– Es mantindran les mesures d'aïllament i control, establides per les instruccions emeses per l'autoritat sanitària en aquelles persones residents que presenten simptomatologia.

– S'hauran de respectar les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de Covid-19, relatives al manteniment d'una distància de seguretat de dos metres, higiene de mans i ús de màscara.

– A l'entrada al centre tant les persones residents com les treballadores hauran de desinfectar-se les mans i les soles del calçat.





Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'haurà de complir, en tot cas, amb les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent i les mesures establides per les autoritats sanitàries.



Mesures en matèria d'aforament:

– La mateixa proposta que en la Fase 0.



Ingressos:

– S'establirà la possibilitat de nous ingressos, ja de manera ordinària, amb el mateix procediment que en la fase 1.

Contacte social i visites:

– Es permetrà la visita de dues persones familiars o reunides, establint-se cita prèvia per a això amb la finalitat d'evitar aglomeracions amb les persones treballadores i amb la resta de residents i conforme al protocol dissenyat per la direcció del centre en la fase 1.

– La distribució d'espais podrà modificar-se, quan siga necessari, amb l'objectiu de garantir la distància interpersonal de seguretat.



– En entrar les visites en el centre se'ls deurà realitzar un control de símptomes i se'ls prendrà la temperatura, es desinfectarà la sola de les sabates, es llavarà les mans amb gel hidroalcohòlic que es posarà a la seua disposició i se li dotarà de màscara en cas que no disposen d'aquest element de protecció.

– Les visites es realitzaran preferiblement en espais oberts.

– Si alguna persona resident presentara símptomes, s'haurà d'aïllar i activar el protocol establit per les autoritats sanitàries.





Horaris d'atenció:

– Els horaris d'atenció i visites s'adaptaran a les necessitats dels albergs, centres o habitatges.

– En el supòsit de visites familiars i reunides s'espaiarà la realització de les visites un mínim de 15 minuts, per a la correcta neteja/desinfecció i ventilació d'espais. En cas de tindre un nombre elevat de persones es programarà un nombre tancat de visites diàries.



Eixides del centre:

– Es realitzaran en els termes establits per les autoritats sanitàries per a la població en general en la fase 2.



Activitats:

– Les mateixes que en la fase 1.







FASE 3



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es mantindran les mesures de distanciament interpersonal, d'higiene i de seguretat, establides en aquest moment per l'autoritat sanitària.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'haurà de complir, en tot cas, amb les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent, i les mesures establides en aqueix moment per les autoritats sanitàries.





Mesures en matèria d'aforament:

– Adequació del nombre de persones a l'aforament màxim permés per distanciament social i altres mesures preventives.

– El control d'aforament i accés a les instal·lacions el realitzarà el personal de l'entitat atenent el que s'estableix en aqueix moment per les autoritats sanitàries.



Ingressos:

– S'establirà la possibilitat de nous ingressos, amb el mateix procediment que en la fase 1 i 2.



Contacte social i visites:

– Normalització progressiva del funcionament de l'alberg o habitatge.

– Garantir l'acompanyament social prenent precaucions i comptant amb la protecció adequada recomanada en cada cas per les autoritats sanitàries.



Eixides del centre:

– Es realitzarà en els termes establits per les autoritats sanitàries per a la població en general en la fase 3.



Activitats:

– L'equip dels albergs haurà de tornar a la rutina amb les activitats que es desenvolupaven amb anterioritat a la situació de pandèmia. Reprenent els serveis d'intervenció comunitària i de voluntariat social atenent en tot moment les característiques estructurals del centre i respectant les mesures de seguretat establides.



– Per als centres que disposen de serveis de rober, dutxes i bugaderia i que romanguen tancats en aquesta fase, es podrà valorar l'obertura progressiva dels mateixos garantint condicions de seguretat i aforament del centre perquè les persones que no pernocten en el centre puguen fer ús d'aquests.









ANNEX II

Centres de dia i centres acollida



FASE 0



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es procedirà a la neteja i desinfecció dels locals per a començar l'activitat presencial en les següents fases.



Mesures de prevenció en el recurs:

– S'estudiaran les mesures de prevenció que s'hauran d'adoptar per a posar en marxa en les següents fases.

– Es realitzarà l'estudi de necessitats materials i professionals per a poder programar l'obertura dels centres.

