Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ d'1 d'octubre de 2020, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per la qual es convoquen ajudes per a la implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques i mesures de mobilitat sostenible al treball, dins del programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (MOVES), amb càrrec al pressupost de l'exercici 2020. (Programa MOVES II-Infraestructura Comunitat Valenciana). [2020/8085]

(DOGV núm. 8920 de 06.10.2020) Ref. Base de dades 007805/2020




Per Decret 4/2013, de 4 de gener, del Consell, s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), en el qual entre les funcions pròpies de l'entitat es recull l'anàlisi, assessorament i execució de mesures en matèria de conservació, estalvi i diversificació energètica, el foment de l'ús racional de l'energia i la promoció de les energies renovables i de la qualitat del subministrament energètic; així mateix, es reconeix a l'IVACE la funció de promoure i fomentar la mobilitat sostenible. Concorde amb aquestes finalitats, en aquesta disposició es reconeix igualment a l'IVACE la facultat d'establir, gestionar i tramitar línies d'ajuda i incentius dirigits a la conservació, estalvi, diversificació i eficiència energètica.



El sector transport és el sector de major consum energètic de la Comunitat Valenciana i pràcticament la totalitat d'aquest consum prové del petroli. Per això, és necessari dur a terme polítiques actives d'estalvi i eficiència energètica en aquest sector, que contribuïsquen a la reducció del seu consum i a la disminució de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle associades.

Les estratègies en matèria d'estalvi i eficiència energètica en matèria de transport passen pel foment de la mobilitat urbana sostenible, donant prioritat a les maneres de transport més netes i eficients (caminar, bicicleta, transport públic, etc.), promoure una utilització més racional de l'automòbil, afavorint els vehicles nets, silenciosos i amb baix consum d'energia propulsats per combustibles alternatius, la racionalització del procés de distribució de mercaderies en els nuclis urbans, i en definitiva, l'adopció d'iniciatives per a millorar la qualitat de l'aire en les aglomeracions urbanes.

Es fa indispensable impulsar la renovació del parc de vehicles que utilitza combustibles fòssils cap a aquells que estan propulsats amb energies alternatives, en particular els vehicles elèctrics, pels seus beneficis en matèria de diversificació energètica i reducció de la dependència dels productes petrolífers, així com la reducció d'emissions de CO2 i d'altres emissions contaminants, ajudant per tant a millorar la qualitat de l'aire de les nostres ciutats, a disminuir la contaminació acústica i afavorint el consum d'energies autòctones, especialment de fonts renovables.

Una de les barreres que existeixen per a l'electrificació del transport és l'escassa infraestructura de recàrrega per a vehicle elèctric, i per tant es fa necessari establir un programa d'incentius que permeta un desplegament d'aquesta infraestructura en tot el nostre territori.

Per a això, l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE) ha posat en marxa un programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (programa MOVES II) que es publica en una situació excepcional provocada per la pandèmia de la COVID-19, que té entre les seues conseqüències la necessitat d'adaptar els nostres hàbits a una nova forma de mobilitat principalment en els nuclis urbans i en els desplaçaments al centre de treball, fomentant els desplaçaments individuals, mesures de reforç del transport públic, etc., i serà així elegibles les actuacions que les entitats locals escometen per a adaptar les necessitats de mobilitat a les ciutats als requisits que imposa la situació posterior a la pandèmia.

El programa MOVES II incorpora quatre actuacions de suport a la mobilitat susceptibles de ser subvencionables i que són les següents: actuació 1 Adquisició de vehicles d'energies alternatives, actuació 2 Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, actuació 3 Implantació de sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques i actuació 4 Implantació de mesures de mobilitat sostenible al treball.

Mitjançant Reial decret 569/2020, de 16 de juny, pel qual es regula el programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (Programa MOVES II), s'estableixen les bases reguladores d'aquestes subvencions, i es preveu un model de col·laboració amb les comunitats autònomes, perquè desenvolupen la tramitació i la gestió dels fons. Així doncs, la coordinació i el seguiment d'aquesta convocatòria d'ajudes serà realitzada per l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE), i l'IVACE durà a terme la gestió de les ajudes.

Per això, després de l'aprovació de l'actuació 1 mitjançant Resolució de 22 de juliol de 2020, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per la qual es convoquen ajudes per a l'adquisició de vehicles d'energies alternatives dins del programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible amb càrrec al pressupost de l'exercici 2020 (Programa MOVES II-Vehicles Comunitat Valenciana), i per la qual es convoca l'adhesió de concessionaris i punts de venda d'aquests vehicles, l'IVACE, mitjançant aquesta resolució, posa en marxa les actuacions tipificades com 2, 3 i 4 d'aquest programa en el territori de la Comunitat Valenciana, contribuint a millorar la qualitat ambiental de les nostres ciutats, disminuint les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i gasos nocius, i a l'increment de l'eficiència energètica en el transport.

Les ajudes previstes en aquesta convocatòria no estan subjectes a l'obligació de notificació o comunicació a la Comissió Europea, bé per estar acollides al Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, de 26.06.2014), i en particular a l'article 36 de l'esmentat reglament o a aquella normativa que li poguera substituir, o bé perquè no reuneix tots els requisits de l'article 107.1 Tractat de Funcionament de la Unió Europea, concretament per no suposar un avantatge econòmic per a una determinada empresa en dirigir-se a donar suport a activitats no econòmiques de determinats beneficiaris. Les ajudes previstes en aquesta resolució han sigut registrades per la Comissió Europea amb número d'identificació d'ajudes estatal SA.57915.



Aquestes ajudes podran ser cofinançades pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) dins del Programa Operatiu Plurirregional d'Espanya 2014-2020 (POPE) en els casos en què les actuacions s'emmarquen en les contemplades com a finançables en aquest programa operatiu, en concret actuacions que s'incloguen en l'eix prioritari 4, per a afavorir el pas a una economia baixa en carboni. En aquest cas s'estarà al que es disposa per la normativa comunitària sobre els procediments de concessió i control, així com sobre reintegraments i sancions, i serà aplicable el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013 pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga al Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell. L'IDAE serà l'organisme intermedi responsable de la gestió d'aquest programa operatiu plurirregional.

Atés el que es preveu en l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i el règim de concessió que es preveu en aquesta convocatòria basat en la data de presentació de les sol·licituds, amb la finalitat de garantir el principi d'igualtat es generalitza la presentació d'aquestes de manera electrònica per a totes les persones sol·licitants en aquesta convocatòria, en atenció a la capacitat econòmica que es presumeix per a l'adquisició de l'objecte subvencionable.

Per això i en virtut del que es disposa en l'article 160.4 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública del sector públic instrumental i de subvencions, i en virtut del que s'estableix en l'article 6 del Reial decret 569/2020, de 16 de juny, pel qual es regula el programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (Programa MOVES II), resolc:



Article 1. Objecte de la resolució

1. L'objecte d'aquesta resolució és convocar les ajudes de l'IVACE per a la implantació d'infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics, sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques i mesures de mobilitat sostenible al treball a la Comunitat Valenciana, en el marc del programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (MOVES II), fomentant així la disminució de les emissions de CO2 i d'altres emissions contaminants, la millora de la qualitat de l'aire, l'estalvi energètic i la diversificació de les fonts energètiques en el transport, i contribuint a adaptar les necessitats de mobilitat en els nuclis urbans als requisits que imposa la situació excepcional provocada per la Covid-19.



