Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 18 de juliol de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorda la suspensió temporal d'activitat dels locals de discoteques i bars d'oci nocturn de la ciutat de Gandia durant 14 dies comptats a partir del dia de hui, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covd-19 que viu en l'actualitat la localitat.. [2020/5853]

(DOGV núm. 8861 de 18.07.2020) Ref. Base de dades 010775/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Benestar social Assistència social Sanitat Salut pública Malaltia infecciosa
    Descriptors:
      Temàtics: benestar social, assistència social, política sanitària, salut pública, malaltia infecciosa
      Descriptors toponímics: Gandia





Antecedents de fet



1. Amb motiu de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la Covd-19, que l'Organització Mundial de la Salut va elevar a pandèmia internacional el passat 11 de març de 2020, l'extensió de la malaltia Covd-19, la seua facilitat de contagi, les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut i del Ministeri de Sanitat, que aconsellen evitar qualsevol esdeveniment massiu, sumat a l'augment de contagis a Gandia, especialment en franges d'edat joves i lligats al sector de l'oci nocturn, fan necessari que s'implanten mesures excepcionals i temporals en locals de discoteques i bars d'oci nocturn per a evitar que es produïsca afluència important de persones per haver-hi un risc més alt d'exposició i transmissió del virus.





Fonaments de dret



1. La Generalitat, mitjançant la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11.a de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.



2. La Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix en l'article 1 que «amb la finalitat de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deterioració, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures que preveu aquesta llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat», i en l'article 3, més en concret, que «amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb aquests i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible.»



3. La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, per part seua, estableix en l'article 54.1 que «sense perjudici de les mesures previstes en la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, amb caràcter excepcional, i quan així ho requerisquen motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'Administració general de l'Estat i les de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, en l'àmbit de les seues competències respectives, podran adoptar les mesures necessàries per a assegurar el compliment de la llei», i en l'apartat 2, que «en particular, sense perjudici del que preveu la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, l'autoritat competent podrà adoptar, mitjançant una resolució motivada, les mesures següents:



a) La immobilització i, si és procedent, el decomís de productes i substàncies.

b) La intervenció de mitjans materials o personals.

c) El tancament preventiu de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries.

d) La suspensió de l'exercici d'activitats.

e) La determinació de condicions prèvies en qualsevol fase de la fabricació o comercialització de productes i substàncies, així com del funcionament de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries a què es refereix aquesta llei, amb la finalitat de corregir les deficiències detectades.

f) Qualsevol altra mesura ajustada a la legalitat vigent si hi ha indicis racionals de risc per a la salut, inclosa la suspensió d'actuacions, d'acord amb el que estableix el títol II d'aquesta llei».



En l'apartat 3 de l'esmentat precepte s'estableix: «Les mesures s'adoptaran amb l'audiència prèvia dels interessats, excepte en cas de risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, i la seua duració no excedirà el temps exigit per la situació de risc que les va motivar. Les despeses derivades de l'adopció de mesures cautelars que preveu aquest article aniran a càrrec de la persona o empresa responsable.»

4. L'article 26.1 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu: «En cas que existisca o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries adoptaran les mesures preventives que estimen pertinents, com la confiscació o immobilització de productes, la suspensió de l'exercici d'activitats, els tancaments d'empreses o les seues instal·lacions, la intervenció de mitjans materials i personals, i totes les altres que es consideren sanitàriament justificades.»



5. L'article 83.2 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, estableix: «Així mateix, les activitats públiques i privades de les quals, directament o indirectament, puga derivar-se un risc per a la salut i seguretat de les persones, incloses les de promoció i publicitat, se sotmetran a les mesures d'intervenció que reglamentàriament s'establisquen.» I l'article 86.2.b de l'esmentada Llei de salut de la Comunitat Valenciana, de regulació de les mesures especials cautelars i definitives, assenyala: «Quan l'activitat exercida poguera tindre una repercussió excepcional i negativa en la salut, les autoritats públiques sanitàries, a través dels seus òrgans competents en cada cas, podran procedir a l'adopció de les mesures especials que siguen necessàries per a garantir la salut i seguretat de les persones, que tindran caràcter cautelar o, després del corresponent procediment contradictori, caràcter definitiu.



Sense perjudici del que disposa la normativa bàsica estatal, les mesures que pot utilitzar l'Administració seran, entre altres, les següents:

a) El tancament d'empreses o les seues instal·lacions.

b) La suspensió de l'exercici d'activitats.

(...).»



6. D'acord amb el que s'ha exposat, de conformitat amb l'article 81.1.c de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, i l'Acord de 19 de juny de 2020, del Consell, sobre mesures de prevenció front a la Covd-19, es poden adoptar mesures extraordinàries en salvaguarda de la salut pública a causa de la pandèmia per coronavirus SARS-CoV2 per part de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública. L'acord disposa:

“Seté. Seguiment

Les mesures preventives recollides en aquest acord seran objecte de seguiment per a garantir que s'adeqüen a la situació epidemiològica i sanitària. A aquest efecte, podran ser modificades o suprimides mitjançant acord del Consell o resolució de la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

Així mateix, correspon a la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació d'aquest acord i establir, d'acord amb la normativa aplicable i a la vista de l'evolució de la situació sanitària, totes les mesures addicionals o complementàries que siguen necessàries.”

Valorada la situació actual epidemiològica actual a la ciutat de Gandia, a la vista dels informes emesos des de la Direcció General de Salut Pública, en concret del Centre de Salut Pública de Gandia, tenint en compte l'augment de la propagació del virus a la localitat, les franges d'edat més afectades i la seua relació directa amb l'oci nocturn en bona part d'aquests, així com el risc de propagació especialment a les residències de tercera edat, de més vulnerabilitat als efectes de la Covd-19, és procedent avançar en l'adopció de mesures temporals addicionals dirigides a frenar o pal·liar el risc de contagi o transmissió



En conseqüència, resolc:



Primer

Acordar amb caràcter transitori la mesura excepcional de suspensió d'activitat dels locals de discoteques i bars d'oci nocturn de la ciutat de Gandia durant 14 dies a partir del dia de hui.



Segon

Sol·licitar la col·laboració de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat per a garantir la correcta execució de la mesura acordada en el resolc primer.



Tercer

Donar trasllat a l'Advocacia General de la Generalitat amb vista a sol·licitar la ratificació judicial que preveu el paràgraf 2n de l'article 8.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



Quart

Notificar aquesta mesura a l'Ajuntament de Gandia perquè la pose en coneixement de les i els titulars de les activitats afectades.





València, 18 de juliol de 2020.- La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web