Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 5/2020 de 23 de juny de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'aproven les bases reguladores de la concessió de les beques per a la realització de pràctiques professionals en matèria de polítiques inclusives en la Secretaria Autonòmica de la Vicepresidència. [2020/4935]

(DOGV núm. 8846 de 30.06.2020) Ref. Base de dades 004918/2020




ÍNDEX

Preàmbul

Article 1. Objecte

Article 2. Convocatòria

Article 3. Durada de la beca

Article 4. Dotació econòmica

Article 5. Requisits de les persones aspirants per a l'obtenció de la beca i manera d'acreditar-los

Article 6. Instrucció del procediment

Article 7. Sol·licituds

Article 8. Acreditació dels mèrits

Article 9. Documents elaborats per les administracions públiques

Article 10. Comissió avaluadora

Article 11. Barem per a l'avaluació dels mèrits

Article 12. Procés de selecció

Article 13. Resolució i notificació

Article 14. Unitat de realització de les pràctiques

Article 15. Incompatibilitats

Article 16. Obligacions i drets de les persones beneficiàries

Article 17. Obligacions de la Conselleria

Article 18. Borsa de reserva

Article 19. Quantia, comprovació, justificació i pagament de les beques

Article 20. Vacants i renúncies

Article 21. Pèrdua del dret al cobrament i reintegrament

Article 22. Pla de control

Article 23. Protecció de dades

Disposició addicional primera. Clàusula de no-incidència pressupostària

Disposició segona. Delegació per a efectuar la convocatòria i resolució de concessió de beca

Disposició tercera. Facultats d'interpretació

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposició final única. Entrada en vigor





Preàmbul



En el marc de la política de la Generalitat dirigida a l'especialització de totes aquelles persones que es troben en possessió d'un títol d'educació superior i que hagen finalitzat els seus estudis en dates recents, la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives vol acostar a les persones joves titulades de la Comunitat Valenciana el coneixement pràctic de l'Administració autonòmica valenciana, per a completar la seua formació mitjançant la realització de pràctiques en les seues dependències. En concret en les matèries pròpies de la Secretària Autonòmica de la Vicepresidència, i en relació amb les comeses que li són pròpies. Tot això des de la perspectiva de les polítiques inclusives que han d'estar presents en tota acció desenvolupada pel Consell.



A tal fi es preveu la concessió de beques de pràctiques professionals amb el règim jurídic contingut en la Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions, i en el seu reglament de desenvolupament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; en el títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, i també en el Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques, desplegat per l'Ordre 17/2011, de 6 de maig, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques. Aquestes ajudes es troben incloses dins del Pla estratègic de subvencions de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives 2018-2020, aprovat per Resolució de 23 de gener de 2018.

S'aborda amb aquesta norma la necessitat de millorar l'ocupabilitat, el foment de la capacitat emprenedora i la millor preparació per a l'exercici d'activitats professionals de les persones recentment titulades, mitjançant el disseny d'un sistema de pràctiques professionals. La realització de pràctiques professionals en l'àmbit de l'Administració Pública ofereix una oportunitat formativa a les persones joves titulades i permet complementar els coneixements adquirits en la formació acadèmica i professional, afavorint l'adquisició de competències que milloren el seu perfil, per la qual cosa queden justificats els principis de necessitat i d'eficàcia requerits per la normativa bàsica en l'exercici de la potestat reglamentària.

La regulació continguda en aquesta ordre respecta i és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic d'aplicació, i no inclou restriccions innecessàries ni obligacions addicionals a les previstes en el bloc normatiu d'aplicació. D'altra banda, s'ha respectat el principi d'eficiència, evitant càrregues i tràmits innecessaris i, així, només les persones que siguen cridades a la segona fase del procés de selecció hauran d'acreditar els mèrits al·legats en la sol·licitud d'ajuda. S'ha respectat, així mateix, el principi de transparència, donant participació a la ciutadania a través del tràmit d'audiència pública.

El que s'ha exposat acompleix els principis de proporcionalitat, necessitat, eficàcia, eficiència, transparència i seguretat jurídica, adequant-se aquesta ordre als principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Els principis de necessitat i eficàcia perquè la norma resulta l'instrument més indicat per als interessos que es persegueixen, en concret incentivar a les persones joves titulades de la Comunitat Valenciana a seguir la seua formació i obtindre un enfocament pràctic de l'Administració autonòmica valenciana en l'àrea que desenvolupen la beca.

També se satisfà el principi de proporcionalitat perquè conté la regulació i obligacions necessàries que exigeix la normativa sobre subvencions, que és un requeriment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'aprovació d'unes bases reguladores. De la mateixa manera, es compleix amb el principi de seguretat jurídica, incardinant-se en l'ordenament jurídic establit, tant nacional com de la Unió Europea en matèria de subvencions. El principi de transparència es compleix en haver-se garantit una àmplia participació pública en la seua tramitació. Finalment, resulta conforme al principi d'eficiència, atés que no s'estableixen càrregues innecessàries més enllà de les estrictament necessàries en un procediment d'atorgament de subvencions.



Les esmentades beques no estan subjectes a la política de competència de la Unió Europea en matèria d'ajudes públiques i, per tant, no requereixen notificació a la Comissió Europea, per no reunir els requisits de l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que pel que fa a la qualitat del beneficiari i de l'objecte de les beques, aquestes accions subvencionables no afecten la competència, ni els intercanvis comercials entre els estats membres, i tampoc afavoreixen a determinades empreses o produccions.