2. Les bases reguladores d'aquesta convocatòria són les aprovades per Reial decret 569/2020, de 16 de juny, pel qual es regula el programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (Programa MOVES II), publicades en el BOE número 169, de 17 de juny de 2020; en aquestes bases s'estableixen les condicions de les ajudes en allò no previst en aquesta convocatòria.



Article 2. Dotació pressupostària

1. D'acord amb el que s'estableix en l'annex V del Reial decret 569/2020, de 16 de juny, on s'estableix l'ajuda concedida a les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, la quantitat que correspon a la Comunitat Valenciana, amb càrrec al pressupost de l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia, prèviament transferits des dels Pressupostos Generals de l'Estat, és de 10.599.235 euros, dels quals 4.914.599 euros corresponen a aquesta convocatòria, amb càrrec a la línia pressupostària de l'IVACE S6849000 estalvi i eficiència energètica. La distribució pressupostària entre les diferents actuacions susceptibles de suport serà la següent:

a) Actuació 2. Implantació d'infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics: 3.709.732 €.

b) Actuació 3: Implantació de sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques: 144.943 €.

c) Actuació 4: Implantació de mesures de mobilitat sostenible al treball: 1.059.924 €.

Durant els dos mesos següents a la finalització de la vigència de la convocatòria, d'acord amb les sol·licituds d'ajuda presentades, si alguna de les partides destinades a qualsevol de les actuacions anteriors no s'haguera esgotat i hi haguera llista de reserva per a les altres actuacions que es contemplen, mitjançant resolució de la direcció general de l'IVACE es podrà reajustar aquesta distribució pressupostària entre les diferents actuacions.

2. Les ajudes regulades per aquesta convocatòria podran ser cofinançades amb el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) dins del Programa Operatiu Plurirregional d'Espanya 2014-2020 (POPE), en tots aquells casos en què les actuacions responguen a les contemplades com a finançables en aquest programa. Les ajudes atorgades a actuacions que siguen cofinanciables en l'eix 4, Economia baixa en carboni, del Programa operatiu plurirregional d'Espanya 2014-2020 POPE, estaran sotmeses a la plena aplicació dels mecanismes de gestió i control inclosos en aquest programa i normativa aplicable a aquest fons, així com les específiques relatives a la informació i publicitat, criteris de selecció d'operacions, verificació i altres imposades per la normativa europea, l'aplicació de la qual siga d'obligat compliment. A aquest efecte seran aplicable, en la mesura en què les actuacions objecte d'aquest podran ser cofinançades amb fons FEDER, el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes i disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell; el Reglament (UE) núm. 1301/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el Fons Europeu de Desenvolupament Regional, pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1080/2006; i el Reglament (UE) núm. 1299/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, així com qualsevol altra normativa que la complemente o substituïsca en aquest àmbit.

3. Durant els dos mesos següents a la finalització de la vigència d'aquesta convocatòria, es podrà incrementar el finançament quan es produïsca un augment del crèdit disponible procedent d'altres convocatòries associades al pressupost del programa MOVES II assignat a la Comunitat Valenciana, en les quals s'hagen resolt sol·licituds per import inferior a la despesa inicialment prevista, o de les quals es deriven obligacions liquidades o reconegudes per import inferior a l'ajuda que va ser concedida en el seu moment. Podran també incorporar-se, en el seu cas, els romanents corresponents al pressupost que no haguera pogut destinar-se al finançament de les inversions directes comunicades a l'IDAE conforme al que s'estableix per l'article 5.2 del Reial decret 569/2020, de 16 de juny.

Així mateix, durant la vigència del Programa es podrà incrementar el pressupost destinat a aquesta convocatòria com a conseqüència d'una ampliació d'aquest, tal com s'estableix en l'article 12.3 del Reial decret 569/2020, de 16 de juny.

L'efectivitat de la quantia addicional queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit, a l'aprovació de la modificació pressupostària que corresponga, i a la seua publicació en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga amb caràcter previ a la resolució de concessió. En aquests supòsits s'aprovaran les corresponents modificacions de la convocatòria que seran publicades en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga, sense necessitat d'obertura d'un termini addicional per a presentar noves sol·licituds.

De la mateixa manera, si no s'esgota el pressupost d'aquesta convocatòria, es podrà reassignar el sobrant a una altra actuació de les previstes en el programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (Programa MOVES II), o a inversions directes previstes d'acord amb la quantitat transferida a la Comunitat Valenciana.



Article 3. Actuacions susceptibles de suport

1. Les actuacions objecte d'ajuda són les previstes com a actuacions 2, 3 i 4 en l'article 7.1 del Reial decret 569/2020, de 16 de juny, pel qual es regula el programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (Programa MOVES II).

2. Per a l'actuació 2, Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, seran actuacions subvencionables els sistemes de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics, en la modalitat d'adquisició directa. A més, en el cas de comunitats de propietaris, serà subvencionable la preinstal·lació elèctrica per a recàrrega de vehicle elèctric.



La infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics podrà ser tant pública com privada.

En el cas d'aparcaments o estacionaments col·lectius en edificis existents de règim de propietat horitzontal, serà actuació subvencionable la preinstal·lació elèctrica per a la recàrrega de vehicle elèctric que incloga una conducció principal per zones comunitàries (mitjançant tubs, canals, safates, etc.), de manera que es possibilite la realització de derivacions fins a les estacions de recàrrega situades en les places d'aparcament, tal com es descriu en l'apartat 3.2 de la (ITC) BT-52 del Reglament electrotècnic per a baixa tensió.

La infraestructura de recàrrega podrà estar destinada als usos següents:

a) Ús privat en sector residencial, inclosos els habitatges unifamiliars.

b) Ús públic en sector no residencial (aparcaments públics, hotels, centres comercials, universitats, hospitals, polígons industrials, centres esportius, etc.).

c) Ús privat en zones d'estacionament d'empreses privades i públiques, per a donar servei a la seua flota.

d) Ús públic en zones d'estacionament d'empreses privades i públiques, per a donar servei als seus treballadors i clients.

e) Ús públic en via pública, eixos viaris urbans i interurbans i empreses.

f) Ús públic en xarxa de carreteres, i són d'especial interés la infraestructura de recàrrega en estacions de servei i gasolineres.

g) Recàrrega d'oportunitat d'autobusos mitjançant pantògraf.

Els sistemes de recàrrega, excepte per al cas g) que haurà de complir amb la normativa que li siga aplicable, hauran de complir els requisits següents:

– Per a les instal·lacions connectades en baixa tensió, instal·lació d'acord amb el Reglament electrotècnic de baixa tensió, concretament ITC-BT-52. Grau de protecció IP i IK adequat en funció de la ubicació segons REBT.

– Alimentació: monofàsica o trifàsica 230-400 VAC.

– Proteccions elèctriques d'acord amb la normativa de seguretat.

– Declaració CE.

Per al cas de recàrrega pública, haurà de disposar, almenys, de connector tipus 2 segons IEC 62.196-2, com a mínim compatibilitat amb manera 3 completa IEC 61.851-1, amb mesura d'energia integrada, i a més haurà de disposar dels requisits de connectivitat següents:

– Interfície de connexió Ethernet i memòria per a magatzematge local de dades d'almenys dos mesos d'operació.

