Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 20 de juliol de 2021, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es convoca el curs de formació sobre el desenvolupament de la funció directiva establit en l'article 1 del Reial decret 894/2014, de 17 d'octubre. [2021/8031]

(DOGV núm. 9139 de 30.07.2021) Ref. Base de dades 007556/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: centre d'ensenyament



Índex

Preàmbul

1. Objecte

2. Curs de formació

3. Participants en el curs de formació

4. Forma de participació i termini de presentació de sol·licituds

5. Documentació que han d'aportar les persones sol·licitants

6. Adjudicació de places en els cursos

7. Certificació dels cursos

8. Recursos

Annex I. Programa formatiu dels cursos de formació en competències directives per al desenvolupament de la funció directiva





PREÀMBUL



La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, reformula l'apartat 6 de l'article 135 d'aquesta llei, i estableix que els qui hagen superat el procediment de selecció de les direccions dels centres públics hauran de superar un programa de formació sobre competències per a l'exercici de la funció directiva, de manera prèvia al seu nomenament. Les característiques d'aquesta formació seran establides pel govern, en col·laboració amb les administracions educatives, i tindrà validesa en tot l'Estat.



El Reial decret 894/2014, de 17 d'octubre, pel qual es desenvolupen les característiques del curs de formació sobre el desenvolupament de la funció directiva establit en l'article 134.1.c de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, així com les dels corresponents cursos d'actualització de competències directives, estableix en el preàmbul que el curs de formació sobre el desenvolupament d'aquesta funció proporcionarà les competències genèriques i específiques que, centrades i orientades cap a les activitats directives, tinguen utilitat pràctica en entorns educatius.

Aquest reial decret, en l'article 2.6, estableix que els cursos de formació sobre el desenvolupament de la funció directiva, una vegada superats, tenen una vigència indefinida. No obstant això, una vegada transcorregut el termini de huit anys des de l'expedició del certificat corresponent, s'haurà de dur a terme l'actualització dels continguts sobre els quals s'exerceixen les competències necessàries per a l'exercici de la funció pública docent, mitjançant la superació dels continguts corresponents dels cursos d'actualització.

La Resolució de 21 de maig de 2020, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual s'estableix el Pla biennal de formació permanent del professorat corresponent als cursos 2020-2021 i 2021-2022, inclou entre les seues línies estratègiques marc el desenvolupament de competències professionals per a funcions específiques, línia VI.4, com és l'actualització i l'acreditació docent per a la funció directiva. En aquest sentit, donada la naturalesa i rellevància d'aquesta acció formativa, el desenvolupament i actualització de les competències professionals dels equips directius forma part dels Plans Anuals d'Actuació (PAA) dels Centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius (CEFIRE) de la Comunitat Valenciana.

Per tot això, en virtut de les competències que em confereixen l'article 82.1 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, i l'article 5 del Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, resolc:



Primer. Objecte

L'objecte d'aquesta resolució és convocar el curs de formació per al desenvolupament de la funció directiva establit pel Reial decret 894/2014, de 17 d'octubre, pel qual es desenvolupen les característiques de l'esmentat curs.



Segon. Curs de formació

1. Es convoca el curs de formació per al desenvolupament de la funció directiva que permet obtindre el certificat requerit per a complir amb el requisit de formació previ al nomenament del càrrec de la direcció d'un centre educatiu públic, el programa del qual apareix en l'annex I. Aquest curs té l'objectiu bàsic de facilitar l'adquisició de les competències necessàries per a exercir les funcions pròpies de la direcció dels centres docents el titular dels quals és la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.

2. De conformitat amb el Reial decret 894/2014, de 17 d'octubre, el curs té una estructura modular composta per set mòduls d'una duració variable segons el seu contingut i caràcter semipresencial. Els continguts dels mòduls estan especificats en el programa formatiu per al desenvolupament de la funció directiva que es publica com a annex I.

3. Les seus de les sessions presencials es desenvoluparan en els CEFIRE que s'establisquen, en els llocs que aquests determinen. Es podran incloure sessions presencials virtuals per videoconferència en funció de la planificació que s'implemente. La formació no presencial es realitzarà a través d'una plataforma educativa d'ensenyament-aprenentatge que coordinarà i gestionarà el Servei de Planificació i Gestió de la Formació Permanent del Professorat de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport. El curs tindrà una duració de 130 hores i es farà en el període comprés entre octubre de 2021 i la data de la convocatòria del concurs de mèrits per a la selecció de la direcció de centres educatius.





