Ficha docv

Ficha docv









DECRET LLEI 12/2020, de 7 d'agost, pel qual s'estableix el règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19 en els serveis socials valencians. [2020/6635]

(DOGV núm. 8890 de 25.08.2020) Ref. Base de dades 006622/2020




PREÀMBUL



I



Per a garantir el compliment de les mesures adoptades per l'autoritat sanitària per a previndre els danys ocasionats per la Covid-19, l'Acord de 19 de juny de 2020, del Consell, sobre mesures de prevenció contra la Covid-19, estableix les directrius necessàries per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, en aquesta etapa de nova normalitat, respectant les competències d'altres administracions públiques i les mesures que s'adopten en funció de l'evolució dels indicadors epidemiològics i sanitaris. S'estableix també les mesures necessàries per a la recuperació de l'activitat administrativa presencial en la prestació de serveis públics en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat.



L'article 31 del Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, estableix que:

– l'incompliment de les mesures de prevenció i de les obligacions establides, quan constituïsquen infraccions administratives en salut pública, serà sancionat en els termes previstos en el títol VI de la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública;

– que la vigilància, inspecció i control del compliment de les mesures, així com la instrucció i resolució dels procediments sancionadors que siguen procedents, correspon als òrgans competents de l'Estat, de les comunitats autònomes i de les entitats locals en l'àmbit de les competències respectives, i

– afig previsions sobre l'incompliment de l'obligació d'ús de mascaretes i l'incompliment de les mesures quan constituïsquen infraccions administratives en l'àmbit del transport.

D'acord amb aquestes previsions, s'ha de tindre present que cada administració conserva les competències que li atorga la legislació vigent en la gestió ordinària dels seus serveis.

En aquest context, es considera una necessitat extraordinària i urgent establir mesures que permeten a l'Administració de la Generalitat, també en matèria de serveis socials, afrontar amb celeritat i eficàcia la tramitació i resolució dels procediments sancionadors que s'incoen per incompliments de les disposicions vigents dictades per l'autoritat competent per a pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la Covid-19 en l'àmbit dels serveis socials valencians.



Per això és necessari regular el quadre d'infraccions i sancions en la matèria, i que tot això constituïsca un instrument efectiu de salvaguarda de la salut pública en la crisi sanitària actual en l'àmbit dels serveis socials valencians.

Per raons d'eficàcia administrativa i per a major seguretat jurídica en els drets de la ciutadania, és procedent centralitzar la tramitació i imposició de les sancions previstes en aquest decret llei en un mateix òrgan autonòmic, en la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, sense perjudici de les competències d'altres administracions.

S'ha de fer esment, finalment, a la recent aprovació del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19 que, amb caràcter més general, estableix un catàleg amb algun dels comportaments indesitjables observats en aquesta nova situació, que es classifiquen i als quals es quantifica la sanció aparellada, juntament amb l'establiment de mesures sobre procediment, competència, prescripció i actuació inspectora, entre d'altres.



Lògicament, aquest decret llei guarda l'estructura i el plantejament de l'esmentat DL 11/2020, de 24 de juliol, i l'amplia de manera sectorial en l'àmbit dels serveis socials a la Comunitat Valenciana, complementant les previsions d'aquest.





II



El decret llei consta de tres capítols, 16 articles, una disposició transitòria i una disposició final.

El capítol I conté les disposicions generals i n'estableix l'objecte, l'àmbit subjectiu d'aplicació i l'activitat inspectora.

En el capítol II es regulen les infraccions.

En el capítol III es regula el règim sancionador, els responsables, el procediment, les sancions i la seua graduació, competència per a sancionar i les mesures provisionals durant la instrucció del procediment sancionador, i també la regulació del règim dels recursos administratius.



En la disposició transitòria s'estableix el règim per als procediments de caràcter sancionador iniciats abans de l'entrada en vigor d'aquest decret llei.

La disposició final determina l'entrada en vigor i la vigència d'aquest decret llei.





III



Pel que fa al rang normatiu d'aquesta disposició, de conformitat amb l'article 25 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, la potestat sancionadora s'exercirà quan haja sigut reconeguda expressament per una norma amb rang de llei.

Aquest règim sancionador s'ha d'escometre immediatament per a assegurar millor el ple compliment de les mesures de prevenció i contenció contra la Covid-19, per la qual cosa es recorre a la figura del decret llei, en atenció al caràcter extraordinari i excepcional de la greu situació de crisi sanitària plantejada.

