Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 20 de desembre de 2019, de la Subdirecció General de Relacions Laborals, per la qual es disposen el registre i la publicació del text del Conveni col·lectiu de begudes reefrescantes de la Comunitat Valenciana 2019-2021. Codi 80000555012002. [2020/869]

(DOGV núm. 8734 de 06.02.2020) Ref. Base de dades 001316/2020




Vist el text del Conveni col·lectiu de treball de begudes reefrescantes de la Comunitat Valenciana 2019-2021, signat per la comissió negociadora, integrada, d'una part per FEDACOVA en representació de les empreses del sector, i d'una altra per FICA-UGT, Federació d'Indústria, Construcció i Agro de la UGT i per CCOO Indústria, en representació dels treballadors, i de conformitat amb el que es disposa en l'article 90, apartats 2 i 3, del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre; l'article 2 del Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i depòsit de convenis i acords col·lectius de treball, i l'article 3 de l'Ordre 37/2010, de 24 de setembre, per la qual es crea el Registre de la Comunitat Valenciana de Convenis i Acords Col·lectius de Treball, aquesta Subdirecció General de Relacions Laborals, d'acord amb el que s'estableix en l'article 51.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i en el Decret 157/2015, de 18 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors productius, Comerç i Treball, i en l'article 4.3 de l'Ordre 37/2010, resol:





Primer

Ordenar la inscripció del conveni en el Registre de la Comunitat Valenciana de Convenis i Acords Col·lectius de Treball, amb notificació a la Comissió negociadora, i el depòsit del text del conveni.



Segon

Disposar que es publique en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 20 de desembre de 2019.– El subdirector general de Relacions Laborals: Rogelio Antonio Navarro Domenichelli.





CONVENI COL·LECTIU DE BEGUDES REFRESCANTS

DE LA COMUNITAT VALENCIANA

2019-2021



ÍNDEX



Article 1. Finalitat

Article 2. Àmbit territorial

Article 3. Àmbit personal

Article 4. Vigència

Article 5. Condicions econòmiques i de treball

Article 6. Salari base

Article 7. Increments salarials i revisió

Article 8. Plus de conveni

Article 9. Exclusions de la prima a la venda

Article 10. Dietes

Article 11. Antiguitat consolidada

Article 12. Treball nocturn

Article 13. Prima a la venda

Article 14. Vacances

Article 15. Festius

Article 16. Hores extres

Article 17. Gratificacions extraordinàries

Article 18. Situació d'IT

Article 19. Jornada

Article 20. Jornades excepcionals

Article 21. Treball en règim de quart torn

Article 22. Permisos, llicències i excedències

Article 23. Uniformitat

Article 24. Organització del treball

Article 25. Classificació professional

Article 26. Mobilitat funcional

Article 27. Funcions de nivell superior

Article 28. Vacants

Article 29. Registre de conveni

Article 30. Règim disciplinari

Article 31. Jubilació

Article 32. Pèrdua de permís de conduir

Article 33. Seguretat i salut en el treball

Article 34. Comissió paritària

Article 35. Òrgans de representació sindical

Article 36. Seccions sindicals d'empresa

Article 37. Excedències per càrrec sindical

Article 38. Participació en les negociacions de convenis col·lectius

Article 39. Autorització cobrament quota sindical

Article 40. Cursos formació sindicats

Article 41. Formació professional

Article 42. Condicions més beneficioses

Article 43. Remissió a normativa general

Article 44. Sancions a les empreses

Article 45. Inaplicació del conveni col·lectiu

Article 46. Igualtat

Article 47. Assetjament laboral, moral o sexual

Article 48. Contracte de relleu, jubilació parcial

Article 49. Assegurança col·lectiva

Disposicions transitòries

Disposició transitòria primera, segona

Disposicions addicionals

Disposició addicional primera, segona

Disposicions finals

Taules salarials begudes refrescants segons grups 2019.

Taules salarials begudes refrescants segons grups 2020.

Taules salarials begudes refrescants segons grups 2021.





TEXT DEL CONVENI



Article 1. Finalitat

De conformitat amb el que estableix el Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, de l'Estatut dels Treballadors, es formalitza el present conveni col·lectiu de treball, la finalitat del qual és regular les condicions de treball del personal que preste els seus serveis en les empreses del sector de begudes refrescants que es corresponen amb el número CNAE 1107 i les que es corresponen amb el CNAE 4634.



Article 2. Àmbit territorial

Aquest conveni col·lectiu és de compliment obligatori, tant per a les empreses com per als treballadors/ores al seu servei de la Comunitat Valenciana que es dediquen a l'activitat d'indústries d'elaboració i/o distribució de begudes refrescants i xarops.



Article 3. Àmbit personal

Les normes d'aquest conveni afectaran tot el personal que treballe per compte d'altri en les empreses indicades en l'article anterior i que estiga subjecte a la relació laboral, sense més excepció que el personal indicat en l'article 1, número 3, apartat c, i article 2, número 1, apartat a, de l'Estatut dels Treballadors, que ha de ser negociat i signat per FEDACOVA, UGT i CCOO.



Article 4. Vigència

Aquest conveni tindrà una duració des de l'1 de gener de 2019 fins al 31 de desembre de 2021 i mantindrà la vigència de tot l'articulat fins a la signatura del següent conveni col·lectiu. Es considerarà prorrogat tàcitament d'any en any si qualsevol de les parts no efectua l'oportuna denúncia seguint els tràmits legals i amb una anticipació, almenys, de tres mesos al venciment. Aquest conveni col·lectiu entrarà en vigor el dia que es publique en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. No obstant això, les treballadores i treballadors que, a la signatura del present conveni per les parts, siguen baixa per qualsevol motiu, tindran dret a les diferències de conveni des de l'esmentat 1 de gener de 2019 fins a la data en què cessen.



Article 5. Condicions econòmiques i de treball

S'estableixen en aquest conveni les condicions econòmiques i de treball que es detallen en els articles següents.

Com a contraprestació a aquestes, el personal afectat té com a deures bàsics laborals els indicats en l'article 5 de l'Estatut dels Treballadors i, especialment, estimular la puntualitat, la regularitat i la diligència en el treball, la cura, la neteja i la conservació d'instal·lacions, màquines, ferramentes, vehicles, etcètera.



Article 6. Salari base

El personal la retribució del qual siga estipulada per treball a temps per la seua empresa percebrà, a raó a la seua jornada completa de treball, el salari base que s'estableix per a cada grup professional en l'annex I del present conveni.



Article 7. Increments salarials i revisió

S'estableix un increment salarial per als respectius anys, segons es detalla a continuació:

Per a l'any 2019, un increment del 2 % sobre el salari vigent a 31 de desembre de 2018, amb efecte retroactiu des de l'1 de gener de l'any 2019. Aquests salaris serviran de base per a l'aplicació de l'increment de l'any següent.

Per a l'any 2020, s'estableix un increment del 2 % sobre el salari vigent a 31 de desembre de 2019.

Per a l'any 2021, s'estableix un increment del 2 % sobre el salari vigent a 31 de desembre de 2020.

Si la suma dels IPC acumulats dels anys 2019, 2020 i 2021 és superior a l'increment salarial pactat per al període mencionat en més d'un punt, l'excés es pagarà en la nòmina de gener de 2022 i formaria part de la base càlcul dels salaris de 2022 que es pogueren pactar. Aquesta clàusula tindrà la mateixa vigència que el present conveni.



Article 8. Plus de conveni

S'acorda unificar el salari base i el plus conveni que figuraven en el conveni vigent a 31 de desembre de 2004 en un únic concepte que es denominarà salari base, a excepció d'aquells que tinguen pendents de consolidació trams d'antiguitat.



Article 9. Exclusions de la prima a la venda

El personal de la secció de vendes que treballa en la jornada laboral reglamentària percebrà el salari corresponent al seu grup professional, igual que la secció de producció, sense tindre dret a la prima a la venda.



Quan el personal de la secció de vendes treballe a tasca, haurà d'establir-se un mínim de visites i activitats, de comú acord. En cas de desacord, qui estiga disconforme ha de recórrer al comité d'empresa o als delegats de personal perquè, juntament amb la direcció de l'empresa, resolguen el que siga procedent. Si tampoc s'obté un acord, el cas passarà a la comissió paritària d'aquest conveni, que, oïdes les parts, decidirà el que considere convenient, sense perjudici de les accions que siguen procedents davant de l'organisme competent.



Article 10. Dietes

A continuació, es fixa l'import de les dietes corresponents per a tot el personal de les empreses de l'àmbit del conveni:

Si no hi ha possibilitat de tornada a la residència en el dia, es percebrà la mitja dieta en la quantia de 17,0316 euros. Quan el treballador/a, per necessitats del servei i ordres de l'empresa, haja de pernoctar fora del seu domicili, percebrà la dieta completa, en la quantia de 44,8185 euros.

Les empreses que ho consideren convenient, d'acord amb el seu comité o delegats de personal, podran substituir l'abonament als seus treballadors/ores de les mitges dietes o de les dietes completes indicades anteriorment, i satisfer-los les despeses de manutenció i allotjament que els puga ocasionar, així com les de desplaçament, quan hi haja desplaçament amb vehicle propi, sempre mitjançant la justificació pertinent.

En cas que algú estimara discriminatòria l'actitud de l'empresa, respecte a pernoctar fora del seu domicili per no correspondre al treball habitualment encomanat, podrà recórrer al comité d'empresa o als delegats de personal, que consideraran les raons d'ambdues parts i tractaran d'arribar a un acord; en cas contrari, es pronunciaran per escrit sobre la qüestió, a l'efecte de qualsevol recurs posterior.

L'import de les dietes indicades anteriorment serà sotmés a la revisió, si escau, descrita en l'article 7.



