Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 25 d'agost de 2021, de la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació, per la qual es regula la sol·licitud de participació i l'aplicació del Portfolio Europeu de les Llengües i el Portfolio Europeu de les Llengües electrònic, e-PEL (+14), en els centres d'Educació Infantil i Primària, d'Educació Secundària, de Formació Professional, de Formació de Persones Adultes i d'escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Valenciana, i s'estableixen les condicions per al reconeixement com a activitat de formació del professorat. [2021/8899]

(DOGV núm. 9166 de 03.09.2021) Ref. Base de dades 008264/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives, Legislació
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: ús de les llengües, ensenyament d'idiomes, legislació escolar, política educativa



La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020 de 29 de desembre, indica, en l'article 2, que una de les finalitats del sistema educatiu espanyol és la capacitació per a la comunicació en la llengua oficial i cooficial, si n'hi ha, i en una o més llengües estrangeres. En aquest sentit, els decrets del Consell pels quals s'estableixen els currículums d'Educació Infantil i Primària (Decret 38/2008, de 28 de març i 108/2014 de 4 de juliol) i de l'Educació Secundària Obligatòria i el Batxillerat (Decret 87/2015, de 5 de juny), inclouen, com a objectiu, l'adquisició de la competència comunicativa en una o més llengües estrangeres.

En el preàmbul de la LOE es recull l'objectiu, marcat per la Unió Europea i per la UNESCO, d'obrir els sistemes d'educació i formació al món exterior, la qual cosa exigeix, entre altres consideracions, la preservació de les llengües regionals o minoritàries tradicionals d'Europa, l'aprenentatge d'almenys dues llengües estrangeres a més de la llengua o llengües d'origen, augmentar la mobilitat i els intercanvis i reforçar la cooperació europea.

Aquest objectiu s'ha de desenvolupar tenint en compte els principis en què s'inspira el sistema educatiu, com són l'equitat, que garantisca la igualtat d'oportunitats per al ple desenvolupament de la personalitat, la igualtat de gènere a través de la coeducació, la inclusió educativa, la igualtat de drets i oportunitats que permeten superar qualsevol tipus de discriminació i l'accessibilitat universal a l'educació com a element compensador de desigualtats personals, culturals, econòmiques i socials.



La Llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat, per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, té com a objecte regular l'ensenyament i l'ús vehicular de les llengües curriculars, assegurar el domini de les competències plurilingües i interculturals de l'alumnat valencià i promoure la presència en l'itinerari educatiu de llengües no curriculars existents en els centres educatius. En l'article 4 s'indica que el Programa d'educació plurilingüe i intercultural desenvolupat en la llei té, entre altres, l'objectiu de garantir a l'alumnat l'assoliment d'una competència plurilingüe que implique l'interés i la curiositat per les llengües, el coneixement sobre com són i com funcionen i els procediments per a la construcció d'aquests coneixements a partir de l'observació, la manipulació i la comparació de les diferents llengües presents en l'aula, i des d'una perspectiva crítica sobre com s'usen.

Aquesta idea també forma part del projecte general de política lingüística del Consell d'Europa, el qual descriu de forma integradora allò que han d'aprendre a fer els i les estudiants de llengües a fi d'utilitzar-les per a comunicar-se, així com els coneixements i destreses que han de desenvolupar per a poder actuar de manera eficaç. En aquest sentit, el Marc Europeu Comú de Referència (MECR) ha definit també els diversos nivells de domini de la llengua que permeten comprovar el progrés de l'alumnat.

El Portfolio Europeu de les Llengües (PEL) està estretament relacionat amb el MECR. En tots els nivells educatius, els processos d'ensenyament i aprenentatge de llengües, així com l'avaluació i la promoció, han de tindre com a referència, progressivament, els diversos nivells de domini de la llengua determinats en el MECR.

Aquest document serveix a l'estudiant per a anotar els seus avanços, marcar-se noves metes, reconéixer com i quan aprén dins i fora del centre escolar, a partir de la reflexió sobre les seues experiències personals i la valoració dels seus progressos. A més, serveix per a afavorir l'autonomia, millorar l'autoestima i potenciar el desenvolupament d'estratègies d'aprenentatge. D'altra banda, el PEL és també una ferramenta per al professorat perquè afavoreix l'actualització metodològica en l'ensenyament de les llengües i facilita la coordinació i l'intercanvi d'experiències entre el professorat del mateix centre i d'altres centres educatius que l'apliquen.

La validació de la versió espanyola del PEL i de l'e-PEL (+14) permet generalitzar l'ús d'aquests documents a partir de l'Educació Infantil.

Per tot això, en virtut de les competències assignades pel Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, resolc:



Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

Aquesta resolució té com a finalitat promoure i coordinar l'aplicació del Portfolio Europeu de les Llengües i del Portfolio Europeu de les Llengües electrònic, e-PEL (+14), en els centres d'Educació Infantil i Primària, d'Educació Secundària, de Formació Professional, de Formació de Persones Adultes i d'escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Valenciana, establir els requisits per a l'autorització de centres que apliquen el PEL i centres que s'inicien per primera vegada, així com les condicions per al reconeixement de la participació a través d'una certificació en crèdits.



