Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 14 d'octubre de 2020, de la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació, per la qual es convoquen les proves del curs acadèmic 2020-2021 i es dicten les instruccions que regulen el procediment administratiu per a la inscripció i gestió de la prova perquè les persones majors de díhuit anys puguen obtindre directament el títol de graduat o graduada en Educació Secundària a la Comunitat Valenciana. [2020/8586]

(DOGV núm. 8931 de 21.10.2020) Ref. Base de dades 008276/2020








Article 1. Convocatòries

Article 2. Requisits de participació

Article 3. Procediment i termini de presentació de la sol·licitud d'inscripció

Article 4. Documentació acreditativa

Article 5. Persones participants amb diversitat funcional

Article 6. Llistes de persones admeses i excloses

Article 7. Publicació dels resultats i procediment de revisió i reclamació

Article 8. Documentació administrativa de la prova

Article 9. Proposta d'expedició del títol de Graduat en Educació Secundària



La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en l'article 66.1 estableix que l'educació de persones adultes té la finalitat d'oferir a totes les persones majors de díhuit anys la possibilitat d'adquirir, actualitzar, completar o ampliar els seus coneixements i aptituds per al seu desenvolupament personal i professional. Per la seua banda, el seu article 68.2 determina que correspon a les administracions educatives organitzar periòdicament proves perquè les persones majors de díhuit anys puguen obtindre directament el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria per qualsevol de les dues opcions a què es refereix l'article 25.1 d'aquesta mateixa llei, sempre que hagen aconseguit els objectius de l'etapa i assolit el grau adequat d'adquisició de les competències corresponents. A més, es prescriu que les administracions educatives vetlaran perquè s'adopten les mesures necessàries per a garantir la igualtat d'oportunitats, la no discriminació i l'accessibilitat universal de les persones amb discapacitat que s'hi presenten.



El Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s'estableix el currículum bàsic de l'Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat, quant a la regulació de la Formació de les Persones Adultes queda modificat en la seua disposició addicional quarta pel Reial decret 562/2017, de 2 de juny, pel qual es regulen les condicions per a l'obtenció dels títols de Graduat en Educació Secundària Obligatòria i de Batxiller, d'acord amb el que disposa el Reial Decret llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l'ampliació del calendari d'implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa. Aquest reial decret determina, en la seua disposició final primera, l'especificitat de l'educació de persones adultes amb la necessitat consegüent de proporcionar a aquest col·lectiu de persones una oferta formativa adaptada i una estructura curricular per àmbits de coneixement pròpia, així com l'organització periòdica de proves perquè les persones majors de díhuit anys puguen obtindre directament el títol de Graduat en Educació Secundària, sempre que hagen assolit les competències bàsiques i els objectius de l'etapa, d'acord amb els tres àmbits de coneixement establits.



La Llei 1/1995, de 20 de gener, de la Generalitat Valenciana, de Formació de les Persones Adultes, en l'article 5 preceptua que l'obtenció de titulacions que possibiliten l'acces al mon del treball i als diferents nivells educatius es realitzara per mitja de modalitats, organitzacions i metodologies adaptades a les característiques de l'aprenentatge de les persones adultes.

Per consegüent, el Decret 220/1999, de 23 de novembre, del Govern Valencia, en l'annex I estableix el curriculum especific de la formacio basica de les persones adultes fins a l'obtencio del titol de Graduat en Educacio Secundaria a la Comunitat Valenciana.

El Decret 87/2015, de 5 de juny, del Consell, modificat pel Decret 136/2015, de 4 de setembre, del Consell, i el Decret 51/2018, de 27 d'abril, del Consell, estableix el currículum i desplega l'ordenació general de l'Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat a la Comunitat Valenciana. La disposició addicional segona d'aquest decret determina, d'una banda, que pel que fa a l'educació de persones adultes, cal ajustar-se al que disposen els articles 68 i 69 de la Llei orgànica 2/2006, així com a la disposició final primera del Reial decret 562/2017, de 2 de juny; i d'una altra, que segons el que preveu l'article 23.3 del Reial decret 1105/2014, la conselleria competent en matèria d'educació ha de determinar, per a l'alumnat que curse l'Educació Secundària Obligatòria i no obtinga el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria, les parts que es consideren superades de les proves per a l'obtenció del títol.