En relació a la concurrència del pressupost d'extraordinària i urgent necessitat, l'STC 61/2018, de 7 de juny (FJ 4), exigeix, d'una banda, «la presentació explícita i raonada dels motius que han sigut tinguts en compte pel Govern en la seua aprovació», és a dir, el que s'ha anomenat la situació d'urgència; i, d'una altra, «l'existència d'una necessària connexió entre la situació d'urgència definida i la mesura concreta adoptada per a subvindre a aquesta».

Així, d'una banda, com assenyala el Tribunal Constitucional, el reial decret llei constitueix un instrument constitucionalment lícit, ja que és pertinent i adequat per a la consecució de la finalitat que justifica la legislació d'urgència, que no és una altra que subvindre a situacions concretes dels objectius governamentals que per raons difícils de preveure requerisquen una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment d'urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis (SSTC 6/1983, de 4 de febrer, FJ 5; 11/2002, de 17 de gener, FJ 4; 137/2003, de 3 de juliol, FJ 3; 368/2007, FJ 10; 31/2011, de 17 de març, FJ 4; 137/2011, de 14 de setembre, FJ 6, i 100/2012, de 8 de maig, FJ 8).

I tot això concorre en aquest cas, atés que és necessari establir el règim sancionador específic per a garantir l'eficàcia de les mesures adoptades a la Comunitat Valenciana amb la finalitat de previndre i controlar possibles rebrots de la Covid-19, també en un àmbit tan sensible com són els serveis socials valencians.

Per tant, per la seua naturalesa i finalitat, concorren en aquest cas les circumstàncies d'extraordinària i urgent necessitat previstes en l'article 44 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, com els pressupostos que habiliten l'aprovació d'aquest decret llei, per la qual cosa el Consell considera plenament adequat l'ús d'aquest instrument per a donar cobertura a les disposicions que s'han descrit, atés que respon a l'exigència que hi haja una connexió de sentit o relació d'adequació entre la situació excepcional i les mesures que es pretenen adoptar, que són idònies, concretes i d'eficàcia immediata.

Aquesta disposició s'adequa també als principis de seguretat jurídica, proporcionalitat i eficiència, estableix una norma clara que assegura la millor protecció dels drets de la ciutadania i proporciona certesa i agilitat als procediments, sense imposar càrregues administratives no justificades, i la regulació que conté resulta proporcionada, en atenció a la particular situació existent i a la necessitat de garantir el principi d'eficàcia en l'aplicació de les mesures adoptades.



Vista la urgència per a aprovar aquesta norma, s'exceptuen els tràmits de consulta pública i d'audiència i informació públiques, de conformitat amb el que es disposa en l'article 133.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En conseqüència, d'acord amb l'article 44.4 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i l'article 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives i prèvia deliberació del Consell en la reunió de 7 d'agost de 2020,





DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. És objecte d'aquest decret llei l'establiment d'un règim sancionador que garantisca el compliment de les mesures dictades per a la prevenció de la Covid-19 en l'àmbit dels serveis socials valencians.



2. L'àmbit d'aplicació d'aquest decret llei es correspondrà amb el territori de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Activitat inspectora i de control

1. Sense perjudici de les competències reservades a l'Estat, les activitats inspectores i de control sobre el compliment del que es preveu en aquest decret llei, en l'àmbit dels serveis socials valencians, les durà a terme personal funcionari que tinga la condició d'agent de l'autoritat i als funcionaris i funcionàries que tinguen atribuïdes funcions d'inspectores i de control en l'àmbit dels serveis socials de la Comunitat Valenciana. Aquest personal funcionari tindrà, en l'exercici de les seues funcions, el caràcter d'agents de l'autoritat i les seues declaracions tindran presumpció de veracitat excepte prova en contra.



2. La Generalitat podrà sol·licitar de la Delegació del Govern de l'Estat a la Comunitat Valenciana i de les subdelegacions a les províncies que es cursen les corresponents instruccions a les forces i cossos de seguretat de l'Estat dependents de la seua autoritat, en relació amb la seua participació en les tasques d'inspecció i control que corresponga corresponguen en els termes previstos en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

De la mateixa manera, a través de les entitats locals respectives, es podran cursar instruccions per a la coordinació d'activitats i unificació de criteris d'inspecció i vigilància.



