Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 28 d'octubre de 2020, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es promou a la Comunitat Valenciana un procediment d'avaluació i acreditació de determinades unitats de competència professional, adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, en la família professional de Serveis Socioculturals i a la Comunitat, per a la qualificació professional SSC322-3: Educació Infantil. [2020/9099]

(DOGV núm. 8947 de 09.11.2020) Ref. Base de dades 008976/2020




El procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals és un dels instruments i accions del Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional, tal com estableix l'article 4, apartat 1, lletra b), de la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional.

Mitjançant el Reial decret 1.224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, es va establir el procediment i els requisits per a l'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides per les persones a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, així com els efectes d'aqueixa avaluació i acreditació de competències.

Sobre este tema l'administració educativa va preveure, en l'article 40 del Reial decret 1.147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu, que l'acreditació parcial d'unitats de competència obtinguda a través del procediment determinat pel Reial decret 1.224/09, permeta, als qui desitgen cursar els ensenyaments de la formació professional del sistema educatiu, sol·licitar la convalidació o exempció dels mòduls professionals establits en la norma que regule cada títol o curs d'especialització, a fi de completar o finalitzar estos ensenyaments.

Per la seua part l'administració laboral, en el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, estableix en el seu article 8 que un certificat de professionalitat es pot obtindre mitjançant els procediments per a l'avaluació i acreditació de les competències professionals, adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, així com mitjançant l'acumulació d'acreditacions parcials de les unitats de competència que comprenga el certificat de professionalitat.

A la Comunitat Valenciana s'han convocat, des de 2009, procediments de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral, intentant donar resposta a sectors subjectes a regulacions professionals, però també a sectors professionals que empren un nombre elevat de professionals que, encara que inicialment no disposaven d'una qualificació professional acreditada, a través del seu esforç per formar-se per vies no formals de formació i de la seua experiència professional, han adquirit els coneixements, les habilitats i les destreses necessàries per a desenvolupar satisfactòriament el seu treball.

A més, en una societat cada vegada més exigent, disposar d'una qualificació professional reconeguda i acreditada oficialment facilita el manteniment de l'ocupació, així com l'accés o la seua promoció, i permet la formació permanent de les persones que tinguen la inquietud de continuar aprenent per vies formals de formació.

A la Comunitat Valenciana el Decret 3/2018, de 12 de gener, del Consell, ha establit una estructura organitzativa conjunta responsable del procediment d'avaluació i acreditació de la competència professional adquirida per experiència laboral o formació no formal, entre la conselleria competent en matèria d'Educació i la conselleria competent en matèria d'Ocupació, i ha definit les característiques de les convocatòries.

En el seu article 7, apartat c, preveu, que les associacions o federacions empresarials i les organitzacions sindicals més representatives en la Comunitat Valenciana, a través dels seus representants en el Consell Valencià de la Formació Professional, podran sol·licitar convocatòries específiques a l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.

D'acord amb el que es preveu en el citat article, la Federació d'Ensenyament de CCOO-PV ha sol·licitat un procediment específic per al col·lectiu de personal educador d'Educació Infantil d'escoles infantils de la Generalitat Valenciana, en considerar que la seua experiència en el sector podria permetre'ls adquirir la qualificació referida en l'encapçalament, facilitant la seua formació per a aconseguir el títol de tècnic superior d'Educació Infantil, el que millora les seues expectatives professionals dins de la funció pública.

Este nou procediment de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral i/o formació no formal serà finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i cofinançat pel Fons Social Europeu en el marc del Programa Operatiu Plurirregional d'Ocupació, Formació i Educació FSE de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Finalment, el Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, atribueix al Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, la funció de gestionar el procediment de reconeixement, l'avaluació i la certificació de les competències professionals.

Per tot això, informat el Consell Valencià de Formació Professional, en virtut de les competències atribuïdes per l'article 16 del Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, esta Direcció General, resol:



Primer. Objecte

La present resolució té per objecte dur a terme, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i a proposta la Federació d'Ensenyament de CCOO-PV, l'avaluació i acreditació d'unitats de competència professional adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, de conformitat amb el que s'estableix en el Reial decret 1.224/2009, de 17 de juliol; en el Decret 3/2018, de 12 de gener; i en les bases que es recullen en l'annex I d'aquesta resolució.



Segon. Unitats de competència, seus i places convocades.

Les unitats de competència objecte d'avaluació i acreditació, així com les places convocades i la seu en la qual està previst dur a terme el procediment, estan recollides en l'annex III, amb indicació, si és el cas, dels títols de Formació Professional i certificats de professionalitat en els quals estan incloses.



Tercer. Destinataris

Dirigida específicament al personal que, complint els requisits generals de participació, presten o hagen prestat serveis com a personal educador d'educació infantil en l'administració de la Generalitat Valenciana.



Quart. Execució

Es faculta el Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional per a executar o aplicar el procediment d'avaluació i acreditació objecte de la present resolució, conforme a les bases de la convocatòria i amb plena subjecció a les disposicions i normativa vigent en esta matèria.

