Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 26 de març de 2024, del Consell General de l'Institut Valencià de Finances, pel qual s'aprova la modificació de la línia de finançament general de l'IVF. [2024/3460]

(DOGV núm. 9836 de 25.04.2024) Ref. Base de dades 003526/2024


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Institut Valencià de Finances
    Grup temàtic: 000



L'Institut Valencià de Finances oferix a través d'esta línia de finançament general operacions de finançament que no impliquen ajuda d'estat a favor dels sol·licitants, però sí que poden aportar valor a les empreses valencianes amb la rèplica de les condicions de mercat, ja que atorguen amplis terminis i carències per a l'execució dels projectes d'inversió, o afavorixen l'accés al crèdit a projectes que no tenen cabuda en la banca comercial.

La present modificació de la línia té com a finalitat donar resposta a determinades situacions no previstes en l'àmbit d'aplicació de la línia actual, que afecten empreses que col·laboren amb l'administració autonòmica amb la prestació de servicis socials essencials.

Així mateix, l'experiència acumulada en l'execució de la línia i la necessària simplificació administrativa en l'actuació de l'Institut Valencià de Finances fan aconsellable introduir una sèrie de canvis en els articles de la convocatòria en aspectes com la determinació dels requisits per a accedir al finançament, la documentació que cal presentar per a sol·licitar els préstecs, i els procediments d'anàlisi, disposició i justificació de les operacions de préstec, tot això amb la finalitat de propiciar l'esmentada simplificació administrativa i més agilitat en la tramitació dels expedients de préstecs que s'acullen a esta línia.



Per tot això, en l'ús de les competències previstes en l'apartat 3 de l'article 171 de la Llei 5/2013, de 23 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat, i la prevista en l'apartat 14 de l'article 4 del Decret 118/2018, de 3 d'agost, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià de Finances (IVF), el Consell General de l'IVF





ACORDA



Primer

Aprovar la modificació de la convocatòria de la línia de finançament «Línia de finançament general de l'IVF», aprovada per la Resolució del director general de l'IVF, de data 22 de juny de 2022, i modificada per la Resolució del director general de l'IVF, de data 24 de novembre de 2022, que s'adjunta com a annex d'este acord.



Segon

El present acord entrarà en vigor i serà aplicable des del moment que s'adopte. Sense perjuí d'això, les sol·licituds pendents de resolució presentades amb anterioritat a la publicació en el DOGV d'este acord, mantindran les condicions i els requisits regulats en la convocatòria en el moment en què van fer la sol·licitud, excepte manifestació expressa per a l'aplicació de les noves condicions.



València, 26 de març de 2024.– El secretari del Consell General de l'IVF: Enrique Montes Estellés.





Annex pel qual es modifiquen els articles 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18 i els annexos II, III i IV de la convocatòria de la línia de finançament «Línia finançament general IVF».



Els articles que es modifiquen segons este annex quedaran redactats de la manera següent:



Primer. Disponibilitat pressupostària i origen del finançament

A l'empara d'esta convocatòria, l'Institut Valencià de Finances podrà atorgar finançament per un import màxim de 50.000.000 euros, que es finançarà amb recursos propis de l'IVF.





Segon. Objecte de la convocatòria

1. Constituïx l'objecte de la present convocatòria l'atorgament de préstecs en condicions de mercat per al finançament d'empreses que tinguen, almenys, un establiment, sucursal de producció o sucursal de desenvolupament d'activitat radicat a la Comunitat Valenciana. La quantia del finançament atorgat per l'IVF a l'empara d'esta convocatòria tindrà relació amb l'activitat econòmica desenvolupada pel sol·licitant a la Comunitat Valenciana o, si és el cas, amb l'activitat econòmica que preveu fer després de l'atorgament del finançament.



2. Els projectes empresarials que es podran acollir al finançament objecte d'esta convocatòria hauran de tindre per finalitat les actuacions següents:

i. Ampliació i renovació de les instal·lacions, de la maquinària i dels equips.

ii. Sosteniment del capital circulant de l'empresa a través del finançament de l'increment del fons de maniobra o, alternativament, a través de l'acompte d'imports vinculats a la prestació de servicis a la Generalitat Valenciana en virtut de contractes o concerts.



Tercer. Sectors exclosos

1. No podran ser beneficiàries del finançament atorgat per l'IVF a l'empara d'esta convocatòria de desenvolupament les entitats de dret públic, les universitats públiques, els organismes autònoms, les empreses públiques ni les societats mercantils públiques, enteses com a tals aquelles en què més de la mitat del capital social pertanga directament o indirectament a una administració pública, les fundacions públiques i les societats participades majoritàriament per estes.

