Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 4 de juny de 2020, de la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació, per la qual es regula la sol·licitud de participació i l'aplicació del Portfolio Europeu de les Llengües i el Portfolio Europeu de les Llengües electrònic, e-PEL (+14), en els centres d'Educació Infantil i Primària, d'Educació Secundària, de Cicles Formatius, de Formació de Persones Adultes i d'Escoles Oficials d'Idiomes de la Comunitat Valenciana, i s'estableixen les condicions per al reconeixement com a activitat de formació del professorat. [2020/5034]

(DOGV núm. 8846 de 30.06.2020) Ref. Base de dades 004959/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Ocupació pública, Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: centre d'ensenyament





La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitativa educativa (LOMQE), estableix les etapes, nivells, cicles i graus del sistema educatiu espanyol no universitari, l'ordenació i els seus principis pedagògics. En el preàmbul es recull l'objectiu, marcat per la Unió Europea i per la UNESCO, d'obrir els sistemes d'educació i formació al món exterior, la qual cosa exigeix, entre altres consideracions, millorar l'aprenentatge d'idiomes estrangers, augmentar la mobilitat i els intercanvis i reforçar la cooperació europea.

L'article 2 de la LOE estableix com un dels principis i fins de l'educació «la capacitació per a la comunicació en la llengua oficial i cooficial, si n'hi ha, i en una o més llengües estrangeres».

Aquestes orientacions també es troben plasmades en tots els decrets de currículums d'Educació Infantil, d'Educació Primària, d'Educació Secundària i de Persones Adultes.

La Llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat, per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, té com a objecte regular l'ensenyament i l'ús vehicular de les llengües curriculars, assegurar el domini de les competències plurilingües i interculturals de l'alumnat valencià i promoure la presència en l'itinerari educatiu de llengües no curriculars existents en els centres educatius. En l'article 4 s'indica que el Programa d'educació plurilingüe i intercultural desenvolupat en la llei té, entre altres, l'objectiu de garantir a l'alumnat l'assoliment d'una competència plurilingüe que implique l'interés i la curiositat per les llengües, el coneixement sobre com són i com funcionen i els procediments per a la construcció d'aquests coneixements a partir de l'observació, la manipulació i la comparació de les diferents llengües presents en l'aula, i des d'una perspectiva crítica sobre com s'usen.

Aquesta idea també forma part del projecte general de política lingüística del Consell d'Europa, el qual descriu de forma integradora allò que han d'aprendre a fer els estudiants de llengües a fi d'utilitzar-les per a comunicar-se, així com els coneixements i destreses que han de desenvolupar per a poder actuar de manera eficaç. El Marc Europeu Comú de Referència (MECR) ha definit també els diversos nivells de domini de la llengua que permeten comprovar el progrés de l'alumnat.



El Portfolio Europeu de les Llengües (PEL) està estretament relacionat amb el MECR. En tots els nivells educatius, els processos d'ensenyament i aprenentatge de llengües, així com l'avaluació i la promoció, han de tindre com a referència, progressivament, els diversos nivells de domini de la llengua determinats en el MECR.

Per tot això, seguint les recomanacions del Consell d'Europa en relació a l'aprenentatge i ensenyament de llengües, i en virtut de les competències atribuïdes pel Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell (DOGV 8192, 18 de desembre), pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, resolc:



Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

Aquesta resolució té com a finalitat promoure i coordinar l'aplicació del Portfolio Europeu de les Llengües i del Portfolio Europeu de les Llengües electrònic, e-PEL (+14), en els centres d'Educació Infantil i Primària, d'Educació Secundària, de Cicles Formatius, de Formació de Persones Adultes i d'Escoles Oficials d'Idiomes de la Comunitat Valenciana, establir els requisits per a l'autorització de nous centres que apliquen el PEL, així com les condicions per al reconeixement de la participació a través d'una certificació.



Segon. Descripció i objectius del Portfolio Europeu de les Llengües



1. El Portfolio Europeu de les Llengües (PEL) és un document personal, basat en el MECR i promogut pel Consell d'Europa, en el qual les persones que aprenen o han aprés una llengua poden registrar i reflexionar sobre les experiències d'aprenentatge de llengües i cultures.



