Ficha docv

Ficha docv









DECRET 77/2020, de 17 de juliol, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i de la concessió directa de subvencions a entitats del tercer sector d'acció social per al desenvolupament de programes de persones amb diversitat funcional i problemes de salut mental. [2020/5993]

(DOGV núm. 8864 de 23.07.2020) Ref. Base de dades 005756/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives
    Grup temàtic: Ajudes
    Matèries: Diversitat funcional



L'Organització Mundial de la Salut va elevar el passat 11 de març de 2020 la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la Covid-19 a pandèmia internacional. La rapidesa en l'evolució dels fets, a escala global i local, requereix l'adopció de mesures immediates i eficaces per a respondre a aquesta conjuntura. Les circumstàncies extraordinàries que concorren constitueixen, sens dubte, una crisi sanitària i social sense precedents amb una enorme magnitud tant per l'impacte elevat en nombre de persones afectades com per l'extraordinari risc que comporta per als seus drets.

Els serveis socials valencians han d'atendre de manera universal el conjunt de la ciutadania i, especialment, una població considerada d'alt risc en el cas de contagi de la Covid-19, i en aquesta situació, resulta indispensable mobilitzar recursos materials i humans tant de caràcter públic com privat per a garantir l'atenció prestada als col·lectius més vulnerables i empobrits sempre amb les màximes garanties en la preservació de la salut, el dret a la vida i el seu benestar, entre els quals destaquen les persones amb diversitat funcional i problemes de salut mental.



L'article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, estableix en l'apartat 2.c la possibilitat de concedir de manera directa, amb caràcter excepcional, subvencions per raons d'interés públic, social, econòmic o humanitari o altres degudament justificades que dificulten la seua convocatòria pública.

Concorren raons d'interés públic i social per a atendre, en aquest exercici, amb finançament públic, determinats programes i serveis de promoció de persones amb diversitat funcional, a fi de secundar econòmicament i donar continuïtat a aquestes activitats desenvolupades per les entitats d'iniciativa social, que col·laboren amb la Generalitat, segons el que disposa el Decret llei 5/2020, de 29 de maig, del Consell, de mesures urgents en l'àmbit dels serveis socials i suport al tercer sector d'acció social per la Covid-19.

En concret, s'ha de posar en marxa, de manera immediata, un pla o una programació de suport per a assegurar la continuïtat de l'atenció i l'ajuda que les persones amb diversitat funcional necessiten, per a mantindre les seues xarxes de suport així com la seua salut física i mental, tant en el seu medi familiar com en el seu entorn natural i geogràfic, a través de les entitats d'iniciativa social i organitzacions sense fi de lucre que operen en la comunitat dins del seu àmbit territorial.

Entre les mesures dirigides a les entitats amb una acreditada experiència que tenen implantats programes i serveis essencials destinats a persones amb discapacitat o diversitat funcional, es troben les necessàries per a oferir el suport econòmic immediat a fi d'assegurar el desenvolupament d'aquestes línies de treball amb el personal necessari, a fi que les entitats i el seu treball sociosanitari siga sostenible i viable socialment i econòmicament, amb vista a la necessària protecció de les persones amb discapacitat o diversitat funcional, com a grup social vulnerable, suport a les famílies i atenció a les seues necessitats especials.



Les subvencions que es concedeixen mitjançant aquest decret no requereixen la notificació a la Comissió Europea, per no complir les condicions de l'article 107 del Tractat de funcionament de la Unió Europea; en concret, per no suposar cap avantatge econòmic, ja que les entitats a les quals van dirigides les subvencions no exerceixen cap activitat econòmica que puga oferir béns o serveis en el mercat, i no hi ha la possibilitat de falsejament de la competència que afecte els intercanvis comercials entre estats membres; havent-se aplicat el que disposa el Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell.

En virtut del que s'ha exposat, de conformitat amb l'article 168.1.C de la Llei 1/2015 de, 6 de febrer de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, a proposta de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, amb la prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 17 de juliol de 2020,

DECRETE



Article 1. Objecte

Aquest decret té per objecte aprovar les bases per a la concessió directa de subvencions de caràcter excepcional, en el marc de la resposta institucional davant de la pandèmia Covid-19, a determinades entitats del tercer sector d'acció social sense ànim de lucre en la matèria de diversitat funcional, amb la finalitat de millorar l'atenció, protecció i qualitat de vida de persones amb diversitat funcional i problemes de salut mental en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Raons d'interés públic que concorren en la seua concessió i impossibilitat de la seua convocatòria pública

1. Aquestes subvencions es concedeixen de manera directa, en aplicació del que preveu l'art. 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, per concórrer raons d'interés públic i social.