En l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, continua vigent el Decret 83/2000, de 30 de maig, del Consell, pel qual s'estableix la prova perquè les persones majors de díhuit anys puguen obtindre directament el titol de Graduat en Educacio Secundària a la Comunitat Valenciana.



Finalment, per l'Ordre 20/2017, de 29 maig, de la Conselleria d'Educacio, Investigació, Cultura i Esport, es dicten normes per a la regulació i l'organització de la prova perque les persones majors de dihuit anys puguen obtindre directament el titol de Graduat en Educacio Secundaria a la Comunitat Valenciana.

Tot i això, a causa de la situació sanitària en el moment de la publicació d'aquesta resolució, la realització de la prova perquè les persones majors de díhuit anys puguen obtindre directament el títol de Graduat en Educació Secundària a la Comunitat Valenciana està condicionada per l'evolució de la pandèmia de la COVID-19. Prèviament a la realització d'aquesta prova es publicarà un document per donar a conéixer la informació tècnica i operativa sobre les mesures de prevenció i control de la infecció per SARS-CoV-2, d'acord amb les recomanacions de les autoritats sanitàries en el moment de la seua realització.



Per tot aixo exposat, en virtut del que estableix la disposicio final primera de l'Ordre 20/2017, de 29 maig, i en virtut de les atribucions que em confereix el Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, i el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, resolc:





Article 1. Convocatòries

Durant el curs acadèmic 2020-2021 hi haurà dues convocatòries de la prova perque les persones majors de dihuit anys puguen obtindre directament el titol de Graduat en Educacio Secundaria, la primera de les quals se celebrarà la primera el dia 29 de gener de 2021, i la segona, el dia 4 de juny de 2021.



Article 2. Requisits de participació

Poden inscriure's per a la realització de la prova per a l'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària aquelles persones que complisquen, com a mínim, díhuit anys durant l'any 2021.



Article 3. Procediment i termini de presentació de la sol·licitud d'inscripció

1. La inscripcio de la prova contempla dos procediments: un primer, electrònic, mitjançant el qual es realitza la sol·licitud d'inscripció, i un segon, per a la presentació d'aquesta sol·licitud impresa.

2. Per a realitzar la sol·licitud d'inscripció cal seguir aquestes instruccions:

2.1. Part electrònica a través de la plataforma habilitada.

a) Primer de tot, la persona participant ha d'emplenar la sol·licitud d'inscripció i, si escau, la sol·licitud d'exempció del modul de Valencia mitjançant un únic model de sol·licitud, disponible en l'enllaç electrònic seguent: http://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=1638.



b) A fi que les persones interessades que no disposen de la connexio necessaria puguen realitzar aquesta inscripcio, els centres públics de Formació de Persones Adultes de titularitat de la Generalitat Valenciana han de facilitar, en el seu calendari i horari general de funcionament, un espai proveit d'ordinador amb connexió a internet.



2.2. Part de lliurament davant de l'Administració.

a) Una vegada registrada la inscripció telemàtica de la prova, la sol·licitud generada ha de ser impresa i presentada, segons disposa l'apartat 3 de l'article 2 de l'Ordre 20/2017, de 29 maig, per la qual es regula aquesta prova, preferentment en la direccio territorial competent en materia d'educacio en l'ambit de gestio de la qual es desitge realitzar la prova, o be a traves de qualsevol dels mitjans previstos en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques, d'acord amb els terminis d'inscripció següents:

– Primera convocatòria: des del dia 26 d'octubre de 2020 fins al dia 9 de novembre de 2020, ambdós inclosos.

– Segona convocatòria: des del dia 11 de març de 2021 fins al dia 26 de març de 2021, ambdós inclosos.

b) En cas que la sol·licitud es presente en una oficina de Correus, cal fer-ho en sobre obert, perque puguen datar i segellar la instància abans de ser certificada. Si no es procedeix d'aquesta manera, la instància es considera presentada en la data d'entrada en el registre al qual vaja adreçat.

3. Les sol·licituds han d'estar signades per les persones interessades, responsabilitzant-se d'aquesta manera que compleixen els requisits establits per a participar en la convocatoria, que les dades contingudes en la sol·licitud son certes i que son conscients que la seua falsedat pot donar lloc a la perdua del dret de realitzacio de la prova o a l'anul·lacio del resultat que s'hi obtinga.

