Ficha docv

Ficha docv









DECRET 76/2020, de 17 de juliol, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i de la concessió directa de subvencions a entitats del tercer sector d'acció social per al desenvolupament de programes d'intervenció comunitària amb la població gitana per la COVID-19. [2020/5991]

(DOGV núm. 8864 de 23.07.2020) Ref. Base de dades 005755/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives
    Grup temàtic: Ajudes
    Matèries: Benestar social Igualtat en la diversitat
    Descriptors:
      Temàtics: assistència social, política sanitària, cura d'infermeria, salut pública, malaltia infecciosa, epidèmia, estat d'emergència



L'Organització Mundial de la Salut va elevar el passat 11 de març de 2020 la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19 a pandèmia internacional. La rapidesa en l'evolució dels fets, a escala global i local, requereix l'adopció de mesures immediates i eficaces per a respondre a aquesta conjuntura. Les circumstàncies extraordinàries que concorren constitueixen, sens dubte, una crisi sanitària i social sense precedents amb una enorme magnitud tant per l'impacte elevat en nombre de persones afectades com per l'extraordinari risc que porta per als seus drets.

El sistema valencià de serveis socials ha d'atendre de manera universal al conjunt de la seua ciutadania i, especialment, a una població considerada d'alt risc en el cas de contagi de COVID-19, i en aquesta situació resulta indispensable mobilitzar recursos materials i humans tant de caràcter públic com privat per a garantir l'atenció prestada als col·lectius més vulnerables i empobrits sempre amb les màximes garanties en la preservació de la salut, el dret a la vida i el seu benestar, entre els qui destaca la població gitana.

L'article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, estableix en el seu apartat 2.c la possibilitat de concedir de manera directa, amb caràcter excepcional, subvencions que acrediten raons d'interés públic, social, econòmic o humanitari o altres degudament justificades que dificulten la seua convocatòria pública.

En el marc de les mesures i actuacions destinades a fer front a les conseqüències socials i econòmiques conseqüència de la crisi sanitària, provocada per la pandèmia COVID-19, s'ha detectat una necessitat especial en la població gitana que requereix una actuació d'extrema urgència, i especialment en aquells barris on majoritàriament viu aquesta població, en els principals municipis de la Comunitat Valenciana.



Existeixen raons d'interés públic, social i humanitari per a atendre, en aquest exercici, amb finançament públic, una sèrie d'actuacions l'objectiu de les quals és atendre les necessitats bàsiques de les famílies gitanes en major situació de vulnerabilitat, així com establir nexes entre elles i els diferents recursos públics (socials, educatius, sanitaris i laborals) existents en les diferents administracions.

Així mateix, amb aquesta concessió directa de subvencions, es garanteix l'atenció de les necessitats d'una població que està patint especialment aquesta crisi, i d'aquesta manera contribuir a la cohesió, equilibri i equitat territorial, d'acord amb els principis rectors que garanteix la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de la Generalitat, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, com a serveis essencials.



Les subvencions que es concedeixen mitjançant aquest decret, no necessiten la notificació a la Comissió Europea, per no complir les condicions de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea; en concret, per no suposar avantatge econòmic, ja que les entitats al fet que van dirigides les subvencions no exerceixen activitat econòmica que puga oferir béns o serveis en el mercat, i no hi ha possibilitat de falsejament de la competència que afecte els intercanvis comercials entre estats membres; havent-se aplicat el que es disposa en el Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell.

En virtut de l'exposat, i d'acord amb allò que disposa l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, a proposta de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 17 de juliol de 2020,





DECRETE



Article 1. Objecte

Aquest decret té per objecte aprovar les bases per a la concessió directa de subvencions de caràcter excepcional, en el marc de la resposta institucional davant la pandèmia COVID-19, a determinades entitats del tercer sector d'acció social sense ànim de lucre que realitzen intervenció amb la població gitana, amb la finalitat de millorar l'atenció, protecció i qualitat de vida d'aquestes persones en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Raons d'interés públic que concorren en la seua concessió i impossibilitat de la seua convocatòria pública

1. Aquestes subvencions es concedeixen de manera directa, en aplicació del que preveu l'art. 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i l'article 168.1.C de la Llei 1/2015.

Aquestes subvencions tenen caràcter singular, derivat del caràcter extraordinari, determinat per raons d'interés públic i social que fonamenten la necessitat de concessió directa.