En virtut de les competències conferides pel Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat; l'article 160.2.b i 165.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, una vegada evacuats els informes preceptius, concedida audiència pública i conforme el Consell Jurídic Consultiu,





ORDENE



Article 1. Objecte

Aquesta ordre té per objecte aprovar les bases reguladores que regeixen la convocatòria, concessió i acompliment de beques de pràctiques professionals en la Secretaria Autonòmica de la Vicepresidència, amb la finalitat d'acostar el coneixement pràctic de l'activitat de l'administració de la Generalitat, mitjançant la realització de pràctiques que impliquen el compliment de tasques relacionades amb les competències pròpies d'aquesta Secretaria Autonòmica.



Article 2. Convocatòria

1. La convocatòria d'aquestes beques serà en règim de concurrència competitiva, sota els principis de publicitat, transparència, objectivitat, igualtat i no discriminació, i haurà d'observar el contingut mínim establit en l'article 166 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de subvencions, i el que es preveu en l'article 8 del Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques, en tot allò que resulte d'aplicació i no resulte contrari a l'esmentada Llei 1/2015, de 6 de febrer. El nombre de beques i els perfils professionals s'especificarà en la corresponent convocatòria.

2. La convocatòria s'ajustarà al que es disposa en la normativa bàsica estatal en matèria de subvencions; a la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, i al Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques, en tot allò que no siga contrari a aquestes.

3. La resolució per la qual es convoquen les beques serà dictada per la persona titular de la vicepresidència i conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives que tinga atribuïdes les competències en matèria de representació i coordinació del Consell, i haurà de publicar-se juntament amb el seu extracte en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Així mateix, es publicarà en la Base de Dades Nacional de Subvencions, d'acord amb el procediment establit en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Article 3. Durada de les beques

1. El període de durada de les beques serà el que determine la convocatòria, que com a màxim serà de dotze mesos a comptar des de la data que s'indique en la resolució de concessió.

2. El període de durada podrà prorrogar-se, sense necessitat de nova convocatòria, per un període màxim de dotze mesos addicionals, sempre que existisca la disponibilitat pressupostària corresponent i el desenvolupament de l'activitat que s'estiga efectuant així ho requerisca o aconselle, de conformitat amb el que es disposa en l'article 5 del Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques.



Article 4. Dotació econòmica

1. Les beques es finançaran a càrrec del programa pressupostari, aplicació i codi de línia especificat en la corresponent convocatòria.



2. De conformitat amb l'article 17.1 i la disposició final segona del Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques, i la Resolució de 12 de febrer de 2019, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual s'estableix la quantitat inicial de percepció en l'exercici 2019 de les beques sotmeses a l'àmbit d'aplicació del Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, cadascuna de les beques que es concedisca en el marc de cada convocatòria estarà dotada amb 1.064,49 euros bruts mensuals, si bé aquesta quantitat haurà de ser incrementada, si escau, amb l'increment salarial addicional regulat en la disposició addicional tercera del Decret llei 1/2019, de 18 de gener, del Consell, així com el percentatge de l'increment de la despesa del sector públic que s'aprove en els pressupostos generals de l'Estat per a cada exercici.

Sobre aquest import es practicarà la retenció corresponent a compte de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, i també la corresponent cotització a la Seguretat Social, en els termes establits en el Reial Recret 1493/2011, de 24 d'octubre, pel qual es regulen els termes i les condicions d'inclusió en el règim general de la Seguretat Social de les persones que participen en programes de formació, en desplegament del que es preveu en la disposició addicional tercera de la Llei 27/2011, d'1 d'agost, sobre actualització, adequació i modernització del sistema de la Seguretat Social.

3. De conformitat amb el Reial decret 1493/2011, de 24 d'octubre, la quota empresarial de la Seguretat Social de la persona adjudicatària de la beca es finançarà a càrrec del mateix programa pressupostari, aplicació i codi de línia esmentats en el punt 1 d'aquest apartat, per l'import que corresponga segons la normativa vigent en la matèria.

4. En cas de pròrroga de les beques, en el segon període la quantia procedent serà la que resulte aplicable d'acord amb la resolució a què es refereix l'article 17.1 del Decret 132/2009, de 4 de setembre.



Article 5. Requisits de les persones aspirants per a l'obtenció de la beca i manera d'acreditar-los

1. Per a obtindre la beca, les persones sol·licitants hauran de complir els requisits següents en el moment de finalització del termini de presentació de sol·licituds:

a) Ser resident en la Comunitat Valenciana.

b) No ser major de 35 anys.

c) Estar en possessió del títol oficial universitari o de formació professional o equivalent que s'especifique en la convocatòria, expedit o homologat per les autoritats espanyoles corresponents, sense que hagen transcorregut més de cinc anys des de la finalització dels estudis conduents a l'obtenció d'aquest títol.

d) Tindre acreditats coneixements mínims del nivell C1 de valencià en els termes previstos per l'Ordre 7/2012, de 2 de març, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen els certificats oficials administratius de coneixements de valencià de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià, el personal examinador i l'homologació i validació d'altres títols i certificats.



e) No haver sigut beneficiari o beneficiària de beques de pràctiques professionals en la Generalitat per un període igual o superior a 36 mesos. Aquest període es computarà prenent en consideració la totalitat de la durada de les beques gaudides, siga una o diverses, incloent-hi els períodes de pròrroga.

f) No trobar-se sotmés en les prohibicions per a obtindre la condició de persona beneficiària, establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i també en qualsevol altra normativa que resulte d'aplicació en matèria de subvencions.



g) No patir malaltia o diversitat funcional que impedisca el compliment de les obligacions inherents a la concessió i el normal desenvolupament de les tasques pròpies de les pràctiques professionals.

h) Quan les tasques pròpies de les pràctiques impliquen el contacte habitual amb persones menors d'edat, la persona beneficiària haurà de complir el requisit de no haver sigut condemnada per sentència ferma per cap dels delictes especificats en l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi Civil i de la Llei d'Enjudiciament Civil.