4. El procediment d'inscripció estarà finalitzat una vegada realitzats els dos tràmits, l'emplenament telemàtic i el lliurament, en forma i termini, davant l'organisme competent de la sol·licitud generada en el primer tràmit, així com de la declaració responsable de sol·licitud d'exempció del mòdul de Valencià en el cas de les persones que puguen exercir-ne el dret, d'acord amb el que determina l'article 8 de l'Ordre 20/2017, de 29 maig.



Article 4. Documentació acreditativa

1. Per a la realitzacio de les proves les persones adultes participants han d'acreditar la seua identitat a traves del document nacional d'identitat (DNI) o passaport, en el cas de nacionalitat espanyola, o de la targeta de residència del número d'identitat d'estranger (NIE), en el cas de les persones estrangeres residents, en ambdós supòsits, en vigor.



2. El dia de realització de les proves les persones participants han de portar l'original del DNI, NIE o passaport amb què s'han inscrit perquè el tribunal puga fer-ne les comprovacions pertinents en qualsevol moment.

3. En els casos que les persones participants sol·liciten la convalidació d'un o més mòduls de la prova, d'acord amb el que preveuen l'article 7 i l'annex únic de l'Ordre 20/2017, de 29 maig, aquestes han de marcar-ho en la casella corresponent de la sol·licitud d'inscripció telemàtica i han d'aportar una còpia compulsada d'un dels documents acreditatius següents:

a) Llibre d'escolaritat.

b) Historial acadèmic.

c) Certificat de qualificacions emés pel centre en què la persona participant va cursar estudis en anys anteriors o va realitzar aquesta prova en convocatòries precedents.

4. A l'hora de fer efectives aquestes convalidacions en la prova per a majors de díhuit anys, cal tindre en compte aquestes circumstàncies:



4.1. Norma general de convalidació de mòduls formatius.

a) En el cas que la persona sol·licitant aporte documentació acreditativa d'àmbits o mòduls formatius superats, d'aquesta mateixa prova realitzada en altres comunitats autònomes de l'Estat espanyol, fins a la data de finalització del termini d'inscripció de cada convocatòria, el tribunal ha d'aplicar la correspondència d'equivalències segons el que determina l'annex únic adés esmentat per a la prova.



4.2. Convalidació del mòdul de Valencià.

a) Les persones participants que sol·liciten l'exempció del mòdul de Valencià en cada convocatòria, vàlida només per a un any acadèmic, han de demanar-la mitjançant l'emplenament de les dades del formulari de declaració responsable que s'inclou dins la sol·licitud d'inscripció telemàtica a la prova, seguint les instruccions que figuren a l'article 8 de l'Ordre 20/2017, de 29 maig.

b) La sol·licitud d'exempció del mòdul de Valencià de la prova per a majors de díhuit anys per a l'obtenció directa del títol de Graduat en Educació Secundària es considera un tràmit independent de la sol·licitud d'exempció d'aquest mòdul que pogueren realitzar les persones adultes matriculades, en qualsevol modalitat d'ensenyament i per al curs acadèmic coincident amb les dues convocatòries anuals de la prova, en centres autoritzats per a la impartició dels ensenyaments de la formació bàsica de les persones adultes.

c) En el cas que la persona sol·licitant haja cursat estudis en el sistema educatiu obligatori o haja realitzat la prova per a majors de díhuit anys d'Andorra, Catalunya i les Illes Balears, la qualificació positiva obtinguda en la matèria o mòdul corresponent a la llengua pròpia s'ha d'aplicar al mòdul de Valencià.

d) En el cas de la resta de comunitats autònomes, en el moment d'inscripció a la prova la persona sol·licitant ha de procedir obligatòriament d'acord amb el que determina l'apartat 4.2.a. d'aquesta resolució.



4.3. Convalidació en els casos de documentació acadèmica aportada d'altres comunitats autònomes de l'Estat espanyol.

En cas que la persona sol·licitant aporte documentació acadèmica acreditativa de camps de coneixement o àmbits d'experiència o de mòduls formatius aprovats bé mitjançant estudis cursats en centres de Formació de Persones Adultes, bé a través de la superació d'àmbits o mòduls formatius en la prova per a majors de díhuit anys, realitzats en ambdós casos en altres comunitats autònomes de l'Estat espanyol i superats fins a la data de finalització del termini d'inscripció de cada convocatòria, el tribunal ha de valorar i aplicar, si escau, la correspondència d'equivalències que s'indica a l'annex únic de l'Ordre 20/2017, de 29 de maig. En cas de dubte, aquest ha de remetre la sol·licitud d'equivalència a la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica per al seu estudi i resolució.