– S'elaborarà un protocol de mesures de prevenció del contagi de Covid-19 ajustat a les característiques de cada recurs, les persones professionals i les persones usuàries.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– La distribució d'espais podrà modificar-se, quan siga necessari, amb l'objectiu de garantir la distància interpersonal de seguretat.



– Utilització de màscares, guants i solució hidroalcohòlica per part de les persones professionals



Activitat:

– No es reprendrà en aquesta fase l'assistència presencial a les persones usuàries del servei. No obstant això, quan siga necessari es podrà fer un seguiment de manera telemàtica o telefònica.



Accions específiques:

– El personal continuarà a la disposició de qualsevol necessitat de l'entitat.



Preparació Pla d'Atenció:

Les direccions dels centres, en coordinació amb la resta de l'equip, hauran d'elaborar el seu pla d'atenció en totes les fases on s'inclourà:

– Horaris d'atenció en el centre i la possibilitat de flexibilitat d'aquests.

– Es contemplarà la possibilitat de realitzar diversos torns en el mateix dia, sempre que es puga garantir la neteja total de les instal·lacions del centre entre torns.

– Ajust d'horaris d'atenció presencial en el centre per a evitar l'acumulació de persones i garantir el distanciament interpersonal.

– Necessitat de crear grups homogenis ateses les necessitats de suport individual.

– S'organitzaran les entrades i eixides al centre de manera escalonada, evitant aglomeracions.

– Els desplaçaments al centre han de realitzar-se de manera que es complisca el que es disposa en la normativa vigent a cada moment.

– Capacitat d'atenció del centre, tenint en compte que s'ha de garantir les mesures de distanciament interpersonal.

– En cas d'oferir teràpia de grup o algun tipus de tractament es podrà realitzar via telemàtica o telefònica per a aquelles persones usuàries que disposen dels mitjans per a això.

– Coordinació amb els serveis externs que presten els seus serveis en el centre.





FASE 1



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es procedirà a la neteja i desinfecció dels locals per a començar l'activitat presencial al llarg d'aquesta fase.

– Es procedirà a la neteja dels serveis del servei en diverses ocasions al llarg del dia. S'aconsella que per a la neteja personal s'utilitze material d'un sol ús.





Mesures de prevenció en el recurs:

– Es procedirà al condicionament dels diferents espais, amb l'objectiu de garantir la distància interpersonal de seguretat.



– Les persones usuàries respectaran les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció Covid-19, relatives al manteniment d'una distància de seguretat de dos metres, higiene de mans i ús de màscares.

– En entrar la persona usuària en les dependències del servei es desinfectarà la sola de les sabates, es llavarà o se li llavaren les mans amb gel hidroalcohòlic que es posarà a la seua disposició i se li dotarà de màscara (per a aquelles persones usuàries que la puguen portar).

– Es realitzarà un control de símptomes i es prendrà la temperatura corporal mitjançant dispositiu làser o similar a totes les persones abans d'accedir a la seu del servei, no es permetrà l'accés si la temperatura corporal aconsegueix o supera els 37,5 °C o presentara símptomes de poder patir Covid-19.

– En el cas que el resultat de la prova PCR fora positiva o la persona usuària presentara símptomes de poder patir Covid-19 no podran reincorporar-se al centre.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'haurà de complir, en tot cas, amb les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent i les mesures establides per les autoritats sanitàries.



Mesures en matèria d'aforament:

– El control d'aforament i accés a les instal·lacions serà realitzat pel personal del centre destinat per a això.

– Es realitzarà la neteja i desinfecció diària de les instal·lacions, els dies de funcionament del servei, amb especial atenció a les superfícies de contacte freqüent.

– Els centres de dia que es troben en les mateixes instal·lacions d'un recurs residencial, no podran compartir espais comuns ni personal i les persones usuàries no podran entremesclar-se temporalment fins i tot sent beneficiàries dels dos recursos. S'exceptuen aquells recursos que per les seues característiques arquitectòniques siga impossible la separació d'espais entre residència i recurs d'atenció diürna en dies alterns. Aquests centres podran ser oberts en la fase 1.



Activitat:

– Es realitzaran els protocols, mesures preventives, treball administratiu i coordinació per a preparar la seua obertura progressiva al llarg de la fase 1.

– En aquesta fase s'avaluarà de manera individual la capacitat de retorn de les persones usuàries atenent criteris d'assistència voluntària i situació de les persones.