2. No podran optar a les beques els qui, en el moment de publicar-se la convocatòria ja estiguen gaudint d'una altra beca de pràctiques professionals en la Generalitat, llevat que es concórrega a la mateixa beca que ja s'està gaudint, per haver sigut obtinguda en una convocatòria anterior o perquè falten menys de dos mesos per a la seua finalització.

3. El compliment dels requisits exigits en les lletres d i e de l'apartat primer d'aquest article, quan no puguen ser justificats mitjançant certificat expedit per l'autoritat competent, s'acreditaran mitjançant l'aportació d'una declaració responsable sobre la seua tinença en la qual es justifique, a més, la impossibilitat en la seua obtenció, i també una autorització expressa perquè l'òrgan concedent puga realitzar les consultes oportunes a fi de comprovar els extrems al·legats. Tot això sense perjudici del que es disposa en l'article 9 d'aquesta ordre.



4. Cada convocatòria determinarà els requisits que a més han de complir les persones sol·licitants en funció de l'objecte de la beca.



Article 6. Instrucció del procediment

La instrucció del procediment correspondrà a la persona titular de la Secretaria Autonòmica de la Vicepresidència, que d'ofici acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut dels quals ha de dictar-se resolució.



L'inici i tramitació del procediment s'ajustarà al que es disposa en les bases contingudes en aquesta ordre; a la convocatòria i al Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques; a l'Ordre 17/2011, de 6 de maig, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, i a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 7. Sol·licituds

1. Les persones aspirants presentaran, dins del termini que determine cada convocatòria comptat a partir de l'endemà de la seua publicació, la seua sol·licitud mitjançant model normalitzat i acompanyada de currículum,

La presentació es durà a terme exclusivament per via electrònica en la seu electrònica de la Generalitat, segons models normalitzats que estaran accessibles en la seu electrònica de la Generalitat: https://sede.gva.es.

Per a la presentació per via telemàtica, la persona sol·licitant haurà de disposar d'un certificat de signatura electrònica avançada, o d'algun altre dels sistemes d'identificació admesos en la seu electrònica i que allí s'especifiquen.

2. En el formulari de sol·licitud s'especificarà l'especialitat o la classe de beca al fet que s'opta. Es presentarà una sol·licitud per cadascuna de les modalitats o beques en què es desitge participar.

En el currículum s'especificarà la nota mitjana ponderada obtinguda en els estudis de grau o llicenciatura; els restants títols acadèmics oficials obtinguts que no constituïsquen un requisit per accedir a la beca; el nivell més alt de coneixement del valencià assolit, d'acord amb els títols expedits o homologats per la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià; el nivell de coneixement d'idiomes oficials de la Unió Europea, d'acord amb el Marc europeu comú de referència per a les llengües, i també l'experiència professional i els cursos de formació relacionats amb l'objecte de la beca. Per a optar a beques de diversos perfils professionals, les persones interessades hauran de presentar tants currículums com sol·licituds presenten.

3. La presentació de la sol·licitud per a optar a aquestes beques implicarà que la persona sol·licitant accepta les bases de la convocatòria, sense perjudici de les impugnacions que resulten procedents.

4. Si la sol·licitud presentada en termini no reuneix els requisits exigibles o no és aportada la documentació exigida, es requerirà a la persona interessada perquè esmene aquestes deficiències en un termini màxim de 10 dies hàbils, amb indicació expressa de tindre-la per desistida, en els termes previstos en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. El formulari de sol·licitud incorporarà:

a) Una declaració responsable, mitjançant la qual la persona sol·licitant manifesta que totes les dades recollides en la sol·licitud i en el currículum que adjunta són verídiques, i que es troba en possessió de la documentació que així ho acredita, quedant a la disposició de la Secretaria Autonòmica de Vicepresidència per a la comprovació, control i inspecció que s'estimen oportuns. D'acord amb el que es disposa en la legislació del procediment administratiu comú, la inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, en qualsevol dada o manifestació en aquesta declaració responsable, i també la falta d'acreditació dels requisits exigits, determinarà la impossibilitat de continuar en la convocatòria, sense perjudici de la responsabilitat en què incórreguen.

b) Una autorització perquè la Secretaria Autonòmica de la Vicepresidència obtinga, directament, l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, previstes en els articles 18 i 19, respectivament, del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. No obstant això, la persona sol·licitant podrà denegar expressament el consentiment d'aquesta autorització, i en aquests supòsits haurà de presentar els certificats que acrediten el compliment d'aqueixes obligacions.