En el cas del reconeixement de convalidació d'un o més camps de coneixement o àmbits d'experiència pels mòduls formatius corresponents de la prova per a majors de díhuit anys, a l'hora de consignar la qualificació el tribunal ha de consignar la mateixa qualificació per al mòdul o per a la totalitat de mòduls que s'integren dins els tres àmbits d'experiència del currículum de la formació bàsica de les persones adultes.



Article 5. Persones participants amb diversitat funcional

1. Les persones amb diversitat funcional física o sensorial, que tinguen el reconeixement oficial de la situació de discapacitat i que sol·liciten una adaptacio de les condicions de realitzacio de la prova, ho han d'indicar en el moment de realitzar la inscripció en la prova i han d'adjuntar a la sol·licitud d'inscripció un certificat acreditatiu del grau de discapacitat, expedit per l'administracio competent.

2. A fi que l'Administració educativa preveja els recursos addicionals necessaris per al desenvolupament de la prova, la persona adulta amb necessitats específiques, ha de marcar en aquesta sol·licitud la casella de suport corresponent i especificar-hi les mesures o recursos addicionals requerits.

3. Aquestes persones han de fer arribar a la direcció territorial d'Educació corresponent, com a documentació adjunta a la sol·licitud d'inscripció, la següent documentació justificativa de les causes que en motiven la petició:

a) Certificat de reconeixement de discapacitat que informe del grau de discapacitat reconegut de la persona participant.

b) Certificat emés per l'organisme acreditatiu corresponent que informe de les característiques de la discapacitat o, si escau, del trastorn que pateix la persona participant.

4. Les direccions territorials d'Educació han de notificar els casos en què cal atendre cada circumstància particular a la direccio general competent en matèria d'ordenació acadèmica mitjançant la remissió d'una copia de la documentació lliurada per cada persona participant a l'adreca electronica: fpa_soa@gva.es

Article 6. Llistes de persones admeses i excloses

1. Una vegada finalitzat el termini d'inscripció en la prova de cada convocatòria, les direccions territorials d'Educació han de fer públiques en el portal electrònic de la ciutadania habilitat a aquest efecte les llistes provisionals de les persones admeses i excloses, distribuïdes per demarcacions territorials, enumerades per ordre alfabètic amb indicació del tribunal i lloc de realització de la prova assignats a cada participant i, en el cas de les persones excloses, amb explicitació del motiu d'exclusió.

2. Les persones aspirants han de comprovar l'estat de la seua inscripció, per tal que aquelles que n'hagen resultat excloses, dins el termini de deu dies naturals a partir de la seua publicació, puguen al·legar, esmenar i aportar, si escau, davant de la direcció territorial corresponent la documentació justificativa perquè es prenga en consideració o no la seua reclamació de participació en la prova.

3. Vençut aquest termini, cada direcció territorial ha de publicar per aqueix mateix mitjà, amb una setmana mínima d'antelació a la data de realització de la prova, les llistes definitives de participació.



Article 7. Publicació dels resultats i procediment de revisió i reclamació

1. Els tribunals constituïts en cada convocatòria han de fer públics, en l'espai d'informació del centre públic de Formació de Persones Adultes en què s'haja realitzat la prova o en les pàgines web dels centres respectius, els resultats de les qualificacions, prestant una cura especial al dret a la privacitat de les persones adultes participants d'acord amb la normativa vigent de protecció de dades de caràcter personal. Així mateix, les persones participants poden consultar personalment les seues qualificacions a través de l'enllaç:

https://appweb1.edu.gva.es/CiudadanosWeb/public/pruebaslibresbachiller.do?metodo=generarPantallaConsultaDni&tipo=PRLIBRESESONOTAS

2. Les persones participants tenen dret a revisar la correcció dels mòduls formatius de la prova d'acord amb el procediment i els terminis establits per cada tribunal, que en tot cas han de respectar les instruccions generals donades per la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica.