Les subvencions regulades en aquest decret tenen caràcter singular, derivat del caràcter extraordinari dels esdeveniments que motiven el procediment de concessió, ateses les necessitats d'atenció personal que requereixen les persones amb diversitat funcional i salut mental.

2. En concret, les raons d'interés públic i social que justifiquen l'atorgament directe de la subvenció a les entitats beneficiàries radiquen en l'especial necessitat d'assegurar, en les actuals circumstàncies de crisi social, econòmica i sanitària, la continuïtat de l'atenció a les persones amb diversitat funcional, per a mantindre les seues xarxes de suport, així com la seua salut física i mental, tant en el seu medi familiar com en el seu entorn natural i geogràfic, a través de les entitats d'iniciativa social que operen en la comunitat, dins del seu àmbit territorial.



3. Atés l'objecte específic i la necessitat de garantir l'atenció a les persones que fan ús d'aquests programes i serveis en l'actual situació derivada de la crisi per la Covid-19, es requereix una concessió directa i no és procedent una convocatòria pública.



Article 3. Òrgan gestor

Correspondran a la direcció general competent en matèria d'atenció a persones amb diversitat funcional el compromís de la despesa i a les direccions territorials d'igualtat i polítiques inclusives el reconeixement de l'obligació, la proposta de pagament i la verificació de la justificació de despeses.



Article 4. Finançament

1. Les subvencions que s'atorguen per concessió directa per a l'any 2020 per aquest decret ascendeixen a un import global de 5.467.390,00 euros, del programa pressupostari 313.40, Diversitat funcional o discapacitat.

2. Per a la cobertura de les obligacions econòmiques derivades d'aquest decret, es realitzarà l'oportuna modificació pressupostària per a crear una línia de subvenció d'acord amb l'article 168.1, apartat C, de la Llei 1/2015.



Article 5. Entitats beneficiàries, actuació i quantia de la subvenció

Les entitats beneficiàries són les entitats del tercer sector d'acció social sense ànim de lucre que es detallen en l'annex, amb la indicació de la quantia corresponent.



Article 6. Actuacions subvencionables

Les actuacions subvencionades seran les següents i s'han d'adaptar per a donar resposta a les conseqüències socials i sociosanitàries de la pandèmia Covid-19:

a) Programes de convivència, promoció d'oci i temps lliure: destinats a afavorir la integració comunitària de les persones amb diversitat funcional proporcionant la relació amb altres persones a través de recursos normalitzats.

b) Programes de cooperació social: destinats a potenciar la vida en la comunitat propiciant la participació en tasques comunes i fomentant la iniciativa social (grups d'autoajuda, d'acolliment, tornada a casa i foment del voluntariat social de les persones amb diversitat funcional).



c) Programes i serveis d'intervenció per a la prevenció i inserció social: destinats a la prevenció i inserció social fent costat tant a les persones amb diversitat funcional com al seu entorn familiar (programes d'atenció i suport sociosanitari, de suport a la prevenció de recaigudes, de transició entre recursos, de teràpia amb animals, de suport i atenció domiciliària, d'intervenció psicosocial i psicoeducativa, de promoció, manteniment i recuperació de l'autonomia funcional, d'estimulació cognitiva i mental, i d'habilitació i teràpia ocupacional).

d) Programes i serveis de respir familiar: serveis oferits amb la finalitat de facilitar espais de descans basats en la necessitat de suport i atenció als cuidadors habituals de la família. No es consideren serveis de respir familiar els programes d'estades vacacionals per a persones amb diversitat funcional.

e) Programes d'ocupació amb suport, entesos com el conjunt d'accions d'orientació i acompanyament en el lloc de treball amb la finalitat de facilitar l'adaptació laboral dels treballadors i treballadores amb diversitat funcional en les empreses del mercat ordinari de treball.



f) Programes de foment de la vida independent: són els que ofereixen ajuda, orientació i suport a les persones amb diversitat funcional i que reforcen les competències necessàries que els permeten prendre decisions i tindre un nivell d'autonomia fins que els permeta viure de manera independent.