Tercer. Participants en el curs de formació

1. Pot participar en aquesta convocatòria el personal funcionari de carrera docent que exercisca en l'àmbit de gestió de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport i que complisca els requisits següents:

a) Que impartisca els ensenyaments que es regulen en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, en centres docents públics de la Comunitat Valenciana que depenguen de l'Administració educativa de la Generalitat.

b) Estar, durant el curs acadèmic 2021-2022, en servei actiu com a funcionari de carrera, en qualsevol centre públic, servei educatiu o en llocs tècnics de l'Administració educativa relacionats amb els serveis educatius.

2. Les persones a les quals l'Administració educativa haja de nomenar provisionalment per a exercir la direcció d'un centre en el curs 2021-2022, sobre la base del que disposen els articles 134.2 i 137 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre. A aquestes persones se les inscriurà d'ofici si no tenen registrada la formació equivalent i no han participat en aquest procediment.



Quart. Forma de participació i termini de presentació de sol·licituds

1. El personal docent que vulga participar-hi haurà d'omplir la sol·licitud per via telemàtica utilitzant el formulari d'inscripció que estarà a la seua disposició en la plataforma OVIDOC (ovidoc.edu.gva.es). Haurà d'estar en possessió dels requisits d'aquesta convocatòria en la data de publicació d'aquesta. A aquesta plataforma s'accedirà amb la clau d'usuari d'ITACA o amb el sistema Cl@ve. L'ompliment de la sol·licitud mitjançant aquest sistema generarà un número identificatiu que li donarà validesa i unicitat.

Cada docent podrà presentar el nombre de sol·licituds telemàtiques de participació o desistiment que desitge, però només es tindrà en compte l'última presentada, per la qual cosa només es considerarà acceptada una sol·licitud telemàtica per participant. No es tindran en compte les sol·licituds presentades per aquesta via que no completen el procés de presentació fixat, del qual s'obtindrà un número de sol·licitud en un document descarregable en PDF, que haurà de conservar la persona interessada per a acreditar la presentació en termini i forma.

2. El professorat que participe en aquesta convocatòria podrà optar entre els CEFIRE que proposen aquesta formació. Sempre que es complisquen els requisits de participació, l'Administració educativa articularà les mesures que corresponguen per a garantir que aquesta formació es realitze.

3. El termini de presentació de sol·licituds serà des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el DOGV fins al 15 de setembre de 2021.



Cinqué. Documentació que han d'aportar les persones sol·licitants

1. La inscripció no exigeix cap documentació justificativa dels requisits excepte la declaració responsable que és funcionari o funcionària de carrera, per a això solament cal marcar l'opció corresponent en el formulari d'inscripció.

2. Les persones sol·licitants es responsabilitzaran expressament de la veracitat de la declaració realitzada.

3. L'elecció de la seu on quedarà inscrit el sol·licitant obliga a la participació en les sessions presencials programades d'acord amb el calendari planificat en cada CEFIRE.



Sisé. Adjudicació de places en els cursos

1. Transcorregut el termini d'inscripció, els CEFIRE publicaran en la seua pàgina web la llista provisional de les places adjudicades. Així mateix, publicaran el llistat de les sol·licituds que hagen resultat excloses, amb indicació de les causes d'exclusió. Publicada la llista provisional, el professorat participant cada edició haurà de confirmar o renunciar a la plaça adjudicada en un termini de cinc dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació.

2. Si es desitja presentar una reclamació, en el termini establit en el paràgraf anterior, s'haurà de dirigir per correu electrònic a la direcció del CEFIRE. La resolució de les reclamacions presentades quedarà reflectida en el llistat definitiu.

3. Examinades les al·legacions presentades a la llista provisional, cada CEFIRE publicarà la llista definitiva d'admesos, exclosos i renúncies en la pàgina web.

4. Les persones a les quals se'ls haja adjudicat una plaça hauran d'assistir a la sessió inicial del curs de formació en el lloc i hora que el CEFIRE determine. En aquesta sessió se'ls facilitarà informació detallada del contingut, de la planificació de la formació i el calendari de les sessions presencials. La no assistència a aquesta sessió, excepte per absència degudament justificada i comunicada prèviament a la direcció del CEFIRE, de conformitat amb el que es disposa en l'article 17, punt 3, de l'Ordre 65/2012, de 26 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, que estableix el model de formació permanent del professorat i el disseny, reconeixement i registre de les activitats formatives, es considerarà com a renúncia a la plaça.





Seté. Certificació dels cursos

1. L'assistència a les sessions presencials, o presencials virtuals si fora el cas, de cada mòdul és obligatòria, així com la realització de les tasques associades a cadascun d'ells. Excepcionalment, i per causa degudament justificada, es podrà certificar l'assistència dels participants quan aquesta haja sigut almenys d'un huitanta-cinc per cent del total de les hores de la fase presencial de l'activitat.

