Ficha docv

Ficha docv









CORRECIÓ d'errors de la Resolució d'1 de setembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es deixa sense efectes la Resolució de 30 d'agost de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la s'acorda mesures addicionals en el municipi de Benigànim durant 14 dies naturals comptats a partir del dia de la publicació d'aquesta resolució, com a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 que viu en l'actualitat la localitat, i s'estableixen noves mesures en el referit municipi. [2020/7028]

(DOGV núm. 8898 de 04.09.2020) Ref. Base de dades 006835/2020




Amb data 1 de setembre de 2020 es va publicar en el Diari Oficial de la Generalitat València, la Resolució d'1 de setembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es deixa sense efectes la Resolució de 30 d'agost de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la s'acorda mesures addicionals en el municipi de Benigànim durant 14 dies naturals comptats a partir del dia de la publicació d'aquesta resolució, com a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 que viu en l'actualitat la localitat, i s'estableixen noves mesures en el referit municipi.

Per Interlocutòria del Jutjat contenciós administratiu núm. 5 de València, de data 3 de setembre de 2020, s'acorda la ratificació judicial de les mesures adoptades per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, en la Resolució d'1 de setembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es deixa sense efecte la resolució de 30 d'agost de 2020 i s'estableixen noves mesures en el municipi de Beniganim.

Aquest Interlocutòria ordena a l'administració sol·licitant, que procedisca a la publicació immediata de la resolució amb la deguda expressió dels recursos que contra aquesta procedisquen.



En virtut d'això, de conformitat amb la Interlocutòria del Jutjat contenciós administratiu núm. 5 de València, de data 3 de setembre de 2020, omés per error l'expressió dels recursos pertinents, la Resolució d'1 de setembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, queda de la següent manera:



«RESOLUCIÓ d'1 de setembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es deixa sense efectes la Resolució de 30 d'agost de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la s'acorda mesures addicionals en el municipi de Benigànim durant 14 dies naturals comptats a partir del dia de la publicació d'aquesta resolució, com a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 que viu en l'actualitat la localitat, i s'estableixen noves mesures en el referit municipi.



Antecedents de fet



Amb data 31 d'agost de 2020, es va publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana núm. 8894, la Resolució de 30 d'agost de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la s'acorden mesures addicionals en el municipi de Benigànim durant 14 dies naturals comptats a partir del dia de la publicació d'aquesta resolució, com a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 que viu en l'actualitat la localitat.

D'aquesta resolució es va sol·licitar per l'Advocacia de la Generalitat, la ratificació judicial prevista en el paràgraf 2n de l'article 8.6 de Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Amb data d'1 de setembre de 2020, el Jutjat contenciós administratiu núm. 3 de València, dicta Interlocutòria disposant que «no és procedent ratificar la resolució de 30 d'agost de 2020 acordant les mesures de confinament de la població de Benigànim».



Davant aquesta resolució judicial i en compliment de la mateixa es fa necessari acatar la referida Interlocutòria deixant sense efecte la Resolució de 30 d'agost de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública en els termes que es va dictar.

No obstant això a això, atés que la situació en el municipi de Benigànim requereix mesures excepcionals, es fa necessari, amb la finalitat de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deterioració, adoptar una nova resolució contenint les precisions del referit acte en relació a les mesures amb la finalitat de controlar la malaltia transmissible per Covid-19.



Fonaments de dret



1. La Generalitat, mitjançant la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11 a) de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.

2. La Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix en l'article 1 que «amb la finalitat de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deterioració, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat», i en l'article 3, més en concret, que «amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb aquests i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible».



3. La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, General de Salut Pública, per part seua, estableix en l'article 54.1 que «sense perjudici de les mesures previstes en la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, amb caràcter excepcional, i quan així ho requerisquen motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'Administració general de l'Estat i les de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, en l'àmbit de les seues competències respectives, podran adoptar les mesures que siguen necessàries per a assegurar el compliment de la llei», i en l'apartat 2, que «en particular, sense perjudici del qual preveu la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, l'autoritat competent podrà adoptar, mitjançant una resolució motivada, les següents mesures:

a) La immobilització i, si és procedent, el decomís de productes i substàncies.

b) La intervenció de mitjans materials o personals.

c) El tancament preventiu de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries.

d) La suspensió de l'exercici d'activitats.

e) La determinació de condicions prèvies en qualsevol fase de la fabricació o comercialització de productes i substàncies, així com del funcionament de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries a què es refereix aquesta llei, amb la finalitat de corregir les deficiències detectades.

f) Qualsevol altra mesura ajustada a la legalitat vigent si hi ha indicis racionals de risc per a la salut, inclosa la suspensió d'actuacions d'acord amb el que estableix el títol II d'aquesta llei».