Segon. Descripció i objectius del Portfolio Europeu de les Llengües

1. El Portfolio Europeu de les Llengües (PEL) és un document personal, basat en el MECR i promogut pel Consell d'Europa, en el qual les persones que aprenen o han aprés una llengua poden registrar i reflexionar sobre les experiències d'aprenentatge de llengües i cultures.



2. L'aplicació en l'aula del PEL té com a finalitat:

a) Promoure l'aprenentatge d'idiomes i el respecte a la diversitat lingüística per a aconseguir que la ciutadania de la Comunitat Valenciana puga comunicar-se almenys en les dues llengües oficials i en dos idiomes europeus.

b) Afavorir pràctiques metodològiques que contribuïsquen a la millora de la competència lingüística en les diverses llengües que utilitza l'alumnat dels centres que s'acullen a aquesta resolució.

c) Millorar l'ensenyament i aprenentatge de les llengües amb l'ús del PEL com una ferramenta metodològica per al professorat que permeta augmentar la motivació dels i de les estudiants per a aprendre'n d'altres i millorar la capacitat de comunicació.

d) Utilitzar el PEL com a instrument d'autoavaluació que motive els i les estudiants a reflexionar sobre quins són els seus objectius d'aprenentatge lingüístic. A partir d'aquests objectius, l'alumnat podrà planificar l'activitat discent i iniciar-se en un procés d'aprenentatge autònom.



e) Contribuir al desenvolupament de les competències clau establides en els currículums de les etapes educatives declarades obligatòries.

f) Afavorir el coneixement i l'augment d'experiències plurilingües i interculturals dels i de les aprenents.

g) Aprendre a valorar la llengua pròpia i les dels altres com a part del patrimoni cultural europeu i mundial.

h) Conéixer i respectar la realitat pluricultural i plurilingüe en la qual estem immersos, tot reconeixent-la com una oportunitat de creixement.

i) Entendre les relacions que s'estableixen entre les llengües i cultures per a establir ponts de comunicació i punts d'aprenentatge.

j) Visibilitzar i potenciar les cultures convivents en el centre educatiu com a factor d'integració i cohesió.

k) Potenciar l'autoestima mitjançant el coneixement d'un mateix i de l'altre.



Tercer. Destinataris

El professorat dels centres d'educació infantil i primària, d'educació secundària, de formació professional, de formació bàsica de persones adultes i d'escoles oficials d'idiomes que vulguen participar en el projecte d'aplicació del PEL a partir del curs 2021-2022.

Aquest professorat ha d'estar en actiu i destinat al centre que el sol·licita abans del 31 de desembre de 2021.



Quart. Condicions d'aplicació del Portfolio

1. El PEL es planteja com un projecte de centre que implica l'equip directiu, el professorat, l'alumnat i les famílies. La participació del centre en l'aplicació del PEL ha de comptar amb l'aprovació del claustre i del consell escolar i l'autorització de la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació.

2. El PEL s'ha d'aplicar en les dues llengües oficials i, almenys, en una llengua estrangera, a més de donar visibilitat a altres llengües d'origen de l'alumnat.

3. En els centres participants s'ha de nomenar una persona coordinadora del projecte, preferiblement la persona coordinadora de llengües si n'hi ha, i constituir un grup de professorat que dinamitze l'aplicació del PEL. Aquesta persona coordinadora ha de ser un professor o professora amb destí definitiu en el centre.

4. El grup de professorat participant del centre ha de dissenyar, en coordinació amb el personal assessor tècnic docent en matèria de plurilingüisme del Servei d'Educació Plurilingüe, una planificació de les actuacions del grup de treball d'aplicació del PEL que ha d'incloure necessàriament la participació en les accions formatives que organitze o coordine el Servei d'Educació Plurilingüe, la preparació d'activitats i materials per a l'aplicació del PEL i la realització d'alguna experiència pràctica amb l'alumnat.

5. El grup de professorat, a través de la persona coordinadora, ha d'elaborar la planificació anual de l'aplicació del Portfolio (PAAPEL), la memòria i el registre de participants, en el format i en el termini que aquest servei determine un vegada finalitzada l'aplicació prevista per al curs 2020-2021.

6. En l'aplicació del PEL, el centre ha de garantir a l'alumnat la continuïtat de l'experiència durant l'etapa en què l'inicie. Igualment, s'ha de garantir la formació i l'actualització del professorat que s'incorpore al projecte.

7. Cada participant ha de compartir, mitjançant l'espai virtual del Portfolio de la plataforma Moodle coordinat pel Servei d'Educació Plurilingüe, algunes activitats en format digital amb la finalitat que la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport les pose a disposició dels centres que apliquen el PEL o les puga difondre en jornades d'intercanvi d'experiències que es convoquen des de l'Administració educativa.