No obstant això, en tot allò que no es preveu expressament en esta resolució serà aplicable el Reial decret 1.224/2009, de 17 de juliol, pel qual es regula el reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.



Cinqué. Designació del personal assessor i avaluador

La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, a proposta del Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional, designarà el personal assessor i avaluador, degudament habilitat, que actuarà en la seu establida per a dur a terme el procediment de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral.



Sisé. Retribucions

El personal assessor i avaluador empleat públic designat per a participar en este procediment percebrà, una vegada finalitzat aquell, les compensacions econòmiques previstes en el Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Govern Valencià, sobre indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris del personal al servei de la Generalitat. L'import del pagament al personal assessor i components de la comissió d'avaluació, quan siguen professionals o experts aliens a l'Administració, serà el mateix però en concepte de prestació de serveis especials.

Per a les funcions d'avaluació, assessorament i admissió es determinarà mitjançant resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, el nombre màxim de sessions retribuïbles, en funció de les unitats de competència assignades al personal assessor i avaluador que participe en el procediment.



Seté. Seguiment del procediment

El Consell Valencià de Formació Professional serà informat del desenvolupament i resultats del procediment convocat per esta resolució.



Huité. Documentació del procés

L'expedient del procediment, en el qual es recolliran tots els registres i resultats produïts al llarg d'aquest, serà custodiat en el centre designat com a seu.

Transcorreguts dos mesos des de la publicació de les llistes definitives d'admesos, les persones candidates no admeses disposaran d'un mes per a retirar la seua documentació en el centre en el qual l'hagen depositada.

D'altra banda, les persones candidates admeses que hagen participat en el procediment, transcorreguts dos mesos des del lliurament d'acreditacions, disposaran d'un mes per a retirar la seua documentació del centre assignat per a realitzar el procediment.



Nové. Permisos individuals de formació

Per a facilitar l'accés a este procediment de reconeixement de competències professionals es podran utilitzar els permisos individuals de formació, d'acord amb el que es preveu en l'article 21 de l'Ordre TAS/2307/2007, de 27 de juliol.



Desé. Protecció de dades personals

El desenvolupament del procediment convocat mitjançant la present resolució comporta el tractament de dades de caràcter personal, en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Del tractament d'aquestes dades personals és responsable la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, que les tractarà amb la finalitat d'avaluar i acreditar determinades unitats de competència professional, adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, referides a les qualificacions professionals a què fa referència la present resolució.

Les persones interessades poden exercitar els seus drets d'accés, rectificació, oposició, supressió, limitació del tractament i no ser objecte d'una decisió basada únicament en el tractament automatitzat. La informació completa pot consultar-se en l'annex II-1 d'aquesta convocatòria, així com en l'URL: www.ceice.gva.es/es/registre-de-tractament-de-dades.



Onzé. Entrada en vigor i recursos

La resolució farà efecte des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Contra la present resolució, que no posa fi a la via administrativa, els interessats podran interposar recurs d'alçada davant el secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



València, 28 de octubre de 2020.– El director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial: Manuel Gomicia Giménez.



ANNEX I

Bases de la convocatòria



Base 1. Requisits de participació

1.1. Requisits generals.

Les persones que desitgen participar en el procediment hauran de complir els requisits generals següents:

1. Nacionalitat: Posseir la nacionalitat espanyola, haver obtingut el certificat de registre de ciutadania comunitària o la targeta de familiar de ciutadà de la Unió, o ser titular d'una autorització de residència, o de residència i treball a Espanya en vigor, en els termes establits en la normativa espanyola d'estrangeria i immigració.

2. Edat: Tindre 20 anys complits en el moment de realitzar la inscripció, per a unitats de competència de qualificacions de nivell II i III, i 18 anys per a unitats de competència de qualificacions de nivell I.



3. Experiència laboral o formació no formal mínima relacionada amb les unitats de competències professionals que se sol·liciten:

– Experiència laboral: Justificar en els últims 10 anys transcorreguts abans de la data de publicació de la convocatòria, per a unitats de competència de nivell II i III, almenys 3 anys, amb un mínim de 2.000 hores treballades en total. I per a unitats de competència de nivell I, almenys 2 anys, amb un mínim de 1.200 hores treballades en total.

– Formació no formal: Justificar en els últims 10 anys transcorreguts abans de realitzar-se la convocatòria, almenys 300 hores per a unitats de competència de nivell II i III, i 200 hores per a unitats de competència de nivell I. En els casos en els quals els mòduls formatius associats a la unitat de competència que es pretén acreditar contemplen una durada inferior, s'hauran d'acreditar les hores establides en estos mòduls. Vegeu annex III.

La justificació dels requisits generals de participació així com de l'historial professional i/o formatiu, es farà a través de la documentació que s'estableix en l'annex IV.

Les persones candidates que reunisquen els requisits d'experiència laboral o formativa adés indicats, i que no puguen justificar-los mitjançant els documents assenyalats en l'annex IV, si són majors de 25 anys, podran sol·licitar la seua inscripció en el procediment. En aqueix cas presentaran la justificació mitjançant alguna prova admesa en dret de la seua experiència laboral o aprenentatges no formals. Les comissions d'admissió estudiaran la documentació i determinaran, sense perjudici dels criteris de prioritat, si n'escau la inscripció definitiva.



