Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 67/2018, de 25 de maig, del Consell, pel qual es regula el procediment dels informes per a l'exercici per les entitats locals de competències diferents de les pròpies o delegades.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8309 de 04.06.2018
Número identificador:  2018/5465
Referència Base de Dades:  005505/2018
 



DECRET 67/2018, de 25 de maig, del Consell, pel qual es regula el procediment dels informes per a l'exercici per les entitats locals de competències diferents de les pròpies o delegades. [2018/5465]

PREÀMBUL



La Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local va modificar determinats articles de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, dissenyant un nou model competencial municipal mitjançant la classificació de les competències de les entitats locals en pròpies, delegades i diferents de les pròpies i de les atribuïdes per delegació. Respecte a aquestes últimes, l'article 7.4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, condiciona el seu exercici a l'obtenció per les entitats locals dels informes previs i vinculants en els quals s'acredite la inexistència de duplicitats i la sostenibilitat financera de les noves competències.

A fi de regular el procediment per a l'obtenció d'aquests informes, es va aprovar l'Ordre 1/2015, de 26 de maig, conjunta de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, i de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual es regula el procediment per a l'obtenció dels informes preceptius previstos en l'article 7.4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, per a l'exercici de les competències dels ens locals diferents de les pròpies i de les atribuïdes per delegació. Així mateix, en relació amb la tramitació de l'informe sobre inexistència de duplicitats, es va dictar la Circular 5/2015 de la Direcció General d'Administració Local.



Per la seua banda a la Comunitat Valenciana es va aprovar el Decret llei 4/2015, de 4 de setembre, del Consell, pel qual s'estableixen mesures urgents derivades de l'aplicació de les disposicions addicional quinzena i transitòries primera i segona de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, relativa a l'educació, salut i serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, determinant que les esmentades competències se seguiran prestant pels municipis de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana fins que no siguen aprovades les normes reguladores del sistema de finançament de les comunitats autònomes i de les hisendes locals.



Posteriorment, en el marc dels acords adoptats per les comissions bilaterals de cooperació entre l'Administració General de l'Estat i diferents comunitats autònomes, es va regular en l'article 71 de la Llei 10/2015, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, l'exercici per les entitats locals de competències diferents de les pròpies i de les atribuïdes per delegació que s'estaven exercint abans de l'entrada en vigor de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local.

Com a resultat de l'emissió durant diversos exercicis dels informes necessaris i vinculants a què es refereix l'esmentat article 7.4 de la Llei 7/1985, es considera convenient delimitar i fitar determinats aspectes en l'emissió dels informes corresponents, així com modificar i perfeccionar algun aspecte del procediment amb la finalitat de dotar-lo d'una major celeritat.

La Sentència 41/2016, de 3 de març, del Tribunal Constitucional, ha aclarit el nou règim bàsic de les competències municipals, distingint entre competències pròpies, que s'atribuiran als municipis de manera específica a través de la legislació sectorial estatal o autonòmica, cadascú en el marc de les seues competències; competències delegades per l'Estat i les comunitats autònomes, i competències diferents de les pròpies i de les atribuïdes per delegació, l'exercici de les quals no requereix una habilitació legal específica però que només és possible si no hi ha risc per a la sostenibilitat financera de la hisenda municipal, no es produeix l'execució simultània del mateix servei amb una altra Administració i si hi ha informe previ vinculant de l'Administració competent per raó de la matèria que assenyale la inexistència de duplicitats i de l'Administració que tinga atribuïda la tutela financera sobre la sostenibilitat financera de les noves competències.

Es tracta amb aquest decret d'aclarir aquest règim competencial, així com regular els procediments per a l'obtenció dels informes esmentats amb el màxim respecte als principis d'actuació que les administracions públiques han de respectar en la seua actuació i en les seues relacions recíproques, especialment els de racionalització i agilitat dels procediments administratius i de les activitats materials de gestió, consagrats en la mateixa Constitució i la legislació bàsica de règim jurídic del sector públic.

