Ficha docv

Ficha docv









DECRET 71/2020, de 19 de juny, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i convocatòria d'ajudes per la Covid-19 a empreses que presten transport públic regular d'ús general de viatgers i viatgeres. [2020/4740]

(DOGV núm. 8840 de 22.06.2020) Ref. Base de dades 004703/2020




Des de la qualificació com a pandèmia de la Covid-19 per l'Organització Mundial de la Salut, el Govern d'Espanya va declarar mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, l'estat d'alarma per a la gestió de l'emergència de salut pública, i va adoptar mesures excepcionals dirigides a protegir la salut de la ciutadania i evitar-ne el contagi, les quals han afectat de forma generalitzada el normal desenvolupament socioeconòmic, incidint en l'economia i de manera singular en el sector de la mobilitat.

L'impacte que ha tingut aquesta situació d'excepcionalitat obliga al fet que les administracions públiques adopten mesures tendents a pal·liar els efectes d'aquesta crisi, més encara si afecten de manera directa l'interés públic, social i econòmic per la necessitat de mantindre un servei essencial de transport públic que garantisca el dret a la mobilitat de les persones i les operadores que integren el sistema de transport públic.



En aquest sentit, la Llei 6/2011, d'1 d'abril, de la Generalitat, de mobilitat de la Comunitat Valenciana, estableix en l'article 2 que «les administracions públiques facilitaran la mobilitat de les persones com a element essencial de la seua qualitat de vida i de les seues possibilitats de progrés» i afavoriran aquesta per a aconseguir entre els seus objectius «l'accessibilitat de la ciutadania a fi de garantir la igualtat en l'accés a l'ocupació, formació, serveis, relacions socials, oci, cultura» i «la disminució dels nivells de soroll i emissions atmosfèriques, especialment les que puguen afectar de manera directa la salut i el benestar de les persones». Per tant, la Generalitat ha de mantindre la provisió dels serveis de transport públic interurbà de viatgers dins de la Comunitat Valenciana per a garantir a la ciutadania un sistema integrat de transports que garantisca el dret a la mobilitat.



Les empreses de transport de viatgers estan patint aquesta afecció econòmica en forma d'una reducció dels viatgers transportats, la qual cosa ha suposat un minvament considerable dels seus ingressos, fins a tal punt que pot posar-se en perill la seua viabilitat. En particular, les empreses que prestaven el servei de transport públic regular de viatgers d'ús general, que va ser considerat essencial després de la declaració de l'estat d'alarma mitjançant el Reial decret 463/2020.

És necessari, per tant, pal·liar parcialment els efectes de la crisi sociosanitària provocada per la Covid-19 sobre aquestes empreses, establint unes ajudes pel procediment de concessió directa, i tenint en compte la flota que ha prestat transport públic regular de viatgers d'ús general en cadascuna d'aquestes.

Per tot el que s'ha exposat, havent-se seguit els tràmits que es recullen en l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, tenint en compte el que es disposa en el Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques; i en virtut del que disposa l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, prèvia deliberació del Consell en la reunió de 19 de juny de 2020,





DECRETE



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret és aprovar les bases que regulen la concessió d'ajudes directes a les empreses que presten serveis de transport públic regular de viatgers d'ús general, competència de la Generalitat. La seua finalitat és la de mantindre la prestació d'aquests serveis públics, de tal forma que continue garantint el dret a la mobilitat de les persones. El marc temporal d'aquestes ajudes ha d'entendre's referit al període de temps transcorregut entre la declaració de l'estat d'alarma mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, i el 13 de maig de 2020.



Article 2. Règim de concessió i raons d'interés públic que hi concorren

1. Aquestes subvencions es concedeixen de manera directa, en aplicació del que estableixen els articles 22.2.c i 28, apartats 2 i 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, per concórrer raons d'interés econòmic, social i humanitari, en virtut de les circumstàncies que van provocar la declaració de l'estat d'alarma en tot el territori nacional mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març. En concret, el caràcter singular d'aquestes subvencions deriva de la naturalesa excepcional, única i imprevisible dels esdeveniments que les motiven. Donat l'objecte específic de la subvenció, se segueix el procediment de concessió directa i no el de concurrència competitiva.