1.2. Requisits específics

La present convocatòria està dirigida específicament al col·lectiu de persones que, complint els requisits generals de participació, presten o hagen prestat serveis com a personal educador d'educació infantil en l'administració de la Generalitat Valenciana.

La falta d'acreditació, d'acord amb el que s'estableix en l'annex IV, dels requisits participació, comportarà l'exclusió de la convocatòria.





Base 2. Seu per al procediment

Este procediment es durà a terme en el centre o centres que s'assenyalen en l'annex III.



Base 3. Places convocades

El nombre de places convocades són les determinades en l'annex III.



Base 4. Fases i actuacions del procediment

Este procediment d'avaluació i acreditació de competències professionals consta de les actuacions i fases següents:

1. Informació i orientació general. En esta actuació es proporciona informació general sobre el procediment convocat.

2. Preinscripció. Es realitza de manera telemàtica sobre la base de la declaració responsable de les persones candidates. La preinscripció no pressuposa que es reconega als interessats la possessió dels requisits exigits, que es comprovarà en la fase següent.

3. Admissió. S'hi aporta la documentació que acredita el compliment de requisits i els mèrits al·legats. Una comissió examina la documentació i selecciona les persones que passen a la fase d'assessorament. Si hi ha més persones inscrites que places oferides, seguint l'ordre establit en la convocatòria, per a aportar la documentació hom cita el nombre necessari de candidats fins a completar les places; els no convocats queden en llista d'espera.

4. Fase d'assessorament. En esta fase s'ajuda les persones candidates a recopilar i ordenar les proves laborals i formatives que avalen el domini professional de les unitats de competència sol·licitades. Si és necessari, se'ls orienta sobre les possibles accions formatives que han de realitzar per a obtindre les unitats de competència per a les quals no han pogut presentar proves.

5. Sol·licitud d'avaluació de la competència professional. Una vegada finalitzada la fase d'assessorament, la persona candidata a la vista de l'informe de l'assessor o de l'assessora, que no és vinculant, sol·licita les unitats de competència en les quals vol ser avaluada.

6. Fase d'avaluació. En esta fase es comprova, per a cadascuna de les unitats de competència sol·licitades, la competència professional adquirida per la persona candidata, prenent com a referent les realitzacions professionals corresponents.

7. Orientació final. Finalitzada l'avaluació s'orientarà individualment a les persones participants sobre itineraris formatius que puguen completar un perfil professional.

8. Fase d'acreditació i registre. S'hi acrediten i registren les unitats de competència demostrades per les persones candidates. El document d'acreditació serà emés per la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, i remés en suport digital.





Base 5. Informació i orientació general

Amb caràcter previ a l'inici del procediment de reconeixement de la competència professional, el Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional, a través dels punts d'informació referits en l'annex IX, facilitarà informació general a les possibles persones candidates sobre el procediment, a qui pot interessar, on i com participar-hi, i aspectes relacionats amb les professions vinculades, de manera que puguen prendre una decisió fonamentada sobre la seua participació en aquell.

Esta informació es traslladarà igualment als efectes oportuns als espais Labora, agències de desenvolupament local, i als diferents agents socials i econòmics representats en el Consell Valencià de la Formació Professional.



Base 6. Preinscripció i termini de presentació

1. Preinscripció

Els qui desitgen participar en el procés d'acreditació hauran de presentar una instància telemàticament, segons el model establit en l'annex II.1, i hauran d'emplenar, també telemàticament, el seu Historial Professional i Formatiu, el contingut del qual apareix en l'annex II.2.



El formulari per a la sol·licitud se situarà en el web de qualificacions professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport:

(http://www.ceice.gva.es/web/cualificaciones-profesionales).

Una vegada emplenada la sol·licitud i remesa en línia, la persona aspirant haurà d'imprimir-la i conservar-la per a presentar-la posteriorment si li és requerida en la fase d'admissió.

2. Termini de presentació

El termini de presentació de sol·licituds serà de 20 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació en el DOGV. En este còmput no s'inclouran els dissabtes, diumenges ni festius.



Base 7. Criteris d'ordenació

En el cas que hi haja més sol·licituds que places s'aplicaran els criteris de prioritat següents:

Les sol·licituds s'ordenaran per blocs, amb la prelació que es detalla a continuació. Per la qual cosa les persones candidates, amb independència d'assenyalar la seua pertinença al col·lectiu específic al qual va dirigida la convocatòria, hauran d'optar per la participació en un dels blocs següents a l'efecte d'ordenació.

No obstant l'anterior, a l'efecte de la seua consideració posterior en el procediment, hauran d'emplenar les dades sobre l'Historial Professional i el Formatiu, en qualsevol apartat en què consideren que té mèrits professionals o formatius relacionats amb les qualificacions convocades.

1r. Bloc de sol·licitants pertanyents al col·lectiu detallat en la base 1.2, que tenen l'experiència laboral mínima exigida relacionada amb la qualificació professional.