Article 8. Acreditació dels mèrits

1. Al costat de la sol·licitud i el currículum no s'acompanyarà cap documentació. Les persones seleccionades per a la fase d'entrevista a la qual es refereix l'article 12 d'aquesta ordre hauran de presentar la documentació acreditativa dels mèrits detallats en el currículum en el moment que acudisquen a realitzar-la, sense perjudici del que es disposa en l'article següent.

2. Si la documentació presentada no reuneix els requisits indicats en la convocatòria o no són aportats alguns dels documents exigits, es requerirà a les persones interessades perquè l'esmenen o aporten en el termini màxim improrrogable de 10 dies hàbils, amb indicació expressa de tindre-la per desistida, en els termes previstos en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Els mèrits no prou acreditats no seran tinguts en compte a l'efecte de la seua valoració. El compliment dels mèrits s'entendrà referit a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.



4. Si en qualsevol moment del procediment arriba a coneixement de la comissió avaluadora que alguna de les persones sol·licitants no posseeix la totalitat dels requisits exigits, la comissió avaluadora li requerirà que acredite el seu compliment.

En cas que no siguen acreditats en el termini que s'establisca en el requeriment, quedarà exclosa del procés, previ tràmit d'audiència, amb indicació de les inexactituds o falsedats formulades per la persona sol·licitant.

5. Les convocatòries podran establir l'obligatorietat de presentar documentació específica, indicant expressament, en aquest cas, la forma en la qual haurà d'aportar-se.



Article 9. Documents elaborats per administracions públiques

Quan els documents acreditatius dels requisits o els mèrits s'hagen elaborat per qualsevol Administració, les persones sol·licitants no estaran obligades a aportar-los, sempre que hagen expressat el seu consentiment al fet que siguen consultats o recaptats aquests documents per l'òrgan instructor.

Es presumirà que la consulta o obtenció és autoritzada per la persona interessada, llevat que conste en el procediment la seua oposició expressa o la llei especial aplicable requerisca consentiment exprés, de conformitat amb el que es disposa en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Excepcionalment, quan l'òrgan instructor no puga recaptar directament aquests documents, podrà exigir-se a la persona interessada la seua aportació.



Article 10. Comissió avaluadora

1. Les sol·licituds presentades seran valorades per una comissió avaluadora, que elevarà proposta motivada de resolució a l'òrgan competent per a resoldre.

2. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

a) La persona titular de l'Oficina de Suport al Càrrec de Portaveu, que exercirà la presidència. En cas d'absència, vacant o malaltia serà substituïda per la persona titular del servei en què s'estructura la subdirecció.

b) La persona titular de l'Oficina del Secretariat del Consell, que exercirà de vocal. En cas d'absència, vacant o malaltia serà substituïda per la persona titular del servei en què s'estructura la subdirecció.

c) Un funcionari o funcionària del subgrup A1 de la Secretaria Autonòmica de Vicepresidència que assumirà la secretaria de la comissió, amb veu i vot.

La Comissió Avaluadora podrà requerir assessoria de personal tècnic o professional que es considere necessari, que podrà assistir amb veu però sense vot.

3. La Comissió se sotmetrà, quant al seu règim de funcionament, al que es disposa en la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i en l'article 18 del Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques.

4. En la composició de la Comissió Avaluadora es respectarà el principi de paritat, de conformitat amb la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la Igualtat Efectiva de Dones i Homes.



Article 11. Barem per a l'avaluació dels mèrits

1. Els mèrits de les persones candidates es valoraran d'acord amb els criteris següents, que permetran aconseguir un màxim de 30 punts:



A. Expedient acadèmic: en aquest apartat la valoració màxima serà de 13,50 punts, atorgats conforme als criteris següents:

A.1. Expedient acadèmic: la puntuació assignada coincidirà amb la nota mitjana ponderada, que donarà lloc a una valoració entre 5 i 10 punts.

Quan la ponderació estiga feta amb una puntuació 0-4 s'aplicarà el que disposa l'apartat 13.4 i 5 del Reial decret 1267/1994, de 10 de juny, pel qual es modifica el Reial decret 1497/1987, de 27 de novembre, que s'estableixen les directrius generals comunes dels plans d'estudis dels títols universitaris de caràcter oficial.

A.2. Altres títols acadèmics oficials que no constituïsquen un requisit per a la concessió, fins a un màxim de 4,50 punts, d'acord amb la puntuació següent, i per cadascun d'ells:

– Doctor/a: 2,00 punts.

– Màster universitari: 0,50 punts.

– Altres llicenciatures o graus: 1,00 punts.

– Diplomatures 0,50 punts.

B. Coneixements de valencià. La puntuació màxima que es podrà obtindre en aquest apartat serà com a màxim de 2,50 punts.

Només es valoraran els certificats expedits o homologats per la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià, o qualsevol altra entitat certificadora homologada, conformement a l'escala següent:

– Nivell C2 de coneixements de valencià (superior): 1,50 punts.

– Correcció de textos: 0,50 punts.

– Llenguatge en els mitjans de comunicació: 0,50 punts.

– Llenguatge administratiu: 0,50 punts.

C. Coneixements d'idiomes de la Unió Europea: la puntuació màxima que es podrà obtindre per al conjunt dels idiomes i cursos acreditats serà d'1,50 punts.

Es valorarà cada nivell superat, d'acord amb el Marc europeu comú de referència per a les llengües, amb 0,20 punts.

