Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 12 de novembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per a la posada a la disposició del Sistema Valencià de Salut dels mitjans, recursos, centres i establiments sanitaris privats, i mútues d'accidents de treball, de la Comunitat Valenciana. [2020/9601]

(DOGV núm. 8951 de 13.11.2020) Ref. Base de dades 009165/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives



Antecedents de fet

La protecció de la salut està encomanada a l'Administració per l'article 43 de la nostra Constitució. El desenvolupament de la pandèmia de Covid-19 obliga als poders públics de la Comunitat Valenciana a adoptar mesures extraordinàries a fi de comptar amb recursos suficients que permeten garantir les mesures assistencials i preventives que es puguen fer imprescindibles en el transcurs del brot pandèmic. L'ordenament jurídic posa a la disposició de l'Administració sanitària instruments jurídics extraordinaris per a poder fer front al repte per a la salut pública que representa l'avanç de la pandèmia de Covid-19, que exigeix de l'Administració, del conjunt de la societat i dels professionals de la sanitat, en els quals recau una especial responsabilitat i exigència en aquests moments, l'esforç necessari per a fer front a aquesta greu amenaça.

La situació actual en l'àmbit epidemiològic a Espanya, igual que en altres països, amb una tendència ascendent en el nombre de casos de coronavirus, causada pel SARS-Cov-2, ha motivat per part del Govern de la nació, la declaració de l'estat d'alarma pel Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per a contindre la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2.



Per això, davant aquesta crisi sanitària sense precedents i d'enorme magnitud, donada la greu situació de sobrecàrrega assistencial que pot arribar a ser provocada a causa de la pandèmia sanitària, es fa indispensable comptar amb la possibilitat de disposar de recursos materials, tècnics i humans addicionals en la mesura que siga necessari, més enllà de les fórmules regulars ordinàries de vinculació sanitària en l'Administració.



Fonaments de dret

La Generalitat, a través de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11a de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.



El Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per a contindre la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2 (BOE 05.10.2020), assenyala en l'exposició que durant la vigència de l'estat d'alarma, les administracions sanitàries competents en salut pública, en el que no es preveu en aquesta norma, hauran de continuar adoptant les mesures necessàries per a afrontar la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la Covid-19, conforme amb la legislació sanitària, en particular, la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública; la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, i la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, així com la normativa autonòmica corresponent.

La Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública estableix en l'article 1 que «a fi de protegir la salut pública i previndre'n la pèrdua o deterioració, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat», i en l'article 3, més en concret, que «a la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb aquells i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible».

La Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, en l'article 26. 1 preveu que «en cas que existisca o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries adoptaran les mesures preventives que estimen pertinents, com ara la confiscació o immobilització de productes, suspensió de l'exercici d'activitats, tancaments d'empreses o les seues instal·lacions, intervenció de mitjans materials i personals i totes les altres que es consideren sanitàriament justificades». Així mateix en l'article 29, juntament amb la necessitat d'autorització d'instal·lació i funcionament de qualssevol centres i establiments sanitaris, estableix que aquests podran ser sotmesos, quan la defensa de la salut de la població ho requerisca, a règims temporals i excepcionals de funcionament.



La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, per la seua part, estableix en l'article 54.1 que «sense perjudici de les mesures previstes en la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, amb caràcter excepcional i quan així ho requerisquen motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'Administració general de l'Estat i les de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, en l'àmbit de les seues respectives competències, podran adoptar les mesures necessàries per a assegurar el compliment de la llei» i en l'apartat 2 que «en particular, sense perjudici del que es preveu en la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, l'autoritat competent podrà adoptar, mitjançant resolució motivada, les següents mesures:

a) La immobilització i, si escau, el decomís de productes i substàncies.

b) La intervenció de mitjans materials o personals.

c) El tancament preventiu de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries.

d) La suspensió de l'exercici d'activitats.

e) La determinació de condicions prèvies en qualsevol fase de la fabricació o comercialització de productes i substàncies, així com del funcionament de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries a què es refereix aquesta llei, amb la finalitat de corregir les deficiències detectades.

f) Qualsevol altra mesura ajustada a la legalitat vigent si existeixen indicis racionals de risc per a la salut, inclosa la suspensió d'actuacions d'acord amb el que s'estableix en el títol II d'aquesta llei».

Per part seua, la Llei d'expropiació forçosa de 16 de desembre de 1954, en l'article 120 preveu, com a conseqüència d'epidèmies, l'adopció de mesures que impliquen requises de béns o drets de particulars sense les formalitats exigides per la llei i sense perjudici de la indemnització que corresponga.

Valorada la situació actual, tenint en compte l'augment de la propagació del virus i l'augment de la demanda i pressió assistencial, durant el temps que, per progressió o afectació de l'epidèmia de Covid-19, no es puga atendre adequadament l'assistència sanitària de la població amb els mitjans materials i humans adscrits al Sistema Valencià de Salut, es veu necessari i imprescindible establir la possibilitat de disposar de recursos sanitaris suficients, aquells dels quals disposa les entitats sanitàries de titularitat privada, per a l'atenció de totes les patologies derivades o no del SARS-CoV-2, de les persones residents a la Comunitat Valenciana.

Sobre la base de tot això, de conformitat amb l'article 81.1.b de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, resolc:



Primer

Posar a la disposició de l'autoritat sanitària, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, els centres i establiments sanitaris privats, i les mútues d'accidents de treball, juntament amb el seu personal, susceptibles de ser utilitzats en la lluita contra la pandèmia, quan no es puga atendre adequadament l'assistència sanitària de la població amb els mitjans materials i humans del Sistema Valencià de Salut.



Segon

La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública podrà contractar totes les prestacions i serveis que siguen necessaris per a poder remeiar la situació de greu perill que s'ha generat, sense necessitat de mediar una licitació seguint els principis reguladors de la contractació pública, d'acord amb el que es preveu en la disposició addicional segona del Decret llei 1/2020, de 27 de març, del Consell, de mesures urgents de suport econòmic i financer a les persones treballadores autònomes, de caràcter tributari i de simplificació administrativa, per a fer front a l'impacte de la Covid-19, en relació amb l'article 120 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que regula la contractació d'emergència.



Tercer

Els preus dels indicats serveis per a contractar prendran com a referència el que s'estableix en la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de la Generalitat, de taxes, segons el recollit en el seu títol XXIX i d'acord amb el servei de què es tracte.



Quart

La present resolució farà efecte des del dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i es mantindrà fins que la situació sanitària en relació amb el coronavirus Covid-19 permeta reconsiderar-la i modificar-la, o posar-hi.



S'adverteix que la present resolució posa fi a la via administrativa i que contra aquesta es pot interposar un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en els articles 10.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa; o un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.



València, 12 de novembre de 2020.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web