Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ d'1 de setembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública i de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'estableixen mesures addicionals i complementàries per a la prevenció i control de la Covid-19 en el sector agrari. [2020/6966]

(DOGV núm. 8898 de 04.09.2020) Ref. Base de dades 006837/2020








Antecedents de fet

El Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de data 20 de juny de 2020, va publicar l'Acord de 19 de juny, del Consell, sobre mesures de prevenció contra la Covid-19 amb l'objecte establir les mesures de prevenció necessàries per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, en aquesta etapa de «nova normalitat» de la pandèmia.



El mateix Acord preveu el seguiment de les mesures adoptades i la possibilitat de la seua modificació o supressió mitjançant acord del Consell o resolució de la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, així com l'adopció d'altres mesures addicionals o complementàries.



En aquest ordre, tenint en compte l'actual situació epidemiològica i de salut pública, es fa necessari concretar altres aspectes relatius a activitats no enquadrades en l'Acord de 19 de juny, del Consell, i completar altres mesures addicionals, que oferisquen major protecció davant aquesta crisi sanitària i major ordenació i seguretat als sectors afectats.



Fonaments de dret

La Generalitat, a través de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11a de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.



La Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de Salut Pública, estableix en el seu article primer que a fi de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deterioració, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en aquesta llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat.

En el seu article tercer, amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb aquests i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible.

El punt seté de l'Acord de 19 de juny, del Consell, sobre mesures de prevenció contra de la Covid-19, estableix: «Les mesures preventives recollides en aquest acord seran objecte de seguiment per a garantir la seua adequació a la situació epidemiològica sanitària. A aquest efecte, podran ser modificades o suprimides mitjançant acord del Consell o resolució de la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

Així mateix, correspon a la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació del present acord i establir, d'acord amb la normativa aplicable i a la vista de l'evolució de la situació sanitària, totes aquelles mesures addicionals o complementàries que siguen necessàries».



La Guia per a la prevenció i control de la Covid-19 en les explotacions agrícoles que vagen a contractar a temporers, de 3 d'agost de 2020, del Ministeri de Sanitat estableix les mesures i recomanacions generals per a la major part del sector.

Sobre la base de l'exposat, de conformitat amb l'article 81.1.b de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública i la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, d'acord amb el que s'estableix en el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, són competents en matèria de sanitat animal i per tant té el caràcter d'autoritat sanitària sent totes dues responsable en matèria agrària.



Per tot això, a proposta de la directora general de Salut Pública i Addiccions i del director general d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, resolem:



Apartat primer. Objecte i àmbit d'aplicació

L'objecte d'aquesta resolució és establir mesures per a millorar la protecció de la salut de les persones que treballen en el sector agrari contra la Covid-19.

Les mesures previstes en aquesta resolució seran aplicable en tot el territori de la Comunitat Valenciana.



Apartat segon. Mesures preventives previstes

Sense perjudici del compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals i de la resta de la normativa que resulte d'aplicació, les persones titulars de les explotacions del sector agrari o persones o entitats en les quals aquestes deleguen, quan contracten treballadors i treballadores temporals, consolidats o no consolidats, deuran:

1. Entregar a cada persona contractada, en el moment de la contractació, informació sobre les mesures preventives específiques per a reduir el risc de contagi contra el coronavirus i informació que les seues dades de caràcter personal necessaris per a garantir la traçabilitat seran emmagatzemats. La informació ve referida en l'annex I, i serà traduïda a l'idioma que puga entendre la persona contractada.

2. Recollir diàriament les dades referides en l'annex II: la relació de les persones temporals agràries que treballen cada explotació de la seua propietat o ús, juntament amb la informació que permeta la traçabilitat en cas de brot i facilite així l'estudi de casos i/o contactes i les mesures preventives necessàries. Les relacions diàries de les persones temporals contractades estaran a la disposició de les autoritats municipals, autonòmiques i estatals, almenys fins a un mes després de finalitzada la campanya corresponent.



Apartat tercer. Remissió de la informació a l'administració sanitària



Les persones titulars de les explotacions del sector agrari o persones o entitats en les quals aquestes deleguen remetran les corresponents relacions diàries de les persones temporals contractades (model de l'Annex II emplenat) a la Unitat de Salut Laboral del Centre de Salut Pública corresponent al municipi on es trobe l'explotació agrària principal o tinga el seu domicili la persona o entitat a requeriment del Centre de Salut Pública. La relació d'aquestes Unitats i forma de contacte pot veure's en l'Annex III d'aquesta resolució.

La remissió de la informació ha de fer-se, preferiblement per correu electrònic, dins de les 24hs següents al requeriment que es realitze per part del Centre de Salut Pública corresponent.



Apartat quart. Comissió Tècnica de seguiment de les mesures per a la prevenció i control de la Covid-19 en el sector agrari

Es crea la comissió tècnica de seguiment de les mesures per a la prevenció i control de la Covid-19 en el sector agrari, que vetlarà pel correcte funcionament de les mesures previstes en la present resolució.





Apartat cinqué. Composició de la comissió tècnica de seguiment de les mesures per a la prevenció i control de la Covid-19 en el sector agrari

La comissió tècnica de seguiment de les mesures per a la prevenció i control de la Covid 19 en el sector agrari, estarà composta per:

– Una persona designada per la Direcció General de Salut Pública i Addiccions.

– Una persona designada per la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica.

– Una persona representant de l'Administració laboral designada per la Inspecció de Treball i Seguretat Social i Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (INVASSAT) de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball.

– Una persona representant de cada Diputació provincial i de la Federació Valenciana de municipis i províncies.