Només es valoraran els títols expedits per les escoles oficials d'idiomes, universitats, ministeris o qualsevol organisme oficial acreditat, de conformitat amb el que s'estableix en el Decret 61/2013, de 17 de maig, del Consell, pel qual s'estableix un sistema de reconeixement de la competència en llengües estrangeres en la Comunitat Valenciana i es crea la Comissió d'Acreditació de Nivells de Competència en Llengües Estrangeres.

En el cas que el coneixement d'un idioma s'acredite per títol universitari i haja sigut valorat en l'apartat A.2 no es podrà computar també en aquest apartat. En cap cas es puntuara en aquest subapartat els cursos de valencià.

D. Coneixements addicionals. La valoració màxima que es podrà obtindre en aquest apartat serà de 6 punts, d'acord amb els criteris de valoració següents:

D.1. Experiència professional relacionada directament amb l'objecte de la beca, fins a 2 punts, computant-se 0,10 punts per cada mes complet treballat.

D.2. Cursos de formació: es valoraren els cursos de formació i perfeccionament relacionats amb l'objecte de la beca, de durada igual o superior a 15 hores que hagen sigut cursats o impartits per l'interessat, fins a un màxim de 4 punts conformement a l'escala següent:



– De 200 o més hores: 3,00 punts.

– De 100 o més hores: 2,00 punts.

– De 75 o més hores: 1,50 punts.

– De 50 o més hores: 1,00 punts.

– De 25 o més hores: 0,50 punts.

– De 15 o més hores: 0,20 punts.

Els centres de formació que impartisquen cursos han de ser organismes oficials o centres reconeguts i es valoraran per una sola vegada, amb independència d'haver cursat o impartit successives edicions del mateix curs. En cap cas es puntuaran en aquest subapartat ni en l'apartat C els cursos de valencià i d'idiomes. Tampoc es puntuaran en aquest apartat els cursos conduents a l'obtenció d'algun dels títols al·legats com a mèrit en l'apartat A.2

E. Entrevista: fins a un màxim de 6,50 punts.

Les persones sol·licitants que hagen obtingut les millors puntuacions (fins a un màxim de 10) en cada perfil professional o modalitat de beca seran convocades a una entrevista, que versarà sobre la trajectòria formativa i professional de la persona sol·licitant, sobre l'actualitat relacionada amb la Comunitat Valenciana, o amb el sector al qual es dirigisquen les activitats pròpies de la beca i sobre les actuacions públiques sobre aquest tema. Es valoraran els aspectes següents:

– Les aptituds per a les tasques a exercir: fins a un màxim de 4 punts.

– El coneixement de l'actualitat de l'Administració de la Comunitat Valenciana i de les polítiques desenvolupades per la Generalitat i altres administracions públiques en la matèria objecte de la beca: fins a 2,50 punts

2. El resultat de les sumes parcials de cadascun dels apartats anteriors donarà lloc a la puntuació final del procés de selecció.

3. En cas d'empat es resoldrà, per aquest ordre, a favor de les persones que en el moment de presentació de les sol·licituds hagen acreditat, el reconeixement per l'òrgan competent de tindre certificat de discapacitat, ser víctima de violència de gènere o ser víctima d'accions terroristes.

La resta de supòsits d'empat es resoldran a favor de les persones que presenten millor expedient acadèmic. En cas de persistir l'empat, es resoldrà a favor de la persona que acredite una renda familiar més baixa. La renda familiar es determinarà aplicant els criteris continguts en els articles 6 i 7 de l'Ordre 21/2016, de 10 de juny, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de les beques per a la realització d'estudis universitaris en les universitats de la Comunitat Valenciana o en la normativa que la substituïsca.



Article 12. Procés de selecció

1. La comissió avaluadora es reunirà dins dels quinze dies hàbils següents a la finalització del termini de presentació de sol·licituds, una vegada dispose de l'autobaremació, que s'obté de manera automàtica en emplenar el currículum. Comprovarà que els mèrits al·legats s'adeqüen al que s'estableix en la convocatòria i publicarà la llista provisional, ordenada segons la puntuació obtinguda conforme al barem que es recull en l'article 11 d'aquesta ordre, i especificarà les sol·licituds desestimades i també els motius de la seua denegació. Les persones aspirants comptaran amb un termini de deu dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació per a formular al·legacions. Tant aquesta publicació com les successives s'efectuaran en la seu electrònica de la Generalitat i en la pàgina web de la Conselleria.

2. Conclòs el termini d'al·legacions, la comissió convocarà a l'entrevista a les persones que hagen obtingut les majors puntuacions (fins a un màxim de 10) en cada perfil professional o modalitat de beca.



3. La falta d'assistència a l'entrevista determinarà l'exclusió del procés selectiu.

4. Una vegada finalitzades les entrevistes, la comissió avaluadora sumarà els punts obtinguts en aquesta fase als atorgats pels restants mèrits i publicarà la llista dels aspirants, ordenada per la puntuació total obtinguda, en la qual s'indicarà quines d'aquestes seran proposades per a l'obtenció de la beca per obtindre la major puntuació. Les persones aspirants comptaran amb un termini de deu dies a partir de l'endemà de la publicació per a formular-hi al·legacions.

5. Transcorregut el termini d'al·legacions i valorades aquestes, la Comissió Avaluadora elaborarà una proposta de resolució que contindrà les persones beneficiàries. La proposta inclourà també una borsa de reserva, que estarà constituïda per les persones aspirants cridades a la fase d'entrevista a les quals no se'ls haja adjudicat beca. Aquesta borsa s'ordenarà de major a menor puntuació.