Ordenats de manera decreixent, de major a menor nombre de dies d'experiència laboral acreditada.

2n. Bloc de sol·licitants pertanyents al col·lectiu de tallat en la base 1.2, però que no tenen l'experiència laboral mínima exigida, però tenen formació no formal suficient relacionada amb les unitats de competència en les quals es preinscriuen.

Ordenats de manera decreixent, de major a menor nombre de formació acreditada.

En cas d'empat, dins d'algun dels blocs, les sol·licituds s'ordenaran per estricte ordre d'arribada.



Base 8. Llistes de persones preinscrites que passen a la fase d'admissió

1. En el cas que hi haja més sol·licituds que places oferides:

a) Llistes provisionals de persones preinscrites.

En el web de qualificacions professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport (http://www.ceice.gva.es/va/web/cualificaciones-profesionales) es faran públiques:

– Les llistes provisionals de persones preinscrites, ordenades segons els criteris de la base 7, amb indicació del centre o seu adjudicada, si és el cas, tot distingint:

– Llistat provisional de persones preinscrites que passen a la fase d'admissió

– Llistat provisional de persones preinscrites en llista d'espera per a passar a la fase d'admissió

– Les llistes provisionals de persones excloses amb indicació el motiu d'exclusió.

Amb la publicació de les llistes provisionals de preinscrits i exclosos, es considerarà efectuada la notificació corresponent a les persones interessades.

b) Reclamació i esmena de les llistes provisionals de persones preinscrites.

Els aspirants exclosos disposaran d'un termini de 10 dies hàbils, comptats a partir de l'endemà de la publicació de les llistes per a poder reclamar o esmenar el defecte que n'haja motivat l'exclusió. Així mateix, aquells aspirants que hagen detectat errors en la consignació de les seues dades personals o relacionades amb l'historial formatiu o professional, podran manifestar-ho en el mateix termini.

Les reclamacions i correccions d'errades es presentaran a través del procediment telemàtic que s'indique al costat de la llista provisional.

c) Llistes definitives de les persones preinscrites.

La comunicació sobre les reclamacions estimades o desestimades es realitzarà a través la llista definitiva de preinscrits i exclosos, que es faran públiques en el web de qualificacions professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport:

(http://www.ceice.gva.es/va/web/cualificaciones-profesionales)

– Llistes definitives de persones preinscrites, ordenades segons els criteris de la base 7, amb indicació del centre o seu adjudicada si és el cas, distingint:

– Llistat definitiu de persones preinscrites que passen a la fase d'admissió

– Llistat definitiu de persones preinscrites en llista d'espera per a passar a la fase d'admissió

– Llistes definitives de persones excloses amb indicació del motiu d'exclusió.

Contra este acte, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes, recurs d'alçada davant el director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

Al costat de la publicació de les llistes definitives de persones preinscrites que passen a la fase d'admissió, s'indicarà el procediment, la data, el lloc i hora en la qual hauran de presentar la documentació, indicada en l'annex IV, que justifique el compliment dels requisits i els mèrits al·legats. Seguint estrictament l'ordre ocupat en les llistes d'espera definitives de preinscrits, podrà citar-se un nombre de persones superior al de places oferides, per a evitar que després de l'examen de la documentació queden places sense ocupar.

2. En el cas que hi haja menys o igual nombre de sol·licituds que places oferides.

Es publicarà, en el web de qualificacions professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport (http://www.ceice.gva.es/va/web/cualificaciones-profesionales), la llista de persones preinscrites i s'indicarà el procediment, la data i el lloc en el qual hauran de presentar la documentació, indicada en l'annex IV, que justifique el compliment dels requisits i els mèrits al·legats.

En tots dos supòsits el fet de figurar en la relació de preinscrits no pressuposa que es reconega als interessats la possessió dels requisits exigits en la present convocatòria. Quan de l'examen de la documentació, es desprenga que no posseeixen algun dels requisits de participació, pertinença a bloc triat o criteri de prioritat assenyalat, els interessats decauran en tots els drets que pogueren derivar-se de la seua participació en este procediment.



Base 9. Admissió

1. Aportació de documents

a) Totes les persones candidates preinscrites o les convocades segons el nombre de places i criteris d'ordenació, si hi ha més sol·licituds que places, han d'aportar els documents que acrediten els requisits de participació així com el seu historial professional i formatiu, seguint les instruccions que l'administració facilite en el seu moment.

b) La documentació que ha de presentar-se s'indica en l'annex IV. La persona interessada ha de presentar originals o original i còpia acarada quan vulga conservar l'original.

c) Els documents a presentar podran estar redactats en qualsevol de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana, de no ser així hauran de ser acompanyats per la traducció oficial en alguna d'aquestes llengües.

d) La no-presentació de la documentació que acredita mèrits i requisits o la falta d'assistència no justificada, personal o autoritzada, a qualsevol sessió que a este efecte es convoque, s'entendrà com a renúncia a la convocatòria. Es considerarà causa justificada la inassistència motivada per malaltia pròpia o per esdevindre qualsevol altra situació que impossibilite la seua assistència. En estos supòsits, haurà de justificar-se prèviament o l'endemà de la reunió davant la comissió d'admissió la circumstància esdevinguda, aportant la documentació justificativa. Per a facilitar la comunicació, les comissions d'admissió crearan un compte de correu electrònic que es comunicarà als participants al costat de la convocatòria de la sessió. En cas de justificar l'absència, el president de la comissió d'admissió, en el termini de dos dies hàbils següents a la justificació, notificarà per correu electrònic a la persona candidata una nova data per a la sessió d'aportació de documents.