Aquest decret s'aprova en virtut de les competències atribuïdes a la Generalitat pels articles 49.1 i 51.1, respectivament, de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i a l'empara de la competència que en matèria d'Administració local té atribuïda la Presidència de la Generalitat, mitjançant el Decret 151/2015, de 18 de setembre, del Consell, i que, en matèria de tutela financera de les entitats locals, té atribuïda la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, mitjançant el Decret 176/2016, de 25 de novembre, del Consell.

Per tot això, de conformitat amb els articles 18.f, 28.c i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, amb l'informe favorable de la Comissió Mixta de Cooperació entre la Generalitat i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, a proposta conjunta del president de la Generalitat i del conseller d'Hisenda i Model Econòmic, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del 25 de maig de 2018,





DECRETE



Article 1. Objecte

Aquest decret té per objecte regular el procediment per a l'obtenció dels informes previstos en l'article 7.4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, l'emissió dels quals corresponga a l'Administració de la Generalitat.



Article 2. Competències diferents de les pròpies i de les atribuïdes per delegació

1. Les entitats locals interessades a exercir competències diferents de les pròpies i de les atribuïdes per delegació hauran d'obtindre prèviament els informes preceptius i vinculants d'inexistència de duplicitats i de sostenibilitat financera previstos en l'article 7.4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local. Aquests informes se sol·licitaran, respectivament, a la direcció general competent en matèria d'Administració local i a la direcció general competent en matèria de tutela financera de les entitats locals.



2. En els supòsits en què les entitats locals, en exercici de competències diferents de les pròpies i de les atribuïdes per delegació, presten serveis que ja exercien abans de l'entrada en vigor de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, s'ajustarà al que es disposa en l'article 71 de la Llei 10/2015, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat.

3. De conformitat amb el Decret llei 4/2015, de 4 de setembre, del Consell, pel qual s'estableixen mesures urgents derivades de l'aplicació de les disposicions addicional quinzena i transitòries primera i segona de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, relativa a l'educació, salut i serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, les esmentades matèries s'ajustaran al règim jurídic i temporal previst en l'esmentat decret llei.



4. En els supòsits en què l'exercici de la competència estiga finançat al 100 % per l'Administració de la Generalitat o per les diputacions provincials, no serà necessària la sol·licitud per l'entitat local beneficiària dels informes a què es refereix l'apartat u d'aquest precepte.





Article 3. Sol·licitud d'informe sobre inexistència de duplicitats

1. A l'efecte de l'emissió per l'Administració de la Generalitat de l'informe sobre inexistència de duplicitats regulat en l'apartat 1 de l'article 5 d'aquest decret, les entitats locals hauran de presentar la sol·licitud d'informe corresponent, subscrita per l'Alcaldia o per qui exercisca les funcions pròpies de la presidència de l'entitat local respectiva dirigida a la direcció general competent en matèria d'Administració local.



2. La sol·licitud a què es refereix l'apartat anterior s'acompanyarà d'un informe en què es descriga l'acció pública, activitat o servei que es pretén prestar, el territori on es desenvoluparà, i les persones a les quals afectarà, i s'haurà d'aclarir si afectarà col·lectius genèrics de persones o persones físiques o jurídiques concretes.



Article 4. Sol·licitud d'informe de sostenibilitat financera

1. A l'efecte de l'emissió per l'Administració de la Generalitat de l'informe de sostenibilitat financera, les entitats locals hauran de presentar a la direcció general competent en matèria de tutela financera de les entitats locals la sol·licitud corresponent, subscrita per l'Alcaldia o per qui exercisca les funcions pròpies de la presidència de l'entitat local.



2. La sol·licitud a què es refereix l'apartat anterior s'acompanyarà de la documentació següent:

a) Informe de la Intervenció local, en què es detalle:

I. El cost de la competència, i el seu reflex tant en el pressupost en vigor, com en els pressupostos que s'incloguen en el pla pressupostari corresponent a mitjà termini; si el seu exercici afecta l'estat d'ingressos, siga per exigir complementarietat financera o per comportar cofinançament; si els compromisos de despeses derivades de la implantació de la competència generaran inestabilitat segons la comptabilitat nacional, o afectaran la sostenibilitat financera de l'entitat, tant en el pressupost d'assumpció de la competència com en els inclosos en el pla pressupostari a mitjà termini.