Article 3. Actes

1. Els resultats de cada actuació inspectora es reflectiran en una acta la primera còpia de la qual s'entregarà a la persona interessada o persona davant qui s'actue, el qual podrà fer constar la seua conformitat o observacions respecte del contingut. L'altre exemplar de l'acta serà remés a l'òrgan competent per a, en funció de la naturalesa de la inspecció, iniciar el procediment sancionador oportú.

2. Les actes signades pel personal funcionari previst en l'article 2.1 d'aquest decret llei i d'acord amb les formalitats exigides, gaudiran de presumpció de veracitat respecte als fets compresos en aquestes, excepte prova en contra.





CAPÍTOL II

Infraccions



Article 4. Infraccions

1. Constituiran infraccions les accions o omissions tipificades en aquest decret llei, sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'un altre ordre que se'n puguen derivar.

2. Les infraccions administratives en aquest àmbit es classifiquen en lleus, greus i molt greus, atesos els criteris de risc per a la salut, quantia de l'eventual benefici obtingut, grau d'intencionalitat, gravetat de l'alteració sanitària i social produïda, generalització de la infracció i reincidència.



Article 5. Infraccions lleus

Es consideraran infraccions lleus:

1. L'incompliment dels límits d'aforament del local per part dels establiments, llars, centres i residències de serveis socials.



2. L'incompliment de l'obligació d'informar les persones residents, visitants o usuàries sobre el règim horari, distància mínima interpersonal i de l'obligatorietat de l'ús de la mascareta.

3. L'incompliment de les mesures generals d'higiene i prevenció adoptades per la Generalitat, en relació amb la Covid-19, per a qualsevol tipus d'establiment, llar, centre o residència de serveis socials o activitat que siga desenvolupada per aquests en espais o locals, públics o privats, quan no supose risc de contagi o aquest afecte 10 o menys persones residents, visitants o usuàries.

4. L'incompliment d'una ordre general de confinament decretat o de la mesura cautelar de quarantena acordada per l'autoritat sanitària competent en persones residents, visitants o usuàries que no hagen donat positiu en Covid-19, però que siguen contactes directes d'un malalt confirmat.



Article 6. Infraccions greus

Es consideraran infraccions greus:

1. L'incompliment dels límits d'aforament permés als establiments, llars, centres i residències de serveis socials contra la Covid-19, quan supose un greu risc de la transmissió de la malaltia per a la salut de residents, visitants o usuaris que afecte 10 o menys persones, perquè en l'establiment, centre, llar, residència o lloc de l'activitat es troben presents persones menors d'edat, persones majors de 65 anys o persones amb diversitat funcional o problemes de salut mental.



2. L'organització d'activitats, en centres, llars, establiments o residències socials que impliquen una aglomeració o agrupació de persones quan l'autoritat inspectora constate que impedeixen o dificulten l'adopció de les mesures sanitàries de prevenció o del manteniment de la distància de seguretat interpersonal dins dels establiments.



3. L'incompliment de les condicions de seguretat dictades per l'autoritat competent en matèria de distància de seguretat en centres, llars, establiments o residències socials.

4. L'incompliment de les normes i mesures establides en el pla de contingència contra la Covid-19 quan s'estiga obligat a la seua elaboració i tinença d'acord amb les ordres o mesures dictades per l'autoritat competent.

5. L'incompliment del deure d'aïllament residencial acordat per l'autoritat sanitària competent o, si escau, del confinament decretat, que afecte persones que hagen donat positiu en Covid-19.

6. La negativa a la realització de les proves diagnòstiques de detecció relatives a la Covid-19 quan corresponga per prescripció sanitària.



7. L'absència de declaració obligatòria i urgent en els casos de simptomatologia compatible amb la Covid-19 als serveis de salut pública i a les persones responsables dels corresponents centres de treball.



8. L'incompliment del règim de visites, eixides i ingressos establits en els plans de contingència dels centres de serveis socials.



9. La comissió, en el període d'un any, de més de tres infraccions lleus, i en aquest cas se sancionarà la quarta infracció com a infracció greu.



Article 7. Infraccions molt greus

Es consideren infraccions molt greus:

1. L'incompliment dels límits d'aforament permés en els establiments, llars, centres i residències de serveis socials contra la Covid-19, quan supose un greu risc de la transmissió de la malaltia per a la salut de residents, visitants o usuaris que afecte més de 10 persones, perquè en l'establiment, centre, llar, residència o lloc de l'activitat es troben presents persones menors d'edat, persones majors de 65 anys o persones amb diversitat funcional o problemes de salut mental.