2. Revisió de la documentació aportada

La comissió d'admissió constituïda en la seu revisarà la documentació aportada per les persones candidates, i comprovarà que està relacionada amb la qualificació objecte del procediment, que compleix els requisits de la convocatòria i que confirma tot l'indicat en la sol·licitud.



La falsedat en les dades aportades o declarades, el no emplenament dels requisits de participació i no acreditar el requisit específic, comportarà la pèrdua del dret a participar en esta convocatòria, sense perjudici de la possible reclamació a les llistes provisionals.

En el cas que hi haja més sol·licituds que places, si abans de la publicació de la llista provisional de persones admeses es genera alguna vacant, es convocaran noves persones candidates a aportar la documentació, seguint l'ordre de la llista de preinscrits.

3. Llistes provisionals de persones admeses

Una vegada examinada la documentació, la comissió d'admissió farà pública en el web de qualificacions professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, la llista provisional de persones admeses, no admeses (en el cas d'haver citat més persones candidates que places) i excloses, amb expressió dels motius de l'exclusió.

Les persones interessades disposaran de 10 dies hàbils, a partir de l'endemà de la publicació de les llistes provisionals, per a presentar-hi davant la comissió al·legacions en contra. En estes al·legacions haurà d'adjuntar-se, si escau, documentació necessària que justifique les seues al·legacions. En el cas de més sol·licituds que places no es podran presentar documents relatius a experiències diferents de les declarades en la preinscripció.

4. Llistes definitives de persones admeses

La comissió d'admissió analitzarà les al·legacions presentades per les persones interessades i elaborarà la llista definitiva de persones admeses, no admeses (en el cas d'haver citat més persones candidates que places) i excloses, que s'exposarà per part de l'administració en el web de qualificacions professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, en el termini màxim de 5 dies hàbils posteriors a la finalització del termini de presentació de reclamacions.

S'entendran respostes les reclamacions a través de la publicació de les llistes definitives, resultant desestimades totes aquelles reclamacions interposades a les llistes provisionals que no s'hagen tingut en consideració en les llistes definitives.

Contra este acte, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes, recurs d'alçada davant el director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

5. Durada de la fase d'admissió

Esta fase tindrà una durada màxima de 25 dies hàbils, no computant-se els dissabtes, diumenges ni festius. En casos excepcionals i degudament acreditats el Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional podrà proposar al director general de Formació professional i Ensenyaments de Règim Especial, d'ofici o a petició dels interessats, una ampliació del termini abans del seu venciment, que no excedisca de la meitat d'aquest.



Base 10. Assessorament

1. En funció del nombre de places oferides i/o sol·licituds admeses, el director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, a proposta del Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional, designarà el personal assessor adscrit per seus en el present procediment, d'acord amb els criteris de proximitat del domicili laboral o particular a la seu, disponibilitat, heterogeneïtat de la procedència professional i requisits del Reial decret 1.224/09.



2. La citació per a accedir a esta fase es farà a través del web de qualificacions professionals. L'assessorament serà obligatori i tindrà caràcter individualitzat o col·lectiu, en funció de les necessitats de les persones candidates. Per a poder iniciar fase cal acreditar el pagament de la taxa corresponent i presentar la sol·licitud d'inscripció en la fase d'assessorament, ambdós documents es podran trobar en el web esmentat, juntament amb les instruccions per al seu emplenament. L'abandó o renúncia a esta fase per part de la persona candidata, que haurà de realitzar-se per escrit dirigit a la persona coordinadora de l'equip d'assessors, no comporta el reintegrament de la taxa corresponent.

3. La falta d'assistència no justificada a les reunions grupals o individuals, provocarà la pèrdua de la condició de persona candidata per al procediment. Es considerarà causa justificada la inassistència motivada per malaltia pròpia o per esdevindre's qualsevol altra situació que la impossibilite. En estos supòsits, haurà de justificar-se la circumstància esdevinguda, prèviament o com a màxim el dia hàbil següent a l'absència, davant la persona coordinadora de l'equip d'assessors i assessores, mitjançant document acreditatiu. Per a facilitar la comunicació, l'equip d'assessors disposarà d'un compte de correu electrònic que, en el seu moment, es comunicarà als participants. En cas de justificar l'absència, el personal assessor en el termini màxim de cinc dies hàbils següents a la justificació, notificarà per correu electrònic a la persona candidata una nova data per a la sessió d'assessorament.

