Ficha docv

Ficha docv









DECRET 110/2020, de 7 d'agost, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i de la concessió directa de subvencions urgents al sector del llibre per la Covid-19. [2020/6628]

(DOGV núm. 8880 de 12.08.2020) Ref. Base de dades 006423/2020




A conseqüència de l'emergència de salut pública ocasionada per la Covid-19, el Govern d'Espanya va declarar l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 a tot el territori nacional mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, i les pròrrogues successives.

L'impacte que ha tingut i continua tenint aquesta situació excepcional obliga que les administracions públiques, en l'àmbit de les seues competències, adopten amb la màxima celeritat mesures tendents a pal·liar els efectes que està patint la nostra societat.

Aquesta crisi ha provocat una paràlisi general de tota l'activitat econòmica i social, però ha afectat molt especialment la cultura i, més en concret, el sector del llibre, sector en què els professionals, l'activitat dels quals ha estat considerada no essencial per raó de l'article 10 del Reial decret 463/2020, s'han vist obligats per la declaració de l'estat d'alarma, siga a la reducció de la seua activitat, siga al tancament dels seus establiments, i han vist reduïts considerablement els seus ingressos. Aquesta crisi no ha fet sinó agreujar la delicada situació que pateixen les editorials i les llibreries en els últims anys, motivada per la globalització i la digitalització dels mercats, en detriment de la xicoteta indústria i el xicotet comerç. Com a resultat, s'ha produït una minva intensa dels ingressos, un augment dels costos, una pèrdua de presència en la vida cultural i una paralització de l'activitat que ha augmentat la vulnerabilitat d'un sector que emmalalteix d'una fragilitat estructural.



Les llibreries, enteses com aquells establiments especialitzats en la venda de llibres, no són solament un comerç al detall; afavoreixen també l'acostament de les persones a la cultura mitjançant el llibre i la lectura. Són comerç de proximitat en el qual el lector pot disposar d'un assessorament directe, personal i especialitzat. A més, promouen activitats culturals en les seues dependències, normalment d'accés lliure i, en molts casos, ofereixen i promocionen productes d'especial rellevància per a un territori que són menys interessants per a les grans superfícies.



D'altra banda, les editorials són un puntal bàsic per a la difusió del pensament, del coneixement, de la ciència, de la il·lusió i del saber. La producció editorial és totalment imprescindible per a la promoció del llibre i per a augmentar l'índex de lectura de la societat. Cal disposar d'una bona estructura organitzativa comercial i empresarial en aquest sector productiu de l'àmbit cultural.

Per aquest motiu, les actuacions destinades a pal·liar els efectes negatius en el sector del llibre ocasionats per aquesta crisi sanitària sense precedents presenten un interés públic i social, en els termes de l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic i de subvencions; i responen a l'obligació constitucional que tenen els poders públics de garantir l'accés a la cultura.

Aquest decret atén la necessitat de donar una solució urgent a l'excepcional situació del sector del llibre, i en concret a les persones titulars de llibreries i editorials, que s'han vist afectades per un decreixement de la seua activitat econòmica i, obligades a fer unes despeses extraordinàries per a poder continuar o reiniciar la seua activitat complint els requisits exigits per la normativa vigent, amb l'adopció de mesures de protecció, distanciament i higiene per a garantir la seguretat del personal, comerciants i clientela. Per això, aquest decret considera subvencionables, a més de les despeses corrents en què hagen incorregut a conseqüència de mantindre en funcionament l'activitat, les despeses realitzades en productes i serveis de mesures de protecció, prevenció i higiene necessàries per a garantir la seguretat del personal, com també les despeses necessàries per a la posada en marxa de serveis logístics de proximitat com és el repartiment a domicili o l'impuls de la digitalització de l'activitat i la implantació i l'accés a plataformes de venda en línia.

Per tot el que s'ha exposat, i d'acord amb l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, la disposició addicional 5a de la Llei 10/2019, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat, i l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller d'Educació, Cultura i Esport, després de la deliberació prèvia del Consell en la reunió de 7 d'agost de 2020,





DECRETE



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret és aprovar les bases reguladores i establir el procediment per a la concessió directa d'ajudes a les persones físiques, jurídiques i comunitats de béns titulars d'establiments destinats a la venda de llibres al detall i de les empreses editorials que reunisquen els requisits de l'article 2 d'aquest decret, per a les despeses corrents i pel decreixement de vendes ocasionats per la crisi sanitària derivada de la Covid-19. Tot això de conformitat amb l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, pel fet que hi concorren raons d'interés públic, social i econòmic.