2. En concret, les raons d'interés públic i social que justifiquen l'atorgament directe de la subvenció a les entitats beneficiàries radiquen en l'especial interés que suposa, en el context de les conseqüències socials i econòmiques provocades per la pandèmia COVID-19, la implementació de programes d'acció comunitària amb la població gitana en barris inclusius, l'objectiu dels quals és atendre les necessitats bàsiques de les famílies gitanes, col·laborar amb els serveis socials en el seu acostament per a facilitar la intervenció integral a través dels recursos públics, i pal·liar la bretxa digital i educativa existent en part d'aquesta població i que dificulta el seu accés normalitzat als drets bàsics.



3. Donat l'objecte específic i la necessitat de garantir l'atenció a les persones usuàries d'aquests programes, es requereix una concessió directa i no procedeix una convocatòria pública.



Article 3. Òrgan gestor

Correspon a la direcció general competent en matèria de diversitat ètnica i cultural el compromís de la despesa i a les direccions territorials d'Igualtat i Polítiques Inclusives el reconeixement de l'obligació, la proposta de pagament i la verificació de la justificació de les despeses.





Article 4. Finançament

1. Les subvencions que s'atorguen per concessió directa per a l'any 2020, per aquest decret, ascendeixen a un import global de 330.000,00 euros, amb càrrec a la línia de subvenció que serà creada mitjançant l'oportuna modificació pressupostària del programa pressupostari 313.80, «Igualtat en la Diversitat».

2. Per a donar cobertura a les obligacions econòmiques derivades d'aquest decret, es tramitarà, d'acord amb l'article 168.1. C de la Llei 1/2015 l'oportuna modificació de crèdit.



Article 5. Entitats beneficiàries, actuació i quantia de la subvenció

Les entitats beneficiàries d'aquesta subvenció són les entitats del tercer sector d'acció social sense ànim de lucre detallades en l'annex, amb indicació del municipi d'actuació i de la quantia corresponent.





Article 6. Actuacions subvencionables

Els programes subvencionats per a cada municipi en els quals es realitze la intervenció, que podrà desenvolupar-se entre l'1 de juliol de 2020 i el 31 de març de 2021, inclouran, depenent de la realitat de cada cas, entre les seues actuacions:

1. Facilitar l'accés directe de les famílies a la satisfacció de les necessitats bàsiques i essencials d'alimentació, higiene i salut, quan indubtablement s'observe aquesta necessitat per part de l'entitat que gestione el programa.

Aquesta actuació es realitzarà aportant xecs per valor d'una quantitat econòmica determinada, a les famílies que presenten les referides necessitats. Els xecs estaran vinculats a establiments, preferentment del barri on residisca cada família, i amb els quals es podran adquirir els productes de primera necessitat.

Per a determinar la quantitat econòmica a destinar a cada unitat familiar, es tindrà en compte el que es disposa en el Decret 43/2020, del Consell, de 3 d'abril, d'aprovació de les bases reguladores de concessió directa de subvencions a les entitats locals titulars de serveis socials d'atenció primària per a fer front a l'impacte de la COVID-19:



a) Prestacions econòmiques individualitzades (PEI), que tindrà una dotació de 200,00 € mensuals que s'incrementarà en 50,00 € per cada membre de la unitat de convivència.

b) Prestacions econòmiques individualitzades (PEI) d'infància, que tindran una dotació de 4,00 € diaris per cada xiquet o xiqueta o adolescent integrants de la mateixa unitat familiar. Seran beneficiàries les famílies amb alumnat menor de díhuit anys sempre que la família ho requerisca. Es restaran de l'import les quanties que pogueren ser percebudes en espècie o diners, corresponents als menjadors escolars o les quantitats abonades en la seua substitució per la conselleria amb competències en matèria d'educació.

Aquestes prestacions poden ser compatibles sempre que no es referisquen a les mateixes persones de la unitat familiar. Les quantitats poden ajustar-se a setmanes o dies, seguint la proporcionalitat de la quantitat mensual, segons les necessitats de cada família.

De manera excepcional, per necessitats especials de salut, es podran adquirir productes farmacèutics directament. En aquest cas el pagament el realitzarà l'entitat que gestiona el programa, observant en tot cas la normativa sanitària relativa a la dispensació farmacèutica i de protecció de dades de caràcter personal.