– Una persona designada per cadascun de les Organitzacions agràries, empresarials, sindicals.

– Una persona designada pels agents socials que atenen les persones migrants.

A més, en les reunions de treball podran participar entitats o persones que la comissió considere rellevants en funció del tema del qual es tracte.



Apartat sisé. Funcions de la comissió tècnica de seguiment de les mesures per a la prevenció i control de la Covid-19 en el sector agrari



Són funcions de la Comissió Tècnica:

a) Estudiar les necessitats i propostes preventives contra de la Covid-19 dirigides al sector agrari amb la finalitat de reduir el risc de contagi en les persones que treballen en les campanyes temporals.

b) Aportar informació rellevant per a la presa de decisions, com el mapatge de les zones de major afluència de treballadors i treballadores temporers i temporeres i calendaris de les principals activitats.



c) Coordinar de tots els actors implicats per a establir mesures preventives.

d) Seguir i avaluar les mesures preventives laborals i socials que es posen en funcionament.

e) Fomentar la participació i la coordinació entre tots els actors implicats.



Apartat seté. Règim sancionador

Els incompliments de la comunicació de la informació continguda en la present resolució o sobre la veracitat d'aquesta, quan constituïsquen infraccions administratives previstes en la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, o en la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, seran sancionats conforme al que es preveu en aquestes normes i al Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19, corresponent la instrucció i resolució als departaments competents en matèria de sanitat, conforme als seus procediments específics i sense perjudici de les conseqüències previstes en l'article 69.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.





Apartat huité. Efectes de la resolució

Les mesures recollides en aquesta resolució seran objecte de publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, produiran efectes des de la seua publicació, i el seu caràcter i duració és el mateix que el fixat en l'Acord de 19 de juny, del Consell, sobre mesures de prevenció contra la Covid-19.

S'adverteix que la present resolució posa fi a la via administrativa podent interposar-se recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seua notificació, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en els articles 10.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.



València, 1 de setembre de 2020.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico. La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica: Mireia Mollá Herrera

ANNEX I

Protecció de la salut de les persones que treballen en el sector agrari contra la Covid-19



Recomanacions i garanties establides per a la persona empleada:



1. Ha de rebre informació en relació amb els riscos derivats del coronavirus i les mesures preventives, a través de l'empresa i que es garantisca l'accés a màscares i als materials necessaris per a la correcta higiene de mans.

2. Mantinga la distància entre persones d'aproximadament 1,5 metres i utilitze màscara per a desplaçar-se al treball i durant aquest. Si comparteix el vehicle amb altres persones, ha d'extremar les mesures de neteja i desinfecció d'aquest.

3. Extreme les mesures d'higiene personal, especialment la rentada de mans amb aigua i sabó abans de beure, menjar o fumar, es prohibeix fumar si no es manté una distància de dos metres amb altres persones. Evitar tocar-se la cara, el nas i els ulls o altres objectes com el telèfon mòbil. Cobrisca's la boca en tossir o esternudar amb el colze o amb un mocador d'un sol ús i tire'l després del seu ús.

4. En les zones en les quals no siga possible llavar-se les mans utilitze gel amb solució hidro-alcohòlica o tovalloletes desinfectants o sabonoses.

5. Ha de conéixer que entre els principals símptomes de la malaltia estan la febre, tos i dificultat respiratòria. En cas de tindre símptomes en el seu domicili no ha d'acudir al centre de treball. Ha d'aïllar-se de manera immediata, contactar amb el telèfon d'informació de Coronavirus 900 300 555, o amb el seu centre d'atenció primària o bé telefonant al 112 i seguir les seues instruccions. Després ha d'avisar a l'empresa.

6. Li interessa saber que si està malalt o necessita aïllament preventiu per ser contacte estret d'un cas té dret a baixa laboral per incapacitat temporal (IT), que li expediran en el centre de salut que li corresponga i li servirà per a aconseguir una prestació econòmica pels dies que no puga treballar. En aqueix temps estarà obligat a seguir les indicacions d'aïllament, per a evitar contagiar a altres persones.



7. Ha de saber que si els símptomes s'inicien en el treball ha d'informar ràpidament el seu responsable directe, evitant el contacte amb altres treballadors. La persona amb símptomes utilitzarà una màscara, i informarà sobre els treballadors amb els quals haja estat en contacte.

8. Ha de col·laborar en les activitats preventives, incloses evitar en la mesura del possible coincidir amb altres persones en espais xicotets i les de manteniment de la neteja i desinfecció d'instal·lacions, equips i vehicles, prestant especial atenció a les superfícies de contacte.

9. Autoritze la recollida de dades que seran emmagatzemats i, en cas de necessitat, traslladats a les autoritats competents per a ser utilitzats per a permetre la traçabilitat del brot i facilitar l'estudi de casos i/o contactes.





ANNEX II

Protecció de la salut de les persones que treballen en el sector agrari contra la Covid-19



Informació mínima a la disposició de les autoritats i per a la remissió a l'Administració sanitària



MODEL

Municipi:

Explotació:

Cultiu:

Nom del propietari o de la persona o entitat:

Forma de contacte (telèfon, adreça,...):

Dates previstes d'inici i fi de la campanya:





Relació diària de les persones temporals agràries que treballen en l'explotació o entitat



Dia 1r. Data:



Relació de treballadors i treballadores contractats:



Nom i cognoms Forma de contacte o localització (telèfon, adreça,..) Número d'identificació (DNI/NIF; núm. de passaport, núm. de targeta sanitària,…) Lloc d'allotjament





Dia 2n. Data:



Dia 3r. Data:



Dia 4t. Data:

Mapa web