Article 2. Beneficiaris

Poden ser beneficiàries d'aquestes ajudes les persones físiques, jurídiques i comunitats de béns que complisquen els requisits següents:

Amb caràcter general:

a) Tindre el domicili fiscal al territori de la Comunitat Valenciana.



b) Haver tingut un decreixement de vendes en més d'un 20 % en el segon trimestre de l'any 2020 respecte del mateix trimestre de l'any anterior.

c) No estar incurses en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiari establertes en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

d) Estar al corrent de les obligacions tributàries davant la Generalitat i l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), i de la Seguretat Social.

e) No ser deutores de la Generalitat a causa del reintegrament de subvencions.



Per a les llibreries:

a) Tindre com a activitat la venda de llibres.

b) Estar donada d'alta, amb anterioritat al 14.03.2020, en l'epígraf 659.4 de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) i en el codi 4761 de la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE).

c) Tindre un fons editorial amb almenys 30 segells editorials diferents.

d) No tindre a càrrec seu un nombre superior a 10 treballadors per compte d'altre.

e) L'establiment comercial ha d'estar obert al públic en horari comercial regular, en els termes del Decret llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, d'horaris comercials a la Comunitat Valenciana, i disposicions i resolucions de desenvolupament.



Per a les editorials:

a) Tindre com a activitat l'edició de llibres a la Comunitat Valenciana.

b) Estar donada d'alta, amb anterioritat al 14.03.2020, en l'epígraf 476 de l'impost d'activitats Econòmiques (IAE).

b) No pertànyer a cap organisme públic.



Article 3. Finançament i import de les ajudes

1. Sense perjudici de la tramitació de les modificacions de crèdit que calguen, s'aproven ajudes per un import global màxim d'1.000.000,00 €, destinades a les persones físiques, jurídiques i comunitats de béns que complisquen les condicions establertes en l'article 2 d'aquest decret.

2. La quantia individualitzada de la subvenció per persona beneficiària serà de 3.000,00 €, atorgant-se per rigorós ordre de sol·licitud fins a esgotar el crèdit disponible.

3. Una vegada calculat el repartiment de la subvenció entre totes les persones sol·licitants que complisquen els requisits de l'article 2, en el cas de produir-se un romanent, la quantia que reste fins a arribar a l'import global màxim d'1.000.000,00 € es repartirà igualment per ordre de sol·licitud, fins a esgotar el crèdit, L'import individualitzat a atorgar en aquest segon repartiment serà el de les despeses que s'hagueren suportat durant el període del 14.03.2020 fins al 31/082020, fins a un màxim de 3.000,00 € per beneficiària, conforme al següent:

– Despeses de lloguer/hipoteca i d'assegurança del local destinat a l'activitat.

– Despeses de subministrament d'aigua, gas, electricitat, telèfon i internet.

– Despeses corrents realitzades en productes i serveis de mesures de protecció, prevenció i higiene necessàries per a garantir la seguretat del personal, com també la neteja del local.

– Despeses necessàries per a la posada en marxa de serveis logístics de proximitat, repartiment a domicili o l'impuls de la digitalització de l'activitat i la implantació i accés a plataformes de venda en línia.

– Despeses de personal

4. L'import màxim a atorgar per beneficiària, no podrà excedir de 6.000,00 €, resultat de la suma dels imports de l'apartat 2 i, en el seu cas, de l'apartat 3 d'aquest article.

5. Les obligacions econòmiques que es deriven de la concessió d'aquestes ajudes s'atendran d'acord amb la previsió legal continguda en l'últim paràgraf de l'article 168.1.C de la Llei 1/2015.



Article 4. Procediment de concessió

El procediment que s'ha de seguir per a la concessió d'aquestes subvencions és el previst en l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, pel fet que hi concorren raons d'interés públic, econòmic i social. Les subvencions regulades en aquest decret tenen un caràcter singular, derivat del caràcter excepcional i imprevisible de la suspensió o disminució de l'activitat comercial, i despeses de les llibreries i editorials, ocasionada per la crisi sanitària de la Covid-19. Atés l'objecte específic de les subvencions, es requereix concessió directa i no hi escau convocatòria pública. La dificultat de convocar deriva de la urgència d'atendre les necessitats de les persones titulars d'establiments destinats a la producció i venda de llibres, motivades per la suspensió o disminució de l'activitat.