2. Per a obtindre el corresponent certificat, les persones participants en aquesta formació estan obligades a realitzar el curs complet, és a dir, a la realització i superació de tots els mòduls i a l'elaboració d'un projecte de direcció.

3. Tots els documents que conformen les tasques i el projecte de direcció hauran de tindre caràcter original i inèdit. El plagi detectat en la totalitat o en una part d'aquests serà motiu per a no certificar el curs.

4. Una vegada finalitzada la formació, la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport expedirà un certificat de 130 hores que acredite haver superat el curs de formació sobre el desenvolupament de la funció directiva als participants que figuren com a aptes en l'acta final corresponent. En el revers del certificat es farà constar el programa formatiu i la duració dels mòduls cursats.



Huité. Recursos

De conformitat amb el que s'estableix en els articles 112.1, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs d'alçada davant del conseller d'Educació, Cultura i Esport en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seua publicació.



València, 20 de juliol de 2021.– El secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional: Miguel Soler Gracia.





ANNEX I

Programa formatiu dels cursos de formació en competències directives per al desenvolupament de la funció directiva



1. Mòdul I. Marc normatiu aplicable als centres docents

a) Ordenament jurídic espanyol. Normativa estatal i autonòmica.

b) Procediment administratiu comú. Normativa autonòmica sobre procediment administratiu.

c) Lleis i reglaments educatius.

d) Règim jurídic aplicable en el centre docent i els seus òrgans col·legiats.

e) Normativa aplicable al personal funcionari i laboral.

f) Normativa pressupostària, financera, de contractació pública i de responsabilitat civil.

g) Normativa relativa al menor.

h) Normativa de protecció de dades i la seua aplicació en els centres docents.

2. Mòdul II. Organització i gestió de centres docents.

a) El centre docent com a organització: funció directiva i documentació institucional.

b) Gestió del centre per projectes.

c) Imatge institucional, col·laboració i promoció externa del centre.



d) Funcions i responsabilitats de la direcció i de l'equip directiu.



e) Estructures de planificació i coordinació.

f) Gestió del centre com a organització educativa: models curriculars, formació docent, innovació educativa, treball en xarxes.

g) Avaluació de la pràctica docent.

h) Educar per a la convivència escolar. Prevenció de conflictes i programes de millora de la convivència. Programes per a una educació inclusiva, de coeducació i igualtat de gènere.

i) La participació de la comunitat educativa.

3. Mòdul III. Gestió dels recursos del centre docent

a) Gestió administrativa i econòmica.

b) Gestió de recursos humans.

c) Gestió de temps i espais.

d) Serveis complementaris.

e) Eines per a una gestió de qualitat. Especialització curricular dels centres i accions de qualitat.

f) El paper de les tecnologies de la informació i la comunicació en el centre. Eines informàtiques. Desenvolupament de nous models d'ensenyament i aprenentatge.

g) Serveis de suport en els centres i programes institucionals. Programes educatius europeus.

h) Prevenció de riscos laborals i manual d'autoprotecció.

4. Mòdul IV. Factors clau per a una direcció eficaç

a) La direcció escolar a Espanya: de la gestió al lideratge educatiu. El lideratge com a influència.

b) Tendències europees en lideratge educatiu. Plataformes de formació i bones pràctiques.

c) Models i estils de lideratge.

d) El lideratge per a l'aprenentatge.

e) Habilitats socials en la gestió dels centres docents.

5. Mòdul V. Rendició de comptes i qualitat educativa

a) Gestió de qualitat i autoavaluació dels centres docents.

b) Autonomia, transparència i rendició de comptes.

c) Plans de millora. Planificació estratègica dels processos.

d) Avaluació del sistema educatiu. Avaluació dels aprenentatges: desplegament i aplicació de proves.

e) Eines per a l'avaluació del centre docent.

6. Mòdul VI. Projecte de direcció.

a) Anàlisi diagnòstica del centre docent.

b) Àrees de millora.

c) Objectius del projecte.

d) Plans d'actuació i la seua temporalització.

e) Recursos i organització del centre per a la consecució dels objectius.

f) Seguiment i avaluació del projecte: indicadors d'èxit.

7. Mòdul autonòmic. El sistema educatiu valencià

a) Estructura de formació del professorat en la Comunitat Valenciana. Programa d'activitats formatives del centre

b) Programes informàtics de gestió de centres educatius

c) Projectes i programes institucionals en la Comunitat Valenciana



d) Estructura de l'Administració educativa valenciana

Mapa web