g) Programes de col·laboració i dinamització d'entitats tutelars i serveis per a la promoció de l'autonomia personal de persones amb capacitat limitada judicialment: destinats a la defensa dels interessos i drets d'aquestes persones, mitjançant la seua representació legal, per a l'administració diligent del seu patrimoni i per al manteniment i la millora del seu benestar, qualitat de vida i autonomia, així com la seua inclusió plena en la societat.

h) Programes d'activitats formatives: destinats a desenvolupar estratègies i habilitats d'inserció en el món laboral i social que permeten a la persona un adequat procés de transició a la vida laboral, especialment en l'àmbit de l'alfabetització digital i l'ús de les noves tecnologies, així com la formació prelaboral.

i) Campanyes de sensibilització i difusió que presenta el sector social de les persones amb diversitat funcional: programes que sensibilitzen i acosten la realitat de les persones amb diversitat funcional a la societat.





Article 7. Despeses subvencionables

1. Les actuacions subvencionades comprendran les despeses de personal i despeses generals que es consideren absolutament imprescindibles per al desenvolupament dels programes i serveis d'atenció social de les persones amb diversitat funcional i amb problemes de salut mental.

2. Es consideren despeses de personal: els costos salarials bruts, inclosos els pagaments a la Seguretat Social corresponents a l'empleadora del personal laboral contractat per les entitats per a l'execució dels programes. Aquests costos salarials bruts estaran limitats per les quanties anuals que recull la taula salarial establida per al grup o la categoria professional en què s'enquadre el lloc de treball.

3. Es consideren despeses generals:

a) Les despeses corrents, considerades aquelles que reunisquen alguna de les següents característiques: ser béns fungibles, tindre una duració previsible inferior a l'exercici econòmic, no ser susceptibles d'incloure en inventari.

b) Les despeses de manteniment estrictament necessàries per a la consecució de la fi i l'objecte de la subvenció: lloguer, llum, aigua, telèfon, neteja o anàlegs.

c) Les despeses derivades del pagament d'assistències o serveis de professionals (despeses derivades del compliment de les obligacions legals de prevenció, protecció de dades, formació i vigilància de la salut, sistemes de qualitat, comptes anuals, auditories i despeses inherents a les activitats d'oci i temps lliure o anàlegs, en la mesura que tinguen relació directa amb l'atenció social que es fomenta).

d) Les despeses de transport, sempre que es prevegen en el programa.

4. No es consideraran objecte de subvenció les despeses següents:

a) Despeses de material inventariable, com ara mobiliari, equips informàtics, equips audiovisuals i equipament en general.

b) Despeses derivades d'obres de reforma, millora o reparació de les instal·lacions i els equipaments.

c) Despeses derivades dels deutes o les amortitzacions d'operacions financeres de cap mena.

d) Despeses originades per les activitats realitzades en la condició de membres de les juntes directives o consells de direcció de les entitats.



Article 8. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Les entitats beneficiàries de les subvencions quedaran subjectes a les obligacions que estableix l'article 14 i concordants de Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Als efectes que preveu l'article 29.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, s'autoritza la subcontractació de totes les activitats subvencionades.

3. La contractació de personal per part de les entitats subvencionades en cap cas suposarà una relació jurídica amb la Generalitat.



4. De conformitat amb el que preveu l'article 3.2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, si l'entitat beneficiària rebera una ajuda per un import superior a 10.000,00 euros, haurà de donar l'adequada publicitat a l'ajuda, per a la qual cosa ha d'indicar com a entitat concedent la Generalitat, l'import rebut i el programa, l'activitat, la inversió o l'actuació subvencionats.



Article 9. Pagament de la subvenció

1. Les subvencions s'atorguen per concessió directa, en virtut del Decret llei 5/2020, de 29 de maig, del Consell, de mesures urgents, en l'àmbit dels serveis socials i suport al tercer sector d'acció social per la Covid-19; una vegada concedides, s'anticiparà el 100 % del seu import.



2. El Decret llei 5/2020, de 29 de maig, del Consell, estableix que el termini per a l'execució de despeses i actuacions associades als programes subvencionats podran realitzar-se fins al 31 de març de 2021. Les entitats beneficiàries de les subvencions regulades en aquest decret hauran de justificar la despesa objecte de la subvenció atorgada, com a màxim el 30 d'abril de 2021, moment a partir del qual es procedirà a la liquidació d'aquesta, de la qual podrà derivar-se una regularització que implicarà l'exigència del reintegrament dels imports indegudament percebuts, en el cas que la justificació fora insuficient o no es compliren les condicions estipulades.