2. No podran ser beneficiàries les empreses que operen en els sectors d'activitat següents:

a) Activitats econòmiques il·legals: tota producció, comerç o una altra activitat que siga il·legal segons les disposicions legals o reglamentàries de la jurisdicció nacional per a este tipus de producció, comerç o activitat.

b) Productes del tabac i begudes alcohòliques destil·lades. La producció i el comerç de productes del tabac i begudes alcohòliques destil·lades, i productes relacionats.

c) Producció i comerç d'armes i municions: el finançament de la producció i el comerç d'armes i municions de qualsevol classe. Esta restricció no s'aplicarà en la mesura que estes activitats formen part de polítiques explícites de la Unió Europea o hi siguen accessòries.



d) Casinos i empreses equivalents.

e) Restriccions del sector de les TI. Investigació, desenvolupament o aplicacions tècniques relacionades amb programes o solucions de dades electròniques i) que tinguen específicament per objecte donar suport a qualsevol activitat inclosa en els sectors restringits esmentats en les lletres de la a a la d anteriors; així com els jocs d'atzar en internet, casinos en línia i la pornografia, o ii) que tinguen com a objectiu afavorir l'entrada il·legal en xarxes de dades electròniques o la descàrrega il·legal de dades electròniques.

f) Restriccions del sector de ciències de la vida. Quan es done suport al finançament de la investigació, del desenvolupament o de les aplicacions tècniques relacionades amb: i) la clonació humana amb finalitats terapèutiques o d'investigació, o ii) els organismes modificats genèticament (OMG).

g) Empreses que concentren la seua activitat empresarial en els sectors financers o immobiliaris, excepte les PROPTECH i aquelles l'activitat de les quals consistix a posar espais de treball a la disposició d'empreses de recent creació o de naturalesa tecnològica. Si la sol·licitud de finançament té per objecte adquirir o construir instal·lacions productives per a arrendar posteriorment a una empresa del grup, l'IVF considerarà a l'efecte d'este apartat el codi CNAE de l'arrendatari, sempre que a) la facturació de l'arrendador per operacions de venda o prestació de servicis a tercers no inclosos en el grup d'empreses de l'arrendador siga inferior al 10 % dels seus ingressos totals, i b) l'arrendatari constituïsca una fiança a favor de l'arrendador per un import equivalent almenys al 100 % del valor nominal i els interessos ordinaris del préstec sol·licitat a l'IVF a l'empara d'esta convocatòria. A este efecte, caldrà ajustar-se a la definició de grup mercantil de l'article 42 del Codi de Comerç.

h) Empreses d'intermediació financera, assegurances i servicis bancaris, excepte les FINTECH i les INSURTECH.

i) Desmantellament o construcció de centrals nuclears.

3. Si una empresa privada opera al mateix temps en sectors d'activitat exclosos i no exclosos, l'empresa podrà ser beneficiària del finançament atorgat a l'empara d'esta convocatòria sempre que siga possible garantir, mitjançant la separació d'activitats i la distinció de costos, que les activitats excloses no es beneficien, de cap manera, del finançament que puga rebre per les activitats no excloses.





Quart. Requisits per a ser beneficiari del finançament

1. El beneficiari del finançament haurà de tindre, almenys, un establiment, una sucursal de producció o una sucursal de desenvolupament d'activitat radicat a la Comunitat Valenciana.

2. La sol·licitant haurà d'acreditar una antiguitat mínima de dos anys i comptar, com a mínim, amb un empleat o un treballador autònom societari.

3. Si el sol·licitant és una societat mercantil amb una plantilla amb menys de deu treballadors en la data de la sol·licitud, haurà d'acreditar l'aval financer atorgat per la Societat de Garantia Recíproca de la Comunitat Valenciana, AFIN-SGR, pel 100 % del valor nominal i els interessos ordinaris del préstec sol·licitat a l'IVF. En este sentit, quan òmpliga l'imprés de sol·licitud, el beneficiari autoritzarà l'IVF a sol·licitar en nom seu, davant d'AFIN-SGR, l'aval financer esmentat.

4. El beneficiari haurà d'estar en disposició de tindre totes les llicències, les autoritzacions i els permisos necessaris per a executar el projecte i complir la normativa nacional i comunitària que s'hi aplique i, en particular, en matèria de competència, contractació del sector públic i medi ambient.

5. El beneficiari ha d'acreditar que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i la Generalitat, així com les obligacions amb la Seguretat Social.

6. El beneficiari no pot estar afectat, en general, per cap de les situacions següents:

a) Incidències en registres d'impagats.

b) Fons propis negatius en la data de la sol·licitud.

c) Pèrdues continuades en els últims dos exercicis.

