Ficha docv

Ficha docv









DECRET 74/2020, de 10 de juliol, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i de convocatòria de la concessió directa de les ajudes a projectes d'inserció laboral en centres especials d'ocupació per al finançament parcial de despeses salarials de persones amb diversitat funcional o discapacitat, corresponents a l'exercici 2019. [2020/5523]

(DOGV núm. 8855 de 13.07.2020) Ref. Base de dades 005347/2020






ÍNDEX



Article 1. Objecte de l'ajuda

Article 2. Règim jurídic

Article 3. Finançament

Article 4. Beneficiàries

Article 5. Costos subvencionables i quantia de l'ajuda

Article 6. Sol·licitud, termini i documentació

Article 7. Procediment de concessió

Article 8. Mitjà de notificació

Article 9. Justificació i pagament

Disposició final primera. Facultats d'execució

Disposició final segona. Entrada en vigor



Entre els programes de foment d'ocupació desenvolupats per la Comunitat Valenciana, es troben els programes d'ajudes destinades a la inserció sociolaboral de les persones amb diversitat funcional o discapacitat, la normativa bàsica de la qual és la regulada en el Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social.

D'acord amb aquest Reial decret legislatiu 1/2013, i com a ocupació protegida, els Centres Especials d'Ocupación (d'ara en avant, CEO) són aquells l'objectiu principal dels quals és el de realitzar una activitat productiva de béns o de serveis, participant regularment en les operacions del mercat, i tenen com a finalitat assegurar una ocupació remunerada per a les persones amb discapacitat; alhora que són un mitjà d'inclusió del major nombre d'aquestes persones en el règim d'ocupació ordinària.



La plantilla dels CEO estarà constituïda pel major nombre de persones treballadores amb discapacitat que permeta la naturalesa del procés productiu i, en tot cas, pel 70 per 100 d'aquella. A aquest efecte no es contemplarà el personal sense discapacitat dedicat a la prestació de serveis d'ajust personal i social.

Actualment, el règim jurídic dels CEO i de les ajudes a aquests és el previst, entre altres, en el Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament dels centres especials d'ocupació i en l'Ordre del Ministeri de Treball i Assumptes Socials de 16 d'octubre de 1998, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de les ajudes i subvencions públiques destinades al foment de la integració laboral de persones amb discapacitat en CEO i treball autònom.



Atesa la singularitat derivada de les difícils circumstàncies d'integració laboral del col·lectiu de persones amb discapacitat o diversitat funcional, que permeten apreciar la concurrència de raons d'interés públic, econòmic i social que dificulten la convocatòria pública de les esmentades subvencions, el Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional, autoritza la concessió directa de les ajudes destinades als CEO a l'empara del que es disposa en l'article 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i les exclou de l'aplicació del procediment de concurrència competitiva.

En l'exercici 2019, LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació va tramitar diversos programes d'ajudes de foment d'ocupació per a la integració sociolaboral de persones amb diversitat funcional, entre els quals destaquen les ajudes a projectes d'inserció laboral en CEO per al finançament parcial dels costos salarials del personal amb diversitat funcional o discapacitat de 2019, regulada en el Decret 240/2018, de 28 de desembre, del Consell, pel qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió directa de les subvencions públiques destinades al foment de l'ocupació de persones amb diversitat funcional o discapacitat en centres especials d'ocupació (CEO) i enclavaments laborals i de convocatòria per a 2019.

Malgrat les tres ampliacions de crèdit produïdes, el pressupost va resultar insuficient per a atendre la totalitat de les ajudes sol·licitades per a finançar el 50 % del salari mínim interprofessional corresponent al segon semestre de l'exercici 2019, i es va quedar, com a conseqüència d'això, 37 expedients semestrals sense cap subvenció i un expedient amb subvenció parcial.

Davant aquesta situació i sent voluntat de l'administració autonòmica el suport a tots els centres especials d'ocupació per a fomentar la inserció laboral de les persones treballadores amb diversitat funcional, la direcció de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, reunida amb els agents socials i entitats representatives del tercer sector en taula tècnica d'ocupació va proposar una mesura que pal·liara, encara que de manera parcial, la falta de percepció de la totalitat de les ajudes semestrals a aquestes 37 entitats i 1 parcial, consistent en el finançament de les despeses salarials almenys dels mesos de novembre, desembre i la part proporcional de la paga extra de desembre.

