Ficha docv

Ficha docv









INSTRUCCIÓ de 2 de juny de 2020, del director general de Treball, Benestar Social i Seguretat Laboral, sobre la tramitació de les conciliacions laborals del Servei Administratiu de Mediació, Arbitratge i Conciliació en les direccions territorials d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball afectades per la declaració de l'estat d'alarma provocat per la Covid-19. [2020/4398]

(DOGV núm. 8833 de 12.06.2020) Ref. Base de dades 004394/2020






En virtut de la Resolució de 16 de març de 2020, del director general de Treball, Benestar i Seguretat Laboral i, amb vigència des del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, fins que aquest o les seues pròrrogues s'estenguen (Reial decret 476/2020, de 20 de març; Reial decret 487/2020, de 10 d'abril; Reial decret 492/2020, de 24 d'abril, i Reial decret 514/2020, de 8 de maig), s'adopten mesures excepcionals en relació amb el Servei de Mediació, Arbitratge i Conciliació Laboral (SMAC) amb motiu de la Covid-19 en la Comunitat Valenciana.

Aquestes es concreten en la suspensió del registre presencial de paperetes de conciliació, i es manté la possibilitat de la presentació via telemàtica o per correu postal, si convé a l'interés del demandant, encara que es troben suspesos els terminis processals, administratius i de prescripció i caducitat d'accions i, en la suspensió de la celebració dels actes de conciliació assenyalats a partir del 16 de març de 2020, es dona per complit el tràmit en els termes de l'article 65.2 de la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social, i s'expedeix, a tal efecte, un certificat posterior acreditatiu de la impossibilitat de realitzar el tràmit, que haurà de ser notificat a les parts.



La suspensió dels actes de conciliació té un enorme impacte en la ciutadania, entre altres coses, perquè molt treballadors i treballadores, entre els quals destaquen especialment les que tenien una expectativa d'acord previ, no han pogut percebre les liquidacions per finalització de contracte i les indemnitzacions per acomiadament.

En aquest sentit, la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020 permet acordar mesures d'ordenació i instrucció dels procediments per a evitar perjudicis greus en els drets i interessos de les persones interessades, sempre que hi manifesten conformitat.



Aquesta disposició té plena aplicabilitat en les conciliacions laborals. Els diferents i múltiples efectes que s'han produït com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma i les pròrrogues, així com per les altres disposicions de diferent rang normatiu, obliguen a prendre decisions concretes per a intentar evitar greus perjudicis en els drets i interessos de les persones afectades, també des de les activitats de mediació i conciliació prèvies a la via jurisdiccional social, tenint en compte els avantatges que suposa a l'economia processal i la necessitat d'evitar perjudicis en els drets dels treballadors i treballadores i les empreses.



La Resolució de 20 de maig de 2020, del Congrés dels Diputats, per la qual s'ordena la publicació de l'Acord d'autorització de la pròrroga de l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, fins a les 00.00 hores del dia 7 de juny de 2020 (publicada en el BOE de 23 de maig), preveu l'alçament de la suspensió dels terminis administratius l'1 de juny de 2020, mitjançant la derogació en aquesta data de la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, terminis que es reprenen des d'aquella data, el còmput dels terminis que hagueren sigut suspesos, o es reinicien, si així s'haguera previst en una norma amb rang de llei aprovada durant la vigència de l'estat d'alarma i les seues pròrrogues.



Aquesta resolució estableix, així mateix, l'alçament de la suspensió dels terminis processals i substantius el 4 de juny de 2020, mitjançant la derogació en aquesta data de les disposicions addicionals segona i quarta del Reial decret 463/2020, de 14 de març, i determina també que el còmput dels terminis processals es realitzarà segons el que es preveu en el Reial Decret llei 16/2020, de 28 d'abril, de mesures processals i organitzatives per a fer front a la Covid-19 en l'àmbit de l'Administració de justícia, que determina que els terminis previstos per les lleis processals que hagueren quedat suspesos per aplicació de la disposició addicional segona de l'RD 463/2020 tornaran a computar-se des del seu inici, i serà, per tant, el primer dia del còmput, el següent dia hàbil a aquell en què deixe de tindre efecte la suspensió del procediment corresponent.



A la vista de tot això, pertoca que les direccions territorials d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, d'Alacant, Castelló i València, reprenguen les citacions amb vista a la celebració dels corresponents actes de conciliació a partir del 15 de juny.



Per tant, es dicta la present instrucció a l'empara del que s'estableix en l'article 20.1 del Decret 104/2017, de 21 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, en relació amb el que es preveu en la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social, i el Reial decret 2756/1979, de 23 de novembre, pel qual l'Institut de Mediació, Arbitratge i Conciliació, creat per Reial decret llei 5.979 de 26 de gener, assumeix part de les funcions que té encomanades, que estableixen que serà requisit previ per a la tramitació del procés laboral, excepte les excepcions que s'hi preveuen, l'intent de conciliació o, si escaus, de mediació davant del servei administratiu corresponent.



Objecte. Ordenar l'actuació de les direccions territorials d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball després de l'alçament de terminis administratius i processals operat en virtut del que s'estableix en el Reial decret llei 16/2020, de 28 d'abril.