– Compatible amb el protocol OCPP v1.5 o versió superior, mitjançant l'ús de serveis web (SOA); i actualitzable a versions superiors.



– Identificació local de l'usuari mitjançant targeta de contacte RFID segons ISO 14443A o sistema d'identificació equivalent

– Mesura de la potència i de l'energia transferida.

– Mòdul de comunicació mòbil 3G/GPRS o superior o qualsevol canal de comunicació equivalent.

Els sistemes de recàrrega es classificaran, segons la seua potència, de la forma següent:

– Sistema de recàrrega vinculat: potència inferior a 7 kW

– Sistema de recàrrega convencional: potència igual o superior a 7 kW, i inferior a 15 kW

– Sistema de càrrega semirràpida: potència igual o superior a 15 kW i inferior a 40 kW

– Sistema de càrrega ràpida: potència igual o superior a 40 kW i inferior a 100 kW

– Sistema de càrrega ultra ràpida: potència igual o superior a 100 kW

En cas d'existir diferents potències en un mateix sistema de recàrrega, aquest es classificaria atenent la potència màxima dels punts de recàrrega de la instal·lació.

3. Per a l'actuació 3, Implantació de sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques, es considera actuació subvencionable els sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques públiques o bé restringits a l'àmbit d'empreses o polígons industrials. En tot cas els sistemes de lloguer de bicicletes elèctriques públiques hauran d'estar situats en la via pública, ser accessibles a qualsevol ciutadà, i disposar de les llicències oportunes per part de l'autoritat competent.

4. Per a l'actuació 4, Implantació de mesures de mobilitat sostenible al treball, l'ajuda estarà dirigida a la implantació d'actuacions de mobilitat sostenible als centres de treball o centres d'activitat que tinguen com a objectiu actuar sobre la mobilitat dels treballadors i treballadores, clients o qualsevol altre tipus d'usuari en el seu accés a un centre d'activitat d'una entitat concreta, per a aconseguir una major participació de les maneres més eficients. Podran ser de dos tipus:

a) Mesures dutes a terme per les beneficiàries de l'article 7.1.1.a i d. Les actuacions susceptibles d'ajuda hauran d'estar incloses en un Pla de transport al centre de treball (PTT), segons la definició de l'article 103 de la Llei 2/2011, de 4 de març, d'economia sostenible, i estaran incloses en alguna de les tipologies següents:

– Actuacions que faciliten l'accés al centre de treball a peu o amb bicicleta (inversió en aparcament de bicicletes, dotació de vestuaris, etc…)

– Disposició de les línies específiques de transport col·lectiu i autobusos llançadora als centres de treball o activitat.

– Actuacions per a facilitar i fomentar l'ús del transport públic o col·lectiu.

– Plataformes i sistemes de vehicles compartits.

b) Mesures dutes a terme per les beneficiàries de l'article 7.1.1.e. Les actuacions susceptibles d'ajuda hauran de dur-se a terme en els nuclis urbans per a adaptar la mobilitat en un escenari de noves exigències derivades del període postCOVID-19.

– Mesures de foment de desplaçaments individuals a peu, amb bicicleta, amb moto o amb altres mitjans de desplaçament unipersonal, entre altres, a través de la implantació de sistemes de préstecs o la implantació o adaptació de carrils per a aquests usos, calmat de trànsit, establiment d'espais compartits o ampliació de voreres i espais públics.



– Mesures de reforç del transport públic que permeten a aquesta manera de transport guanyar la confiança dels usuaris i fomentar el seu ús, complint els requisits imposats en el període postCOVID (integració multimodal, carrils exclusius, tarifació flexible i senzilla, digitalització per a donar informació en temps real, etc…).

– Implantació de mesures que garantisquen un repartiment d'última milla sostenible, mitjançant adaptacions ràpides de la ciutat.

5. Només es consideraran actuacions la inversió de les quals s'haja realitzat amb posterioritat a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda. A aquest efecte, en el cas de persones jurídiques públiques, es prendrà com a data de referència per a determinar la data d'inici de les actuacions la de la publicació dels plecs de licitació llevat que el bé, obra o servei contractat no supere el llindar previst per als contractes menors, i en aquest cas es prendrà com a referència la data d'inici de la contractació; per a les persones físiques i les jurídiques privades la data de referència serà la de la formalització dels corresponents contractes, i en absència d'aquests, la de la factura emesa per l'empresa proveïdora.



6. El projecte objecte de l'ajuda, haurà de trobar-se dins del territori de la Comunitat Valenciana.



Article 4. Quantia de les ajudes

1. Les ajudes que s'estableixen en aquesta resolució tindran la consideració de subvenció, i estaran subjectes al Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, 26.06.2014), i en particular a l'article 36 del citat reglament; no obstant això, en el cas que es donen suport a activitats no econòmiques de determinats beneficiaris, que no suposen un avantatge econòmic per a una empresa, aquestes ajudes queden excloses del principi d'incompatibilitat amb el mercat comú formulat en l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

2. Per a l'actuació 2, Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics l'ajuda serà el 30 % del cost subvencionable per a empreses privades, del 40 % per a particulars, autònoms, comunitats de propietaris i entitats locals i sector públic. S'estableix un límit d'ajudes de 100.000 € per destinatari últim i convocatòria.

3. Per a l'actuació 3, Implantació de sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques, l'ajuda serà el 30 % del cost subvencionable. S'estableix un límit d'ajudes de 100.000 € per destinatari últim i convocatòria.



4. Per a l'actuació 4, Implantació de mesures de mobilitat sostenible al treball, l'ajuda serà del 40 % del cost subvencionable per als destinataris últims d'ajuda, excepte per a aquells destinataris sense activitat comercial ni mercantil i en aquest cas l'ajuda serà del 50 %. S'estableix un límit d'ajuda de 200.000 euros per destinatari últim i convocatòria.





Article 5. Cost subvencionable

Es consideren costos subvencionables els costos d'inversió addicionals necessaris per a anar més enllà de les normes de la Unió aplicables o per a incrementar el nivell de protecció mediambiental en absència de normes de la Unió. Aquests costos d'inversió addicionals es calcularan per diferència entre la inversió elegible del projecte, definida segons el següent paràgraf, i la inversió d'una instal·lació convencional equivalent, menys respectuosa amb el medi ambient i que s'hauria pogut realitzar de manera creïble sense l'ajuda. En el cas de beneficiaris que no tinguen la consideració d'empresa a l'efecte de l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, 26.06.2014), el cost subvencionable serà la inversió elegible del projecte.



Es considera inversió elegible del projecte:

a) Per a l'actuació 2, Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, el projecte, l'obra civil, costos d'enginyeria i direcció d'obra del cablejat i la seua instal·lació des del quadre elèctric final del qual deriva el circuit fins al punt de connexió on es connecta el vehicle per a la seua recàrrega, aquest últim també elegible. També es considerarà elegible el sistema de pagament integrat en l'estació de recàrrega, la senyalització de les estacions de recàrrega i el sistema de gestió, control i seguretat.

No es considera elegible la instal·lació de comptadors intel·ligents, que hauran de ser facilitats per les companyies elèctriques a les persones consumidores (usuàries finals o gestors de recàrrega), generalment sota règim de lloguer.

