Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 4/2014, de 17 de gener, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es desplega el marc per a la configuració de la mesa de directores i directors dels centres educatius de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7198 de 23.01.2014
Número identificador:  2014/516
Referència Base de Dades:  000693/2014
 



ORDE 4/2014, de 17 de gener, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es desplega el marc per a la configuració de la mesa de directores i directors dels centres educatius de la Comunitat Valenciana. [2014/516]

PREÀMBUL



El Decret 39/2008, de 4 d'abril, del Consell, sobre la convivència en els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics i sobre els drets i deures de l'alumnat, pares, mares, tutors o tutores, professorat i personal d'administració i servicis (DOCV 5738, 09.04.2008), establix en la disposició final primera que la conselleria competent en matèria d'educació desplegarà el marc per a configurar la mesa de directores i directors, la qual serà transmissora d'indicadors que contribuïsquen a afavorir un bon clima de convivència en els centres docents, i de totes les iniciatives que puguen redundar en la millora del rendiment acadèmic.

Les avaluacions internacionals i els estudis dels experts en educació testifiquen que l'exercici de la funció directiva és un dels elements essencials de la qualitat educativa. Les direccions educatives ocupen un lloc privilegiat en el sistema educatiu, ja que són els representants de l'Administració en els centres educatius i al mateix temps representen i canalitzen davant d'esta les aspiracions de les comunitats educatives.



La Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (BOE 295, 10.12.2013), apunta en la mateixa línia i establix mesures per a potenciar la funció directiva.

El Pla de Xoc Contra el Fracàs Escolar impulsat per la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport establix accions coordinades amb esta finalitat de l'èxit escolar de l'alumnat de la Comunitat Valenciana. Entre estes, destaca l'increment de l'autonomia dels centres educatius i la professionalització i potenciació dels equips directius.



La mesa de directores i directors, el marc normatiu de la qual es desplega en esta orde, avança en esta direcció, i pretén realitzar un reconeixement a la labor que desenrotllen els equips directius dels centres educatius de la Comunitat Valenciana. En este sentit, el principal objectiu pel qual es constituïx és per a conéixer, valorar i transmetre el coneixement acumulat per este col·lectiu, per a assessorar la conselleria competent en matèria d'educació en el disseny i l'execució de línies d'actuació d'esta.

La participació en el sector educatiu és un valor essencial per a la seua millora. Des d'esta consideració, és fonamental establir una via de participació del col·lectiu de la funció directiva, perquè assessore els òrgans directius i/o superiors de la conselleria competent en matèria d'educació en el disseny i l'impuls de les diferents iniciatives d'incidència en la comunitat educativa. La mesa de directores i directors, el marc normatiu de la qual s'estableix en esta orde, es crea amb esta finalitat.



La mesa estarà integrada per aquelles directores i directors de centres d'Ensenyança Primària i Secundària que resulten seleccionats per mitjà de criteris objectius referits als centres educatius que dirigixen i al context socioeconòmic i cultural del seu alumnat.

La selecció de les directores i directors integrants d'esta mesa obeïx, efectivament, a característiques del centre avaluables objectivament, establides amb la finalitat que els centres triats representen en la major mesura possible la territorialitat i la pluralitat existent en l'ensenyança obligatòria del sistema educatiu valencià.



En primer lloc, en la mesa que es constituïx es limita la representació a les directores i directors de centres educatius d'Ensenyança Primària i Secundària, per tractar-se dels dos nivells de l'ensenyança obligatòria que més directament incidixen en la problemàtica del fracàs escolar. En segon lloc, el nombre d'integrants de la mesa s'ha establit en quinze, dels quals dos seran triats d'entre tots els centres escolars de la Comunitat Valenciana, atenent el criteri de la seua particularitat com a centre rural agrupat (CRA) o com a centre d'acció educativa singular (CAES). Les característiques particulars del CRA i del CAES justifiquen àmpliament que almenys un director o directora d'estos tinga representació en la mesa.

Els tretze integrants restants seran triats basant-se en els mateixos criteris objectius referits als centres escolars, estratificadament tant a escala d'ensenyança com de província.

S'han establit criteris per a la selecció totalment objectius, els quals prenen en consideració aspectes fonamentals de la gestió i dels resultats del centre educatiu, i que evidencien la capacitat de lideratge de la directora o el director del centre a l'hora d'impulsar metodologies, projectes i innovacions educatives. Així, s'establixen dos elements diferenciadors inicials per a determinar el conjunt de centres a considerar: el resultat del centre educatiu en l'avaluació de diagnòstic, en funció del nivell socioeconòmic i cultural del centre, i l'antiguitat mínima de quatre anys en el càrrec de director o directora del centre escolar.



