Ficha docv

Ficha docv









DECRET 145/2020, de 25 de setembre, del Consell, de regulació del procediment d'acreditació per a la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà per part de infermeres i infermers en la Comunitat Valenciana [2020/7947]

(DOGV núm. 8916 de 30.09.2020) Ref. Base de dades 007575/2020




El Reial decret legislatiu 1/2015, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris, va establir en el seu article 79.1 la possibilitat de les infermeres i dels infermers d'indicar, usar i autoritzar la dispensació tant de medicaments com de productes sanitaris, tant de manera autònoma en relació amb els medicaments no subjectes a prescripció mèdica i els productes sanitaris relacionats amb el seu exercici professional, com,prèvia regulació pel Govern, respecte de determinats medicaments subjectes a prescripció mèdica. En aquest últim cas, la competència per a la indicació, ús i autorització de la dispensació es va referir al marc dels principis de l'atenció integral de salut i a l'objectiu de garantir la continuïtat assistencial, i s'exigia com a requisit previ l'aplicació de protocols i guies de pràctica clínica i assistencial, que hauran de ser elaborats i acordats conjuntament per les organitzacions col·legials mèdiques i infermeres i validats per l'òrgan corresponent del ministeri competent en sanitat. Així mateix, aquesta segona forma d'exercici de la competència per a la indicació, ús i autorització de la dispensació, que abasta l'àmbit de les cures tant generals com especialitzats, implicava la fixació, novament amb participació de les organitzacions col·legials mèdiques i infermeres, dels criteris generals, requisits específics i procediments per a la seua acreditació professional.



En desenvolupament d'aquella previsió, el Reial decret 954/2015, de 23 d'octubre, pel qual es regula la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà per part dels infermers, modificat pel Reial decret 1302/2018, de 22 d'octubre, en execució de la Sentència del Tribunal Constitucional 76/2018, de 5 de juliol de 2018, dictada en el conflicte positiu de competències número 1866-2016, va establir que correspon a la persona titular de l'òrgan competent de la comunitat autònoma respectiva atorgar l'acreditació de les infermeres i dels infermers responsables de cures generals i de cures especialitzades, per a la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà amb subjecció als requisits i el procediment regulats en el Reial decret. Així mateix, la nova redacció de l'article 10 del Reial decret 954/2015, va establir que el procediment per a l'acreditació de les infermeres i dels infermers, el regularan les comunitats autònomes en l'àmbit de les seues competències.



Aquesta norma s'aprova amb la fi de regular el procediment d'acreditació per a la indicació, l'ús i l'autorització de la dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà, en l'àmbit de les cures generals i de les cures especialitzades, de les infermeres i els infermers que presten serveis en els centres, serveis i establiments sanitaris públics i privats de la Comunitat Valenciana. En el marc de l'exercici per l'Administració General de l'Estat de la seua competència exclusiva en matèria de bases i coordinació general de la sanitat, d'acord amb l'article 149.1.16a de la Constitució, i en ús de l'habilitació normativa competencial de desenvolupament i execució en matèria de sanitat i procediment administratiu continguda tant en els articles 49.1.3 i 54 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, com en l'article 10 del Reial decret 954/2015,



Amb caràcter inicial i addicional a la regulació procedimental d'aquest decret, es va dictar per la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, en 1 de juliol de 2019, resolució per la qual s'acordava l'acreditació per a la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà, en l'àmbit de les cures generals, de les infermeres i dels infermers amb una experiència professional mínima d'un any en centres, serveis i institucions sanitàries de gestió directa dependents de la conselleria competent en sanitat i adscrits a aquesta.

S'estima procedent efectuar una regulació del procediment general d'acreditació en la matèria, que no es limitarà a constatar el compliment del requisit temporal objectiu consistent a comptar amb una experiència professional mínima d'un any en l'àmbit esmentat, sinó que habilitarà les vies escaients per a realitzar també l'acreditació de les infermeres i dels infermers del sector privat, així com d'aquelles persones l'habilitació de les quals per a exercir la competència per a la indicació, ús i autorització de la dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà derive de la superació del curs d'adaptació a què fa referència, com un eventual requisit d'acreditació, el Reial decret 954/2015. Es pretén així donar resposta a la necessitat de regulació d'un procediment d'acreditació respecte dels professionals les dades dels quals no estiguen en poder de l'Administració actuant, de manera que la seua relació amb aquesta ha d'articular-se de manera específica.



