Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 7/2020, de 10 d'agost, de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, per la qual es regula el sistema de descans obligatori i la limitació diària en la prestació del servei del taxi en l'àrea de prestació conjunta de València. [2020/6621]

(DOGV núm. 8880 de 12.08.2020) Ref. Base de dades 006406/2020




Preàmbul



L'article 49.1.15a de l'Estatut d'Autonomia atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de transport terrestre, l'itinerari del qual transcórrega íntegrament en el seu territori. Igualment, l'article 49.1.3a de l'Estatut atorga la competència a la Generalitat en matèria procedimental.

La Llei 13/2017, de 8 de novembre, de la Generalitat, del taxi de la Comunitat Valenciana estableix, de manera específica, en el seu article 15, la facultat de l'administració per a prendre mesures de control de l'oferta de taxis i d'harmonització de la competència entre els taxistes.

La Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, a través de tercer, va realitzar un estudi de la situació del taxi en l'àrea de prestació conjunta de València l'any 2017. Al seu torn, el 16 d'abril de 2019 es va efectuar una consulta entre les persones titulars d'autoritzacions de l'àrea de prestació conjunta de València, relativa a quina seria la regulació horària més convenient, en el qual la majoria de les persones titulars van optar per un sistema de límit màxim de 16 hores diàries de prestació del servei, i un sistema de descansos en cada cap de setmana d'un dia (dissabte o diumenge).

Aquest sistema triat és el que s'havia utilitzat en el passat i garantia adequadament l'oferta a les persones usuàries.

L'aparició de la pandèmia ocasionada per la Covid-19, que ha donat lloc a la declaració de l'estat d'alarma i les seues pròrrogues, va produir una reducció de l'activitat productiva i, per consegüent, una disminució dels desplaçaments de la ciutadania, que ha suposat una caiguda de la demanda en els diferents mitjans de transport, entre ells, el del sector del taxi.

La regulació actual del sistema de descans i limitació diària en la prestació del servei del taxi en l'àrea de prestació conjunta de València impedeix donar una resposta àgil per a adaptar l'oferta i la demanda davant situacions imprevisibles com l'actual. Per això, resulta imprescindible modificar aquest sistema per un altre més flexible que permeta adoptar solucions en el menor temps possible.

Per a això és necessària la intervenció de l'Administració en aquesta matèria per raons d'interés general, com són la necessitat de garantir que necessàriament existisca un nombre de vehicles de taxi a la disposició de la ciutadania diàriament, que es preste el servei amb la qualitat adequada, i es garantisca la seguretat de les persones usuàries.

Finalment, ha d'assenyalar-se que la present norma és conforme amb els principis de bona regulació referits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, puix que d'acord amb el principi de proporcionalitat, es configura com la via necessària i adequada per a regular la prestació del servei del taxi en l'APC de València, d'acord amb les competències assignades a aquesta conselleria, garantint així els principis de necessitat i eficàcia, constituint al mateix temps el marc jurídic amb vocació de permanència necessari per a garantir la seguretat jurídica de les persones usuàries en la seua utilització del servei del taxi, i de les persones que presten el servei en relació amb altres plataformes del transport de viatgers. Igualment, s'ha observat en la seua tramitació els requisits de transparència i participació exigits per la normativa bàsica estatal i autonòmica en aquesta matèria. A més, la matèria regulada compleix amb el principi d'eficiència, perquè evita càrregues administratives innecessàries i racionalitza en la seua aplicació la gestió dels recursos públics, perquè no suposa cap increment en els costos o recursos actuals destinats a tal fi.

Per tot això, en virtut del que es disposa en els articles 28.e i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell; l'article 15 de la Llei 13/2017, de 8 de novembre, de la Generalitat, del taxi de la Comunitat Valenciana; l'article 134 del Decret 105/2019, de 5 de setembre, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat; prèvia audiència de les associacions professionals del sector i de consumidors i usuaris, previ informe de l'Advocacia General de la Generalitat i del Consell de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana, complits els tràmits procedimentals previstos en el Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, i conforme amb el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,







ORDENE



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquesta ordre és regular el règim de descans obligatori i la limitació diària de la prestació de serveis de taxi en l'àrea de prestació conjunta de València, d'acord amb les facultats atribuïdes a l'administració per l'article 15 de la Llei 13/2017, de 8 de novembre, de la Generalitat, del taxi de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Repartiment horari del servei

1. Totes les autoritzacions de taxi de l'àrea de prestació conjunta de València hauran de prestar servei de dilluns a diumenge, un màxim de 16 hores en cada jornada, amb excepció dels dies de descans obligatori. S'entén per jornada de prestació del servei el temps comprés entre les 06.00 hores de la matinada i la mateixa hora de l'endemà.



2. Mitjançant resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de transport, podrà ampliar-se o reduir-se el nombre d'hores de prestació del servei diari, així com, modificar-se l'hora d'inici i finalització del servei, o ambdues, a les quals es fa referència l'apartat anterior.



Article 3. Control mitjançant taxímetre

1. El control de la durada del servei es realitzarà mitjançant l'activació de la corresponent funcionalitat en l'aparell taxímetre, per a això serà imprescindible que en el cas de modificar-se el taxímetre a l'efecte d'incorporar aquesta funcionalitat, se'n realitze l'avaluació de la conformitat, d'acord amb el que s'estableix en els articles 9 i 10 del Reial decret 244/2016, de 3 de juny, pel qual es desenvolupa la Llei 32/2014, de 22 de desembre, de metrologia. El còmput del temps de servei començarà en el moment en què es prema el taxímetre en posició de lliure.