Als centres així seleccionats se'ls aplicarà una fase de valoració de criteris en què es consideraran qüestions com l'autorització d'un contracte programa per l'Administració educativa, el nombre de projectes europeus del Programa d'Aprenentatge Permanent, o programes successors, amb què compte el centre educatiu o la circumstància de comptar amb aules d'atenció especialitzada, entre d'altres.

Per tot això, vista la proposta de la directora general d'Innovació, Ordenació i Política Lingüística, en exercici de les competències que m'atribuïx el Decret 190/2012, de 21 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, la disposició final primera del Decret 39/2008, de 4 d'abril, del Consell, sobre la convivència en els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics i sobre els drets i deures de l'alumnat, pares, mares, tutors o tutores, professorat i personal d'administració i servicis, en virtut de la facultat que em conferix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,





ORDENE



Primer. Objecte

Esta orde té per objecte desplegar el marc normatiu per a la configuració de la mesa de directores i directors, d'acord amb el Decret 39/2008, de 4 d'abril, del Consell, sobre la convivència en els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics i sobre els drets i deures de l'alumnat, pares, mares, tutors o tutores, professorat i personal d'administració i servicis.



Segon. Mesa de directores i directors

Als efectes del que disposa esta orde, s'entendrà per mesa de directores i directors l'òrgan col·legiat transmissor d'indicadors que contribuïsquen a afavorir un bon clima de convivència en els centres docents i de totes les iniciatives que puguen redundar en la millora del rendiment acadèmic. Es tracta d'un òrgan de caràcter assessor, adscrit a la conselleria competent en matèria d'educació, a través de la secretaria autonòmica amb competències en esta matèria.



Tercer. Composició de la mesa de directores i directors

1. La mesa de directores i directors estarà presidida per qui siga titular de la conselleria competent en matèria d'educació o persona en qui delegue.

2. La persona titular de la secretaria autonòmica en matèria d'educació, o persona en qui delegue, n'assumirà la vicepresidència.

3. Seran vocals quinze directores o directors dels centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana, seleccionats segons els criteris detallats en els punts quart i octau.



4. Exercirà com a secretària o secretari, amb veu però sense vot, una funcionària o funcionari de la conselleria amb competències en matèria d'educació que designe el seu titular, que haurà d'alçar acta de cada sessió. En l'acta haurà de fer constar específicament els membres assistents, l'orde del dia de la reunió, les circumstàncies del lloc i el temps en què s'ha realitzat, els punts principals de les deliberacions, així com el contingut dels acords adoptats, si és el cas.

5. A les sessions de la mesa de directores i directors podran assistir els titulars de les direccions generals de la conselleria amb competències en matèria d'educació, quan es tracten qüestions de la seua competència. També podran assistir-hi, a criteri de la presidència, altres representants de l'Administració educativa si la seua presència es considera convenient.



Quart. Directores i directors de centres educatius integrants de la mesa

1. Integraran la mesa quinze representants dels centres educatius sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que siguen directores o directors en els centres en el moment de la selecció.

2. Les directores i directors seleccionats formaran part de la mesa pel període de temps establit en la resolució de designació que, en cap cas, no podrà superar una duració de quatre anys.

3. En tot cas, el seu mandat finalitzarà quan deixen d'ocupar la responsabilitat de la direcció del centre educatiu per qualsevol dels supòsits previstos en la normativa d'aplicació. En este supòsit, assumirà la representació en la mesa de directores i directors qui assumisca la funció directiva del centre de què es tracte, fins que es realitze una nova selecció d'integrants de la mesa de directores i directors per part de l'Administració educativa.

4. Dels quinze integrants, dos seran triats sense consideració específica provincial, d'acord amb els criteris del punt octau d'esta orde: una directora o director d'un centre rural agrupat (CRA) i una directora o director d'un centre d'acció educativa singular (CAES).