8. L'autorització per a l'aplicació del PEL es renova cada curs escolar amb la sol·licitud de participació o continuïtat.

9. L'autorització del PEL es pot revocar per:

– Renúncia del centre a la participació en el projecte.

– A proposta del Servei d'Educació Plurilingüe si no es compleixen les condicions que s'estableixen en aquesta resolució.



Quan siga el centre qui decidisca renunciar a la participació en el projecte, s'ha de comunicar al Servei d'Educació Plurilingüe mitjançant un escrit adreçat a la directora general d'Innovació Educativa i Ordenació, firmat per la direcció del centre i pel/per la coordinador/a del projecte, a l'adreça electrònica: sep@gva.es

10. El personal assessor tècnic docent en matèria de plurilingüisme dependent de la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació coordinarà i donarà suport a la participació dels centres educatius en la formació i en l'aplicació del projecte del PEL regulat en aquesta resolució.



Cinqué. Sol·licitud. Termini i procediment de presentació

1. Els centres docents que desitgen participar en el projecte d'aplicació del PEL han d'omplir el formulari disposat en l'Oficina Virtual (OVICE) per mitjà de l'enllaç que es publicarà el 15 de setembre de 2021 en la pàgina web del Servei d'Educació Plurilingüe:

https://ceice.gva.es/va/web/ensenanzas-en-lenguas/portfolio-europeo-de-las-lenguas

2. La sol·licitud ha de ser formalitzada per la persona que tinga representació legal del centre i hi constarà la següent informació:



– Dades del centre

– Dades del coordinador/a del Portfolio Europeu de les Llengües

– Modalitat de participació:

Primera sol·licitud

Continuïtat

Continuïtat amb actualització. Aquesta modalitat és voluntària per al centre autoritzat anteriorment que necessita una actualització formativa. Hauran de participar totes les persones docents de l'equip PEL.

– Relació de professorat participant

3. Els centres que sol·liciten participar per primera vegada en el projecte d'aplicació del Portfolio hauran d'adjuntar la certificació de l'acta de la sessió del consell escolar (annex I) i la del claustre (annex II) on s'aprova la sol·licitud de participació. Seran considerats centres de nova aplicació aquells que hagen deixat d'aplicar el PEL en els últims dos cursos o més.

4. El termini de presentació de sol·licituds s'inicia el 15 de setembre i finalitza el 15 d'octubre de 2021.

5. La Conselleria d'Educació, Cultura i Esport examinarà tota la documentació presentada i finalment autoritzarà a través d'una resolució de la directora general d'Innovació Educativa i Ordenació, els centres que complisquen els requisits per a participar en l'aplicació del PEL en totes les modalitats, especialment en la de continuïtat amb actualització, que dependrà de les possibilitats de l'Assessoria del Servei d'Educació Plurilingüe.



Sisé. Certificació

L'Ordre 65/2012, de 26 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació (DOGV 31.10.2012), va establir el model de formació permanent del professorat i el disseny, reconeixement i registre de les activitats formatives.

6.1. Condicions per al reconeixement

Per a reconéixer la participació en el projecte d'aplicació del Portfolio Europeu de les Llengües durant el curs 2021-2022 i successius, el professorat ha de complir les condicions següents:

a) Formar part de l'equip que participa en l'aplicació del PEL en un centre autoritzat per l'Administració educativa, segons s'indica en l'apartat 3 de l'article quart d'aquesta resolució.

b) Participar en les accions formatives sobre el PEL que es convoquen des de l'Administració educativa i dur a terme les actuacions incloses en la planificació a què fan referència els apartats 4 i 5 de l'article quart d'aquesta resolució.

6.2. Reconeixement

Al professorat dels centres la modalitat de participació en el PEL dels quals siga primera sol·licitud o continuïtat amb actualització, se li certificarà:

– 40 crèdits al coordinador o coordinadora

– 30 crèdits al professorat participant

Al professorat dels centres la modalitat de participació en el PEL dels quals siga de continuïtat, se li certificarà:

– 20 crèdits al coordinador o coordinadora

– 15 crèdits al professorat participant

El Servei d'Educació Plurilingüe comunicarà al Servei de Formació del Professorat la llista del professorat que resulte apte per al reconeixement de la participació en el projecte d'aplicació del Portfolio com a activitat de formació del professorat, perquè s'expedisca el certificat corresponent.

Aquesta resolució produirà efecte l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquesta resolució, que no esgota la via administrativa, es podrà interposar un recurs d'alçada davant de la Secretaria Autonòmica d'Educació en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de ser publicada, de conformitat amb el que disposen els articles 112, 114, 115, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



València, 25 d'agost de 2021.– La directora general d'Innovació Educativa i Ordenació: Margarida Castellano Sanz.

Mapa web