7. El beneficiari no pot estar subjecte a una orde de recuperació pendent després d'una decisió de la Comissió Europea que haja declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú.

8. El compliment dels requisits d'este article s'ha d'acreditar mitjançant la firma de la declaració responsable. El fet de presentar esta declaració responsable facultarà l'IVF per a fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per a verificar la conformitat de les dades consignades en estes declaracions.



Sext. Forma de presentació de sol·licituds

1. La sol·licitud de finançament s'ha de dur a terme mitjançant els formularis de formalització electrònica que preveu l'annex II d'esta convocatòria, i és obligatori presentar-la en línia a través dels mitjans disponibles en la pàgina web de l'IVF (https://prestamos.ivf.es/va/), amb firma i registre electrònic.

2. Per a fer la tramitació electrònica, el sol·licitant pot utilitzar qualsevol dels sistemes de firma electrònica admesos en la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es/va/inici), entre els quals hi ha el certificat electrònic emés per l'Agència Valenciana de Certificació.



3. La presentació de la sol·licitud portarà implícita l'acceptació de les condicions d'esta convocatòria.

4. En cas que el projecte objecte de finançament incloga inversió en actiu fix, siga de naturalesa material o immaterial, i capital circulant, serà un requisit obligatori tramitar separadament una sol·licitud per al finançament de l'actiu fix i una altra sol·licitud per al finançament del capital circulant, tenint en compte les diferents condicions financeres que oferix esta convocatòria per als dos tipus d'elements patrimonials.





Octau. Documentació necessària per a la presentació de les sol·licituds

La sol·licitud s'ha d'acompanyar de la documentació següent:

1. Formulari de sol·licitud, segons el que indica l'annex II de la convocatòria.

2. Identificació del sol·licitant:

a) S'ha d'aportar una fotocòpia del DNI, el passaport o la targeta de residència del representant legal de l'empresa sol·licitant, juntament amb la fotocòpia de l'escriptura d'apoderament. A més, s'ha d'incorporar a la sol·licitud la fotocòpia de l'escriptura de titularitat real i l'escriptura de constitució de la societat.

b) Si la societat mercantil forma part d'un grup, s'han d'identificar les empreses del grup en un organigrama que ha d'incloure els percentatges de participació de cada societat. Per a cada empresa, es reflectirà el nombre d'empleats, balanç i volum de negoci anual de l'empresa.



Si l'empresa, o el grup en el qual s'integra, té la condició de pime, ha d'omplir el model de declaració de la condició de pime disponible en la pàgina web de l'IVF.

3. Documentació que acredite que l'empresa disposa d'un establiment, una sucursal de producció o una sucursal de desenvolupament d'activitat en territori valencià.

4. Una declaració responsable del compliment dels requisits per a ser beneficiari del finançament i del compromís exprés del compliment de les obligacions que, en cas de resultar-ne beneficiari, correspondrien al sol·licitant, segons consta en l'annex III.

5. Informació econòmica requerida a les societats mercantils, en què t és l'any en el qual es remet la sol·licitud de finançament a l'empara d'esta línia:

a) Comptes anuals, auditats en cas d'estar-ne obligats, depositats en el registre corresponent als exercicis t-3, t-2, i t-1. Si, en la data de la sol·licitud, l'empresa no disposa encara dels estats financers formulats corresponents a l'exercici t-1, haurà d'aportar el balanç i el compte de pèrdues i guanys previsionals corresponents al dit exercici.



b) Declaracions de l'Impost sobre Societats corresponents als exercicis t-3 i t-2, i, per a sol·licituds presentades amb posterioritat al 31 d'agost, t-1;

c) Si la sol·licitud s'ha presentat amb posterioritat al 31 d'agost, cal aportar una estimació del compte de pèrdues i guanys en el tancament de l'exercici t;

d) Declaracions resum-anual de l'Impost sobre el Valor Afegit (model 390) corresponents als exercicis t-2 i t-1;

e) Declaracions mensuals o trimestrals de l'Impost sobre el Valor Afegit (model 303) corresponents als mesos/trimestres tancats des de l'inici de l'any t fins a la data de la sol·licitud;

f) Última declaració disponible d'operacions amb terceres persones (model 347).

g) Distribució per any de venciment de les obligacions financeres, incloent-hi les que resulten de préstecs atorgats per les administracions públiques en el marc de la seua activitat de promoció econòmica.



h) En cas que la sol·licitud tinga per objecte finançar un projecte d'inversió, cal facilitar un pressupost proforma del projecte.

