Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 49/2019, de 29 de març, del Consell, d'organització i funcionament del Registre de policies locals de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8534 de 24.04.2019
Número identificador:  2019/4138
Referència Base de Dades:  003790/2019
 



DECRET 49/2019, de 29 de març, del Consell, d'organització i funcionament del Registre de policies locals de la Comunitat Valenciana. [2019/4138]

Índex



Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte

Article 2. Finalitat del registre

Article 3. Naturalesa, adscripció i àmbit d'aplicació

Article 4. Obligacions de les entitats locals

Capítol II. Estructura i funcionament del registre

Article 5. Estructura del registre

Article 6. Contingut del registre

Article 7. Funcionament del registre

Article 8. Accés al registre i publicitat de les dades

Article 9. Número de registre de policia local

Article 10. Document d'acreditació

Article 11. Tractament de dades personals

Disposicions addicionals

Primera. Fulls de serveis

Segona. Posada en marxa de l'aplicació de gestió del registre

Tercera. Incidència pressupostària

Quarta. Personal auxiliar de policia local

Cinquena. Anàlisi de riscos del tractament de dades

Disposició transitòria única. Règim transitori

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposicions finals

Primera. Habilitació normativa

Segona. Entrada en vigor



L'exercici de les funcions de coordinació de l'actuació de les policies locals de la Comunitat Valenciana que l'Estatut d'Autonomia recull en l'article 55.3 requereix disposar de dades reals i actualitzades dels efectius a coordinar; en aquest cas, els prop de tres-cents cossos de policia local que hi ha actualment a la Comunitat Valenciana, en els quals s'integren més de 10.000 funcionaris i funcionàries, i la creació, l'organització, la direcció i la gestió dels quals és competència pròpia dels ajuntaments.

Aquesta necessitat és evident si es té en compte que la Llei 17/2017, de 13 de desembre, de la Generalitat, de coordinació de policies locals de la Comunitat Valenciana té per objectiu adequar la formació, l'organització, la dotació i l'actuació de les policies locals a les comeses que té legalment assignades en matèria de seguretat pública; garantir l'homogeneïtat dels seus recursos personals, tècnics i materials i, finalment, millorar la seua professionalitat, eficàcia i eficiència.

L'article 50 de la Llei 17/2017 disposa que l'òrgan autonòmic competent en matèria de seguretat gestionarà el Registre de policies locals de la Comunitat Valenciana, en el qual s'inscriurà als qui pertanguen als cossos de la policia local, i es reglamentarà el seu desenvolupament i implantació.

Les anteriors lleis de coordinació de policies locals de la Comunitat Valenciana, tant la Llei 2/1990, de 4 d'abril, com la Llei 6/1999, de 19 d'abril, també preveien la creació d'un registre de policies locals; i a l'empara d'aqueixa normativa s'aprovaren el Decret 181/1998, de 3 de novembre, sobre homogeneïtzació de mitjans tècnics, acreditació i Registre de policies locals de la Comunitat Valenciana, i l'Ordre de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques d'11 d'octubre de 2000, per la qual es regula el funcionament del Registre i l'acreditació de policies locals.

No obstant això, l'amplitud i abast de les competències de coordinació establides per la Llei 17/2017, així com el desenvolupament tecnològic esdevingut en els més de 20 anys transcorreguts des del decret que conté la seua primera regulació, fan necessari disposar d'una nova reglamentació del Registre de policies locals, que permeta el tractament de la informació registral per a la planificació i presa de decisions.

En aquest decret es determina de manera succinta la naturalesa i finalitat del Registre, així com el seu contingut; s'especifiquen les competències i responsabilitats de l'òrgan autonòmic competent en matèria de seguretat i de les entitats locals; es regula l'accés a les dades i la seua protecció, i es concreta el termini per a la seua implantació. Finalment, d'acord amb el que es preveu en l'article 5.1 de la Llei 17/2017, es preveu la corresponent habilitació per a realitzar l'efectiva implantació i funcionament del Registre.

El decret ha sigut sotmés a informació pública i informe de la Comissió de Coordinació de les Policies Locals de la Comunitat Valenciana.

Aquest decret compleix els principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i assegura el compliment dels principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Es tracta d'una disposició necessària per a materialitzar la previsió legal de l'article 50 de la llei 17/2017.