Això sense perjudici que les infermeres i els infermers que són o han sigut empleats públics, igual que els qui s'incloguen en la resolució inicial d'acreditació, i que amb posterioritat a aquesta complisquen l'esmentat requisit temporal, o desenvolupen o hagen desenvolupat la seua activitat en l'àmbit de les cures especialitzades, obtinguen també acreditació en virtut de les determinacions contingudes en aquest decret.



Aquest decret s'adequa als principis de bona regulació establits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La necessitat d'aquesta disposició es fonamenta en l'existència d'un mandat bàsic estatal de desenvolupar i disposar en l'àmbit autonòmic valencià d'un procediment d'acreditació general referit a la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà per part de les infermeres i dels infermers.



A això s'uneix el fet que aquesta iniciativa normativa compleix amb el principi d'eficàcia, ja que satisfà raons d'interés general, atés que en desenvolupament de les determinacions del Reial decret 954/2015 es tracta de garantir tant l'aplicació del principi d'atenció sanitària integral en espais compartits per professionals de diferents categories, i destaca en aquest sentit la prestació assistencial en l'àmbit de l'atenció primària, com l'establiment d'organitzacions multiprofessionals en les quals el treball en equip i l'exercici de les respectives competències professionals resulten una realitat efectiva. En aquest sentit, com posa de manifest la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries, el principi d'atenció sanitària integral esmentat «suposa la cooperació multidisciplinària, la integració dels processos i la continuïtat assistencial, i evita el fraccionament i la simple superposició entre processos assistencials atesos per diferents títols o especialistes» en l'equip de professionals, com a unitat bàsica d'estructuració en les organitzacions assistencials per a la prestació efectiva i eficient dels serveis que els són requerits.



S'ha tingut en compte el principi de proporcionalitat, i aquesta norma s'ha limitat a regular els aspectes estimats imprescindibles quant al procediment administratiu desenvolupat, atenent, a més, l'objectiu prioritari que la seua aplicació responga als principis de racionalitat, agilitat, simplificació i menor cost possible respecte del col·lectiu professional destinatari d'aquest.

Ha regit igualment en el procés d'elaboració d'aquesta norma el principi de seguretat jurídica, ja que aquest decret resulta plenament coherent amb el marc jurídic vigent, respectant l'ordre constitucional de distribució de competències entre l'Estat i les comunitats autònomes i enquadrant-se en les competències atribuïdes per l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana a la Generalitat en matèria de sanitat. El desenvolupament del mandat estatal en la matèria s'ha realitzat amb la finalitat d'aconseguir facilitar l'enteniment de la norma, a fi de possibilitar la participació activa de tots aquells col·lectius que pogueren incloure persones destinatàries del procediment regulat en aquesta.



D'aquesta manera s'ha complit, així mateix, el principi de transparència, la justificació de la qual es troba clarament definida en el text d'aquest preàmbul, i s'han observat els tràmits que regulen tant la normativa en matèria de procediment administratiu comú, com el decret sobre la forma, estructura i procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat i, en particular, la normativa en matèria de transparència, accés a la informació pública i bon govern, respectant en igual mesura la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal.



Finalment, quant al principi d'eficiència, com ja s'ha exposat, aquest procediment persegueix establir una via d'acreditació racional, àgil, simple i poc onerosa per a les persones interessades i per als recursos públics. Per aquest motiu, en aplicació del principi de celeritat contingut en l'article 71.1 de la Llei 39/2015, s'ha establit la realització de l'acreditació d'ofici respecte de les infermeres i els infermers en tots aquells supòsits en què resulta factible, i la tramitació d'un procediment electrònic per a aquells altres que no es puga fer efectiva d'aquesta manera, tot això tenint en compte les dades de què disposa l'Administració en relació amb aquest col·lectiu i el mandat de la mencionada llei, destinat a evitar càrregues administratives innecessàries en relació amb la presentació de dades o documentació.



Cal assenyalar que aquesta disposició s'adopta en desenvolupament de la previsió de l'article 10 del Reial decret 954/2015, de 23 d'octubre, pel qual es regula la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà per part dels infermers.