i) Si la mercantil forma part d'un grup d'empreses, definit segons l'article 42 del Codi de Comerç, obligat a elaborar estats financers consolidats, ha d'adjuntar també els comptes anuals consolidats corresponents als exercicis t-3, t-2 i t-1. Si, en la data de la sol·licitud, la societat no disposa encara dels estats financers formulats corresponents a l'exercici t-1, ha d'aportar el balanç i el compte de pèrdues i guanys previsionals corresponents a l'exercici esmentat. Així mateix, presentarà una estimació del compte de pèrdues i guanys al tancament de l'exercici t per al conjunt del grup.

j) Informe actualitzat de riscos emés per la Central d'Informació de Riscos del Banc d'Espanya (CIRBE), i

k) Memòria del projecte, conforme al model inclòs en l'annex IV.



6. Les entitats que sol·liciten l'acompte d'imports vinculats a la prestació de servicis a la Generalitat Valenciana, en virtut de contractes i concerts, no hauran d'aportar la documentació detallada en els apartats b, d, e, f, h i k de l'apartat 5 anterior. No obstant això, i en els casos que siga necessari, els sol·licitants hauran d'aportar addicionalment:



a) Contractes o concerts (en vigor o vençuts) que regulen el servici prestat i, si és el cas, la reclamació de drets a conseqüència de la continuïtat en la prestació del servici.

b) Quadre resum dels conceptes i imports per als quals se sol·licita l'acompte amb l'ompliment del formulari que s'hi adjunta com a annex.



c) Llista de factures emeses per la prestació del servici per a les quals se sol·licita l'acompte.

d) Llista de reclamacions cursades davant de la Generalitat Valenciana amb origen en la prestació de servicis per a les quals se sol·licita el seu acompte.

e) Llista de recursos presentats en el jutjat competent en relació amb drets reclamats a la Generalitat Valenciana per la prestació de servicis per als quals se sol·licita l'acompte.

f) Si és el cas, escrit de la Generalitat Valenciana en el qual es comunica el venciment del contracte o concert i la necessitat de continuar prestant el servici.

7. En cas que es presenten sol·licituds que no s'hagen formalitzat amb l'aportació de tota la informació que es requerix i/o que no hagen inclòs tota la documentació establida en la convocatòria, l'IVF demanarà a l'interessat que, en el termini de cinc dies hàbils des de la notificació, esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la seua petició.



8. Sense perjuí del que establix este article, l'IVF, posteriorment a la sol·licitud, podrà requerir a la persona sol·licitant qualsevol altra dada, document i informe complementari que siga necessari per a resoldre l'expedient. El sol·licitant ha d'aportar la documentació requerida en el termini indicat per a fer-ho, i es considerarà desistida la sol·licitud en cas de no atendre el requeriment.



Nové. Procediment de valoració de les sol·licituds

1. El procediment d'atorgament és el de concurrència competitiva, segons el que preveu l'article 165.2, apartat f, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, tenint en compte exclusivament l'orde de presentació de les sol·licituds, fins a esgotar l'import que preveu l'article 1 d'esta convocatòria.

2. Concretament, els servicis tècnics de l'IVF duran a terme les actuacions següents:

a) Comprovació del compliment dels requisits d'elegibilitat del beneficiari i del projecte susceptible de finançament.

b) Determinació de l'import dels gastos elegibles del projecte.

c) Anàlisi conductual del sol·licitant, tenint en compte el resultat d'operacions de finançament atorgades per l'IVF en el passat, així com la informació disponible sobre este tema en les bases de dades de morositat a les quals l'Institut tinga accés.

d) Estimació de la qualificació creditícia del client, d'acord amb els procediments interns de l'IVF, per a la qual cosa es verificarà que esta qualificació no siga en cap cas inferior a B dins de l'escala de l'agència internacional de qualificació Standard & Poor's. Atenent l'import i la naturalesa de l'operació, l'IVF podrà sol·licitar una qualificació oficial, elaborada per part d'una agència acreditada per la European Securities and Markets Authority (ESMA), que serà a compte del sol·licitant. En cas que, bé per la naturalesa del sol·licitant o bé pel tipus d'operació plantejada, l'IVF requerisca aval d'AFIN-SGR pel 100 % del valor nominal i els interessos ordinaris del préstec, l'IVF tindrà en compte la qualificació creditícia de l'avalador i no del sol·licitant.