II. Les dades de la liquidació de l'exercici immediat anterior, relatiu als indicadors de solvència: estalvi net, romanent de tresoreria per a despeses generals i nivell de deute consolidat sobre ingressos corrents liquidats.

III. Les dades de la liquidació de l'exercici immediat anterior, en termes de comptabilitat nacional, sobre el compliment de l'objectiu d'estabilitat, de la regla de despesa i del límit del deute.

IV. L'avaluació del compliment de l'objectiu d'estabilitat, i del límit del deute, corresponent al pressupost inicial de l'exercici corrent.



b) Últim informe d'intervenció trimestral del pressupost corrent sobre el compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària i del límit del deute, així com valoració del compliment de la regla de despesa al tancament de l'exercici.

c) Últim informe d'intervenció relatiu al període mitjà de pagament a proveïdors.

En tot cas, la documentació a què es refereixen els apartats a.III, a.IV, b i c anteriors, únicament haurà de remetre's en aquells supòsits en què, en el moment de presentar la sol·licitud d'informe, aquesta no es trobe a la disposició de la direcció general competent en matèria de tutela financera de les entitats locals, ja siga per no haver-la remés prèviament l'entitat local o bé per no estar disponible en l'Oficina Virtual per a la Coordinació Financera amb les Entitats Locals del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública.

3. En el cas que siga necessari aportar nova documentació per part de l'entitat local, o esmenar defectes en l'aportada, es requerirà l'entitat local perquè en un termini de 10 dies esmene les deficiències o presente la documentació, amb indicació que si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la seua petició, de conformitat amb el que es preveu en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El requeriment interromprà el termini fixat per a l'emissió i notificació dels informes.





Article 5. Procediment i termini per a l'emissió dels informes

1. Rebuda la sol·licitud d'informe sobre inexistència de duplicitats, la direcció general competent en matèria d'Administració local la traslladarà a l'òrgan sectorial competent per raó de la matèria, que disposarà d'un termini màxim d'un mes per a emetre'l. Després de ser evacuat aquest, serà remés a la direcció general competent en matèria d'Administració local, que disposarà del termini de 15 dies hàbils per a la seua emissió, i ho notificarà a l'entitat local interessada.

En el cas que siga necessari aportar nova documentació per part de l'entitat local, o esmenar defectes en l'aportada, l'òrgan sectorial requerirà perquè presente la documentació o esmene les deficiències en un termini de 10 dies, amb indicació que si no ho fa, es considerarà que ha desistit, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El requeriment interromprà el termini fixat per a l'emissió i notificació dels informes.



2. Rebuda la sol·licitud d'informe sobre sostenibilitat financera, la direcció general competent en matèria de tutela financera de les entitats locals disposarà del termini d'un mes per a emetre'l, i ho notificarà a l'entitat local interessada.

3. El venciment dels terminis màxims previstos sense haver-se notificat els informes corresponents legitima l'entitat local per a entendre'ls desfavorables a l'efecte de la seua impugnació en via contenciosa administrativa, en els termes i terminis establerts en la llei reguladora d'aquesta jurisdicció.



Article 6. Caràcter i contingut dels informes

1. Conforme al que es disposa en l'article 7.4 de la Llei reguladora de les bases de règim local, els informes tenen caràcter preceptiu i vinculant, per la qual cosa l'entitat local no podrà exercir la competència si aquests són desfavorables per apreciar l'existència de duplicitats o d'execució simultània del mateix servei públic per l'Administració de la Generalitat, o un risc per a la sostenibilitat financera del conjunt de la hisenda local, d'acord amb els requeriments de la legislació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

2. Es considerarà que existeix duplicitat quan conflueixen l'Administració de la Generalitat i una entitat local sobre una mateixa acció pública, activitat o servei, projectats sobre aquest territori i aquestes persones, sense que les actuacions i serveis que pretenga dur a terme l'entitat local tinguen la consideració de complementaris de l'Administració autonòmica. Por tant, no hi haurà execució simultània en la prestació d'una activitat o servei públic quan concórrega algun dels requisits següents:

– Que no recaiga sobre aquestes persones.