D'altra banda, ha de tindre's en compte que la plena efectivitat de la seua aplicació es troba supeditada al desenvolupament del capítol III del Reial decret 954/2015, de 23 d'octubre, sobre l'elaboració i validació de protocols i guies per a la pràctica clínica i assistencial. No obstant això, atés que el disseny d'aquestes guies i protocols es troba en fase de desenvolupament per la Comissió Permanent de Farmàcia del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de salut, i que el Reial decret 954/2015, de 23 d'octubre, permet el desenvolupament d'aquesta competència professional que ja s'ha regulat i estan exercint els infermers i les infermeres d'altres comunitats autònomes, no sembla raonable retardar per més temps el desenvolupament d'aquesta en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Per tot això, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, prèvia negociació en la Mesa Sectorial de Sanitat, oït el Consell Jurídic Consultiu i prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 25 de setembre de 2020,





DECRETE



Capítol I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

Aquest té per objecte regular el procediment d'acreditació per a la indicació, ús i autorització de la dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà de les infermeres i dels infermers en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Àmbit d'aplicació

1. L'àmbit d'aplicació objectiu d'aquesta norma és l'acreditació de les infermeres i els infermers, de conformitat amb els articles 2 i 3 del Reial decret 954/2015, de 23 d'octubre, per a la indicació, ús i autorització de dispensació dels medicaments i productes sanitaris d'ús humà següents:

a) De forma autònoma, els medicaments no subjectes a prescripció mèdica i els productes sanitaris d'ús humà relacionats amb l'exercici de la professió infermera.

b) En desenvolupament de les actuacions col·laboratives, els medicaments subjectes a prescripció mèdica determinats en els protocols i guies de pràctica clínica i assistencial aprovats per l'òrgan corresponent del ministeri competent en sanitat, en el marc dels principis d'atenció integral de la salut i amb l'objecte de garant hissar la continuïtat assistencial.

2. Aquest decret serà aplicable a les infermeres i els infermers que complisquen els requisits per a obtindre l'acreditació i presten o hagen prestat serveis, en l'àmbit de les cures generals, en el de les cures especialitzades o en ambdós, en els sectors tant públic com a privat de la Comunitat Valenciana.

a) S'entendrà que el sector públic inclou, a aquest efecte:

1r Els centres, serveis i establiments incardinats en els departaments de salut en règim de gestió directa del sistema valencià de salut.



2n Aquells en què la prestació sanitària es realitze en règim de concessió administrativa, respecte del personal no integrat en la concessió, la direcció de la qual siga ocupada per la persona comissionada de la conselleria competent en sanitat.

3r Els consorcis hospitalaris del sistema valencià de salut.

4t Els serveis centrals i les direccions territorials de la conselleria competent en sanitat.

5é Qualsevulla entitats de titularitat pública amb personalitat jurídica pròpia adscrites a la conselleria competent en sanitat.

6é Qualsevulla entitats de titularitat pública amb personalitat jurídica pròpia alienes a la conselleria competent en sanitat.

b) A l'efecte d'aquest decret exclusivament, es considerarà com a sector privat:

1r Els centres, serveis i establiments gestionats per ens titulars de contractes de gestió del servei públic sanitari en règim de concessió administrativa en els departaments de salut del sistema valencià de salut.



2n Els centres sanitaris concertats per la conselleria competent en sanitat.

3r Els centres, serveis o establiments sanitaris de titularitat privada, degudament autoritzats per la conselleria competent en sanitat i inscrits en el registre autonòmic de la Comunitat Valenciana de conformitat amb la normativa d'aplicació, que contracten a professionals per compte d'altri.

4t Les i els professionals que exerceixen la seua activitat per compte propi, amb l'oportuna autorització sanitària de la conselleria competent en sanitat, i també inscripció en el registre procedent d'acord amb la normativa d'aplicació.

3. L'àmbit d'aplicació territorial d'aquest decret és la Comunitat Valenciana, sense perjudici de l'eficàcia territorial conferida a l'acreditació emesa després de la tramitació del procediment que es regula en aquest.