e) Avaluació de la capacitat de repagament del client, per a la qual cosa l'IVF, atenent la naturalesa i l'import de l'operació, podrà sol·licitar la presentació d'un informe extern, elaborat per un expert de reconegut prestigi. En cas que, o bé per la naturalesa del sol·licitant o bé pel tipus d'operació plantejada, l'IVF requerisca un aval d'AFIN-SGR pel 100 % del valor nominal i els interessos ordinaris del préstec, l'IVF no haurà d'avaluar la capacitat de repagament del client, es limitarà a comprovar que l'informe de riscos elaborat per l'entitat avaladora és favorable i confirma la capacitat de repagament del sol·licitant. En cas que la finalitat del préstec siga l'acompte d'imports relacionats amb la prestació de servicis a la Generalitat Valenciana sobre la base de contractes o concerts, s'entendrà que el repagament de l'operació se sustenta en els drets derivats o que puguen derivar-se a favor de la persona sol·licitant a conseqüència de la prestació del servici.



f) Valoració de les garanties aportades pel sol·licitant a requeriment de l'IVF, en operacions diferents d'aquelles en les quals se sol·licite l'acompte d'imports relacionats amb la prestació de servicis a la Generalitat Valenciana sobre la base de contractes o concerts, i en les que no estan avalades per AFIN-SGR. En estos casos L'IVF comprovarà que, una vegada considerades les garanties, la pèrdua esperada de l'operació no supera en cap cas el 0,75 %.

g) Tramitació de l'Informe de prevenció del blanqueig de capitals i el finançament del terrorisme.

3. Per a aquells projectes que resulten elegibles, tenint en compte el resultat de les actuacions que s'indiquen en l'apartat 2 d'este article, l'IVF dictaminarà l'aprovació (o, si no és el cas, denegació) del finançament.

4. D'acord amb la sol·licitud de finançament i les característiques del projecte, l'IVF establirà les condicions financeres del préstec, així com l'import i el termini.



Dècim. Característiques dels préstecs

1. Els préstecs atorgats a l'empara d'esta convocatòria tindran un import superior o igual a 200.000 euros. L'import màxim del préstec es determinarà atenent la mena de beneficiari, en virtut de les consideracions següents:

a) El valor nominal del préstec no podrà superar l'import de 2.000.000 euros si el sol·licitant és una petita i mitjana empresa (PIME) o 5.000.000 euros si és gran empresa. No obstant això, el Consell General de l'IVF podrà autoritzar un import superior, amb un informe previ de la direcció general en què justifique el caràcter estratègic del projecte d'inversió per a l'economia valenciana. Respecte a la definició de PIME, caldrà ajustar-se al que establix l'annex I d'esta convocatòria.

b) En cas que el finançament tinga per objecte l'adquisició o elaboració pròpia d'actius fixos de naturalesa material o immaterial, el valor nominal del préstec no podrà superar, en cap cas, el 80 % del valor de la inversió realitzada.

c) Els límits que establix este article, respecte al valor nominal del préstec, hauran d'entendre's com a relatius al grup d'empreses al qual pertany, si és el cas, l'empresa que sol·licita el finançament.



2. En les operacions de sosteniment del capital circulant, el termini de venciment no podrà ser inferior a dos anys, ni superior a quatre anys, sense limitacions per al període de carència de capital, i l'IVF, fins i tot, podrà plantejar operacions «bullet», amb un reembossament del 100 % del principal en l'última quota trimestral del préstec.

3. En les operacions d'inversió, el termini podrà estendre's des d'un mínim de quatre fins a un màxim de deu anys, amb la possibilitat d'un període de carència d'amortització de capital de fins a dos anys, inclòs en este termini. El Consell General de l'IVF podrà autoritzar un termini d'amortització superior a 10 anys per a projectes en els quals quede degudament acreditat un període d'execució i retorn de la inversió que justifica un termini superior.

4. El tipus d'interés del finançament s'obtindrà com a suma del tipus d'interés euríbor a un any, amb límit inferior del 0 %, més el marge de risc de crèdit que es determinarà atenent la taula següent:





Categoria creditícia Severitat de l'operació (LGD)

LGD <= 30 % 30 % < LGD

< 60 % LGD= 60 %

BBB 0,75 % 1,00 % 6,50 %

BB 1,00 % 2,20 %

B 2,20 % 4,00 %





No obstant això:

· En operacions financeres amb aval d'AFIN-SGR pel 100 % dels interessos ordinaris i el valor nominal del préstec, el marge sobre l'euríbor a un any serà l'1,5 %, i

· En operacions per a l'acompte d'imports que es cobraran derivats dels servicis prestats a la Generalitat Valenciana, el marge sobre l'euríbor a un any serà el 2,20 %.



5. En les operacions de termini superior a 10 anys, l'IVF podrà afegir fins a dos punts percentuals al tipus d'interés resultant d'aplicar la taula de l'article 10.4 d'esta convocatòria.