Article 11. Antiguitat consolidada

El concepte d'antiguitat va quedar suprimit dins del conveni a partir de l'1 de gener de 2005, si bé hauran de respectar-se els drets adquirits pels treballadors/ores fixos, que s'establiran amb la fórmula següent:



Al personal que tinga drets adquirits pel concepte d'antiguitat i que per aquest perceba retribucions, se situarà l'import percebut fins a la data, en virtut dels biennis o triennis transcorreguts, en una casella del full de salaris creat amb aquesta finalitat sota la denominació d'antiguitat consolidada. A aquest personal no podrà, d'ara en avant, incrementar-se per biennis o triennis pel transcurs del temps ni per la retribució establida per aquest concepte en el conveni, a excepció del personal que tinga un tram en adquisició, al qual, vençut el tram, s'incrementarà d'acord amb el que estableix el conveni anterior, i sense que d'ara en avant puga incrementar-se-li aquest concepte segons la fórmula indicada.

La quantitat reflectida en la casella d'antiguitat consolidada del full de salaris s'incrementarà anualment en el mateix percentatge que s'incrementen els altres conceptes retributius del conveni.

El personal incorporat a les empreses a partir de l'1 de gener de 2005 no tindrà dret a percebre cap quantitat pel concepte d'antiguitat, ni, per tant, acumularà biennis ni triennis ni cap altra fórmula per aquest concepte.



Article 12. Treball nocturn

Tindrà la consideració de treball nocturn el que es realitze entre les 22.00 hores i les 06.00 hores, i tindrà una remuneració especial que consistirà en un 25 % d'increment sobre el salari base. Si el treball nocturn realitzat no sobrepassa les quatre hores, s'abonarà proporcionalment l'increment sobre les hores treballades efectivament i, si sobrepassa les quatre hores, s'abonarà tota la jornada com a nocturna.





Article 13. Prima a la venda

El personal de la secció de vendes treballarà a tasca i percebrà el salari base, així com la prima a la venda que s'indica en aquest conveni.

La designació del mínim de visites a clients i activitats que s'han de realitzar en cada ruta o zona de qualsevol classe s'establirà de comú acord amb l'empresa i, en cas de discrepàncies, es tractarà amb el comité o els delegats de personal, i si persisteix el desacord, es passarà l'assumpte a la comissió paritària d'aquest conveni, que, oïdes les parts, decidirà per majoria simple el que estime convenient; això, sense perjudici de les accions que siguen procedents davant dels organismes pertinents.

Es fixa en 0,2000 euros la prima mínima per a la secció de vendes que treballe a tasca per cada caixa de 12 botelles de litre o 24 de mig litre, o de menys capacitat, o de 6 sifons, durant la vigència d'aquest conveni. Si l'empresa, per conveniència comercial, fa servir un tipus de caixa de cabuda distinta de l'assenyalada, la prima a la venda serà proporcional al que s'ha indicat, tenint en compte la capacitat en botelles de les caixes, el volum i el pes. Aquesta prima s'entén aplicable no només als productes que fabrique l'empresa, sinó també als que distribuïsca, com cervesa, aigua mineral, etcètera.

Així mateix, s'abonarà aquesta prima respecte a les caixes de degustació que s'obsequien durant les promocions de venda.

Com que l'equip de venda el formen el comercial i el repartidor, la proporció del repartiment d'aquesta prima s'efectuarà entre l'empresa i el comité o els delegats de personal, que hauran d'arribar a un acord per al qual tindran en compte la forma peculiar en què es du a terme aquesta activitat i l'esforç i la responsabilitat de cadascun dels treballadors/ores que intervenen en la tasca; en cas de no arribar a cap acord empresarial sobre aquest tema, la prima a la venda per cada caixa es dividirà a mitges entre el comercial i el repartidor.

Si en un mateix vehicle de repartiment van dues persones, la part de la prima a la venda corresponent al repartiment es dividirà entre les dues. Si el sistema de venda és autovenda, la prima a la venda la cobrarà en la seua integritat qui la realitze.

Quan la tasca efectuada siga el lliurament directe de la mercaderia a depòsits, distribuïdors, concessionaris i altres magatzems de l'empresa, s'abonarà una prima a la venda per caixa en la quantia de 0,0800 euros.

En missions de publicitat, propaganda i degustació, el personal de la secció de vendes que realitze l'activitat a tasca percebrà el salari base de la secció de producció atribuïda al seu grup personal professional.



La prima a la venda no es computarà per a determinar ni pagues extraordinàries ni beneficis, així com tampoc les vacances, la gratificació especial de vacances ni cap altre concepte salarial en el sentit més ampli.

Aquesta prima se satisfarà als interessats a mes vençut, juntament amb la nòmina següent.



Article 14. Vacances

El període de vacances anuals per al personal d'aquestes empreses s'estableix en 30 dies naturals, o 22 laborables per a les empreses que fraccionen les vacances, més un únic dia per a aquells torns en què s'incloguen un o més dies festius que no siguen dissabtes o diumenges. Si, per qualsevol circumstància, el període de gaudi coincidira amb una IT per embaràs, part, lactància o amb suspensió de l'article 48 de l'Estatut dels Treballadors, se suspendria i els dies pendents es gaudiran a la conclusió de la IT o suspensió. Si la IT és per altres contingències, es gaudiran quan concloga, sempre que no hagen transcorregut més de 18 mesos des de la finalització de l'any natural.



Es calcularà sobre el salari base i complement d'antiguitat consolidada que corresponga, que, per al personal de vendes a tasca o amb prima a la venda, serà el mateix que per al personal de producció establit en l'annex I d'aquest conveni.

A més, el personal rebrà una gratificació especial de 19 dies de salari base, més l'antiguitat consolidada que corresponga en començar el gaudi de les seues vacances, o la part proporcional, en cas que el període de gaudi no corresponga a una anualitat completa.

El personal eventual, temporer o de campanya, percebrà la part proporcional de la gratificació de vacances establida per al personal per aquest motiu.

Es verificaran per departaments o seccions o llocs de treball, de manera que en aquests 12 mesos puguen gaudir de les vacances cada mes per la part proporcional de treballadors. Aquestes vacances s'efectuaran de manera rotatòria en anys successius.



Article 15. Festius

Els dies festius nacionals seran els que determine el calendari laboral oficial, seran 12 festius. Les festes locals de què podrà gaudir el personal de l'empresa seran les determinades pel lloc en què radique l'empresa i seran dos festius.



Article 16. Hores extres

Les parts signants d'aquest conveni consideren convenient reduir les hores extraordinàries habituals i, en virtut d'això, s'estableix el següent:



1. Es podran efectuar, sense cap discriminació personal, hores extraordinàries dins dels límits que estableix l'Estatut dels Treballadors.



2. Es realitzaran les hores extraordinàries que siguen necessàries motivades per causes de força major i les necessàries previstes per períodes punta de producció, absències imprevistes, canvis de torn i manteniment, i les derivades de la naturalesa pròpia del treball, dins de la legislació vigent.

3. La direcció de cada empresa informarà mensualment, respecte al mes anterior, el comité d'empresa o els delegats de personal o delegats de secció sindical, on n'hi haja, de les hores extraordinàries efectuades i n'especificarà les causes. Les hores extraordinàries s'abonaran amb un recàrrec del 75 % corresponent a cada hora.



Article 17. Gratificacions extraordinàries

Anualment, el personal tindrà dues gratificacions extraordinàries, que s'abonaran el 15 de juliol i el 15 de desembre, respectivament, per la quantia de 30 dies de salari base més antiguitat consolidada segons corresponga.

El personal que ingresse o cesse durant l'any, l'interí, l'eventual o el de campanya, percebrà aquestes gratificacions especials en proporció al temps treballat efectivament.

Amb el caràcter de participació en beneficis, les empreses abonaran a tot el personal una gratificació equivalent a trenta dies de salari base més l'antiguitat consolidada que corresponga. Les parts recomanen que s'abone d'una sola vegada el 15 de març, que correspondrà a l'exercici econòmic de l'any anterior.

Les empreses que tinguen dificultats per a satisfer aquesta paga en la forma indicada anteriorment, d'acord amb el comité o els delegats de personal, i amb els informes previs corresponents, podran abonar la paga mencionada en dues meitats, una el 15 de març i l'altra el 15 de setembre, sense cap recàrrec per demora.



Article 18. Situació d'IT

En cas d'IT degudament acreditada per l'entitat o l'organisme corresponent, l'empresa garantirà que la retribució del treballador/a no siga inferior als percentatges que es detallen a continuació:

En cas d'IT per contingències professionals: el 100 % de la base reguladora diària des del primer dia amb límit de 18 mesos.

En cas d'IT per contingències comunes:

El 80 % de la base reguladora diària des del primer dia. En cas d'hospitalització, el 100 % de la base reguladora diària des del primer dia.

A les situacions d'incapacitat temporal per contingències comunes que, per qualsevol causa, s'inicien després de l'entrada en vigor del present conveni, serà aplicable el que disposa aquest article. Per a poder tindre dret als beneficis recollits en aquest article, serà necessari justificar la baixa, les confirmacions setmanals i l'alta en els comunicats oficials de la Seguretat Social. A aquest efecte, queda sense validesa qualsevol altre document. Les empreses, amb el previ consentiment del treballador, podran en tot moment comprovar l'efectivitat de la malaltia pels mitjans oportuns i el treballador/a se sotmetrà als reconeixements mèdics que se li indiquen, si està en condicions d'efectuar-los. En cas de discrepància sobre la situació del treballador/a, es requerirà la intervenció del comité d'empresa o dels delegats de personal, als quals es traslladarà la informació que es tinga i, conjuntament, resoldran el que estimen just. En cas de desacord, se sotmetrà el cas a la comissió paritària del conveni, que informarà el que crega convenient, sense perjudici de les reclamacions i accions que consideren l'empresa i el treballador/a.