– El servei de menjador, d'higiene o rober que s'ofereix a les persones externes als centres se suspén en els centres de dia o d'acolliment que es troben en les mateixes instal·lacions d'un recurs residencial. En aquells centres d'atenció diürna que no es troben integrats arquitectònicament en altres centres, es podrà també reiniciar l'activitat al 33 % de la seua ocupació, sempre que es puga garantir el distanciament interpersonal i de seguretat, d'acord amb el que s'estableix en el Pla d'Actuació realitzat pel centre en la fase 0 i atesa la situació de la persona.



– Es reprendran progressivament els serveis d'intervenció comunitària i de voluntariat social suspesos en la fase 0, garantint la protecció tant del personal com de les persones ateses. Intentant mantindre la intervenció en carrer per a aquelles persones que no han accedit a recursos d'emergència.







FASE 2



Mesures d'higiene i/o de prevenció en el recurs:

– Les mateixes que en la fase 1.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'haurà de complir, en tot cas, amb les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent i les mesures establides per les autoritats sanitàries.



Mesures en matèria d'aforament:

– El control d'aforament i accés a les instal·lacions serà realitzat pel personal del centre destinat per a això.

– Es realitzarà la neteja i desinfecció diària de les instal·lacions, els dies de funcionament del servei, amb especial atenció a les superfícies de contacte freqüent.

– S'obriran en dies alterns o per torns, diferenciant les persones residents i les persones externes a aquells recursos que per les seues característiques arquitectòniques siga impossible la separació d'espais entre residència i recurs d'atenció diürna. Sempre al 50 % del seu aforament i assegurant les mesures d'higiene



Activitat:

– Començaran la seua activitat (atenció social i tallers d'inserció social i laboral….) els centres d'atenció diürna que es troben integrats arquitectònicament en centres que siguen inseparables i que compartisquen espais i persones usuàries, sempre que no existisquen casos positius de Covid-19 entre persones residents i professionals. Si les característiques del centre i l'aforament ho permeten, es podrà reiniciar el retorn de les persones usuàries externes als centres atenent criteris de necessitat social i major vulnerabilitat i no superant el 50 % de l'aforament.

– En aquells centres d'atenció diürna que no es troben integrats arquitectònicament en altres centres, es podrà també reiniciar l'activitat al 50 % de la seua ocupació, sempre que es puga garantir el distanciament interpersonal i de seguretat, d'acord amb el que s'estableix pel centre en el seu Pla d'Actuació en la fase 0 i atesa la situació de la persona.



Horaris d'atenció:

– El servei es prestarà en horari de matí i vesprada, amb la finalitat d'evitar aglomeracions.





FASE 3



Mesures d'higiene i/o de prevenció en el recurs:

– Les mateixes que en la fase 2.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– Les mateixes que en la fase 2.



Mesures en matèria d'aforament:

– El control d'aforament i accés a les instal·lacions serà realitzat pel personal del centre destinat per a això. Sempre es recomana al 70 % de l'aforament, no obstant en cas que la sala permeta mantindre la distància de seguretat, podrà ampliar-se l'aforament.



Activitat:

– Es realitzaran en els termes establits en la fase 2, però al 70 % de la seua ocupació, no obstant en cas que la sala permeta mantindre la distància de seguretat, podrà ampliar-se l'ocupació.



Horaris d'atenció:

– Tendència cap a la normalització de l'atenció presencial i activació del servei de menjador extern i d'higiene normalitzat en funció de l'evolució de la fase anterior i de les mesures marcades per les autoritats sanitàries que estiguen vigents en aqueix moment.

– En cas que alguna persona present símptomes, febre, tos, sensació mancada d'aire, no podrà assistir al centre de dia i s'haurà d'informar el personal de torn en el moment, trucar al telèfon d'emergència coronavirus de la Comunitat Valenciana.



ANNEX III

Menjadors socials



FASE 0



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es procedirà a la neteja i desinfecció dels locals per a començar l'activitat presencial en les següents fases.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'haurà de complir, en tot cas, amb les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent i les mesures establides per les autoritats sanitàries.



Mesures en matèria d'aforament:

– El control d'aforament i accés a les instal·lacions serà realitzat pel personal del menjador.