2. Les raons d'interés públic que justifiquen l'atorgament directe de les subvencions estan en la necessitat de garantir el dret a la mobilitat de les persones mitjançant els serveis de transport públic regular de viatgers i preservar així el sistema de transport públic mitjançant el suport a la continuïtat de la prestació del servei per part de les empreses operadores.



Article 3. Beneficiàries i requisits

1. Podran optar a les ajudes previstes en aquest decret les empreses que estigueren realitzant transport públic regular de viatgers d'ús general competència de la Generalitat el dia 13 de març de 2020 i continuen prestant el seu servei en el moment de la sol·licitud. Excepcionalment una part del servei pot transcórrer per territori d'una altra comunitat autònoma.

2. Aquestes empreses hauran de comprometre's, mitjançant declaració responsable, a seguir prestant el servei almenys fins al 31 de desembre de 2020.

3. Així mateix, hauran de presentar un pla d'explotació dels serveis que estigueren prestant del 7 al 13 de març de 2020 i una relació detallada en la qual s'indique el nombre i matrícula d'autobusos que estigueren efectivament adscrits a aquests serveis per resultar necessaris per a la seua prestació, mitjançant els models que establisca la Direcció General d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible.



4. Les beneficiàries no hauran d'incórrer en cap de les prohibicions previstes en l'apartat 2 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Article 4. Protecció de dades de caràcter personal

1. La gestió d'aquestes ajudes pot comportar el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre d'activitats de tractament, publicat en la pàgina web de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat. En concret, la informació bàsica del tractament corresponent a cada ajuda estarà disponible en el formulari de sol·licitud d'aquesta.



Article 5. Finançament

1. L'import global màxim de les ajudes a concedir ascendeix a 3.000.000,00 € a càrrec dels pressupostos de la Generalitat sense perjudici de la seua possible ampliació amb fons propis de la Generalitat, o procedents de l'Estat o la Unió Europea, que puguen donar lloc a la generació, ampliació o incorporació de crèdits.

2. D'acord amb la previsió legal de l'últim paràgraf de l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, aquestes ajudes s'imputaran a la línia de subvenció que s'habilite mitjançant el corresponent expedient de modificació pressupostària, en l'aplicació pressupostària corresponent de l'estat de despeses del pressupost de la Generalitat per a 2020.

Article 6. Procediment de concessió

1. Aquestes subvencions es concediran de manera directa, en aplicació dels articles 22.2.c i 28, apartats 2 i 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, per concórrer raons d'interés públic, econòmic i social. En concret, el caràcter singular d'aquestes subvencions deriva de la naturalesa excepcional, única i imprevisible dels esdeveniments que les motiven.

2. De conformitat amb l'article 30.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, la concessió d'aquestes subvencions no requerirà una altra justificació que la indicada en l'article 3 d'aquest decret, sense perjudici dels controls que s'efectuen amb posterioritat, que podran estendre's a la totalitat de les empreses beneficiàries.

3. La tramitació i gestió d'aquestes ajudes la realitzarà la Direcció General d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible.



Article 7. Forma i termini de presentació de les sol·licituds

1. La sol·licitud es presentarà de manera telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat.

2. Els documents que s'annexen al tràmit telemàtic hauran d'anar signats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, procedisca. Per a la tramitació telemàtica s'haurà de disposar de signatura electrònica avançada, amb un certificat admés per la seu electrònica de la Generalitat (https:// seu.gva.es).

3. El termini per a la presentació de sol·licituds s'iniciarà a les 09.00 hores del 23 de juny de 2020 i finalitzarà a les 08.59 hores del 3 de juliol de 2020.

4. Qualsevol aportació de documentació complementària, una vegada realitzada la sol·licitud, es durà a terme telemàticament en la seu electrònica de la Generalitat, i farà referència al codi d'expedient que li haja sigut assignat. L'accés al tràmit concret d'aportació de documentació complementària podrà realitzar-se a través de la següent URL:



https://www.gva.es/es/web/portal/inicio/procedimientos?id_proc=15965.