En el cas d'aparcaments o estacionaments col·lectius en edificis existents de règim de propietat horitzontal, serà actuació subvencionable la preinstal·lació elèctrica per a la recàrrega de vehicle elèctric que incloga una conducció principal per zones comunitàries (mitjançant tubs, canals, safates, etc…) de manera que es possibilite la realització de derivacions fins a les estacions de recàrrega situades en les places d'aparcament, tal com es descriu en l'apartat 3.2 de la (ITC) BT-52 del Reglament electrotècnic per a baixa tensió.

b) Per a l'actuació 3 Implantació de sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques, el projecte, l'obra civil, ancoratges i bases del sistema, el seu muntatge i instal·lació, el cost d'adquisició de les bicicletes i les despeses en programari necessari per a gestionar el sistema de préstec.

c) Per a l'actuació 4 Implantació de mesures de mobilitat sostenible al treball, es considera inversió elegible del projecte, el cost associat a l'execució de les actuacions plantejades. El cost d'elaboració o modificació del PTT, així com del PMUS, en el seu cas, serà subvencionable si aquest s'elaborara amb posterioritat a la sol·licitud de l'ajuda, i sempre que l'elaboració d'aquest estiga acompanyada de la posada en marxa d'alguna de les seues actuacions de tal manera que s'aconseguisquen estalvis energètics.

Per a les tres actuacions no es considera inversió elegible:

– L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

– Les despeses financeres conseqüència de la inversió, els de personal propi i els d'adquisició d'immobles i terrenys.

– Els costos d'adquisició de béns d'equip de segona mà.

– Totes aquelles despeses que no estiguen clarament definides, que no estiguen directament vinculades a la consecució d'un nivell més elevat de protecció del mediambient o que no tinguen per finalitat directa la consecució dels objectius energètics de la inversió, i serà en tot cas el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de controvèrsia.



No es concediran ajudes en cas que les inversions es realitzen perquè les empreses s'adeqüen a normes de la Unió ja adoptades que no estiguen encara en vigor.



Article 6. Acumulació d'ajudes

Les ajudes previstes en aquesta convocatòria seran incompatibles amb altres ajudes que pogueren concedir-se per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.



Article 7. Entitats beneficiàries

1. Podran acollir-se a aquestes ajudes les persones i entitats que s'enumeren a continuació en funció de cada tipus d'actuació:

1.1. Per a l'actuació 2, Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics:

a) Els i les professionals autònoms/es que estiguen donats d'alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

b) Les persones físiques majors d'edat, no incloses en l'anterior apartat, a excepció dels casos de discapacitat -que podran ser menors d'edat-, amb residència fiscal a Espanya i no incloses en l'apartat anterior.

c) Les comunitats de propietaris.

d) Les persones jurídiques, vàlidament constituïdes a Espanya en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, i altres entitats, amb o sense personalitat jurídica, el Número d'Identificació Fiscal (NIF) de les quals comence per les lletres A, B, C, D, E, F, G, J, R o W.

e) Les entitats locals conforme a l'article 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i el sector públic institucional d'acord amb el que s'estableix en l'article 2 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, que realitzen la seua activitat a la Comunitat Valenciana. No obstant això, no podrà ser beneficiària l'administració autonòmica de la Comunitat Valenciana en la seua condició de beneficiària directa de les ajudes regulades en Reial decret 569/2020, sense que aquesta exclusió comprenga al sector públic vinculat o dependent de l'Administració autonòmica valenciana, que podrà ser beneficiari sempre que els organismes i entitats que ho integren compten amb personalitat jurídica pública diferenciada, així com autonomia de gestió per al compliment de les seues finalitats.



1.2. Per a l'actuació 3 Implantació de sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques i per a l'actuació 4 Implantació de mesures de mobilitat sostenible al treball, tots els enumerats per a l'actuació 2 a excepció dels identificats en els apartats b) i c) respectivament, relatius a persones físiques i comunitats de propietaris.

2. No podran obtindre la condició de beneficiàries les persones, empreses i entitats sol·licitants en les quals concórrega alguna de les circumstàncies que s'estableixen en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Així mateix, no podran accedir a aquestes ajudes les empreses i entitats que realitzen una activitat econòmica i

a) Reunisquen les condicions d'empresa en crisi segons es defineix en l'article 2.18 del Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, 26.06.2014) (d'ara en avant Reglament (UE) núm. 651/2014),

b) Estiguen subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que haja declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú,

4. Seran així mateix d'aplicació les condicions i requisits previstos en el Reial decret 569/2020, de 16 de juny, pel qual es regula el programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (Programa MOVES II)





Article 8. Entitat col·laboradora

L'IVACE podrà comptar amb una entitat col·laboradora que preste els serveis externs que considere necessaris perquè li auxilien en les tasques de presentació de sol·licituds, avaluació, verificació administrativa o in situ, o pagament d'acord amb el que s'estableix en article 12 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el seu Reglament aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.



Dins de les tasques que podran ser objecte de col·laboració es contemplen les següents:

a) Atenció telefònica, control i gestió de les ajudes.

b) Facilitar la informació necessària als potencials sol·licitants de les ajudes, relativa als requisits a complir per a l'obtenció de l'ajuda, així com sobre la documentació a aportar, terminis i procediment a seguir.

c) Recepcionar la documentació requerida per a l'obtenció de l'ajuda.

d) Comprovar que la persona o entitat sol·licitant compleix amb els requisits establits en la convocatòria d'ajudes, i verificar el compliment i l'efectivitat de les condicions establides per a atorgar les subvencions comprovant per a això els justificants presentats.

e) Emplenar els corresponents informes relatius al compliment dels requisits establits en la convocatòria.

f) Dur a terme la resta d'actuacions que queden establides en la corresponent resolució per encàrrec entre l'entitat col·laboradora i l'IVACE.



Article 9. Termini de presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds a aquest programa d'ajudes s'iniciarà l'endemà a la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el DOGV i finalitzarà transcorregut un any comptat a partir de l'entrada en vigor de la convocatòria, termini a partir del qual no seran admeses més sol·licituds. No obstant això, si es produeix un esgotament del pressupost disponible abans del tancament del programa, les sol·licituds que es presenten fins a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds podran continuar registrant-se en llista de reserva provisional, i seran ateses per rigorós ordre d'entrada en cas que es produïsquen desestimacions, desistiments, renúncies o revocacions de les ajudes prèvies que pogueren alliberar pressupost, o en el cas d'augment o reajustament de la distribució pressupostària, d'acord amb el que s'estableix en l'article 2 d'aquesta convocatòria. Transcorreguda la data de tancament de programa no es registraran més sol·licituds de reserva, encara que es produïsca amb posterioritat a aquesta un alliberament de crèdit pressupostari.

Es donarà publicitat de l'esgotament del pressupost disponible, tant en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV), com en l'en la pàgina web de l'IVACE http://www.ivace.es i en la pàgina específica destinada al programa http://moves.ivace.es.



Article 10. Procediment de presentació de sol·licituds i documentació annexa

1. La tramitació del procediment serà electrònica. Les sol·licituds i documentació annexa, es presentaran davant el Registre Electrònic de la Generalitat.

Una vegada presentada la sol·licitud davant el Registre Electrònic, aquest emetrà automàticament un resguard acreditatiu de la presentació de la sol·licitud, que podrà ser arxivat o imprés per l'entitat interessada, en els termes previstos en el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana.

2. Cada sol·licitant haurà de presentar la documentació següent:

2.1. Sol·licitud d'ajuda.

La sol·licitud s'adequarà al model normalitzat el qual es generarà a través de l'aplicació web de sol·licitud accessible a través de la pàgina http://moves.ivace.es i d'http://www.ivace.es.