4. Esta fase tindrà una durada màxima de 35 dies hàbils, no computant-se els dissabtes, diumenges ni festius. En casos excepcionals i degudament acreditats el Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional podrà proposar al director general de Formació professional i Ensenyaments de Règim Especial, d'ofici o a petició dels interessats, una ampliació del termini abans del seu venciment, que no excedisca de la meitat d'aquest.

Començarà per una notificació via correu electrònic en la qual l'equip d'assessors i assessores informarà sobre la dinàmica general d'assessorament, horaris, mitjans per a comunicar-se amb la persona candidata, i totes aquelles qüestions que es considere d'interés per a facilitar el procediment.

5. Sempre que siga possible i el candidat dispose dels recursos i coneixements per a això, l'assessorament es realitzarà per mitjans telemàtics, però quan siga necessari, se citarà l'aspirant per a ajudar-lo a autoavaluar la seua competència, completar el seu historial personal i/o formatiu o presentar noves proves que ho justifiquen. En tot cas, l'assessor o assessora haurà de mantindre almenys una entrevista, presencial o telemàtica, amb el candidat.

6. L'assessor o l'assessora, atesa la documentació aportada, realitzarà un informe per a la comissió d'avaluació indicant les unitats de competència en les quals l'aspirant ha d'accedir a la fase d'avaluació i aquelles en les quals no ho considera justificat.

7. S'informarà per escrit el candidat de les conclusions de l'assessor i quan no es considere justificat el passe a la següent fase en alguna unitat de competència, se l'orientarà sobre quina formació hauria de realitzar per a obtindre-la.

8. No obstant això, atés que el contingut de l'informe de l'assessor o assessora no és vinculant, la persona candidata podrà decidir passar a la fase d'avaluació.

9. En previsió de possible cofinançament, al llarg d'aquesta fase, amb ajuda de l'assessor o l'assessora, si és necessari, d'acord amb el Reglament 1304/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu al Fons Social Europeu, la persona candidata haurà de facilitar la informació que permeta acomplir els requisits d'informació a través d'indicadors d'execució, referits al moment previ a l'inici de la seua admissió al procediment d'acreditació de competències. Sense perjudici que, en el cas de ser necessari, esta informació es recapte en la fase d'avaluació a través dels avaluadors. Amb esta mateixa finalitat se sol·licitarà al personal assessor i avaluador el seu coneixement d'aquesta possibilitat, mitjançant la signatura de presa de coneixement del cofinançament del Fons Social Europeu. En este mateix sentit, en previsió de possible cofinançament futur, s'enviarà la presa de coneixement al personal assessor i avaluador que participe en este procediment per al seu emplenament.



Base 11. Avaluació

1. La citació per a accedir a esta fase es farà a través del web de qualificacions professionals. Per a accedir a esta fase cal acreditar el pagament de la taxa corresponent i presentar la sol·licitud d'inscripció en la fase d'avaluació. Tots dos documents es podran trobar en el web esmentat, juntament amb les instruccions per al seu emplenament, quan siga convocat a la reunió grupal d'avaluació.

2. En funció del nombre de places oferides i/o sol·licituds admeses, el director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, a proposta del Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional, designarà els avaluadors i avaluadores que conformaran la comissió d'avaluació, adscrits per seus, del present procediment, d'acord amb els criteris de proximitat del domicili laboral o particular a la seu, disponibilitat, heterogeneïtat de la procedència professional i requisits del Reial decret 1.224/09.

3. L'abandó o renúncia a esta fase per part del candidat/a, que haurà de realitzar-se per escrit dirigit al president de la comissió, no comporta el reintegrament de la taxa corresponent.

4. La participació, presencial o telemàtica, a les entrevistes, contrastos directes i proves d'avaluació, individuals o col·lectives, seran de caràcter obligatori. En cas que la persona candidata no poguera comparéixer, haurà de justificar la seua absència prèviament o com a màxim al dia hàbil següent a l'absència, davant la comissió d'avaluació, o perdrà la condició de persona candidata per al procediment, circumstància que es farà constar en el seu expedient, figurant en l'acta d'avaluació com a no presentada. Es considerarà causa justificada la inassistència motivada per malaltia pròpia o per esdevindre qualsevol altra situació que la impossibilite. En estos supòsits, haurà de justificar-se la circumstància esdevinguda mitjançant document acreditatiu d'aquesta. Per a facilitar la comunicació, la comissió d'avaluació disposarà d'un compte de correu electrònic que, en el seu moment, es comunicarà als participants. En cas de justificar l'absència, la comissió d'avaluació en el termini màxim de cinc dies hàbils següents a la justificació, notificarà per correu electrònic a la persona candidata una nova data per a l'entrevista, contrast o prova d'avaluació. D'altra banda, durant el desenvolupament del procés d'avaluació, l'incompliment greu per part de la persona candidata de les normes de prevenció de riscos laborals que s'hagen d'aplicar en les activitats d'avaluació, podrà provocar la seua interrupció i la valoració negativa de la competència corresponent.