Article 10. Justificació de l'aplicació donada a les subvencions

1. La justificació de la subvenció es realitzarà a través de l'aplicació telemàtica establida a aquest efecte i mitjançant la presentació de la documentació necessària, dels subapartats a o b d'aquest apartat, per a acreditar la despesa objecte de la subvenció atorgada per a pal·liar les conseqüències socials i sociosanitàries de la pandèmia COVID-19, i ha d'incloure el següent:

a) En el cas de programes subvencionats amb menys de 60.000,00 €, ha de presentar-se el compte justificatiu simplificat a què es refereix l'article 75 del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que tindrà caràcter de document amb validesa jurídica per a la justificació de la subvenció i que ha de contindre els documents següents:

1r. Una memòria d'actuació justificativa, segons el model que es proporcionarà, i que haurà d'incloure les dades de totes les persones amb diversitat funcional amb les quals s'ha realitzat la intervenció i tot el seu seguiment.

2n. Una relació classificada de totes les despeses de l'activitat, amb la identificació de la persona creditora i del document, l'import, la data d'emissió i, si és el cas, la data de pagament.

3r. Un detall d'altres ingressos o subvencions que, si és el cas, hagen finançat la mateixa activitat objecte d'aquest decret, amb la indicació de l'import i l'entitat subvencionadora.

4t. Si és el cas, carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats així com dels interessos derivats d'aquest.

La direcció territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives competent per territori comprovarà, a través d'un mostreig aleatori sistemàtic per arrancada a l'atzar, el 5 % dels justificants per a obtindre una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció, per a la qual cosa podrà requerir a les entitats la remissió dels justificants de despesa seleccionats.

Les factures acreditatives, que hauran de romandre en custòdia de les entitats almenys durant quatre anys, han de reunir els requisits que recull el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el reglament que regula les obligacions de facturació, i s'han de presentar originals o còpies compulsades en cas de requerir-se'n. Així mateix, s'han de mantindre en custòdia de les entitats subvencionades, almenys durant quatre anys, els documents que justifiquen la recepció per part de les famílies dels xecs que se'ls hagen proporcionat.



b) En el cas de programes subvencionats amb més de 60.000,00 €, la justificació de la despesa consistirà en la presentació davant de la Direcció Territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives de tota la documentació necessària per a acreditar la despesa objecte de la subvenció. Les despeses que es justifiquen han de tindre relació amb els programes subvencionats.

Les factures acreditatives han de reunir els requisits que recull el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, de manera que s'han de presentar originals o còpies compulsades.

Així mateix, s'ha de presentar, abans del 30 d'abril de 2021, una memòria que reculla totes les despeses i les activitats realitzades.

El contingut mínim de la memòria ha de ser el següent:

– Breu contingut d'actuacions realitzades.

– Relació de persones usuàries del programa o servei, amb la indicació del seu DNI, subscrita per la persona titular o responsable de l'entitat.

– Memòria econòmica completa del programa, en què es facen constar tots els ingressos i se n'especifique l'origen, i totes les despeses.

– Objectius aconseguits, quantificats i valorats.

2. L'incompliment del termini màxim de justificació de les subvencions podrà donar lloc al desistiment sense efectes de l'ajuda, amb exigència, si és el cas, del reintegrament de les quantitats indegudament percebudes i l'exigència de l'interés de demora des del moment del pagament de la subvenció.



Article 11. Règim jurídic

Aquestes subvencions es regiran, a més de pel que disposa aquest decret, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i pel seu reglament de desplegament, excepte en allò que afecte els principis de publicitat i concurrència; pel Decret llei 5/2020, de 29 de maig, del Consell, de mesures urgents, en l'àmbit dels serveis socials i suport al tercer sector d'acció social per la Covid-19, així com pel que disposa la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i la resta de normativa vigent que siga aplicable.



Article 12. Delegació de facultats d'execució

Es faculta la persona titular de la Direcció General de Diversitat Funcional i Salut Mental per a l'exercici de tots els actes d'execució que siguen necessaris per al compliment d'aquest decret.



Article 13. Eficàcia

Aquest decret produirà efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Article 14. Recursos

Contra les bases regulades per aquest decret, que posen fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o, potestativament, un recurs de reposició davant de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, en el termini d'un mes, computat en els mateixos termes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici que se'n puga interposar qualsevol altre que s'estime oportú.



València, 17 de juliol de 2020

El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques inclusives,

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web