Durant la tramitació de la presentació de la sol·licitud de l'ajuda a través del Registre Electrònic, s'haurà d'emplenar el model de declaració referent a totes les ajudes, subvenciones ingressos o recursos procedents de qualsevol administració o ens públic o privat per als mateixos costos subvencionables que els previstos en aquesta convocatòria.



Així mateix, en el moment de presentació de la sol·licitud davant el Registre Electrònic, se signaran, entre altres, les declaracions responsables següents:

a) Declaració responsable que no està incursa en cap de les prohibicions de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, en particular, que es troba al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, en els termes previstos en l'article 25 del Reglament de la Llei general de subvencions, i per al cas d'empreses, que no es troba en situació de crisi i que no està subjecta a una ordre de recuperació per declaració de la comissió d'ajuda il·legal i incompatible, segons Reglament 651/2014 de la Comissió Europea.

b) Declaració responsable sobre el compliment de la normativa d'integració laboral de persones amb diversitat funcional o en el seu cas, l'exempció d'aquesta obligació, en els termes establits en l'article 5 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat.



c) Declaració responsable que es troba al corrent en el compliment de la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana.

d) Per al cas de les persones físiques sense activitat econòmica la sol·licitud de les quals no supere els 3.000 euros i per a entitats i organismes públics, declaració responsable d'estar al corrent en les seues obligacions tributàries i davant la Seguretat Social. Per a la resta de sol·licitants, l'IVACE obtindrà directament les dades relatives al compliment de les obligacions tributàries davant de l'administració i obligacions davant la Seguretat Social, excepte en el cas que els sol·licitants no autoritzen de manera expressa aquesta possibilitat, i en aquest cas hauran d'aportar els certificats corresponents.

2.2. Documentació que ha d'acompanyar a la sol·licitud, la qual haurà de presentar-se utilitzant els mateixos mitjans utilitzats per a la presentació de la sol·licitud:

a) Memòria tècnica. La memòria tècnica s'adequarà al model normalitzat disponible en la pàgina web http://www.ivace.es i en la pàgina específica destinada al programa MOVES Comunitat Valenciana, http://moves.ivace.es.

b) Còpia del DNI/NIE/NIF de la persona/entitat sol·licitant, segons la seua naturalesa jurídica.

c) Segons qui sol·licite l'ajuda, haurà de presentar-se addicionalment:

i) Professionals autònoms:

– Còpia de l'alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors, expedit per l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

ii) Comunitats de propietaris:

– Còpia del DNI del president de la comunitat de propietaris.

– Còpia de l'acta de nomenament de la presidència de la comunitat.



iii) Persones jurídiques i altres entitats, amb o sense personalitat jurídica, el NIF de les quals comence per les lletres A, B, C, D, E, F, G, J, R o W:

– Còpia del DNI del signant, representant legal.

– Acreditació del poder de representació del signant de la sol·licitud. Per a empreses la inscripció de les quals en el Registre Mercantil siga obligatòria, haurà de presentar nota simple del Registre Mercantil competent relativa a les dades del sol·licitant (incloent dades identificatives generals, representació social, administradors i apoderats). Per a sol·licitants la inscripció en el Registre Mercantil dels quals no siga obligatòria: còpia del poder de representació registrat del signant de la sol·licitud o, en el seu cas, document equivalent segons les prescripcions legals.

– Declaració de consideració d'empresa a l'efecte del Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, inclosa en la mateixa sol·licitud normalitzada.

iv) En cas d'entitats que pertanyen al sector públic (article 2 de la Llei 40/2015)

– Còpia del certificat, acte o escriptura de nomenament de càrrec o representant legal.

– Declaració responsable on acredite la seua adscripció, especificant si es refereix a l'Administració general de l'Estat, a una comunitat autònoma o a una entitat local i on declare si desenvolupa o no activitat comercial i mercantil, segons model disponible en la pàgina web d'IVACE i en la pàgina específica destinada al programa MOVES Comunitat Valenciana, http://moves.ivace.es.

– En el seu cas, declaració de consideració d'empresa a l'efecte del Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, inclosa en la mateixa sol·licitud normalitzada.

v) Les persones físiques estrangeres amb residència fiscal a Espanya:

– Còpia del certificat de l'Agència Tributària de residència fiscal.

d) Sol·licitud de tres ofertes. Quan l'import d'una despesa subvencionable supere, IVA exclòs, la quantia de 39.999,99 euros en el supòsit de cost per execució d'obra, o de 14.999,99 euros en el supòsit de subministrament o de serveis, l'entitat sol·licitant de l'ajuda haurà d'aportar també justificació d'haver sol·licitat com a mínim tres ofertes de diferents empreses proveïdores -sense vinculació entre aquestes– llevat que per les especials característiques de les despeses subvencionables no existisca en el mercat suficient nombre d'entitats que el realitzen, subministren o presten, i així es faça constar en un informe signat pel seu representant legal que haurà de contindre almenys:

– quines van ser les característiques de les despeses que van fer impossible la localització d'un mínim de tres ofertes.

– una explicació de com es va realitzar la cerca d'empreses proveïdores.

Aquest informe no serà admés com a justificant de la no presentació de 3 ofertes si el seu argument es basa en:

· Les característiques de l'empresa proveïdora

· Les característiques genèriques del bé o servei

· Les característiques genèriques de l'empresa o entitat beneficiària. Així mateix, hauran d'acompanyar un annex a l'informe que documente com s'ha realitzat la cerca d'empreses proveïdores del bé o servei.



En tot cas serà necessari que les ofertes complisquen amb els requisits següents:

– Requisits materials: les ofertes han d'estar prou detallades, especificant els treballs que han de realitzar-se i el seu preu.

– Requisits formals: les ofertes han d'estar datades, i contindre les dades que permeten la correcta identificació del remitent, juntament amb el logo o el segell de l'empresa.

La selecció de les ofertes haurà de realitzar-se entre empreses de les quals almenys dues d'aquestes no siguen empreses associades a l'entitat beneficiària i no formen part de la seua Junta Directiva o Consell d'Administració, ni posseeixen drets de vot superiors al 50 %. L'elecció entre les ofertes presentades haurà de recaure en la més econòmica, i es justificarà en un informe l'elecció en un altre sentit.

Les tres ofertes hauran d'haver-se sol·licitat amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé. Únicament quedaran excloses del compliment d'aquest requisit aquelles entitats públiques que liciten l'actuació subvencionada pel procediment obert d'acord amb la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE, de 26 de febrer de 2014.

e) Per a aquells projectes amb una inversió superior a 1.000.000 €, les entitats privades hauran d'incloure en la memòria tècnica un pla específic de finançament del projecte on es realitze una anàlisi de la capacitat que té l'entitat beneficiària per a escometre'l i en la qual s'indiquen aspectes com ara relació entre cost del projecte i balanç general anual, cost del projecte i fons de maniobra, etc.

En substitució d'aquest document, les entitats públiques presentaran un document en el qual es reflectisca l'existència d'una partida pressupostària per a l'execució del projecte objecte de subvenció.

3. El sistema de control que l'IVACE aplicarà en relació a les declaracions responsables presentades, serà per mostreig, d'acord amb el que s'estableix en l'art. 6.4 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre del Consell.