Article 5. Obligacions de les persones beneficiàries

Sense perjudici del que disposa l'article 14 de la Llei 38/2003, són obligacions de les persones beneficiàries:

a) Mantindre l'activitat comercial durant almenys 6 mesos, comptadors des del dia de la concessió de la subvenció.

b) Facilitar totes les dades i la informació, en qüestions relacionades amb les subvencions concedides, que li siguen requerides.

c) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, com també qualsevol incidència o variació que es produïsca en relació amb la subvenció concedida.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, seguiment i inspecció que la Direcció General de Cultura i Patrimoni considere necessàries, al control financer previst en els articles 113 i següents de la Llei 1/2015 i en els articles 44 i següents de la Llei 38/2003, com també les que puguen dur a terme la Generalitat i altres òrgans de control.





Article 6. Termini i forma de presentació de la sol·licitud

1. El termini per a la presentació de sol·licituds és de 20 dies naturals a partir de l'endemà de la publicació d'aquest decret en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

2. Les sol·licituds s'han de presentar exclusivament mitjançant l'accés a l'apartat de serveis en línia, de la seu electrònica de la Generalitat, accessible a través de l'adreça:

https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=21146

on podran localitzar-se els models normalitzats associats al procediment.

Amb aquest fi ha de disposar d'algun dels sistemes de signatura electrònica admesos i que figuren en la seu electrònica de la Generalitat, https://sede.gva.es.

3. Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en aquest decret, segons de l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es requerirà, per mitjans telemàtics, la persona interessada perquè en el termini de 10 dies esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, se li tindrà per desistit de la seua petició, després de la resolució prèvia, que es dictarà en els termes previstos en l'article 21 de la Llei 39/2015. L'esmentada documentació s'ha d'aportar exclusivament per mitjans telemàtics en la seu electrònica de la Generalitat, en l'enllaç establert per a aquest fi, en l'adreça electrònica anteriorment esmentada.

4. Únicament es pot presentar una sol·licitud d'ajuda per persona sol·licitant que reunisca els requisits de l'article 2 d'aquest decret.



Article 7. Documentació

1. En la sol·licitud s'ha de fer constar, o s'ha d'adjuntar, si escau, la informació i documentació següents, per a acreditar el dret d'obtindre l'ajuda i justificar les despeses efectuades:

Amb caràcter general:

a) DNI/NIF i domicili fiscal.

b) Ajudes de minimis concedides durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs.

c) Relació detallada de les despeses en què hagen incorregut, segons model normalitzat, per a l'accés a subvenció en el cas descrit en l'article 3.3.

d) Factures o documents de valor probatori equivalent, acreditatius de les despeses incorporades en la relació anterior, que han de complir el que disposa el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el reglament que regula les obligacions de facturació.



e) Model normalitzat de domiciliació bancària, degudament emplenat, designant el compte en el qual s'ha d'ingressar l'ajuda, segons model normalitzat.

f) Si qui la sol·licita és una persona jurídica o comunitat de béns, document públic que n'acredite la constitució abans del 14 de març de 2020 i en el qual conste, expressament, l'edició de llibres (en el cas d'editorials) o la venda de llibres (en el cas de llibreries) com a objecte social.

Si qui la sol·licita és una persona física, document acreditatiu d'estar donada d'alta, amb anterioritat al 14.03.2020, en l'epígraf 559.4 de l'IAE i el codi 476.1 de la CNAE (en el cas de llibreries) o en l'epígraf 476 de l'IAE (en el cas d'editorials).

g) Documentació acreditativa d'haver tingut un decreixement de vendes en més d'un 20 % en el segon trimestre de l'any 2020 respecte al mateix trimestre de l'any anterior, podent realitzar-se a través de les declaracions trimestrals de l'IVA, llibres comptables o de facturació, o una altra documentació suficient segons la naturalesa del sol·licitant.

h) Declaració responsable en què es deixe constància del següent:



Per a les llibreries:

– L'activitat ha de ser la venda de llibres.

– Ha de tindre com a mínim un fons de 30 segells editorials

– No tindre a càrrec seu un nombre superior a 10 treballadors per compte d'altre.

– L'establiment comercial ha d'estar obert al públic en horari comercial regular, en els termes del Decret llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell.

Per a les editorials:

– L'activitat ha de ser l'edició de llibres.

– No pertànyer a un organisme públic.

2. Tret que conste l'oposició expressa de la persona sol·licitant, la presentació de la sol·licitud comporta l'autorització a la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport a recaptar, a través la Plataforma Autonòmica d'Intermediació (PAI) i altres sistemes habilitats a aquest efecte, la informació relativa a trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. Si hi consta l'oposició expressa, ha d'aportar un certificat positiu de l'AEAT, de la conselleria competent en matèria d'hisenda i de la Tresoreria General de la Seguretat Social.