5. La no aportació dins del termini de la documentació corresponent i la seua falta d'esmena determinarà l'exclusió de la sol·licitud.



Article 8. Declaracions responsables i documentació annexa que s'adjuntarà a la sol·licitud

1. Les empreses sol·licitants hauran de comprometre's necessàriament mitjançant una declaració responsable, que formarà part del formulari de la sol·licitud, a continuar prestant el servei regular de transport de viatgers almenys fins al 31 de desembre de 2020.

2. Igualment a la sol·licitud s'haurà d'adjuntar obligatòriament la documentació que s'indica a continuació:

a) Declaració responsable del pla d'explotació que estigueren realitzant la setmana del 7 al 13 de març de 2020.

b) Declaració responsable en la qual s'indique el número i matrícula dels autobusos que estigueren adscrits efectivament al servei públic regular de transport de viatgers el dia 13 de març de 2020 i que foren necessaris per a atendre el pla d'explotació que es prestava la setmana del 7 al 13 de març de 2020.

c) Model de domiciliació bancària.

d) Declaració responsable de les ajudes de minimis concedides a les empreses sol·licitants durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs, així com d'altres ajudes estatals per a les mateixes mesures de finançament de risc, a fi de comprovar que no se superen els límits de l'apartat 2 de l'article 5 del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, o, en el seu cas, de la normativa de la Unió Europea que sobre aquest tema s'haguera aprovat davant la crisi sanitària i emergència provocada per la Covid-19.



Article 9. Instrucció del procediment

1. La instrucció del procediment correspondrà a la Subdirecció General de Transport.

2. Examinades les sol·licituds, l'òrgan instructor emetrà informe on farà constar que es compleixen els requisits necessaris per a la concessió de les ajudes i formularà la proposta de concessió i pagament a l'òrgan competent per a resoldre.

Article 10. Resolució i recursos

1. La competència per a resoldre sobre les sol·licituds presentades correspon a la persona titular de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, o òrgan en què aquesta delegue.

2. La resolució de concessió determinarà la quantia concedida a cada empresa i incorporarà, si escau, les condicions, obligacions i determinacions accessòries a què haja de subjectar-se el beneficiari.

3. El termini per a resoldre i notificar la resolució procedent serà de dos mesos des de la finalització del termini de sol·licitud. Transcorregut aquest termini sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa, es produirà el silenci administratiu i la sol·licitud podrà considerar-se desestimada.

4. La resolució informarà també de l'import de l'ajuda i del seu equivalent en subvenció bruta.

5. La resolució posarà fi a la via administrativa i en contra podrà interposar-se recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la va dictar en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seua notificació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos davant el corresponent jutjat contenciós administratiu, de conformitat amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





Article 11. Quantia i pagament de la subvenció

1. La quantia de la subvenció estarà determinada pel nombre de vehicles que la sol·licitant acredite tindre efectivament adscrits a transport públic regular de viatgers d'ús general el dia 13 de març de 2020 i que foren necessaris per a atendre el pla d'explotació que estiguera prestant-se la setmana del 7 al 13 de març de 2020. L'òrgan instructor, a la vista de la documentació presentada, determinarà el nombre màxim de vehicles admissibles per a l'esmentada prestació a l'efecte de quantificar l'import de l'ajuda a percebre, segons el procediment descrit en l'apartat següent.

2. L'import a percebre per cada beneficiària el determinarà el resultat de multiplicar el nombre de vehicles als quals es fa referència en l'apartat anterior pel resultat de dividir 3.000.000,00 € entre el nombre total de vehicles admesos a tals efectes segons totes les sol·licituds presentades, sense que la xifra màxima a percebre per cada vehicle admés en aquesta convocatòria puga ser superior a 8.000,00 €.



