Ficha docv

Ficha docv









Anunci de la consulta pública prèvia sobre el projecte de decret del Consell, pel qual crea el Consell Valencià d'Igualtat. [2024/3536]

(DOGV núm. 9836 de 25.04.2024) Ref. Base de dades 003546/2024


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge
    Grup temàtic: Disposicions en informació pública



De conformitat amb el que preveuen els articles 14 i 15 de la Llei 4/2023, de 13 d'abril, de la Generalitat, de participació ciutadana i foment de l'associacionisme de la Comunitat Valenciana, amb l'objectiu de millorar la participació de la ciutadania en el procediment d'elaboració de normes, amb caràcter previ a l'elaboració d'un avantprojecte o projecte normatiu, se substanciarà un tràmit de consulta pública prèvia a través del portal de participació de la Generalitat, en el qual s'oferirà a la ciutadania informació sobre:

a) Antecedents de la norma

b) Els problemes que es pretenen solucionar amb la nova regulació



c) La necessitat i oportunitat de la seua aprovació

d) Els objectius de la norma

e) Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores



En compliment d'això, la ciutadania, les organitzacions i les associacions que així ho consideren poden fer arribar la seua opinió sobre els aspectes plantejats. De conformitat amb el que disposa l'article 14.4 de la Llei 4/2023, de 13 d'abril, de la Generalitat, de participació ciutadana i foment de l'associacionisme de la Comunitat Valenciana, el termini de consulta pública prèvia serà d'un mes (a comptar des de l'endemà de la publicació de l'anunci d'obertura d'aquest tràmit en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana). Aquest tràmit s'efectuarà a través de l'enllaç següent: https://gvaparticipa.gva.es/



1. Antecedents de la norma

La igualtat de drets entre dones i homes és un pilar bàsic de les societats democràtiques reconegut en tots els nivells normatius.



En l'àmbit internacional, la Declaració Universal de Drets Humans de 1948 és el punt de partida de la normativa en defensa de la igualtat de les dones. En l'àmbit europeu destaca la Directiva 2006/54/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juliol de 2006, relativa a l'aplicació del principi d'igualtat d'oportunitats i igualtat de tracte entre homes i dones en assumptes de treball i ocupació.



La Constitució Espanyola de 1978 en l'article 14 introduïx la igualtat com un principi general del dret en què s'establix que els espanyols són iguals davant de la llei, sense que puga prevaldre cap discriminació per raó de sexe, proclama el dret a la igualtat i a la no discriminació, i prohibix la discriminació per qualsevol altra circumstància personal o social. A més, l'apartat segon de l'article 9 regula l'obligació dels poders públics de promoure les condicions i remoure els obstacles perquè la igualtat de l'individu i dels grups en els quals s'integra siga real i efectiva. Així mateix, la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, culmina el procés legislatiu de transversalització de la igualtat de dones i homes en tot l'ordenament jurídic espanyol.



L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana establix en l'article 10 que, en el marc de les seues competències i mitjançant la seua organització jurídica, la Generalitat promourà les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans valencians i dels grups i col·lectius en què s'integren siguen objecte d'una aplicació real i efectiva. Per al compliment d'aquest objectiu, d'acord amb el que s'establix en l'article 49.1. 26a del text estatutari, la Comunitat Valenciana assumix la competència exclusiva en matèria de promoció de la dona.





2. Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma

Un espai de participació entre entitats i associacions que promoguen la igualtat d'oportunitats de dones i homes, en el desenvolupament polític, social, econòmic, laboral i cultural de la Comunitat Valenciana, i la no discriminació per raó de sexe.

3. Necessitat i oportunitat de la seua tramitació

Per a dur a terme eixa participació es considera necessari i oportú la creació d'un òrgan participatiu i consultiu on es compartisquen les actuacions, propostes, iniciatives... en matèria d'igualtat de dones i homes.





4. Objectius de la norma

Regular un òrgan participatiu d'igualtat de cara a afavorir un acostament cap a una societat més justa i igualitària per a dones i homes que promoga les condicions perquè la igualtat de la ciutadania i els grups en què s'integren siguen reals i efectives, i eliminar els obstacles que n'impedisquen o en dificulten la plenitud en tots els àmbits territorials, polítics, econòmics, culturals i socials.



5. Possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores

Es considera que la regulació d'aquest projecte de decret és l'adequat o per a la consecució dels objectius que es pretenen.



València, 22 d'abril de 2024.– La directora general d'igualtat i de l'Institut de les Dones: Davinia Bono Pozuelo.

Mapa web