Qualsevol mesura de vigilància i control de la salut dels treballadors es durà a terme, en tot cas, respectant sempre el dret a la intimitat, la dignitat de la persona del treballador/a i la confidencialitat de tota la informació relacionada amb el seu estat de salut.





Article 19. Jornada

La jornada de treball serà de 40 hores setmanals de dilluns a divendres, huit hores per dia laborable, amb un total anual de 1.776 hores per a 2019, 1.772 hores per a 2020 i 1.768 hores per a 2021.

Aquesta jornada anual inclou per als dies 24 i 31 de desembre una reducció de jornada de quatre hores, un total de huit hores entre els dos dies.

Es pacta que, en el supòsit que aquestes jornades caigueren en dissabte, diumenge o festiu, els comités d'empresa pactaran en cada cas les mitges jornades per les quals han de ser substituïdes aquestes dates.



Article 20. Jornades excepcionals

S'estableixen dues modalitats de jornada per a la secció de càrrega i descàrrega, que es detallen a continuació.

Jornada de dilluns a dissabte: amb prestació de cinc hores laborables en dissabte i una retribució a raó de 44,2176 euros bruts per cada dissabte, fins i tot si no es treballa la totalitat de les cinc hores.

Jornada de dimarts a dissabte: s'entén que la jornada del dissabte no podrà excedir les 22 hores i amb una retribució a raó de 40,2157 euros bruts per cada dissabte.

En ambdós casos, caldrà atendre el límit legal de 40 hores setmanals. Aquestes quantitats experimentaran el mateix increment que estableix l'article 7 del conveni.





Article 21. Treball en règim de quart torn

atés el caràcter estacional de l'activitat de les empreses representades en aquest conveni i davant de les necessitats que es puguen produir, tant organitzatives com productives, es treballarà a quatre, tres, dos o un torn continu.

En cas que els treballadors/ores presten els seus serveis en règim de quatre torns, aquests no excediran els sis mesos i percebran la quantitat de 52,1797 euros bruts. Es podrà ampliar el règim a huit mesos i es percebrà la quantitat de 57,3977 euros bruts per cada dissabte o diumenge treballat, respectivament.

Aquestes quantitats experimentaran el mateix increment que estableix l'article 7 del conveni.



Article 22. Permisos, llicències i excedències

1. Permisos i llicències

El personal, amb el previ avís i la justificació, podrà absentar-se del treball amb dret a remuneració per algun dels motius i pel temps següents:

a) Quinze dies naturals en cas de matrimoni.

b) Dos dies en els casos d'accident, malaltia greu o defunció de parents de segon grau de consanguinitat o afinitat. Tres dies en cas de naixement, defunció i malaltia greu de familiars de primer grau. Igualment, tres dies en cas de defunció de germans i germanes. Un dia per defunció de familiars de tercer grau. Si coincideixen els dies de permís mencionats amb festiu, s'ampliarà a un dia laborable més, en cas de familiars de primer grau i per al cas de germans/anes només en cas de defunció.

Els dies de permís per malaltia greu de familiars podran gaudir-se de manera alterna sempre amb el previ acord amb l'empresari/ària.

S'entén com a malaltia greu l'hospitalització amb pernoctació, als efectes de l'ampliació, abans indicada, d'un dia més.

Quan, per aquests motius, el treballador/a necessite fer un desplaçament amb aquesta finalitat, el termini de dos dies passarà a ser de quatre.

c) Un dia si hi ha trasllat del domicili habitual.

d) Pel temps indispensable per al compliment d'un deure inexcusable de caràcter públic i personal, incloent-hi l'exercici del sufragi actiu. Quan conste en una norma legal o convencional un període determinat, caldrà ajustar-s'hi al que dispose pel que fa a la duració de l'absència i la compensació econòmica.

Quan el compliment del deure mencionat supose la impossibilitat de la prestació del treball degut en més del 20 % de les hores laborables en un període de tres mesos, l'empresa podrà passar la persona afectada a la situació d'excedència regulada en l'apartat 1 de l'article 46 de l'Estatut dels Treballadors.

En el supòsit que el treballador, per compliment del deure o l'exercici del càrrec, perceba una indemnització, se li descomptarà l'import del salari a què tinga dret en l'empresa.

e) Per a dur a terme funcions sindicals o de representació del personal en els termes establits legalment o convencionalment.

f) El personal, per lactància d'un fill menor de nou mesos, tindrà dret a una hora d'absència del treball, que podrà dividir en dues fraccions. El treballador/a, per la seua voluntat, podrà substituir aquest dret per una reducció de la jornada normal en mitja hora amb la mateixa finalitat, o bé es podrà acumular aquesta hora de lactància, amb el previ acord i consentiment de l'empresa, segons els dies que en còmput corresponguen. Aquest permís el podrà aprofitar indistintament la mare o el pare en cas que ambdós treballen.

g) A partir de l'any 2006, s'estableix un dia per assumptes propis, acumulable a qualsevol altre permís establit, que no podrà coincidir ni amb ponts ni amb l'inici o la fi del període vacacional.

Només podrà afectar, com a màxim, un 10 % d'una secció al mateix temps, perquè es garantisca en tot cas el procés productiu, i s'haurà d'avisar l'empresa amb una setmana d'antelació per a poder gaudir-lo.



h) Fins a dotze hores a l'any, amb la justificació documental mitjançant un visat del facultatiu d'aquest temps, quan en hores coincidents amb la jornada laboral, per raó de malaltia, siga necessari per al treballador/a acudir al consultori mèdic de la Seguretat Social o acompanyar-hi els fills menors de 18 anys o familiars de primer grau dependents, amb dependència acreditada; o bé quan el treballador/a haja d'acudir al metge dentista de caràcter privat en cas d'urgència acreditada.

Per aplicació de la doctrina establida pel Tribunal Suprem en la Sentència núm. 145/2018, de data 13/02/18, si el dia del fet causant fora festiu o no laborable perquè fora lliure, el primer dia retribuït serà el laborable posterior.

2. Excedències

a) L'excedència podrà ser voluntària o forçosa. La forçosa, que donarà dret a la conservació del lloc i al còmput de l'antiguitat de la seua vigència, es concedirà per la designació o l'elecció per a un càrrec públic que impossibilite l'assistència al treball. El reingrés haurà de ser sol·licitat dins del mes següent al cessament en el càrrec públic.

b) El personal amb almenys una antiguitat d'un any en l'empresa té dret al fet que se li reconega la possibilitat de situar-se en excedència voluntària per un termini no inferior a quatre mesos i no superior a cinc anys. Aquest dret només podrà ser exercitat de nou per la mateixa persona si han transcorregut quatre anys des del final de l'anterior excedència.

c) El personal tindrà dret a un període d'excedència de duració no superior a tres anys per atendre i tindre cura de cada fill, tant quan ho siga per naturalesa com quan siga per adopció, o, en cas d'acolliment, tant permanent com preadoptiu, a comptar de la data de naixement o, si escau, de la resolució judicial o administrativa.



També tindran dret a un període d'excedència de duració no superior a dos anys, llevat que s'establisca una duració superior per negociació col·lectiva, per a atendre i tindre cura d'un familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat que, per raons d'edat, accident, malaltia o discapacitat, no puga valdre's per si mateix i no exercisca cap activitat retribuïda.

L'excedència prevista en aquest apartat constitueix un dret individual dels treballadors, homes o dones. No obstant això, si dos o més treballadors/ores de la mateixa empresa generen aquest dret pel mateix subjecte causant, l'empresari podrà limitar-ne l'exercici simultani per raons justificades de funcionament de l'empresa.



Quan un nou subjecte causant done dret a un nou període d'excedència, l'inici d'aquesta posarà fi al període que estava gaudint.



El període en què el treballador/a romanga en situació d'excedència, d'acord amb el que estableix aquest article, serà computable a l'efecte d'antiguitat i el treballador/a tindrà dret a l'assistència a cursos de formació professional, a la participació dels quals l'haurà de convocar l'empresari, especialment quan es reincorpore.



Durant el primer any, tindrà dret a la reserva del seu lloc de treball. Transcorregut aquest termini, la reserva quedarà referida a un lloc de treball del mateix grup professional o categoria equivalent.

d) Així mateix, podran sol·licitar el pas a la situació d'excedència en l'empresa els treballadors/ores que exercisquen funcions sindicals d'àmbit provincial o superior mentre dure l'exercici del seu càrrec representatiu.

e) El treballador/a excedent conserva només un dret preferent al reingrés en les vacants de categoria igual o semblant a la seua que hi haja o es produïsquen en l'empresa.

f) La situació d'excedència podrà estendre's a altres supòsits col·lectivament acordats, amb el règim i els efectes que s'hi prevegen.



3. Reducció de jornada

Qui, per raons de guarda legal, tinga a la seua cura directa algun menor de dotze anys o una persona amb discapacitat física, psíquica o sensorial que no exercisca cap activitat retribuïda tindrà dret a una reducció de jornada de treball, amb la disminució proporcional del salari entre, com a mínim, una huitena part i un màxim de la meitat de la duració d'aquesta.

Tindrà el mateix dret qui haja d'encarregar-se de la cura directa d'un familiar, fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, que, per raons d'edat, accident o malaltia, no puga valdre's per si mateix i no exercisca cap activitat retribuïda.

La reducció de jornada prevista en aquest apartat constitueix un dret individual dels treballadors, homes o dones.

No obstant això, si dos o més treballadors/ores de la mateixa empresa generen aquest dret pel mateix subjecte causant, l'empresari podrà limitar-ne l'exercici simultani per raons justificades de funcionament de l'empresa.