3. La liquidació i pagament de les ajudes s'efectuarà una vegada justificat el compliment dels requisits amb la documentació presentada juntament amb la sol·licitud. La quantitat a percebre es lliurarà d'una sola vegada després que es dicte la resolució de concessió.



Article 12. Obligacions generals de les beneficiàries

1. Les empreses beneficiàries quedaran obligades a sotmetre's a la normativa sobre supervisió, seguiment i control de subvencions, així com a facilitar tota la informació requerida per l'òrgan gestor de la subvenció. Igualment quedaran, en tot cas, subjectes a les obligacions imposades per l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

2. A més hauran de complir les obligacions següents:

a) Facilitar totes les dades i informació, en qüestions relacionades amb les subvencions concedides, que li siga requerit per l'òrgan instructor d'aquest procediment.

b) Comunicar al servei responsable de la tramitació, la sol·licitud o obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, així com qualsevol incidència o variació que es produïsca en relació amb la subvenció concedida.

c) Complir les obligacions de transparència establides en la legislació bàsica, de conformitat amb el que disposa l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, en cas d'haver percebut durant un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a deu mil euros. En concret, hauran de publicar en la seua pàgina web, si la tingueren, l'obtenció d'aquesta la subvenció.

d) Sotmetre's a les actuacions de control financer previstes en els articles 113 i següents de la Llei 1/2015, i en els articles 44 i següents de la Llei 38/2003, així com les que puguen dur a terme la Generalitat i altres òrgans de control.

e) Continuar prestant el servei regular de transport a viatgers almenys fins al 31 de desembre de 2020.



Article 13. Compatibilitat de les ajudes

1. Aquesta ajuda és compatible amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals. No obstant això, la percepció de la subvenció regulada en aquest decret és incompatible amb una futura indemnització per la quantia concurrent, per la qual cosa en cas que una futura i hipotètica indemnització fora superior a la subvenció concedida en virtut d'aquesta convocatòria, aquesta indemnització serà reduïda en l'import de la subvenció percebuda.

2. El seu import en cap cas, aïllada o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos podrà superar la quantia màxima prevista en l'article 3.2 del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.



Article 14. Minoració i reintegrament de les subvencions

1. L'incompliment dels requisits establits en aquest decret donarà lloc, amb l'oportú procediment, a l'obligació de reintegrar, totalment o parcialment, les subvencions i els interessos de demora corresponents, d'acord amb el que es disposa en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat.

2. El falsejament o l'ocultació de dades i documents que afecten substancialment la concessió i lliurament de fons públics donarà lloc a l'exigència de responsabilitats tant en l'ordre administratiu com en el jurisdiccional competent, així com a l'assenyalat en els articles 173 a 177 de l'esmentada Llei 1/2015.

3. La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat realitzarà tots els controls tècnics i administratius que considere necessaris a fi de verificar el correcte compliment dels requisits exigits en aquest decret.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Règim jurídic

Aquestes ajudes tenen la consideració de subvencions públiques i es regeixen, a més de per aquestes bases, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el seu reglament, i la resta de normativa concordant, i per la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat.



Segona. Dret de la competència

1. Aquestes ajudes se sotmeten al règim de minimis, establit en el Reglament (UE) 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, publicat en el DOUE L352, de 24 de desembre de 2013.

2. L'aplicació d'aquest règim suposa que l'import total de les ajudes de minimis concedides a una única empresa (s'entendrà per única empresa la definició establida en l'apartat 2 de l'article 2 del Reglament (UE) 1407/2013, de la Comissió) no excedirà de 800.000,00 € durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació

S'habilita la persona titular de la conselleria competent en matèria de transport per a desenvolupar i executar aquest decret.



Segona. Efectes

Aquest decret produirà efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquest decret, que posa fi a la via administrativa, es podrà potestativament, interposar un recurs de reposició en el termini d'un mes, comptador des de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que estableixen els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, o bé un recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Tot això de conformitat amb el que estableixen els articles 10, 44 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.



València, 19 de juny de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller de Política Territorial,

Obres Públiques i Mobilitat,

ARCADI ESPAÑA GARCÍA

Mapa web