L'apartat C) del punt 1 de l'article 168 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, pel qual es regula la concessió directa de subvencions, estableix que, d'acord amb el que es preveu en l'article 22.2 de la Llei 38/2003, podran concedir-se, de manera directa, i amb caràcter excepcional, aquelles altres subvencions en què s'acrediten raons d'interés públic, social o econòmic o humanitari, o unes altres degudament justificades que dificulten la seua convocatòria pública.

Les ajudes a projectes d'inserció laboral en CEO per al finançament parcial dels costos salarials del personal amb diversitat funcional o discapacitat de 2019, ja van ser tramitades en l'exercici 2019 mitjançant decret de concessió directa atesa la singularitat derivada de les difícils circumstàncies d'inserció laboral del col·lectiu de persones amb diversitat funcional o discapacitat, que permeten apreciar la concurrència de raons d'interés públic, econòmic i social que dificulten la convocatòria pública de les referides subvencions, d'acord amb el que s'estableix en el Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional.

Per tot això, en virtut del que es disposa en l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 10 de juliol de 2020,





DECRETE



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret és establir les bases reguladores i la convocatòria 2020 per a la concessió directa de les ajudes a projectes d'inserció laboral en CEO per al finançament parcial de les despeses salarials del personal amb diversitat funcional o discapacitat de l'exercici 2019, corresponents als mesos de novembre i desembre, inclosa la part proporcional de la paga extra de desembre.



Article 2. Règim jurídic

1. Les ajudes regulades en aquest decret, es regeixen pel que es disposa en el Decret 240/2018, de 28 de desembre, del Consell, pel qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió directa de les subvencions públiques destinades al foment de l'ocupació de persones amb diversitat funcional o discapacitat en centres especials d'ocupació (CEO) i enclavaments laborals i de convocatòria per a 2019.

2. En tot el no previst en aquesta normativa i en aquest decret, resultarà d'aplicació:

a) Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

b) Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

c) Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.

3) Respecte al procediment administratiu, serà aplicable la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 3. Finançament

Les subvencions es concediran amb càrrec als pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2020, secció 31, servei 02, programa pressupostari 322.51, capítol IV, línia de subvenció S8000000 import total màxim d'1.850.000 €, fons procedents del SEPE.



Article 4. Beneficiàries

1. Podran ser beneficiàries de les ajudes regulades en aquest decret, les entitats titulars dels CEO inscrites en el Registre administratiu de CEO de la Comunitat Valenciana, que havent sol·licitat ajudes en el segon semestre de l'exercici 2019, no hagen sigut ateses per falta de pressupost, amb el certificat d'esgotament previ del crèdit, sempre que acrediten el compliment dels requisits en presentar la sol·licitud a l'empara d'aquest decret.

2. Per a resultar beneficiàries de les ajudes regulades en aquest decret, hauran de complir els requisits i obligacions establerts en el Decret 240/2018.



Article 5. Despeses subvencionables i quantia de l'ajuda

L'ajuda consistirà en el 50 % del salari mínim interprofessional vigent en 2019, corresponents a les nòmines de novembre i desembre de 2019, inclosa la part proporcional de paga extra de desembre, d'aquelles persones treballadores amb diversitat funcional o discapacitat les despeses salarials de les quals no van poder ser subvencionats per esgotament de crèdit.



Article 6. Sol·licitud, termini i documentació

1. Les sol·licituds es presentaran de manera telemàtica, bé a través de la seu electrònica de la Generalitat Valenciana (https://sede.gva.es), a través del procediment habilitat a aquest efecte, o bé a través de la web de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació http//www.labora.gva.es/es/centres-especials-d-ocupacio, en l'enllaç a la seu electrònica que hi ha associat a cada ajuda publicada. Per a això, s'haurà de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut de representant d'entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a la ciutadania (persona física), en el supòsit de persones autoritzades en el Registre de Representants.

2. El termini per a la presentació de les sol·licituds serà de 10 dies hàbils, a comptar des de les 09.00 hores del matí de l'endemà de la publicació d'aquest decret en el DOGV.