2. L'organització d'activitats en centres, llars, establiments o residències socials que impliquen una aglomeració o agrupació de persones quan l'autoritat inspectora constate que impedeixen o dificulten l'adopció de les mesures sanitàries de prevenció o es troben presents persones menors d'edat, persones majors de 65 anys o persones amb diversitat funcional o problemes de salut mental.

3. L'incompliment de les mesures generals de protecció i gestió de residus adoptades per la Generalitat en relació amb la Covid-19 per a qualsevol tipus d'establiments, llars, centres i residències de serveis socials quan supose un risc de contagi o mal greu per a la salut de la població que afecte més de 10 persones (menors d'edat, persones majors de 65 anys o persones amb diversitat funcional o problemes de salut mental).

4. L'incompliment reiterat del deure d'aïllament residencial acordat per l'autoritat sanitària o, si escau, del confinament decretat, en persones treballadores del recurs social que hagen donat positiu en Covid-19, si aquest comporta danys greus per a la salut pública.

5. El manteniment d'un treballador en el seu lloc de treball, en qualsevol tipus d'establiments, llars, centres i residències de serveis socials, quan es conega que aquest té símptomes evidents d'haver contret la malaltia, o haja donat positiu en Covid-19.

6. El tancament o la suspensió d'activitats de qualsevol tipus d'establiments, llars, centres i residències de serveis socials, que haja sigut declarat servei públic essencial, durant un període emergència sanitària, sense l'autorització expressa de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

7. Incomplir el procediment establit pel Ministeri de Sanitat per al maneig de cadàvers de casos de Covid-19, en qualsevol tipus d'establiments, llars, centres i residències de serveis socials.

8. La comissió, en el període d'un any, de més de tres infraccions greus, de manera que la quarta infracció se sancionarà com a infracció molt greu.



Article 8. Prescripció i caducitat

1. Les infraccions tipificades en aquest decret llei com a lleus prescriuran en el termini de sis mesos; les tipificades com a greus, en el termini de dos anys i les tipificades com a molt greus, en el termini de tres anys, segons estableix l'article 30 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. El termini de prescripció començarà a comptar-se des del dia de la comissió del fet. En les infraccions derivades d'una activitat continuada, la data inicial del còmput serà la de la finalització de l'activitat o la de l'últim acte en què la infracció es consume.

3. Interromprà la prescripció, la iniciació, amb coneixement per part de l'interessat, del procediment sancionador, i es reprendrà el termini de prescripció si l'expedient sancionador està paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable al presumpte responsable.

4. El procediment sancionador haurà de ser resolt i s'haurà de notificar a la persona interessada la resolució que siga procedent, en el termini màxim de sis mesos, des de la seua iniciació, la qual cosa produirà la caducitat d'aquest en la manera prevista (article 22 per al procediment comú; els informes preceptius de l'article 80.3; les possibles actuacions complementàries de l'article 87 i el supòsit de l'article 25.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques).

No obstant això, l'instructor de l'expedient podrà acordar la suspensió del termini màxim per a resoldre quan concórrega alguna de les circumstàncies previstes i exigides amb aquesta finalitat en l'esmentada llei.





CAPÍTOL III

Règim sancionador



Article 9. Sancions

1. Les infraccions lleus seran sancionades amb prevenció o multa de 60 a 600 euros.

2. Les infraccions greus podran ser sancionades amb multa de 601 a 30.000 euros.

3. Les infraccions molt greus podran ser sancionades amb multa de 30.001 a 60.000 euros.



Article 10. Graduació de les sancions

1. Les sancions hauran de guardar la necessària proporcionalitat amb la gravetat dels fets constitutius de la infracció. La seua graduació tindrà en compte els criteris següents:

a) La transcendència social de la infracció, segons el nombre i el tipus de persones afectades segons el seu grau de vulnerabilitat, i també la gravetat de les conseqüències de la infracció.

b) La negligència o intencionalitat de l'infractor.

c) La naturalesa i quantia dels perjudicis ocasionats.

d) L'existència de reiteració i reincidència. S'entendrà per reiteració la comissió de més d'una infracció de diferent naturalesa en el termini d'un any quan així haja sigut declarat per resolució que pose fi a la via administrativa. Per part seua, s'entendrà per reincidència la comissió de més d'una infracció de la mateixa naturalesa en el terme d'un any quan així haja sigut declarat per resolució que pose fi a la via administrativa, entesa com a continuïtat o persistència en la conducta infractora.



e) La conducta de l'infractor observada pels agents de l'autoritat o les persones inspectores amb vista al compliment de les disposicions legals.