Article 13. Resolució i notificació

1. La resolució de concessió de les beques es dictarà, d'acord amb la proposta elevada per la Comissió Avaluadora, per la persona titular de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives o persona en qui delegue. L'esmentada resolució de concessió, que serà motivada de conformitat amb els articles 35 i concordants de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, amb expressió de la convocatòria, del programa i del crèdit pressupostari al qual s'imputen les beques atorgades, les persones beneficiàries, les quantitats concedides i la finalitat d'aquestes. Així mateix, contindrà la borsa de reserva prevista en aquesta ordre i una relació de les persones aspirants les sol·licituds de les quals hagen sigut desestimades, indicant-hi les causes que hagen motivat la seua denegació. La resolució especificarà també el termini en el qual la persona beneficiària ha d'incorporar-se al departament on ha de fer les tasques pròpies de la beca.

2. La publicació de la resolució farà efecte de notificació, d'acord amb el que es disposa en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i s'inserirà la informació corresponent en la seu electrònica de la Generalitat i en la pàgina web de la Conselleria.

3. El termini màxim per a dictar i publicar la resolució serà de tres mesos, a comptar des de la data de publicació de la convocatòria, sense perjudici que puga ampliar-se en els termes previstos en l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Conclòs aquest termini, sense que s'haja dictat i publicat la resolució expressa, es podrà entendre desestimada la sol·licitud per silenci administratiu.



Article 14. Unitat de realització de les pràctiques

Les pràctiques professionals es realitzaran en la Secretaria Autonòmica de la Vicepresidència, i la direcció tècnica es realitzarà pel personal funcionari d'aquesta Secretaria Autonòmica.



Article 15. Incompatibilitats

1. L'obtenció d'una beca,en el marc d'aquestes bases, és incompatible amb l'acompliment de les activitats pròpies de qualsevol altra beca o ajuda, i també amb la realització de qualsevol altra activitat laboral remunerada que supose concurrència amb l'objecte i la dedicació de la beca obtinguda, o que impedisca el compliment de les obligacions derivades del normal desenvolupament d'aquesta, de conformitat amb el que es disposa en l'article 22 del Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques.

2. La persona beneficiària ha de comunicar a l'òrgan concedent, tan prompte com es conega, l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, que financen les activitats subvencionades.



Article 16. Obligacions i drets de les persones beneficiàries

1. Les persones beneficiàries de les beques hauran de:

a) Comunicar, en el seu cas, l'acceptació de l'ajuda i incorporar-se al departament en el termini que s'indique en la resolució de concessió. La no incorporació injustificada en la data indicada, s'interpretarà com una renúncia a la beca concedida. En tal cas, es podrà concedir una nova ajuda a la persona que corresponga, segons la regulació de les borses de reserva per a substitucions establides en l'article 16 d'aquesta ordre.



b) Aportar en el termini dels deu dies hàbils següents a la publicació de la resolució de concessió en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la documentació següent:

– L'imprés de domiciliació bancària, degudament emplenat i subscrit per la persona beneficiària, en el qual constarà el número de compte on es rebran les transferències mensuals, i que es troba disponible en el portal institucional de la Generalitat en internet: https://www.gva.es.



– La resolució de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'assignació de número de seguretat social o de número d'afiliació.

– Documentació acreditativa del compliment dels requisits recollits en l'article 5.

L'incompliment injustificat de l'obligació d'acreditació dels requisits es considerarà una renúncia a la beca i donarà lloc a la substitució de la persona adjudicatària.

c) Complir amb les obligacions de publicitat activa per a subvencions superiors a 10.000 euros recollides en l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana. En cas de no disposar de pàgina web on donar la deguda difusió de la concessió de l'ajuda, la persona beneficiària haurà de comunicar a l'autoritat concedent aquesta circumstància en ocasió de la presentació de la memòria final, perquè aquesta done publicitat a través del portal web corresponent.

d) Renunciar a qualsevol altra beca coetània que gaudisca.

e) Realitzar l'activitat que ha motivat la concessió de la beca durant tot el període de gaudi d'aquesta, conforme a les directrius que establisca la persona que exercisca la tutoria de cadascuna de les persones beneficiàries de les beques.

f) Estar al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, i no tindre deutes amb la Generalitat per reintegrament de subvencions, amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió de les beques, i també abans de la realització del pagament d'aquestes. A l'efecte de garantir el compliment d'aquesta obligació, la presentació de la sol·licitud per part de les persones interessades, comportarà l'autorització als òrgans gestors de la Conselleria per a recaptar, per via telemàtica, els oportuns certificats de l'Agència Tributària, de la conselleria competent en matèria d'hisenda, i de la Seguretat Social, en els termes establits en l'article 7.5, lletra b, d'aquesta Ordre.

g) Guardar el degut secret i confidencialitat dels assumptes en què intervinga, i també sobre qualsevol informació obtinguda de la Secretaria Autonòmica de la Vicepresidència, durant el desenvolupament de la beca. Aquesta obligació es mantindrà encara després que la persona becada concloga la seua vinculació amb l'organisme.

h) Les persones becades no poden publicar cap article, ni remetre cap comunicació a qualsevol entitat o organisme, sobre matèries relacionades amb la seua beca o l'activitat de l'organisme, sense prèvia autorització de la Secretaria Autonòmica de la Vicepresidència.