6. En operacions de cofinançament amb entitats financeres privades, el tipus d'interés que carregue l'IVF podrà ser inferior al que establixen els articles 10.4 i 10.5 d'esta convocatòria, sempre que les condicions proposades al client quant a termini, carència, calendari de venciments, tipus d'interés i garanties, coincidisquen amb les aprovades per alguna de les entitats cofinançadores, i sempre que:

a) El finançament bancari complementari s'haja atorgat al mateix temps que el de l'IVF, o en un lapse en què no hagen canviat materialment les condicions financeres del client.

b) El finançament atorgat per l'entitat cofinançadora privada siga substancial, no simbòlic ni marginal, en el conjunt del projecte d'inversió finançat.

7. Les liquidacions d'interessos seran trimestrals, els dies 15 de març, juny, setembre i desembre. Els préstecs s'han d'amortitzar per trimestres vençuts, una vegada transcorregut el període de carència, si és procedent, i coincidint amb la liquidació dels interessos.

8. En les operacions atorgades a l'empara d'esta convocatòria, l'IVF podrà aplicar una comissió d'obertura, del 0,5 % del valor del préstec, amb un mínim de 5.000 euros. Esta comissió no s'aplicarà a operacions que compten amb l'aval d'AFIN-SGR pel 100 % del valor nominal del préstec i dels interessos ordinaris de l'operació, ni a les operacions de circulant que tinguen com a finalitat l'acompte de drets de crèdit vinculats a la prestació de servicis a la Generalitat Valenciana.





Onzé. Gastos finançables elegibles

1. L'import finançable de cada projecte empresarial presentat es determinarà a partir de l'import total dels costos que tinguen la consideració de gastos finançables elegibles segons determina esta convocatòria. En cap cas, el cost d'adquisició dels gastos finançables elegibles podrà ser superior al seu valor de mercat.

2. A l'efecte de calcular els gastos finançables elegibles, totes les xifres emprades es tindran en compte abans de qualsevol deducció fiscal o altres càrregues. No es consideraran gastos finançables elegibles els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació.

3. Les inversions objecte de finançament en el marc d'esta convocatòria s'hauran d'executar majoritàriament en l'exercici de la sol·licitud o en l'exercici immediatament posterior.

4. Com a inversions en actius fixos, seran gastos finançables elegibles els següents:

a) Adquisició i construcció de naus, locals comercials, instal·lacions i altres immobles, per al desenvolupament de l'activitat de l'empresa, incloent-hi l'adquisició i el condicionament de terrenys, sempre que el seu valor de taxació o d'adquisició, l'inferior dels dos, no supere el 20 % del valor nominal del préstec.

b) Construcció d'instal·lacions d'energia renovable, tant si la destinació és l'autoconsum com l'abocament a la xarxa, sempre que els projectes no superen una potència de 30 MWp.

c) Adquisició d'equipament vinculat a les tecnologies de la informació i la comunicació.

d) Maquinària, ferramentes, motles o utillatge.

e) Mobiliari.

f) Vehicles industrials i elements de transport afectes a l'explotació, fins a un màxim de 35.000 euros per vehicle, amb l'excepció d'aquells sol·licitants l'objecte social dels quals consistisca en l'arrendament d'estos elements patrimonials. En este sentit, l'adquisició de vehicles de transport de mercaderies per carretera no es pot considerar en cap cas com a gasto finançable elegible a l'efecte d'esta convocatòria.



g) Actius intangibles, com els gastos de recerca i desenvolupament, la propietat industrial, els drets de traspàs o les aplicacions informàtiques.

h) Adquisició de participacions empresarials a fi d'ampliar la capacitat productiva de l'empresa, millorar les condicions d'accés al finançament o assegurar el subministrament d'inputs clau per al procés productiu de l'empresa.

5. Es considerarà gasto elegible en capital circulant tot aquell increment del fons de maniobra de l'empresa, definit com la diferència entre l'actiu i el passiu corrent del balanç, que s'haja produït en el període que correspon a la data de desembossament del préstec, segons el que establix l'article 12.3 d'esta convocatòria. No obstant això, no es consideraran gastos elegibles, a l'efecte d'esta convocatòria, els increments del fons de maniobra atribuïbles a la reclassificació temporal de passius financers, l'augment de crèdits no comercials a curt termini, les inversions financeres temporals, així com els atribuïbles a la disminució de passius no comercials amb empreses del grup. Es considerarà finançable en virtut del concepte de capital circulant la disminució de la tresoreria operativa derivada de les pèrdues d'explotació, tal com es definix en l'article 12.3 d'esta convocatòria (EBITDA negatiu del període).