Article 23. Uniformitat

Al personal de producció i vendes s'entregarà cada any dos uniformes compostos de camisa i pantalons. Així mateix, a qui siga necessari, per característiques del treball, es proveirà cada dos anys d'una peça d'abrigar i de dos parells de sabates adequades a l'any.

Si presten servei en llocs humits, se'ls entregarà igualment davantals o peces adequades de lona, goma, plàstic, etcètera, que els proporcionen suficient protecció i, si fora necessari, sabates de goma, etcètera.



L'empresa, juntament amb el comité de seguretat i salut o, si no n'hi ha, amb els delegats de personal concretarà les classes i característiques d'aquestes peces, per a la qual cosa vetlaran en tot moment pel compliment de la Llei de prevenció de riscos laborals i la resta de la normativa aplicable.

L'ús de les peces de vestir és obligatori durant l'exercici del treball.



Si, a causa del treball, aquestes peces de vestir es deterioren de manera notable o es trenquen, l'empresa reposarà al treballador/a la peça o les peces afectades, sense cap càrrec.

Prèviament al lliurament de la reposició, el treballador/a haurà de tornar el vestuari deteriorat o trencat.

Les peces de vestir indicades en l'article anterior s'entregaran als treballadors/ores durant la primera quinzena de maig, les d'estiu, i durant la primera quinzena d'octubre, les d'hivern.

Els uniformes hauran de tornar-se obligatòriament quan se cesse en l'empresa i quan un canvi de lloc de treball requerisca un altre tipus d'uniforme.



Article 24. Organització del treball

L'organització del treball, d'acord amb el que preveu el present conveni col·lectiu i la legislació vigent, és facultat i responsabilitat de la direcció de l'empresa.



Article 25. Classificació professional

S'estableixen els grups professionals següents:

Grup VIII: s'adscriuen a aquest grup els alts càrrecs i directius/ives de les empreses.

Grup VII: responsables. Aquest grup professional inclou tots els treballadors/ores als quals s'exigeix una competència o pràctica adequada per a exercir funcions de tipus facultatiu, tècnic o de direcció especialitzada, triats o assignats per l'empresa i que prenen decisions o que en participen en l'elaboració, així com en la definició d'objectius.



Exerceixen les seues funcions amb un alt grau d'autonomia, iniciativa i responsabilitat.

Formació: titulació universitària de grau superior i/o una dilatada experiència professional com a directiu/iva.

S'adscriuen a aquest grup les categories següents: encarregat/ada general.

Les persones adscrites a aquest grup són les que tenen responsabilitat directa en la gestió de l'empresa, per a la qual cosa prenen decisions o participen en l'elaboració o en la definició d'objectius concrets.

Grup VI: coordinadors/ores. S'hi inclouen els que tenen coneixements tècnics de nivell universitari de grau mitjà o coneixements equivalents equiparats per l'empresa que:

1. Col·laboren amb la direcció de l'empresa a aplicar les normes de treball per a aconseguir els objectius assenyalats en els plans generals de l'empresa i informen, en tot moment, els seus immediats superiors de tot el que siga d'interés per a l'exercici de les funcions dels seus subordinats.

2. Col·laboren, a més, en l'organització del treball d'altres treballadors/ores a càrrec seu i en tenen la responsabilitat consegüent.



3. Igualment, les persones que, sota les ordres immediates de la direcció, coordinen i controlen diverses seccions desenvolupant els plans, els programes i les activitats corresponents, i ordenant l'execució dels treballs oportuns amb personal o sense a les seues ordres.

S'adscriuen a aquest grup les categories següents: cap de departament.

Grup V: comandaments intermedis. Són els que:

1. Fan tasques que consisteixen en el comandament directe al capdavant d'un conjunt de treballadors/ores dels oficis industrials.

2. Realitzen activitats que impliquen la responsabilitat d'una secció i que poden secundar-les un grup de treballadors/ores del mateix grup professional o d'un altre inferior.

3. Els gestors de venda, que normalment tenen coneixements d'idiomes estrangers necessaris per al seu treball diari.

S'adscriuen a aquest grup les categories següents: cap de secció, encarregat/ada de secció, cap de grup, capatàs/assa de torn.

Les persones adscrites a aquest grup són les que, sota les ordres immediates de la direcció, coordinen o controlen una secció o una subsecció de l'empresa, ordenen l'execució dels treballs oportuns i s'encarreguen de la preparació o la disciplina del personal a càrrec seu.

Grup IV: adjunt a comandaments intermedis. Són les persones que, amb categoria d'oficial, realitzen funcions pròpies de la categoria i, així mateix, fan funcions de suport i ajuda al grup de comandaments intermedis i/o comandaments superiors.

Si es desenvolupen funcions de categoria superior pel temps establit legalment per a consolidar el grup superior, s'adscriuran al grup corresponent.

Grup III: oficials i administratius/ives. Són les persones que, amb empleats/ades a les seues ordres o sense, realitzen:

1. Anàlisis físiques, químiques i biològiques, i determinacions de laboratori fetes sota supervisió, sense que siga necessari sempre indicar normes i especificacions, la qual cosa implica, a més, la cura dels aparells, la preparació de reactius necessaris, l'obtenció de mostres i l'extensió de certificats i butlletins d'anàlisi.

2. Tasques d'oficis industrials (electrònica, automatismes, muntatge, soldadura, electricitat, mecànica), que requereixen una capacitat de nivell més alt perquè es resolguen tots els requisits de l'especialitat amb responsabilitat i iniciativa pròpia.

3. Treballs de manteniment, control de procés productiu i neteja de màquines.

4. Funcions de control i regulació amb els processos de producció que generen transformació del producte.

5. Tasques de regulació i control que es realitzen, indistintament, en diverses fases i sectors del procés.

6. Conducció o conducció amb repartiment, amb el permís de conduir corresponent. S'entén que pot combinar-se l'activitat de conduir amb el repartiment de mercaderies.

7. Preparació i operatòria en màquines industrials que comporten l'autocontrol del producte elaborat. 8. Manipulació de màquines d'envasament.

10. Conducció de màquines autopropulsores d'elevació, càrrega o arrossegament.

11. Tasques d'ajuda en magatzems que, a més de labors de càrrega i descàrrega, n'impliquen altres complementàries dels magatzems.

12. Control del transport i paletització, realitzats amb elements mecànics.

13. Comandament directe sobre un conjunt d'operaris en treballs de càrrega i descàrrega (manuals o amb màquines), incloent-hi processos productius.

S'adscriuen a aquest grup les categories següents:

Oficial de primera (producció, manteniment, distribució i logística), oficial de primera (administratius/ives i qualitat), oficial de segona (producció, manteniment, distribució i logística), oficial de segona (administratius/ives i qualitat). Les persones adscrites a aquest grup són els treballadors/ores que, amb altres empleats/ades a les seues ordres o sense, practiquen i apliquen el seu ofici o professió amb gran domini i tal grau de perfecció, que se'ls permet dur a terme no només treballs generals, sinó també els que suposen un coneixement especial en els departaments de producció, manteniment, distribució, administració, qualitat i logística.

Grup II: subalterns/ernes.

Són les persones que realitzen:

1. Activitats senzilles i rutinàries o d'ajuda en processos d'elaboració de productes.

2. Activitats consistents en mescles i preparacions, segons patrons establits, de matèries primeres per a l'elaboració dels productes, bé manualment o per mitjà de màquines per al maneig de les quals no calga més informació que el coneixement d'instruccions concretes.

3. Activitats operatives senzilles en condicionament o envasament, amb regulació i posada a punt o maneig de quadres indicadors i panells no automàtics, i recomptes de peces.

4. Tasques en oficis industrials (electrònica, automatismes, instrumentació, muntatge, soldadura, electricitat, electrònica, etc.), de treballadors/ores que s'hi inicien en la pràctica.

5. Vigilància i regulació de màquines estàtiques en desplaçaments de materials.

6. Tasques d'embalatge i etiquetatge d'expedicions.

7. Activitats manuals, envasament, etiquetatge, etcètera.

8. Operacions elementals de màquines senzilles, entenent per tals les que no requerisquen ensinistrament ni coneixements específics.



9. Càrrega, transport, apilament i descàrrega manuals o amb ajuda d'elements mecànics simples.

10. Tasques elementals de subministrament de materials en el procés productiu i d'alimentació en la cadena de producció.

Funcions de telefonista o recepcionista, en què es poden incloure tasques administratives senzilles.

11. Sense iniciativa pròpia, es dediquen a operacions elementals administratives i, en general, a les purament mecàniques, inherents a la funció administrativa.

12. Operen amb equips com ara tèlex, fax, fotocopiadora o similars.



S'adscriuen a aquest grup les categories següents: ajudant/a, porter/a o conserge, telefonista, auxiliar administratiu/iva, subalterns/ernes. El personal adscrit a aquest grup és el que ha realitzat l'aprenentatge d'un ofici, però no ha adquirit encara els coneixements pràctics o indispensables per a efectuar els treballs amb la correcció exigida a un treballador/a del grup III, de manera que han de fer les tasques de menys importància que se'ls assignen.

Grup I: iniciació.

En aquest grup s'inclou tot el personal que auxilia en les diferents seccions i treballa sense cap precisió i sense utilitzar mitjans mecànics.



S'adscriu a aquest grup la categoria de: peó.



Article 26. Mobilitat funcional

1. La mobilitat funcional en l'empresa s'efectuarà d'acord amb les titulacions acadèmiques o professionals necessàries per a exercir la prestació laboral i amb respecte a la dignitat del treballador.