Article 3. Requisits per a obtindre l'acreditació

Els requisits que han de reunir les infermeres i els infermers per a obtindre l'acreditació per a la indicació, ús i autorització de la dispensació de medicaments i de productes sanitaris d'ús humà són, de conformitat amb l'article 9 del Reial decret 954/2015, de 23 d'octubre, els següents:

1. En l'àmbit de les cures generals:

a) Estar en possessió del títol de grau en Infermeria, de diplomatura en Infermeria o d'Ajudant Tècnic Sanitari, o equivalent.

b) Complir amb un d'aquests requisits:

1r Acreditació d'una experiència professional mínima d'un any com a infermera o infermer.

2n Superació d'un curs d'adaptació adequat, oferit de manera gratuïta per la conselleria competent en matèria de sanitat, segons la regulació establida a aquest efecte.

2. En l'àmbit de les cures especialitzades:

a) Estar en possessió del títol de grau en Infermeria, de diplomatura en Infermeria o d'Ajudant Tècnic Sanitari, o equivalent.

b) Estar en possessió del títol d'Infermera o Infermer Especialista a què fa referència l'article 1 del Reial decret 450/2005, de 22 d'abril, sobre especialitats d'infermeria, en relació amb aquelles previstes en el seu article 2.

c) Complir amb un d'aquests requisits:

1r Acreditació d'una experiència professional mínima d'un any com infermera o infermer especialista.

2n Superació d'un curs d'adaptació adequat, oferit de manera gratuïta per la conselleria competent en matèria de sanitat, segons la regulació establida a aquest efecte.



Article 4. Competències en matèria d'acreditació

L'atorgament de l'acreditació infermera per a la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà, correspon, amb subjecció a les previsions contingudes en aquest decret, a la persona titular de la conselleria competent en sanitat.





Capítol II

Procediment d'acreditació



Article 5. Iniciació del procediment

1. El procediment d'acreditació per a la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà per part de les infermeres i els infermers, tant en l'àmbit de les cures generals com en el de les cures especialitzades, en la Comunitat Valenciana s'iniciarà:

a) D'ofici, en el supòsit de les infermeres i els infermers respecte dels qui l'administració actuant tinga constància del compliment, almenys, d'un dels requisits següents:

1r El compliment del requisit de l'experiència professional mínima d'un any, per haver-se produït la seua prestació de serveis en el sector públic a què es refereix, a aquest efecte, l'article 2, en el seu apartat 2.a 1r, 2.a) 2n, 2.a) 3r i 2.a) 4t.

2n La superació del corresponent curs d'adaptació.

b) A sol·licitud de persona interessada, quan aquesta siga una infermera o un infermer amb una experiència professional mínima d'un any i preste o haja prestat serveis en l'àmbit previst en els apartats 2.a) 5é, 2.a) 6é i 2.b) de l'article 2.

2. Quan el procediment s'inicie a sol·licitud de persona interessada, aquesta haurà de presentar la sol·licitud que es troba disponible en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat https://sede.gva.es, en la pàgina web de la conselleria amb competències en sanitat www.san.gva.es, i en la guia PROP de la Generalitat www.prop.gva.es, per si mateixa o a través de qui li represente legalment.

Per a això, haurà de disposar de signatura electrònica avançada, mitjançant el certificat reconegut bé a les entitats o bé a les persones, i podrà utilitzar qualsevol sistema de signatura electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat, https://sede.gva.es/va/web/sede_electronica/sede_certificados

3. A la sol·licitud d'acreditació s'haurà d'acompanyar la documentació següent:

a) Totes les persones sol·licitants, fotocòpia compulsada del títol de grau en Infermeria, de diplomatura en Infermeria o d'Ajudant Tècnic Sanitari, o equivalent.

b) Les persones la sol·licitud de les quals es referisca a l'acreditació en l'àmbit de les cures especialitzades d'infermeria, a més, fotocòpia compulsada del títol d'Infermera o Infermer Especialista.

c) Amb caràcter general, la documentació acreditativa de posseir una experiència professional mínima d'un any com a infermera o infermer, distingint les i els professionals que desenvolupen o han desenvolupat la seua activitat laboral:

1r Por compte alié, en els centres de treball referits en els apartats 2.a) 5é, 2.a) 6é, 2.b) 1r, 2.b) 2n i 2.b) 3r de l'article 2 del decret, que l'acreditaran mitjançant l'aportació conjunta dels certificats originals següents:

a) Un certificat expedit per la institució, empresa o, en el seu cas, empreses ocupadores, on s'especifique si la prestació laboral ho va ser en règim de cures generals, de cures especialitzades o d'ambdues, i també el període concret de la prestació en aquests règims, respecte dels quals és suficient que s'acrediten períodes d'experiència professional mínima d'un any.

b) Un certificat de vida laboral expedit per l'òrgan competent de l'administració de la Seguretat Social.