D'altra banda, aquesta norma s'ajusta al principi de proporcionalitat, ja que es tracta de la regulació mínima per a comptar amb una eina fonamental per a exercir la coordinació.

El principi de seguretat jurídica queda igualment satisfet, perquè aquesta regulació és plenament coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, respectant l'autonomia municipal.

També el principi de transparència queda complit perquè els objectius i la justificació de la norma han sigut clarament definits, i s'ha estudiat en el Gabinet Tècnic de Coordinació de Policies Locals de la Comunitat Valenciana i s'ha informat el projecte per la Comissió de Coordinació de les Policies Locals de la Comunitat Valenciana.

En aplicació del principi d'eficiència, la regulació continguda en aquest decret no imposa càrregues administratives innecessàries als ajuntaments i a l'administració autonòmica.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2019.

Per tot això, i de conformitat amb la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del president de la Generalitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 29 de març de 2019,



DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

Aquest decret té com a objecte regular la naturalesa, fins, organització i funcionament del Registre de policies locals de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Finalitat del registre

El Registre de policies locals de la Comunitat Valenciana té com a finalitat constituir un cens, a efectes estadístics, informatius i operatius, de tot el personal que integra els cossos de policia local dels municipis de la Comunitat Valenciana i, si escau, del personal auxiliar de policia local, que permeta mantindre i explotar un sistema d'informació integrat i actualitzat per a l'adequat compliment de les funcions de coordinació previstes en l'article 3 de la Llei 17/2017, de 13 de desembre, de la Generalitat, de coordinació de policias locals de la Comunitat Valenciana.



Article 3. Naturalesa, adscripció i àmbit d'aplicació

1. El Registre de policies locals de la Comunitat Valenciana té naturalesa administrativa, àmbit autonòmic i caràcter únic, sense perjudici dels diferents registres de personal de cadascuna de les administracions locals de les quals depenga el personal funcionari dels diferents cossos de policia.

2. Les dades consignades en el registre tindran caràcter informatiu. En conseqüència, no afectaran ni prevaldran en cas de conflicte amb les dades consignades en els registres de personal de les corresponents entitats locals.

3. El Registre de policies locals de la Comunitat Valenciana s'adscriu al departament competent en matèria de seguretat, a través de l'òrgan autonòmic corresponent, que durà a terme la seua implantació i manteniment.



Article 4. Obligacions de les entitats locals

1. Les entitats locals que compten amb cos de policia local així com aquelles on no existisca però compten amb personal auxiliar de policia estan obligades a incorporar en el registre totes aquelles dades inscriptibles, així com totes aquelles modificacions o incidències que es produïsquen al llarg de la vida professional dels seus funcionaris i funcionàries.



2. En totes les convocatòries per a la provisió de llocs en els cossos de policia local de la Comunitat Valenciana, incloses les de mobilitat, s'haurà de fer constar que només podran valorar-se els mèrits relatius a titulacions acadèmiques i cursos de formació i perfeccionament que estiguen degudament anotats en el registre.

3. Només podran participar en les activitats de formació i perfeccionament professional impartides per l'Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències (IVASPE) les persones integrants dels cossos de policia local i personal auxiliar de policia local la inscripció dels quals en el registre es trobe degudament actualitzada.

4. En les convocatòries de subvencions, la subscripció d'acords de col·laboració i qualsevol altra actuació de la Generalitat dirigida a la millora dels cossos de policia local, s'haurà de preveure l'exclusió o la minoració de les ajudes o beneficis de què es tracte, fins i tot després d'haver-se concedit o acordat, per a aquelles entitats locals que incomplisquen les obligacions establides per aquest decret.





CAPÍTOL II

Estructura i funcionament del registre



Article 5. Estructura del registre

El Registre de policies locals de la Comunitat Valenciana constarà de dues seccions complementàries i automatitzades:

a) En la secció primera s'inscriuran les dades personals i administratives del personal integrant dels cossos de policia local i personal auxiliar de policia local.

b) En la secció segona s'inscriuran les dades referides al cos de policia local de cada entitat local.



Article 6. Contingut del registre

1. En la secció primera del registre, hauran d'inscriure's les dades següents de les persones a inscriure:

a) Dades personals:

– Nom i cognoms.