2. La mobilitat funcional per a la realització de funcions, tant superiors com inferiors, que no corresponguen al grup professional, només serà possible si hi ha, a més, raons tècniques o organitzatives que la justifiquen i pel temps imprescindible perquè s'atenguen. L'empresari/ària haurà de comunicar la decisió que prenga i les raons d'aquesta als representants dels treballadors. En el cas que s'encomanen funcions superiors a les del grup professional per un període superior a sis mesos durant un any o huit mesos durant dos anys, el treballador/a podrà reclamar l'ascens, si no hi obsta el que disposa el conveni col·lectiu o, en tot cas, la cobertura de la vacant corresponent a les funcions que ell/a realitza, segons les regles en matèria d'ascensos aplicables en l'empresa, sense perjudici de reclamar la diferència salarial corresponent. Aquestes accions seran acumulables. Contra la negativa de l'empresa, i amb el previ informe del comité o, si n'hi ha, dels delegats de personal, el treballador/a podrà reclamar davant de la jurisdicció social.

Com a conseqüència de la mobilitat funcional prevista en els apartats 1 i 2, es podran realitzar funcions diferents però amb la limitació següent: el personal de vendes no estarà obligat a ocupar llocs de treball d'altres seccions que no siguen d'administració, excepte quan hi haja un acord amb l'empresari/ària i sempre que hagen rebut la formació adequada per a exercir la prestació laboral.

3. El treballador tindrà dret a la retribució corresponent a les funcions que realitze efectivament, llevat dels casos d'encàrrec de funcions inferiors, en què mantindrà la retribució d'origen. No es podran invocar les causes d'acomiadament objectiu d'ineptitud sobrevinguda o de falta d'adaptació en els supòsits de realització de funcions diferents de les habituals com a conseqüència de la mobilitat funcional.

4. El canvi de funcions diferents de les pactades no inclòs en els supòsits previstos en aquest article requerirà l'acord de les parts o, si no n'hi ha, el sotmetiment a les regles previstes per a les modificacions substancials de condicions de treball o a les que a tal fi s'establisquen en conveni col·lectiu.



Article 27. Funcions de nivell superior

Quan es realitzen funcions de nivell o grup superior, amb diferent salari, es percebrà el salari real del grup de treball que s'estiga desenvolupant. Es consolidarà aquest grup quan es presten els serveis sobre la base dels criteris marcats en la llei.



Article 28. Vacants

Les empreses informaran la representació legal dels treballadors/ores de les vacants existents i el sistema de promoció professional.



Article 29. Registre de conveni

Els efectes econòmics dels grups professionals operaran des de la data de registre del conveni.



Article 30. Règim disciplinari

1. Tota falta comesa pels treballadors/ores es classificarà en lleu, greu o molt greu, i serà, en tot cas, comunicada al comité o delegat/s de personal.

2. Les presents normes de règim disciplinari persegueixen el manteniment de la disciplina laboral, que és un aspecte fonamental per a la normal convivència, ordenació tècnica i organització de l'empresa, així com la garantia i defensa dels drets i interessos legítims de treballadors/ores i empresaris/àries.

3. Les faltes, sempre que siguen constitutives d'incompliment contractual i culpable el treballador o treballadora, podran ser sancionades per la direcció de l'empresa d'acord amb la graduació que s'estableix en el present capítol.

4. La falta, siga quina siga la qualificació d'aquesta, requerirà una comunicació escrita i motivada de l'empresa al treballador/a i al comité d'empresa o als representants dels treballadors/ores.

5. La imposició de sancions per faltes greus i molt greus es notificarà als representants legals dels treballadors/ores, si n'hi ha.



A. Graduació de les faltes

1. Es consideraran com a faltes lleus:

a) La impuntualitat no justificada en l'entrada al treball o en l'eixida del treball fins a tres ocasions en un mes, per un temps total inferior a quinze minuts.

b) La inassistència injustificada al treball d'un dia durant el període d'un mes.

c) La no-comunicació, amb la deguda antelació prèvia, de la inassistència al treball per una causa justificada, llevat que s'acredite la impossibilitat de la notificació.

d) L'abandó del lloc de treball sense causa justificada per un temps no superior a deu minuts i sempre que això no cause risc a la integritat de les persones o de les coses, cas que podrà qualificar-se, segons la gravetat, com a falta greu o molt greu.

e) La desatenció i falta de correcció en el tracte amb el públic quan no perjudiquen greument la imatge de l'empresa.

f) Els descuits en la conservació del material de què s'estiga a càrrec o del qual siga responsable, així com les deterioracions que s'hi puguen ocasionar.

g) No comunicar a l'empresa el canvi de domicili.

h) L'incompliment de les normes relatives a les bones pràctiques en seguretat alimentària i medi ambient.

2. Es consideren com a faltes greus:

a) La impuntualitat no justificada en l'entrada al treball o en l'eixida del treball fins a tres ocasions en un mes, per un temps total de fins a trenta minuts.

b) La inassistència injustificada al treball de dos dies durant el període d'un mes.

c) L'entorpiment, l'omissió maliciosa i el falsejament de les dades que tinguen incidència en la Seguretat Social.

d) La simulació de malaltia o accident, sense perjudici del que preveu el paràgraf e de l'apartat següent.

e) La suplantació d'un altre treballador o treballadora amb l'alteració dels registres i controls d'entrada al treball i eixida del treball.

f) La desobediència a les ordres i instruccions de treball, incloses les relatives a les normes de seguretat i higiene, així com la imprudència o negligència en el treball, llevat que se'n deriven perjudicis greus a l'empresa, causaren avaries a les instal·lacions, maquinàries i, en general, béns de l'empresa, o comportaren risc d'accident per a les persones, cas en què seran considerades faltes molt greus.

g) La falta de comunicació a l'empresa dels desperfectes o les anormalitats observats en els estris, ferramentes, vehicles i obres a càrrec seu, si se'n deriva un perjudici greu a l'empresa.



h) La realització, sense el permís oportú, de treballs particulars durant la jornada, així com l'ús d'estris, ferramentes, maquinària, vehicles i, en general, béns de l'empresa per als quals no s'estiga autoritzat o per a usos aliens als del treball encomanat, fins i tot fora de la jornada laboral.

i) El trencament o la violació de secrets d'obligada reserva que no produïsca un perjudici greu per a l'empresa.

j) La falta de condícia i neteja personal quan puga afectar el procés productiu o la prestació del servei i sempre que, prèviament, l'empresa ho haja advertit oportunament.

k) L'execució deficient dels treballs encomanats, sempre que no se'n derive un perjudici greu per a les persones o les coses.

l) Les ofenses proferides de paraula o d'obra comeses contra les persones dins del centre de treball.

m) Les derivades del que estableixen els apartats 1.d i e del present article.

n) La reincidència en la comissió de cinc faltes lleus, encara que siguen de diferent naturalesa, i sempre que hi haja una sanció diferent de l'amonestació verbal, dins d'un trimestre.

3. Es consideraran com a faltes molt greus:

a) La impuntualitat no justificada en l'entrada al treball o en l'eixida del treball en sis ocasions durant sis mesos o en dotze durant un any.



b) La inassistència injustificada al treball durant tres dies consecutius o cinc alterns en un mes.

c) El frau, la deslleialtat o l'abús de confiança en les gestions encomanades, o l'apropiació, el furt o el robatori de béns propietat de l'empresa, de companys o de qualssevol altres persones dins de les dependències de l'empresa o durant la jornada de treball en un altre lloc.



d) La simulació de malaltia o accident o la prolongació de la baixa per malaltia o accident amb la finalitat de fer qualsevol treball per compte propi o alié.

e) El trencament o la violació de secrets d'obligada reserva que produïsca un greu perjudici a l'empresa.

f) L'embriaguesa i la drogodependència durant el treball, sempre que afecte negativament el rendiment.

g) La realització d'activitats que impliquen competència deslleial a l'empresa.

h) Les derivades dels apartats 1.d i 2.f, l i m del present article.



i) La disminució voluntària i continuada en el rendiment del treball normal o pactat.

j) La inobservança dels serveis de manteniment en cas de vaga.



k) L'abús d'autoritat exercit pels que tenen funcions de comandament.

l) La no-utilització dels elements de protecció en matèria de seguretat i higiene.

m) La reincidència o reiteració en la comissió de faltes greus, considerant com a tal la situació en què, amb anterioritat al moment de la comissió del fet, el treballador/a haja sigut sancionat dues o més vegades per faltes greus, fins i tot de diferent naturalesa, durant el període d'un any.

B. Prescripció de les faltes

Les faltes lleus prescriuran al cap de deu dies; les greus, al cap de vint dies, i les molt greus, al cap de seixanta dies a partir de la data en què l'empresa se n'assabente de la comissió, i, en tot cas, al cap de sis mesos d'haver-se comés.

C. Sancions

1. Les sancions màximes que podran imposar-se per la comissió de les faltes enumerades i tipificades en l'article de graduació de sancions són les següents:

a) Per falta lleu: amonestació verbal o escrita, i suspensió de faena i sou de fins a 2 dies.

b) Per falta greu: suspensió de faena i sou de 3 a 14 dies.

c) Per falta molt greu: suspensió de faena i sou de 15 a 60 dies, trasllat a un centre de treball d'una localitat diferent durant un període de fins a 1 any o acomiadament disciplinari.

2. Les anotacions desfavorables que, com a conseqüència de les sancions imposades, puguen fer-se constar en els expedients personals quedaran cancel·lades en complir-se els terminis de dos, quatre o huit mesos, segons es tracte de falta lleu, greu o molt greu.



Article 31. Jubilació

Per als casos en què el personal afectat pel present conveni puga optar a la jubilació anticipada als 63 anys d'edat, s'estableix el següent:



1. Empreses fins a 15 treballadors/ores. Si el treballador/a es jubila als 63 anys, tindrà dret a una anualitat completa sobre la base del salari percebut realment l'any natural immediat anterior a la data i l'any de la jubilació.