En l'apartat 3 de l'esmentat precepte s'estableix: «Les mesures s'adoptaran prèvia audiència dels interessats, excepte en cas de risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, i la seua duració no excedirà del temps exigit per la situació de risc que les va motivar. Les despeses derivades de l'adopció de mesures cautelars previstes en el present article aniran a càrrec de la persona o empresa responsable».



4. L'article 26.1 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu: «En cas que existisca o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries adoptaran les mesures preventives que estimen pertinents, com la confiscació o immobilització de productes, suspensió de l'exercici d'activitats, tancaments d'empreses o les seues instal·lacions, intervenció de mitjans materials i personals i totes les altres que es consideren sanitàriament justificades».

5. L'article 83.2 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, estableix: «Així mateix, les activitats públiques i privades que, directament o indirectament, puga derivar-se un risc per a la salut i seguretat de les persones, incloses les de promoció i publicitat, se sotmetran a les mesures d'intervenció que reglamentàriament s'establisquen».

I l'article 86.2.b de l'esmentada Llei de Salut de la Comunitat Valenciana, de regulació de les mesures especials cautelars i definitives, assenyala: «Quan l'activitat exercida poguera tindre una repercussió excepcional i negativa en la salut, les autoritats públiques sanitàries, a través dels seus òrgans competents en cada cas, podran procedir a l'adopció de les mesures especials que siguen necessàries per a garantir la salut i seguretat de les persones, que tindran caràcter cautelar o, després del corresponent procediment contradictori, caràcter definitiu.



Sense perjudici del que es disposa en la normativa bàsica estatal, les mesures que pot utilitzar l'Administració seran, entre altres, les següents:

a) El tancament d'empreses o les seues instal·lacions.

b) La suspensió de l'exercici d'activitats.

(...)».



6. L'Acord de 19 de juny de 2020, del Consell, sobre mesures de prevenció enfront de la Covid-19, assenyala que cap l'adopció de mesures extraordinàries en salvaguarda de la salut pública a causa de la pandèmia per coronavirus SARS-CoV2 per part de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública. De manera exacta l'Acord disposa:



«Seté. Seguiment

Les mesures preventives recollides en aquest acord seran objecte de seguiment per a garantir la seua adequació a la situació epidemiològica i sanitària. A aquest efecte, podran ser modificades o suprimides mitjançant acord del Consell o resolució de la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

Així mateix, correspon a la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació del present acord i establir, d'acord amb la normativa aplicable i a la vista de l'evolució de la situació sanitària, totes aquelles mesures addicionals o complementàries que siguen necessàries».



Els informes aportats pel Centre de Salut Pública de Xàtiva-Ontinyent, l'informe de la Subdirectora General d'Epidemiologia i Vigilància de la Salut i Sanitat Ambiental, i la proposta de la directora general de Salut Pública i Addiccions, evidencien que des del 20 de juliol (setmana 30) fins al 30 d'agost de 2020, s'han detectat 99 casos, 11 vegades més que en la fase inicial de l'epidèmia, amb una tendència creixent exponencial de casos en les tres últimes setmanes i la pèrdua de traçabilitat de gran part dels nous casos. En els dos últims dies, s'han detectat ja 12 nous casos. Comparativament la incidència per 100.000 habitants, és de 1.059,67, 10 vegades superior a la incidència del Departament Xàtiva-Ontinyent, que és de 116,85, així com molt superior a la de la Comunitat Valenciana que és de 63,77 i a la d'Espanya que és 105,05. Així mateix, l'extensió de la infecció en els municipis veïns pels moviments naturals de la població per proximitat, ha ocasionat que en municipis sense incidència en la setmana 35 s'hagen diagnosticat casos Covid-19. Així a Bellús s'han detectat 4 casos, a Quatretonda 5 casos, en Pobla del Duc 2 casos i a Alfarrasí 3 casos.



El Pla de resposta primerenca en un escenari de control de la pandèmia per Covid-19, del Ministeri de Sanitat, acordat en Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut el 16 de juliol de 2020, estableix que després de l'avaluació de risc, si la situació epidemiològica pateix un agreujament o les capacitats de resposta es veuen superades, en els supòsits de transmissió comunitària no controlada, s'han d'adoptar les mesures que siguen necessàries per al control de la propagació en l'àmbit local i les mesures addicionals que es recomanen són, entre altres:



• Recomanació de limitar de la mobilitat.

• Reforç de les mesures per a controlar la mobilitat (transport, Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat).

• Recomanació de relacionar-se en grups reduïts (< 10 persones).

• Tancament d'establiments amb elevada assistència de persones o activitats d'alt risc.

• Cancel·lació d'esdeveniments amb una elevada concentració de persones.