– La distribució d'espais podrà modificar-se, quan siga necessari, amb l'objectiu de garantir la distància interpersonal de seguretat.





Activitat:

– Els menjadors socials de titularitat pública romandran tancats. Les persones usuàries rebran el «Menjar a casa» al seu domicili. A la resta de persones usuàries se'ls donarà el menjar per a portar, amb les mesures adequades i establint torns per a la seua recollida.

– En el cas que siguen entitats les que oferisquen el servei de menjador, podran preparar i distribuir menjar per a portar a les persones usuàries que no disposen de recurs habitacional.

– Els menjadors socials que estiguen dins d'albergs en espais compartits amb les persones residents romandran tancats. Només podran distribuir menjar per a portar.



Horaris d'atenció:

– El servei es prestarà en horari de migdia podent-se ampliar els horaris d'obertura i de tancament amb la finalitat d'evitar aglomeracions.





FASE 1



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es procedirà al condicionament dels diferents espais, amb l'objectiu de garantir la distància interpersonal de seguretat entre les persones usuàries i professionals, així com la realització de torns de menjars.

– Les persones usuàries respectaran les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de Covid-19, relatives al manteniment d'una distància de seguretat de dos metres, higiene de mans.

– Es procedirà a la neteja dels serveis en diverses ocasions durant l'horari d'obertura.

– En entrar la persona usuària en les dependències del menjador es desinfectarà la sola de les sabates, es llavarà les mans amb gel hidroalcohòlic que es posarà a la seua disposició.

– En eixir de les dependències del menjador se'ls entregarà una màscara.

– Es realitzarà un control de símptomes i es prendrà la temperatura corporal mitjançant dispositiu làser o similar a totes les persones abans d'accedir a la seu del servei, no es permetrà l'accés si la temperatura corporal aconsegueix o supera els 37,5 °C o presentara símptomes de poder patir Covid-19.

– Es realitzarà la neteja i desinfecció diària de les instal·lacions, quan finalitzen la seua utilització, amb especial atenció a les superfícies de contacte freqüent.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'haurà de complir, en tot cas, amb les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent i les mesures establides per les autoritats sanitàries.



Mesures en matèria d'aforament:

– El control d'aforament i accés a les instal·lacions serà realitzat pel personal del menjador.

– La distribució d'espais podrà modificar-se, quan siga necessari, amb l'objectiu de garantir la distància interpersonal de seguretat.





Activitat:

– S'obriran els menjadors socials en aquells albergs que no es troben integrats arquitectònicament dins dels mateixos espais dels residents, es podrà reiniciar l'activitat sempre que es puga garantir el distanciament interpersonal i de seguretat. Per a això es realitzaran torns i es garantirà la neteja adequada després de cada torn.

– En el cas que els menjadors estiguen integrats en espais comunitaris dels albergs i no es puga garantir la neteja adequada després de cada torn, se seguirà amb la distribució de menjar per a portar a les persones usuàries que no disposen de plaça en l'alberg.



Horaris d'atenció:

– El servei es prestarà en horari de migdia podent-se ampliar els horaris d'obertura i de tancament amb la finalitat d'evitar aglomeracions.







FASE 2



Mesures d'higiene i/o de prevenció en el recurs:

– Es procedirà de la mateixa forma que en la fase 1.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'haurà de complir, en tot cas, amb les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent i les mesures establides per les autoritats sanitàries.



Mesures en matèria d'aforament:

– El control d'aforament i accés a les instal·lacions serà realitzat pel personal del menjador.

– La distribució d'espais podrà modificar-se, quan siga necessari, amb l'objectiu de garantir la distància interpersonal de seguretat.





Activitat:

– S'obriran els menjadors socials en tots els casos, es podrà reiniciar l'activitat sempre que es puga garantir el distanciament interpersonal i de seguretat. Per a això es realitzaran torns i es garantirà la neteja adequada després de cada torn.



Horaris d'atenció:

– El servei es prestarà en horari de migdia podent-se ampliar els horaris d'obertura i de tancament amb la finalitat d'evitar aglomeracions.

– Si pot ser se'ls donarà cita a les persones usuàries i es limitarà el temps de menjar per a poder atendre a totes.







FASE 3



Mesures d'higiene i/o de prevenció en el recurs:

– Es realitzarà en els termes descrits en la fase 2.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– Es realitzarà en els termes descrits en la fase 2.