6. Alternativament al que es regula en l'apartat 5 anterior, es considerarà inversió en capital circulant i, per tant, gastos finançables elegibles, els imports pendents de cobrament per part de la sol·licitant, vinculats a expedients de rescabalament i a la prestació de servicis a la Generalitat Valenciana en virtut de contractes i concerts.



Dotzé. Justificació dels gastos finançables elegibles

1. Els beneficiaris del finançament han de justificar l'aplicació dels fons davant de l'IVF, mitjançant proves documentals clares, específiques i actualitzades.

2. Per a justificar l'aplicació del finançament de l'IVF a l'adquisició d'actius fixos dels que considera l'article 11.4 d'esta convocatòria, els beneficiaris hauran d'utilitzar l'aplicació informàtica disponible en el web de l'IVF: https://prestamos.ivf.es/va/. En concret, el beneficiari haurà de remetre una còpia de les factures acreditatives del gasto efectuat, que hauran de complir el que disposa el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.

3. Si el sol·licitant és una societat mercantil, la inversió en capital circulant regulada en l'apartat 11.5 anterior quedarà justificada quan el valor nominal del préstec concedit per l'IVF siga inferior o igual a l'increment ajustat del fons de maniobra registrat en els exercicis en què es fa la sol·licitud i, si és el cas, es desembossa el préstec. A este efecte, l'increment ajustat del fons de maniobra es definix com la suma de:



· Els EBITDA negatius registrats en l'exercici o els exercicis en què es va produir la sol·licitud i el desembossament de l'operació. A este efecte, l'EBITDA es calcularà restant al resultat d'explotació a) els treballs duts a terme per l'empresa per al seu immobilitzat i b) les subvencions oficials d'explotació aplicades per a reembossar anticipadament deute a llarg termini; a esta diferència s'han d'afegir les amortitzacions (netes de les subvencions de capital traspassades al resultat) i les pèrdues per deterioració de l'exercici (excepte les que resulten de la deterioració en el valor de les existències i els crèdits comercials).

· L'increment del fons de maniobra acumulat des del tancament de l'exercici immediatament anterior a la sol·licitud de finançament fins al tancament de l'exercici en què es desembossa el préstec, sense considerar a) la variació en els saldos dels crèdits no comercials a curt termini, b) la variació en el saldo de les inversions financeres temporals, c) la variació en el saldo dels deutes no comercials a curt termini amb empreses del grup i d) la reclassificació temporal de deutes amb entitats de crèdit.

Per a justificar degudament l'aplicació del préstec, el sol·licitant aportarà a l'IVF, en el termini establit en la resolució d'aprovació del finançament, els comptes anuals de l'exercici en el qual s'haja efectuat el desembossament del préstec, prèviament aprovats per la junta general d'accionistes i auditats si l'empresa hi està obligada.

4. Els apartats 1 i 3 anteriors no seran aplicables si el sol·licitant és una entitat a la qual s'anticipen imports pendents de cobrament vinculats a expedients de rescabalament i a la prestació de servicis a la Generalitat Valenciana en virtut de contractes i concerts, atés que en estos casos els gastos elegibles es justifiquen amb anterioritat a la concessió del finançament.

5. No obstant això, en la justificació del capital circulant, els servicis tècnics de l'Institut podrien considerar necessari reforçar els mecanismes de control sobre la destinació del finançament, de manera que en estos casos la resolució d'aprovació de l'operació, emesa segons el que disposa l'article 13 d'esta convocatòria, podria plantejar un procediment de justificació complementari que obligue el beneficiari a aportar factures acreditatives del gasto efectuat.

Tretzé. Aprovació del finançament

1. Una vegada avaluades les sol·licituds en els termes que preveu l'article 9 d'esta convocatòria, l'òrgan competent de l'IVF decidirà sobre l'aprovació o no del finançament.

2. La resolució determinarà amb exactitud les condicions financeres de l'operació. Estes condicions seran immodificables en la formalització del contracte de préstec, a excepció del que disposen els articles 15 i 16 d'esta convocatòria.

3. La resolució de concessió establirà el termini màxim per a formalitzar l'operació, que no podrà excedir els tres mesos. Este termini admetrà una pròrroga, amb una autorització prèvia del director general de l'IVF mitjançant una resolució degudament motivada. El termini inicial atorgat per a la formalització del préstec autoritzat més les pròrrogues que, si és el cas, es concedisquen no podrà superar els sis mesos.



Catorzé. Formalització del contracte de préstec

1. Després de l'aprovació del finançament, s'haurà de formalitzar entre l'IVF i el sol·licitant-beneficiari el contracte de préstec en un document públic, que tindrà tots els efectes a partir de la firma entre les parts.