4. Examinada la documentació aportada, si aquesta no reuneix els requisits exigits es requerirà a l'entitat sol·licitant perquè, en un termini de 10 dies, esmene la falta o acompanye la documentació necessària amb indicació que si així no ho fera se li tindrà per desistida de la sol·licitud.

Els requeriments als quals es fa referència en aquest article, així com qualsevol altre que poguera realitzar-se per l'IVACE i que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient, s'efectuaran de manera electrònica, sense perjudici del que s'estableix en l'article 41 i següents de la Llei 39/2015. Els requeriments, les notificacions, les comunicacions o la documentació dels procediments emesos mitjançant signatura electrònica avançada gaudiran de validesa i eficàcia, en els termes previstos en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les notificacions que es realitzen per mitjans electrònics s'entendran practicades o rebutjades en els termes que s'assenyalen en l'article 43 de la Llei 39/2015.

L'aportació de documents en contestació als requeriments referenciats, s'haurà de realitzar a través de Registre Electrònic accedint a l'adreça web http://www.ivace.es.

Així mateix, es podrà requerir a l'entitat sol·licitant qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient.

5. Les sol·licituds hauran de presentar-se abans de l'inici del projecte, amb què es garanteix l'efecte incentivador de l'ajuda. Els projectes es podran executar una vegada presentada la sol·licitud, sense esperar que la concessió de l'ajuda es produïsca i sense que això prejutge la decisió que finalment s'adopte. Es tindrà en compte el que s'estableix en l'article 3.5 d'aquesta convocatòria per a determinar la data d'inici del projecte.

6. Es delega en les persones que tenen la prefectura de l'àrea o en el seu cas, departament o servei– competent per a gestionar la convocatòria, la resolució de les incidències produïdes amb anterioritat a la concessió, especialment les referides a desistiments, canvi de sol·licitant i/o canvi de projecte.



Article 11. Instrucció de sol·licituds

1. L'òrgan instructor del procediment de concessió d'ajudes serà la Unitat IVACE Energia.

2. Les sol·licituds seran ateses per rigorós ordre de presentació fins a l'esgotament dels fons, tal com s'estableix en l'article 10 del Reial decret 569/2020, de 16 de juny, pel qual es regula el programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible, i es preveu en l'article 165.2.f, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. En cas d'esgotament del pressupost assignat, podran continuar registrant-se sol·licituds en llista de reserva provisional, que seran ateses per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produïsquen desestimacions, desistiments, renúncies o revocacions de les sol·licituds d'ajuda prèvies que pogueren alliberar pressupost, o al fet que es produïsca un increment pressupostari d'acord amb el que es preveu en l'article 2.3 d'aquesta convocatòria. En cap cas, la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional generarà cap dret per a la persona o entitat sol·licitant, fins que no es valide la sol·licitud.



L'IVACE, o en el seu cas l'entitat col·laboradora, verificarà de cada sol·licitant i dels projectes presentats el compliment dels requisits exigits en la convocatòria i emetrà un informe amb la preavaluació dels expedients que serà elevada a la Comissió a la qual es refereix l'article següent.

L'IVACE, o en el seu cas l'entitat col·laboradora, podrà requerir de la sol·licitant l'aportació addicional de qualssevol altres documents, informes o dades complementàries que considere necessaris per a resoldre sobre la sol·licitud presentada.



Article 12. Comissió d'avaluació i concessió de les ajudes

1. El criteri d'atorgament de les ajudes serà el del moment de presentació de les corresponents sol·licituds. Les sol·licituds es resoldran en la mesura i en l'ordre en què correctament formalitzades i completades, d'acord amb el que s'estableix en l'article 11 d'aquesta convocatòria.

2. Després dels actes d'instrucció, la preavaluació realitzada per l'IVACE o en el seu cas l'entitat col·laboradora, serà sotmesa a una comissió d'avaluació, que serà la competent per a elevar a la presidència de l'IVACE proposta de concessió d'ajudes.

3. Aquesta comissió estarà composta per la persona que té la Direcció General de l'IVACE, qui assumirà la Presidència de l'òrgan, per tres persones integrants de la Unitat IVACE Energia -una dels quals assumirà la secretaria de la comissió– i per una integrant de l'Àrea de Suport de l'IVACE, totes aquestes designades per la persona que té la Presidència de l'IVACE.

En tot cas es procurarà que en la composició de la comissió es respecte el principi de paritat d'homes i dones, i la capacitació i competència adequades.

En l'exercici de les seues competències la comissió podrà comptar amb l'assistència tècnica que considere necessària.

4. Vista la proposta continguda en l'acta de la comissió, la Presidència de l'IVACE resoldrà sobre l'adjudicació de les ajudes, fixant expressament la quantia, i incorporant, en el seu cas, les condicions i obligacions derivades d'aquesta, que en cap cas podran contravindre el que es disposa en aquesta resolució. La resolució podrà contindre una llista d'aquelles sol·licituds que presentades en termini no hagueren rebut ajuda seguint el criteri de repartiment d'ordre de presentació de sol·licituds amb el pressupost disponible, de manera que en cas que s'efectue un alliberament de crèdit de la convocatòria d'acord amb el que es preveu en l'article 11.2 d'aquesta resolució o una ampliació de crèdit segons el que s'estableix en l'article 2.3, puguen ser ateses per rigorós ordre d'entrada, sempre que estiguen degudament cursades.

5. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució d'ajuda serà de 6 mesos comptats des de la data de presentació de la sol·licitud. Transcorregut el termini sense que s'haguera notificat resolució expressa, s'entendran desestimades les sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix a l'Administració.

6. La resolució motivada de concessió es notificarà de manera individualitzada a cada persona o entitat interessada.

7. L'adjudicació de les ajudes es publicarà en la pàgina web de l'IVACE i -en compliment del que s'estableix en Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre publicitat de les subvencions concedides– en la Base de Dades Nacional de Subvencions disponible en l'enllaç http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index. Així mateix es considerarà que amb la recepció de la notificació de l'ajuda l'entitat beneficiària accepta la seua inclusió en la llista d'operacions contemplada en l'article 115, apartat 2, del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013.



8. La resolució de concessió -i si escau, denegació- posarà fi a la via administrativa; es delega en la Direcció General de l'IVACE la resolució dels recursos de reposició.



Article 13. Obligacions de les persones o entitats beneficiàries

Sense perjudici del que es disposa en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, seran obligacions de les persones o entitats beneficiàries:

a) Seguir la metodologia i el procediment que indica aquesta resolució.

b) Respondre de la veracitat dels documents aportats.

c) Actualitzar la documentació presentada que haguera patit alguna modificació o la vigència de la qual haguera finalitzat, i comunicar altres ajudes públiques o privades que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables.

d) Complir amb les seues obligacions fiscals i amb la Seguretat Social.

e) Acreditar la seua personalitat jurídica, referida al moment de sol·licitud de l'ajuda, en la forma i termini que s'establisca per l'IVACE.

f) Destinar íntegrament l'import de la subvenció a les finalitats per a les quals s'atorga, i respectar el que s'estableix en l'apartat i d'aquest article.

g) La documentació relativa a la subvenció, haurà de conservar-se durant el període mínim establit en el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013.