– Que no s'execute en aquest àmbit territorial.

– Que resulte complementària amb la de l'Administració autonòmica.

– Que s'execute en períodes temporals diferents.

3. Per a l'apreciació de la sostenibilitat financera s'avaluarà la sostenibilitat del conjunt de la hisenda local, d'acord amb els requeriments de la legislació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, i s'observarà el que s'estableix en la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, o normativa estatal que la substituïsca. En particular, s'entendrà que la competència diferent de la pròpia i de l'atribuïda per delegació no posa en risc la sostenibilitat financera del conjunt de la hisenda local:



a) Quan el seu exercici no supere la capacitat de l'entitat per a finançar els seus compromisos de despeses presents i futurs, dins dels límits de dèficit, deute públic i morositat de deute comercial, d'acord amb el que s'estableix en la normativa en matèria d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

b) Quan s'acredite que l'exercici de la competència no necessita aportació financera municipal.

4. Els informes podran establir les condicions que siguen necessàries per a possibilitar l'exercici de les activitats i la prestació dels serveis, i garantir la inexistència de duplicitats i la sostenibilitat financera.



5. Només serà necessari sol·licitar l'emissió d'un nou informe en els supòsits de modificació substancial de les circumstàncies existents en el moment d'expedició d'aquests.

A aquest efecte s'entendrà per modificació substancial aquella que puga afectar de manera rellevant les condicions tingudes en compte en l'emissió dels informes inicials, que puga afectar la sostenibilitat financera del conjunt de la hisenda local, o que implique canvis en la forma de prestació del servei que puguen provocar l'existència de duplicitats en la seua prestació per confondre's amb el prestat per una altra Administració.

6. No serà necessari tramitar els informes d'inexistència de duplicitats en el cas de concurrència a convocatòries de subvencions o ajudes, així com en la formalització de convenis de col·laboració de concessió de subvencions, perquè les entitats locals realitzen amb caràcter conjuntural, en matèria d'ocupació, activitats d'informació, d'assessorament, d'orientació, de millora d'ocupabilitat i formatives.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Publicitat normativa autonòmica

A fi d'aclarir quines són les competències pròpies de les entitats locals i delimitar els supòsits en què pertoque o no l'emissió dels informes previstos en l'article 7.4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, la direcció general competent en matèria d'Administració local farà pública i mantindrà actualitzada una relació de la legislació autonòmica que atribuïsca competències pròpies a les entitats locals.



Segona. Incidència pressupostària

L'aplicació i desenvolupament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats als departaments del Consell competents per raó de la matèria i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.



DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Règim sobre els procediments iniciats

Els procediments de sol·licitud d'informes per a l'exercici de competències diferents de les pròpies i de les atribuïdes per delegació que en el moment de l'entrada en vigor d'aquest decret es troben iniciats, es tramitaran segons el que es disposa en aquest.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

1. Es deixa sense efecte l'Ordre 1/2015, de 26 de maig, conjunta de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, i de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual es regula el procediment per a l'obtenció dels informes preceptius previstos en l'article 7.4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, per a l'exercici de les competències dels ens locals diferents de les pròpies i de les atribuïdes per delegació, així com la Circular 5/2015, de la Direcció General d'Administració Local per la qual s'imparteixen instruccions en relació amb la tramitació de l'informe sobre inexistència de duplicitats previst en l'article 7.4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.



2. Queden derogades totes les normes d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en aquest decret.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

S'habiliten les persones titulars dels departaments del Consell competents en matèria d'Administració local i en matèria de tutela financera de les entitats locals, en l'àmbit de les seues respectives competències, per a dictar totes les disposicions que resulten necessàries en desplegament i execució del que es preveu en aquesta norma.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 25 de maig de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

VICENT SOLER I MARCO

Mapa web