Aquesta actuació es podrà realitzar mentre es gestionen les ajudes corresponents i fins que, una vegada resoltes positivament, les famílies comencen a rebre-les.

2. Coordinació amb els serveis socials d'atenció primària de referència, per al seu accés a ajudes d'emergència i inclusió en els programes corresponents, Renda Valenciana d'Inclusió i altres prestacions similars de l'Administració General de l'Estat.

3. Coordinació amb altres administracions per a l'accés a ajudes o programes d'inclusió en l'àmbit laboral, educatiu, sanitari o qualsevol altre que es considere convenient.

4. Facilitar l'accés a internet i ús de dispositius electrònics, formació sobre la signatura digital, acompanyament i assessorament per a la gestió d'ajudes i altres tràmits administratius de manera telemàtica.



5. Facilitar l'accés a material educatiu, formació sobre la realització d'activitats formatives en línia i resposta als requeriments de centres educatius, així com reforç en aquelles matèries que es consideren necessàries.



Article 7. Despeses subvencionables

1. Les despeses subvencionables comprendran les despeses de personal, despeses per a cobrir necessitats bàsiques de les famílies destinatàries del programa, actuacions a fi de reduir la bretxa digital i educativa, que es consideren imprescindibles per a donar resposta a la situació de crisi social i econòmica, conseqüència de la crisi sanitària de la COVID-19.

2. Es consideraran despeses de personal, els costos salarials bruts, inclosos els pagaments a la Seguretat Social, corresponent a l'ocupadora del personal laboral contractat per les entitats per a l'execució dels programes. Aquests costos salarials bruts estaran limitats per les quanties anuals recollides en la taula salarial establida per a grup o categoria professional en què s'enquadre el lloc de treball.

3. Es consideraran despeses per a cobrir necessitats bàsiques o derivades de la bretxa digital i educativa, els següents:

a) Alimentació, higiene i salut: compra d'aliments i productes de neteja, higiene i de prevenció sanitària o medicaments. Aquestes compres es realitzaran a mitjançant xecs per un import econòmic determinat vinculats a establiments concrets, facilitats per les entitats subvencionades, a utilitzar per les famílies amb necessitats bàsiques excepcionals. En casos excepcionals es podran realitzar compres dels productes referits, directament per part de cada entitat el programa de la qual siga subvencionat. Aquest últim supòsit tindrà com a màxim el 20 % de la quantitat total de la partida econòmica destinada a alimentació, higiene i salut.

b) Bretxa digital: adquisició de targetes de telefonia amb dades i amb connexió a internet, pel temps de duració del programa, i lloguer d'equips informàtics per a la seua utilització durant aquest període.



c) Bretxa educativa: adquisició de material escolar i educatiu i contractació de professionals de suport educatiu, mitjançant facturació per prestació de serveis.

4. Per a cada programa, les despeses de personal establits en l'apartat 2, d'aquest article, podran suposar entre el 50 % i el 66 % de la quantitat total subvencionada, mentre que les despeses de necessitats bàsiques i derivades de la bretxa digital i educativa establits en l'apartat 3, d'aquest article, podran suposar entre el 33 % i el 50 % de la quantitat total subvencionada.

5. Es podran incloure com a despeses subvencionables, aquells derivats del transport necessari per a l'execució de les actuacions en el marc del programa, tant de les persones professionals del programa, com de les persones beneficiàries. En tot cas, no podran suposar més d'un 5 % del total del pressupost del programa.



Article 8. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Les entitats beneficiàries de les subvencions quedaran subjectes a les obligacions establides en l'article 14 i concordants de Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Als efectes previstos en l'article 29.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, s'autoritza la subcontractació de totes les activitats subvencionades.

3. La contractació de personal per part de les entitats subvencionades en cap cas suposarà cap relació jurídica amb la Generalitat.



4. De conformitat amb el que es preveu en l'article 3.2 Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana, si l'entitat beneficiària rebera una ajuda per import superior a 10.000,00 euros, haurà de donar l'adequada publicitat a l'ajuda, indicant com a entitat concedent la Generalitat, l'import rebut i el programa, activitat, inversió o actuació subvencionada.



Article 9. Pagament de la subvenció

1. Les subvencions s'atorguen per concessió directa. Conforme al que s'estableix en el Decret llei 5/2020, de 29 de maig, del Consell, de mesures urgents en l'àmbit dels serveis socials i de suport al tercer sector d'acció social per la COVID-19, una vegada concedides s'anticiparà el 100 % del seu import.