1. Els serveis de Mediació, Arbitratge i Conciliació començaran a donar citacions per a celebrar els actes de conciliació d'acord amb el que s'estableix en la present instrucció, a partir del dia 15 de juny.

2. S'atorgarà caràcter prioritari a les conciliacions en les quals existisca acord o previsió d'acord i, entre aquestes, preferentment a les paperetes de conciliació que es tramiten per acomiadament o acomiadament i reclamació de quantitat.

A tal efecte, s'estableix el següent procediment:

– Presentació de la papereta de conciliació per via telemàtica.

Seran admesos els apoderaments Apud Acta realitzats telemàticament en la seu electrònica de la Generalitat Valenciana a l'efecte de la compareixença en els actes de conciliació.

Es procurarà que l'aplicació E.SMAC reculla la informació sobre l'existència de l'acord per a evitar duplicitats d'agenda, de manera que conegut aquest des que es presenta la papereta de conciliació, permeta dur-la a terme aportant l'acord, en els espais temporals reservats a això, i seran citades les parts a aquest efecte.

– Remissió a través de correu electrònic al compte de correu smacvalencia@gva.es, o, smacalicante@gva.es, o, smaccastellon@gva.es, segons el servei territorial que corresponga, de la comunicació de la intenció de totes dues parts d'aconseguir un acord, quan després d'haver presentat la papereta de conciliació, s'aconsegueix un acord o és molt possible que s'aconseguisca.

– En aquest correu s'haurà de referenciar el número d'expedient SMAC corresponent a la citació emesa.

Si no s'haguera emés encara, s'indicarà el número de registre, més totes les dades que permeten identificar les parts.

– En tots els supòsits, si se'n disposa, s'adjuntarà el text de l'acord.

– Després de la recepció d'aquest correu, les parts seran citades per a l'acte de conciliació i se'ls indicarà el dia i l'hora per a la celebració anticipada de la conciliació acordada entre les parts.

– Podrà identificar-se més d'un expedient en el qual existisca la voluntat de formalitzar l'acord, i s'emplenaran els requisits establits per a cadascun d'ells.

3. El dia establit per a la compareixença es redactarà per part del lletrat/a conciliador/a l'acta de conciliació amb avinença, però si, presentades les parts, l'acord no és possible, es formalitzarà l'acta amb el resultat sense avinença.

4. Els serveis de Mediació, Arbitratge i Conciliació atendran en segon lloc de priorització, les conciliacions per a les quals no existisca acord entre les parts o es preveja que aquest no s'aconseguirà, i entre aquestes, preferentment, les paperetes de conciliació que es tramiten per acomiadament o acomiadament i reclamació de quantitat.

5. El servei territorial corresponent planificarà l'acte de conciliació per al qual fixarà el dia i l'hora de la compareixença, que podrà ser en horari de matí o de vesprada i sempre amb els intervals que permeten l'eficàcia de l'acte administratiu i la garantia dels drets de les persones que hi intervinguen.

Quant a la planificació de les citacions, es respectaran les normes de procediment administratiu, especialment l'ordre de presentació de les sol·licituds, si bé, per raons d'eficàcia i economia processal, es podran planificar consecutivament expedients d'una mateixa persona presentadora o d'una mateixa part no sol·licitant.

Ha de tindre's en compte el que determina la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social respecte dels terminis del procediment administratiu conciliatori, singularment al que es fa referència en l'article 65, que estableix que la presentació de la sol·licitud de conciliació suspén els terminis de caducitat i interromp els de prescripció, i es reprén el còmput del termini de caducitat de l'acció l'endemà d'haver-se intentat la conciliació o transcorreguts quinze dies hàbils des de la data de presentació sense que la conciliació s'haguera celebrat i, que en tot cas, una vegada transcorreguts trenta dies des de la presentació de la papereta sense haver-se celebrat l'acte de conciliació es tindrà per acabat el procediment i complit el tràmit.

6. La conciliació davant del Servei de Mediació, Arbitratge i Conciliació (SMAC) quedarà subordinada al fet que es contemplen totes les mesures preventives que siguen suficients i adequades per al desenvolupament de la conciliació amb les garanties de seguretat i salut contra la Covid-19, seguint les pautes i recomanacions formulades per les autoritats sanitàries i el servei de Prevenció de Riscos Laborals competent.



7. Obligatorietat de presentació de les paperetes de conciliació per mitjans telemàtics

Les persones físiques que realitzen activitat econòmica, professional, estan obligades a presentar les paperetes de conciliació per mitjans telemàtics, de conformitat amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8. Les comunicacions a les parts implicades en els actes de conciliació es realitzaran mitjançant el sistema de notificació electrònica dirigides preferentment al representant legal de cadascuna d'elles, llevat que aquest no figure identificat en la papereta o així s'haja fet constar expressament, i en aquest cas es dirigiran directament a la persona física o entitat sol·licitant i a l'empresa demandada, mitjançant el NIF assignat a aquestes.

9. Aquesta instrucció té efectes des del dia de la signatura.

10. Es procedeix a publicar aquesta instrucció en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana per a general coneixement per part de les organitzacions empresarials, empreses i organitzacions sindicals a la Comunitat Valenciana.



València, 2 de juny de 2020.– El director general de Treball, Benestar i Seguretat Laboral: Gustavo Gardey Cardona.

Mapa web