En el cas que existisca autorització, la persona becada haurà de fer constar expressament en la publicació, que l'activitat s'ha realitzat mitjançant una beca de la Secretaria Autonòmica de la Vicepresidència.



i) Complir les restants obligacions que amb caràcter general s'estableixen en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'altra normativa en vigor en matèria de beques i subvencions que resulte d'aplicació, les contingudes en el Decret 132/2009, de 4 de setembre, i també les obligacions que es deriven del conjunt de les bases d'aquesta ordre, o de les específiques que s'establisquen en la convocatòria.

j) En l'últim mes de durada de la beca les persones becades hauran d'entregar a la persona que exercisca la seua tutoria una memòria sobre les activitats realitzades i els coneixements adquirits.

2. La condició de persona becada no genera relació laboral, ni administrativa, alguna amb la Generalitat; i les quantitats abonades en cap cas tindran el caràcter de salari o retribució, sinó d'ajuda econòmica per a les despeses que la beca comporta.

3. Durant el període de gaudi de les beques, la persona becada haurà d'exercir les pràctiques amb un horari màxim de trenta hores setmanals, que es distribuiran de la forma en què s'organitze per part de la persona que exercisca la tutoria.

La persona que exercisca la tutoria podrà estipular, previ acord amb la persona beneficiària, dos períodes de descans, no superiors cadascun d'ells a deu dies hàbils o la seua acumulació en un únic període, que no implicarà disminució de la quantia inicial de la beca.

4. En els supòsits en què per raó de part, adopció o acolliment s'interrompa el període de durada establit per a la beca, la persona interessada continuarà reportant i percebent l'import de la beca atorgada, i recuperarà amb posterioritat el període interromput.

Igualment, en casos d'ingrés hospitalari prolongat, es recuperarà amb posterioritat el temps de pràctiques interromput.

5. En acceptar les bases contingudes en aquesta ordre, les persones beneficiàries de les beques que puguen concedir-se, cedeixen gratuïtament i de manera indefinida, els resultats que s'obtinguen com a conseqüència del desenvolupament de les activitats exercides en virtut d'aquestes beques, i també la memòria final que presenten.



Article 17. Obligacions de la Conselleria

En relació amb les persones beneficiàries de les beques la Secretaria Autonòmica de la Vicepresidència s'obliga a:

1. Proporcionar el suport necessari i facilitar la utilització dels mitjans, instruments i equips que resulten necessaris per a l'exercici normal de l'activitat objecte de les beques de pràctiques professionals.

2. Designar mitjançant resolució de la Secretaria Autonòmica de la Vicepresidència la persona que exercisca la tutoria, que coordinarà i orientarà les activitats que han de realitzar les persones becades; assignarà les funcions a realitzar en el curs de les seues pràctiques; farà el seguiment i donarà el suport necessari; resoldrà els dubtes que puguen sorgir, i avaluarà el seu aprofitament.

3. Vetlar pel desenvolupament adequat del programa de formació.

4. Expedir la corresponent certificació d'aptitud i aprofitament per part de la Secretaria Autonòmica de la Vicepresidència a favor de la persona becada, una vegada finalitzat el període de gaudi de la beca i entregada la memòria, previ informe favorable del tutor o tutora.



Article 18. Borsa de reserva

1. Es constituirà una borsa de reserva, prioritzada per ordre decreixent de puntuació, per a cada classe o tipologia de beca.

2. Tindran dret a estar incloses en la borsa de reserva aquelles persones aspirants que, després d'haver realitzat l'entrevista prevista en el procés selectiu, hagen sigut avaluades per aquest concepte i no hagen resultat adjudicatàries de les beques.

3. Les persones integrants de la borsa de reserva cobriran, segons l'ordre de prioritat, les vacants que es produïsquen durant el període de gaudi de les ajudes, a causa de renúncies, abandons, incompliment d'obligacions o qualsevol altra incidència pel període de gaudi restant. Si la vacant es produïra una vegada transcorreguda la meitat del període de durada de l'ajuda, aquesta podrà declarar-se deserta.

4. La condició d'integrant de la borsa de reserva no generarà en cap moment cap relació laboral amb la Generalitat, ni compromís d'accedir a la condició de becària o becari.



Article 19. Quantia, comprovació, justificació i pagament de les beques

1. Les beques es finançaran a càrrec del programa pressupostari especificat en la corresponent convocatòria.

2. La dotació econòmica de cadascuna de les beques serà l'establida en la respectiva convocatòria, dins de les disponibilitats pressupostàries i amb subjecció a les lleis i reglaments aplicables, tenint en compte la resolució a què es refereix l'article 17.1 del Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques, que estiga vigent.

En el cas que el període de gaudi de la beca fora inferior a dotze mesos, la quantia de la beca es reduirà proporcionalment al temps de període formatiu.

3. De la dotació anual individualitzada es llevaran les oportunes retencions fiscals i les quotes per cotització a la Seguretat Social, d'acord amb el que es preveu en el Reial decret 1493/2011, de 24 d'octubre, pel qual es regulen els termes i les condicions d'inclusió en el Règim General de la Seguretat Social de les persones que participen en programes de formació.

4. De conformitat amb el Reial decret 1493/2011, de 24 d'octubre, la quota empresarial de la Seguretat Social de la persona adjudicatària de la beca es finançarà a càrrec de la mateixa aplicació i codi de línia esmentats en el punt 1 d'aquest apartat, per l'import que corresponga segons en la normativa vigent en la matèria.