En el supòsit excepcional que resulte materialment impossible presentar el certificat previst en l'apartat 3.c 1r a, per causes degudament justificades i que hauran d'acreditar-se, es tindrà en compte únicament el certificat de vida laboral previst en l'apartat 3.c 1r b, al qual s'haurà d'acompanyar una declaració responsable del temps de serveis prestats en règim de cures generals, de cures especialitzades o d'ambdues.



2n Por compte propi, que haurà d'acreditar l'esmentada experiència professional mitjançant la presentació de:

a) Una declaració responsable sobre el règim de cures d'infermeria proveïdes, generals, especialitzades o ambdues.

b) Un certificat original de vida laboral expedit per l'òrgan competent de l'administració de la Seguretat Social.

4. D'acord amb el que es disposa en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en absència d'oposició expressa per part de la persona interessada en la corresponent sol·licitud, l'òrgan gestor del procediment estarà autoritzat per a obtindre directament les dades relatives a la possessió per la persona interessada de la documentació indicada en els apartats 3.a), 3.b), 3.c.1rb i 3.c.2nb.

L'administració actuant podrà consultar o recaptar aquests documents, llevat que la persona interessada s'hi opose. En cas d'oposar-se al fet que l'òrgan gestor obtinga directament aquesta informació, haurà de manifestar-ho en la corresponent sol·licitud, quedant en l'obligació d'aportar els documents corresponents en els termes exigits per les normes reguladores del procediment, de conformitat amb l'article 16.4 de la Llei 39/2015.

5. En aquells supòsits en què es considere que es té dret a l'acreditació per a la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà, qualsevol infermera o infermer que no haja obtingut prèviament aquesta acreditació podrà dirigir-se a l'administració emprant el procediment electrònic habilitat a aquest efecte per a la tramitació del procediment d'acreditació de les infermeres i els infermers del sector privat que compleixen el requisit d'experiència professional mínima d'un any.



Article 6. Instrucció del procediment

1. Quan el procediment d'acreditació s'inicie d'ofici, es realitzarà una consulta al Registre de Llocs i Gestió de Personal per l'òrgan que exerceix les funcions en matèria de registre en la conselleria competent en sanitat.

Confirmat el requisit de l'esmentada experiència professional, es procedirà a l'emissió d'una llista i al transvasament d'aquesta informació a l'aplicació informàtica corresponent.

2. Quan el procediment s'inicie d'ofici com a conseqüència de la finalització del corresponent curs d'adaptació, l'Escola Valenciana d'Estudis de la Salut certificarà les infermeres i els infermers que han superat aquest curs, remetrà aquesta certificació, que contindrà una llista d'aquestes infermeres i aquests infermers, a la direcció general competent en personal sanitari i inclourà les dades de l'esmentada llista en l'aplicació informàtica corresponent.

3. Quan el procediment s'inicie a sol·licitud de persona interessada, es tramitarà per la direcció territorial de sanitat de la provincia que corresponga.

Les direccions territorials procediran a la revisió i comprovació dels requisits previstos en aquesta norma i emetran trimestralment una certificació, que contindrà dues llistes, una inclusiva de les infermeres i els infermers als qui correspon obtindre l'acreditació de l'òrgan competent i una altra de les persones a les quals no els correspon obtindre-la per no complir els requisits exigits.

Seguidament remetran les esmentades llistes a la direcció general competent en personal sanitari, i inclouran les seus dades en l'aplicació informàtica corresponent.



Article 7. Resolució del procediment

1. Finalitzada la instrucció del procediment, la persona titular de la conselleria competent en sanitat dictarà resolució mitjançant la qual acreditarà les infermeres i els infermers que complisquen els requisits normativament previstos per a la indicació, ús i autorització de la dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà.