2. El Decret llei 5/2020, de 29 de maig, del Consell, estableix que el termini per a l'execució de despeses i actuacions associades als programes subvencionats, podran realitzar-se fins al 31 de març 2021. Les entitats beneficiàries de les subvencions, hauran de justificar la despesa objecte de la subvenció atorgada, com a màxim el 30 d'abril de 2021, moment a partir del qual es procedirà a la liquidació d'aquesta, de la qual podrà derivar-se una regularització, que implicarà l'exigència del reintegrament dels imports indegudament percebuts, en el cas que la justificació fora insuficient o no es compliren les condicions estipulades.





Article 10. Justificació de l'aplicació donada a les subvencions

1. La justificació de la subvenció es realitzarà a través de l'aplicació telemàtica establida a aquest efecte i mitjançant la presentació de la documentació necessària per a acreditar la despesa objecte de la subvenció atorgada, a través de la presentació del compte justificatiu simplificat a què es refereix l'article 75 del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que tindrà caràcter de document amb validesa jurídica per a la justificació de la subvenció, i que contindrà els següents documents:

a) Una memòria d'actuació justificativa, segons el model que es proporcionarà, i que haurà d'incloure les dades de totes les famílies amb les quals s'ha realitzat la intervenció i tot el seu seguiment, especialment una relació de les ajudes directes proporcionades a cada família, de la gestió realitzada per la sol·licitud d'ajudes, de la intervenció comunitària, de la coordinació amb els serveis socials d'atenció primària, així com d'altres recursos públics, si fora necessari.

b) Una relació classificada de totes les despeses de l'activitat, amb identificació de la persona creditora i del document, el seu import, data d'emissió i, en el seu cas, data de pagament.

c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que, en el seu cas, hagen finançat la mateixa activitat objecte d'aquest decret, amb indicació de l'import i entitat subvencionadora.

d) En el seu cas, carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats així com dels interessos derivats d'aquest.

La direcció territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives competent per territori comprovarà, a través d'un mostreig aleatori sistemàtic per arrancada a l'atzar, el 5 % dels justificants per a obtindre evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció, a la fi de la qual podrà requerir a les entitats la remissió dels justificants de despesa seleccionats.

2. Les factures acreditatives, que hauran de romandre en custòdia de les entitats almenys durant quatre anys, hauran de reunir els requisits recollits en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, havent de presentar-se originals o còpies compulsades en cas de requerir-se. Així mateix, s'haurà de mantindre en custòdia de les entitats subvencionades, almenys durant quatre anys, els documents que justifiquen la recepció per part de les famílies dels xecs que se'ls hagen proporcionat.

3. L'incompliment del termini màxim de justificació de les subvencions podrà donar lloc al desistiment sense efectes de l'ajuda, amb exigència, en el seu cas, del reintegrament de les quantitats indegudament percebudes i l'exigència de l'interés de demora des del moment del pagament de la subvenció.



Article 11. Règim jurídic

Aquestes subvencions es regiran, a més de pel que es disposa en aquest decret, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i pel seu reglament de desenvolupament, excepte en allò que afecte els principis de publicitat i concurrència; per la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; així com pel que es disposa en el Decret llei 5/2020, de 29 de maig, del Consell, de mesures urgents en l'àmbit dels serveis socials i de suport al tercer sector d'acció social per la COVID-19, i resta de normativa vigent que siga aplicable.



Article 12. Delegació de facultats d'execució

Es faculta a la persona titular de la Direcció General d'Igualtat en la Diversitat, per a l'exercici de quants actes d'execució siguen necessaris per al compliment d'aquest decret.



Article 13. Eficàcia

Aquest decret produirà efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Article 14. Recursos

De conformitat amb el disposat en l'article 168.1.C, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, les bases regulades per aquest decret no tenen caràcter de disposició general. Contra aquest decret, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar potestativament recurs de reposició, en el termini d'un mes, conforme als articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques o, bé directament, recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la seua publicació, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es preveu en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 17 de juliol de 2020



El president de la Generalitat

XIMO PUIG I FERRER



La vicepresidenta i

consellera d'Igualtat i Politíques Inclusives

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web