Mesures en matèria d'aforament:

– Es podrà anar ampliant el nombre de persones usuàries sempre que es puga garantir la distància interpersonal i de seguretat.





Activitat:

– Tendència cap a la normalització de l'activitat dels menjadors socials, tenint en compte les mesures marcades en la fase 2 i per les autoritats sanitàries que estiguen vigents en aqueix moment.





Horaris d'atenció:

– L'horari d'atenció podrà ser el mateix que en la fase 2, amb la finalitat d'evitar aglomeracions.







ANNEX IV

Centres d'Acolliment Temporal d'Emergència (CATE),

C.A.I. i dispositius d'atenció extraordinària



FASE 0



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es realitzarà neteja i desinfecció diària, amb especial atenció a les zones on puguen transitar un major nombre de persones i a les superfícies de contacte freqüent.

– S'hauran de respectar les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de Covid-19, relatives al manteniment d'una distància de seguretat de dos metres, higiene de mans i ús de màscara.

– A l'entrada al centre tant les persones residents com les treballadores hauran de desinfectar-se les mans i les soles del calçat.





Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'haurà de complir, en tot cas, amb les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent i les mesures establides per les autoritats sanitàries.



Mesures en matèria d'aforament:

– El control de l'aforament i accés a les instal·lacions del centre el realitzarà el personal del mateix atenent el que s'estableix en aqueix moment per les autoritats sanitàries, tenint en compte que s'hauran d'evitar aglomeracions en les zones comunes; per a això es podran establir dos torns de desdejuni, menjar i sopar, reducció de persones en les zones d'oci i obertura de les habitacions durant tot el dia perquè puguen estar en elles sense compartir els espais comuns.



Ingressos:

– Es permetran els nous ingressos perquè són centres habilitats per a cobrir necessitats sobrevingudes i d'urgència per a persones i famílies que davant l'absència d'allotjament o la impossibilitat de romandre en el seu domicili per diversos motius requereixen d'un allotjament de manera urgent en qualsevol de les fases. Per a poder realitzar els ingressos, amb caràcter general, el centre ha de comptar amb la disponibilitat de places per a aïllament.

– S'intentarà que la persona que sol·licite el seu ingrés vinga amb la prova PCR negativa, en coordinació amb l'entitat que derive el cas. Però sinó és possible realitzar la prova, se'ls ingressarà en una habitació d'ús individual amb bany d'ús exclusiu, i se'ls realitzarà la prova una vegada efectuat l'ingrés.

– Si la persona sol·licitant d'ingrés prové d'un centre lliure de Covid-19, podrà ingressar sense necessitat de requerir-li la PCR. I si ve derivada d'un centre hospitalari vindrà sempre amb la prova realitzada.

– Per als nous ingressos, quan les persones arriben a les instal·lacions se'ls proporcionarà màscara i s'hauran de desinfectar les mans amb gel hidroalcohòlic. D'altra banda, hauran de deixar les seues pertinences apartades en un espai, ruixar-les amb desinfectant i posar-les en bosses tancades de plàstic fins a passades unes hores perquè el virus desaparega de la roba.



Contacte social i visites:

– No es realitzaran visites en aquesta fase.

– Manteniment de serveis d'acolliment, tallers o sessions grupals desenvolupades pel propi personal tècnic, no podent-se superar el màxim de 6 persones, sempre que es puga garantir el distanciament interpersonal i seguretat.

– Es treballarà amb les persones residents temes preparatoris per a les següents fases de desescalada, realitzant simulacions de situacions quotidianes, reforçant l'adquisició d'hàbits d'higiene i prevenció en l'exterior.

– Si alguna persona resident o usuaria presentara símptomes, s'haurà d'aïllar i activar el protocol establit per les autoritats sanitàries.

– Els centres CATE i els Dispositius d'Atenció Extraordinària han de disposar del 5 % de la seua capacitat com a places lliures per a poder establir zones d'aïllament davant situacions de repunt de Covid-19 i processos d'aïllament preventiu per als nous ingressos. Entre aquests places s'ha de comptar amb alguna habitació d'ús individual amb bany propi, o haurà de tindre banys d'ús exclusiu per a les persones residents de la zona aïllada. Es mantindrà aquest criteri fins que les autoritats sanitàries declaren la finalització de la pandèmia.