2. La resolució d'acreditació especificarà si s'atorga en l'àmbit de les cures generals, de les cures especialitzades d'infermeria o d'ambdues.

3. En cas que la resolució siga denegatòria, haurà de ser motivada.



4. El termini màxim per a resoldre i comunicar la resolució serà de sis mesos.

5. D'acord amb el que es disposa en els articles 25.1.a i 24.1 de la Llei 39/2015, la falta de resolució expressa en termini tindrà caràcter desestimatori, en el cas del procediment iniciat a sol·licitud de persona interessada en aplicació de l'excepció relativa a la transferència de facultats relatives al servei públic sanitari.

6. La comunicació de la resolució es realitzarà mitjançant la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, en què figuraran en annexos separats els diferents grups d'infermeres i infermers susceptibles de l'acreditació o els seus sol·licitants mitjançant aquest procediment. Els esmentats annexos, en els quals es distingirà l'acreditació per a l'àmbit de les cures generals i per al de les cures especialitzades, es classificaran de la manera següent:

Annex I. Acreditació d'ofici de les infermeres i els infermers amb una experiència professional mínima d'un any.

Annex II. Acreditació a sol·licitud de persona interessada de les infermeres i els infermers amb una experiència professional mínima d'un any.

Annex III. Acreditació de les infermeres i els infermers que han superat el curs d'adaptació habilitant.

Annex IV. Sol·licituds d'acreditacions denegades i la seua motivació.

7. La resolució del procediment d'acreditació esgota la via administrativa.



Article 8. Revisió i revocació de l'acreditació

1. L'administració podrà verificar en qualsevol moment la veracitat de les dades i de la documentació que consten a l'administració o que s'hi aportaren, juntament amb la sol·licitud, per les infermeres i els infermers als qui s'ha atorgat l'acreditació.

2. Quan es constate la falta de concurrència dels requisits necessaris per a obtindre-la, una vegada que haja sigut instruït el corresponent procediment a aquest efecte i amb audiència de la persona interessada, l'acreditació podrà ser revisada conforme al que estableixen les normes de procediment administratiu.





Capítol III

Efectes de l'acreditació



Article 9. Efectes en el lloc de treball

L'obtenció de l'acreditació, en l'àmbit de les cures generals o especialitzades no implicarà, per si mateixa, una modificació dels seus llocs de treball, sense perjudici que puga ser valorada com a mèrit per a la provisió de llocs de treball quan així ho preveja la normativa corresponent.



Article 10. Registre de l'acreditació

1. Les acreditacions s'inscriuran en l'aplicació informàtica prevista a aquest efecte.

2. Així mateix, l'òrgan competent en matèria de personal sanitari les comunicarà al Registre Estatal de Professionals Sanitaris, per a la seua incorporació.





Disposicions Addicionals



Primera. Regulació de l'ordre de dispensació de medicaments o productes sanitaris d'ús humà en l'àmbit de les cures generals i de les cures especialitzades d'infermeria

1. Tal com estableix l'article 2 del Reial decret 954/2015, de 23 d'octubre, les infermeres i els infermers titulars de la corresponent acreditació podran indicar, usar i autoritzar la dispensació de medicaments no subjectes a prescripció mèdica i productes sanitaris d'ús humà.

Així mateix, les infermeres i els infermers que compten amb acreditació podran indicar, usar i autoritzar la dispensació de medicaments subjectes a prescripció mèdica, d'acord amb l'article 3 del Reial decret 954/2015, de 23 d'octubre. En aquest cas, la prescripció s'efectuarà de conformitat amb els protocols o guies de pràctica clínica i assistencial elaborats en el si de la Comissió Permanent de Farmàcia del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, segons l'article 6 del Reial decret 954/2015, de 23 d'octubre.

Per a desenvolupar aquesta comesa, les infermeres i els infermers que han obtingut l'acreditació d'acord amb aquest decret hauran d'emetre les corresponents ordres de dispensació per a la indicació i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà, en les condicions recollides en el paràgraf c) de l'article 1 del Reial decret 1718/2010, de 17 de desembre, sobre recepta mèdica i ordres de dispensació.