L'empresa podrà optar entre satisfer aquestes quantitats d'una sola vegada o fraccionar-les en les 12 mensualitats següents al mes de la jubilació del treballador/a.

2. Empreses de més de 15 treballadors/ores. Si el treballador/a es jubila als 63 anys, tindrà dret al cent deu per cent (110 %) d'una anualitat completa sobre la base del salari percebut realment l'any natural immediat a la data i l'any de jubilació.

Aquestes empreses podran optar entre satisfer aquesta quantitat d'una sola vegada o de la manera següent:

Pagament del 40 % de l'import en la data de la jubilació.

El 20 %, al cap dels tres mesos de la data de la jubilació.

El 20 %, al cap dels sis mesos de la data de la jubilació.

El 20 % restant, al cap dels nou mesos de la data de jubilació.

En les empreses de més de quinze treballadors/ores, no tindran dret a la compensació econòmica per jubilació anticipada durant el mateix any si ho sol·licita més del 5 % de la plantilla de l'empresa. En cas que el nombre de sol·licituds excedisca el 5 % de la plantilla de l'empresa, aquesta podrà optar per compensar-los a tots o bé, per ordre rigorós, fins que es cobrisca el límit del 5 % de la plantilla. La resta, perdrà el dret a la compensació si no espera fins a l'any següent.



Si l'empresa opta per abonar la compensació a tots els que es jubilen, els excedents del 5 % indicat percebran el 90 % del resultat de l'aplicació del 110 % mencionat.

3. Tot treballador/a, per a tindre dret a aquesta compensació per jubilació, ha de tindre una antiguitat, almenys, de quinze (15) anys de permanència en l'empresa; el treballador/a que reunisca aquest requisit i vulga acollir-se a l'opció de jubilació ho ha de comunicar mitjançant un escrit a l'adreça de l'empresa en què preste serveis, en què ha d'expressar la seua voluntat, així com la data de cessament al servei de l'empresa, que s'ha de produir ineludiblement dins del mes següent al compliment de l'edat de 63 anys.

Una vegada complits tots els requisits que s'exposen en el punt 3, si el treballador/a que haja presentat la voluntat de jubilació o que estiga en el procés de pagament fraccionat, indicat en els punts 1 i 2, mor, els preceptors seran els hereus legals del causant. S'aplica aquesta mateixa norma a qui haja sol·licitat el dret a la jubilació, però no l'haja pogut obtindre per ser excedent del 5 % establit en la normativa anterior. El personal que tinga dret a l'opció que s'indica i no n'haja fet ús, i que continue en actiu fins a jubilar-se als 65 anys percebrà de l'empresa on preste serveis la quantitat de 775,73 euros, d'una sola vegada, immediatament al cessament per jubilació.



Amb independència de l'anterior, si el treballador/a reuneix el requisit de 15 anys d'antiguitat en l'empresa, es podrà arribar a acords de jubilació anticipada entre els 63 i 65 anys, respectant les taules següents:



63 anys, el 80 % del salari real percebut en l'exercici anterior a la jubilació.

64 anys, el 20 % del salari real percebut en l'exercici anterior a la jubilació.

65 anys, 775,73 euros.



Article 32. Pèrdua del permís de conduir

En cas que, com a conseqüència d'un accident o infracció de circulació o trànsit mentre un operari/ària presta serveis a l'empresa, se li retirara el permís de conduir per un període màxim de sis mesos i la comesa encomanada estiga condicionada per aquest permís, caldrà ajustar-se al següent:

1. L'empresa el col·locarà en altres tasques laborals i, si és possible, en una activitat similar a la que exerceix.

2. Percebrà el salari base, l'antiguitat, si en té, i quant a incentius, prima a la venda, etcètera, seran els del lloc al qual s'incorpore, si n'hi ha, i tot això durant un màxim de sis mesos.



Article 33. Seguretat i salut en el treball

Durant el període de gestació i lactància, les treballadores tindran dret al canvi del lloc de treball si aquest és perillós per a la salut de la mare i/o del fetus. No obstant això, l'empresari/ària prèviament haurà d'adoptar les mesures necessàries per a evitar l'exposició a aquest risc amb les condicions o el temps de treball de la treballadora.



El canvi es realitzarà amb un previ informe mèdic de la Seguretat Social que ha de presentar la gestant. El lloc objecte del canvi serà del mateix grup professional laboral de la treballadora afectada i no suposarà cap reducció en el seu salari.

Les empreses afectades per aquest conveni, conjuntament amb el comité d'empresa o els delegats de personal, elaboraran els programes de prevenció en drogodependències i alcoholisme.

El temps de dedicació que derive d'aquestes qüestions no serà dins de la jornada laboral ni reducció d'aquesta.

Les empreses donaran informació trimestralment als representants dels treballadors/ores de les estadístiques sobre accidents de treball, malalties professionals, si és el cas, i absentisme.



Article 34. Comissió paritària

En compliment de l'apartat 3.e de l'article 85 del text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, s'estableix per a la vigència i el compliment de les qüestions que es deriven del present conveni una comissió paritària amb les funcions que s'indiquen a continuació:

La de mediació, arbitratge i conciliació en els conflictes individuals i col·lectius que els siguen sotmesos.

Les d'interpretació i aplicació del que es pacte. Les de seguiment del conjunt dels acords.

La comissió estarà composta per cinc representants de les centrals sindicals signants i cinc de les associacions empresarials signants, que seran nomenats per les parts d'entre els que pertanyen a la comissió negociadora del conveni, i hi podran assistir assessors amb veu però sense vot les vegades que les parts ho consideren necessari.



Remesa una consulta a la comissió paritària, aquesta haurà de reunir-se en el termini de quinze dies des de la recepció de la consulta, per a resoldre-la en el termini de 15 dies més, com a màxim, des de la primera reunió.

Les decisions d'aquesta comissió s'adoptaran per majoria simple de vots, sempre que estiguen presents almenys el 75 % dels seus membres.



Si es tracta d'un cas que afecte empreses i treballadors/ores que formen part de la comissió mencionada, aquests seran oïts pels altres components, però no estaran presents en les deliberacions corresponents.



La comissió paritària haurà d'efectuar un seguiment de les condicions establides en els convenis col·lectius d'àmbit d'empresa o grup d'empresa que puguen subscriure's, o estiguen subscrits, especialment en:

– Quantia del salari base i complements salarials variables i fixos.

– Abonament i compensació d'hores extres i retribució del treball a torns.

– Horari i distribució del temps de treball a torns i planificació de vacances.

– Adaptació a l'empresa del sistema de classificació professional.

– Garantia del compliment de la Llei d'igualtat entre dones i homes.



En cas que, en l'àmbit d'una empresa afectada per aquest conveni col·lectiu, qualsevol de les parts amb legitimació en aquest àmbit expressara la seua voluntat d'iniciar els tràmits per a establir un conveni d'empresa, se seguirà el procediment següent:

a) La iniciativa es comunicarà a la comissió paritària del conveni col·lectiu, únicament a l'efecte que se'n prenga coneixement.

b) Per a l'inici de les negociacions, ambdues parts (empresa i representació dels treballadors) hauran d'acordar la conformitat amb l'inici de la negociació.

c) L'obertura de negociacions no suposa la pèrdua de vigència del conveni col·lectiu sectorial, ja que aquest fet només es produirà una vegada s'haja arribat a l'acord per a la signatura del conveni en l'empresa.

d) Una vegada s'arribe a l'acord, es comunicarà, a efectes informatius, el resultat a la comissió paritària.

En cas d'haver-hi discrepàncies, la comissió paritària les sotmetrà a l'arbitratge o als mecanismes recollits en el V Acord de solució extrajudicial de conflictes laborals de la Comunitat Valenciana (DOCV 08.07.2010) o posteriors. Si no s'arriba a un acord o no es dicta un laude arbitral, la discrepància es considerarà no resolta als efectes legals oportuns.

La comissió paritària fixa el seu domicili a València, al carrer d'Isabel la Catòlica, 6, 5é, 9a, seu de FEDACOVA, amb el telèfon 963 515 100 i l'adreça electrònica fedacova@fedacova.org.



Article 35. Òrgans de representació sindical

el personal exercirà el dret bàsic de participació en l'empresa, en els casos i en la forma establits, mitjançant els òrgans de representació regulats en el present capítol.

Pel que fa als comités d'empresa i delegats de personal, s'hauran d'ajustar, respecte a les seues funcions, atribucions, facultats i garanties, al que estableix el Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, de l'Estatut dels Treballadors. Respecte a l'acumulació d'hores mensuals retribuïdes reconegudes als membres del comité d'empresa o als delegats de personal, mitjançant la prèvia cessió voluntària d'altres representants sindicals, es podrà efectuar en benefici d'un o més d'ells dins de cada mes natural.



Article 36. Seccions sindicals d'empresa

En les empreses amb centres de treball, es podrà constituir una secció sindical que servirà de via de comunicació i interlocució entre els seus components i la direcció, sense perjudici de les funcions, facultats i atribucions dels membres del comité o delegats de personal, i que tindrà encomanades les tasques que es detallen a continuació:

1. Representar i defensar els interessos del sindicat que representa i dels seus afiliats en l'empresa, i servir d'instrument de comunicació entre la central sindical o el sindicat i la direcció de les respectives empreses.

2. Podrà assistir a les reunions del comité d'empresa, comité de seguretat i higiene i comités paritaris d'interpretació, amb veu però sense vot, i sempre que aquests òrgans admeten prèviament la seua presència.

3. Tindrà accés a la mateixa informació i documentació que l'empresa pose a la disposició del comité d'empresa, d'acord amb el que regula la llei, i estarà obligada a guardar sigil professional en les matèries en què siga procedent legalment. Tindrà les mateixes garanties i drets reconeguts per la llei i el conveni col·lectiu que tenen els membres del comité d'empresa.