Eixides del centre:

– Es realitzaran en els termes establits per les autoritats sanitàries per a la població en general en la fase 0.





FASE 1



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es realitzarà neteja i desinfecció diària, amb especial atenció a les zones on puguen transitar un major nombre de persones i a les superfícies de contacte freqüent.

– S'hauran de respectar les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de Covid-19, relatives al manteniment d'una distància de seguretat de dos metres, higiene de mans i ús de màscara.

– A l'entrada al centre tant les persones residents com les treballadores hauran de desinfectar-se les mans i les soles del calçat





Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'haurà de complir, en tot cas, amb les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent i les mesures establides per les autoritats sanitàries.



Mesures en matèria d'aforament:

– El control d'aforament i accés a les instal·lacions del centre el realitzarà el personal del mateix atenent el que s'estableix en aqueix moment per les autoritats sanitàries, tenint en compte que s'hauran d'evitar aglomeracions en les zones comunes, per a això es podran establir dos torns de desdejuni, menjar i sopar, reducció de persones en les zones d'oci i obertura de les habitacions durant tot el dia perquè puguen estar en elles sense compartir els espais comuns.



Ingressos:

– El mateix procediment que en la fase 0.



Contacte social i visites:

– La direcció del recurs programarà un pla d'inici de visites i un protocol de visites de familiars i persones reunides per a la FASE 2 començant per aquelles circumstàncies socio-familiars prioritàries. Per a aquests visites es contemplaran horaris, espais, mesures preventives i duració de les mateixes atenent criteris de benestar de les persones residents i les seues famílies o persones reunides, tenint en compte, que s'organitzaran fins a un màxim de visites diàries per al 20 % de les persones residents.

– Manteniment de tallers o sessions grupals desenvolupades pel propi personal tècnic, no podent-se superar el màxim de 6 persones, sempre que es puga garantir el distanciament interpersonal i seguretat.

– Si alguna persona resident presentara símptomes, s'haurà d'aïllar i activar el protocol establit per les autoritats sanitàries.

– Els centres CATE, CAI i els Dispositius d'Atenció Extraordinària han de disposar del 5 % de la seua capacitat com a places lliures per a poder establir zones d'aïllaments davant situacions de repunt de Covid-19 i processos d'aïllament preventiu per als nous ingressos. Entre aquests places s'ha de constar alguna habitació d'ús individual amb bany propi, o haurà de tindre banys d'ús exclusiu per a les persones residents de la zona aïllada. Es mantindrà aquest criteri fins que les autoritats sanitàries declaren la finalització de la pandèmia.



Eixides del centre:

– Es realitzaran en els termes establits per les autoritats sanitàries per a la població en general en la fase 1.





FASE 2



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es realitzarà neteja i desinfecció diària, amb especial atenció a les zones on puguen transitar un major nombre de persones i a les superfícies de contacte freqüent.

– Es restringirà l'entrada d'objectes, aliments i estris que procedisquen de visites, només es permetran aquells que hagen sigut sol·licitats pel personal del centre i siguen essencials per a la persona resident.

– En entrar les visites en les dependències de les instal·lacions es desinfectarà la sola de les sabates, es llavarà les mans amb gel hidroalcohòlic que es posarà a la seua disposició i se li dotarà de màscara en cas que no portara aquests elements de protecció.

– S'haurà de realitzar un control de símptomes i de prendre la temperatura corporal mitjançant termòmetre làser o similar a totes les persones abans d'accedir a les instal·lacions, tant a la persona resident, com a les visitants. No es permetrà l'accés de visitants, si la temperatura corporal d'aquesta aconsegueix o supera 37,5 °C o presentara símptomes de poder patir Covid-19.

– No s'utilitzaran les serveis del centre per part de persones alienes a aquesta, excepte que resultara estrictament necessari. Si s'arribara a fer ús d'ells, es procedirà a la seua immediata desinfecció.

– No es podrà produir contacte físic entre persones residents i familiars o reunides.

– Les visites es realitzaran preferiblement en espais oberts.

– Si les visites es produeixen dins de les dependències, una vegada finalitzen es procedirà a la neteja, desinfecció i ventilació d'aquests.

– Es mantindran les mesures d'aïllament i control, establides per les instruccions emeses per l'autoritat sanitària en aquelles persones residents que presenten simptomatologia.