5. Esta fase tindrà una durada màxima de 35 dies hàbils, no computant-se els dissabtes, diumenges ni festius. En casos excepcionals i degudament acreditats el Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional podrà proposar al director general de Formació professional i Ensenyaments de Règim Especial, d'ofici o a petició dels interessats, una ampliació del termini abans del seu venciment, que no excedisca de la meitat d'aquest.

Començarà per una notificació via correu electrònic, en la qual la comissió d'avaluació informarà sobre la dinàmica general de l'avaluació, horaris, mitjans per a comunicar-se amb la persona candidata i totes aquelles qüestions que la comissió d'avaluació considere d'interés per a facilitar el procediment.

6. Únicament es realitzarà l'avaluació de les unitats de competència a les quals la persona candidata s'haja inscrit en esta fase i hagen sigut prèviament assessorades.

7. L'avaluació tindrà per objecte comprovar si es demostra la competència professional requerida en les realitzacions professionals, en els nivells establits en els criteris de realització, a través de les proves indirectes presentades i informades pel personal assessor o de les proves directes generades a partir dels mètodes i instruments d'avaluació que la comissió considere oportuns. En qualsevol cas, abans de l'informe final del personal avaluador, este haurà d'haver mantingut almenys una entrevista, presencial o telemàtica, amb el candidat o haver-li proposat per a una prova de contrast de proves.

8. L'avaluació es desenvoluparà seguint una planificació prèvia, en la qual constaran, almenys, les activitats i mètodes d'avaluació, així com els llocs i dates previstos. De cada activitat quedarà un registre signat per la persona aspirant i l'avaluador/a.

9. El personal avaluador realitzarà un informe per a la comissió d'avaluació, amb la seua proposta de judici de competència de cada unitat de competència dels candidats i candidates que tinga assignades. El resultat de l'avaluació s'expressarà en termes de demostrada o no demostrada.

10. La persona candidata avaluada serà informada dels resultats de l'avaluació i tindrà dret a reclamació davant la comissió d'avaluació.





Base 12. Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora estarà integrada per un mínim de cinc persones habilitades, almenys dues, personal al servei de l'administració. Una d'elles actuarà de president o presidenta i l'altra de secretari o secretària, sent requisit que siga personal al servei de l'administració. Es garantirà, sempre que siga possible, la presència d'avaluadors tant del sector formatiu com del productiu. El seu funcionament i actuació estarà subjecte als preceptes continguts en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



D'altra banda, segons el que es preveu en l'article 27.5 del Reial decret 1.224/2009, per a poder participar com a avaluador/a és necessari no trobar-se incurs en les circumstàncies d'abstenció previstes en l'article 23 de la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic.

2. La comissió avaluadora podrà recaptar la col·laboració puntual de persones expertes, la participació de les quals haurà de ser autoritzada pel Servei de Gestió de la Formació i la Qualificació Professional.

3. En el procés d'avaluació no podran intervindre persones que hagen participat com a assessors en esta mateixa convocatòria.

4. Funcions de la comissió avaluadora:

a) Organitzar el procés d'avaluació a través d'un pla que incloga les activitats o proves necessàries i la gestió derivada de la seua actuació.



b) Valorar la documentació aportada per les persones candidates i per l'informe de l'assessor/a. Es podrà requerir a la persona candidata, si això fos necessari, l'aportació d'una altra documentació complementària que evidencie l'adquisició de la competència professional que sol·licita que li siga reconeguda.

c) Determinar el mètode i instruments d'avaluació de la competència professional.

d) Avaluar la competència professional a partir de la informació recopilada i les proves generades i registrades al llarg de tot el procediment, prenent com a referent les realitzacions professionals i els criteris de realització de cadascuna de les unitats de competència.

e) Recollir els resultats en una acta d'avaluació que juntament amb tot l'expedient s'arxivarà en el propi centre que hi actue de seu.

f) Resoldre les reclamacions que puguen presentar les persones candidates durant el procés d'avaluació.

g) Documentar el procés d'avaluació per al seguiment, control i garantia de qualitat.

h) Informar la persona candidata dels resultats de l'avaluació; així com sobre les oportunitats per a completar la seua formació, i obtindre l'acreditació completa de títols de Formació Professional o Certificats de Professionalitat.

i) Actuar en la fase d'admissió, revisant la documentació aportada per les persones candidates admeses en la fase de preinscripció, publicant les llistes corresponents i atenent les possibles reclamacions.



j) Una vegada informada la persona candidata, i en el termini màxim de 4 setmanes des de l'acreditació de la competència, obtindran de les persones admeses que hagen acreditat la seua competència professional en el procediment, els indicadors de resultat immediat, de conformitat amb el que es disposa en l'article 5 del reglament 1304/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu al Fons Social Europeu, en previsió de possibles cofinançaments.

k) Quantes altres vinculades a les seues funcions li siguen assignades pel Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional.

5. Funcions del president o presidenta de la comissió:

a) Representar i mantindre la interlocució amb el Servei de Gestió de la Formació i la Qualificació Professional.

b) Convocar i presidir les reunions de la comissió.

c) Dirigir i coordinar les actuacions de la comissió.

d) Supervisar i coordinar l'elaboració i el desenvolupament de les proves i les actuacions dels equips d'avaluació.

e) Vetlar pel compliment de les normes establides en la present resolució.