Article 8. Instrucció

1. La instrucció del procediment correspon a la Subdirecció General del Llibre, Arxiu i Biblioteques.

2. Examinades les sol·licituds, l'òrgan instructor emetrà un informe en el qual farà constar que es compleixen els requisits necessaris per a la concessió de les ajudes, i proposarà la relació de sol·licitants perceptores de la subvenció.

3. Es pot atorgar l'import màxim d'1.000.000,00 € fins a esgotar el crèdit, en els termes de l'article 3 d'aquest decret.



Article 9. Pla de control

1. Es durà a terme el control de la realització de les activitats subvencionades mitjançant la comprovació i el control material de la documentació administrativa i de la resta de la documentació aportada. El control administratiu es farà sobre el 100 % del total del pagament que es propose.

2. La comprovació material de l'efectiu compliment de la finalitat de la subvenció es farà en els termes establerts en el corresponent pla de control que aprove la Direcció General de Cultura i Patrimoni.





Article 10. Resolució i recursos

1. La competència per a resoldre sobre les sol·licituds presentades correspon a la persona titular de la Direcció General de Cultura i Patrimoni.

2. La resolució de concessió determinarà la quantia concedida.

3. El termini per a resoldre i notificar la resolució és de 6 mesos des de la data de finalització del termini establert per a la presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa, la sol·licitud podrà entendre's desestimada.

4. La resolució no posarà fi a la via administrativa i contra aquesta podrà interposar-se recurs d'alçada davant el mateix òrgan que haja dictat l'acte impugnat o davant el competent per a resoldre el recurs en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la notificació, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015.



Article 11. Forma de pagament

El pagament s'efectuarà d'una sola vegada, per mitjà de transferència bancària, després que es dicte la resolució de concessió, sempre que l'entitat beneficiària complisca els requisits exigits per la Llei 38/2003, general de subvencions i per l'article 2 d'aquest decret.

Amb caràcter previ al pagament de la subvenció, l'entitat beneficiària ha d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.



Article 12. Reintegrament

1. Donen lloc a l'obligació de reintegrar, totalment o parcialment, les quantitats percebudes, com també l'exigència de l'interés de demora des de la data del pagament de la subvenció fins que s'acorde la procedència del reintegrament d'aquesta els casos previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003.

2. El que es disposa en l'apartat anterior és aplicable sense perjudici de la possible qualificació dels fets com a infracció administrativa i la incoació del procediment sancionador, en els termes dels articles 52 i següents de la Llei 38/2003, i els articles 173 i següents de la Llei 1/2015.



Article 13. Compatibilitat amb altres ajudes

Aquestes subvencions són compatibles amb la percepció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o entitats públiques o privades, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, tenint en compte que l'import total de les subvencions rebudes en cap cas pot ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, supere el cost de l'activitat subvencionada. En aquest cas, serà procedent el reintegrament de l'excés.





Article 14. Compatibilitat amb la normativa europea sobre ajudes públiques

1. Aquestes ajudes se sotmeten al règim de minimis establert en el Reglament UE 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, publicat en el DOUE L352, de 24 de desembre de 2013.

2. L'aplicació d'aquest règim suposa que l'import total de les ajudes de minimis concedides a una única empresa (s'entendrà per única empresa la definició establerta en l'apartat 2 del Reglament (UE) 1407/2013, de la Comissió) no excedirà de 200.000,00 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

3. Les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) 1407/2013, de la Comissió, poden acumular-se amb les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) núm. 360/2012, de la Comissió fins al límit màxim establert en aquest últim reglament. Poden acumular-se ajudes de minimis concedides conformement a altres reglaments de minimis fins al límit màxim pertinent que s'estableix en l'apartat 2 de l'article 3 del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió.

4. Les ajudes de minimis no es poden acumular amb cap ajuda estatal en relació amb les mateixes despeses subvencionables o amb ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament de risc, si aquesta acumulació excedeix de la intensitat de l'ajuda o de l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptats per la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedisquen per a costos subvencionables específics, ni puguen atribuir-se a costos subvencionables específics poden acumular-se amb altres ajudes estatals concedides per raó d'un reglament d'exempció per categories o d'una decisió adoptats per la Comissió.



Article 15. Protecció de dades de caràcter personal

1. La gestió d'aquestes ajudes comporta el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que disposa el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre de Tractament de Dades accessible des de la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.





Article 16. Eficàcia

Aquest decret produirà efecte des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Article 17. Recursos

Contra aquest decret, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes des de la publicació d'aquest acte, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Tot això de conformitat amb el que disposen els articles 10,44 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici de la interposició de qualsevol altre recurs que s'estime oportú.





València, 7 d'agost de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Educació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ I IBÁÑEZ

Mapa web