3. Les entitats sol·licitants hauran d'aportar la documentació següent:

a) Acreditació de la representació legal de la persona que presenta la sol·licitud d'ajuda, tret que aquesta representació, ja existisca implícita en la sol·licitud o conste presentada anteriorment.

b) Dades de domiciliació bancària, segons model facilitat a aquest efecte, excepte si s'ha presentat amb anterioritat davant el Servei Valencià d'Ocupació i Formació i no ha experimentat variació, i en aquest cas s'indicarà el compte en què s'haurà de practicar l'ingrés.

c) Declaració responsable subscrita per la representació legal que l'entitat beneficiària no està incursa en cap de les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiària de subvencions i en concret que no es troba en el supòsit de l'article 13.2.g de la Llei 38/2003.



d) Declaració responsable acreditativa que l'entitat beneficiària reuneix els requisits establerts en el Reglament 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DOUE L187, de 26.06.2014), i per tant, no es troba incursa en cap de les causes d'exclusió incloses en aquest Reglament i recollides en la disposició addicional tercera del Decret 240/2018.

e) Declaració responsable acreditativa que les noves contractacions van representar un increment net del nombre de persones empleades en l'empresa en qüestió en comparació amb la mitjana dels 12 mesos previs, o si no n'hi ha, el lloc o llocs hauran d'haver quedat vacants arran de la dimissió de la persona treballadora, de la seua discapacitat, de la seua jubilació per motius d'edat, de la reducció voluntària del temps de treball o del seu acomiadament disciplinari procedent i no de resultes del seu acomiadament disciplinari o per causes objectives, declarat o reconegut improcedent o acomiadament col·lectiu.

f) Declaració responsable que l'import de les subvencions sol·licitades sobre la base d'aquest decret en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, supere els límits establerts en la disposició addicional tercera del Decret 240/2018.

g) Pla d'igualtat, degudament visat, o declaració responsable, en model normalitzat, que no està subjecte a l'obligació que per a això estableix l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. Les entitats que hauran de presentar el Pla d'igualtat, degudament visat, seran les que estigueren obligades a això, d'acord amb el que es disposa en la Llei orgànica 3/2007 en la data de presentació de sol·licituds en 2019.

h) En el cas que en les sol·licituds d'ajudes no s'autoritze LABORA perquè obtinga directament l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat social, previstes en els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei general de subvencions, hauran d'aportar les certificacions corresponents:

– De l'Agència Estatal d'Administració Tributària, el certificat que acredite que l'entitat sol·licitant es troba al corrent de les seues obligacions tributàries.

– De la Tresoreria General de la Seguretat Social el certificat acreditatiu que l'entitat sol·licitant es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions amb la Seguretat Social.

– De l'Agència Tributària Valenciana (ATV), el certificat acreditatiu que l'entitat sol·licitant no té deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat.

i) Declaració responsable de la persona representant legal de l'entitat sol·licitant d'ajudes acreditativa que, en relació amb les dades relatives al tipus i grau de diversitat funcional o discapacitat, disposen de consentiment exprés de tot el personal amb diversitat funcional o discapacitat per a la cessió de dades a LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, així com per a l'accés per aquest organisme a les bases de dades dels centres de valoració de discapacitats, i que han informat les persones treballadores que la finalitat d'aquesta informació és únicament l'obtenció de subvencions públiques.



j) Informe, en model normalitzat, on conste la quantia de la subvenció sol·licitada corresponent als mesos de novembre i desembre, inclosa la part proporcional de la paga extra de desembre, en què es distingeix l'import per cada mes, i l'import total, així com el nombre de persones treballadores.



Article 7. Procediment de concessió

1. La concessió d'aquestes subvencions es tramitarà pel procediment de concessió directa, d'acord amb el que es disposa en els articles 160 i 168.1.C de la Llei 1/2015.

2. La instrucció del procediment de concessió de subvencions correspondrà a la Subdirecció General d'Ocupació de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació que, comprovarà la documentació que es troba en els expedients presentats en 2020 així com la documentació presentada en compliment del que es preveu en aquest decret.

3. La competència per a conéixer i resoldre sobre les sol·licituds formulades correspon a la persona titular de la Direcció General del LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació.

El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució procedent serà de tres mesos, a comptar des de l'endemà a la finalització del termini per a la presentació de sol·licituds.

Transcorregut el termini anterior sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa, s'entendrà desestimada la pretensió per silenci administratiu, de conformitat amb el que es preveu en la legislació del procediment administratiu comú.

La resolució de concessió de les ajudes, degudament motivada, fixarà expressament la quantia concedida, segons la justificació que finalment siga acreditada, i incorporarà, si escau, les condicions, obligacions i determinacions accessòries al fet que haja de subjectar-se la beneficiària d'aquesta, amb notificació a les entitats interessades en els termes previstos en la legislació del procediment administratiu comú.