L'ordre de dispensació haurà d'incloure les dades d'identificació de la infermera o l'infermer amb acreditació prèvia per a la indicació o autorització de dispensació, el número de col·legiació o, en el cas d'ordres de dispensació del Sistema Nacional de Salut, el codi d'identificació assignat per l'autoritat competent i, si escau, l'especialitat oficialment acreditada que s'exercisca.

En el cas de medicaments subjectes a prescripció mèdica, també s'inclourà la informació corresponent al protocol o a la guia de pràctica clínica i assistencial en què es fonamenta.

2. Les infermeres i els infermers que han obtingut acreditació i que presten serveis en centres de la conselleria competent en sanitat emetran les ordres de dispensació preferentment en format electrònic, mitjançant el sistema d'informació corporatiu per a la prestació farmacèutica (GAIA), per a totes aquelles dispensacions i administracions efectuades en l'àmbit ambulatori, tant en centres sanitaris com en oficines de farmàcia o farmacioles.

Per a fer efectiva aquesta previsió en relació amb l'ordre de dispensació electrònica, la conselleria competent en sanitat durà a terme, en el termini màxim de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest decret, les adaptacions tècniques necessàries en el sistema integrat de recepta electrònica (GAIA) i les actuacions necessàries perquè les infermeres i els infermers amb acreditació que presten serveis en centres del sistema valencià públic de salut puguen disposar de certificats digitals segurs que els permeten la signatura electrònica de les ordres de dispensació electrònica.

Per a la indicació i autorització de la dispensació i per a la utilització de medicaments en els mateixos centres sanitaris podran utilitzar-se els sistemes d'informació corporatius disponibles, o establir els procediments i documentació acreditativa, que prèviament hauran de ser autoritzats per la direcció del centre i aprovats per la Comissió d'Ús Racional dels Medicaments i Productes Sanitaris o la Comissió de Farmàcia i Terapèutica Hospitalària del Departament de Salut, que estableix entre les seues funcions, respectivament, la de proposar a la direcció, per al seu obligat compliment, els procediments de sol·licitud de productes farmacèutics, distribució i utilització de productes farmacèutics en els centres d'atenció primària, i els procediments de prescripció, distribució i dispensació de medicaments en l'hospital, d'acord amb l'article 4 del Decret 118/2010, de 27 d'agost, del Consell, pel qual s'ordenen i prioritzen activitats de les estructures de suport per a un ús racional dels productes farmacèutics en l'Agència Valenciana de Salut.





Segona. Regulació de l'oferta formativa

El disseny, desenvolupament i impartició de l'oferta formativa prevista en l'article 3 d'aquest decret, que permet a les infermeres i els infermers l'adquisició de les competències sobre indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà, correspondrà a l'Escola Valenciana d'Estudis de la Salut, sense perjudici que puguen participar en el desenvolupament i impartició d'aquesta les universitats o les entitats professionals infermeres que promoguen el seu desenvolupament professional continu.

En el programa d'aquesta oferta formativa s'hauran d'incloure les competències següents, considerades necessàries perquè les infermeres i els infermers puguen obtindre acreditació per a indicar, usar i autoritzar la dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà:



a) En l'àmbit de les cures generals:

1a. Conéixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seua indicació, ús i autorització, i també els mecanismes d'acció d'aquests.



2a. Conéixer la indicació i l'ús de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.

3a. Indicació i ús dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats o efectes derivats de la seua administració i consum.



4a. Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut.

b) En l'àmbit de les cures especialitzades, a més de les competències enumerades en el paràgraf a anterior:

1a. Conéixer els principis de la indicació, ús i autorització dels diferents medicaments i productes sanitaris d'ús humà en l'àmbit de les cures especialitzades.

2a. Conéixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seua indicació, ús i autorització, i també els mecanismes d'acció d'aquests, en l'àmbit de les cures especialitzades.

3a. Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats o efectes derivats de la seua administració i consum, en l'àmbit de les cures especialitzades.

4a. Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut.



Tercera. Extensió de l'assegurança de responsabilitat civil

1. La conselleria competent en sanitat vetlarà perquè el personal inclòs en l'àmbit d'aplicació de l'apartat 2.a 1r, 2.a) 2n i 2.a) 4t de l'article 2 d'aquest decret, en l'exercici de l'activitat acreditada en aplicació d'aquest, es trobe cobert per l'assegurança de responsabilitat civil contractada per aquesta conselleria.