– NIF.

– Número de registre (assignat per l'òrgan autonòmic competent en matèria de seguretat).

– Fotografia (que serà actualitzada cada 10 anys).

– Data i lloc de naixement.

– Sexe.

– Dades de contacte: adreça de correu electrònic i número de telèfon.

b) Dades administratives:

– Entitat local o entitats locals en què presten serveis.

– Escala i categoria professional.

– Dates de presa de possessió i cessament en el primer lloc i successius.

– Situació administrativa.

– Reingrés.

– Jubilació.

– Pèrdua de la condició de funcionari o funcionària.

– Serveis prestats en altres cossos de policia local o en altres forces i cossos de seguretat.

c) Formació:

– Titulació acadèmica.

– Cursos de formació impartits per l'IVASPE o homologats per aquest.

– Cursos impartits per centres docents oficials i que estiguen relacionats amb les funcions del servei.

– Idiomes i nivells acreditats mitjançant títol oficial.

– Altres títols i diplomes relacionats amb les funcions del servei.

d) Distincions i condecoracions.

e) Armes assignades.

f) Permisos d'armes i de conduir.

g) Pràctiques de tir.

h) Sancions disciplinàries.

2. En la secció segona, s'anotaran les dades que s'indiquen a continuació, relatives a cada cos de policia local:

a) Entitat local de què depén.

b) Nombre d'habitants empadronats en el municipi.

c) Data de creació del cos.

d) Dates d'aprovació i publicació oficial del Reglament del cos i de les seues modificacions.

e) Relació de llocs de treball, en què es detallen les places ocupades, les vacants i la forma de provisió.

f) Adreça del cos.

g) Adreça o ubicació de centres i dependències policials i telèfon.



h) Consell supramunicipal de coordinació a què pertanga.

i) Acords de col·laboració subscrits amb altres cossos de policia local i associació de municipis.

j) Convenis de prestació puntual de serveis.

k) Armament disponible, indicant tipus d'arma i calibre.

l) Altres defenses reglamentàries: tipus i nombre.

m) Nombre i tipus de vehicles.

n) Elements de transmissions i informàtics disponibles per a les funcions policials.

o) Altres equipaments.



Article 7. Funcionament del registre

1. Correspon als ajuntaments consignar en el registre les dades relatives a la inscripció inicial dels membres dels seus cossos de policia local o del personal auxiliar de policia, i l'anotació dels actes posteriors que els afecten, en un termini màxim de quinze dies des que es produïsquen els mateixos, acompanyant en tot cas la documentació que els acredite.

2. Les inscripcions i anotacions quedaran efectivament realitzades després de la seua validació per l'òrgan autonòmic competent en matèria de seguretat, que la realitzarà en el termini de quinze dies des de la consignació de les dades per l'ajuntament, prèvia comprovació de la documentació acreditativa corresponent.

3. Correspon als ajuntaments anotar en el registre les dades relatives als cossos de policia local que hagen de figurar en la secció segona d'aquest. L'actualització d'aquestes dades haurà d'efectuar-se, com a mínim, amb una periodicitat semestral.

4. La gestió del registre se efectuarà íntegrament a través de mitjans telemàtics. L'òrgan autonòmic competent en matèria de seguretat establirà els mitjans tècnics i els procediments necessaris per a la tramitació telemàtica de tots els actes de gestió del registre, incloent-hi la consignació de les dades, l'aportació dels documents acreditatius, la seua validació i les comunicacions entre els diferents ajuntaments i la unitat encarregada del registre. També correspondrà a l'òrgan autonòmic adoptar les mesures d'organització i gestió necessàries per a assegurar, en tot cas, la confidencialitat, seguretat i integritat de les dades, així com les conduents a fer efectives les garanties, obligacions i drets reconeguts en la legislació de protecció de dades de caràcter personal.



5. Sense perjudici del que es disposa en l'apartat 1 d'aquest article, les dades relatives als cursos de formació impartits per l'IVASPE seran anotats d'ofici per l'òrgan autonòmic competent en matèria de seguretat. També podran anotar-se, a instàncies de la persona interessada, mitjançant sol·licitud dirigida al citat òrgan autonòmic, altres títols, diplomes, certificacions acadèmiques, premis, distincions, i altres resolucions o acords, sempre que tinguen validesa oficial o siguen rellevants per a l'activitat professional de les persones inscrites.