2. El contracte de préstec haurà d'incloure tots els requisits específics d'este, derivats de l'aplicació de la present convocatòria, així com les condicions particulars amb vista a l'execució d'este (amortitzacions anticipades, justificació de l'aplicació dels fons rebuts, facultats de control per part de l'IVF).

3. Els contractes de préstec mitjançant els quals es formalitzen les operacions de finançament se sotmetran al dret privat.



Quinzé. Disposició dels fons

1. El desembossament dels préstecs es farà en un o diversos lliuraments d'acord amb la naturalesa del projecte objecte de finançament.

2. L'IVF podrà requerir la presentació de factures, informes d'auditoria o altres documents de valor probatori equivalent que justifiquen l'actuació efectuada. En aportar la documentació del projecte, l'acreditat haurà de certificar, amb la seua firma electrònica, que les còpies dels documents aportats com a justificants constituïxen una còpia fidel dels documents originals. El sol·licitant podrà aportar estos documents després del desembossament, segons el que disposa la resolució de concessió del finançament i el contracte de préstec, i serà causa de venciment anticipat del préstec l'incompliment d'esta obligació, segons preveu l'article 20 d'esta convocatòria.



3. Transcorregut el termini màxim de disposició sense que s'haja rebut la totalitat dels fons, l'import del préstec quedarà fixat en la quantia disposada efectivament. En este supòsit, l'IVF emetrà una resolució que modificarà l'acord d'atorgament del finançament i que anul·larà el compromís per la part no disposada.



Setzé. Modificació de les condicions del finançament

1. En cas que sorgisquen circumstàncies degudament justificades que alteren les condicions recollides en l'atorgament del finançament bonificat, el beneficiari podrà sol·licitar-ne la modificació.

2. A més dels supòsits que regula l'article 15 d'esta convocatòria, es podran modificar les condicions inicials del finançament en les circumstàncies següents:

a. Canvis de titularitat, operacions de transformació societària, fusió o escissió, sempre que el nou titular continue complint tots els requisits generals i específics que establix esta convocatòria.



b. Ampliació del termini d'amortització del préstec que derive de circumstàncies sobrevingudes i que foren imprevisibles amb un comportament diligent del beneficiari en el moment en què va tindre lloc l'atorgament del finançament, o que foren previsibles però inevitables.



c. Ampliació del termini de disposició, amb la sol·licitud prèvia motivada per part del beneficiari, i sempre que això no implique una alteració de les quotes anuals d'amortització del principal de l'operació.

3. Per a valorar la procedència de la modificació sol·licitada, els servicis tècnics de l'IVF podran requerir tota la informació i la documentació que consideren convenient i hauran d'informar favorablement, si és el cas, sobre la modificació d'acord amb les raons oferides pel beneficiari.

4. En tot cas, no es podrà modificar l'atorgament del finançament si les circumstàncies al·legades per a justificar la procedència de la modificació han determinat en el seu moment la desestimació de la sol·licitud efectuada.

5. La modificació de les condicions del finançament també es pot produir a instàncies de l'IVF, quan el client no acredite degudament la destinació del finançament que ha rebut, segons el que preveu l'article 12 d'esta convocatòria, i pot ser causa de venciment anticipat l'incompliment d'esta obligació. En estos casos, rebuda la documentació per l'IVF i fetes les comprovacions oportunes, si la inversió justificada conforme a la convocatòria de la línia resulta inferior a la que haurien d'haver acreditat per a justificar la totalitat del préstec disposat, el prestatari estarà obligat a amortitzar anticipadament la diferència, en un termini màxim de quatre mesos des que se li comunique esta circumstància.



6. Autoritzada la modificació de l'acord aprovatori del finançament bonificat, i excepte en els casos en què es determine el venciment anticipat total del préstec, s'haurà de formalitzar l'addenda corresponent al contracte de préstec, en un document públic, i hi regirà el que establix l'article 14 d'esta convocatòria.



Dihuité. Seguiment i control ordinari

1. L'IVF comprovarà l'adequada justificació de l'aplicació de les quantitats rebudes i el compliment de la finalitat que determina l'atorgament del finançament.

2. La comprovació de la justificació documental que acredita la realització de les activitats objecte de finançament s'haurà de dur a terme mitjançant la revisió de les factures, els comptes anuals, els informes d'auditoria o altres documents que justifiquen l'actuació realitzada d'acord amb els procediments de control vigents en l'IVF.

3. L'IVF durà a terme actuacions específiques de control com a conseqüència de denúncies o de l'existència d'indicis de frau o irregularitats en l'execució de l'activitat finançada a l'empara d'esta convocatòria.

Mapa web