4. Serà oïda per l'empresa quan s'hagen de tractar els problemes de caràcter col·lectiu que afecten els treballadors/ores en general i els afiliats al sindicat.

5. Així mateix, serà informada i oïda per l'empresa amb caràcter previ:

Sobre els acomiadaments i les sancions que afecten les persones afiliades al sindicat.

En matèria de reestructuracions de plantilles, regulacions d'ocupació, trasllat de treballadors/ores, quan revestisca caràcter col·lectiu o de centre de treball general, i, sobretot, de projecte o acció empresarial que puga afectar substancialment els interessos dels treballadors/ores.

La implantació o revisió del sistema d'organització del treball i qualsevol de les possibles conseqüències que tinga.

6. Les empreses, a petició dels representants sindicals o delegats de personal, procediran a descomptar dels salaris les quotes sindicals dels seus afiliats, amb la prèvia autorització escrita, que podrà revocar la persona interessada en qualsevol moment. El delegat/ada entregarà els rebuts o cupons a l'empresa, i aquesta deduirà l'import als treballadors/ores i entregarà la suma total del que recapte al delegat/ada mencionat, amb la qual cosa quedarà alliberada de tota responsabilitat ulterior al respecte.

7. El delegat/ada sindical podrà, amb el previ coneixement de la direcció, difondre i publicar en el si de l'empresa i en el tauler d'anuncis, on es reservarà suficient espai, les notes, comunicacions i convocatòries d'interés sindical per a les persones afiliades.

8. En matèria de reunions, ambdues parts, pel que fa al procediment, ajustaran la seua conducta a la normativa legal vigent.

9. En cada secció sindical podrà designar-se un delegat/ada sindical, que, necessàriament, serà treballador/a en actiu de la plantilla i, preferentment, membre del comité d'empresa. Cada central o sindicat ho farà segons els seus estatuts.

10. Els delegats/ades cenyiran les seues tasques a la realització de les funcions sindicals que els són pròpies.

11. Tindran les mateixes garanties i drets reconeguts per la llei i el conveni col·lectiu que els membres del comité d'empresa, inclòs el crèdit horari.



Article 37. Excedències per càrrec sindical

Podrà sol·licitar la situació d'excedència el treballador/a en actiu que ocupe un càrrec sindical de rellevància provincial o de nivell de secretariat del respectiu sindicat, i nacional en qualsevol de les seues modalitats. Romandrà en aquesta situació mentre exercisca aquest càrrec i es reincorporarà a l'empresa si ho sol·licita en el termini d'un mes des del moment en què en finalitze l'exercici. En les empreses amb una plantilla inferior a 50 treballadors/ores, els afectats pel terme de la seua excedència cobriran la primera vacant del seu grup professional que es produïsca en la plantilla de pertinença, llevat que hi haja un pacte individual en contra.



Article 38. Participació en les negociacions de convenis col·lectius

Als delegats/ades sindicals o càrrecs de rellevància nacional de les centrals sindicals que participen en les comissions negociadores de convenis col·lectius, que mantenen la vinculació com a treballadors/ores en actiu d'alguna empresa, es concediran permisos retribuïts a fi de facilitar-los la tasca com a negociadors i durant el transcurs de l'avantdita negociació, sempre que l'empresa estiga afectada per la negociació en qüestió.



Article 39. Autorització de cobrament quota sindical

En les empreses que no tinguen constituïda cap secció sindical, la central sindical o el sindicat autoritzarà un afiliat seu que siga treballador/a de la plantilla perquè puga procedir al cobrament de les quotes mencionades, sempre que no altere la marxa de la producció.



Article 40. Cursos formació sindicats

Sense excedir-ne el màxim legal, podran ser consumides les hores retribuïdes de què disposen els membres del comité, els delegats del personal i els delegats sindicals a fi de preveure que assistisquen a cursos de formació organitzats pel sindicat, instituts de formació o altres entitats.



Article 41. Formació professional

El personal tindrà dret:

a) Al gaudi dels permisos necessaris per a concórrer a exàmens, així com d'una preferència per a triar torn de treball, si és aquest el règim instaurat en l'empresa, quan curse amb regularitat estudis per a l'obtenció d'un títol acadèmic o professional.

b) A l'adaptació de la jornada ordinària de treball per a l'assistència a cursos de formació professional o a la concessió del permís oportú de formació o perfeccionament professional amb reserva de lloc de treball.





Article 42. Condicions més beneficioses

A causa del caràcter de mínimes que tenen les disposicions d'aquest conveni, es respectaran les condicions més beneficioses que, considerades en el seu conjunt i en còmput anual, puga gaudir el personal quan aquest conveni es publique.



Article 43. Remissió a normativa general

El que no es preveu en aquest conveni s'haurà d'ajustar al que disposa la legislació laboral de caràcter general.



Article 44. Sancions a les empreses

Les empreses podran ser sancionades per l'autoritat laboral quan infringisquen el compliment exacte d'aquest conveni, i podran ser denunciades per qualsevol altra empresa i els seus treballadors/ores, o els que pertanyen a l'empresa denunciada.



Article 45. Inaplicació del conveni col·lectiu

El procediment per a iniciar la inaplicació del present conveni col·lectiu serà el següent:

1. L'empresa que decidisca iniciar la inaplicació del present conveni haurà de comunicar a la respectiva comissió paritària l'obertura del procediment, en el temps d'inici del període de consultes, per a la qual cosa remetrà la documentació econòmica pertinent i la justificació econòmica de la mesura que proposa, sempre dirigida al manteniment de l'ocupació.

En la proposta d'inaplicació hauran de figurar, clarament, les noves condicions de treball i la duració que tindran, que seran revisables anualment, llevat de pacte en contra, i tindran, com a màxim, la duració del present conveni col·lectiu.

2. El període de consultes haurà de tindre una duració no superior a quinze dies. Aquest període versarà sobre les causes que hagen motivat la proposta empresarial i sobre la possibilitat d'evitar o reduir-ne els efectes, així com les mesures necessàries per a atenuar-ne els efectes per al personal afectat, tenint sempre com a motivació última el manteniment dels llocs de treball.

S'haurà de documentar la causa mitjançant una memòria explicativa en què s'assenyalen les mesures de caràcter general que es tinga previst prendre en funció de la causa que s'hi al·legue.

Les empreses també podran procedir a inaplicar el règim salarial previst en el present conveni col·lectiu si tenen una disminució persistent del nivell d'ingressos, si la seua situació i perspectives econòmiques es pogueren veure afectades negativament com a conseqüència d'aquesta aplicació, de manera que afecten les seues possibilitats de mantindre l'ocupació.

3. La interlocució per a aquesta negociació seran les seccions sindicals, quan així ho acorden, o bé la representació unitària dels treballadors i treballadores. En cas que en el centre de treball no hi haja representació legal dels treballadors, aquests podran optar per atribuir la seua representació per a la negociació de l'acord, a elecció seua, a una comissió d'un màxim de tres membres integrada per treballadors de l'empresa, que triaran ells democràticament, o a una comissió amb el mateix nombre de components designats, segons la seua representativitat, dels sindicats més representatius i representatius del sector a què pertanya l'empresa i que estiguen legitimats per a formar part de la comissió negociadora del conveni col·lectiu que s'hi aplique.



L'empresari/ària podrà atribuir la seua representació a l'organització empresarial en què estiga integrada.

Els acords es prendran per majoria simple.

4. Després del període de consultes, l'acord haurà de remetre's a la comissió paritària del conveni col·lectiu durant els set dies següents des que s'aconseguisca, amb la indicació expressa de les noves condicions de treball que s'aplicaran en l'empresa.

5. Si no s'arriba a un acord, després de la realització del període de consultes, s'haurà de sotmetre la discrepància a la comissió paritària del conveni col·lectiu, que disposarà d'un màxim de set dies per a pronunciar-s'hi, comptadors des del dia del requeriment. Si hi ha un acord per part de la comissió paritària, totes les parts negociadores hi estaran sotmeses.

En cas de discrepància, la comissió decidirà sotmetre el cas a l'arbitratge o als mecanismes recollits en el V Acord de solució extrajudicial de conflictes laborals de la Comunitat Valenciana (DOCV 08.07.2010) o posteriors. Si no s'arriba a un acord o laude arbitral, es considerarà la discrepància no resolta als efectes legals oportuns.

La comissió paritària estarà obligada a tractar i mantindre en la màxima reserva la informació rebuda i les dades a què haja tingut accés com a conseqüència del que estableixen els paràgrafs anteriors i, per consegüent, n'observarà sigil professional.

Article 46. Igualtat

Les parts es comprometen en aquest acte a l'estricte compliment de la Llei d'igualtat efectiva entre homes i dones, i a l'adequada aplicació d'aquesta llei en el marc de les empreses afectades per aquest conveni perquè no es produïsca cap situació de discriminació per raó de sexe ni en la contractació, ni en el marc de les relacions laborals en si, ni de qualsevol altra forma; de la mateixa manera i en relació amb l'elaboració dels plans d'igualtat, serà aplicable la legislació vigent en la matèria i, en concret, el capítol III, del títol IV de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. En conseqüència amb l'anterior, es veuran obligades a negociar aquests plans d'igualtat les empreses a les quals siga aplicable el present conveni, i que, a més, tinguen una plantilla de més de 250 treballadors.

Sense perjudici de l'anterior, s'ha d'indicar que aquesta obligació es farà extensible, progressivament, a totes les empreses a partir de 50 treballadors, d'ací fins al mes vinent de març de 2022, de conformitat amb el que disposa el Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en l'ocupació.