Article 11. Responsables

1. Seran responsables de les infraccions administratives previstes en aquest decret llei les persones físiques, jurídiques o ens sense personalitat jurídica previstos en l'article 3.c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques que incórreguen en les accions o omissions tipificades en aquest Decret llei.

2. Les persones físiques o jurídiques prestadores dels serveis socials, els titulars i directius dels establiments, llars, centres i residències de serveis socials, seran responsables solidaris quan, per acció o omissió, permeten o toleren la comissió d'infraccions per part de persones residents, visitants o usuàries.

3. Quan l'infractor siga una persona menor d'edat o persona adulta amb capacitat d'obrar modificada judicialment, seran responsables les persones progenitores, tutores o guardadores legals.



Article 12. Procediment

1. Les infraccions comeses per vulneració del que s'indica en aquest decret llei seran objecte de les sancions administratives corresponents, amb la instrucció prèvia de l'oportú procediment administratiu tramitat d'acord amb el que es disposa en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques amb les especialitats previstes per aquesta per als procediments de caràcter sancionador.

2. Quan la sanció proposada consistisca en una multa, l'abonament de l'import d'aquesta multa abans de dictar-se resolució en l'expedient sancionador suposarà el reconeixement de la responsabilitat en la comissió dels fets, i l'import de la sanció es reduirà en un quaranta per cent de la seua quantia.



Article 13. Mesures provisionals durant la instrucció del procediment sancionador

1. Iniciat l'expedient sancionador per la presumpta comissió d'infraccions greus i molt greus, l'autoritat competent per a resoldre podrà acordar, mitjançant resolució motivada, les mesures provisionals imprescindibles per al normal desenvolupament del procediment, assegurar el compliment de la sanció que es puga imposar i evitar la comissió de noves infraccions.

2. Les mesures provisionals podran ser alçades o modificades durant la tramitació del procediment, d'ofici o a instàncies de part, en virtut de circumstàncies sobrevingudes o que no van poder ser tingudes en compte en el moment de la seua adopció. En tot cas, s'extingiran amb la resolució que pose fi al procediment sancionador corresponent.



3. Aquestes mesures provisionals seran acordades mitjançant resolució motivada prèvia audiència de l'interessat per un termini de deu dies. En cas d'urgència, degudament motivada, el termini d'audiència quedarà reduït a dos dies.



Article 14. Competència per a sancionar

1. La competència per a incoar, instruir i resoldre els expedients sancionadors correspondrà a l'Administració de la Generalitat, en aquest cas la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

2. Serà òrgan competent per a incoar, instruir i elevar proposta de resolució el personal empleat públic designat per la Inspecció de Serveis Socials.

3. Serà òrgan competent per a resoldre l'expedient i, si és el cas, imposar la sanció:

– La persona titular de la Secretaria Autonòmica d'Atenció Primària i Serveis Socials quan es tracte d'infraccions lleus i greus.

– La persona titular de la conselleria competent en matèria d'igualtat i polítiques inclusives quan es tracte d'infraccions molt greus.



4. El que es disposa en els apartats anteriors s'entendrà sense perjudici de les normes o acords de delegació de competències en vigor.



Article 15. Prescripció de sancions

1. Les sancions imposades per infraccions lleus a aquesta llei prescriuran en el termini d'un any; al cap de dos anys, les imposades per infraccions greus i al cap de tres anys, les imposades per infraccions molt greus.

2. El termini de prescripció de les sancions començarà a comptar-se des de l'endemà a aquell en què adquirisca fermesa la resolució per la qual s'imposa la sanció, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment d'execució, i tornarà a transcórrer el termini si aquell està paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable a l'infractor.



Article 16. Recursos administratius

Correspondrà a la persona titular de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives la competència per a resoldre els recursos administratius que s'interposen contra la resolució derivada del procediment sancionador regulat per aquest decret llei.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única

Els procediments de caràcter sancionador iniciats abans de l'entrada en vigor d'aquest decret llei es continuaran tramitant i es resoldran d'acord amb la normativa vigent en el moment de dictar-se l'acte iniciador del procediment.





DISPOSICIÓ FINAL



Entrada en vigor

Aquest decret llei entrarà en vigor l'endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i produirà efectes fins que el Govern d'Espanya declare la finalització de situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.



València, 7 d'agost de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La vicepresidenta i consellera d'Igualtat

i Polítiques Inclusives,

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web