– S'hauran de respectar les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de Covid-19, relatives al manteniment d'una distància de seguretat de dos metres, higiene de mans i ús de màscara.

– A l'entrada dels centres CATE, CAI i els Dispositius d'Atenció Extraordinària tant les persones residents com les treballadores hauran de desinfectar-se les mans i les soles del calçat.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'haurà de complir, en tot cas, amb les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent i les mesures establides per les autoritats sanitàries.



Mesures en matèria d'aforament:

– El control d'aforament i accés a les instal·lacions dels centres ho realitzarà el personal del centre atenent el que s'estableix en aqueix moment per les autoritats sanitàries i a l'organització de les activitats del recurs, tenint en compte que s'hauran d'evitar aglomeracions en les zones comunes, per a això es podran establir dos torns de desdejuni, menjar i sopar, reducció de persones en les zones d'oci i obertura de les habitacions durant tot el dia perquè puguen estar en elles sense compartir els espais comuns.

Ingressos:

– S'establirà el mateix procediment que en la fase 1.



Contacte social i visites:

– En els centres CATE, CAI i els Dispositius d'Atenció Extraordinària es permetrà la visita de fins a dos persones familiars o reunides, establint-se cita prèvia per a això amb la finalitat d'evitar aglomeracions amb les persones treballadores i amb la resta de residents i conforme al protocol dissenyat per la direcció del centre en la fase 1.

– La distribució d'espais podrà modificar-se, quan siga necessari, amb l'objectiu de garantir la distància interpersonal de seguretat.



– En entrar les visites en les dependències de les instal·lacions se'ls realitzarà un control de símptomes i se'ls prendrà la temperatura, es desinfectarà la sola de les sabates, es llavarà les mans amb gel hidroalcohòlic que es posarà a la seua disposició i se li dotarà de màscara en cas de no portar aquests elements de protecció.

– Si algun resident presentara símptomes, s'haurà d'aïllar i activar el protocol establit per les autoritats sanitàries.

– El centre ha de disposar del 5 % de la seua capacitat com a places lliures per a poder establir zones d'aïllaments davant situacions de repunt de Covid-19 i processos d'aïllament preventiu per als nous ingressos. Entre aquests places ha de comptar amb alguna habitació d'ús individual amb bany, o haurà de tindre banys d'ús exclusiu per a les persones residents de la zona aïllada. Es mantindrà aquest criteri fins que les autoritats sanitàries declaren la finalització de la pandèmia.

– Els horaris d'atenció i visites s'adaptaran a les necessitats dels centres.



Eixides centre:

– Es realitzarà en els termes establits per les autoritats sanitàries per a la població en general per a la fase 2.





FASE 3



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es mantindran les mesures de distanciament interpersonal, d'higiene i de seguretat, establides en aquest moment per l'autoritat sanitària.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'haurà de complir, en tot cas, amb les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent, i les mesures establides en aqueix moment per les autoritats sanitàries.





Mesures en matèria d'aforament:

– Adequació del nombre de persones a l'aforament màxim permés per distanciament social i altres mesures preventives en els tallers o sessions terapèutiques grupals desenvolupades per professionals del servei o per altres entitats externes.

– El control d'aforament i accés a les instal·lacions el realitzarà el personal de l'entitat atenent el que s'estableix en aqueix moment per les autoritats sanitàries.



Ingressos:

– Sol es realitzaran ingressos d'urgència que no puguen assumir altres recursos i s'establirà el mateix procediment que en la fase 1.



Contacte social i visites:

– El règim de visites es farà com en la FASE 2

– Normalització progressiva del funcionament dels centres CATE, CAI i els Dispositius d'Atenció Extraordinària. Intentant buscar una alternativa habitacional a la situació de cada persona en coordinació amb les persones professionals responsables de la derivació de cada cas.

– Es preveu arribar a un escenari de normalitat en la qual tornaran a funcionar els dispositius que han sigut interromputs o que han vist modificada la seua activitat ordinària amb motiu de la pandèmia. Aquests serveis extraordinaris creats per a aquesta situació d'emergència aniran reduint la seua activitat.

– Garantir l'acompanyament social en la volta a la normalitat prenent precaucions i comptant amb la protecció adequada recomanada en cada cas per les autoritats sanitàries.



Eixides del centre:

– Es realitzarà en els termes establits per les autoritats sanitàries per a la població en general en la fase 3.

Mapa web