Article 47. Assetjament laboral, moral o sexual

1. S'entén per assetjament moral tota conducta, pràctica o comportament realitzats de manera sistemàtica o recurrent en el si d'una relació de treball i que suposen directament o indirectament un menyscapte o atemptat contra la dignitat del treballador/a, al qual s'intenta sotmetre emocionalment i psicològicament de manera violenta o hostil, i que persegueix anul·lar la seua capacitat promocional i professional, o la permanència en el lloc, de manera que afecta negativament l'entorn laboral.

Descriu una situació en què una persona o un grup de persones exerceixen una violència o fustigació psicològica extrema de manera sistemàtica, generalment durant un temps prolongat, sobre una altra persona en el lloc de treball.

2. L'empresa vetlarà per la consecució d'un ambient adequat en el treball, lliure de comportaments indesitjats, de caràcter o connotació sexual o de qualsevol altre tipus, per a la qual cosa adoptarà les mesures oportunes a aquest efecte quan en tinga coneixement, incloent-hi les de caràcter sancionador. És voluntat de l'empresa establir les següents normes de comportament per a previndre situacions que afavorisquen l'aparició de casos d'assetjament en el treball:

– No s'actuarà, de manera individual ni col·lectiva, contra la reputació o dignitat personal de cap treballador/a.

– No s'actuarà, de manera individual ni col·lectiva, contra l'exercici del treball de cap empleat/ada encomanant-li un treball excessiu o injustificadament escàs, innecessari, per al qual no estiga qualificat, etc.



– No es manipularà, de manera individual ni col·lectiva, la informació o comunicació que haja de rebre qualsevol empleat/ada per a treballar; no se'l mantindrà en situació d'ambigüitat de rol, sense proporcionar-li informació sobre aspectes de les seues funcions, responsabilitats o mètodes de treball, i no es farà ús hostil de la comunicació, tant explícitament (amenaçant, criticant sobre temes laborals i/o de la seua vida privada), com implícitament (no dirigint-li la paraula, no fent cas de les seues opinions relacionades amb el treball o entorn laboral, ignorant la seua presència, etc.).

– No es permetran situacions d'iniquitat per mitjà de l'establiment de diferències de tracte o de la distribució no equitativa del treball.



– Qualsevol de les conductes descrites anteriorment seran perseguides i sancionades en funció de la gravetat que tinguen.

3. Amb independència de les accions que puguen interposar-se sobre aquest tema davant de qualssevol instàncies, administratives o judicials, el procediment intern s'iniciarà amb la denúncia de la part que s'entenga afectada per una situació d'assetjament o dels representants legals dels treballadors/ores, davant d'un representant de la direcció de l'empresa. La denúncia donarà lloc a la immediata obertura d'un expedient informatiu per part de l'empresa, encaminat especialment a esbrinar la realitat dels fets i impedir, si aquests es confirmen, la continuïtat de l'assetjament denunciat, per a la qual cosa s'articularan les mesures oportunes a l'efecte. Qualsevol denúncia d'aquest caire s'haurà de comunicar immediatament al comité de seguretat i salut o als delegats de prevenció, sempre que així ho sol·licite la persona afectada o els representants legals dels treballadors/ores. En les indagacions que s'hagen d'efectuar no s'observarà més formalitat que la de donar tràmit d'audiència a tots els afectats, i es practicaran totes les diligències que es consideren pertinents a l'efecte d'aclarir els fets.

4. Durant aquest procés, que haurà d'estar substanciat en un termini de 10 dies, tots els actuants guardaran una absoluta confidencialitat i reserva, ja que aquest afecta directament la intimitat i honorabilitat de les persones.

5. La persona que haja formulat la denúncia tindrà la facultat de triar la persona que la representarà durant tota la investigació.

6. La comissió d'investigació estarà composta per l'empresa i els representants legals dels treballadors/ores de manera paritària i el nombre de la comissió es determinarà en el si del centre de treball. A aquesta, se sumarà la persona que l'afectat/ada haja triat com a representant, que actuarà com a mer representant sense veu ni vot.

7. La direcció de l'empresa, si hi ha indicis racionals certs, de manera cautelar aïllarà i protegirà la persona denunciant de la persona o persones denunciades.

8. En cas que no hi haja representació legal dels treballadors/ores, la persona denunciant podrà informar la comissió paritària del conveni dels fets. La comissió paritària tindrà l'obligació de crear una comissió d'investigació que pose en marxa el protocol d'actuació.



9. Finalitzada la investigació, la comissió, en cadascun dels casos, emetrà un informe que s'entregarà a la persona denunciant i a la denunciada, perquè, si així ho creuen convenient, puguen seguir les vies legals que els atorga la llei.

No obstant això, en aquelles empreses en què hi haja un protocol d'actuació pel que fa a l'assetjament laboral, moral o sexual, caldrà ajustar-se, en primer lloc, al que dispose aquest protocol, si es va acordar amb la representació social dels treballadors/ores, i, amb caràcter subsidiari, s'aplicarà el que s'estableix ací.



Article 48. Contracte de relleu. Jubilació parcial

En les empreses en què es produïsquen les circumstàncies que possibiliten el contracte de relleu, les persones que reunisquen els requisits podran sol·licitar-hi l'accés a la jubilació parcial.

Les empreses acceptaran aquesta sol·licitud i les persones que sol·liciten l'accés a la jubilació parcial el realitzaran amb una antelació mínima de dotze mesos a la data efectiva de la transformació del contracte i a la de l'accés a la pensió. No obstant això, mitjançant mutu acord entre l'empresa i la persona jubilada, podrà pactar-se l'acumulació del temps de treball d'aquesta última en una determinada època de l'any.

Per raons organitzatives, aquesta acumulació de la jornada per períodes anuals podrà realitzar-se en l'època de més productivitat o de vacances.

Quan aquest acord no modifique l'horari habitual que el jubilat o jubilada parcial realitzava anteriorment a la sol·licitud de la jubilació, no suposarà una modificació substancial de les condicions de treball.



Els contractes de relleu es convertiran en indefinits i a jornada completa, com a màxim, al cap de dos anys des de la data d'inici d'aquests. Així mateix, les empreses podran beneficiar-se de les bonificacions per conversió del rellevista a fix.

El treballador/a interessat haurà de sol·licitar-ho necessàriament amb una antelació de 12 mesos.

El nombre de sol·licituds de jubilació parcial mitjançant contracte de relleu no podrà superar l'1 % de la plantilla fixa per any. L'excés de sol·licituds sobre l'1 % es gestionarà l'any següent, per l'ordre de sol·licitud i atenent aquest límit de l'1 %.



Article 49. Assegurança col·lectiva

Totes les empreses afectades pel present conveni hauran de subscriure una assegurança que cobrisca les contingències de mort per accident, laboral, accident no laboral o accident de trànsit in itinere, a favor de tots i cadascun dels treballadors/ores, pel capital que a continuació s'indicarà en qualsevol de les contingències.

– Indemnització per mort accident laboral: 15.000 €

– Indemnització per mort accident no laboral: 20.000 €

– Indemnització per mort accident de trànsit: 30.000 €



L'assegurança haurà de subscriure's de la manera següent:

– Les empreses, per la seua part, s'obliguen a contractar, amb data d'efectes inicials del present compromís, prorrogat en els successius convenis, la pòlissa d'assegurances, a favor del seu personal, que garantisca amb total exactitud la totalitat de contingències, condicions i capitals ja assenyalats.

– D'altra banda, la no inclusió dels treballador/ores en la pòlissa corresponent determinarà que recaiguen sobre l'empresa les garanties de les contingències si arribaren a produir-se.

– Per excepció, no hi haurà obligació d'assegurar el personal que, per la seua situació mèdica, siga rebutjat per la companyia asseguradora.



– Tampoc hi haurà obligació d'assegurar el personal que es trobe en situació d'incapacitat temporal a l'entrada en vigor de la pòlissa mentre no obtinguen l'alta mèdica.

– Amb les garanties mencionades, sempre que el treballador/a seguisca en actiu en l'empresa, aquesta en mantindrà l'alta en l'assegurança, per a la cobertura del risc de mort per accident en els termes exposats anteriorment, fins que arribe a l'edat de setanta anys, en què cessarà amb caràcter general l'obligació d'assegurar.

– Les empreses disposaran d'un termini de tres mesos per a la contractació de les pòlisses d'assegurances des de la publicació del present conveni.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera

Atés que s'ha suprimit el concepte de plus conveni unificant-se en el concepte salari base, s'estableix que, amb caràcter transitori i a l'efecte de l'adquisició de trams d'antiguitat en el cas d'alguns treballadors/ores, l'import que haurà de computar-se a fi d'establir el complement d'antiguitat consolidada no haurà d'incloure l'import corresponent al plus conveni.



Segona

Les empreses signants del conveni disposaran d'un termini d'un mes, des de la signatura del conveni, per a regularitzar els endarreriments econòmics que satisfaran als treballadors/ores afectats pel present conveni. Les no signants del conveni disposaran de dos mesos a partir de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera

Si el personal adscrit a un grup professional, en el moment de la signatura del present conveni, percebera quantitats mitjançant plusos, complements o qualsevol altre concepte, el pagament de les quals es derive de la realització específica del treball descrit per a aquest grup, les quantitats que perceben seran compensables i absorbibles.



Segona

Les parts volen fer constar la voluntat de mantindre els llocs de treball en el sector i evitar, en la mesura que siga possible, l'amortització de llocs de treball.





DISPOSICIÓ FINAL



Els complements de caràcter personal que perceben els treballadors/ores i que deriven de la percepció, amb anterioritat a l'aplicació del present conveni, d'un salari superior al fixat en aquest conveni no seran absorbibles ni compensables i experimentaran l'increment que es fixe per a cada conveni.

Mapa web