2. Aquest document serveix a l'estudiant per a anotar els seus avanços, marcar-se noves metes, reconéixer com i quan aprén dins i fora del centre escolar, a partir de la reflexió sobre les seues experiències personals i la valoració dels seus progressos. A més, serveix per a afavorir l'autonomia, millorar l'autoestima i potenciar el desenvolupament d'estratègies d'aprenentatge. D'altra banda, el PEL és també una ferramenta per al professorat perquè afavoreix l'actualització metodològica en l'ensenyament de les llengües i facilita la coordinació i l'intercanvi d'experiències entre el professorat del mateix centre i d'altres centres educatius que l'apliquen.

3. L'aplicació en l'aula del PEL té com a finalitat:

a) Promoure l'aprenentatge d'idiomes i el respecte a la diversitat lingüística per a aconseguir que la ciutadania de la Comunitat Valenciana puga comunicar-se almenys en dos idiomes europeus a més de les dues llengües oficials.

b) Afavorir pràctiques metodològiques que contribuïsquen a la millora de la competència lingüística en les diverses llengües que utilitza l'alumnat dels centres que s'acullen a aquesta resolució.

c) Millorar l'ensenyament i aprenentatge de les llengües amb l'ús del PEL com una ferramenta metodològica per al professorat que permeta augmentar la motivació dels estudiants per a aprendre'n d'altres i millorar la capacitat de comunicació.

d) Utilitzar el PEL com a instrument d'autoavaluació que motive els estudiants a reflexionar sobre quins són els seus objectius d'aprenentatge lingüístic. A partir d'aquests objectius, l'alumnat podrà planificar l'activitat discent i iniciar-se en un procés d'aprenentatge autònom.

e) Contribuir al desenvolupament de les competències clau establides en els currículums de les etapes educatives declarades obligatòries.

f) Afavorir el coneixement i l'augment d'experiències plurilingües i interculturals dels aprenents.

4. La validació de la versió espanyola del PEL i de l'e-PEL (+14) permet generalitzar l'ús d'aquests documents a partir de l'Educació Infantil (des dels 4 anys).



Tercer. Destinataris

El professorat dels centres d'Educació Infantil i Primària, d'Educació Secundària, de Cicles Formatius, de Formació Bàsica de Persones Adultes i d'Escoles Oficials d'Idiomes que vulguen participar en el projecte d'aplicació del PEL a partir del curs 2020-2021.



Quart. Condicions d'aplicació del Portfolio

1. El PEL es planteja com un projecte de centre que implica l'equip directiu, el professorat, l'alumnat i les famílies. La participació del centre en l'aplicació del PEL ha de comptar amb l'aprovació del claustre i del consell escolar i l'autorització de la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació.

2. El PEL s'ha d'aplicar en les dues llengües oficials i, almenys, en una llengua estrangera.

3. En els centres participants s'ha de nomenar una persona responsable del projecte, preferiblement la coordinadora de llengües, i constituir un grup de professorat que dinamitze l'aplicació del PEL, el qual coordinarà. Aquesta persona ha de ser un professor o professora amb destí definitiu.

La persona coordinadora s'ha de comunicar en el moment de la sol·licitud. La relació del professorat participant s'ha de comunicar al Servei d'Educació Plurilingüe (SEP) a l'inici de cada curs acadèmic.



4. Durant el primer curs, el grup de professorat participant del centre ha de dissenyar, en coordinació amb el personal assessor tècnic docent en matèria de plurilingüisme del Servei d'Educació Plurilingüe, una planificació de les actuacions del grup de treball d'aplicació del PEL que ha d'incloure necessàriament la participació en les accions formatives que organitze o coordine el Servei d'Educació Plurilingüe, la preparació d'activitats i materials per a l'aplicació del PEL i la realització d'alguna experiència pràctica amb l'alumnat.



5. L'aplicació formal del PEL amb l'alumnat ha de començar a partir del segon curs de participació del centre en aquest projecte (2021-2022). Com a conseqüència, el grup de professorat, a través de la persona coordinadora, ha d'elaborar la planificació anual de l'aplicació del Portfolio (PAAPEL i memòria), i enviar-la al Servei d'Educació Plurilingüe en el format i en el termini que aquest servei determine. En els cursos successius, els centres han de redactar el PAAPEL i la memòria corresponents i participar en les accions formatives organitzades pel SEP.