3. En cas que la persona interessada vulga presentar una reclamació, que ha d'estar adreçada al president o presidenta del tribunal, degudament signada i justificada tenint en compte els criteris de correcció aplicats, sobre la qualificació obtinguda en un o més mòduls de la prova, cal seguir el procediment establit a l'article 13 de l'Ordre 20/2017, de 29 de maig, d'acord amb el model que figura a l'annex I de l'Ordre 32/2011, de 20 de desembre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, per la qual es regula el dret de l'alumnat a l'objectivitat en l'avaluació, i s'estableix el procediment de reclamació de qualificacions obtingudes i de les decisions de promoció, de certificació o d'obtenció del títol acadèmic que corresponga.





Article 8. Documentació administrativa de la prova

1. La gestió administrativa relativa a la inscripció, la convalidació de mòduls de la prova i d'exempció del mòdul de Valencià, l'avaluació, la certificació de les qualificacions obtingudes per les persones adultes participants i l'arreplega de dades estadístiques comporta l'emplenament i la gestió d'una sèrie de documents d'acord amb els models següents:

a) La sol·licitud d'inscripció, publicada a l'annex I d'aquesta resolució, que la persona aspirant ha d'emplenar segons el que estableix l'article 3 d'aquesta mateixa resolució, incorpora en un mateix document les caselles habilitades per a les persones amb necessitats específiques, així com per a la sol·licitud de convalidacions de mòduls de la prova i d'exempció del mòdul de Valencià, per als casos reconeguts per l'article 9 i pels articles 7 i 8 respectivament de l'Ordre 20/2017, de 29 maig.

b) Els documents de certificació de l'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària i d'acreditació de les qualificacions obtingudes en els diferents mòduls formatius de la prova són els que apareixen, respectivament, als annexos II i III d'aquesta mateixa resolució. Pel que fa al primer document assenyalat amb anterioritat, només s'ha d'omplir en els casos de les persones adultes participants que siguen proposades pel tribunal per al lliurament de l'esmentat títol.

c) L'acta d'avaluació, d'acord amb l'annex IV d'aquesta resolució, que han d'emplenar els tribunals en el moment de l'avaluació de la prova, en què han de constar les qualificacions obtingudes per cada participant, o si és el cas, les convalidacions de mòduls a què la persona aspirant tinga dret; l'exempció del mòdul de Valencià que haja sigut prèviament reconeguda per a cada any acadèmic per la direcció general competent en matèria d'educació plurilingüe; i la proposta de lliurament del títol de Graduat en Educació Secundària.

d) Els resums estadístics amb els resultats globals de la prova a omplir respectivament per cada tribunal i per les direccions territorials, segons els models que apareixen als annexos V i VI d'aquesta resolució.



2. Una vegada finalitzat el procés d'avaluació de les proves, els tribunals han de lliurar a les direccions territorials respectives i aquestes, al seu torn, a la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica, la documentació que es relaciona als apartats 1 i 2 de l'article 16 de l'Ordre 20/2017, de 29 maig.



Article 9. Proposta d'expedició del títol de Graduat en Educació Secundària

1. L'equip de professorat que compon cada tribunal ha de traslladar una còpia de l'acta d'avaluació a la direcció del centre públic de Formació de Persones Adultes on s'haja realitzat la prova en cada convocatòria, o en el cas que aquesta haja tingut lloc en un centre distint, a la direcció del centre públic de Formació de Persones adultes que cada direcció territorial determine. Aquesta còpia ha de quedar arxivada a la secretaria del centre corresponent.



2. La direcció del centre públic de Formació de Persones Adultes, al seu torn, s'ha d'encarregar de tramitar la proposta d'expedició del títol de Graduat en Educació Secundària d'acord amb el procediment establit en l'Ordre 85/2010, de 15 de novembre, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula el procediment per a l'expedició dels títols acadèmics i professionals la gestió dels quals correspon a la Generalitat.



De conformitat amb el que disposen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest acte no posa fi a la via administrativa i pot ser recorregut en recurs d'alcada davant de la Secretaria Autonòmica d'Educacio i Formació Professional dins el termini d'un mes a comptar de l'endema de la publicació.



Valencia, 14 d'octubre de 2020.– La directora d'Innovació Educativa i Ordenació: Margarida Castellano Sanz.

Mapa web