En aquest sentit, els documents es conservaran o bé en forma d'originals o de còpies compulsades d'originals, o bé en suports de dades comunament acceptades, especialment versions electròniques de documents originals o documents existents únicament en versió electrònica. Els documents es conservaran en una forma que permeta la identificació de les persones interessades durant el període necessari per a les finalitats per a les quals es van recollir les dades o per a les que tracten ulteriorment. Quan els documents només existisquen en versió electrònica, els sistemes informàtics utilitzats compliran normes de seguretat acceptades que garantisquen que els documents conservats s'ajusten als requisits legals nacionals i són fiables a l'efecte d'auditoria.

h) Excepte si la persona beneficiària és una persona física, disposar de llibres comptables i registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil, així com els estats comptables. En l'execució de les operacions s'haurà de mantindre a més un sistema de comptabilitat separat o un codi comptable adequat en relació amb totes les transaccions relacionades amb l'operació, sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional. En aquest sentit hauran de presentar en el compte justificatiu de la subvenció un llistat en el qual cada anotació que es faça d'una despesa, un pagament o un ingrés i un cobrament en el llibre diari de comptabilitat segons el Pla general comptable (PGC), es reflectisca la quantia d'aquesta anotació que té relació amb la subvenció concedida, reflectint en aquest llistat tant el número d'anotació i assentament del llibre diari, com el subcompte del PGC i l'import del subcompte que correspon a la subvenció concedida, llevat que l'entitat beneficiària ja dispose d'un sistema de comptabilitat separada que permeta apreciar la traçabilitat ací referida.



i) Respectar en els projectes els principis següents:

– Les inversions subvencionades hauran de mantindre's inalterables durant els cinc anys següents al cobrament de la subvenció. Aquest requisit s'incomplirà si s'incorre en qualsevol de les circumstàncies següents:

· El cessament –excepte en els casos de fallida no fraudulenta– o la relocalització d'una activitat productiva fora de la Comunitat Valenciana.

· Un canvi en la titularitat d'un element d'infraestructura que proporcione a una empresa o a un organisme públic un avantatge indegut.



· Un canvi substancial que afecte la naturalesa, els objectius o les condicions d'execució de l'operació, de manera que es menyscaben els seus objectius originals.

· La relocalització de l'activitat productiva fora de la Unió Europea durant els deu anys següents al cobrament de la subvenció excepte quan la beneficiària siga una pime o s'indiquen uns terminis diferents en la resolució de concessió.

– Els resultats del projecte hauran de mantindre's en el territori de la Comunitat Valenciana.

– L'execució dels projectes no haurà de vulnerar en cap cas el principi de no discriminació per raó de sexe, raça, origen ètnic, religió, conviccions, minusvalideses, edat o orientació sexual, i hauran de facilitar, o almenys no impedir, l'accessibilitat per a les persones amb diversitat funcional.

j) Complir amb les obligacions recollides en el document que estableix les condicions d'ajuda (DECA).

k) En el cas que l'ajuda tinga finalment cofinançament FEDER, haurà de complir amb el que s'estableix en l'article 19 del Reial decret 569/2020, de 16 de juny.

l) Complir amb les preceptives llicències i autoritzacions administratives, en el cas que l'actuació el requerisca.



Article 14. Termini per a la realització i documentació justificativa de les inversions

1. La liquidació de les ajudes s'efectuarà una vegada executat el projecte íntegrament o en les fases previstes, d'acord amb la sol·licitud presentada i en els termes fixats en la notificació de la concessió de l'ajuda. A l'efecte d'aquesta resolució, es considerarà que l'actuació o projecte es troba executat íntegrament quan els equips instal·lats, així com, en el seu cas, les instal·lacions receptores o de consum final de l'energia, es troben en funcionament o, almenys, en capacitat de funcionar, i serà en qualsevol cas el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de dubte.

2. Les persones i entitats beneficiàries d'aquestes ajudes, en el termini de 8 mesos comptats des de l'endemà a la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda, hauran de justificar la realització de l'actuació objecte de subvenció. En cas que per circumstàncies concurrents no fora possible la justificació en aquest termini, es podrà prorrogar com a màxim a un termini de 12 mesos comptats des de la data de notificació de la resolució de concessió; l'acreditació es realitzarà en la forma fixada en la notificació de l'ajuda.

3. A l'efecte de justificar la realització de l'actuació objecte de subvenció, les persones i entitats beneficiàries hauran de presentar:

a) Sol·licitud de pagament segons model normalitzat, inclòs en el tràmit telemàtic de la justificació.

b) Justificants de despesa, segons s'indique en la notificació de concessió de l'ajuda, a través de factures que hauran de complir el que es disposa en el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre i altra normativa vigent.

c) Justificants de pagament, que seran vàlids els següents

– Còpia de l'extracte bancari juntament amb còpia del xec nominatiu o de l'ordre de transferència que acredite que el destinatari del pagament coincideix amb l'emissor de la factura.

– En cas que l'ordre de transferència o l'anotació de l'extracte bancari siguen globals i per tant estiguen referits a diversos justificants de despesa, relacionats o no amb el projecte, serà necessari acompanyar un document bancari que incloga la relació d'aquests degudament detallada en la qual apareguen la persona destinatària, la identificació del justificant de la despesa (el número de la factura o el concepte d'aquesta) i l'import pagat.

– No es consideraran vàlids els pagaments en efectiu ni els ingressos bancaris per caixa.

– Només es consideraran vàlids els justificants de pagament que acrediten que el pagament s'ha realitzat per qui sol·licita l'ajuda. En el cas de transferències bancàries, en el compte d'origen haurà de constar com a titular/cotitular la persona o empresa/entitat beneficiària de l'ajuda.

– No s'acceptaran aquells documents de pagament que, fins i tot sent conformes amb els requisits formals assenyalats anteriorment, no permeten identificar clarament a les factures que estan vinculats.

– Les despeses presentades en la justificació hauran de documentar-se mitjançant factures pagades íntegrament, per tant, les factures parcialment pagades no seran admeses.

– S'acceptaran pagaments efectuats a través de modalitats de finançament, sempre que es presente el contracte signat entre la persona sol·licitant de l'ajuda i la financera. En tot cas l'IVACE establirà les mesures de control que considere oportunes per a comprovar que s'ha dut a terme la totalitat del pagament a l'entitat financera.

d) Còpia del compte bancari on apareguen les dades del titular del compte (la persona beneficiària de l'ajuda), en la qual s'abonarà, si escau, l'ajuda corresponent.

e) Fotografies de la instal·lació i dels equips principals en la seua ubicació definitiva.

f) Quan siga una entitat pública la beneficiària, haurà de presentar un certificat de l'òrgan competent que el procediment de contractació utilitzat ha respectat la normativa vigent, fent referència a la norma aplicada, el procediment utilitzat, la justificació d'aquest, les dades relatives a la publicació de la licitació, i el número/codi de l'expedient de contractació; en cas que per l'import de la contractació no supere el llindar dels contractes menors, el certificat haurà d'expressar quan ha començat la contractació.

g) Per al cas en què la destinatària última siga una persona física o jurídica privada, còpia del contracte amb l'empresa proveïdora; en la seua absència de contracte, les factures expedides serviran de document contractual.

h) Declaració responsable d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables que els presentats a l'IVACE per a la justificació del projecte.

i) Quan siga una empresa o entitat la beneficiària de l'ajuda, haurà de presentar compte justificatiu de les inversions, així com el document sobre relació d'anotacions comptables, i serà tots dos models facilitats per l'IVACE.

j) Per a l'actuació 2, Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, haurà de presentar, a més:

– Memòria tècnica o projecte de la instal·lació realitzada, si així es requereix segons reglament electrotècnic de baixa tensió.