5. Els tretze integrants restants seran triats en funció de la distribució següent:

a) Província d'Alacant: dos directors o directores de centre públic d'Ensenyança Primària, un director o directora de centre públic d'Ensenyança Secundària i un director o directora de centre educatiu privat sostingut amb fons públics amb Ensenyança Primària i Secundària.



b) Província de Castelló: un director o directora de centre públic d'Ensenyança Primària, un director o directora de centre públic d'Ensenyança Secundària i un director o directora de centre educatiu privat sostingut amb fons públics amb Ensenyança Primària i Secundària.



c) Província de València: dos directors o directores de centre públic d'Ensenyança Primària, dos directors o directores de centre públic d'Ensenyança Secundària i dos directors o directores de centre educatiu privat sostingut amb fons públics amb Ensenyança Primària i Secundària.



6. En els successius processos de selecció de membres de la mesa de directores i directors no s'inclouran els directors o directores dels centres que ja hagen estat representats anteriorment en la mesa.



Quint. Funcionament

1. La mesa de directores i directors actuarà i es regirà quant a la seua constitució, funcionament i adopció d'acords pel que establix respecte dels òrgans col·legiats el títol II, capítol II, de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

2. La mesa es reunirà, com a mínim, una vegada a l'any, i totes les vegades que la convoque la presidència.



Sext. Funcions

1. La mesa de directores i directors tindrà les funcions següents:

a) Proposar mesures per a la reducció del fracàs escolar i la millora del rendiment de l'alumnat i l'excel·lència educativa.

b) Conéixer i valorar les iniciatives normatives que la presidència considere oportunes, referides a la convivència escolar i la millora de l'èxit educatiu.

c) Assessorar sobre la regulació de la funció directiva i el disseny de les polítiques de formació del professorat.

d) Col·laborar amb els òrgans directius de la conselleria en el disseny i l'aplicació de les avaluacions del sistema educatiu.

e) Assessorar l'Administració educativa sobre l'aplicació d'iniciatives educatives o pedagògiques que hagen d'implementar-se en els centres educatius.

f) Proposar qualsevol actuació que contribuïsca a la millora del sistema educatiu valencià.

2. La mesa de directores i directors elevarà les seues propostes a la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d'educació, per al seu examen i presa en consideració.



Sèptim. Suport administratiu

La subdirecció general amb competències en matèria de participació social de la comunitat educativa prestarà el suport administratiu necessari per al funcionament de la mesa.



Octau. Procediment de selecció

1. Per a la selecció de les directores i directors integrants de la mesa s'escolliran, per cada província i per cada nivell d'ensenyança, Primària i Secundària Obligatòria, els cinc centres escolars que millor puntuació hagen obtingut en cada un dels cinc nivells de l'índex socioeconòmic i cultural (ISEC) en l'última avaluació diagnòstica realitzada per la conselleria amb competències en matèria d'educació.



2. Una vegada determinats els centres d'acord amb l'apartat anterior, es determinaran aquells centres el director o la directora dels quals haja sigut objecte almenys d'una renovació en el càrrec, en el cas de tractar-se de centres docents públics. En el cas de tractar-se de centres privats concertats, se seleccionaran aquells que compten amb una antiguitat d'almenys quatre cursos escolars en el càrrec de director o directora del centre.

3. Als centres seleccionats d'acord amb l'apartat anterior, se'ls aplicarà el barem següent de criteris, tots referits a dades del moment en què s'efectue la selecció.

a) Tindre autoritzat un contracte programa amb l'Administració educativa: 2 punts.

b) Tractar-se d'un centre amb unitats d'atenció especial: fins a 5 punts, a raó de 0,5 punts per cada una d'estes. Dins d'este concepte queden compresos els centres d'escolarització preferent d'alumnat amb discapacitat motora, els centres amb aules de comunicació i llenguatge i els centres amb alumnat de discapacitat auditiva.

c) Estar autoritzat per a la participació en programes experimentals vigents convocats per la conselleria amb competències en matèria d'educació: fins a 4 punts, a raó d'un punt per programa experimental.



d) Haver obtingut una ajuda o assignació econòmica per haver concorregut amb un projecte d'innovació a les convocatòries de projectes d'innovació educativa de la conselleria amb competències en matèria d'educació, en la seua última edició: fins a 2 punts, a raó d'un punt per cada projecte d'innovació educativa amb ajuda o assignació econòmica.



e) Tindre aprovades per l'Organisme Autònom de Programes Educatius Europeus accions del Programa d'Aprenentatge Permanent, o programes successors, vigents o en execució en el moment d'efectuar la selecció: fins a 6 punts, a raó de dos punts per cada projecte de mobilitat d'alumnat Comenius, dos punts per cada projecte d'Associació Comenius Regio, un punt per a cada projecte d'Associació Escolar Multilateral o Bilateral Comenius i un punt per cada projecte d'Acollida d'Ajudants Comenius.

f) Pertànyer a la Xarxa de Centres de Qualitat en el seu nivell 3: 1 punt.