5. L'import s'abonarà per mensualitats vençudes, prèvia certificació d'un satisfactori nivell de dedicació i aprofitament.

6. La comprovació de la realització de l'activitat es durà a terme mitjançant la supervisió del tutor o la tutora de les tasques exercides per la becària o el becari.

7. En el cas que, concedida la beca, algun període de desenvolupament de les pràctiques no es realitze durant un mes complet i implique una meritació econòmica a favor de la persona beneficiària inferior al corresponent a un mes natural, la prestació econòmica serà proporcional a aquest període. En aquests supòsits es garantirà, en tot cas, el dret de la persona interessada a l'audiència.



Article 20. Vacants i renúncies

1. La renúncia a les beques suposarà la pèrdua de tots els drets inherents a aquestes i, per tant, el seu import deixarà de percebre's a partir d'aqueix moment.

2. Si alguna beca queda vacant abans que concloga el seu període de durada, a causa de renúncies, abandons, incompliment d'obligacions o qualsevol altra causa, es podrà concedir una nova beca, per període de gaudi restant. La concessió s'efectuarà seguint l'ordre de la borsa de reserva a la qual es refereix l'article 12, apartat 5, d'aquesta ordre. Si la vacant es produeix una vegada transcorreguda la meitat del període de durada de la beca, aquesta podrà declarar-se deserta.



Article 21. Pèrdua del dret al cobrament i reintegrament

1. Qualsevol alteració de les condicions i requisits tinguts en compte per a la concessió de la beca podrà donar lloc a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial. En particular, donarà lloc a la pèrdua del dret al cobrament, el règim d'incompatibilitats a les quals es refereix l'article 15 d'aquesta ordre.

2. Procedirà, així mateix, la pèrdua del dret al cobrament de la beca i el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament per l'incompliment de les obligacions que s'estableixen en aquesta ordre, i també en els supòsits recollits en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb el que es disposa en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.

3. La persona que exercisca la tutoria podrà proposar que es deixe sense efecte la beca concedida, amb audiència prèvia de la persona interessada, en el cas d'incompliment de les seues obligacions per part de la persona beneficiària i, en particular, quan no es realitze l'activitat que ha motivat la concessió de la beca, o deixe de reunir els requisits necessaris per a ser beneficiària, o quan s'incomplisquen, sense causa que ho justifique, les restants condicions establides en aquesta ordre.

4. Les quantitats que s'hagen de reintegrar tindran la consideració d'ingrés de dret públic a l'efecte del procediment aplicable a la seua cobrança i reportaran interessos de demora des del moment del pagament de la beca fins al moment en què s'acorde la procedència del reintegrament.

5. Prèviament a la resolució per la qual es revoque, minore o es deixe sense efecte la subvenció es garantirà el dret de la persona interessada a l'audiència.



Article 22. Pla de control

1. De conformitat amb el que s'estableix en l'article 169 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, es durà a terme un pla de control de la realització de l'activitat objecte d'aquestes bases. Aquest pla haurà de ser aprovat prèviament a la seua execució per la persona titular de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, i tindrà per objecte comprovar:

a) L'efectiva realització material de l'activitat objecte d'auxili mitjançant l'avaluació de l'expedient complet (amb especial incidència en els informes de progrés i seguiment, i informes i memòries finals).



b) La coherència entre el programa formatiu de la beca i el resultat final de les pràctiques professionals realitzades, i també el seu efectiu aprofitament.

2. Es controlarà al 100 per cent dels expedients de les persones beneficiàries d'aquestes beques.



Article 23. Protecció de dades

Les dades personals de totes les persones interessades, recollides durant el transcurs del procediment derivat de les convocatòries de les beques, seran incloses en un fitxer automatitzat, en els termes i condicions que es recullen en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, i en l'Ordre 3/2011, de 8 de novembre, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual es crea un fitxer de dades de caràcter personal denominat beques de pràctiques professionals de la Generalitat, i l'altra normativa que resulte vigent.





Disposicions Addicionals



Primera. Clàusula de no-incidència pressupostària

L'aprovació de les bases contingudes en aquesta ordre no podrà suposar increment de cost econòmic, en el pressupost de la Generalitat. Seran les corresponents convocatòries les que, d'acord amb la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, recolliran les línies a les quals s'imputa el pagament de les beques, i també l'import global màxim destinat a abonar-les.



Segona. Delegació per a efectuar resolució de concessió de beques

Es delega en la persona titular de la Secretaria Autonòmica de la Vicepresidència la facultat de dictar la resolució de concessió de beques de pràctiques professionals de conformitat amb l'article 160.5 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer.



Tercera. Facultats d'interpretació

La Secretaria Autonòmica de la Vicepresidència tindrà la facultat de resoldre tots els dubtes o conflictes que puguen plantejar les persones becàries en l'exercici de la seua funció o les unitats que les tutelen, i també totes les incidències que es produïsquen durant el període de gaudi de les beques, prèvia audiència de la persona interessada, sense perjudici de la competència decisòria que puga correspondre a altres òrgans legalment o reglamentàriament establida.





Disposició Derogatòria Única



Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en aquesta ordre.





Disposició Final Única



Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 23 de juny de 2020



La vicepresidenta del Consell

i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives

Mónica Oltra Jarque

Mapa web