6. Funcions del secretari o secretària de la comissió:

a) Redactar les actes i, en el seu cas, donar fe dels acords adoptats en les reunions de la comissió.

b) Rebre les propostes de judici de competència per al seu trasllat a la comissió.

c) Expedir les certificacions de caràcter no acadèmic que siguen sol·licitades per les persones candidates o per l'administració.

d) Remetre les actes d'avaluació al Servei de Gestió de la Formació i la Qualificació Professional. i arxivar-ne les còpies, juntament amb la resta de l'expedient del procediment, en el centre de referència.

e) Emplenar la documentació requerida a l'efecte de la corresponent indemnització econòmica que poguera correspondre per les actuacions de la comissió.

f) Redactar i publicar les llistes corresponents en el procés d'admissió i inscripció.

7. Funcions del conjunt d'avaluadors/es:

a) Elaborar els plans individuals d'avaluació.

b) Analitzar les proves indirectes i els informes del personal assessor.

c) Realitzar les proves d'avaluació i controlar el seu desenvolupament.

d) Registrar totes les activitats d'avaluació, que seran signades pels avaluadors i pel candidat.

e) Proposar els judicis de competència.

f) Redactar els informes d'avaluació.

g) Participar en el procés d'admissió i inscripció, quan corresponga.





Base 13. Resultats de l'avaluació

1. La comissió, a partir dels informes d'avaluació i de les actuacions desenvolupades, emetrà un judici de competència en relació amb les proves directes o indirectes aportades per cada aspirant. El judici de competència s'expressarà de manera dicotòmica, en termes de competència demostrada o competència no demostrada.

2. El document en el qual s'expressa el judici de competència serà entregat personalment a la persona candidata, a fi de garantir la necessària confidencialitat.



Base 14. Reclamacions

Les persones interessades, contra les resolucions i els actes de tràmit de la comissió avaluadora, podran interposar reclamació davant el president o presidenta d'aquesta, en els cinc dies hàbils següents a la comunicació. La comissió resoldrà en el termini de cinc dies hàbils.

Contra este acte, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se recurs d'alçada davant el director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, en el termini d'un mes.



Base 15. Orientació final

Una vegada finalitzat el procés d'avaluació, la persona candidata rebrà de la comissió avaluadora un escrit en el qual es farà constar, segons siga escaient:

1. Possibilitats de formació, amb les orientacions pertinents, perquè puga acreditar en convocatòries posteriors les unitats de competència per a les quals havia sol·licitat acreditació.

2. Possibilitats de formació, amb les orientacions pertinents, per a completar un títol de Formació Professional o Certificat de Professionalitat.

D'altra banda, quan la persona candidata complete els requisits per a l'obtenció d'un certificat de Professionalitat o un títol de Formació Professional, la comissió avaluadora li indicarà els tràmits necessaris per a la seua obtenció.



Base 16. Acreditació de les unitats de competència

1. A les persones que siguen avaluades positivament els serà entregat un document oficial de l'administració competent, d'acreditació de la unitat o unitats de competència corresponents.

2. Les unitats de competència acreditades tenen valor en tot l'Estat, i seran reconegudes a l'efecte d'acreditació parcial acumulable per a l'obtenció del títol de formació professional o certificat de professionalitat corresponent.

3. En tot cas l'obtenció del títol de tècnic/a o de tècnic/a superior requerirà complir els requisits d'accés previstos en els ensenyaments corresponents, segons el que es preveu en la Llei orgànica 2/2006, d'educació, de 3 de maig.

4. En el termini de 6 mesos des de l'acreditació de la competència professional, l'Administració podrà sol·licitar a les persones candidates avaluades l'actualització de les dades dels indicadors de resultat immediat recaptades per la Comissió d'Avaluació, amb la finalitat de formalitzar els indicadors de resultat a llarg termini.



Base 17. Registre

Les comissions d'avaluació traslladaran l'original de l'acta final al Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional, per a procedir a les acreditacions i incorporar estes al corresponent registre oficial. Desaran una còpia de l'acta amb la resta de l'expedient.



Base 18. Drets d'inscripció. Taxes

Per a accedir a la fase d'assessorament cal abonar una taxa única, i per a accedir a la fase d'avaluació cal abonar una taxa per cada unitat de competència sol·licitada.

Les citades taxes es fixaran a l'empara del que es disposa en l'article14.4 de la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de taxes.

Les exempcions o minoracions en l'import de les taxes seran les contemplades en l'article 14.4.2 i 14.4.6 de la citada llei:

Estan exempts del pagament de taxes «els contribuents que es troben inscrits com a demandants legals d'ocupació, amb una antiguitat mínima de tres mesos, referida a la data de la respectiva inscripció».

Tenen dret a una bonificació del 50 % de la quota íntegra «els contribuents que siguen persones amb discapacitat, amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %».

La informació sobre l'imprés per a abonar les taxes, així com la seua quantitat, es facilitarà oportunament en el web de qualificacions professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.

Mapa web