Article 8. Accés al registre i publicitat de les dades

1. Només tindran accés a les dades inscrites en el registre:

a) L'òrgan autonòmic competent en matèria de seguretat.

b) Les entitats locals, respecte del personal al seu servei.

c) Les persones inscrites respecte de les seues dades i documents.

2. Les ciutadanes i ciutadans podran accedir a la informació del registre en els termes que preveu la normativa aplicable en matèria de transparència, accés a la informació pública, i protecció de dades personals.



Article 9. Número de registre de policia local

La inscripció en el Registre de Policies Locals de la Comunitat Valenciana del personal en el cos corresponent comportarà l'assignació d'un número de registre de policia local, als efectes previstos en l'article 47 de la Llei 17/2017.



Article 10. Document d'acreditació

Una vegada inscrites les persones integrants dels cossos de policia local en el Registre, i adjudicat el número de registre, en compliment de l'article 48 de la Llei 17/2017, s'expedirà un document d'acreditació emés per la Generalitat en el format oficial que es determine mitjançant resolució de la persona titular de l'òrgan autonòmic competent en matèria de seguretat. Aquest document serà expedit d'acord amb les dades que consten en els corresponents fulls de serveis i inscrits en el registre.





Article 11. Tractament de dades personals

1. La creació i funcionament del Registre de policies locals de la Comunitat Valenciana implica el tractament de dades de caràcter personal, per la qual cosa estarà subjecte a les disposicions regulades pel Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament General de Protecció de Dades), així com a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.



2. El responsable del tractament és l'òrgan autonòmic competent en matèria de seguretat.

3. La finalitat del tractament és la coordinació i gestió dels recursos dels cossos de policia local de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que es preveu en la Llei 17/2017 i en aquest decret.

4. En el termini d'un mes des de la data d'inscripció, les persones interessades seran informades de la seua incorporació al registre i del tractament de les seues dades personals.

5. En la pàgina web del departament competent en matèria de seguretat, es publicarà actualitzat el registre d'activitats de tractament.







DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Fulls de serveis

A l'efecte de la gestió i expedició dels fulls de serveis previstos en l'article 48 de la Llei 17/2017, l'òrgan autonòmic competent en matèria de seguretat hi farà constar les dades degudament inscrites en el Registre de Policies Locals de la Comunitat Valenciana.





Segona. Posada en marxa de l'aplicació de gestió del registre

En el termini màxim de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest decret, l'òrgan autonòmic competent en matèria de seguretat posarà en funcionament l'aplicació informàtica de gestió del registre.

Mitjançant una resolució que es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, la persona titular de l'òrgan competent en matèria de seguretat concretarà la data en què es considerarà que aquesta aplicació està plenament operativa, a tots els efectes.



Tercera. Incidència pressupostària

L'aplicació i desenvolupament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a l'organisme competent i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus propis mitjans personals i materials.



Quarta. Personal auxiliar de policia local

El que es disposa en aquest decret és aplicable al personal auxiliar de policia local en els municipis on no existisca cos de policia local.



Cinquena. Anàlisi de riscos del tractament de dades

Prèviament a la posada en funcionament del registre, l'òrgan responsable realitzarà una anàlisi de riscos de les activitats del tractament de dades.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Règim transitori

Fins la publicació de la resolució prevista en la disposició addicional segona, continuarà vigent la normativa anterior en matèria de gestió del registre de policies locals.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Es deroguen els articles 4 i 5, la disposició transitòria i la disposició final tercera del Decret 181/1998, de 3 de novembre, del Govern valencià, sobre homogeneïtzació de mitjans tècnics, acreditació i Registre de policies locals de la Comunitat Valenciana; i els articles 1, 2, 3 i 4, i la disposició transitòria única de l'Ordre d'11 d'octubre de 2000, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual es regula el funcionament del Registre i l'acreditació de Policies locals.



Així mateix, queden derogades les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en aquest decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

S'autoritza a l'òrgan competent en matèria de seguretat per a desenvolupar les previsions contingudes en aquest decret.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de març de 2019



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER

Mapa web