2. El temps mínim en el qual el taxímetre podrà romandre apagat, durant el servei, serà de 60 minuts. Si el taxímetre s'encén abans de transcórrer aquest període, aquesta pausa computarà per un període de 60 minuts, com a servei efectivament prestat.

3. En cas d'equivocació en la posada en marxa del taxímetre s'estableix un temps d'un minut, perquè es puga tornar a encendre o apagar aquell sense que es descompte el temps de pausa.

4. Els temps no utilitzats durant el període de prestació de servei no seran traslladables ni acumulables a dies o setmanes posteriors.

5. Si s'està realitzant un servei i acaba el període de prestació, continuarà funcionant el dispositiu fins a finalitzar el servei.

6. Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de transport perquè, mitjançant resolució, puga exceptuar de la limitació horària de la prestació del servei les autoritzacions de taxi adscrites a vehicles adaptats a persones amb mobilitat reduïda, així com modificar la durada de les pauses, el seu número i els inicis del servei, quan les circumstàncies així ho aconsellen.



Article 4. Descans obligatori

1. Amb caràcter general la prestació del servei de taxi en l'àrea de prestació conjunta de València, es farà sota el règim de descans obligatori d'un dia setmanal de dilluns a divendres.

2. A més, cadascuna de les llicències de l'àrea de prestació conjunta de València descansarà un dissabte o un diumenge de cada setmana, alternativament, en funció de la numeració parell o imparell de la llicència.

Quan el dissabte siga data parella, prestaran el servei els taxis amb número de llicència parell, i descansaran la resta de vehicles.

Quan el dissabte siga data imparella, prestaran el servei els taxis amb número de llicència imparella, i descansaran la resta de vehicles.

Quan el diumenge siga data parella, prestaran el servei els taxis amb número de llicència parell i descansaran la resta de vehicles.

Quan el diumenge siga data imparella, prestaran el servei els taxis amb número de llicència imparella i descansaran la resta de vehicles.

3. Per resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de transports, es podrà exceptuar temporalment l'aplicació del règim de descans regulat en la present ordre dictant instruccions que permeten, durant la situació excepcional, harmonitzar la competència entre els taxistes, tot adaptant el règim de descans a la demanda real.



4. Igualment, mitjançant resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de transports, es podran establir torns concrets per als vehicles adaptats a persones amb mobilitat reduïda.



5. El règim de descans assenyalat s'entén sense perjudici de l'obligació de concórrer diàriament a la prestació del servei en dies de treball, per a garantir que la demanda siga globalment atesa.



Article 5. Prestació servei taxi en l'aeroport de Manises

El servei de taxi en l'aeroport de Manises serà prestat, amb caràcter general, per les autoritzacions de taxi adscrites a l'àrea de prestació conjunta de València. Mitjançant resolució de la direcció general competent en matèria de transport, podrà establir-s'hi el règim de prestació del servei.



Article 6. Senyal identificatiu

Els dies de descans aniran senyalitzats mitjançant un identificador en vinil autoadhesiu de retolació o material similar, que s'adherirà en lloc visible en la part posterior esquerra del vehicle, de manera simètrica en altura i lloc en relació amb la posició del número d'autorització de manera permanent, i que consistirà en la lletra A, B, C, D o E, d'acord amb el disseny que s'estableix en l'annex d'aquesta ordre, i que seran col·locats per les persones titulars de les autoritzacions segons el torn que els corresponga.



Article 7. Responsabilitats

Les persones titulars de l'autorització de transport i les que presten el servei, en el seu cas, seran responsables del compliment de les previsions contingudes en la present ordre.



Article 8. Règim sancionador

1. La conselleria competent en matèria de transport podrà comprovar, en tot moment, el compliment de les condicions de prestació del servei de taxi que en aquesta ordre es contemplen.

2. L'incompliment del que s'estableix en aquesta ordre determinarà l'aplicació del règim d'infraccions i sancions previst en la Llei 13/2017, de 8 de novembre, de la Generalitat, del taxi de la Comunitat Valenciana.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Clàusula de no despesa

L'aplicació i el desenvolupament d'aquesta ordre no pot tindre cap incidència en la dotació de tots i cadascun dels capítols de despesa de la Generalitat i, en tot cas, les despeses hauran de ser atesos amb els mitjans personals i materials existents en aquesta conselleria.



DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Efectes de resolucions subsistents

Mentre es dicten les resolucions a què fa referència l'article 4, continuaran fent efecte les resolucions actualment aplicables.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Es deroga expressament l'Ordre 1/2019, de 27 de setembre, de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, per la qual es regula el sistema de descans obligatori i la limitació diària en la prestació del servei del taxi en l'àrea de prestació conjunta de València (DOGV 8691, 04.12.2019). Igualment, queden derogades quantes disposicions del mateix o inferior rang que s'oposen al que es disposa en la present ordre.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Aplicació i execució

Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de transport per a l'aplicació i execució de la present ordre.





Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 10 d'agost de 2020



El conseller de Política Territorial,

Obres Públiques i Mobilitat

ARCADI ESPAÑA GARCÍA

Mapa web