4. En cas de produir-se un empat, caldrà ajustar-se, per a la determinació dels centres, al criteri de la major puntuació en el resultat de l'avaluació diagnòstica.

5. En cas de produir-se renúncies a la representació en la mesa per part d'algun dels directors o directores seleccionats, es cobrirà la vacant amb la directora o el director del centre escolar següent per orde de puntuació.



Nové. Comissió de baremació de les directores i directors de centres educatius integrants de la mesa

1. La comissió de baremació, la funció de la qual serà seleccionar les directores i els directors de la comissió d'acord amb els paràmetres descrits en el punt anterior, actuarà d'acord amb el que disposa el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

2. La comissió de baremació estarà constituïda per:

a) President: la persona titular de la direcció del servici amb competències en matèria de participació social en l'àmbit educatiu o la persona en qui delegue.

b) Vicepresident: la persona titular de la direcció del servici competent en matèria d'estadística educativa o la persona en qui delegue.

c) Vocals: les persones titulars de la direcció del servici competent en matèria d'ordenació acadèmica i en matèria de formació del professorat, i un inspector d'educació designat per la Inspecció General d'Educació.

d) Actuarà com a secretària o secretari, amb veu però sense vot, una funcionària o funcionari de la direcció general amb competències en matèria participació social, designat pel seu titular.

3. La comissió de baremació, a la vista del resultat de l'aplicació dels criteris de selecció establits en el punt anterior, a través del titular de la subdirecció general amb competències en matèria de participació social, com a òrgan instructor del procediment, elevarà una proposta de resolució de designació dels membres de la mesa de directores i directors al titular de la conselleria amb competències en matèria d'educació perquè resolga allò que corresponga.





Deu. Resolució de designació de les directores i directors integrants de la mesa

1. La resolució de designació de les directores i directors integrants de la mesa expressarà els centres seleccionats en aplicació dels criteris de baremació establits i aplicats per la comissió de baremació. També expressarà programes i projectes dels apartats 3.c i 3.d del punt octau presos en consideració per a efectuar la selecció.



2. La resolució serà notificada a les directores i directors dels centres educatius seleccionats perquè procedisquen a l'acceptació com a membres de la mesa.

3. En l'expedient de referència quedarà constància documentada de la selecció efectuada. Podrà tindre accés a este expedient qualsevol persona interessada que acredite un interés legítim.

4. La resolució de designació de les directores i directors integrants de la mesa serà objecte de publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Reconeixement de la condició de membre de la mesa

La condició i duració de la representació de les directores i directors membres de la mesa serà objecte d'apunt en el Registre de Formació Permanent del Professorat.



Segona. Centres sostinguts amb fons públics amb ensenyança d'Educació Primària i Secundària

Els centres privats sostinguts amb fons públics amb ensenyança d'Educació Primària i Secundària computaran en la selecció separadament en cada un dels dos nivells d'ensenyança. En el cas que els dos directors d'estos resulten seleccionats en aplicar el barem del punt octau, formarà part de la mesa de directores i directors el director del nivell d'ensenyança del centre que major puntuació haja obtingut en el resultat de l'avaluació diagnòstica.



Tercera. Indemnitzacions per raó del servici

Els membres de la mesa de directores i directors percebran, en els casos que reglamentàriament siga procedent, les indemnitzacions previstes en el Decret 24/1997, d'11 de febrer, sobre indemnitzacions per raó del servici i gratificacions per servicis extraordinaris.



Quarta. Implicació de gasto

L'aplicació i execució d'esta orde, incloent-hi a este efecte tots els actes jurídics que puguen dictar-se per al seu desplegament o execució, no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent en matèria d'educació i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials de l'esmentada conselleria.





Quinta. Habilitació per al desplegament i execució de la present orde

Es faculta la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de participació social en l'àmbit educatiu per a dictar les resolucions i instruccions necessàries per a l'aplicació del que disposa la present orde.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o inferior que s'oposen al que disposa esta orde.



València, 17 de gener de 2014



La consellera d'Educació, Cultura i Esport,

MARÍA JOSÉ CATALÁ VERDET

Mapa web