– Ubicació dels sistemes de recàrrega, referència d'aquests en un pla amb coordenades GPS. En el cas d'edificis i pàrquing, les coordenades es referiran a l'accés principal de vehicles a aquest.

– Certificat de la instal·lació signat per un persona física o jurídica autoritzada i registrada en l'òrgan competent de la Comunitat Valenciana, quan siga preceptiu.

k) Per a l'actuació 3, Implantació de sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques, hauran de presentar, a més:

– Memòria de l'obra realitzada.

– Còpia de certificat d'execució d'obra civil, expedit per tècnic competent.

l) Per a l'actuació 4, Implantació de mesures de mobilitat sostenible al treball, hauran de presentar, a més:

– Pla de transport al treball o Pla de mobilitat urbana sostenible o pla director, estratègia o acord en la qual es contemple la mesura.



– Còpia de certificat d'execució d'obra civil, expedit per tècnic competent.

– Declaració responsable acreditativa que l'execució de la mesura s'ha realitzat amb posterioritat a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda.

4. Només seran tinguts en compte els justificants de despesa i de pagament de data posterior al registre d'entrada del document de sol·licitud d'ajuda.

5. Una vegada comprovada l'execució de l'actuació, així com tota la documentació exigida en l'apartat anterior, es procedirà al pagament de l'ajuda.



Article 15. Resolució d'incidències

1. L'incompliment dels requisits i terminis establits en la resolució, la insuficient justificació de les despeses efectivament realitzades i la concessió amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades, podrà donar lloc a la minoració de la subvenció concedida. Aquests criteris resultaran d'aplicació per a determinar la quantitat que finalment haja de percebre la persona o entitat beneficiària i hauran de respondre al principi de proporcionalitat.

2. L'incompliment per la persona o entitat beneficiària de qualsevol dels requisits, condicions i altres circumstàncies que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció, la variació de la finalitat de l'actuació o la falta de justificació de la realització del projecte, podrà donar lloc a la revocació de la subvenció i l'obligació de reintegrar les ajudes percebudes i els interessos de demora des del moment de pagament d'aquesta sobre la base del que es disposa en el títol II de Llei 38/2003, general de subvencions. De conformitat amb aquesta normativa, l'incompliment de l'obligació de reintegrament tindrà entre altres efectes la impossibilitat de ser beneficiària en successives convocatòries, sempre que es trobe en període executiu.

3. Es delega en les persones que exercisquen la prefectura d'àrea –o en el seu cas, departament o servei– de l'IVACE competents per a la gestió de les ajudes– la resolució de les incidències que es produïsquen amb posterioritat a la concessió; la resolució relativa a les possibles minoracions o revocacions de les subvencions concedides es delega en la Direcció General de l'IVACE.



Article 16. Difusió i publicitat

1. La condició d'entitat beneficiària de l'ajuda implica d'una banda assumir la responsabilitat d'informar les parts intervinents en el projecte i la ciutadania del cofinançament d'aquest pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), per l'IDAE i la participació de l'IVACE, i d'altra banda la seua inclusió en la llista d'operacions cofinançades pel Programa operatiu FEDER 2014-2020, informació que podrà ser consultada en el lloc o portal d'internet que s'habilite a aquest efecte per l'Administració.

2. Per a complir amb les obligacions de difusió i amb les relatives a la publicitat comunitària, la beneficiària haurà:

a) Complir amb els requisits que figuren en el Manual d'imatge del programa, que estarà disponible en la web de l'IDAE i la pàgina http://moves.ivace.es.

b) Incloure en tots els documents i accions d'informació i comunicació relacionats amb el projecte subvencionat (així, en informes, escrits, presentacions, esdeveniments, documentació de reunions, etc.):



– el logotip del Programa MOVES, el del Ministeri per a la Transició Ecològica, el de l'IDAE i el logotip d'IVACE disponibles en http://moves.ivace.es.

– l'emblema de la Unió Europea i la referència a la Unió Europea.

– la referència al Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).

b) Durant l'execució del projecte:

– Haurà d'incorporar, excepte si la persona beneficiària és una persona física, en la seua pàgina (en cas que en dispose) una breu descripció del projecte subvencionat amb els seus objectius i resultats, destacant el suport financer de l'IDAE i de la Unió Europea per haver sigut seleccionat el seu projecte en el Programa operatiu plurirregional d'Espanya 2014-2020 (POPE), així com la participació de l'IVACE.

– Quan l'actuació consistisca en una instal·lació física, totes les persones físiques o jurídiques beneficiàries hauran de col·locar un cartell informatiu sobre el projecte (d'una grandària mínima A3) en el qual esmentarà el suport financer de la Unió Europea i de l'IDAE i la participació de l'IVACE en un lloc visible al públic (base de càrrega en sistema de préstec de bicicletes, punt de recàrrega exterior o entrada de l'edifici on se situen els punts de recàrrega…). Aquest cartell haurà de mantindre's almenys fins al moment del pagament de l'ajuda.

c) Conservar constància gràfica, documental o digital de les obligacions recollides en aquest article per a la seua posada a la disposició de l'IVACE en el moment de la justificació del projecte, o de qualsevol òrgan de control que la requerisca.



Article 17. Transparència i prevenció del frau

L'entitat beneficiària haurà de complir amb les mesures de transparència i prevenció del frau i aportar la documentació que així ho acredite:

a) Mesures de transparència: quan l'import de la subvenció siga superior a 100.000 euros, o quan almenys el 40 % del total dels ingressos anuals de l'entitat beneficiària tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública, haurà d'acreditar haver complit amb la legislació bàsica sobre transparència, aportant una captura de pantalla de la seua pàgina web -o mitjà electrònic de finalitat similar– en la qual aparega la informació següent:

– Contractes subscrits amb una Administració pública, fent esment a les parts, l'objecte, termini de duració, import de licitació i d'adjudicació, el nombre d'empreses licitadores i el procediment utilitzat.



– Convenis amb l'Administració pública subscrits, fent esment a les parts, l'objecte, termini de duració i obligacions econòmiques convingudes, així com les seues possibles modificacions.

– Subvencions i ajudes públiques rebudes, amb indicació del seu import i finalitat.

b) Mesures de prevenció del frau:

Les persones i entitats beneficiàries han de tindre un comportament antifrau i col·laborar amb qualsevol altra Administració per a evitar comportaments fraudulents en la societat. En cas que qualsevol persona tinguera coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o irregularitat relacionats amb les ajudes previstes en aquesta convocatòria podrà posar-los en coneixement a través del canal habilitat a aquest efecte per l'Oficina Nacional de Coordinació Antifrau en l'adreça web: https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/inicio.aspx i de la bústia Control Antifrau del portal de l'IVACE: http://www.ivace.es.







DISPOSICIONS FINALS



Primera

Es faculta la Direcció General de l'IVACE, per a dictar les resolucions necessàries per al desenvolupament, eficàcia i execució d'aquesta convocatòria.



Segona

Aquesta resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).



Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes recurs potestatiu de reposició davant del president de l'IVACE, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé en el termini de dos mesos recurs contenciós administratiu, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es preveu en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que es considere convenient.



València, 1 d'octubre de 2020.– El president de l'IVACE: Rafael Climent González.

Mapa web