4. La resolució de concessió o denegació de les ajudes sol·licitades posarà fi a la via administrativa i contra ella podrà interposar-se recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seua notificació, d'acord amb la legislació del procediment administratiu comú; o recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos davant l'òrgan jurisdiccional competent de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb la normativa reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



Article 8. Mitjà de notificació

1. La notificació de les resolucions i actes de tràmit es practicarà a través de la seu electrònica de la Generalitat, https://sede.gva.es.

2. A tal fi es remetrà un avís a l'adreça de correu electrònic que figure en l'expedient, on s'informarà de la posada a la disposició d'una notificació en la citada seu electrònica. La falta de pràctica de l'avís no impedirà que la notificació siga considerada plenament vàlida.





Article 9 Justificació i pagament

1. La justificació de les ajudes es regeix pel que es disposa en el Decret 240/2018.

2. Respecte a la documentació justificativa relativa al personal amb diversitat funcional o discapacitat i la seua contractació, establida en l'article 20 del Decret 240/2018, que haja sigut presentada per les entitats interessades, segons el que s'estableix en la citada normativa, es troba en poder de la Subdirecció General d'Ocupació, òrgan instructor del procediment.

En el cas que l'òrgan gestor comprovara l'omissió de documentació exigida en aquesta normativa, correspondrà el seu requeriment.

3. Respecte a la documentació justificativa de la despesa establida en l'article 21 del Decret 240/2018, les entitats beneficiàries hauran de presentar el compte justificatiu regulat en l'apartat 2n d'aquest article, corresponent als mesos de novembre i desembre, inclosa la part proporcional de la paga extra de desembre, bé siga mitjançant compte justificatiu amb informe auditor o bé mitjançant compte justificatiu simplificat, segons l'import de la despesa justificada.

En el cas que els comptes justificatius ja s'hagueren presentat en l'expedient tramitat en 2019, i tingueren prorratejada la paga extra de desembre, no serà necessari que ho presenten novament, podran comunicar aquesta circumstància a l'òrgan gestor així com la data en què aquesta documentació va ser aportada.

En cas contrari, resultarà necessària l'aportació del compte justificatiu que incloga específicament els mesos objecte d'aquesta ajuda.



4. A més, serà necessari aportar:

a) Acreditació del compliment de les obligacions de transparència establertes en l'article 6, apartat 1 del decret 240/2018.

b) Acreditació d'estar al corrent de pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, d'acord amb el que es disposa en l'article 34.5 de la Llei 38/2003.

c) Declaració final de finançament, d'acord amb el que s'estableix en l'apartat 4 de l'article 30 de la Llei 38/2003.

5. En el cas que s'haguera de presentar el compte justificatiu en l'expedient incoat com a conseqüència d'aquesta convocatòria, el termini per a la seua aportació serà d'un mes a partir de l'endemà a la finalització del termini de presentació de sol·licituds amb càrrec a aquest decret.

6. Una vegada completada la justificació de la despesa, la mateixa resolució de concessió inclourà la proposta de pagament.



Article 10. Compatibilitat amb el mercat comú

Les ajudes recollides en aquest decret i regulades en el Decret 240/2018 són compatibles amb el mercat comú, ja que es regeixen pel Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, i concretament per l'article 33 d'aquest reglament, havent sigut comunicades a la Comissió Europea que ha registrat aquesta comunicació amb el número d'assumpte SA. 53370.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Facultats d'execució

1. Es faculta a la persona titular de la Direcció General de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació per a dictar les instruccions i adoptar les mesures que considere oportunes per a l'aplicació i execució d'aquest decret.

2. Es delega en la persona titular de la Direcció General de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació la competència per a ampliar els terminis de justificacions, amb caràcter excepcional, quan concórreguen circumstàncies degudament motivades que impossibiliten la seua presentació en els terminis assenyalats.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

D'acord amb el que es disposa en l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, aquest decret no té la consideració de disposició de caràcter general.



Contra aquest decret, que esgota la via administrativa, podrà interposar-se recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la seua publicació, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, d'acord amb el que s'estableix en l'article 10 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o potestativament recurs de reposició davant aquest mateix òrgan en el termini d'un mes, computat en els mateixos termes, de conformitat amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que les persones interessades puguen presentar qualsevol altre recurs que consideren convenient.



València, 10 de juliol de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball,

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ

Mapa web