2. De conformitat amb el que estableix l'article 4.1 del Reial decret 954/2015, de 23 d'octubre, les persones responsables dels corresponents centres de treball, en el cas del personal inclòs en l'àmbit d'aplicació dels apartats 2.a) 3r, 2.a) 5é, 2.a) 6é, 2.b) 1r, 2.b) 2n i 2.b) 3r de l'article 2 del decret, verificaran que en l'assegurança de responsabilitat civil, aval o una altra garantia financera que done cobertura a les actuacions de les seues infermeres i infermers s'incloga la garantia de la responsabilitat derivada de la indicació, ús i autorització de la dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà.

3. De conformitat amb el que estableix l'article 4.2 del Reial decret 954/2015, de 23 d'octubre, el col·legi professional corresponent verificarà que les infermeres i els infermers que exercisquen la seua activitat per compte propi, i es troben en l'àmbit d'aplicació de l'apartat 2.b 4t de l'article 2 del decret, disposen d'una assegurança de responsabilitat civil, aval o una altra garantia financera que proporcione cobertura a l'activitat professional acreditada en virtut d'aquest decret.



Quarta. Protecció de dades de caràcter personal

El tractament, cessió, utilització i custòdia de dades personals, se subjectarà al Reglament general de protecció de dades, UE/2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, i a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i resta de normativa aplicable.



Cinquena. Incidència pressupostària

La implantació i desplegament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleria amb competències en sanitat.





Disposicions Transitòries



Primera. Acreditació prèvia d'ofici d'infermeres i infermers mitjançant resolució inicial dictada per la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública

Les infermeres i els infermers que van obtindre l'acreditació en l'àmbit de les cures generals per a la indicació, ús i autorització de la dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà mitjançant Resolució d'1 de juliol de 2019 de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, no requeriran nova acreditació en l'àmbit de les esmentades cures generals després de l'entrada en vigor d'aquest decret, entenent-se plenament vigents aquestes acreditacions prèvies a l'efecte d'aquest.



Segona. Règim transitori d'obtenció de les competències professionals infermeres sobre indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà per a l'acreditació de les infermeres i els infermers que no posseïsquen el títol de grau en Infermeria, diplomatura en Infermeria o Ajudant Tècnic Sanitari



1. De conformitat amb la disposició transitòria única del Reial decret 954/2015, de 23 d'octubre, de manera excepcional la Generalitat podrà resoldre l'acreditació de les infermeres i els infermers que, encara que no reunisquen el requisit de titulació de l'article 3.1.a d'aquest decret, prèviament a l'entrada en vigor de reial decret 954/2015 hagen desenvolupat les funcions que s'acrediten mitjançant el procediment regulat en aquest decret com a conseqüència de l'aplicació de normativa autonòmica vigent sobre la matèria.

En aquest cas, les persones interessades hauran d'acompanyar a la sol·licitud d'acreditació un certificat del corresponent servei de salut acreditatiu que:

a) Han adquirit les competències professionals indicades, segons els casos, en l'annex I del Reial decret 954/2015.

b) Compten amb una experiència professional mínima de tres mesos en l'àmbit de la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà, en l'àmbit de les cures generals o en el de les cures especialitzades.

2. En aquests casos, si no resulta acreditada l'adquisició de les competències professionals de l'annex I del Reial decret 954/2015, el departament competent en sanitat oferirà a les persones interessades l'activitat formativa prevista en l'article 3 d'aquest decret, de manera que amb la superació del curs d'adaptació adequat puguen adquirir les competències sobre indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà de l'esmenta annex.







Disposició Derogatòria



Disposició derogatòria única

Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que disposa aquest decret.





Disposicions Finals



Disposició final primera. Competència autonòmica en la matèria

Aquest decret es dicta en desenvolupament de l'article 10 del Reial decret 954/2015, de 23 d'octubre, pel qual es regula la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d'ús humà per part dels infermers.



Disposició final segona. Desenvolupament

S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en sanitat per a desenvolupar aquest decret.



Disposició final tercera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 25 de setembre de 2020



El president de la Generalitat

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública

ANA BARCELÓ CHICO

Mapa web