Seguint la proposta de l'informe de la directora general de Salut Pública i Addicions de data 1 de setembre de 2020, així com les pautes establides en la Interlocutòria d'1 de setembre del Jutjat contenciós administratiu núm. 3 de València, la present resolució aclareix expressament que s'acorda un confinament perimetral, no domiciliari, per a limitar la possible transmissió del virus a altres municipis de la comarca. Així mateix se suspenen activitats que normalment suposen l'aglomeració o la proximitat de moltes persones. S'estableix un aforament màxim per a les activitats de culte, així com un màxim de persones per a reunions familiars i socials.

En conseqüència, de conformitat amb l'article 81.1 b) de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, resolc:



Primer

Deixar sense efecte la Resolució de 30 d'agost de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la s'acorda mesures addicionals en el municipi de Benigànim durant 14 dies naturals comptats a partir del dia de la publicació d'aquesta resolució, com a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 que viu en l'actualitat la localitat.



Segon

Acordar amb caràcter transitori les següents mesures addicionals en el municipi de Benigànim (València) durant un període de 14 dies naturals comptats a partir de la data de publicació de la present resolució:

1. El confinament perimetral del municipi de Benigànim, restringint l'entrada i eixida de persones d'aquest, excepte en el cas de desplaçaments d'entrada i eixida justificats que es produïsquen per algun dels següents motius:

a) Assistència a centres, serveis i establiments sanitaris.

b) Compliment d'obligacions laborals, professionals, empresarials o legals.

c) Retorn al lloc de residència habitual.

d) Assistència i cura a persones majors, menors, dependents, persones amb discapacitat o persones especialment vulnerables.

e) Causa de força major o situació de necessitat.

f) Qualsevol altra activitat d'anàloga naturalesa.

La circulació per carretera i vials que transcórreguen o travessen el territori d'aquest municipi estarà permesa, sempre que tinguen origen i destinació fora d'aquest.

Es permet la circulació de persones residents dins del nucli de població afectat, si bé es desaconsellen els desplaçaments i la realització d'activitats no imprescindibles.

2. La suspensió de l'activitat dels següents establiments i espais:

a) Centre Social, casinos, clubs i establiments d'anàloga naturalesa.

b) Centres de dia per a persones majors i altres col·lectius de caràcter social.

c) Bars, restaurants i altres establiments d'oci del municipi, llevat que en els mateixos es preste el servei de servei de menjars per a portar o a domicili.

d) Gimnasos i centres esportius de tota mena.

e) Parcs i jardins.



3. La suspensió de les activitats i espectacles esportius amb assistència de públic.



4. L'assistència a llocs de culte no podrà superar un terç de l'aforament. L'aforament màxim haurà de publicar-se en lloc visible de l'espai destinat al culte. S'haurà de garantir la distància mínima interpersonal de 1,5 metres i l'ús de màscara.



5. La limitació de l'assistència a vetles amb un límit a cada moment de quinze persones en espais a l'aire lliure o deu en espais tancats, siguen o no convivents. La participació en la comitiva per a l'enterrament o comiat per a cremació de la persona morta es restringeix a un màxim de quinze persones, entre familiars i afins, a més de, en el seu cas, el ministre de culte o persona assimilada de la confessió respectiva per a la pràctica dels ritus funeraris de comiat del difunt.

6. La suspensió de l'activitat educativa i formativa presencial en tots els centres i etapes, cursos i nivells d'ensenyament, així com a les escoles infantils.

7. L'establiment d'un màxim de fins a 10 persones per grup, en reunions familiars o socials.



Tercer

En tot el no previst en aquesta resolució, i en el que siga compatible amb ella, seran aplicable, en l'àmbit territorial del municipi de Benigànim, les mesures que, amb caràcter general, s'estableixen en la Resolució de 17 d'agost de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per a l'adopció de les mesures establides en l'acord del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, sobre mesures de prevenció enfront de la Covid-19.



Quart

Donar trasllat de la present resolució a l'Advocacia General de la Generalitat amb vista a sol·licitar la ratificació judicial prevista en el paràgraf 2n de l'article 8.6 de Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



Cinqué

Donar trasllat de la present resolució a la Delegació del Govern, a l'Ajuntament de Benigànim i als ajuntaments limítrofs, a l'efecte de recaptar la seua cooperació i col·laboració, en el seu cas, a través dels cossos i forces de seguretat i de la policia local, per al control i aplicació de les mesures adoptades.



La present resolució posa fi a la via administrativa i es podrà interposar recurs potestatiu de reposició previ al contenciós administratiu, en el termini d'un mes davant la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions, o bé, recurs contenciós administratiu, que haurà de presentar-se en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 29/1998. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.





València, 1 de setembre de 2020. – La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico».





València, 3 de setembre de 2020.- La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.



Mapa web