6. En l'aplicació del PEL, el centre ha de garantir a l'alumnat la continuïtat de l'experiència durant l'etapa en què l'inicien. Igualment, s'ha de garantir la formació i l'actualització del professorat que s'incorpore al projecte.

7. Cada centre ha de compartir, mitjançant l'espai virtual del Portfolio de la plataforma Moodle coordinat pel Servei d'Educació Plurilingüe, algunes activitats en format digital amb la finalitat que la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport les pose a disposició dels centres que apliquen el PEL o les puga difondre en jornades d'intercanvi d'experiències que es convoquen des de l'Administració educativa.



8. L'autorització per a l'aplicació del PEL és indefinida mentre el centre complisca les condicions indicades en aquesta resolució.

9. La Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació podrà revocar l'autorització concedida als centres que no apliquen el PEL en les condicions que s'estableixen en aquesta resolució o a petició del mateix centre.

10. El personal assessor tècnic docent en matèria de plurilingüisme dependent de la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació coordinarà i donarà suport a la participació dels centres educatius en la formació i en l'aplicació del projecte del PEL regulat en aquesta resolució.



Cinqué. Sol·licitud. Termini i procediment de presentació

1. Els centres docents que desitgen participar en el projecte d'aplicació del PEL a partir del curs 2020-2021 han d'omplir el formulari disposat en l'Oficina Virtual (OVICE) disponible en l'enllaç que es publicarà en la pàgina web:

http://www.ceice.gva.es/va/web/ensenanzas-en-lenguas/portfolioeuropeo-de-las-lenguas

2. Així mateix, el centre ha d'adjuntar la certificació de l'acta de la sessió del consell escolar (annex II) i la del claustre (annex III) on s'aprova la sol·licitud de participació en el projecte d'aplicació del Portfolio Europeu de les Llengües.

3. La sol·licitud serà formalitzada per la persona que tinga la representació legal del centre.

4. La sol·licitud es pot presentar a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució fins al dia 31 de juliol de 2020.

5. La Conselleria d'Educació, Cultura i Esport examinarà tota la documentació presentada i finalment autoritzarà, per mitjà d'una resolució de la directora general d'Innovació Educativa i Ordenació, els centres que complisquen els requisits per a participar en l'aplicació del PEL.



Sisé. Certificació

L'Ordre 65/2012, de 26 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació (DOGV 31.10.2012), va establir el model de formació permanent del professorat i el disseny, reconeixement i registre de les activitats formatives. Entre altres coses, assenyala que la finalitat última de la formació del professorat ha de ser la millora de la qualitat educativa i la consegüent repercussió en el procés d'aprenentatge de l'alumnat.

6.1. Condicions per al reconeixement

Per a reconéixer la participació en el projecte d'aplicació del Portfolio Europeu de les Llengües durant el curs 2020-2021 i successius, el professorat ha de complir les condicions següents:

a) Formar part de l'equip que participa en l'aplicació del PEL en un centre autoritzat per l'Administració educativa, segons s'indica en l'apartat 3 de l'article quart d'aquesta resolució.

b) Participar en les accions formatives sobre el PEL que es convoquen des de l'Administració educativa i dur a terme les actuacions incloses en la planificació a què fan referència els apartats 4 i 5 de l'article quart d'aquesta resolució.

6.2. Reconeixement

Una vegada comprovat que es reuneixen les condicions indicades en aquest article, el Servei d'Educació Plurilingüe comunicarà al Servei de Formació del Professorat la llista del professorat que resulte apte per al reconeixement de la participació en el projecte d'aplicació del Portfolio com a activitat de formació del professorat, perquè expedisca el certificat corresponent.

Per cada curs escolar es reconeixerà un total de 40 crèdits al professorat, indicant si ha actuat com a professorat coordinador o com a participant.

Aquesta resolució produirà efecte l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquesta resolució, que no esgota la via administrativa, es podrà interposar un recurs d'alçada davant de la Secretaria Autonòmica d'Educació en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de ser publicada, de conformitat amb el que disposen els articles 112, 114, 115, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



València, 4 de juny de 2020.– La directora general d'Innovació Educativa i Ordenació: Margarida Castellano Sanz.

Mapa web